Author Topic: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.  (Read 16580 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« on: 14. 12. 2010 20:08 »
Ei niinkään hämmästyttävä uutinen, mutta pistäähän tuo miettimään:

"Suomalainen heittää vuosittain roskiin keskimäärin 23 kiloa ruokaa, kertoo tuore tutkimus."

"Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen mukaan kaikkiaan kotitaloudet pistävät roskiin viisi prosenttia ostamastaan ruuasta. Suurin syy on ruuan pitäminen pilaantuneena. Noin 40 prosenttia kaikesta ruokahävikistä syntyy kuitenkin täysin käyttökelpoisesta ruoasta, jota ei vain haluta syödä loppuun. "

"Yhteensä laskettuna ruokaa menee roskiin 120-160 miljoonaa kiloa. Se on kaksi kertaa enemmän kuin kauppojen pois heittämä määrä."

http://www.iltalehti.fi/ruoka/2010121412863019_ru.shtml

Eilen oli Pohjalaisessa iso juttu dyykkaamisesta, kuinka sitä vaikeutetaan jätepuristimin ja lukitsemalla roskikset.

Varmasti myös kouluista ja laitoksista lentää ruokaa roskiin aikamoisia määriä, vaikka todennäköisesti hävikkiä seurataankin aika tarkkaan samoin kuin kaupoissa.

Iltalehden keskustelupalstalta löytyi myyjän kommentti:

"Olen ollut marketissa töissä ja kyllä siellä heitetään sen verran enemmän tavaraa roskiin kun varmastikaan yhdessäkään kotitaloudessa. Esim. rikkoutunut muro- tai keksipaketti menee roskiin vaikka tuote on vielä muovissa paketin sisällä! mut kas kun paketti on rikki/ avautunut niin sitä ei voi enää myydä.
Ihmeteltiin jo tuolloin miksi noita täysin hyvässä kunnossa olevia tuotteita ei myydä puoleen hintaan vaikka henkilökunnalle mieluummin ku heitetään roskiin. mutta ei niin ei, hävikkiin ja roskakuilusta alas vaan!"

Näin se menee..

Tässä dyykkausvideo, jonka laitoin vuosi sitten ilmastonmuutos - ketjuun:
http://www.youtube.com/watch?v=_TdVFE33DYc

Roskistilanne 2010 Joulukuussa

http://www.youtube.com/watch?v=fbT2EcmqvMg 2.12.2010
http://www.youtube.com/watch?v=BV8-BdWe5Z0 5.12.2010

Samaan hengenvetoon laitetaan vielä tämäkin:

http://www.taloussanomat.fi/raha/2010/12/14/veroale-syoty-ruoka-kallistuu-rajusti/201017362/139

Lopuksi:

http://www.hsy.fi/jatehuolto/Documents/Esitteet/vinkkilista_vahenna_ruokajatteen_maaraa_kotona.pdf

AD

  • Guest
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #1 on: 15. 12. 2010 02:02 »
Tuohon ruokajätteen määrään.
Ensiksikin ruuankäyttö on meillä tehostunut jolloin jätteen määräkin on pienentynyt.
Suuri osa jätteestä tulee poltettua.
Se loppu joka jää lähtee jätteenkuljetusfirman mukana jälleenkäsittelyyn.
Se mikä on mielestäni omituista on että en kuulemma saa päättää hakukertojen määrää, ne ovat kunnan määräämiä, poikkeusluvan voipi kuulemma saada anomalla.
Toinen ihmetys on että ei ole väliä kuinka täysi roskis tyhjennetään, hinta on sama.
Ts. jos olen ekologinen säästää jätteenkuljetusyritys, en minä,,

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #2 on: 15. 12. 2010 02:02 »
Olen joskus kuullut samanmoisesta jutusta, että pitää maksella roskasäiliön tyhjäys aina per kerta, oli se sitten tyhjä tai täynnä. Typerää.

Siihenhän juuri tulisi pyrkiä, että pystyisi itse vaikuttamaan siihen omien jätteidensä määrään... esim. just että sopii haun vaikka joka toinen kerta, jos kerran muutoin vajaata säiliötä tyhjätään. Siinä sitten säästäisi niissä jätemaksuissa 50% vuodessa... mutta kun systeemi on tällänen niin sama raha menee olet ekologinen tai et.

Offline jali

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 424
    • View Profile
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #3 on: 15. 12. 2010 15:03 »
Ruoan roskiin heittäminen ei ole eettistä.Minun taloudessa ei kyllä ruokaa heitetä roskiin.Itse olen aina ollut suursyömäri ja ruokapöydässäkin,jos lapsilta on jäänyt lautaselle olen ne sitten kerännyt omalle lautaselle.Aina putoaa kilo ylimääräistäkin sapuskaa.Ruoka on vielä pitkään hyvää senkin jälkeen kun päiväys on mennyt umpeen jos on ollut kylmässä.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #4 on: 16. 02. 2011 04:04 »
Olin aivan unohtanut tämänkin aiheen... no, mitään mullistavaa ei varmaankaan ole tapahtunut. Kaikkea safkaa lingotaan kauppojen roskiksiin samaan aikaan kun ruuan hinta jatkuvasti nousee.

http://www.youtube.com/watch?v=VIlRXqxenUM

25.5.2010 lisätty video Kangasalan Lidlin roskiksilta.
Kiireisimmät voivat hypätä kohtaan 3min. niin ei tarvitse katsoa pitkää alkua videosta.

Haluaisin muuten tietää mitä tuo kaikki MUOVI tekee biojäteastioissa??


belurisk

  • Guest
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #5 on: 16. 02. 2011 06:06 »
Haluaisin muuten tietää mitä tuo kaikki MUOVI tekee biojäteastioissa??

Niinpä. Niin minäkin.  Muovi on viheliäiisin jäte.
Ihmiset eivät vieläkään ymmärrä jätteiden erottelun merkitystä.

Offline jali

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 424
    • View Profile
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #6 on: 15. 05. 2011 12:12 »
Lajittelu on uskomattoman piittaamatonta.Minunkin touhuja seurataan työpaikalla huvittuneena kun paiskon väärin lajiteltuja jätteitä roskiksesta toiseen.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #7 on: 24. 05. 2011 14:02 »
Raskaat biojäteastiat rikkovat kuskien selät

http://yle.fi/alueet/helsinki/2011/05/raskaat_biojateastiat_rikkovat_kuskien_selat_2616878.html

Nii-in... nyt menee jo kuskien selätkin noita raskaita astioita roudatessa.

"Esimerkiksi Lassila & Tikanojan pääkaupunkiseudun jätekuskeista lähes joka kymmenes on menettänyt työkykynsä osittain tai kokonaan kymmenessä vuodessa."

"Lassila & Tikanojan pääluottamusmies Tapio Myller vaatii siirtymään pienempiin jäteastioihin ja niiden täyttämistä nykyistä tasaisemmin sekä nesteiden erilliskeräystä. "

Tämä ei ole mielestäni ratkaisu kyseiseen ongelmaan, vaan ennemmin se, että tuota ruuan roskiin viskomista vähennetään. Jos jäteastiat ovat pienempiä, tyhjennysväli on tiheämpi, luultavasti maksaa enemmän. Toisaalta ehkä saattaa olla työllistävä vaikutus jos kuskeja palkataan enemmän, tuskin palkataan.

Esimerkiksi opiskellessani katsoin "monttu auki" sitä älytöntä määrää, mitä jo pelkästään oppilaat viskoivat roskiin. Aluksi oli pienet astiat joihin biojäte (ruuantähteet) kerättiin, mutta ilmeisesti niitä ei kukaan ehtinyt tarpeeksi usein tyhjäämään, joten lopuksi sai kaiken ylimääräisen kipata tarjottimeltaan 200l jätesäkkiin. Oli siinä sitten jotain kertakäyttöaterimia, muovikippoja, paperia, voinapin kääreitä tms. Sinne vaan! Linjaston päällä kiva lappu, jossa luki: "jos otat et jätä!" Oli ehkä vähän väärä sijoituspaikka kun ei sieltä roskikselta kukaan enää takaisin pöytään lähde syömään. :D

Ei kai tällä tavalla ole ollut varaa haaskata koskaan ennen?

Olen melkeinpä sitä mieltä, että kouluruoka voisi olla maksullista yläasteelta lähtien... ristus, jos ei siinä ole senttiäkään kiinni siinä murkinassa niin samahan se on heittää kaatopaikalle jos sattuu olemaan pahaa tai ei sitten ollukkaan nälkä. Ei kaikesta tarvitse tykätä, mutta ei sitä tarvitse sitten kyllä huvikseenkaan siihen lautaselle lapata.

Suomen elintarvikelainsäädäntö taitaa olla niin tiukka, että esim. koulujen ylijäämäsafkoille ei oikein pysty tekemään mitään. Jos taas kauppoja alkaa laskuttaa biojätemaksuilla, ruokaa viskotaan silti roskikseen ja kulut siitä siirtyvät kuitenkin niihin myytäviin tuotteisiin.

Tällä hetkellä vallitsee kaikissa kaupoissamme -30% alennuspolitiikka. Se on niin surkea alennus, että mieluummin tulee ostettua tuoretta, ihan vaan protestoidakseni alennusta. -50% tai sitä suurempi alennus jo vähän näkyykin jossain.

Osaisikohan joku selittää minulle sen, että MIKÄ laskukaava tekee kauppiaalle kannattavammaksi heittää päiväysvanha tuote roskiin, kuin myydä se reilusti alennettuun hintaan?
Minun matematiikallani roskiin heitetty tuote ainoastaan maksaa, siitä ei sentin latia ole kilahtanut kassaan. Jaa, mutta sittenpä pitää nostaa muiden tuotteiden hintoja, kun on tullut niin paljon hävikkiä. Tämäkö se idea on?

Asia risuttaa minua erittäin paljon...

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #8 on: 24. 05. 2011 19:07 »

Osaisikohan joku selittää minulle sen, että MIKÄ laskukaava tekee kauppiaalle kannattavammaksi heittää päiväysvanha tuote roskiin, kuin myydä se reilusti alennettuun hintaan?
Minun matematiikallani roskiin heitetty tuote ainoastaan maksaa, siitä ei sentin latia ole kilahtanut kassaan. Jaa, mutta sittenpä pitää nostaa muiden tuotteiden hintoja, kun on tullut niin paljon hävikkiä. Tämäkön se idea on?

Asia risuttaa minua erittäin paljon...


En tiedä asiasta yhtään mitään mutta sen tiedän, että kauppias myy kaiken mikä myytävissä on.  Eli jokin vielä raskaampi asia on syynä.  Koska kyseessä on elintarvike niin luulen, että on jokin rangaistuskäytäntö joka ylittää ahneuskynnyksen myydä.  Olen itse kauppias ja myyn aivan varmasti kaiken mikä myytävissä on. Mutta jos minua rangaistaan myynnista niin silloin harkitsisin kahdesta pahasta pienemmän pahan ja jos pienempi paha  olisi niinkin raju kuin rahan tunkeminen roskikseen niin pakkohan se olisi tehdä.  Uskon, että tässä on sellainen kyseessä.  Kauppias ei koskaan tunge rahaa roskikseen ellei se ole ihan pakko.  Eli tuo päiväys on avainsana.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7434
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #9 on: 24. 05. 2011 19:07 »

Osaisikohan joku selittää minulle sen, että MIKÄ laskukaava tekee kauppiaalle kannattavammaksi heittää päiväysvanha tuote roskiin, kuin myydä se reilusti alennettuun hintaan?
Minun matematiikallani roskiin heitetty tuote ainoastaan maksaa, siitä ei sentin latia ole kilahtanut kassaan. Jaa, mutta sittenpä pitää nostaa muiden tuotteiden hintoja, kun on tullut niin paljon hävikkiä. Tämäkön se idea on?

Asia risuttaa minua erittäin paljon...


En tiedä asiasta yhtään mitään mutta sen tiedän, että kauppias myy kaiken mikä myytävissä on.  Eli jokin vielä raskaampi asia on syynä.  Koska kyseessä on elintarvike niin luulen, että on jokin rangaistuskäytäntö joka ylittää ahneuskynnyksen myydä.  Olen itse kauppias ja myyn aivan varmasti kaiken mikä myytävissä on. Mutta jos minua rangaistaan myynnista niin silloin harkitsisin kahdesta pahasta pienemmän pahan ja jos pienempi paha  olisi niinkin raju kuin rahan tunkeminen roskikseen niin pakkohan se olisi tehdä.  Uskon, että tässä on sellainen kyseessä.  Kauppias ei koskaan tunge rahaa roskikseen ellei se ole ihan pakko.  Eli tuo päiväys on avainsana.

Jos heitetään tällainen maallikon sivistynyt arvaus niin saattaa olla että tapauksessa että joku on sairastunut syötyään päiväysvanhaa saattaa sanktiot olla melkoisia eli riskiä ei kannata siksi ottaa

Voi olla jopa myyntiluvan menetys seurauksena?

.

AD

  • Guest
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #10 on: 24. 05. 2011 19:07 »
enpä oikein usko että kyse olisi juuri muusta kuin että ruokakaupat kalkyloisvat eri tavoin kuin lajunen tai niiskutti.
Tässäkin jo ehdittiin unohtaa mikä häly nousi kun Siwa-ketju lopetti vanhaksi menevän ruuan myynnin.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #11 on: 24. 05. 2011 19:07 »
Quote
Osaisikohan joku selittää minulle sen, että MIKÄ laskukaava tekee kauppiaalle kannattavammaksi heittää päiväysvanha tuote roskiin, kuin myydä se reilusti alennettuun hintaan?

Jotain ajatus/kirjoitusvirheitä olen näköjään onnistunut tuohon paatokseen viljelemään. SORRY!!!!
Lainauksessa olevalla päiväysvanha- sanalla oli kyllä tarkoituksena tarkoittaa viimeisen päivän elintarvikkeita/Parasta ennen-tuotteita, joita laki ei suoraan kiellä myymästä (esim. leipä/keksit/yms. kuivatuotteet)

Ei pitänyt antaa tekstissä sellaista käsitystä, että päiväyksen ylittäneitä tuotteita tulisi myydä, vaan että viimeisen myyntipäivän alennuksen tulisi olla huomattavasti korkeampi. Myöskin jossain kouluissa tms. ylijäänyt ruoka voitaisiin ehkä jotenkin myydä ulos, ellei lainsäädäntö olisi niin tiukka, että (muistaakseni) 2h esillä ollutta ruokaa ei voi enää myydä/tarjota. Uudelleenlämmitettynäkään.


Jos heitetään tällainen maallikon sivistynyt arvaus niin saattaa olla että tapauksessa että joku on sairastunut syötyään päiväysvanhaa saattaa sanktiot olla melkoisia eli riskiä ei kannata siksi ottaa

Voi olla jopa myyntiluvan menetys seurauksena?

.


Niin no, päiväykset on vaan määritelty niin, että murkina kyllä säilyy. Vitsailen aina, ettei maito osaa lukea koska se on määritelty pilaantumaan. Toisekseenhan sitä voi itsekin ruuanlaitossa mokailla ja saada ruokamyrkytyksen. Tossa on ollu eilinen soppakattila liedellä koko päivän, eilisenkin ja yöksi se nostettiin jääkaappiin. Ei mitään vikaa. Näin toimitaan myös varmaan monissa perheissä, kun kukin tulee ja menee omien aikataulujensa mukaan. Miksei niistä sairastuta? Samat bakteerit on kuitenkin kyseessä.

enpä oikein usko että kyse olisi juuri muusta kuin että ruokakaupat kalkyloisvat eri tavoin kuin lajunen tai niiskutti.
Tässäkin jo ehdittiin unohtaa mikä häly nousi kun Siwa-ketju lopetti vanhaksi menevän ruuan myynnin.

Niin no siis miten tämä nyt sitten lasketaan? Jos sen saisi selville niin ehkä se menisi minunkin kaaliini.
Siwajuttua en ole unohtanut.

Ymmärrän sen, että jos tuote maksaa 2e normaalihinnalla, se maksaa -30% alennuksessa 1,40e ja -50% alennuksessa 1e ja vaikka nyt sitten -70% alennuksessa 0,60e. Tässä ehkä pitäisi nyt tietää jotain tukkuhintoja laskeakseen sen, mihin hintaan tuote voidaan vielä myydä.

Mutta se ei nyt tässä mene jakeluun, että tuote viskotaan roskiin jolloin kauppias ei saa siitä senttiäkään. Eikä se mahdollinen possuressu hyödyttänytkään ketään vaan päättyi biojätteeksi. Sikavainaa on tuossa lihotettu ja sitten teurastettu ja kuskattu edestakaisin... sitten suuret määrät biojätettä hävikkinä siirretään muiden tuotteiden hintoihin jottei se vaikuta tulokseen. Tai potkaistaan pari sataa ihmistä pellolle vähän joka välistä.

Loppukevennys: Olisiko mun nyt aika ottaa iltalääkkeet vai ihanko pitis antaa hevosen funtsii kun sillä on isompi pää? Vai mistä voisin löytää vastauksen?

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7434
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #12 on: 24. 05. 2011 19:07 »

Niin no, päiväykset on vaan määritelty niin, että murkina kyllä säilyy. Vitsailen aina, ettei maito osaa lukea koska se on määritelty pilaantumaan. Toisekseenhan sitä voi itsekin ruuanlaitossa mokailla ja saada ruokamyrkytyksen. Tossa on ollu eilinen soppakattila liedellä koko päivän, eilisenkin ja yöksi se nostettiin jääkaappiin. Ei mitään vikaa. Näin toimitaan myös varmaan monissa perheissä, kun kukin tulee ja menee omien aikataulujensa mukaan. Miksei niistä sairastuta? Samat bakteerit on kuitenkin kyseessä.


Se on kuitenkin niin että toisin kuin kolmoismurhaajien pään silittelyissä näissä ne sanktiot astuu heti kaikella ankaruudellaan voimaan

.

AD

  • Guest
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #13 on: 24. 05. 2011 19:07 »

enpä oikein usko että kyse olisi juuri muusta kuin että ruokakaupat kalkyloisvat eri tavoin kuin lajunen tai niiskutti.
Tässäkin jo ehdittiin unohtaa mikä häly nousi kun Siwa-ketju lopetti vanhaksi menevän ruuan myynnin.

Niin no siis miten tämä nyt sitten lasketaan? Jos sen saisi selville niin ehkä se menisi minunkin kaaliini.
Siwajuttua en ole unohtanut.

Ymmärrän sen, että jos tuote maksaa 2e normaalihinnalla, se maksaa -30% alennuksessa 1,40e ja -50% alennuksessa 1e ja vaikka nyt sitten -70% alennuksessa 0,60e. Tässä ehkä pitäisi nyt tietää jotain tukkuhintoja laskeakseen sen, mihin hintaan tuote voidaan vielä myydä.

Mutta se ei nyt tässä mene jakeluun, että tuote viskotaan roskiin jolloin kauppias ei saa siitä senttiäkään. Eikä se mahdollinen possuressu hyödyttänytkään ketään vaan päättyi biojätteeksi. Sikavainaa on tuossa lihotettu ja sitten teurastettu ja kuskattu edestakaisin... sitten suuret määrät biojätettä hävikkinä siirretään muiden tuotteiden hintoihin jottei se vaikuta tulokseen. Tai potkaistaan pari sataa ihmistä pellolle vähän joka välistä.

Loppukevennys: Olisiko mun nyt aika ottaa iltalääkkeet vai ihanko pitis antaa hevosen funtsii kun sillä on isompi pää? Vai mistä voisin löytää vastauksen?
[/quote]
En usko että vastausta on kovinkaan helppoa löytää.
Näitä päätöksiä tehdään ihan muualla kuin paikallisissa kaupoissa, asioista päättävät tekevät hyvin usein päätöksiä jotka eivät käy yhteen heinäntekojärjen kanssa.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #14 on: 24. 05. 2011 20:08 »
En usko että vastausta on kovinkaan helppoa löytää.
Näitä päätöksiä tehdään ihan muualla kuin paikallisissa kaupoissa, asioista päättävät tekevät hyvin usein päätöksiä jotka eivät käy yhteen heinäntekojärjen kanssa.

KPO:lta saamani tiedustelun mukaan jokainen kauppias saa määrittää alennukset. Tätä tukee myös se, että toisissa S-Marketeissa on -30% ja toisissa -50%.

Jossain kommentoitiin myös kohun aikaan, kun alennusprosenttia laskettiin, että tuotteet alennetaan 2 pvää aiemmin jo -30%, jotta käyttöpäivää olisi pidemmälti. Tämä ei nyt ainakaan nykyään pidä paikkaansa.

Pitäisi ehkä kysellä lahjoittaako mikään vaasalainen kauppa esim. leipää yms. johonkin ruokakeräykseen vähävaraisille, tai onko vaasassa ylipäätään sellaista tahoa, joka tälläistä pyörittää. Ei nyt ainakaan heti tule mieleen. Seurakuntahan vissiin jakaa niitä eu-avustuksia, ja pelastusarmeijakin toisinaan. Niissä nyt ei sitten ole kuin hapankorppua ja vehnäjauhoja. Kaipa tälläiseen tarvitsisi niin suuren byrokratian ja systeemin ettei siihen ole resursseja.

Meinaan vaan kun olen kuullut, että jossain päin Suomea näinkin toimitaan että viim. käyttöpvänä. tuotteet noutaa joku, joka sitten valmistaa ne ja myy ruokaa edullisesti.

Tuokin olisi mielestäni parempi kuin heitellä ruokaa roskiin.

AD

  • Guest
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #15 on: 24. 05. 2011 20:08 »
En usko että vastausta on kovinkaan helppoa löytää.
Näitä päätöksiä tehdään ihan muualla kuin paikallisissa kaupoissa, asioista päättävät tekevät hyvin usein päätöksiä jotka eivät käy yhteen heinäntekojärjen kanssa.

KPO:lta saamani tiedustelun mukaan jokainen kauppias saa määrittää alennukset. Tätä tukee myös se, että toisissa S-Marketeissa on -30% ja toisissa -50%.

Jossain kommentoitiin myös kohun aikaan, kun alennusprosenttia laskettiin, että tuotteet alennetaan 2 pvää aiemmin jo -30%, jotta käyttöpäivää olisi pidemmälti. Tämä ei nyt ainakaan nykyään pidä paikkaansa.

Pitäisi ehkä kysellä lahjoittaako mikään vaasalainen kauppa esim. leipää yms. johonkin ruokakeräykseen vähävaraisille, tai onko vaasassa ylipäätään sellaista tahoa, joka tälläistä pyörittää. Ei nyt ainakaan heti tule mieleen. Seurakuntahan vissiin jakaa niitä eu-avustuksia, ja pelastusarmeijakin toisinaan. Niissä nyt ei sitten ole kuin hapankorppua ja vehnäjauhoja. Kaipa tälläiseen tarvitsisi niin suuren byrokratian ja systeemin ettei siihen ole resursseja.

Meinaan vaan kun olen kuullut, että jossain päin Suomea näinkin toimitaan että viim. käyttöpvänä. tuotteet noutaa joku, joka sitten valmistaa ne ja myy ruokaa edullisesti.

Tuokin olisi mielestäni parempi kuin heitellä ruokaa roskiin.
Kauppias S-ryhmässä ???
Myymälänhoitaja kylläkin, kauppias, ihan uusi juttu.
Varmaankin jotain rajoja määritetään, kuitenkin ketjuissa tuon tason päätökset kuitenkin päätetään muualla.
Noi alennukset/niiden määrät, niistä varmaan saadaan päättää ihan kauppatasolla, taas mitä myymättömälle ruualle tehdään loppupeleissä varmaan päätetään pääkallopaikoilla.

belurisk

  • Guest
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #16 on: 24. 05. 2011 21:09 »
Itse ostan aina ns -30% tuotteita, jotka ovat minulle sopivia.
Olen huomannut, että varmuusmarginaalit viim.myyntipäivään/parasta ennen päivämäärään ovat merkittävät. Helposti 2-7 päivää, riippuen tuotteesta.
Kipuraja kauppiaalle on sisäänostohinta lisättynä säilytys- ja käsittelykuluilla.
Roskiin heittämisessä ei ole mitään järkeä, sekin maksaa kauppiaalle myös jätekustannuksina. Plus se mitä se maksaa lisäksi muutoin yhteiskunnalle ja ympäristölle.
Huonon systeemin vuoksi varmaankin kymmeniä tonneja elintarvikkeita menee haaskuuseen tässä systeemissä päivittäin.
Eikä siinä ole järkeä, eikä se ole myös halpaa.
Tämä hävikkihän on mukana hinnoissa.
Menekin arviointi ja ostotoimintojen tarkkuus on heikolla tasolla.

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #17 on: 25. 05. 2011 03:03 »
Pilaantunut ruoka maksaa yhteiskunnalle niin paljon että kaikki keinot on käytettävä ettei vanhentumassa oleva ruoka päädy kulutukseen. Koska en voi olla enään varma mistä ravintoloiden raakaaineet ovat peräisin en voi enään syödä ravintolaruokaa, muuta kuin pakottavissa tapauksissa,  silloinkin vain vähän ettei toksiinien määrä olisi aivan yletön.

Ruuan puhtaus on ensiarvoisen tärkeä asia. Eikä sitä voi ohittaa kuluttajasuojan näennäisillä vastuu lausekkeilla joissa sanktiot ovat aivan muuta,  kuin ihmisten mielikuvat niistä.

Muun muassa saastuneen ruuan aiheuttamassa  kuolemantapauksessa, korvaus liikkeenharjoittajan vakuutuksesta on 3000 euroa. Sillä selviää hautajaisista kun itse väsää arkun.

Tästä mahtavasta kuluttajan suojasta kyllä ollaan valmiita maksamaan erittäin paljon,  siksi ollaan mukisematta hyväksytty monopooliaseman vahvistaminen kahdelle kauppaketjulle. Tämä vahvistus tulee viranomaismuodossa,  jossa suuren ketjun näennäinen valvonta on jokapäiväistä maksaen  X-euroa kuitenkin senverran,  ettei pieni yrittäjä sitä pysty maksamaan, eikä siten pystyisi myöskään hankaloittamaan näin kannattavaksi käynyttä kaupankäyntiä,  isojen ketjujen harmiksi.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #18 on: 25. 05. 2011 05:05 »
Pilaantunut ruoka maksaa yhteiskunnalle niin paljon että kaikki keinot on käytettävä ettei vanhentumassa oleva ruoka päädy kulutukseen.

Eli roskiin vaan? Vai ymmärsinkö väärin?


Offline jali

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 424
    • View Profile
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #19 on: 07. 06. 2011 08:08 »
Hyvä keino hävikin vähentämiseksi olisi jos ruuasta entistä suurempi osa alettaisiin myydä pakastettuna.
Norjan vierailullani ihmettelin kun ei laihiaa väki-rikkaammassa paikkakunnalla ollut ainoatakaan tuore-tiskiä,kaikki liha oli pakastealtaissa.
Eihän liha minun mielestäni huonompaa ole vaikka on ollut pakastettua.
Kyllähän brasilialainen liha on vähintään yhtä hyvää vaikka on ollut pakastettuna.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #20 on: 07. 06. 2011 11:11 »
Tähän on ehkä syytä ottaa myös ne riskit mitä on olemassa päiväyksen ylityksestä.

Nythän on joitain kurkkuja sellaisessa kunnossa, että Venäjä on kieltänyt niiden maahantuonnin koko EU:n alueelta.  Tosin päiväyksellä ei liene mitään tekemistä asiassa mutta se antaa ymmärtää miten herkkää elintarvike on aiheuttamaan melko kalliita vaikutuksia jos  on jotain vikaa. 

Suomi on EU:ssa joten Venäjälle ei siis mene kurkun kurkkua.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #21 on: 07. 06. 2011 12:12 »
Tähän on ehkä syytä ottaa myös ne riskit mitä on olemassa päiväyksen ylityksestä.

Nythän on joitain kurkkuja sellaisessa kunnossa, että Venäjä on kieltänyt niiden maahantuonnin koko EU:n alueelta.  Tosin päiväyksellä ei liene mitään tekemistä asiassa mutta se antaa ymmärtää miten herkkää elintarvike on aiheuttamaan melko kalliita vaikutuksia jos  on jotain vikaa.  

Suomi on EU:ssa joten Venäjälle ei siis mene kurkun kurkkua.

Syynä eivät ilmeisesti olekaan kurkut, vaan jokin muu elintarvike, jota ei ole vielä saatu selville.

"EHEC-bakteerin tärkeimpinä oireettomina kantajina pidetään nautakarjaa ja muita märehtijöitä. Ihminen voi saada tartunnan suorassa kosketuksessa bakteeria erittävän eläimen ulosteisiin, saastuneen, huonosti kypsennetyn lihan tai maidon välityksellä, ristisaastumisena toisiin elintarvikkeisiin tai tartuntana ihmisestä toiseen.
Bakteerin esiintyminen elintarvikkeessa on aina osoitus ulosteperäisestä saastumisesta."

http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/hygieniaosaaminen/tietopaketti/ruokamyrkytykset/ruokamyrkytyksia_aiheuttavia_bakteereja/ehec-bakteeri/

Myös uimavesistä mitataan muistaakseni Escherichia coli -bakteerien määrä.

"WHO:n mukaan Saksassa kuolemia aiheuttaneen EHEC-bakteerin kantaa ei ole tavattu aikaisemmin tautitapauksissa. "

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2011/06/who_ehec-bakteerin_kanta_ennennakematon_2638016.html

Koittakaapas mennä katsomaan aamulla klo 8:00 Minimaniin, jossa vielä myydään viimeisen myyntipäivän elintarvikkeita -50% alennuksella, että kuinka nopeasti ne katoavat hyllystä. Uskoisin, että siellä ei tarvitse ruokaa viskoa roskiin siksi, että on päiväys tullut vastaan.

Jos asiakas itse valmistaa ruokansa viimeisen käyttöpäivän jälkeen, ja sairastuu, niin kauppiasta ei asiasta voi syyttää.

Hyvä keino hävikin vähentämiseksi olisi jos ruuasta entistä suurempi osa alettaisiin myydä pakastettuna.
Norjan vierailullani ihmettelin kun ei laihiaa väki-rikkaammassa paikkakunnalla ollut ainoatakaan tuore-tiskiä,kaikki liha oli pakastealtaissa.
Eihän liha minun mielestäni huonompaa ole vaikka on ollut pakastettua.
Kyllähän brasilialainen liha on vähintään yhtä hyvää vaikka on ollut pakastettuna.

En pidä ollenkaan huonona ideana tuotakaan... kai ovat Norjassa todenneet että homma toimii.

Muistakaahan muuten helteillä huolehtia, ettei kylmäketju katkea, jos kuljetatte ruokaa esim. mökille tms. siinä ei päiväykset auta mitään, jos säilytyksessä jotain menee pieleen.


Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #22 on: 04. 07. 2011 15:03 »
"Suomalaisista vähittäis- ja tukkukaupoista ruokaa päätyy biojätteisiin 65–75 miljoonaa kiloa. Tämä tarkoittaa 12–14 kiloa jokaista suomalaista kohti."

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194685739395/artikkeli/kaupoista+heitetaan+ruokaa+roskiin+65+miljoonaa+kiloa+vuodessa.html

Nii... osaksi ihan syömäkelpoista ruokaa. Uskon edelleen, että oikeanlainen tilaussysteemi ja mahdollisimman korkeat viimeisen käyttöpäivän alennukset pienentäisivät määrää. Jos sitä vaan haluttaisiin pienentää.

No, miksi myydä isommilla alennuksilla, kun asiakkaat ostavat nyt parempaan hintaan. Kauppias ajattelee ensisijaisesti omaa voittoaan, eiväthän he hyvää hyvyyttään sitä ruokaa pois halua jakaa, sehän on aivan selvä asia.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #23 on: 04. 07. 2011 16:04 »
"Suomalaisista vähittäis- ja tukkukaupoista ruokaa päätyy biojätteisiin 65–75 miljoonaa kiloa. Tämä tarkoittaa 12–14 kiloa jokaista suomalaista kohti."

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194685739395/artikkeli/kaupoista+heitetaan+ruokaa+roskiin+65+miljoonaa+kiloa+vuodessa.html

Nii... osaksi ihan syömäkelpoista ruokaa. Uskon edelleen, että oikeanlainen tilaussysteemi ja mahdollisimman korkeat viimeisen käyttöpäivän alennukset pienentäisivät määrää. Jos sitä vaan haluttaisiin pienentää.

No, miksi myydä isommilla alennuksilla, kun asiakkaat ostavat nyt parempaan hintaan. Kauppias ajattelee ensisijaisesti omaa voittoaan, eiväthän he hyvää hyvyyttään sitä ruokaa pois halua jakaa, sehän on aivan selvä asia.

Elintarvikealan logistiikan kehitystä seuranneena voin todeta, että kaupat eivät juurikaan enää osta mitään varastoon. Siellä edellytetään entistä lyhyempiä toimitusaikoja jalostavalta teollisuudelta. Tästä johtuen myös lauantaityöhön on kova paine ja se on yleistynyt juuri kaupan vaatimuksesta.

Toisaalta voi määrää verrata kotitalouksien tuhlaamaan määrään, joka on jokseenkin kaksinkertainen kauppaan verrattuna. Tuosta Niiskutin aloitusviestin eräästä linkistä käy ilmi, että pahimpia tuhlaajia ovat nuoret naiset.

http://www.yle.fi/tekstitv/txt/P107_01.html

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #24 on: 06. 07. 2011 20:08 »
Suostuisikohan jokin kauppias kumoamaan huhun, jonka olen kuullut...

Sen mukaan esim. paisti on myynnissä päivän tuoretiskissä, jos se jää myymättä se jauhetaan, jolloin siihen saadaan pakkauspäivä + viimeinen myyntipäivä... jollei mene kaupaksi, siitä voidaan tehdä jotain makaroonilaatikkoa, lihapullia tms. jolloin taas myyntiaika pitenee

Kalan kanssa sama homma, ensin kokonaisena, sitten marinadissa loppuviimein esim. lohikiusauksena tai silakat silakkapihveinä tms.

Kanankoipia ja rintafileitäkin myydään sekä tuoreena että grillattuna... lieneekö grillatut eilisiä tuoreita? Ovatko ne huomisessa salaatissa?

Minusta kyseisessä toiminnassa ei ole mitään väärää, päinvastoin on hyvä, että mahdollisimman pitkälle yritetään tuote saada ruokana hyödynnettyä ennemmin kuin että se viskotaan biojätteeseen.

Ihmisen keksimiähän nämä päivämäärät ovat ja varmasti niitä voidaan kiertää tavalla jos toisella...

Ja sitten vastausta tähän edelliseen kommenttiin:

Toisaalta voi määrää verrata kotitalouksien tuhlaamaan määrään, joka on jokseenkin kaksinkertainen kauppaan verrattuna. Tuosta Niiskutin aloitusviestin eräästä linkistä käy ilmi, että pahimpia tuhlaajia ovat nuoret naiset.

Tähän ei voida vaikuttaa muutoin, kun jollain tavalla asenteiden muuttamisella. Todistin eilen eräässä RAX-ravintolassa niin älytöntä ruuan haaskausta, että melkein meni omat ruokahalut, enkä välttämättä halua tukea tuollaista ketjua enää omilla rahoillani, vaikka konsepti "syö niin paljon kuin jaksat"- onkin OK.

Ravintolaan paukahti toistakymmentä 10-13v. nuorta miestä (joku urheilujoukkue), kun olimme syömässä. Jokainen heistä hamusi ruokaa lautaselleen siten, että jouduimme muut katsomaan sivusta ja odottelemaan josko keittiö ehtii tehdä tarpeeksi ruokaa kaikille asiakkaille. Kaksi nuorta tyttöä oli töissä ja tämä ryhmä vielä teki erikoistilauksen kasvispizzoista, joten kaikki muu sai sitten niitä odottaa. Ei siinä mitään, mutta... Kun oli lautanen täynnä, hieman pizzapalaa reunasta näykkästiin ja käytiin tyhjäämässä se lautanen biojätteeseen. Sitä katselin vierestä lautanen tyhjänä...

Periaatteessahan se ei sen ravintolan vika ole, että asiakkaat käyttäytyvät noin, ja hyvä että kuitenkin lajitellaan(biojäte/roskat), mutta emmä tajua tollasta siltikään. Kaikesta ei voi pitää, senkin ymmärrän, mutta sitä en, että lautanen toisensa jälkeen lentää roskiin, kun vaan ei tykkää. Vois jättää ottamatta.

Mutta tässä oli vaan nyt yksi merkki siitä, miten ihmiset suhtautuvat ruokaan. Roskiin vaan!

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #25 on: 22. 08. 2011 18:06 »
TV1 TÄNÄÄN 22.8.2011 klo 21:30

Ykkösdokumentti: Arvokas ja herkullinen jäte

Kaupat heittävät yli puolet hankkimastaan ruoasta jätteeseen. Viimeisen käyttöpäivän jälkeenkin suuri osa ruoasta on käyttökelpoista, jopa herkullista. Kuka vastaa tuhlauksesta, jolla voitaisiin ruokkia monta nälkäistä?

http://www.telkku.com/program/show/2011082218301

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #26 on: 22. 08. 2011 18:06 »
Kas kun ne köyhätkin ostaa joka tapauksessa jotain.  Sillä maksetaan esim. S-ketjun investoinnit Venäjälle.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #27 on: 23. 08. 2011 00:12 »
Kyseinen pätkä löytyy areenastakin:

http://areena.yle.fi/video/1314043433884

Hyvä dokumentti oli kyllä. Järjetönta haaskuuta! Safkaa roudataan ympäriämpäri palloa siksi että sitä viskotaan sitten roskiin. Voisin aivan hyvin tehdä diilin jonkun perunafarmarin tms. kanssa, että ostan ne perunat jotka ovat väärän muotoisia/kokoisia kauppaan vietäväksi. Myöskään tomaatin värillä, tai kurkun käyryydellä ei ole mitään merkitystä.

Ainakin dyykkaaminen pitäisi sallia, jos jollain on tarvetta/halua sitä harrastaa, niin mielestäni antaa mennä vaan, vaan suomen lain mukaan tulkitaan näpistykseksi. Tässä maailmassa on paljon pahempiakin rikoksia.

Offline ukkelinen

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #28 on: 30. 08. 2011 10:10 »
Lajittelu on uskomattoman piittaamatonta.Minunkin touhuja seurataan työpaikalla huvittuneena kun paiskon väärin lajiteltuja jätteitä roskiksesta toiseen.

Olen törmännyt samanlaiseen käytökseen. En ymmärrä, miten vielä näin 2000-luvulla Suomessa, jossa kierrätys on tehty todella helpoksi, se on vielä niin kamalan vaikeaa osalle kansalaisista!

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #29 on: 30. 08. 2011 14:02 »
Ainakin dyykkaaminen pitäisi sallia, jos jollain on tarvetta/halua sitä harrastaa, niin mielestäni antaa mennä vaan, vaan suomen lain mukaan tulkitaan näpistykseksi. Tässä maailmassa on paljon pahempiakin rikoksia.

Tässä videossa (kesto 22:25) eräs Youtube-käyttäjä näyttää miten eräs kauppaketju viskoo samaan karkeajäteastiaan elektroniikkaa, elintarvikkeita yms. Vartija seuraa touhua vierestä, ja ilmoittaa syyksi, että biojäteastiat ovat täynnä. Kuitenkin videolta näkyy, että eivät ole. Eli välinpitämättömyyttä lajittelun suhteen henkilöiltä, jotka ovat tavarat roskiin kärränneet. Videon kuvaaja kerää jotain muffinsseja yms. roskiksesta jolloin myymälän vartija pyytää kuvaajaa poistumaan ja jättämään roskiksesta kerätyt "roskat" lastauslaiturille, jolloin henkilö avaa muffinssipakkauksen ja alkaa mättää niitä suuhunsa. Liiallinen suunsoitto ja provoaminen sitten aiheuttaa sen, että vartija soittaa poliisit paikalle jotka ottavat henkilön kiinni 12 tunnin ajaksi. Sakkoja ei ilmeisesti kirjoitettu.

Onko dyykkaaminen mielestäsi suurikin rikos? Onko järkevää että roskien näpistyksestä saa lukemani mukaan saman sanktion kuin näpistämällä suoraan kaupasta? Kuitenkin kauppa on ne jo laskenut hävikiksi ja ainut joka sitten saisi pienemmän saaliin on jäteyhtiö? Ja vielä puhutaan jostain kierrätyksestä ja kestävästä kehityksestä. Raha se on mikä kiertää ja se kenellä sitä on määrää, että miten muut toimivat. Näin se minun nähdäkseni vaan menee.

http://areena.yle.fi/video/1314043433884 Ykkösdokumentti katsottavissa vielä 23 vuorokautta.

Dokumentissa mainitaan kohdassa 4:57 alkaen mm. "Vain liha- kala- ja munatuotteissa on merkintä, että tuotteet voivat päiväyksen jälkeen olla terveysriski. Moni luulee sen koskevan kaikkia muitakin elintarvikkeita. Ruokaa myös ostetaan yhä enemmän. Se taas merkitsee suurempaa liikevaihtoa."

Kannattaa myös tutustua Eviran Pakkausmerkintäkampanjan (v.2009) nettisivuihin: http://www.tuoreetkasvot.fi/pakkausmerkinnat.html

"Tiesitkö vaikkapa sen, että tuotetta voi syödä vielä parasta ennen -päiväyksen jälkeenkin? Tai myös myydä, kunhan se on laadullisesti kunnossa ja siitä on kaupassa maininta?"

Offline ukkelinen

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #30 on: 31. 08. 2011 09:09 »
Kiitos Niiskutti mielenkiintoisista linkeistä!

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #31 on: 31. 08. 2011 11:11 »
Löytyiskö Vaasasta roskidyykareita, jotka antaisivat tehdä videon?  Tai jotka tekisivät sen itse?
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #32 on: 31. 08. 2011 14:02 »
Löytyiskö Vaasasta roskidyykareita, jotka antaisivat tehdä videon?  Tai jotka tekisivät sen itse?

Todennäköisesti ei löydy.

En tiedä saadaanko näillä adresseilla mitään muutosta aikaan, mutta allekirjoita halutessasi:

http://www.adressit.com/-70_alennus_viimeisen_paivan_elintarvikkeille

EDIT:
Näkeehän sen Minimanissa aamukahdeksalta, miten ihmiset oikein jonottavat -50% alennuksella myytäviä elintarvikkeita... aamullakin oli toistakymmentä ihmistä jonossa.

EDIT2:

http://www.youtube.com/watch?v=xbjoN4Hfamc Täynnä näyttävät säiliöt olevan jossain päin Suomea... Video ladattu youtubeen 30.08.2011
« Last Edit: 31. 08. 2011 15:03 by Niiskutti »

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #33 on: 01. 09. 2011 10:10 »
Tähän hyvän ruoan roskikseen heittämiseen eivät ole syypäitä kauppiaat vaan kuluttajat.  Vaasasta
ei löydy yhtään sellaista kauppiasta joka heittäisi myytävää tuotette roskalaatikkoon ellei siinä
ole jotain.  Ennen, silloin tällöin, joku kauppias jopa "ruuvasi" parasta
ennen päivää vähän kauemmaksi.  Tämä oli niin kauhea toimenpide, että kauhemapaa ei voinut olla. Tänään sellaisia ei ole.

Asiakkaat vaativat makkara, jugurtti, liha salaatti ym. lajitelmaa valtavat valikoimat vaikka ostavat
vain yhtä.  Jos suurta valikoimaa ei ole niin asiakas ei enää tule vaan valitsee sen myymälän jossa
on suuriempi valikoima.  Kauppias tietää, että suuresta valikoimasta suuri osa menee roskiin mutta hän tarvitsee ne asiakkaat jotta voi myydä seuraavanakin päivänä.

Jos yksikin jonkun yksittäisen mielijugurtti puuttuu niin hän suuttuu ja menee toiseen kauppaan
jatkossa.  Tai jos ei ole porometvurstia jota hän ostaa kerran vuodessa niin se on elämää suurempi
puute ja kauppa on surkea ja hän voi jopa alkaa boikotoimaan kyseistä kauppaa.

Muistan itse kun jostain sain päähäni, että pitäisi ostaa tietynlaista jugurttia joka alentaa kolestrolia.  Valitsin marketin sen mukaan mikä myi juuri tätä tietynlaista jugurttia ja tein muun ruokaostoksen siinä samassa.  Sitä eivät myyneet kaikki marketit.

Kun nämä asiat ovat kauppiaan tiedossa niin mitä muuta hän voi?  Laki kieltää myymästä parasta
ennen ylittävänä päivänä.  70% alennus on älytön jos kate on 40%.  Kauppias siis maksaisi jotta
asiakas ostaisi.  Ei sellaista kauppiasta löydy mistään ellei kyseessä ole jokin yksittäistuote
jonka varaan voi laskea muun myynnin lisääntymisen joka korvaa syntyneen tappion.

Kauppiaalla ei ole muuta mahdollisuutta kuin yrittää saada mahdollisimman kova hinta viimeiseen
asti.  Siksi alennusta ei voi antaa edes saman päivän tai päivää ennen tuotteelle.

Jos joku keksii miten kauppias voisi muuttaa toimitatapoja ilman, että siitä syntyisi tappiota
niin hän varmasti muuttaisi.  Jos alamme suosimaan marketteja joissa on pienempi valikoima niin se
lienee ainoa keino miten se onnistuisi ja jätteiden määrä vähenisi.
« Last Edit: 01. 09. 2011 11:11 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Jazzbo

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 44
    • View Profile
    • Email
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #34 on: 01. 09. 2011 11:11 »
Mielenkiintonen näkökulma mutta ei sovi ainakaan minuun. Minua ärsyttää suunnattomasti että leivänpäälliskinkkua on ainakin kymmenellä ei nimellä vaikka kysymyksessä on aivan sama tuote.  Sama koskee montaa muuta tuoteryhmää.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #35 on: 01. 09. 2011 11:11 »
Joo niin minuakin.  Minulle ei tullut edes mieleen tuo mitä kerroin mutta kerroin sen "ovensuukyselyn" tuloksena.  En ole ikinä edes ajatellut onko valikoima suuri tai pieni.  Jos ostan lenkkimakkaran niin se on se mikä ensimmäisenä osuu käteen tai näyttää hyvältä.

Jugurttia en syö ellei oteta tuota kolestrolijugurttia lukuun jonka olen jo unohtanut.

Suuri valikoima näyttäisi olevan kuitenkin myynnin perusedellytys.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline ukkelinen

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #36 on: 01. 09. 2011 11:11 »
Toisaalta on myös ihmisiä, jotka eivät jaksa kiertää kilometrejä jättimarketeissa yhden maitolitran takia vaan valitsevat mieluummin pienemmän kaupan tai jopa kioskin. Tosin kyseessä taitaa olla vähemmistö.

Heikki Herja

  • Guest
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #37 on: 01. 09. 2011 12:12 »
Raskainta elämässä tätänykyä on käydä vaimon kanssa ruokakaupassa.  Minä kun olen sitä mieltä, että laaditaan ostosllista ennakkoon ottaen huomioon tarjoukset ja sitten suoraan hyllylle ja kassan kautta ulos.

Minun listalleni mahtuvat myös viimeistä myyntipäivää lähellä olevat alennetut elintarvikkeet. Isältä pojalle-tuotteita en suostu ostamaan.

Pahimmilaan  ruokashoppailu saattaa kestää ja kestää.

« Last Edit: 01. 09. 2011 13:01 by Heikki Herja »

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #38 on: 01. 09. 2011 14:02 »
Tähän hyvän ruoan roskikseen heittämiseen eivät ole syypäitä kauppiaat vaan kuluttajat.  Vaasasta
ei löydy yhtään sellaista kauppiasta joka heittäisi myytävää tuotette roskalaatikkoon ellei siinä
ole jotain.

Oletko päässyt näkemään miten paljon esim. Prismasta tai Citymarketista poistetaan tuotteita? Itse en ole, mutta olen usein ollut viimeisimpien asiakkaiden joukossa poistumassa illalla kaupasta, ja taakseni on jäänyt esim. leipää yms. muita elintarvikkeita suuret määrät, joita ei seuraavana aamuna enää todellakaan näe. Lähinnä tuoretuotteita ja ehkä jotain palvelutiskissä esillä olleita...

Ennen, silloin tällöin, joku kauppias jopa "ruuvasi" parasta
ennen päivää vähän kauemmaksi.  Tämä oli niin kauhea toimenpide, että kauhemapaa ei voinut olla. Tänään sellaisia ei ole.

Hyvä, jos vilppiä ei harrasteta. Eli tänään torstaina tuoretiskissä ollut paistiliha ei ole huomisen päivän Tarjous! Naudan paistijauhelihaa? Eihän....varmasti? Mihin se myymätön paisti katoaa? Kun kauppias itse jauhaa jauhelihat, hän tulostaa muoviin hintalapun, josta ilmenee valmistuspäivä ja viimeinen käyttöpäivämäärä. Yleensä näiden välillä on n. 1-2 vrk. Tuoretiskin kirjolohifilee ei ole seuraavan päivän kirjolohisuikaleet marinadissa? Kaikki paikanpäällä pakattu "tuore" saa minut hieman epäilemään? Mikä tahansa johonkin litkuun upotettu liha saadaan jälleen näyttämään houkuttelevalta, eikä sitä lihan/kalan/kanan perusmakua edes maista siitä marinadin seasta. Ja kaikkihan pitää kypsentää, jolloin bakteerit kuolevat joten nou hätä! Jos satut jotain oireita saamaan, et edes ajattele eilen syömääsi "tuoretta" lihaa syypääksi... lienee vatsatautiakin liikkeellä....aina!

Asiakkaat vaativat makkara, jugurtti, liha salaatti ym. lajitelmaa valtavat valikoimat vaikka ostavat
vain yhtä.  Jos suurta valikoimaa ei ole niin asiakas ei enää tule vaan valitsee sen myymälän jossa
on suuriempi valikoima.  Kauppias tietää, että suuresta valikoimasta suuri osa menee roskiin mutta hän tarvitsee ne asiakkaat jotta voi myydä seuraavanakin päivänä.

Jos yksikin jonkun yksittäisen mielijugurtti puuttuu niin hän suuttuu ja menee toiseen kauppaan
jatkossa.  Tai jos ei ole porometvurstia jota hän ostaa kerran vuodessa niin se on elämää suurempi
puute ja kauppa on surkea ja hän voi jopa alkaa boikotoimaan kyseistä kauppaa.

Muistan itse kun jostain sain päähäni, että pitäisi ostaa tietynlaista jugurttia joka alentaa kolestrolia. Valitsin marketin sen mukaan mikä myi juuri tätä tietynlaista jugurttia ja tein muun ruokaostoksen siinä samassa.  Sitä eivät myyneet kaikki marketit.

Okei... kuluttaja ostaa ja syö sitä, mitä on... Valio ja Ingman/Arla, Danone yms. tuovat jatkuvalla syötöllä lisää erilaisia makuja, variaatioita, milloin laktoositonta, sokeritonta, lisäaineetonta, lohkeavaa jogurttia tai ruuansulatusta edistävää tms. ihan mitä hyvänsä.... metreittäin on valinnanvaraa. Ja tässä oli vaan jogurtit esimerkkinä. Sama koskee juustoja/margariineja/muita maitotuotteita, leikkeleitä...

Laki kieltää myymästä parasta ennen ylittävänä päivänä.  

Ei kiellä, lue edellinen viestini.

70% alennus on älytön jos kate on 40%.  Kauppias siis maksaisi jotta
asiakas ostaisi.  Ei sellaista kauppiasta löydy mistään ellei kyseessä ole jokin yksittäistuote
jonka varaan voi laskea muun myynnin lisääntymisen joka korvaa syntyneen tappion.

Paljonko kauppias saa kun tuote lentää roskiin? Mulle on koulussa opetettu, että hävikki vaikuttaa suoraan negatiivisesti tulokseen, joten parempi kai se olis edes se 30% tuotteen hinnasta kun ei lanttiakaan. Mutta viskomalla roskiin, voidaan sitten nostaa muiden tuotteiden hintaa, jotka kaupaksi menevät. Tai sitten se on jo huomioitu hinnassa, että kuinka paljon niitä tulee lentämään roskiin, jolloin sorvataan kilohinta tms. sen mukaan, että se on saatu taskuun jo myytyinä tuotteina joten muulla ei väliä. Jos ei tarvitse heittää roskiin niin joka lantti kilahtaa taskuun.

Rautalanka: Kauppias ostaa 100kg banaaneja. Hän tietää, että niitä voi myydä 5 päivää. Kauppiaalla on arvio kuinka paljon hän myy banaaneja 5 päivän aikana, mutta tilaa esim. 20% enemmän ettei lopu kesken. Hintaa laskiessaan hän ottaa huomioon sen ja laskee myyntihinnan + 20% joka mahdollisesti jää myymättä ja lentää roskiin ja laittaa hinnan siten, ettei tosiaan jää missään vaiheessa tappiolle.

Kauppiaalla ei ole muuta mahdollisuutta kuin yrittää saada mahdollisimman kova hinta viimeiseen
asti.  Siksi alennusta ei voi antaa edes saman päivän tai päivää ennen tuotteelle.

Molemmilla suurilla kauppaketjuilla (K ja S) on jo käytössä alennukset... jotka alussa olivat -50%. Kun huomattiin miten suuri kysyntä niillä oli, jälleen euronkuvat vilkkuivat silmissä ja alennusprosentiksi sorvattiin -30%, tekee minun kauppalaskussani juurikin tasan 20% isomman laskun, jos siis ostan alennustuotteita. Jos jätän ne protestiksi hyllyyn, saan taas lukea miten ruuan hinta nousee ja nousee, kun tulee niin heikko tulos ja väkeä lentää työttömyyskortistoon vähän joka "välikädestä" tms...

Joo, tämä on sitten vain minun ajatuksiani ja mielipiteeni ei mikään absoluuttinen totuus. Joten paremmintietävät voivat vapaasti korjata jos olen jossain ihan hakoteillä.

Offline ukkelinen

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 22
    • View Profile
Vs: Ruokajätteen määrä / Dyykkaus / Yms.
« Reply #39 on: 02. 09. 2011 11:11 »
Raskainta elämässä tätänykyä on käydä vaimon kanssa ruokakaupassa.  Minä kun olen sitä mieltä, että laaditaan ostosllista ennakkoon ottaen huomioon tarjoukset ja sitten suoraan hyllylle ja kassan kautta ulos.

Minun listalleni mahtuvat myös viimeistä myyntipäivää lähellä olevat alennetut elintarvikkeet. Isältä pojalle-tuotteita en suostu ostamaan.

Pahimmilaan  ruokashoppailu saattaa kestää ja kestää.



No mutta miksi käytte yhdessä ruokakaupassa jos se on noin raskasta? Minua vaimo ei ota mukaan kaupoille (erityisesti vaatteista kyseen ollessa) vaikka haluaisinkin! Sanoo että ei pysty keskittymään ja että ei tarvitse apua. Mutta toki, jokainen taaplaa tyylillään! ;)