Author Topic: Seurakuntaelämää  (Read 2981 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Seurakuntaelämää
« on: 28. 03. 2011 13:01 »
Suurin osa vaasalaisistakin kuuluu evankeeliseen kirkkoon, lähinnä Vaasan suom./ruots. seurakuntiin. Myös monet ovat erilaisten kristillisten uskontokuntien jäseniä - islamilaisiakaan nyt sitten unohtamatta.
Siksi hämmästyinkin, etten löytänyt aiheesta ensimmäistäkään otsikkoa vaasalaisia.info-sivustolta. Ehkä se johtuu harrastuksen puutteesta - kirkon kautta mennään vain häihin ja hautajaisiin ja tietty ripille ja ehkä joulukirkkoon.

Moottorina avaukseeni toimi eilinen suomalaisen seurakunnan järjestämä ELVIS-messu Huutoniemen kirkossa. Ryhmä Konneveden seurakunnasta oli saapunut Vaasaan, vetureina kirkkoherransa Olavi Virtanen sekä komeaääninen kanttori Alexi Juhanpelto, säestäjänä sikäläisistä seurakuntalaisista koostuva taitava soitinyhtye The Men in Sin.

Kiitos puolisoni lievän painostuksen, suostuin lähtemään Huutoniemelle. Enkä kadu!
Voi veljet, millaista ilotulitusta messu oli alkaen kirkkoherra Virtasen hulvattomasta saarnasta, josta ei todellakaan huumoria puuttunut. Nauraminen kirkossa (!) oli täysin luontevaa alun ujostelun jälkeen. Myös Konneveden kanttorin mahtava ääni ja Elviksen hengellisten laulujen tulkinta oli mieliinpainuva. Ei ihme, että poistuvan yleisön joukosta kuului: Lisää tämmöistä!

On toki selvää, etteivät tuon kaltaiset "kirkonmenot" jatkuvana sovi suomalaiseen mentaliteettiin. Kirkon kynnys kuitenkin madaltuu tavallisille ei-uskoviksi itsensä kokeville erilaisten esitysten kautta, joita on tietysti nähtykin aina silloin tällöin. Kansa täyttää kirkot ja ehkä niistä jää jotain sinne sielun sopukoihinkin. Lisää tämmöistä!    

Offline pappa

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 105
    • View Profile
Vs: Seurakuntaelämää
« Reply #1 on: 28. 03. 2011 14:02 »
manteiron kirjoitus sai minut syviin mietteisiin..  Olen päässyt kuusikymppiseksi ilman että tuntisin minkäänlaista kaipuuta seurakuntaelämää kohtaan.  En voisi kuvitella että minun pitäisi vielä tässä isässä luoda itseleni jonkinlainen seurakunta ura.  Siis kilvoitella maallisessa hierarkiassa ja lunastaa paikkani kirkonväärtien keskuudessa.

Itse asiassa kammoksun kaikkia organisoituja uskontoja.  Minun suhteen Jumalaani, sellaisena kuin se on,  muistuttaa paljolti Isä Camillon ja J:n välistä suhdetta. En tarvitse välillemme pappeja, enkä seurakuntaa..

Itse asiassa en tarvitse edes kirkon kaanonia.   Miksi minun pitäisi opiskella jotain Isästä, Pojasta ja Pyhästä Hengestä, mitä en ymmärrä.  Mihin sitä tarvitsen?

Minusta uskonnot ovat tehty ihmisten alistamiseksi ja kurissapitämiseksi.   Myönnän että on lohdulista ajatella että jossakin on jotain, joka pitää huolen ja varjelee, vaikka sellaista ei olisikaan.  Mutta ei siihen pappeja ja seurakuntaa tarvita.

Viihteellista saarnaa ja hyvää musiikkia voi toki kuunnella, ja itse asiassa kuuntelenkin usein, nimittäin gospeleita.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Seurakuntaelämää
« Reply #2 on: 28. 03. 2011 19:07 »
Suurin osa vaasalaisistakin kuuluu evankeeliseen kirkkoon, lähinnä Vaasan suom./ruots. seurakuntiin. Myös monet ovat erilaisten kristillisten uskontokuntien jäseniä - islamilaisiakaan nyt sitten unohtamatta.
Siksi hämmästyinkin, etten löytänyt aiheesta ensimmäistäkään otsikkoa vaasalaisia.info-sivustolta. Ehkä se johtuu harrastuksen puutteesta - kirkon kautta mennään vain häihin ja hautajaisiin ja tietty ripille ja ehkä joulukirkkoon.


Tuolla on kokonainen otsikko näille asioille, eli Moneen junaan. Alla teksti: Tänne uskoa, maailmankatsomusta ja uskomuksia sekä niiden toimintoja koskevat kannanotot ja mielipiteet.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Seurakuntaelämää
« Reply #3 on: 28. 03. 2011 19:07 »
Mikään ei estä tuiemasta tällaistakin otsikkoa. Eli kirjoitetaan suoraan asista eikä venkuilla joidenkin epämääräisten otsikkojen alla. Seurakunta elämästä tiedän hyvinkin paljon, sen verran tuli nähtyä kun lapsuuttani pappilassa katselin. Tuli nähtyä pappilan elämä ja on siitä hohdot kadottanut. Elukoita pidettiin, maataviljeltiin kylvöt kynnöt niinkuin omassakin lapsuuden kodissa oli. Siinä oli vain se ero, että oli nämä kirkkoisetkin puolet ja uskovaiset akat riesana papillakin. Lähdin sitten opiskelemaan Tampereelle ja siinä ohessä kävin Tampereen tieteellisessä kirjastossa opiskelin teologiaa, dogmatiikkaa, kirkkohistoriaa jne. Sen seurauksena kun täytin 18 vuotta erosin kirkosta. Rovasti sanoi, että kuinka voin tulla toimeen ilman Jeesusta, no...
 hyvin on tultu toimeen .No proplem

Umpi Luuta

  • Guest
Vs: Seurakuntaelämää
« Reply #4 on: 28. 03. 2011 20:08 »
Jeesuksesta ei tiedä, mutta Jumala on kaikkitietävä ja kaikkivoiva. Näin on Kilpi Kylälä kansakoulussa kertonut. Vai onko asiat siitä jotenkin muuttuneet ?

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Seurakuntaelämää
« Reply #5 on: 28. 03. 2011 20:08 »
Kyllä on Kilpi Kylälälä muistoissa 40 luvulta, kaitoine ja laveine polkuineen, jotka johtivat tietyille porteille.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Seurakuntaelämää
« Reply #6 on: 28. 03. 2011 20:08 »
Tuolla  avaruudessa on mahdottoman suuri korva joka kuulee samanaikaisesti n. miljardi rukousta ja iso silma joka seuraa jopa maan matosenkin matkaa. Mitä nyt minunkin matkaa seurailee ja elän jumalankirouksen alla.
Pentuna olo oli hyvin raskasta, piti peljätä sodassa hermonsa menettänyttä isää, pirua ja kommunistia ja olla jatkuvassa jumalan pelossa. Ja kun 18 vuotiaana erosin kirkosta tuli ihmeellisen vapautunut olo. Mitä nyt sen jälkeen uskonveljet ja sisret nakellu perääni kiehuvaa tervaa, käärmeitä ja karjuvia  jalopeuroja.

Olen tuota seurakunta elämää katsellut läheltä, raha, valta ja seksi hallitsee. Se on se pyhä kolminaisuus.
Mitä äärifundamentalistisin uskonlahko, sitä enempi hallitsee tuo pyhä kolminaisuus. Oli siitä helvetin opista jotain hyötyäkin, seksin avulla saatiin taottua suomen jukuripäiseen kansaan luku- ja kirjoitus taito.
Rippikoulu piti käydä, ei muuten päässyt tanssimaan.

On toki uskonnossa toinenkin puoli, olen tavannut ihmisiä joiden hyvyys uskon avulla on saanut jumalatkin vaikenemaan. Mutta se on ihmisen minuudesta lähtevää.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Seurakuntaelämää
« Reply #7 on: 29. 03. 2011 05:05 »
Tässä muistelma Kilpi Kylälästä vaasalaisia.infossa:

http://vaasalaisia.blogspot.com/2005/02/kilpi-kyll.html
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.