Author Topic: Uskomattomia tarinoita  (Read 3872 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Uskomattomia tarinoita
« on: 27. 10. 2010 19:07 »
Uskomaton mutta tosi tarina
kannattaa lukea

Sain syyskuun lopulla tiedustelun haluaisinko osallistua ”tärkeään internetajan kehitysnäkymiä” käsittelevään tilaisuuteen Tampereella. Vastasin olevani kiinnotunut, jonka jälkeen sain tarjouksen: 

”jos pitäisin pienen alustuksen niin matkani ja ruokani sekä mahdolliset taxikulut korvattaisiin”.  Muutaman tarkistusmeilin ja vastauksen jälkeen suostuin ehdotukseen.

Vielä samana päivänä sain meilin, missä minua pyydettiin täyttämään kansainvälisen konfrenssijärjestäjän monisivuisen ja perusteellisen englanninkielisen osallistumislomakkeen. Täytin lomakkeen.

Perillä Tampereella huomasin miten hieno tämä konferrenssiohjelma oli.  Vastaanottopöydällä oli hieno kaulaan ripustettava nimelläni varustettu lätkä ja kansio, missä oli  konferenssihotellin navigaatio-ohjeet ja lyhennelmät esitelmistä ja kaikkea muuta tarpeelista.

Kun tilaisuus oli ohitse, järjestäjän edustaja pyysi minua täyttämään hänen läppärillään olevan lomakkeen, joka oli tarkoitettu matkakulujen maksajalle.  Tein niin.  Lähtiessäni sain ohjeet että toimittaisin kuitit järjestäjälle.

Seuraavana päivänä kotona skannasin kuitit pdf-dokumenttiin ja lähetin sähköpostilla järjestäjälle.  Sain miltei välittömästi vastauksen että pdf-dokumenttini ei kelpaa, vaan maksaja haluaa fyysisesti kutit.  Sen lisäksi minun pitää täyttää netissä valtionhallinnon lomake n:o xxxyyyyzzz ja allekirjoittaa se. ja lähettää lomake ja kuitit järjestäjälle, joka toimittaa ne edelleen maksajalle.

Täytin lomakkeen ja kun minun piti printata se, huomasin että yksi väripatruuna puuttui.  Ilman sitä printterrini ei toimisi.  Kävin Kauppapuistikolla täytättämäsä väripatruunan ja vaihdoin sen koneeseen ja printtasin lomakkaeen vain huomatakseni että minulla ei ole kirjekuorta.

Kävelin Tiimariin ja ostin nipun kirjekuoria ja kotimatkalla ostin r-kiskalta postimerkkejä.  Nyt kuitit ja lomake kuoreen ja kuoren  vein postilaatikkoon.

Kului muutama päivä ja kun rahoja ei ilmestynyt tililleni, lähetän järjaestäjälle kyselyn. Sain vastauksen että muutaman päivän kuluttua rahat ovat tililläni.  Kun rahoja ei muutamaan päivään kuulunut, lähetän uuden meilin.  Vastaus tuli välittömäösti ja siinä pahoitellaan viivytystä ja luvattiin että asia hoituu muutamassa päivässä.

Kun rahoja ei kuulunut taaskaan muutamaan päivään  lähetin tänään kolmannen meilin ja sain vastaukseksi että maksuja käsittelevä Eloveena on lomalla, mutta hoitaa asian heti lomalta palattuaan.  Tänään myöhään illalla sain Eloveenalta henkilökohtaisen meilin, missä hän selittää asian:

Hei
Kyllä, olemme saaneet matkalaskun sekä kuitit ja olemme laittaneet laskun eteenpäin kiertoon viime viikon lopulla.  NN kaupungin ohjeistuksen mukaan ostolaskujärjestelmä Rondon laskukiertoon /käsittelyyn on varattava 14 päivää. (Ostolaskut laitetaan postitse Helskinkiin Logicalle, josta he skannaavat laskut Rondoon)  Nyt olen syyslomalla joten en täältä kotontani pääse tarkistamaan missä vaiheessa lasku on rondossa. Palaan töihin 1.11.2010.
Terveisin,
Eloveena.

Matkalaskun maksamiseen  menee nettiaikana siis puolitoista kukautta.  Tarvitaan parikymmentä meiliä: minulta pääjärjestäjälle, pääjärjestäjätä minulle, pääjärjestäjältä Eloveenalle ja Eloveenalta pääjärjestäjälle ja minullle.

Jouduin täyttämään kolme nettilomaketta ja postittamaan laskut fyysisesti tilaisuuden järjestäjälle, joka postitti ne maksajalle, joka postiittaa ne  Logicalle, joka skannaa ne Rondoon, josta ne ilmeisesti toimitetaan Logican pankkiin, joka ei ole minun pankkini, joka maksaa ne minun pakissani olevalle tililleni.

Minulla on tunne muutama vaihe unohtui mutta tässä pääpiirteet.



Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Uskomattomia tarinoita
« Reply #1 on: 27. 10. 2010 19:07 »
Tässä taitaa nyt olla kysymyksessä,  sen suomalaisen syntymättömän tietoyhteiskunnan sikiö. Surullisen tästä tekee se että velkapiikkikin on jo täynnä,  joten sikiö ei paljon pulskistu, taitaa joutua vielä viemäriin.

Etäisyyksien merkitys suomessa alkaakin kasvaa,  eikä vähetä kuten toiveissa ja unelmissa oli.  Hölmöläisillä on oikeutensa. Joita he käyttivät täysimääräisesti.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Uskomattomia tarinoita
« Reply #2 on: 27. 10. 2010 20:08 »
Uskomattoman hienoa.  Tai siis hienoa miten hienosti yksinkertainen asia on saatu monimutkaiseksi.  Olen kuullut vakuutusyhtiöiden pompottelevan asiakkaita mm. itselläni on vielä 5 vuoden takainen korvaus saamatta mutta tämähän lyö senkin laudalta.  Vakuutusyhtiö ainoastaan tyytyi kertomaan, että "jos vakuutuskorvaus maksetaan jostain toisaalta niin tämä vakuutus ei sitä korvaa." No sitä toisaalta kovataavaa summaa ei vieläkään ole näkynyt Tapiolan taholta mutta siirrot pelaavat moitteettomasti.

Mutta asiaan, meinasi unohtua.  Tämä vie voiton jopa Tapiolasta. 
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

eklu

  • Guest
Vs: Uskomattomia tarinoita
« Reply #3 on: 27. 10. 2010 20:08 »
Mutta tuohan on juuri kuinka sairaita kohdellaan, toimitus aika vaan paljon nopeampi.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Uskomattomia tarinoita
« Reply #4 on: 27. 10. 2010 20:08 »
Tuskimpa Tapsa rahojansa saa.  Merkit ovat aika selvät.  Kun järjestelmästä löytyy joku "Eloveena" on prli jo melko varmasti menetetty.  Kun fyysinen henkilö katoaa järjestelmästä, katoaa myös maksaja.  Eloveenaa ei voi karhuta.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

eklu

  • Guest
Vs: Uskomattomia tarinoita
« Reply #5 on: 27. 10. 2010 20:08 »
Ja tuskin sairas saa hoitoa, kaikki Vaasalaiset voivat nyt olla ylpeitä. Ei ne kipeät kauaa sieltä pimennetyistä lähiöistä huutele, katkaistaan niiltä vielä nettiyhteydet ja vain niillä joilta saadaan 2000€ kytkentämaksu vedetään kuitukaapeli kotiin. Mokkulaa käyttäville lähetetään teloitus ryhmä kotiin malliin mokkula tai nappi niskaan. Näin on tullut taas rauha maahan ja lähiöihin, malliin Mengele.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Uskomattomia tarinoita
« Reply #6 on: 27. 10. 2010 20:08 »
Sen ymmärrän kyllä, että skannatut kuitit eivät käy, koska niiden muutteleminen tietokoneella ei ole vaikeaakaan hommaa.

Mutta se on aika työlästä ja hankalaa, että täytyy täyttää osallistumislomake ennen menoa ja toinen paikanpäällä, kolmas kotona ja lähetellä niitä sitten kuittien kanssa ympäriämpäri.

Tämä vain oikeastaan kertoo sen, että vaikka olisi tekniikkaa ja sähköisiä lomakkeita, niin joihinkin papereihin vaaditaan vielä omakätinen allekirjoitus, joka tosiaan täytyy sitten itse siihen kynällä raapia. No, kaikkien turvaksi kai tämä loppupeleissä on.

Miettikäähän miten tää olis mennyt, ellei edes olis sähköpostia? Montako paperikirjettä/puhelinsoittoa olisi vaatinut? Eloveena tuskin olisi vastannut lomallaan työnumeroon, eli kirje olisi maannut siellä vain odottelemassa...

Nyt vaan vissiin joku Murphy lakeineen astui kuvioon mukaan ja tyhjäsi kiusallaan mustekasetin, kadotti kirjekuoret ja postimerkit sekä antoi vielä asiaa käsittelevälle henkilölle syysloman!

Tuskimpa Tapsa rahojansa saa.  Merkit ovat aika selvät.  Kun järjestelmästä löytyy joku "Eloveena" on prli jo melko varmasti menetetty.  Kun fyysinen henkilö katoaa järjestelmästä, katoaa myös maksaja.  Eloveenaa ei voi karhuta.

Itse uskon että rahat tilitetään niin pian kuin mahdollista.

Mielestäni on hyvä, että jossain vielä toimitaan juurta jaksain... asiasta ihan toiseen, kun ei nykypäivänä jää mitään paperia siitä että on tehty autokauppaa, niin se antaa mahdollisuuden myös tälläiseen:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010102612585446_uu.shtml

Eli, "- Autoa myydessä pitää tarkistaa ostajan henkilöllisyys, muuten näitä seuraamuksia tipahtelee ja ulosottomieskin saattaa koputella ovella, muistuttaa poliisi."
Henkkareiden kattomisen lisäksi olis ihan paikallaan laatia nopeasti tietokoneella kauppakirja virallisine allekirjoituksineen ja todistajineen.


Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Uskomattomia tarinoita
« Reply #7 on: 27. 10. 2010 21:09 »
Sen ymmärrän kyllä, että skannatut kuitit eivät käy, koska niiden muutteleminen tietokoneella ei ole vaikeaakaan hommaa.

Mutta se on aika työlästä ja hankalaa, että täytyy täyttää osallistumislomake ennen menoa ja toinen paikanpäällä, kolmas kotona ja lähetellä niitä sitten kuittien kanssa ympäriämpäri.

Tämä vain oikeastaan kertoo sen, että vaikka olisi tekniikkaa ja sähköisiä lomakkeita, niin joihinkin papereihin vaaditaan vielä omakätinen allekirjoitus, joka tosiaan täytyy sitten itse siihen kynällä raapia. No, kaikkien turvaksi kai tämä loppupeleissä on.

Miettikäähän miten tää olis mennyt, ellei edes olis sähköpostia? Montako paperikirjettä/puhelinsoittoa olisi vaatinut? Eloveena tuskin olisi vastannut lomallaan työnumeroon, eli kirje olisi maannut siellä vain odottelemassa...

Nyt vaan vissiin joku Murphy lakeineen astui kuvioon mukaan ja tyhjäsi kiusallaan mustekasetin, kadotti kirjekuoret ja postimerkit sekä antoi vielä asiaa käsittelevälle henkilölle syysloman!

Tuskimpa Tapsa rahojansa saa.  Merkit ovat aika selvät.  Kun järjestelmästä löytyy joku "Eloveena" on prli jo melko varmasti menetetty.  Kun fyysinen henkilö katoaa järjestelmästä, katoaa myös maksaja.  Eloveenaa ei voi karhuta.

Itse uskon että rahat tilitetään niin pian kuin mahdollista.


Aika pitkälle Niiskutin kanssa samaa mieltä. Minäkin skannaan kuitit matkalaskujen liitteeksi, mutta alkuperäiset täytyy toimittaa työnantajalle. Meillä sentään työsuhteessa kun ollaan, skannattu kuitti riittää maksun toimittamiseksi. Vieraalle tuskin minunkaan työnantaja maksaa muuta kuin alkuperäistä kuittia vastaan. Olihan tuo Eloveenan lomalta toimittama sähköposti sentään positiivinen asia. Toivottavasti homma lopulta hoituu