Author Topic: Bussiliikaenne tökkii Vaasassa  (Read 2294 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Bussiliikaenne tökkii Vaasassa
« on: 29. 11. 2010 06:06 »
"Vaasanseudun vihreät vetoavat, että Vaasan kaupunginvaltuusto toteuttaa tuntuvan tasokorotuksen joukkoliikenteen tukeen 2011.

Korotuksen tulee olla vähintään katutoimen esittämät 400 000 euroa ja sellainen, että julkisen liikenteen resurssit todella kasvavat. Mahdolliset lisäresurssit tulee käyttää lisävuorojen ostamiseen, etenkin iltaisin, viikonloppuisin, työmatkayhteyksiin ja harvaan liikennöityihin kaupunginosiin.

Vaasa kasvaa nykyisin erittäin ripeästi, mutta joukkoliikenne ei ole kasvanut samaan tahtiin kuin kaupunki. Niinpä esimerkiksi Metsäkallio on jäänyt käytännössä bussiyhteyksien ulkopuolelle. Bussilla tehty työmatka Gerbyn asuntokeskittymän ja Vanhan Vaasan työpaikkakeskittymän välillä saattaa venyä pahimmillaan 1,5 tunnin pituiseksi yhteen suuntaan.

Lue blogin juttu:
http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/2266-Vaasan-bussikurjuus.html
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Bussiliikaenne tökkii Vaasassa
« Reply #1 on: 29. 11. 2010 10:10 »
Joo, täytyy sanoa, että auto on Vaasassa mm.vuorotyötä tekevälle melkeinpä välttämätön, jos asuu etäämmällä kuin kävelymatkan päässä työpaikasta. Isäntä ei vaan bussilla voi töissä kulkea, kun vuorot alkavat ja päättyvät aivan kellon ympäri arkisin sekä pyhisin, joten auto on oltava.

Eräs tuttavani asuu Palosaarella ja kulkee töissä Pukinkulmassa. Hänkin käyttää työmatkoihin talvisin omaa autoa, koska bussilinja lähtee Alskatintien risteyksestä tekemään kierrosta Gerbyyhyn ja Västervikiin ennenkuin tulee sitten Pukinkulman kautta keskustaan. Kesällä pääsee hyvin fillarilla.

Tässä juuri toissaviikolla minun täytyi olla työharjoittelupaikassa lauantaiaamuna klo 10:45, ja tavatessani bussiaikataulua tulin siihen tulokseen että meen taksilla. Bussilla töihin pääseminen olisi tarkoittanut, että olisin lähtenyt bussipysäkille 9:05 aamulla, ja sitten kuluttanut keskustassa pullakahviin rahaa kun olisi joutunut odottelemaan. Myöhempi bussi on suurinpiirtein klo 11:00 jälkeen vasta keskustassa, joten ajoissa ei sillä olisi ehtinyt.

Sen mitä olen ihmisten kanssa tuosta paikallisliikenteestä jutellut, niin moni tänne muuttanut sanoo ihan rehellisesti ettei ole koskaan käyttänyt, sillä ei sovi omiin aikatauluihin nuo harvat ja/tai pitkät vuorot.

Pitkät linjat aiheuttavat myös tungosta. Todistin tässä kerran tällästä tapausta kun autossa oli jo kahdet lastenvaunut, niin vaunujen kanssa Suvilahdesta tulossa olleelta naiselta kuski kysyi, että "onko sulla kiirus?? Kun täällä on vaunupaikat jo täynnä!" No, kyllä kyytiin vielä sentään otettiin, mutta käsittääkseni se on myös turvallisuuskysymys kun eivät rattaat ole mitenkään kiinnitettynä niihin koukkuihin mihin tulisi olla. Kolaritilanteessahan kaikki irtonainen on vaaraksi. Vielä kun silloin oli istumapaikatkin täynnä ja lapsi istui rattaissaan.

Ehkä tämä joskus vielä tästä iloksi muuttuu... Itse en jaksa kiertää puolta kaupunkia maisemia katsellen vaan haluan nopeasti määränpäähän mihin sitten ikinä olenkaan menossa. Turistilinjat on sitten asia erikseen.