Author Topic: Tästä musiikista pidän  (Read 8390 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Tästä musiikista pidän
« on: 15. 07. 2011 16:04 »
Musiikin tyylejä ja lajeja on satoja.  Tänä päivänä jokainen löytää helpolla mielimusiikinsa. On Spotify ja monta muuta palvelus sekä kymmeniätuhansia nettiradioita, joista monet ovat keskittyneet vain tietyn tyylisunnan musiikkin.

Tässä ketjussa jokainen voi kertoa omasta mielimusiikistaa, mistä sitä löytyy ja miksi muidenkin pitäisi siihen tutustua.

Tänne voi myös laittaa vihjeitä esimerkiksi soittimista.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #1 on: 16. 07. 2011 11:11 »
Sen verran tilaa antava aloitus, että tästä viestistä voisi periaatteessa tulla vaikka kuinka pitkä...

Minun musiikkihistoriani on laaja. Kuuntelen oikeastaan laidasta laitaan vähän mitä mitä vaan ja eri ajanjaksoina saatan keskittyä johonkin tiettyyn musiikinhaaraan kauan, jopa vuosia.

Tällä hetkellä kuuntelen paljon kreoleja rytmejä ja niistä nuori Lura on tehnyt minuun suuren vaikutuksen, esim. kappaleellaan No Bem Falá. Kreoleista rytmeistä saa tosin paremman kuvan tästä, saman artistin kappaleesta nimeltään M Bem di Fora, tai sitten tämä São Vicenten saarella kuvattu video nimeltään Ponciana.

Kreoleista rytmeistä puhuttaessa joutuu yleensä aina mainitsemaan Cesaria Evoran ja supertunnetun kappaleen Besame Mucho. Evora esiintyy aina paljain jaloin. Näin koska hänen hänen mielessään ovat aina Kap Verden köyhät lapset, joista monella ei ole edes kenkiä.

Tähän mahtuu sopivast myös video myös rytmien kera ja kaupanpäälle paljon kuvia kahdesta saaresta, São Vicentestä ja Santo Antãosta. Loppuosan festivaalien esiintymislavaa pantiin juuri pystyyn kun olimme lähdössä lentokentälle, joten emme päässeet suureksi harmiksemme nauttimaan riennoista.

Yllä olevalla raapaisen vain kevyesti kreolia musiikkia, mutta sitä on paljon. Sain kerran eräältä ystävältäni ihan ohi mennessä 300:n eri artistin musiikkia hänen kännykästään...

Liitän myös mukaan erään perhetuttavamme, joka haaveilee musiikkiurasta. Olen sairaan ihastunut Tähän

Ai niin..! Pitää mainita vielä lopuksi André Leonno...
« Last Edit: 16. 07. 2011 11:11 by Matseman »
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #2 on: 17. 07. 2011 17:05 »
Tapsa ihmetteli aikaisemmin, että onko hän ainoa täällä joka tykkää jatsista. Ilmoittaudun. Olen kuunnellut lähes koko elämäni jatsia ja käynyt myös paljon jazzkonserteissa.

Kotimainen jazz on minusta korkeatasoista. Jukka Tolosen ja Tasavallan Presidentin jutut herättivät mielenkiintoni joskus aikoinaan. Carnival vuodelta 1978 on yksi sellainen kappale, jonka esitti Jukka Tolonen Band, joka koostui silloin seuraavista jäsenistä Jukan lisäksi: Coste Apetrea, Christer Eklund, Harri Merilahti, Bill Carson. Tällä kokoonpanolla bändi teki myös loistavan keikan Montreuxin Jazz Festivaaleilla. Siellä äänitettiin myös osa levystä Montreux Boogie, jolta myös Carnival kappale löytyy vähän kovempana versiona.

Pekka Pohjolasta voisi myös kirjoittaa vaikka kuinka paljon. Ensimmäisenä tulee mieleen Pekka Pohjola Group ja tämä ulkoilmakonsertti Espalta. Pala suomalaista musiikkihistoriaa.
Löytyykö täältä joku, joka EI ole kuullut Impun Tangoa?
Tässä Pekan vähän tuoreempaa tuotantoa, mahtipontisen Pewit albumin kolmas raita.

P.S. Pekka Pohjolahan soitti myös Made in Sweden yhtyeessä yhdessä välissä. Yksi sen jäsenistä oli nimeltään Tommy Körberg, joka yhä tunnettu ja arvostettu Ruotsissa. Tässä yksi näyte Made in Sweden jutuista. Kova meininki!
Where Do We Begin kappale sattui myös silmään saman nimiseltä älppäriltä. Olin ihan unohtanut, miten mainio biisi sekin on!
« Last Edit: 17. 07. 2011 18:06 by Matseman »
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #3 on: 17. 07. 2011 18:06 »
Toinen Pohjola..... Tosi kaunista.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #4 on: 17. 07. 2011 18:06 »
Suhtaudun nyreästi oman musiikkimakuni levittelyyn, koska se johtaa lähes aina vääriin tulkintoihin. Itse pidän itseäni musiikin heavyuserina, joka on suuntautunut akustiseen, melodiseen ja ennalta arvattavaan musiikkiin.

Se musiikki, jonka kierran kaukaa voidaan ilmaista sanoilla "akateeminen apurahamusiikki" ja räminämusiikki.

Ihmisillä on tapana tyypitellä ja luokitella ihmiset sen mukaan mitä he musiikkimaustaan paljastavat.  Jos nyt kirjoitan kuunnelleeni eilen Paganinin kitaramusiikkia, niin aivan varmasti joku miettiin että "joo pikkusormi ojossa ja kuvtitelee että on fiksumpi kuin me muut", sen asemasta että itse kuuntelisi P:n kitaramusiikkia ja muodostaisi mielipiteensä vasta sen jälkeen.

Omistan 7 cd:tä P:n musiikkia.

Edellispäivänä minulla oli todellinen heavyuser-päivä.  Kuuntelin mm .Cesaria Evoraa, Marizaa ja Atalhuapa Yupanquita sekä Coleman Hawkinsia.
« Last Edit: 17. 07. 2011 18:06 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #5 on: 17. 07. 2011 18:06 »
Kyseessä oli Suomen jazz-pianistien parhaimmistoon kuuluva Iiro Rantala, on erittäin monipuolinen  taituri, esittää rokkia, jazzia ja klassillista musiikkia. Mitä yleisö haluaa!

Se mitä "Vaaslainen " tarkoittaa, niin sitä sanon tusinarokiksi ja siihen mahtuu aina sinfoniaista lähtien. Tarja Turunen jota mielelläni kuuntelin, aikansa lauloi rokkia sitten muutti laulamaan oopperaa. Oopperalaulaja Matti Salmisella oli oma tanssiorkesteri jossa hän oli laulusolistina. Jokaisella klassisen musiikin soittajalla on rokkitausta enemmän tai vähemmän. Tämäpäivänä on erittäin mielenkiintoinen rokkilaulaja Jenni Vartiainen
jota mielelläni kuuntelen. Hän musiikkikoulutuksen saanut sen kyllä huomaa ja luulen vähän ja viitteetkin on sinnepäin, että jossain vaiheessa siirtyy klassilliselle puolelle.

En minäkään pidä siitä, että minua lokeroidaan jonkin musiikin fanaattiseksi kuuntelijaksi. Minä rakastan hyvää musiikkia, jossa taiteellista tasoa ja sanomaa. Minua ei kiinnosta lainkaan tusina-räminämusiikki. Kuuntelen rokkia, mutta kuuntelen mielelläni myös kansanpelimannien  musiikkia.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #6 on: 18. 07. 2011 07:07 »
Tarja Turunen jota mielelläni kuuntelin, aikansa lauloi rokkia sitten muutti laulamaan oopperaa. Oopperalaulaja Matti Salmisella oli oma tanssiorkesteri jossa hän oli laulusolistina. Jokaisella klassisen musiikin soittajalla on rokkitausta enemmän tai vähemmän.

Koska tässä mitä ilmeisemmin pyritään antamaan kuva oletetusta kehityskaaresta ikään kuin kehittyneempään musiikkiin, täytyy hieman korjata tässä esitettyä.

Tarja Turunen aloitti klassisen musiikin harrastamisen 6-vuotiaana. Päinvastoin kuin edellä esitetään, on hän myöhemmin siirtynyt harrastamaan rockiksi luokiteltavaa musiikkia. Ensin Nightwish yhtyeen laulusolistina ja myöhemmin myös soolourallaan.

Toki hän edelleen harrastaa myös klassista musiikkia, mutta kyllä hän yhä pääasiassa tekee musiikkia, joka hänestä teki kuuluisuuden. Tämä musiikki on luokiteltu nimikkeillä sinfoninen rock, hard rock, oopperametalli. Tarja Turusen aviomies ja manageri Marcelo Cabuli johtaa argentiinalaista metallimusiikkiin keskittynyttä NEMS Enterprises -levy-yhtiötä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tarja_Turunen

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #7 on: 18. 07. 2011 09:09 »
Päivän lehdessä surkutellaan Rockfestivaalien  vähäistä kävijämäärää. Näilläkin palstoilla on käsitelty samaa asiaa. Onpa kovin sanoin syyllistettykin Vaasalaisia laiskasta osallistumisesta. Selvästikkin, asia ei ole Vaasalaisten oma. Minkä takia olisi mentävä tilaisuuteen joka ei kiinnosta. Vai olisiko ajankohta väärin valittu?
Kun nyt selvästi on osoittautunut asian kannattamattomuus, niin oisiko haettava, ja tuettava jotain muuta musiikin lajia? Vai olisiko niin, jotta jotta tilaisuus oli huonosti markkinoitu?

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #8 on: 18. 07. 2011 10:10 »
Kivimäki taas lähtee siitä lapsellisuudesta, että Suksi ei tiedä mitään eikä ymmärrä mitään. kaikkea ei
tiedä googlekaan.
Tarja Turunen muutti täysin linjansa Nightwish yhtyeen jälkeen. Turunen on opiskellut Sibelius-akatemiassa
klassista laulua. Vuodesta 2005 lähtien kehittänyt itseään klassilliseen lauluun suuntaan..  Olen nähnyt hänen  esiintyvän oopperassa ja eri sinfoniaorkestereiden solistina. Vaasassa hän ei ole esiintynyt. Sen totesin kun häntä kuuntelin oopperaesiintyjänä, hyvä ja kantava lauluääni. Hieman  vaikeuksia teatteri-ilmaisusasa
mutta sekin korjaantuu aikaa myöten.  Hän oli kiertueella ympäri Suomen esitytäen kauneimmat joululaulut v. 2009.

Meidän ei pidäajatella mustavalkoisesti mustavalkoisesti ja kuvitella että musiikilla on tietyt rajat. Näin ei ole. Turunen laulaa yhtäsujuvasti rokkia kuin klassillista musiikkia. Näin tekee myös suuret oopperalaulajat. Näin tekee oikea taiteilija, ei musiikilla ole rajoja. Minä kuuntelen kaikenlaista musiikkia linnunlaulusta lähtien, rockkia, pelimannimusiikkia, oopperaa, sinfonioita jne. Vastakkain  asettelun aika on ohi, sanoi Sauli Niinistö ja se pätee myös musiikkiin.

Pentti Suski

belurisk

  • Guest
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #9 on: 18. 07. 2011 11:11 »
Jorma Kivimäki kirjoitti asiaa.
Alkaa taas Suksen seli-selit.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #10 on: 18. 07. 2011 12:12 »
Pentti Suksi kirjoitti asiaa josta Kivimäki ei tiedä.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #11 on: 18. 07. 2011 12:12 »
Pitihän se arvata herra Suksen reaktio, kun häntä joutuu jostain valistamaan. Vai pitäisikö sanoa Suski, kuten hän hermostuksissaan jo nimensä signeeraa.

Tarja Turunen muutti täysin linjansa Nightwish yhtyeen jälkeen.

Se, että tekee pari erityyppistä joululevyä ei muuta sitä tosiasiaa, että vuonna 2005 Nightwish yhtyeestä erotettu Turunen tekee pääosin yhä samantyyppistä musiikkia. Tässä kaksi hänen Nightwish yhtyeen jälkeistä pitkäsoittoaan. Tyylilajin voi katsoa sivusta tai tarvittaessa kuunnella itse. Edellisen kirjoituksen pääpointti oli kuitenkin se, ettei Turunen ole siirtynyt rock musiikista klassiseen, vaan päinvastoin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/My_Winter_Storm

http://fi.wikipedia.org/wiki/What_Lies_Beneath

Quote
Vaasassa hän ei ole esiintynyt.  

Tämäkin meni väärin. Tarja Turunen esiintyi vuonna 2009 Vaasan Rockperryssä. Valikoima oli hyvinkin raskasta hevirockia. Hän esitti myös useita Nightwish biisejä. Olin itse paikan päällä kuuntelemassa.

http://www.youtube.com/watch?v=vP0FUY3wImY

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #12 on: 18. 07. 2011 14:02 »
Eiköhän Kivimäen pidä taas tölviä minua ja esittää muka viisasta.  Meneekö Kivimäelle ollenkaan perille, että en  ole musiikillisesti rajattu.
No... nyt pitäisi jo perille. Tarja Turunen ei ole esiintynyt Vaasan kaupunginorkesterin solistina, sitä tarkoitin.
Olen  ollut konsertissa jota sinfoniaorkesteri säesti jossa Turunen ja tenorilaulaja Sirkiä olivat solisteina. Oikein  lihallisest olen i ollut paikalla.. Tuliko Anita Välkistä rock-laulaja kun hän lauloi rokkia? Entä meidän megabasso ja kansainvälinen laulajakuuluisuus Matti Salminen, nuoruudessaan hänellä oli tanssiorkesteri joka kierteli lavoilla. Kun oopperalaulaja Jorma Hynninen laulaa  "Itämaista rakkautta" siinä tankokuninkaallisten kruunut alkaa ruostua.
Musiikki on rajatonta ja ääretöntä.

Näyttääpä siltä, että Kivimäkeä minun pitää valistaa eikä päinvastoin.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #13 on: 18. 07. 2011 14:02 »
Ei halua millään tavalla hienostella. Asia niin,  että syntymälahjaksi olen saanut musiikkikorvan. Kaikilla sitä ei ole. Aikansa kutakin. Kyllä minä olen tuon rokkikauden  läpikäynyt enkä sinne jysähtänyt. Minulla ei yksinkertaisesti mielenkiintoa johon metrimusiikkiin jossa on rämyytystä  puksutusta ja paukutusta. Niitä näyttää olevan jotka ovat henkisesti jääneet jollekin ikäkaudelle ja ei pääse siitä pois.

Muutama päivää myöhemmin jo moitit:

Minä kuuntelen kaikenlaista musiikkia linnunlaulusta lähtien, rockkia, pelimannimusiikkia, oopperaa, sinfonioita jne. Vastakkain  asettelun aika on ohi, sanoi Sauli Niinistö ja se pätee myös musiikkiin.

Pentti Suski


Melkoisen ristiriitaisia ajatuksia.

Loppujen lopuksi korjasin alun perin vain väitteesi, että Tarja Turunen on siirtynyt rockin kautta ikään kuin mielestäsi korkeammalle tasolle, eli klassiseen musiikkiin. Asia oli kuitenkin hänen kohdallaan päinvastoin – selität mitä selität.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #14 on: 18. 07. 2011 14:02 »
Väärät tiedot Turusesta. Turunen on hyvin laaja-alainen laulaja joka pystyy laulamaan  kaikissa ääripäissä. Hän  kiersi ympäri Suomea konsertoiden kirkoissa kauneimmat joululaulut.

 Ja minulla ei ole itseni kanssa mitään ristiriitaa. Mutta ristiriidat asuu Kivimäessä, kun periaatteesta pitää olla Suksen kanssa erimieltä. Minulle rock musiikki ei ole henki tai elämä, se oli aikanaan nuoruudessa ja nuoruuteen  minulla ei
enää ole  ikävä. Minä olen hyvin valikoiva kuuntelija, koska kuuntelen vain ja ainoastaan hyvää musiikkia. Huonoa musiikkia en kuuntele, mieluimmin sitten  linnunlaulua.
« Last Edit: 18. 07. 2011 15:03 by Pentti Suksi »

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #15 on: 18. 07. 2011 14:02 »
Olen oman musiikkimakuni puitteissa melko hillitön musiikin kuluttaja.  Ensinnäkin skaala ulottuu ”Pete Seegeristä L. van Beethoveniin”.

 Musiikin lähteinä käytän cd:tä, tikulle tallentamiani faileja, Spotifytä ja eräitä muita palveluja, lähinnä kahta nettiradiopalvelua eli Screamer Radiota ja Radio Surea.  Näillä tavoitan tuhansia nettiradioita.

Lisäksi yulee vielä suuresti pitämäni portugalilainen online-palvelu eli Cotonet. 

Pedanttina ihmisenä tapaan käydä lävitse aina yksi palvelu ja yksi genre kerrallaan.  Juuri nyt minua kiinnostaa latinalaisamerikkalainen ns. ”taisteleva musiikki”, protesti musiikki, yhteiskunnallinen musiikki tai millä nimellä sitä nyt kutsuisi.  Ongelmana on tietenkin kieili, mutta google-kääntäjä ja erilaiset koontisivut ja artistien nimellä googlettaminen auttaa pääsemään sisällöstä perille.

Tällähetkellä kiinnostaa esimerkiki mexikolainen ns. kielletty musiikki eli huumekartellien ja  huumekaupan uhrien musiikki, joka muodostaa aivan oman genrensä.  Pääset asiasta perille googlettamalla sanoilla mexican forbidden music tai mexican drug music.

Yleistä latinalaista taistelevaa musiikia voit lähestyä vaikka sanoilla che guevara songs, latin protest songs.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #16 on: 18. 07. 2011 15:03 »
Meninkin näköjään väärälle palstalle toteamuksineni ja kysymyksineni. Tässähän taasen loputtomasti saivarrellaan jostakin Suksen sanomisesta.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #17 on: 18. 07. 2011 15:03 »
Jos Tapsa Evorasta tykkäät, niin mitä tykkäsit Lurasta, ennätitkö tutustumaan ylempänä antamiini linkkeihin?
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #18 on: 18. 07. 2011 15:03 »
Väärät tiedot Turusesta. Turtunen on hyvin laaja-alainen laulaja joka pystyy laulamaan  kaikissa ääripäissä. Hän  kiers ympäri Suomea konsertoiden kirkoissa kauneimmat joululaulut.

 Ja minulla ei ole itseni kanssa mitään ristiriitaa. Mutta ristiriidat asuu Kivimäessä, kun periaatteesta pitää olla Suksen kanssa erimieltä. Minulle rock musiikki ei ole henki elämä, se oli aikanaan nuoruudessa ja nuoruuteen  minulla ei ikävä. Minä olen hyvin valikoiva kuuntelija, koska kuuntelen vain ja ainoastaan hyvää musiikkia. Huonoa musiikkia en kuuntele, mieluimmin sitten kuuntelen linnunlaulua.


Me ei olla missään vaiheessa oltu eri mieltä siitä, onko Tarja Turunen laulanut joululauluja vai ei. Ei myöskään siitä, etteikö hän pysty laulamaan klassista. Hänhän on aloittanut siitä jo 6-vuotiaana, eli vuonna 1983. Rockmusiikkiin hän siirtyi vuonna 1996 liittyessään Nightwish yhtyeeseen. En ole tämän otsikon alla edes esittänyt mielipiteitäni, ainoastaan oikaissut pari faktaa koskien Tarja Turusta.

Esimerkiksi väite, että ” Tarja Turunen muutti täysin linjansa Nightwish yhtyeen jälkeen.” ei pidä paikkaansa. Joululauluja lukuun ottamatta Tarja Turunen on jatkanut samantyyppisen musiikin parissa, mistä hänet muutenkin tunnetaan.

Kuinkahan moni täällä mahtaisi tietää kuka on Tarja Turunen, ellei hän olisi entinen Nightwish laulusolisti.

Kamaroudari puhuu saivartelusta ja kirjoittaa saman tien tänne täydellisen nollaviestin. Kai olet huomannut että aloittamastasi keskustelusta on jo tehty uusi otsikko.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #19 on: 18. 07. 2011 15:03 »
Kyllä. Tutustuin antamiisi linkkeihin.  Lura oli minulle täysin tuntematon mutta nyt tiedän. Kiitos vihjeestä. Kreolimusiikki kiinnostaa.  Aikaisemmin tutustuin melko perusteellisesti creolijazziin ja sen siivellä tietysti Zydecoon ja Cajuniin.

Minulla on muuten jossakin aivan loistava kenttä-äänite (LP) Sant Vincentiltä missä kaksi kaveria jammailee kotitekoisella kitaralla ja toinen takoo rautanaulalla vanhan jenkiraudahan pyörän vantereseen.  Aivan lostavaa jammailua.  Levyn liepeen mukaan se ei olisi ollut mahdollista ei kenttä-äänittäjä olisi tuonut mukanaan pulloölinen makeaa rommia.

Minulla on muutama Clifton Cherierin ja muutaman muun zydeco ct:tä sekä tietysti perinnecajunia muutama cd.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #20 on: 18. 07. 2011 16:04 »
Noissa kreolijutuissa olen aivan sairaan ihastunut ukkobändeihin. Usein 6-7 äijää soittelee, muutama kitara, joku lehmänkello jne. Aivan hillitöntä meininkiä välillä! Hankalaa vain löytää helmiä netistä.

http://www.youtube.com/watch?v=Hy5YXyioBe8
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Risto Helin

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2167
    • View Profile
    • Olen Suomalainen
    • Email
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #21 on: 18. 07. 2011 16:04 »
Matsemanin ja minun musiikkimaku on lähes identtinen. 70 luvulla löysin mainion esiintyjän Qeen Idan ja tuon artistin musiikkia olen kuunnellut muiden ohella siitä asti ja tuota kautta aukeaa ovi hienoon musiikkikulttuuriin .
http://www.youtube.com/watch?v=7gHIscVQB84
veritas odium parit.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #22 on: 18. 07. 2011 17:05 »
Queen Ida on minunkin suosikkejani.  Olen hieman yllättänyt siitä, että ko. musiikkityyli harrastajia löytyy näinkin läheltä.  Olen aina pitänyt siitä kun tavikset laulavat ja soittavat.  Siinä on elämän makua.  Tästä syystä esim. erilaiset jug- ja skifflebändit sekä washboardbandit kuuluvat suosikkeihini.

http://www.youtube.com/watch?v=0G_134pX4XA&feature=related

washboard
http://www.youtube.com/watch?v=JmBP2oLRwDM
« Last Edit: 18. 07. 2011 17:05 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #23 on: 18. 07. 2011 18:06 »
Pistän taas vähän hösseliksi. Taas saan "tietäjät iänikuiset" sanomaan  ja kirjoittamaan Suksi ei tiedä
eikä ymmärrä musiikista yhtään mitään Mutta me... jne.

Jean Sibeliuksen 7 sinfoniaa sekä orkesteriteokset kluten Sibeliuksen "Tuonelan joutsen" aivan mahtava tarina, sainpa käydä sillä paikalla jossa hän sen sävelsi. Hänellä on kauniit lieadit, vaikkapa Svarta rosor, En etsi valtaa loistoa jne. Sibelius sai tavata Larin Paraskea ja syntyi Karelia-sarja. Sibelius oli musiikin ja hengen jättiläinen.

Kun kävin hänen  kodissaan Ainolassa, tunsin Sibeliuksen läsnäolon.

Kuinkahan monta kertaa olen kuunnellut kappelin uruissa soivan Tuonen lehto, öinen kehto,
sinnepä lapseni saatan. Sibelius sävelsi sen oman lapsensa hautajaisiin. Tai sellolla soitettuna Elegian.

Jaa... niin. empä muistanut kirjoittaa viitetietoja. Suksi on sellainen,  ettei se ymmärrä mitään.
Sallittaneen minun olla sarkastinen...

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #24 on: 18. 07. 2011 18:06 »
Kallen Sillalla Prahassa törmää myös jos minkälaiseen musiikkiin. Esim. Tällaiseen, tai Tällaiseen, tai Tällaiseen.....
Muutenkin, Prahassa voi nähdä vähän vaikka mitä...
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #25 on: 18. 07. 2011 18:06 »

washboard
http://www.youtube.com/watch?v=JmBP2oLRwDM


Pyykkilautadixieländ!! Ratkiriemukasta iloisille ihmisille! Tässä myös yksi hauska!
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #26 on: 18. 07. 2011 18:06 »

Pistän taas vähän hösseliksi.


Meikäjäppinen osaa kyllä kiertää puukkoa kylkiluiden välissä, tarpeen vaatiessä. Mutta tää äijä myrkyttää kyllä joka keskustelun....

Mitens kauan nyt mennään, ennen kuin on taas ketju säpissä?
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

jekku

  • Guest
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #27 on: 18. 07. 2011 18:06 »
Queen Ida on minunkin suosikkejani.  Olen hieman yllättänyt siitä, että ko. musiikkityyli harrastajia löytyy näinkin läheltä.  Olen aina pitänyt siitä kun tavikset laulavat ja soittavat.  Siinä on elämän makua.  Tästä syystä esim. erilaiset jug- ja skifflebändit sekä washboardbandit kuuluvat suosikkeihini.

http://www.youtube.com/watch?v=0G_134pX4XA&feature=related

washboard
http://www.youtube.com/watch?v=JmBP2oLRwDM


Uutta ulottuvuutta saadaan, kun washboard lyödään sähköihin.

http://www.youtube.com/watch?v=G8Ez2_JK_FQ

Lisää riemukasta soittoa voi löytää ns. cigar box kitaristien esityksistä.

http://www.youtube.com/watch?v=THw9_7uOOXo

Myös kotona voi tehdä mainiota soittoa ja suorastaan loistavia videoita esityksistä.

http://www.youtube.com/user/PomplamooseMusic#p/c/F125407272F3C1A4/4/9xMCNmUaGko

Tässä vielä hulvaton esitys liukukitaroinnista.

http://www.youtube.com/watch?v=9Ra0DsbiNs0&feature=relmfu

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #28 on: 18. 07. 2011 18:06 »

Uutta ulottuvuutta saadaan, kun washboard lyödään sähköihin.

http://www.youtube.com/watch?v=G8Ez2_JK_FQ


Oli heittänyt lusikatkin nurkkaan... :-)
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #29 on: 18. 07. 2011 19:07 »
Tuli mieleen heti tuosta Jekun sähkölautamiehestä Tämä bändi, jonka basisti käyttää vain kahta kieltä kitarassaan.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #30 on: 18. 07. 2011 19:07 »
Vaikka nyt kuinka puukkoa kierrettäisiin kylkiluiden väissä, niin suomalaisena tietenkin rakastan suomalaisuutta ja suomalaista musiikkia. Joonas Kokkosen Viimeiset kiusaukset on kansallisooppera esittänyt jopa New Yorkin
Metropoliittanissa. Suomalainen säveltäjä Aulis Sallinen säveltämä ooppera Punainen viiva. Entä Leevi Madetojan säveltämä ooppera Pohjalaiset?  Vaasalaisen  Artturi Järviluoman sanoituksin. Kiaunista musiikkia on Leevi Madetojan urkumusiikki, Erkki Melartin ja Toivo Kuulan ja erityisesti  heidän säveltämät häämarssit. Oi kuinka monta kertaa on näillä päässyt morsiusparit rakkauden  ikuiseen kryytimaahan. Entä sitten kun  maailmankuu bassolaulaja Matti Salminen möyrästää tango Satumaan.Sitten on Hiskin-Iikoon polokka, pääskysvalssi, Konsta Jylhän Vaiennut viulu. Ja unohtamatta Jean  Sibeliusta. Se on musiikkia joissa on korkea taiteellinen  taso ja vaatii esiintyjiltä paljon. Tämä esimerkkinä, että on muunkinlaista musiikkia kuin teidän musiikki. Tästä musiikista minä pidän. ja siitä ei voi kiistellä.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #31 on: 18. 07. 2011 19:07 »
Piti jo mainita tuolla ylempänä Andreas Vollenweider. Tästä voi alkaa ja täydellä näytöllä. Homma on tietenkin parhaimmillaan kunnon äänentoiston kanssa ja kysyy jo jonkun verran potkua vahvistimesta.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #32 on: 18. 07. 2011 19:07 »
Tuli mieleen heti tuosta Jekun sähkölautamiehestä Tämä bändi, jonka basisti käyttää vain kahta kieltä kitarassaan.

D.A.D. oli jokunen vuosi sitten myös Rockperryssä. 

Yksi parhaista livebandeistä kyseisessä tapahtumassa on ollut göteborgilainen Hardcore Superstar. Täytyy sanoa, että vokalisti pisti itsensä likoon tavalla, jota harvoin näkee. He esiintyivät teltassa viimeisenä yöllä. Muistaakseni myös Jaskari kertoili jälkeenpäin yllättyneensä positiivisesti.

http://www.youtube.com/watch?v=H8Cuqo45r-M

belurisk

  • Guest
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #33 on: 18. 07. 2011 19:07 »
D.A.D. oli jokunen vuosi sitten myös Rockperryssä. 

Poika lähetti isälleen sähkeen:
"No honey, no money, no funny". Your Son.

Isä vastasi:
"It´s sad, your Dad".

jekku

  • Guest
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #34 on: 18. 07. 2011 19:07 »
Vaikka nyt kuinka puukkoa kierrettäisiin kylkiluiden väissä, niin suomalaisena tietenkin rakastan suomalaisuutta ja suomalaista musiikkia. Joonas Kokkosen Viimeiset kiusaukset on kansallisooppera esittänyt jopa New Yorkin
Metropoliittanissa. Suomalainen säveltäjä Aulis Sallinen säveltämä ooppera Punainen viiva. Entä Leevi Madetojan säveltämä ooppera Pohjalaiset?  Vaasalaisen  Artturi Järviluoman sanoituksin. Kiaunista musiikkia on Leevi Madetojan urkumusiikki, Erkki Melartin ja Toivo Kuulan ja erityisesti  heidän säveltämät häämarssit. Oi kuinka monta kertaa on näillä päässyt morsiusparit rakkauden  ikuiseen kryytimaahan. Entä sitten kun  maailmankuu bassolaulaja Matti Salminen möyrästää tango Satumaan.Sitten on Hiskin-Iikoon polokka, pääskysvalssi, Konsta Jylhän Vaiennut viulu. Ja unohtamatta Jean  Sibeliusta. Se on musiikkia joissa on korkea taiteellinen  taso ja vaatii esiintyjiltä paljon. Tämä esimerkkinä, että on muunkinlaista musiikkia kuin teidän musiikki. Tästä musiikista minä pidän. ja siitä ei voi kiistellä.

Minä pidän yhtä lailla monista Suksen mainitsemista sävelteoksista mutta myös monista muistakin musiikkityyleistä joita tässä on esitelty.
Monipuolinen musiikkimaku on ainakin minun mielestäni vai hyväksi, voi nauttia musiikista kaikenlaisissa tilaisuuksissa ja tilanteissa.

En olisi halunnut puuttua noihin Suksen kommenttein mitenkään mutta tämä lause jäi vaivaamaan.

-" Se on musiikkia joissa on korkea taiteellinen  taso ja vaatii esiintyjiltä paljon. Tämä esimerkkinä, että on muunkinlaista musiikkia kuin teidän musiikki. Tästä musiikista minä pidän. ja siitä ei voi kiistellä."

Kyllähän tässä on jo taas riidan haaston makua.
Ihmettelen edelleen miksi kaikki ketjut, oli se sitten makkaraa koskeva tai muuta tahansa, kääntyy riitelemiseksi Suksen tuodessa kaikkitietävyytensä mukaan.

AD

  • Guest
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #35 on: 18. 07. 2011 20:08 »
Vaikka nyt kuinka puukkoa kierrettäisiin kylkiluiden väissä, niin suomalaisena tietenkin rakastan suomalaisuutta ja suomalaista musiikkia. Joonas Kokkosen Viimeiset kiusaukset on kansallisooppera esittänyt jopa New Yorkin
Metropoliittanissa. Suomalainen säveltäjä Aulis Sallinen säveltämä ooppera Punainen viiva. Entä Leevi Madetojan säveltämä ooppera Pohjalaiset?  Vaasalaisen  Artturi Järviluoman sanoituksin. Kiaunista musiikkia on Leevi Madetojan urkumusiikki, Erkki Melartin ja Toivo Kuulan ja erityisesti  heidän säveltämät häämarssit. Oi kuinka monta kertaa on näillä päässyt morsiusparit rakkauden  ikuiseen kryytimaahan. Entä sitten kun  maailmankuu bassolaulaja Matti Salminen möyrästää tango Satumaan.Sitten on Hiskin-Iikoon polokka, pääskysvalssi, Konsta Jylhän Vaiennut viulu. Ja unohtamatta Jean  Sibeliusta. Se on musiikkia joissa on korkea taiteellinen  taso ja vaatii esiintyjiltä paljon. Tämä esimerkkinä, että on muunkinlaista musiikkia kuin teidän musiikki. Tästä musiikista minä pidän. ja siitä ei voi kiistellä.

Minä pidän yhtä lailla monista Suksen mainitsemista sävelteoksista mutta myös monista muistakin musiikkityyleistä joita tässä on esitelty.
Monipuolinen musiikkimaku on ainakin minun mielestäni vai hyväksi, voi nauttia musiikista kaikenlaisissa tilaisuuksissa ja tilanteissa.

En olisi halunnut puuttua noihin Suksen kommenttein mitenkään mutta tämä lause jäi vaivaamaan.

-" Se on musiikkia joissa on korkea taiteellinen  taso ja vaatii esiintyjiltä paljon. Tämä esimerkkinä, että on muunkinlaista musiikkia kuin teidän musiikki. Tästä musiikista minä pidän. ja siitä ei voi kiistellä."

Kyllähän tässä on jo taas riidan haaston makua.
Ihmettelen edelleen miksi kaikki ketjut, oli se sitten makkaraa koskeva tai muuta tahansa, kääntyy riitelemiseksi Suksen tuodessa kaikkitietävyytensä mukaan.
'
No kyllähän vastauksen jopa jokainen tuhmempikin ymmärtää, pena haluaa olla sukset ristkkäin, jopa kaikkien kanssa,,,

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #36 on: 18. 07. 2011 20:08 »

Hardcore Superstar.


Samoihin aikoihin vaikutti myös Don Patrol. Kompissa ja laulussa sama kaveri siitä tutusta Snowstormin Soooooommarnatt.... kappaleesta. Bändille ennustettiin valoisaa tulevaisuutta ja se kitaristi/laulaja lähettiin Los Angelesiin, uusi levy kainalossa tapaamaan tuottajaa, joka tunnettiin myös miehenä Joe Cockerin takana. Noh, neuvottelut jatkuivat ravintelissa ja alkoholiin tottumaton Diedricson heräsi naama salalaattilautasella. Ja missä tuottaja? Poissa, eikä vastannut enää puhelimeen... :-(

Toinen kova bändi, joka ei koskaan onnistunut nousemaan pilviin oli Swedish Erotica. Sama laulaja kuin Black Ingvarsissa.

Muistathan muuten tarinan D:A:D:stä? Bändihän kantoi alussa nimeä Disneyland After Dark. Disneylandin markkinamiehet eivät oikein tykänneet tästä ja lähettivät muutaman lakimiehen bändin turneebussiin. Heidän tultua ulos bändin nimi oli sitten D:A:D.

D:A:D:llä on muuten aika kätsä Kotisivu

P.S. Huomaa mainio Jukeboksi




« Last Edit: 18. 07. 2011 20:08 by Matseman »
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #37 on: 18. 07. 2011 20:08 »
Kun ketjun otsikko on "Tästä musiikista pidän", niin jokainen ymmärtää (tai siis pitäisi ymmärtää) että kenenkään musiikimakua ei pidä arvostella.  Noudatetaan siis vanhaa hyvää sääntöä äidistä ja tyttärestä.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #38 on: 18. 07. 2011 20:08 »
Irroitetaanpa tämä kaikkein tärkein tästä....



(tai siis pitäisi ymmärtää)



Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Tästä musiikista pidän
« Reply #39 on: 18. 07. 2011 20:08 »
Tosi musiikki on sitä, että siitä ei riidellä. Minun kaveri tykkää, että hanuri musiikki on maailman parasta musiikkai, niin se on sitten maailman parasta musiikkia. Minun kokoelmistani löytyy kaikki kuuluisat säveltäjät, Brams, List, Beethoven, Sostakovitsh. Prokokovjef, Tshaikovsk sain nähdä baletin Joutsenlampi iki- muistoinen kokemus ja vieläpä tavallisten työläisten valtiossa jossa korkeakulttuuria ei suvaita eli Moskovan Bolshoi-teatterissa ja samassa teatterissa näin suomalaisen bassolauljan Martti Talvelan laulavan Boris Gadunovin.  Voin aivan rauhallisesti suhtautua kuolemaani oli sellainen keskusteluosio eli sata asiaa ennen kuolemaa. Piti lukea sata kirjaa ja kuunnella sata klassista musiikkiteosta, seitsemän teatteri kappaletta. Ei tullut Pentti paapalle kiiruhia, kaikki ne oli monikertaisesti luettu ja kuunneltu. Ja teatterissa oli käyty kymmeniä kertoja.

Minun kirjoitukseni ei tarkoita, että rokkipaappojen pitää nyt ruveta kuuntelemaan Ludvig van Beethovenin 5. C-molli sinfoniaa Kohtalo, joka alkaa pahaenteisesti sillä kun kuolema kolkuttaa ovellesi.

Minulle kotona sanottiin, että kuuntele poika hyvää musiikkia ja lue hyviä kirjoja. Kysyin mitä ne ovat? Isä pisti lakin päähän ja lähti pihalle. Ei vastannut koskaan kysymykseeni.Minä yritän tuoda esille voimakkaasti sitä, että jokaisella meillä on vapaus kuunnella hyvää musiikkia. Mitä se on? Turhaa etsitte siihen vastausta minulta, koska kyseessä on jokaisen oma sielu. Musiikki on ääretön kysymys ja parasta musiikkikappaletta ei ole vieläkään tehty. Kehitys ei pysähdy.

Ensi viikolla alkaa Korsholman musiikkijuhlat, saa  kuunnella kaunista kamarimusiiikkia. Mutta sitä ennen pankki tarjoaa asiakas-omistajille lavatanssit. Saa pyöritellä rikkahia taloon  emäntiä jokka on saanut Atrialta sikatilin.
Toivossa on hyvä elää, sanoi vanhapiika kissallensa.

Pentti Suksi