Author Topic: Teemme videon  (Read 9696 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Teemme videon
« on: 10. 05. 2012 21:09 »
Tässä osiossa tulen opastamaan tavallista kamerankäyttäjää tekemään videon ja lataamaan
sen palvelimelle.

Ohjelma kestää arviolta puoli vuotta ja sinä aikana toivon saavani kysymyksiä ja asiantuntija-
vastauksia.

Tämä on se mitä nimimerkki Kamaroudari on kysellyt jo vuoden ajan joten nyt se alkaa.

Tässä on syytä huomata, että monessa asiassa ei ole yhtä oikeata tapaa ja monet ammattilaisille
iskostetut seikat hylätään.  Yksi sellainen on ammattilaisten erittäin tärkeänä pitämä ns. "suojaviiva."
Liikkuvilla ja keveillä kameroillamme me sen ylitämme pääsääntöisesti mutta siten, että ylitys
aina näkyy.  Emme siis hyppää suojaviivan yli vaan kuljemme rohkeasti kameran kanssa.

Kaikkein ensimmäiseksi tee uusi kansio ja nimeä se Videoteam 2012.  Jos sinulla on kaksi
asemaa niin tee se sille joka on tyhjempi.  Asemat näet klikkaamalla vasemmalla alakulmassa
windows kuvaketta ja klikkaamalla syntyneestä valikosta tietokone.  Sen jälkeen näet
asemasi.  Tilaa sinun tulee varata noin 10Gt.  Jos sitä ei ole niin sinun tulee ostaa ulkoinen
kovalevyasema joiden järkevät koot ovat 500-1000Gt.  Hinta 80-100 eur.  Gigantti esim.

Aloitamme sen ihan oikean aloittelijan tekemällä videolla jonka korjaamme ja johon liitämme
kahden muun kameran otoksia.  Video on tässä http://youtu.be/CQB06aSqQkA ja toivon,
että lataisitte sen koneellenne.  Se tapahtuu siten, että kirjoitat osoitekenttään "lataa youtube"
Sieltä valitset "Lataa YouTube-videot koneellesi - LataaYouTube.com" jonka jälkeen
kopioit tämän http://youtu.be/CQB06aSqQkA mustaamalla ja kakkospainikkeen "kopioi"
kohdalla ykköspainikkeella klikaten.  Sitten liität sen kakkospainiketta painaen kohdistimen
ollessa valkoisen laatikon kohdalla kyseisellä sivulla ja klikkaat ykköspainikkeella "liitä."

Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Teemme videon
« Reply #1 on: 11. 05. 2012 08:08 »
Olen avannut Videokoululle oman Youtubetilin.  Se on kaikkien viedeokoululaisten käytössä.
Ilmaiseen Kouluun pääsee ilmoittamalla siitä minulle yksityisviestillä.  Paluupostissa saat
tunnuksen ja salasanan jonka turvin voit ladata videosi palvelimelle.  Palvelimen katselu
ei ole julkista joten kaikki videot pitää piilottaa ruksaamalla "Piilota."  Vain valmiit otokset
tehdään julkiseksi.  Youtubetilin nimi on Videokoulu Vaasalaisia.  Yksityisviestin voit lähettää
minulle klikkaamalla avatarkuvani alla olevaa sinistä "IM" painiketta.

Vain kirjautumalla näet keskeneräiset piilotetut videot.  Ensimmäisena lataan sinne tuon
Henry Eklundin kuvaaman videon sillä siihen sisältyy kaikki sellainen mikä aloittelevan
videontekijän videoon sisältyy.  Välillä kumpikaan meistä ei tiedä onko kamera päällä
vai ei ja kaikki tulee äänenä kuvaan.  Väillä kamera kuvaa varjoja.  Kaikki tällaiset tulemme
yhdessä leikkaamaan pois askel askeleelta ja voitte tehdä saman omilla koneillanne silloin
kun sinulle itsellesi sopii.

Muu yleisö voi seurata askel askeleelta niin halutessamme ja ensimmäinen askel on
video joka on siirretty palvelimelle.  (Palaamme palvelimelle siirtoon myöhemmin)
Video on tässä http://youtu.be/rssG6IWtnAQ ja se on siis raaka video joka koostuu
kaikesta minkä Henry kerkesi kameralla ottamaan.  Olen vain liittänyt kaikki otokset
peräjälkeen kuin se olisi yksi otos.
 

Seuraavaksi valitsemme videoeditointiohjelman ja luultavasti ainoa kaikkien käytettävissä oleva on
Windows movie maker.  En ole löytänyt Windowsia jossa sitä ei olisi.  Jos sitä ei ole tai se
takkuilee tekemällä jonkin logon videoon niin voit ladata sen allaolevasta linkistä ilmaiseksi.

http://finnish.feedburner.es/lv/group/view/kl36230/Windows_Movie_Maker.htm

Klikkaa siellä "Lataa nyt"

Tämän jälkeen tutustumme kameran säätöihin.  Perusvaatimus on, että sinulla on videota
ottava digitaalikamera.  Siis tavallinen digipokkari.  Siellä pitäisi olla vähintään 4 gigan kortti.
4 gigaan saa noin tunnin videota.  Jos kamerasi on vanha eikä tue 4 gigaa niin laita 1 gigan
kortti.  Sillä pääset alkuun.  Jos sekään ei toimi niin käytä olemassa olevaa toimivaa korttia
ja tyhjää se ennen käyttöä täysin.

Jos aiot tehdä tietokonelaitehankintoja niin sano myyjälle heti, että teet videoita.  Se vaatii
normaalia tehokkaamman koneen mielellään.  Toki videonteko onnistuu millä vain mutta
video nykii toisinaan jos laitteen suorituskyky ei riitä.  Myös laitteiston kaatuminen kuuluu
samaan ominaisuuteen ja joudut aloittamaan kaiken alusta.  Se harmittaa kun on tehnyt
monta tuntia työtä.  Mutta jokaiselle se joskus tapahtuu ja tuleehan siinä kerrattua asioita
ja "Kertaus on opintojen äiti."

Myös "kaatuminen" kertautuu ja siitä pääsee eroon vain tekemällä mahdollisimman lyhyen videon.

On hyvä huomata, että hyväkin laite alkaa takkuilla kun videon pituus menee puoleen tuntiin
sen ollessa editointiohjelmassa.  Pyritään alussa siihen, että käsiteltävän aineiston pituus on
vain 5 minuuttia.
« Last Edit: 11. 05. 2012 09:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Videokoulu. Aloitus.
« Reply #2 on: 11. 05. 2012 11:11 »
Tässä tuleva tehtävä videokoululaisille.'

Leikomme videon ohjeen mukaan.

Jokainen halukas saa tulla mukaan ilmaiseen videokouluun ilmoittautumalla minulle
yksityisviestillä.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Teemme videon
« Reply #3 on: 11. 05. 2012 13:01 »
Joo se oli mun eka kuvaus ja nivelrikkokilla polvilla hevosen ohittaminen ottaa lujille janeropatian takia kädet tärisee enkä voinut ottaa lääkkeitäkään normiannosta koska mun kyytissä neljä ihmistä eli olin lujilla. Kävin nyt kumminki katsomassa hivenen parempaa kameraa eli etsin mallia jossa tärinänpoisto ja aurinkoisella ilmalla paree näyttö kun nyt oli puolet ajasta musta valon takia. Silti pienekö eli povariin mahtuva ja ihan mieleistä en läytänyt eli netistä jatkan etsintää, ehdoton vaatimus on ladattava akku ja yksi varalle ja paljon muistia eli raakana ilman pakkausta jos haluaa. Nythän vika ei ollut kamerassa vaan mussa mutta ehkä jotain opin kun saan moottoripyörän ja veneen kuntoon otan Kariin yhteyttä, saanen yksityis opetustakin luullakseni. Tässä tärkein toteutui eli jokaisesta ratsastajasta saadaan vaikka vain yksi kuva muistoksi.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Teemme videon
« Reply #4 on: 11. 05. 2012 15:03 »
Henry
Tarvitset kääntyvällä näytöllä varustetun kameran.  Hae kameran nimellä: Canon . Nikon jne. ja sanoilla kääntyvä näyttö.

Tässä heti yksi milenkiintoinen:

http://www.verkkokauppa.com/fi/product/33307/ddbvh
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Teemme videon
« Reply #5 on: 11. 05. 2012 16:04 »
Nyt näyttää mielenkiintoiselle ja hinta halpa kuin makkara mutta ilman jalustaa saaressa joissi krillaushetkiä kuvata, tutkin tarkemmin netinkautta. Suurin ongelma oli hevosten ohitus ja auringon pimentämä näyttö.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Teemme videon
« Reply #6 on: 11. 05. 2012 17:05 »
Videokoulussa ei vielä ole yhtään oppilasta mutta ottakaa huomioon, että otan vain noin
kolme oppilasta.  Se voi täyttyä hyvin nopeasti.

Uudet oppilaat ilmoittautukaa privaviestillä.

Ennakkotietojen mukaan se täyttyy jo huomenna.

Oppilaille annetaan pääsy koulumme youtubetilille ja heidän tulee ladata sinne
oma versionsa videosta http://www.youtube.com/watch?v=rssG6IWtnAQ jonka Henry
on ottanut.  

Koulussa noudatetaan minun määräyksiä sillä olen samalla rehtori ja opettaja enkä hyväksy
mitään mikä poikkeaa opintosuunnitelmastani.  Voin todellakin myös jättää luokalle jos
opintosuunnitelmaani ei noudateta.

Opetan videon tekijöitä enkä laiskamatoja.

Kouluni jälkeen olet ilmaiseksi valmistunut videotoimittaja.  

Tällaista ilmaista koulua ei ole muualla vaan joudut maksamaan niin paljon etten kehtaa
edes sanoa.  Minun koulussa on yksi sääntö ja se on se, että kaikki opinto on ilmaista.

Lopputenttinä on yksi toimituksellinen video vaasalaisia.infolle.  Siis sellainen joita olen tehnyt
noin sata vuodessa.
« Last Edit: 11. 05. 2012 17:05 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Teemme videon
« Reply #7 on: 11. 05. 2012 17:05 »
Kari, enkö mä pääse mukaan mentaliteetillä 3+1 jossa mä oon ykkönen eli nyt keväällä olen kiinni mp ja venehommissä. En tarvi istumapaikkaa rauhattomille jaloilleni mutta aina kun pääsisin tulisin oppimaan jotain. Eli ilmoittautumiseni olisi sarjaa varajäsen ja lupaan vaikka olen puhelias olla häiritsemästä.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Teemme videon
« Reply #8 on: 11. 05. 2012 17:05 »
Kari, enkö mä pääse mukaan mentaliteetillä 3+1 jossa mä oon ykkönen eli nyt keväällä olen kiinni mp ja venehommissä. En tarvi istumapaikkaa rauhattomille jaloilleni mutta aina kun pääsisin tulisin oppimaan jotain. Eli ilmoittautumiseni olisi sarjaa varajäsen ja lupaan vaikka olen puhelias olla häiritsemästä.

Tulkitsen tämän ilmoittautumisena joten paluupostissa saat privaviestinä koodin jolla pääset
hallitsemaan Videokoulun Youtubetiliä

Samalla ilmoitan, että koulussa on nyt kaksi oppilasta ja toinen on kiinalainen Lili joka kuvasi
tapahtumassa kamerallaan jonka otoksia kukaan meistä ei ole nähnyt.  Luultavasti liitämme
hänen otoksensä myöskin valmistuvaan videoon.  Hänhän kuvasi minun videokameralla
enkä tiennyt hänen omasta kamerastaan mitään.

Paikka videokoulussa on varattu nimimerkille kamaroudari.  Odotan hänen ilmoitusta.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Teemme videon
« Reply #9 on: 11. 05. 2012 17:05 »
Hienoa mutta kuten sanoin olen kiinni moottoripyörä ja veneprojektissa nyt jonkinverran, kameran tilaan vähän paremman myös. Ei että musta kuvaaja mutta kun parempia on tarjolla halvalla, sain sen muistikortin adapterilla kiinni ja siitä saa lainakameran jos joku tarvii. 5miljuunaa megapikseliä vain eikä ole kova patterirohmu ja mahtuu taskuun jos jollain on hetketkellinen likviditeetti ondelma ja haluaa opiskella.

Kaikkihan näki mitä nolo saa sillä irti.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Teemme videon
« Reply #10 on: 11. 05. 2012 18:06 »
Hienoa mutta kuten sanoin olen kiinni moottoripyörä ja veneprojektissa nyt jonkinverran, kameran tilaan vähän paremman myös. Ei että musta kuvaaja mutta kun parempia on tarjolla halvalla, sain sen muistikortin adapterilla kiinni ja siitä saa lainakameran jos joku tarvii. 5miljuunaa megapikseliä vain eikä ole kova patterirohmu ja mahtuu taskuun jos jollain on hetketkellinen likviditeetti ondelma ja haluaa opiskella.

Kaikkihan näki mitä nolo saa sillä irti.

Videosi oli aivan mahtava kaikin puolin.

Videokouluni tuli täyteen.  Vain Kamaroudarin paikka on täyttämättä mutta se varaus pysyy.

Videokoulussani näyttäisi nyt olevan 5 opiskelijaa.  Kansainvälisyys on myös taattu sillä siellä on
unumm Pakistanista tai Intiasta, en muista kummasta ja sitten Kiinasta ja Suomesta.  Vaatimukseni
on, että lopputenttinä on yksi journalistinen video Vaasalaisia.infolle.

Siis sellainen joita teen noin sata vuodessa ja sellainen, joita en tiedä nimimerkki Jekku tehneen
yhtään vuodessa vaikka taitoa olisi muille jakaa mutta uskallusta tai taitoa tai halua käyttää ei ole.
« Last Edit: 11. 05. 2012 18:06 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Teemme videon
« Reply #11 on: 11. 05. 2012 18:06 »
Kun kesä alkaa niin käymme katsomassa hylkeitä niin Jekku saa panna paremmaksi, ihme jossemme saa merikotkaa kuvaan tosin korkealla ja taas Jekulla on hommaa. Meitä ei lannisteta ihan noin vaan koska emme ole sodassa vaan Vaasassa.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

jekku

  • Guest
Vs: Teemme videon
« Reply #12 on: 11. 05. 2012 19:07 »

Koulussa noudatetaan minun määräyksiä sillä olen samalla rehtori ja opettaja enkä hyväksy
mitään mikä poikkeaa opintosuunnitelmastani.  Voin todellakin myös jättää luokalle jos
opintosuunnitelmaani ei noudateta.

Onpa kannustavaa....

Kun kesä alkaa niin käymme katsomassa hylkeitä niin Jekku saa panna paremmaksi, ihme jossemme saa merikotkaa kuvaan tosin korkealla ja taas Jekulla on hommaa. Meitä ei lannisteta ihan noin vaan koska emme ole sodassa vaan Vaasassa.

Tehtiinkö tämä ketju vain siksi että kritisoin teidän yksityiskeskusteluitanne täällä foorumissa?
Vai miksi minun pitäisi laittaa jotain paremmaksi.
Hylkeet ja kotkat voi tulla kenen tahansa eteen mutta vain se joka lähtee niitä järjestelmällisesti kuvaamaan saa tuloksia.
En minä teitä ole lannistamassa, enkä edes sodassa, mutta sentään joitain videokuvauksen perusperiaatteita voisi sentään ottaa vastaan ilman että ottaa nokkiinsa.

jekku

  • Guest
Vs: Teemme videon
« Reply #13 on: 11. 05. 2012 19:07 »
Siis sellainen joita teen noin sata vuodessa ja sellainen, joita en tiedä nimimerkki Jekku tehneen
yhtään vuodessa vaikka taitoa olisi muille jakaa mutta uskallusta tai taitoa tai halua käyttää ei ole.

Siis sellainen kuin nimimerkki "jekku" tekee näitä työkseen, on tehnyt jo yli 30 vuotta ja lähes joka päivä näet tuotoksiani valtakunnan verkossa kaikilta kanavilta.
Jos haluaisin esiintyä nimelläni niin osaisit ne yhdistää mutta en halua.

Sinulle on näköjään täysin mahdotonta antaa neuvoja, koska et niitä halua ottaa vastaan vaikka ne annettaisiin miten rakentavassa hengessä.

Mistä muuten tiedät etten ole mitään tuubissa julkaissut, en vain näe mitään syytä tehdä siitä numeroa jos jotain julkaisisinkin.

Olkoon tämä nyt viimeinen kerta kun puuhiisi sekaannun, harrastelijat saavat puuhastella mitä haluavat enkä siihen sen kummemmin puutu, jollet nyt ihan päättömiä ala täällä opettamaan.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Teemme videon
« Reply #14 on: 11. 05. 2012 20:08 »

Tehtiinkö tämä ketju vain siksi että kritisoin teidän yksityiskeskusteluitanne täällä foorumissa?
Vai miksi minun pitäisi laittaa jotain paremmaksi.
Hylkeet ja kotkat voi tulla kenen tahansa eteen mutta vain se joka lähtee niitä järjestelmällisesti kuvaamaan saa tuloksia.
En minä teitä ole lannistamassa, enkä edes sodassa, mutta sentään joitain videokuvauksen perusperiaatteita voisi sentään ottaa vastaan ilman että ottaa nokkiinsa.


Olet ymmärtänyt väärin.

Ajautus on se, että aina löytyy "asiantuntijoita" mutta kun kysytään näyttöä niin sitä ei löydy.

Emme ota kovinkaan vakavasti "asiantuntijakommentteja" jos kommenteilla ei ole näyttöä.

Maassamme on paljon alan ammattilaisia mutta se ei riitä.  Pitää olla myös uskallusta ja taitoa
julkistaa omin päin eikä vain ohjatusti.  Hyväkin lammas osaa juosta ryhmässä mutta kun
pitää itse tehdä jotain niin alkavat vaikeudet.

Puskan takaa neuvojia on paljon mutta vain näyttön takaa voi neuvoa siten, että sitä joku ottaa
vakavasti.

Olen kysellyt näyttöä usean vuoden ajan mutten ole saanut.  Aloitan nyt videokoulun ilman
näyttöä paitsi tietysti omilla näytöilläni joita on noin sata videota vuodessa.

Koulutan nyt oman taitoni mukaan parhaan kykyni mukaan.  Kouluni jälkeen meillä on jokaiselta
ainakin yksi journalistinen video.  Se on mielestäni paljon.  

Videotiimin toiminta tähtää hyviin journalistisiin videoihin ja se vaatii uskallusta.  Hyvä journalistinen
kansalaisvideo vaatii oman naaman uhrauksen.  Jos sitä ei uskalla, ei ole läpäissyt videokouluni
ensimmäistä luokkaa ja se on vasta vain amatööriluokka.

 Puhekieli on sivuseikka sillä kaiken voi
tekstittää. Video on  Siis sellainen jonka jokainen tajuaa ja tietää mitä videolla halutaan sanoa sekä
se tapahtuu siten, että sitä on miellyttävä katsella eikä siinä ole amatöörimäisiä töksähdyksiä.

Sekin hyväksytään, että toimittaja kertoo taustalla. 
« Last Edit: 11. 05. 2012 20:08 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

jekku

  • Guest
Vs: Teemme videon
« Reply #15 on: 11. 05. 2012 20:08 »

Emme ota kovinkaan vakavasti "asiantuntijakommentteja" jos kommenteilla ei ole näyttöä.

Videotiimin toiminta tähtää hyviin journalistisiin videoihin ja se vaatii uskallusta.  Hyvä journalistinen
kansalaisvideo vaatii oman naaman uhrauksen.  Jos sitä ei uskalla, ei ole läpäissyt videokouluni
ensimmäistä luokkaa ja se on vasta vain amatööriluokka.

Vaikka lupasin olla kommentoimatta niin pakko on vielä tähän vastata.

Mitä tarkoitat tuolla "Emme ota kovinkaan vakavasti "asiantuntijakommentteja" jos kommenteilla ei ole näyttöä." ?

Tarkoittaako tämä ettet sinä ota vastaan neuvoja vai miksi sen puet monikkomuotoon, täällä ei juuri muita videontekijöitä  ole kuin sinä ja juuri sinä täytät koko etusivun näillä itsekehun clipeilläsi.

Se että esiintyisin omalla nimellänikö parantaisi oloasi tai muuttaisi videoiden tasoa jotenkin oleellisesti.

Jos alkaisin linkittämään täällä tekemisiäni vain sen takia että ne olisivat esimerkkeinä sinulle niin koko foorumi menettäisi merkityksensä keskusteluareenana.

Mikset liity esimerkiksi Digivideo.fi keskustelufoorumiin http://www.digivideo.fi/phpbb2/ missä asiaa tuntevat ihmiset keskustelevat kuvaamisesta siihen liittyvine ongelmineen.

Valmiit lopputuotokset voit kyllä linkittää täällä halukkaille katsojille, jos niitä vielä on olemassa.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Teemme videon
« Reply #16 on: 11. 05. 2012 20:08 »
Nyt suomenkielinen ryhmä on koossa joten voimme aloittaa asteittaisesti. 

Kamaroudarille annoin tehtäväksi leikata videon Movie makerilla.  Eklu ei kai edes tiedä mikä
se on joten palaamme siihen.

Jekkulle vastaan, että asia tästä on jo loppuun käsitelty.  Tähän tulee heti moite kahdenkeskisestä
keskustelusta.  Turha ärsyttää heikkohermoisia kun ei ole tarvis.

Privaattiluonteisesti käsittelemme vain videokoulun privajuttuja mitä onkin nyt tulossa mahdollisesti
joka päivä.  Lopputuloksena puolen vuoden kuluttua meillä on 5 journalistista videota jotka kaikki
käsittelevät Vaasaa.



Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Teemme videon
« Reply #17 on: 11. 05. 2012 21:09 »
Vaikka emme vielä ole tutustuneet kameran säätöihin aloitamme
jo videon editoinnin.

Ensiksi tulee tutustua materiaaliin jota työstämme.  Pelkästään
sen katseluun kuluu melkein tunti.

Esimerkki klippi http://www.youtube.com/watch?v=rssG6IWtnAQ joka
on valmis esimerkki ja pyritään tekemää sitä parempi.

Karin klippi http://youtu.be/seXub-Or4p4 tätä ei kokonaisuudessaan
ole aiemmin näytetty ja on 20 min joten en ole varma hyväksyykö
ýoutube sitä.

Lilin klippi http://www.youtube.com/watch?v=vX6H3vsuThs&list=UUTMctq3EJPSyPOryVAFiykg&index=2&feature=plcp

Eklun klippi joka on runko johon kaikki muu liitetään http://www.youtube.com/watch?v=YOwnJ9KBnU4&list=UUTMctq3EJPSyPOryVAFiykg&index=3&feature=plcp

Näistä klipeistä leikkaamme noin 6-8 minuutin videon.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Teemme videon
« Reply #18 on: 11. 05. 2012 22:10 »
Jekuu voi lyädä meidd matalaikai yhdellä esimerkillä, mutta sekään ei vie meidän harrastelioiden iloa koska tiedämme että maiölma on pullollaan parempia. Nytkö muut ei saa harjoitellakkaan kun Jekku osaa paremmin. Älä aliarvioi meitä laji jossa häviät löytyyt helposti.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Teemme videon
« Reply #19 on: 12. 05. 2012 07:07 »
 Tässä mikrofonin tuulisuojan rakennusohjeet

http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_835208&feature=iv&v=SudmkbL06zg&src_vid=8Nlpf8vCQig

Ja Jekkulle kiitos tuosta linkistä.  Se miksi en siivustolla ole ollut on etten ole tiennyt sivuston
olemassaolosta.
 
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Teemme videon
« Reply #20 on: 12. 05. 2012 08:08 »

Vaikka lupasin olla kommentoimatta niin pakko on vielä tähän vastata.

Mitä tarkoitat tuolla "Emme ota kovinkaan vakavasti "asiantuntijakommentteja" jos kommenteilla ei ole näyttöä." ?

Tarkoittaako tämä ettet sinä ota vastaan neuvoja vai miksi sen puet monikkomuotoon, täällä ei juuri muita videontekijöitä  ole kuin sinä ja juuri sinä täytät koko etusivun näillä itsekehun clipeilläsi.

Jekku.  Pyydän nöyrimmästi ja julkisesti anteeksi sillä en harkinnut sanojani.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Teemme videon
« Reply #21 on: 12. 05. 2012 20:08 »
Tässä viimein oman kamerani otokset nyt karsittuna niin, että youtube hyväksyi.

Videokoululaisiani pyydetään etsimään tästä noin minuutti joka liitetään Eklun videoon

http://youtu.be/yCc-HzFDE0s

Kokonaispituus noin 14 minuuttia ja tämä on siis leikkaamaton sisältäen  kaiken tärinästä
alkaen.  Video on piilotettu ja sen näkee vain ylläolevasta linkistä ja on tarkoitettu
videokoululaisille ja siitä kiinnostuneille.
« Last Edit: 12. 05. 2012 21:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Teemme videon
« Reply #22 on: 13. 05. 2012 16:04 »
Kari, saisko mun videosta leikattua 15 sek sun videon mukaan niistä hetkistä ku kompuroin hevosen ohi ja ratsastajan kasvot näkyvät ja nämä palat liimaan sun videoon ja liität nimen aina ketä ratsasti, joku sekuntiiti ampumisen parkaista kohtaan. Mä vielä teen paremman videon mutta nyt se on esimerkki jossa on kaikki mahdolliset virheet ja opetukseen kelpaa mappiin näin ei saa tehdä, häpeätä en voi tuntea koska se oli kipeän miehen ensinmäinen video ja 15sekunttia ihan hyvää. Tosta jos parannan rupiaa Kaurismäki soitteleen että pitäis saada purkkiin vanhanajan tunnelmaa.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Teemme videon
« Reply #23 on: 13. 05. 2012 18:06 »
Kari, saisko mun videosta leikattua 15 sek sun videon mukaan niistä hetkistä ku kompuroin hevosen ohi ja ratsastajan kasvot näkyvät ja nämä palat liimaan sun videoon ja liität nimen aina ketä ratsasti, joku sekuntiiti ampumisen parkaista kohtaan. Mä vielä teen paremman videon mutta nyt se on esimerkki jossa on kaikki mahdolliset virheet ja opetukseen kelpaa mappiin näin ei saa tehdä, häpeätä en voi tuntea koska se oli kipeän miehen ensinmäinen video ja 15sekunttia ihan hyvää. Tosta jos parannan rupiaa Kaurismäki soitteleen että pitäis saada purkkiin vanhanajan tunnelmaa.

Kyllä
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Teemme videon
« Reply #24 on: 30. 05. 2012 11:11 »
Videokoulumme jatkuu.

Tässä tehtävä.  Ladatkaa oheisesta linkistä teostovapaata musiikkia 5-10 kpl koneellenne.
Jos ei onnistu niin ilmoittakaa niin ongelma käsitellään täällä.

Linkki tässä alla

http://incompetech.com/m/c/royalty-free/index.html?feels%5B%5D=Bouncy&page=2
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Teemme videon
« Reply #25 on: 15. 06. 2012 20:08 »
Videokoulustani on tullut ensimmäinen video.  Se on tässä.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi videon mikä on otettu tänään.



Videon on ottanut kiinalainen opiskelijapoika joka ei koskaan ollut käyttänyt windows movie makeria.
10 minuutissa hän latasi mitään opastamatta ohjelman koneelleen ja se oli jo palvelimella.  Ennakko-
opastuksena hän oli mukana avustajana kun kuvasimme opetusviraston ovella ja sen jälkeen
leikkasin ja latasin sen.



« Last Edit: 15. 06. 2012 21:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

jekku

  • Guest
Vs: Teemme videon
« Reply #26 on: 15. 06. 2012 20:08 »
Mahtavaa, mitä kuvankäytön juhlaa tuotettin katsottavaksi.
Siinä oli yksi hätäinen zoomauskin saatu mahdutettua spektaakkeliin jonka äänentoisto oikein sulostutti korvia.
Ei muuta kuin Golden Globe ehdokkaaksi välittömästi.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Teemme videon
« Reply #27 on: 15. 06. 2012 21:09 »
Mahtavaa, mitä kuvankäytön juhlaa tuotettin katsottavaksi.
Siinä oli yksi hätäinen zoomauskin saatu mahdutettua spektaakkeliin jonka äänentoisto oikein sulostutti korvia.
Ei muuta kuin Golden Globe ehdokkaaksi välittömästi.

Koskahan me nähdään Jekulta edes tällanen.  Tältä kinuskilta meni 10 minuuttia.  Meneekö Jekulta vielä toinenki vuosi?  Siinä ajassa videon pitääkin olla parempi.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

jekku

  • Guest
Vs: Teemme videon
« Reply #28 on: 15. 06. 2012 22:10 »
Mahtavaa, mitä kuvankäytön juhlaa tuotettin katsottavaksi.
Siinä oli yksi hätäinen zoomauskin saatu mahdutettua spektaakkeliin jonka äänentoisto oikein sulostutti korvia.
Ei muuta kuin Golden Globe ehdokkaaksi välittömästi.

Koskahan me nähdään Jekulta edes tällanen.  Tältä kinuskilta meni 10 minuuttia.  Meneekö Jekulta vielä toinenki vuosi?  Siinä ajassa videon pitääkin olla parempi.

Miksi minun pitäisi tehdä video, sinä ja ystäväsi niitä suollatte katsottavaksi.

Silloin kun ne laitetaan julkiseen levitykseen täytyy myös varautua kritiikkiin eikä joka kommenttiin voi vastata että tee parempi.

Minä katsojana olen oikeutettu kommentoimaan ja arvostelemaan tuotoksianne ilman, että joutuisin tekemään paremman vertailukohdaksi kaiketi sen itsekkin ymmärrät.
Vai pyydätkö jokaiselta videoitasi kommentoivalta näyttöä paremmin tehdystä vastaavasta.

Nyt on oikeasti todettava vaikka se toisi bannit foorumiin että olet vienyt tuon videonteko suuruudenhulluutesi jo sellaisiin svääreihin että ne alkavat karata käsistäsi.

Et sinä ole videokuvaaja.
Et sinä ole toimittaja.
Et sinä ole videokuvausopettaja.

Et sinä ole muuta kuin innostunut harrastaja joka luulee olevansa ammattilainen.

Mikset pysy harrastajana ja anna itsellesi jokapäiväinen tilaisuus ylittää ja yllättää itsesi  tekemällä tuotoksia joiden takana voit ylpeänä sanoa ne tehneesi.
(Ehkä tämä oli turha lause, koska sinun tilassasi sanot sen joka tapauksessa)

Muistaisit joskus tuon sananlaskun ja sen muunnelmat "Määrä ei aina korvaa laatua".

Olen varmaankni aiemminkin maininnut omaavani media-alan työkokemusta 35:n vuoden ajalta joten en ihan kiusanteon takia näitä kommentteja kirjoita vaan yritän edes jollain lailla kertoa sinulle ettei toimittajaksi ryhdytä tuosta vain, tähän näkemykseen Parkkarikin oikeana toimittajana toivoakseni yhtyy.

Arvostelujeni perimmäinen syy on oikeastaan ja yksinkertaisesti kannustus tekemään asioita rauhallisemmin, perusteellisemmin, kuvauksellisemmin ja ajatuksellisemmin.

Et sinä ole pääasia, vaan se mitä kuvaat, tee se itsellesi selväksi ja kuvaa paljon oheismateriaalia aiheesta niin
sinulla on materiaalia mitä käyttää kuvittamaan sitä asiaa mistä on tarkoitus kertoa.

Mikäli sinä ja ylläpito koette tämän purkauksen sopimattomaksi olen valmis vastaanottamaan sanktiot kaikissa muodoissa mutta tämä nyt on vain näkemykseni sinun ja oppilaittesi videotuotoksista tämän hetkisestä tilasta.


Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Teemme videon
« Reply #29 on: 16. 06. 2012 00:12 »
Tuu Jekku tekemääm dokumentti vaikka turviikin rannan veneensäilytyksestä, sovittaessa 30v kokemuksella kerron kun omaa ei sinne raatojen sekaan enään tuoyuo.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Teemme videon
« Reply #30 on: 16. 06. 2012 09:09 »
Mahtavaa, mitä kuvankäytön juhlaa tuotettin katsottavaksi.
Siinä oli yksi hätäinen zoomauskin saatu mahdutettua spektaakkeliin jonka äänentoisto oikein sulostutti korvia.
Ei muuta kuin Golden Globe ehdokkaaksi välittömästi.

Koskahan me nähdään Jekulta edes tällanen.  Tältä kinuskilta meni 10 minuuttia.  Meneekö Jekulta vielä toinenki vuosi?  Siinä ajassa videon pitääkin olla parempi.

Miksi minun pitäisi tehdä video, sinä ja ystäväsi niitä suollatte katsottavaksi.

Silloin kun ne laitetaan julkiseen levitykseen täytyy myös varautua kritiikkiin eikä joka kommenttiin voi vastata että tee parempi.

Minä katsojana olen oikeutettu kommentoimaan ja arvostelemaan tuotoksianne ilman, että joutuisin tekemään paremman vertailukohdaksi kaiketi sen itsekkin ymmärrät.
Vai pyydätkö jokaiselta videoitasi kommentoivalta näyttöä paremmin tehdystä vastaavasta.

Nyt on oikeasti todettava vaikka se toisi bannit foorumiin että olet vienyt tuon videonteko suuruudenhulluutesi jo sellaisiin svääreihin että ne alkavat karata käsistäsi.

Et sinä ole videokuvaaja.
Et sinä ole toimittaja.
Et sinä ole videokuvausopettaja.

Et sinä ole muuta kuin innostunut harrastaja joka luulee olevansa ammattilainen.

Mikset pysy harrastajana ja anna itsellesi jokapäiväinen tilaisuus ylittää ja yllättää itsesi  tekemällä tuotoksia joiden takana voit ylpeänä sanoa ne tehneesi.
(Ehkä tämä oli turha lause, koska sinun tilassasi sanot sen joka tapauksessa)

Muistaisit joskus tuon sananlaskun ja sen muunnelmat "Määrä ei aina korvaa laatua".

Olen varmaankni aiemminkin maininnut omaavani media-alan työkokemusta 35:n vuoden ajalta joten en ihan kiusanteon takia näitä kommentteja kirjoita vaan yritän edes jollain lailla kertoa sinulle ettei toimittajaksi ryhdytä tuosta vain, tähän näkemykseen Parkkarikin oikeana toimittajana toivoakseni yhtyy.

Arvostelujeni perimmäinen syy on oikeastaan ja yksinkertaisesti kannustus tekemään asioita rauhallisemmin, perusteellisemmin, kuvauksellisemmin ja ajatuksellisemmin.

Et sinä ole pääasia, vaan se mitä kuvaat, tee se itsellesi selväksi ja kuvaa paljon oheismateriaalia aiheesta niin
sinulla on materiaalia mitä käyttää kuvittamaan sitä asiaa mistä on tarkoitus kertoa.

Mikäli sinä ja ylläpito koette tämän purkauksen sopimattomaksi olen valmis vastaanottamaan sanktiot kaikissa muodoissa mutta tämä nyt on vain näkemykseni sinun ja oppilaittesi videotuotoksista tämän hetkisestä tilasta.



Kiitos Jekku.  Yritän ottaa neuvoistasi kaiken irti.

Ylläpito ja minä tuskin panemme pahaksemme hyväntahtoisista neuvoistasi.  Ohjeistuksissasi on
pitkälti samaa mitä ylläpitäjä koko ajan painottaa.  Minun ongelmani on aika joka ei anna mahdollisuutta
parempaan.

Joskus saadakseen asiantuntijalausuntoa, täytyy "sohaista muurahaispesää."  Tälläkertaa
onnistuin sataprosenttisesti.

Tuo Opetusviraston haastattelu oli tarkkaan suunniteltu ja se onnistui sataprosenttisesti suunnitelman
mukaan.  Olin kahdeksaan töissä ja kokouksen loppumisaika oli arvioitu 8-10.  Olimme kymmenen
yli kahdeksan paikalla ja sittenhän meillä oli aikaa.  Mutta sitä aikaa ei voinut käyttää muuhun kuin
odottamiseen.  Se oli uutisvideo ja tein siitä heti karkean version ja se oli jo netissä ihmisten
katsottavissa ennenkuin itse olin edes kotona.  

Haastattelun jälkeen menimme vielä kuvaamaan.  Olin kotona ehkä klo. 24:00.  Aamuksi seitsemäksi
piti töihin.  Latasin vielä normaalilaatuversion ja aamulla ne jotka eivät illalla olleet nähneet karkeata
versiota, eivät sitä koskaan edes nähneet sillä sen uutisarvo oli jo ohi ja päivän mittaan parantelin
videota koko ajan ilman, että ihmiset sitä huomasivat.  Kuvan laatu paran i ja tekstitin sitä muiden
töiden ohessa kahvitauolla.

Kuvaus tehtiin pokkarilla jotta olisi huomioitu kaikki mahdollinen.  Piti ottaa huomioon, että kuvausta
ei voi tehdä haluamassamme paikassa.  Pokkarijalusta kulkee kevyesti mihin haluamme mutta jos
siinä on mikrofoni kiinni, on  nopea liikahdus yleensä sellainen, että mikroifonijohto unohtuu kiinni
ja se katkeaa ja sen jälkeen ei saadea ääntä.  Toki minulla oli videokamera ja irtomikrofoni
laukussa varalta.

Video onnistui minusta aivan täysin siten kuin se oli sillä suunnitelmalla mahdollista.  Myös
ylläpitäjä joka tietää, että saan kyllä äänen toimimaan jos se on mahdollista, tyytyi sanomaan
"Ääntä ei vissiin saanut paremmaksi" johon totesin että "ei."
« Last Edit: 16. 06. 2012 09:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.