Olisitko korjannut, jos olisit saanut vaihdossa väärän summan (liikaa) takaisin? Jos vastasit kyllä, niin luuletko, että kaikki ovat yhtä rehellisiä, tai edes tarkistavat vaihtorahojaan. Itse vaan tukin ne nopeasti lompakkoon miettimättä oliko oikein tai väärin, enkä kerää kuittejakaan...
Työnantaja ei kiittele työntekijää, jos kassan kuitit ja rahat eivät täsmää. Jossain summa saatetaan pidättää palkasta tai jos tapahtuu toistuvasti, niin edessä on todennäköisesti fudut.
Kassatyössä harvemmin tarvitsee käyttää nykypäivänä päässälaskua, koska se kassakone hoitaa laskemisen. Ja sehän voi olla, että on ohjeistettu tarkistamaan laskimella, jos tuntuu epävarmalta. Mitä pahaa siinä ny on? Eikä siinä mun mielestä tarvii mitään perustelemaan asiakkaalle, että miksi näin toimitaan.
Sait ostoksesi ja vaihtorahat, jos ei lähikaupan palvelu miellytä, niin kait noita on kauppoja kauempanakin.
On myös olemassa erilaisia oppimisvaikeuksia (
http://www.peda.net/veraja/etuinfo/perusopetus/etuki/oppimisvaikeus/ma ), jotka eivät normaalia työskentelyä haittaa.
Kassatyöntekijä saattoi vahingossa unohtaa näppäillä antamasi summan koneeseen, jolloin se vaan avaa kassan, eikä kerro paljonko pitää antaa vaihdossa takaisin. Olen joitakin kertoja tehnyt niin, kun asiakkaalla oli vain yksi tuote, ja oletin, että on kaivanu tasarahan valmiiksi vaan ei ollu...
Ja kun sitä tajuaa tehneensä sellasenkin pienen mokan, nii ainakin itsellä menee hetki, että pystyy edes ajattelemaan selkeästi, ilman että joku vielä alkaa siinä piruilemaan. Ja piruilun jälkeen pitis vielä irrota hymyt ja kohteliaisuudet.

Ole hyvä ja näkemiin!
http://www.aasiakas.fi/tarinat/2012/07/Kaytostavat-kaupankassalla/Vaihdetaan puheenaihetta: Oletko huomannut, että Nissenin "joulupuu on rakennettu"-mainos on aivan ********n ärsyttävä!