Author Topic: Makkarat  (Read 37805 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Makkarat
« on: 19. 04. 2010 10:10 »
Vanhan sanomnnan mukaan tosimiehen herkku on "kylmä lenkkimakkara ja taskulämmin koskenkorva". 

En ole yhdistelmää kokeillut mutta uskon että siinä on vinha perä.  Suomalainen mies on makkaranpurija.  Tänään paistoin pannulla miedolla lämmöllä kokeeksi Snelmannin uutuus grillimakkaroita (3 kp itselleni ja pojallel).  Grollimakkaran myyntinimi on Eetvartti ja sen myyntivaltiion että siinä ei ole kamaraa.

Snelmannilla lienee myös toinen kamaraton grillimakkara eli Iivari.  Sitä en ole vielä maistanut.

Eetvartti on miellyttävä yllätys. Makkara maistui todella hyvältä ja leikkauspinta oli tasainen ja kiinteä. Makkaramassa oli vaaleata ja antaa ruokaisan vaikutelman.

Onko muilla kokemuyksia Eetvartista tai Iivarista?

Tänne vain makkaranautinnot arvioiden kera.
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Peetu

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #1 on: 19. 04. 2010 12:12 »
Minulle se, että makkarassa ei ole käytetty kamaraa, ei ole mikään myyntivaltti.

Kyllä makkarassa täytyy kamaraa olla, sehän on hyvää!

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #2 on: 19. 04. 2010 12:12 »
Minulle se, että makkarassa ei ole käytetty kamaraa, ei ole mikään myyntivaltti.

Kyllä makkarassa täytyy kamaraa olla, sehän on hyvää!

Aivan totta, vaikka kamara ei sinällään ole suuri herkku, niin makkaraan se monesti kuuluu. Paras grillimakkara on monesti Atrian Käriste. Niitä lihaisampiakin (Wilhelm ja Kabanossi) pystyy syömään aina välillä myöskin, mutta niihin tuntuu kyllästyvän melko nopeasti. Kyllä kunnon rasva-, kamara- ja jauhomakkara on yleensä hyvää.

Paistoin muuten joskus aamulla pekoni-fileetä, ei sillä ollut pekonin kanssa mitään yhteistä nimen lisäksi. Melko surkea esitys. Muka hyvää, kun oli fileetä. En pitänyt. 

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Makkarat
« Reply #3 on: 19. 04. 2010 12:12 »
Makuasioista kannataa aina keskustella, ei kiistellä.  Minun TOP 5 listäni on tänään tämän näköinen:

1. Eetvartti
2. Wilhelmi
3. Kabanossi
4. Ukko-Pekka original
5. Ukko-Pekka juusto
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

rasvattu ajatus

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #4 on: 19. 04. 2010 12:12 »
kyllä atrian käriste on hyvä jos sen antaa käristyä kauan. Silloin kuori rapeutuu ja tulee semmoiseksi kuivaksi. Kun vain muistaa tehdä viiltoja kuoreen muuten siitä tulee vetinen sisältä.lidlin makkarat tuntuu olevan aika suolaisia.niistä en osaa sanoa.joku vois tehdä rohkeaa journalismia ja maistaa soija tms kasvismakkaraa. vaikka onhan tuo käriste suurelta osin jauhoja ei sillä.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #5 on: 19. 04. 2010 12:12 »
Yllättävää mutta jos ei ole syönyt makkaraa aikaisemmin niin joillakin sen jälkireaktio on yllättävä.  Olin parin ulkomalaisen kanssa Raippaluodon sillankupeessa olevalla levähdyspaikalla (siitä video)  ja siellä grillattiin makkaraa.  Eräs mukanani ollut ulkomaalainen söi sellaisen ensimmäisen kerran elämässään.  Elimistö ei hyväksynyt sitä ja hän antoi ylen.

Otetaan vielä huomioon, että kyseisen henkilön elimistö sietää kaikenlaisia voimakkaita suuta polttavia mausteita mistä meikäläisen vatsa menisi velliksi.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

rasvattu ajatus

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #6 on: 19. 04. 2010 12:12 »
Yllättävää mutta jos ei ole syönyt makkaraa aikaisemmin niin joillakin sen jälkireaktio on yllättävä.  Olin parin ulkomalaisen kanssa Raippaluodon sillankupeessa olevalla levähdyspaikalla (siitä video)  ja siellä grillattiin makkaraa.  Eräs mukanani ollut ulkomaalainen söi sellaisen ensimmäisen kerran elämässään.  Elimistö ei hyväksynyt sitä ja hän antoi ylen.

Otetaan vielä huomioon, että kyseisen henkilön elimistö sietää kaikenlaisia voimakkaita suuta polttavia mausteita mistä meikäläisen vatsa menisi velliksi.

no niin, jos se oli muslimi. Mähän koitin varoittaa teitä. heh heh.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Makkarat
« Reply #7 on: 19. 04. 2010 12:12 »
Minun perusherkkuni on uunimakkara.  Siihen tarvitaan sopivan pituinen pala Atrian herkkulenkkiä, josta poistetaan kuori.

Makkaran pintään sivellään sinappia ja sinapin päälle ripotellaan korppujauhoa ja kevyesti paprikajauhetta.. Makkaraan tehdään viiltoja, joihin laitetaan juuston viipaleita maun mukaan.  Minun suosikkisjuustoni tässä yhteydessä on Polar.

Viiltojen väliin voi tietysti laittaa myös mausteilla ryyditettyä sulatejuustoa.

Jutun juju on uunissa paistaminen.  Paistaminen tapahtuu 200 asteessa n. 20 minuuttia.  Ja sitten se juju.  Laita uuniin myös uunin kestävä vesiastia missä on kiehuvaa vettä. Vesihöyry tekee makkarasta sop van kostean.

Koska kysymyksessä on kevyt välipala, niin se ei vaadi seurakseen muuta kuin lasillisen kylmää maitoa.
« Last Edit: 19. 04. 2010 13:01 by Tapio Parkkari »
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #8 on: 19. 04. 2010 13:01 »
Kamara makkarassa antaa sille maun lisäksi kykyä imeä suolaa.  Tämän vuoksi lähen kaikki ns. käristemakkarat ovat voimakas suolaisia.

Olin 70 luvulla Vaasan Pallopiirin nuorisoleirillä Vöyrin Norvallassa.  Törnävän Pallon juniori luotsina tomi silloisen Itikan makkaramestari, jolle lankesi luonnostaan iltanuotion makkarahankinta.  Tietenkin tuote oli Itikan valmistama.  Siellä iltanuotiolla makkarankäristyksesä syntyi lentävä lause. Nuotio sammuun parhaiten Itikan makkaralla.

Jatko kertomukseen kuuluu sen ajan paljastus.  - makkaramestarit eivät ole moneen vuoteen kilpailleet muusta kuin siitä kuka saa lisättyä eniten vettä makkaramassaan, niin ettei kuori halkea paistoksessa.  Itikan salainen ase oli jäähile joka lisättiin makkaramassaan.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Makkarat
« Reply #9 on: 19. 04. 2010 13:01 »
Vaasalainen perinnetarina kertoo Nymannin makkaratehtaan työntekijästä, joka teki kuolemaa.  Suku oli kerääntynyt miehen ympärille ja toivon että kuoleva antaisi jonkiun perinnön suvulleen. niinkuin antoikin.

-Rahaa minulla ei ole teille antaa mutta annan jotain paljon arvokkaampaa. Annan hyvän neuvon:  Älkää koskaan syökö Nymannin halpaa makkaraa.

Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #10 on: 19. 04. 2010 13:01 »
Kamara makkarassa antaa sille maun lisäksi kykyä imeä suolaa.  Tämän vuoksi lähen kaikki ns. käristemakkarat ovat voimakas suolaisia.


Kamara kylläkin sitoo paljon vettä. Suolaa saa laitettua muutenkin.


Jatko kertomukseen kuuluu sen ajan paljastus.  - makkaramestarit eivät ole moneen vuoteen kilpailleet muusta kuin siitä kuka saa lisättyä eniten vettä makkaramassaan, niin ettei kuori halkea paistoksessa.  Itikan salainen ase oli jäähile joka lisättiin makkaramassaan.

Legendaa tämäkin. Jäätä käytetään, ettei massa kutterissa lämpene liikaa. Ylimääräinen ja sitomatta jäänyt vesi irtoaa massasta kypsennettäessa jääden rumasti kuoren ja kypsyneen massan väliin, eikä niinkään halkaise makkaraa. Vettä tosin yritetään saada tuotteeseen mahdollisimman paljon, koska siinä on varsin hyvä myyntikate.
« Last Edit: 19. 04. 2010 13:01 by Asiantuntija »

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #11 on: 19. 04. 2010 14:02 »
Vaasalainen perinnetarina kertoo Nymannin makkaratehtaan työntekijästä, joka teki kuolemaa.  Suku oli kerääntynyt miehen ympärille ja toivon että kuoleva antaisi jonkiun perinnön suvulleen. niinkuin antoikin.

-Rahaa minulla ei ole teille antaa mutta annan jotain paljon arvokkaampaa. Annan hyvän neuvon:  Älkää koskaan syökö Nymannin halpaa makkaraa.



Kaveriani otti suunnattomasti päähän nuo "sä et sitten syö makkaraa, kun oot ollu tekemässä sitä" kommentit, joita hän ei ymmärtänyt ollenkaan. Hän ei tiennyt satojen työkavereiden joukosta löytyvän yhtään sellaista, joka ei söisi makkaraa. Jokainen söi hänen mielestään hyvällä ruokahalulla, koska kuulemma tiesivät, ettei sinne laiteta mitään ihmisravinnoksi kelpaamatonta.

Kaveri tapasi aina sanoa jonkun tätä kysyessä, että "Joo. En todellakaan voi syödä, mutta ei minulla mitään hätää ole, vaikka en makkaraa voi syödäkään. Mutta minun kaverillani on kurjaa. Hän joutuu kulkemaan kesät ja talvet kengittä, kun on ollut TopManilla töissä ja siellä nähnyt, kuinka kenkiä tehdään."
Joku epäili hänen joskus vittuilevan, mutta hän ei sitä koskaan myöntänyt, vaan näytti siltä, että uskoi itsekin tarinaansa.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #12 on: 19. 04. 2010 14:02 »
Mitä kamara on, se on siannahkaa. Eli ei maksa mitään. Ja nyt pyritään siihen enää ei panna lihamyllyyn
siannahkoja. Makkara ei kuulu herkkuihini, siitä on kauan kun olen viimeksi makkaraa syönyt, viime syksynä Raippaluodossa. Ei vain yksinkertaisestyi maistu. Olen vieraitteni kanssa käynyt Atrialla tutustumiskierroksella, niin loppunut vähäinenkin makkaran syönti loppunut. Ei ole tehnyt mieli syödä.Ennen muinoin tehtiin kotona lihan parhaista osista makkaraa, nykyään se tehdään teurasjätteistä. Mummon lihapullat oli hyviä sen vuoksi että mummot teki sen aidosta ensi luokkaisista lihoista, nyt nekin tuoteväärennöksiä.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Makkarat
« Reply #13 on: 19. 04. 2010 14:02 »
Söin viime kesänä usein kotitekoista chauritsoa. Sika teurastettiin ja sitten vaan suppilon avulla suoraan suoleen. Sen jälkeen koko kerä orrelle, nuotion yläpuolelle. Siinä se sitten savustui mukavasti.
Ja oli täyttä tavaraa.





Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #14 on: 19. 04. 2010 14:02 »
Minulle se, että makkarassa ei ole käytetty kamaraa, ei ole mikään myyntivaltti.

Kyllä makkarassa täytyy kamaraa olla, sehän on hyvää!

Samaa mieltä.


Aivan totta, vaikka kamara ei sinällään ole suuri herkku, niin makkaraan se monesti kuuluu. Paras grillimakkara on monesti Atrian Käriste. Niitä lihaisampiakin (Wilhelm ja Kabanossi) pystyy syömään aina välillä myöskin, mutta niihin tuntuu kyllästyvän melko nopeasti.

Totta Atrian Käriste on pitkässä juoksussa ylivoimaisesti paras, tulos perustuu omiin empiirisiin tutkimuksiini. Mökki, Atrian käriste, hyvä sinappi, aurinkoinen kesäilta, olut = se on siinä.


Kaveriani otti suunnattomasti päähän nuo "sä et sitten syö makkaraa, kun oot ollu tekemässä sitä" kommentit, joita hän ei ymmärtänyt ollenkaan. Hän ei tiennyt satojen työkavereiden joukosta löytyvän yhtään sellaista, joka ei söisi makkaraa. Jokainen söi hänen mielestään hyvällä ruokahalulla, koska kuulemma tiesivät, ettei sinne laiteta mitään ihmisravinnoksi kelpaamatonta. 

Sama kokemus. Olen aina ihmetellyt, että esim. Nurmon Atrialla monelle tuntuu kelpaavan ruokalassa makkara myös kahvin kanssa,.


Olen vieraitteni kanssa käynyt Atrialla tutustumiskierroksella, niin loppunut vähäinenkin makkaran syönti loppunut. Ei ole tehnyt mieli syödä.

Niin minullekin kerrottiin käyvän joskus 25 vuotta sitten, varsinkin jos näkee tuota vasta valmistunutta makkaramassaa. Ei pidä paikkaansa juuri kenenkään kohdalla.
Itse olen tuota massaa ja makkaranvalmistusta muutenkin nähnyt varsin runsaasti. En tunne ketään, joka olisi sen takia ruokahalunsa makkaraan menettänyt.
Makkara on kaiken kaikkiaan hieno elintarvike :-) 

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Makkarat
« Reply #15 on: 19. 04. 2010 15:03 »
Kovasti jo odottelen tuon grillauspaikan "aukeamista" tuolla Replotissa. (Surkeaa ettei lähempänä pääse grillaamaan, tai pilvilammella vissiin olis joku katos / nuotiopaikka, mutta auto pitää jättää niin pirun kauas ja kantaa sitten eväitä...ei kiitos!)
Aukeamisella tarkoitan sitä että ketjut on otettu pois ja halkoja tuotu liiteri väärälleen ja vessat avattu.

Olen kyllä varmuuden vuoksi ostanut joka kevät omat puut autoon, jos sattuukin niin, että joku on käynyt tuolta hakemassa ne tarpeeseen...kerran hukkareissun tehneenä oppii...

Ihan mukava poiketa jonkin onkireissun päätteeksi vähän grillailemassa makkaraa.

Nuotiossa valmistettu makkara on parhautta, pari kesää sitten hankin halvan sähkögrillin joka oli aivan viraton.

Makkara ku makkara uppoo, välillä käristettä, toisinaan kabanossia, ja nämä kesän 2010 uutuusmakkarat testaan varmasti heti kun vaan grillikausi alkaa. Mitään soija- tai kasvismakkaraa en tosiaan kokeile, edes testimielessä.

Uunimakkarana ja käsimakkarana kylmiltään ainoastaan herkkulenkki.

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #16 on: 19. 04. 2010 15:03 »
Mitä kamara on, se on siannahkaa. Eli ei maksa mitään. Ja nyt pyritään siihen enää ei panna lihamyllyyn
siannahkoja.

Suurin syy kamaran käyttöön on sen loistava veden sitomiskyky.



Ennen muinoin tehtiin kotona lihan parhaista osista makkaraa, nykyään se tehdään teurasjätteistä.


Miksi ihmeessä te olette kotona siirtyneet käyttämään teurasjätteitä makkaran teossa? Makkaraan tulisi laittaa kuitenkin edes jonkin laatuluokan lihaa, eikä missään nimessä mitään teurasjätteitä, niitä ei makkaraan käytetä koskaan teollisuudessakaan. Hae kaupasta Atrian Käristettä, se ei ole kovin kallista ja hakkaa mennen tullen kotona tehdyn teurasjätemakkaran. Jo pelkkä ajatuskin teurasjätteistä etoo, mutta tietysti kukin taplaa tyylillään.
« Last Edit: 19. 04. 2010 15:03 by Asiantuntija »

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Makkarat
« Reply #17 on: 19. 04. 2010 16:04 »
Tässä pari testiä vertailun vuoksi.  Itse olen syönyt parhaat makkarat niiden kotimassa Saksassa, Lybaeckin kaupungissa.

Kaikki kotimaiset maistellut A lk:n grillimakkarat
http://www.makkara.info/aks3.php?A-lk%20grillimakkarat

Tekniikan Maailma taestasi
http://plaza.fi/ajassa/lajinsa-parhaat/grillimakkarat/grillimakkarat
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #18 on: 19. 04. 2010 18:06 »
Itse en ole juuri koskaan onnistunut pitämään näistä testivoittajista.

Makuasioistahan voi tunnetusti kiistellä ja pitääkin, vakka kliseinen sanonta muuta väittää. ;-)

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #19 on: 19. 04. 2010 18:06 »
Eipäs vittuilla. Ne kotimakkaran tekijät ovat kohta 40 vuotta olleet haudan levossa. Mutta muistan kun sika oli tapettu, parhaista osista tehtiin makkaraa. Kamara on siannahkaa ei muuta ja nyt teollisuus jättää sen pois. Hyvä niin.
Että makkarassa on vettä niin saadaan hyvää hintaa vesilitralle. Niinkuin sanoin, en piittaa  käristemakkaroista. Hyi. Jotkut sitä vetää itsensä ähkyyn. Vioi, voi kun saisi syödä kotona tehtyä makkaraa eikä noita veti9siä teollisuus tuotteita. Olen hyvän ruuan ystävä jolla on vaimona Hotelli Centralin entinen kokki. Centralin kuuluisa joulupöytä  on muistoja vain. Kävin syömässä joulun alla, ei jättänyt muistoja.
Tulee halvemmaksi juoda vesi erikseen. Ja olen itse nähnyt mitä makkaraan laitetaan. Halvimmat makkarat syöttää kasvisyöjillekin.

Pentti Suksi

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Makkarat
« Reply #20 on: 19. 04. 2010 18:06 »
Kesän suuria hetkiä on makkaravartaan tai makkarasaslikin valmistus. Lukisin mielelläni millaisia marnaadeja olette kehitelleet.  Tässä vähän vihjeitä niille, joille makkaravarras ei vielä ole tuttu.

Käytä makkaravartaaseen kaikkea mahdollisia makkaroita joita vain löydät kaupasta.  Älä hyljeaks ryynimakkaraa.  Käytä myös kananlihaa ja pekonia.

Pujota vartaaseen myös paprikoita, isoja herkkusieniä, omenaa, chilipippureita, raakaa perunaa, hillosipuleita, tavallisia sipuleita, tomaattia ja anasta.

Jos käytät puutikkuja, liota ne vedessä ennen grillausta. Pilko kasvikset reilun kokoisiin paloihin, samoin makkarat. Grillatessa sivele ruokaöljyllä molemmin puolin.
 
Lisäksi ranskanperunaa ja grillattua tomaattia sekä venäläistä valkosipulikurkkua, Heintzin ketsuppia.
« Last Edit: 19. 04. 2010 19:07 by Tapio Parkkari »
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #21 on: 19. 04. 2010 19:07 »
Ja olen itse nähnyt mitä makkaraan laitetaan.

Valitettavasti en nyt usko sinua. Oletko ollut joku VIP vieras ?
Et ole voinut päästä vierailullasi sekoittajan kanssa samalle alueelle, ainakaan työn aikana.

Itse olen kymmeniä kertoja käynyt makkaranvalmistuksessa, mutten ole koskaan käytännössä päässyt näkemään mitä kaikkia makkaramassaan laitetaan. Pakkausmerkinnöistä toki selviää aika paljon.
« Last Edit: 19. 04. 2010 19:07 by Jorma Kivimäki »

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #22 on: 19. 04. 2010 20:08 »
Minä olen käynyt aikoinani Atrialla. Pitää tunnustaa, että oli korkeita vieraita ja Atrian silloinen toimitusjohtaja itse esitteli tehdasta. Se jolla on silmät ja järki päässä, niin toki näki kaiken ja teki johtopäätöksiä. Sinne vaan siannahat lihamyllyyn ja muita teurasjätteitä. Vehnäjouhosta tehdään mössöä, väriaineita ja makuaineita joukkoon. Jauhot vetää mukavasti vettä puoleensa, että saadaan mukavaa lisää vesilitraan. Nyt saa sellaista makkararaa jossa on 70-80 % lihaa ja sen todella maistaa. Maku on aivan toinen ja muistuttaa jonkin verran
kotona tehtyä makkaraa ja se laitettiin pestyyn siansuoleen.

Kukin saa tietysti syödä mitä tahtoo, mutta minua  ei saa niitä syömään vaikka se  poltettaisiin. Kyllä grillissa saa aivan erinomaista lihaa kun panee paahtumaan sianniskaa tai lehmän lihaa, sehän sitten grillissä se muuttuu häränlihaksi. Aito Shaslik on hyvää, mutta ei kaikki kopioshaslikit. Minua kiinnostaa maulta lehmästä häräksi muuttunut grillivarras. Jos vielä siihen saisi hotelli Kämpin aivan erinomainen ja jumalainen tomaattiketshuppia. Arvaa sen, ettei Kivimäkiä päästetty lähelle.

Pentti Suksi

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #23 on: 19. 04. 2010 20:08 »
Minä olen käynyt aikoinani Atrialla. Pitää tunnustaa, että oli korkeita vieraita ja Atrian silloinen toimitusjohtaja itse esitteli tehdasta. Se jolla on silmät ja järki päässä, niin toki näki kaiken ja teki johtopäätöksiä. Sinne vaan siannahat lihamyllyyn ja muita teurasjätteitä. Vehnäjouhosta tehdään mössöä, väriaineita ja makuaineita joukkoon. Jauhot vetää mukavasti vettä puoleensa, että saadaan mukavaa lisää vesilitraan. Nyt saa sellaista makkararaa jossa on 70-80 % lihaa ja sen todella maistaa. Maku on aivan toinen ja muistuttaa jonkin verran
kotona tehtyä makkaraa ja se laitettiin pestyyn siansuoleen.


Pentti Suksi

Eli et siis päässyt lähellekkään massanvalmistusta. Ja väität mukanasi olleen arvovaltaista porukkaa, etkä silti voi minkään vertaa pysyä totuudessa. Kunnoittaisit edes niitä "arvovaltaisia" henkilöitä sen verran, ettet alkaisi väittämään täysin perättömiä ja keksittyja juttuja. Tuosta tekstistä kyllä huomaa, ettei sinulla ole mitään käsitystä elintarvikkeista, ruuista tai varsinkaan niiden valmistuksesta.

Lapsikin normaalisti tietää, ettei makkaroihin laiteta mitään ihmisravinnoksi kelpaamatonta, saati teurasjätettä, mutta ei meidän Pentti sitä ymmärrä ja yrittää täällä vakuuttaa sitä muillekin.
Meidän Pentti on muka arvovaltaisten ihmisten kanssa päässyt katsomaan kun makkaraan laitetaan teurasjätteitä. Ihme intiaani.

Tuollainen mustamaalaaminen ja valehtelu on Pentti helvetin rumaa, sinulla ei todellakaan ole minkäänlaisia käytöstapoja. Olisipa sinulla edes sen verran järkeä, että edes joskus ymmärtäisit hävetä.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #24 on: 19. 04. 2010 20:08 »
Minä olen käynyt aikoinani Atrialla. Pitää tunnustaa, että oli korkeita vieraita ja Atrian silloinen toimitusjohtaja itse esitteli tehdasta. Se jolla on silmät ja järki päässä, niin toki näki kaiken ja teki johtopäätöksiä. Sinne vaan siannahat lihamyllyyn ja muita teurasjätteitä.

Mitä korkeampia vieraita, sitä vähemmän näytetään ikävältä ehkä näyttäviä asioita. Pelkästään kutterin metelin takia herrat pidetään kaukana. Desibelit ylittävät selvästi luvun 120.
Minäpä olenkin käynyt paikan päällä kymmeniä kertoja pelkästään luottamusmiehen seurassa. Arvatkaapa kummassako tilanteessa näkee enemmän ja lähempää ?

Johtopäätöksiä olet varmasti tehnyt, mutta perustuvat (ennakko)luuloihin ja asenteisiin. Teurasjätteet käsitellään Honkajoella ja nykyään myös Kaustisella. Ne eivät kelpaa ihmisruuaksi. Tuollaisesta julkisesta herjasta voisi Atria jo haastaa Suksen leivättömän pöydän ääreen ja varmasti menestyisi. :-)

Makkaraa - nam !

« Last Edit: 19. 04. 2010 20:08 by Jorma Kivimäki »

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #25 on: 19. 04. 2010 20:08 »
Kyllä. Et pääse sinä etkä Kivimäkikäänn läheltä seuraamaan makkaranvalmistusta. Tiedän ruuasta hyvin paljon ja jos en tiedä kokki ,on vierellä joka tuntee ravitsemusalaa. Silloin oli mukana Lenfintorgin pääjohtaja seurueineen. Ja tehdasta esitteli Atrian silloinen toimitusjohtaja. Tätä en kerro uskonkappaleena, mutta tämän elämän vaellukseni aikana olen nähnyt yhtä jos toista. Kauhajoen meijerin altaassa kellui hukkunut rotta. Jyllilä sen sieltä otti pois ja tuotanto jatkui. Osa meni juustolaan, osa pakattiin kuluttajille maidoksi ja osasta tehtiin voita. Ei tämäkään ole uskonkappale.

Viime kesänä kävin Kokkolan takana, siellä se seisoo eläinten raatohuone. Sinne tuotiin hävitettäväksi
eläinjätettä. Ja se hapantunut jäte meni Raisiolle ja Unileverin tehtaille Turkuun. Oli lentävä lause, ennen pantiin kissat multaan, nyt ne pannaan Suvi-Kultaan. Oli sellainen suosittu margariini merkki.

Ei se niin  lyyrillistä ole kuinka annetaan ymmärtää. Kaikkea saa tehdä, mutta ei saa kiinni.
Että olen nähnyt massa valmistuksen ja onhan näistä lehdissäkin ollut tietoa. Minulla on hyvät käsitykset hyvän ruuan ystävänä ruuasta ja sen raaka-aineista. Että mietin vähän, mitä suuhuni laitan. Sinne ne lyödään jätteet ja ei sitä ihmiset tunnista mitä ne syövät.

Saatte toki syödä mitä tahdotte, mutta minä en makkaraa ja leikkeleitä suuhuni laita. Jos leikkele on otettu suoraan kinkusta niin asia on ok. Mutta jos ne leikkeleet leikataan jostakin massasta, niin ei kiitos.

Olen puysynyt hengissä, vaikka olenkin hyvän ruuan ystävä. Sallittaneen minulle omat makunautintoni
vai määrätäänkö sekin rajojemme ulkopuolelta? Helsingin ja Hakaniemen kauppahallit ovat herkuttelijain
kohtauspaikka. Sieltä saa ostaa Sundomin savusilakkaa, jota ei ole pitkään aikaan ollut Vaasan kalatiskeillä.

Pentti Suksi

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #26 on: 19. 04. 2010 21:09 »
Kyllä on ihme että elintarviketyöläisten edustaja uskoo kaiken maailman hömppään. Siinä minä katselin
kun makkaramylly jauhoi kamaraa eli siannahkaa ja sinne heiteltiin teurasjätettä, Kyllä kansa syö.
Vaimoni on ravintolassa työskennellyt ja kertonut näitä asioita moni kertaan.

Minun ei ole mikään pakko syödä makkaroita, mummon lihapullia jne. Ne on tuoteväärennöksia. Vaimoni ostaa kaupasta lihan ja tekee lihamyllyn  kanssa jauhelihaa ja  voi  että on hyvää!.  On vaimoni tehnyt monta kertaa makkaroitakin  kunnon lihasta.

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #27 on: 19. 04. 2010 21:09 »

Kyllä. Et pääse sinä etkä Kivimäkikäänn läheltä seuraamaan makkaranvalmistusta.


Olen nähnyt sitä niin läheltä kuin se on turvallista, eli en ole ollut kutterin sisällä sen käydessä. Tiedän siis päässeeni joskus jopa lähemmäksi kuin Kivimäki, mutta se ei ollutkaan mikään pelkkä tutustumiskierros. Tosin onhan siitä jo aikaa useampi vuosi, mutta erilaiset säädökset ovat vain tiukentuneet sen jälkeen, eli on aika naurettavaa ja hölmöä väittää, että makkaraan laitetaisiin teurasjätteitä.



Viime kesänä kävin Kokkolan takana, siellä se seisoo eläinten raatohuone. Sinne tuotiin hävitettäväksi
eläinjätettä. Ja se hapantunut jäte meni Raisiolle ja Unileverin tehtaille Turkuun. Oli lentävä lause, ennen pantiin kissat multaan, nyt ne pannaan Suvi-Kultaan. Oli sellainen suosittu margariini merkki.



Tuon Kokkolalaisen rasvatehtaan tarinan olen kuullut kyllä minäkin ja on täysin järjetönta sekoitaa jotakin 1960 luvun osittain keksittyjä juttuja nykypäivään. Ja voihan joku väittää joskus 50 vuoden päästä, että eräs Pentti Suksi oli nähnyt teurasjätteitä käytettävän makkaraan 2000 luvun alussa tai 1900 luvun lopussa. Tai no.. ei kai ihmiset enää silloin niin hölmöjä ole, että tuon ottaisivat vakavasti.


Kyllä on ihme että elintarviketyöläisten edustaja uskoo kaiken maailman hömppään. Siinä minä katselin
kun makkaramylly jauhoi kamaraa eli siannahkaa ja sinne heiteltiin teurasjätettä, Kyllä kansa syö.
Vaimoni on ravintolassa työskennellyt ja kertonut näitä asioita moni kertaan.


Jos vaimosi on työskennellyt ravintolassa ja hän kertoo sinulle tuollaista juttua, niin hänhän kertoo siitä mitä hän on siinä ravintolassa tehnyt, jossa hän on työskennellyt. Eli hän kertoo vain omista kokemuksistaan ja tavoistaan. Ei hän ole ravintolassa työskentelyn takia tietoinen siitä mitä tapahtuu esimerkiksi Atrialla. Olen aina pitänyt näitä Hesen tai Mäkkärin hampurilaisen väliin sylkeviä työntekijöitä vain keksittyina idiootteina, mutta nyt sinä annat ymmärtää, oikein vielä henkilön nimeämällä, että sellaisia muka oikeasti on ravintola-alalla. Ei hyvää päivää.


« Last Edit: 19. 04. 2010 21:09 by Asiantuntija »

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #28 on: 19. 04. 2010 21:09 »
Arvasin nimimerkki Asiantuntijan kommenteista, että hänen on täytynyt olla hyvin lähellä makkaranvalmistusta. Kyllä minäkin olen monta kertaa päässyt seuraamaan läheltä makkaranvalmistusta, jopa monessa eri yrityksessä. En kuitenkaan itse makkaraa valmistamassa.

Makkara on suomalaisen miehen vihannes ja sen tuotesisältöä tutkitaan jatkuvasti myös ulkopuolisin voimin ja ammattimaisesti. Tällä en siis tarkoita P. Suksea ja hänen vaimoaan.
Voin kyllä sanoa uskovani suomalaiseen elintarviketuotantoon ja sen puhtauteen. Niin kuin tutkitusti suurin osa suomalaisista.

Arvasin, että Pentti Suksi on tässäkin asiassa omasta mielestään suurin asiantuntija. Missäpä asiassa hän ei olisi täällä se ”tietävin.”   Olet kaiketi josku kerran käynyt makkaratehtaalla. Sinulla vastassa henkilö, joka on itse ilmeisesti tehnyt makkaraa ja minäkin nähnyt tuota valmistusta noin sata kertaa enemmän kuin sinä.

Huvittavinta tässä on se, että hän vetoaa olleensa arvovaltaisessa seurassa ja oikein toimitusjohtaja esittelijänä. Voin kertoa kokemuksesta, etteivät nämä toimitusjohtajat juurikaan makkaranvalmistusta tunne. Seppo Paatelainenkin tuli Atrian toimitusjohtajaksi betonialan firmasta. :-)  Eivät tj: t ole valmistuksen asiantuntijoita.

Tyypilliseen tapaansa Suksi tosiaan johdattaa asiasta sivuraiteille ottamalla esiin 60-luvun alun skandaalin, missä kokkolalainen firma rikollisesti ei huolehtinut säilyvyydestä. Sillä ei ole mitään tekemistä tämän makkarakeskustelun kanssa. Hiljattainhan tuo juttu oli Pohjalaisen sunnuntailiitteessä.

Lopeta nyt hyvä mies Suksi puhuminen teurasjätteistä, ennen kuin munaat itsesi täydellisesti. Jätteitä ei todellakaan käsitellä nykyaikaisessa elintarvikelaitoksessa. Ne eritellään jo teurastusvaiheessa suoraan alakertaan. (suoliosasto). Tämän jälkeen ne toimitetaan Atrian tapauksessa Honkajoelle.
« Last Edit: 19. 04. 2010 21:09 by Jorma Kivimäki »

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #29 on: 19. 04. 2010 21:09 »
Vaimoni on ravintola-alan asiantuntija ja tietää mistä hyvä ruoka tehdään. Minä olen kulinaristi, herkuttelija.

Sattumalta näin, mitä touhuttiin teurastamolla. Oliko se taas minun vikani? Urakalla  ja housut linkoissa jätkät repi hevosen raatoa.
Ei hevosen lihassa ole pahaa, mutta meni joukkoon luvattomasti sellaista mikä olisi pitänyt heittää roskikseen.

Tämä ei ole mikään uskonnon kysymys, sanon vaan että halvimpia makkaroita tehdään siannahasta eli kamarasta, Tuliko nyt selväksi?

Tämä taas menee naiviksi suunsoitoksi kuin asialliseksi kirjoittamiseksi.
Pitääkö minun aina olla kuuro ja sokea? Ilmeisesti. Syökää vaikka paskaa, se ei minulle kuulu?

Pentti Suksi

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #30 on: 19. 04. 2010 21:09 »
Sattumalta näin, mitä touhuttiin teurastamolla. Oliko se taas minun vikani? Urakalla  ja housut linkoissa jätkät repi hevosen raatoa.
-------
Tämä taas menee naiviksi suunsoitoksi kuin asialliseksi kirjoittamiseksi.

Ja samalla vierailulla näit, että hevosenliha (jopa raadon) pistettiin makkaraan. Lopeta hyvä mies.

Tuosta kamaran käytöstä ollaan vähintään kahta mieltä, kuten tuolla alkukeskustelussa todettiin. Snellman luopuu kamaran käytöstä, koska on paljon ihmisiä joille Suksen kaltaiset ennakkoluulot myyvät. Myydään mielikuvia, ei niinkään itse tuotetta.  

Sinun taholtasi keskustelu tosiaan tahtoo aina mennä naiiviksi suunsoitoksi.

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #31 on: 19. 04. 2010 22:10 »

Vaimoni on ravintola-alan asiantuntija ja tietää mistä hyvä ruoka tehdään. Minä olen kulinaristi, herkuttelija.

Pentti Suksi
Minä taas olen itse Asiantuntija, jännä homma. Olen muuten myös kulinaristi, herkuttelija.

Jotakin yhteistä meillä siis on. No.. ei anneta sen häiritä, eikä kerrota siitä kenellekään. Pidetään se vain meidän kahden välisenä tietona. Eikö niin Pentti.


Sattumalta näin, mitä touhuttiin teurastamolla. Oliko se taas minun vikani? Urakalla  ja housut linkoissa jätkät repi hevosen raatoa.
Ei hevosen lihassa ole pahaa, mutta meni joukkoon luvattomasti sellaista mikä olisi pitänyt heittää roskikseen.

Pentti Suksi

Pystyitkö tunnistamaan ja nyt meille kertomaan, mitä tuo "sellainen" oli, joka olisi mielestäsi pitänyt laittaa roskikseen. Vai kuvittelitko vain.


Tämä ei ole mikään uskonnon kysymys, sanon vaan että halvimpia makkaroita tehdään siannahasta eli kamarasta, Tuliko nyt selväksi?

Pentti Suksi

No ei todellakaan tullut selväksi. Ei mustakaan valkoiseksi muutu pelkästään väittämällä.

Makkaraahan ei koskaan varsinaisesti valmisteta kamarasta tai ainakin tuon väittäminen on erittäin harhaan johtavaa ja vääristävää. Joihinkin ja aika moniin makkaroihin sitä tosin laitetaan, mutta vain muutamia prosentteja siitä määrästä mitä siihen käytetään oikeaa lihaa.


Tämä taas menee naiviksi suunsoitoksi kuin asialliseksi kirjoittamiseksi.

Pentti Suksi

Näinhän se ikävä kyllä on. Et millään taaskaan malttanut pysyä totuudessa ja asiallisessa kirjoittamisessa, vaan lähdit tuolle itsekeksitttyjen argumenttien linjalle.
« Last Edit: 19. 04. 2010 22:10 by Asiantuntija »

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Makkarat
« Reply #32 on: 20. 04. 2010 04:04 »
Tämä makkaroista väitteleminen, on minusta hupaisa keskustelu. Itse en juurikaan ole makkaroita käyttänyt, joskus jonkun tilaisuuden yhteydessä on tullut otettua.

Olen kuitenkin sitä mieltä että kotimainen ruoka olisi hieman luotettavampaa,  kuin ulkolainen,  jota tehdään suurille massoille isoissa tehtaissa,  joiden aitojen läpi "kettutytöt" eivät pääse.

Tämähän on mitä suurimmassa määrin myöskin makuasia,  johon mielikuvat vaikuttavat. Siksi ihmettelenkin tuota kiihkoa millä keskustelijat käyvät toistensa kimppuun syyttäen valehtelijaksi jne. Toinen taas voi olla täysin rehellinen ja jopa kokenut asiat ja siksi luotettavammin oikeassa.

Kun itse valmistaa ruokaa huomaa kyllä aika nopeasti että se on aika vaivalloista ja aika vievää puuhaa. Tästä voi suoraan päätellä että teollisessa valmistuksessa on sekä hyviä puolia että huonoja.

Prosessissa kaikki mikä liittyy raaka-aineen käsittelyyn on varmaankin hankalaa ja sen hallinta monimutkaista. Valmistus prosessin edetessä,  kehittyneet laitteet ja niitä ohjaavat säätimet,  hoitavat asiat itseasiassa paremmin kun ihminen.

Kun raaka-aine on tuotteen halvin osa,  voitaisiin sen osalta monellakin tapaa vaikuttaa tuotteen parantamiseen ja niin epäilemättä nykyään paljon tehdäänkin. On kaikenlaisia laatuketju järjestelmiä, joiden avulla tiedetään,  minkä niminen possu kasvoi lyhyen elämänsä,  juuri tämän tuotteen hyväksi.

Hyväksyn kuitenkin makuasioissa erilaiset henkilökohtaiset näkemykset,  joita kukin saa perustella omalla tavallaan,  se ei ruokahaluani vie. En kuitenkaan pidä makkarasta, oli se laadukasta tai ei. 

Ruisleivästä pidän,  vaikka epäilemättä siihenkin sisältyy riski. Johonkin viljakärryyn on saattanut päästä varpunen joka ylensyötyään on asioinut paikanpäällä. Ompa joku hiirikin saattanut jäädä lepäilemään kärryyn syötyään ensin reippaasti lounasta. Tällöin hiiren kannalta katsoen matka (helvettiin) eli Hankkijan viljavarastoon,  on tullut todeksi.

Kun jatkaisi vielä,  niin tuskin voisi elää lainkaan.  Kyllä elämä on vaarallista. Ja mikä pahinta, se on oikeasti sitä.  Kun tiedämme,  että ELÄMÄ.  syö lakkaamatta itse itseään.


rasvattu ajatus

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #33 on: 20. 04. 2010 04:04 »
harva osa eläimestä ei kelpaa ihmisen ravinnoksi. On yhtä typerää välttää lihatuotteita jonkin ruhon osan takia ja väittää että joitakin osia ei käytetä. Jos teille pannaan side silmille ja syötetään nahkamakkaraa ja sitten fileestä tehtyä niin tykkäätte nahkamakkarasta enemmän. Ja ilman läskiä se makkara ei maistu miltään. Kermaperseitä ootte jos kauhistelette jotain ruston palaa makkarassa. siirtykää vegeksi. monessa maassa elukasta syödään kaikki mahdollinen jos se pannaan  lihkoiksi kotikonstein. suomessa tästä on jo vieraannuttu ja broilerin rasvaton rinta halutaan ilman nahkaa ja höyheniä.sitten se upotetaan marinadiin kun se ei maistu muuten miltään.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Makkarat
« Reply #34 on: 20. 04. 2010 05:05 »
Nämä mistä nyt väittelette on varmaan jotain näitä "lihaan verrattavia aineita", joita tuoteselosteessa näkee ;)

Monissa nakeissakin on täytteenä koneellisesti erotettua broilerinlihaa, ja sillä tekstillä varustetut nakit ja sun muut jätän yleensä hyllyyn ja valitsen jotain muuta.

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #35 on: 20. 04. 2010 05:05 »

Olen kuitenkin sitä mieltä että kotimainen ruoka olisi hieman luotettavampaa,  kuin ulkolainen,  jota tehdään suurille massoille isoissa tehtaissa,  joiden aitojen läpi "kettutytöt" eivät pääse.


Aika suurille massoille ja isoissa tehtaissa se tehdään nykyään suomessakin.


Tämähän on mitä suurimmassa määrin myöskin makuasia,  johon mielikuvat vaikuttavat. Siksi ihmettelenkin tuota kiihkoa millä keskustelijat käyvät toistensa kimppuun syyttäen valehtelijaksi jne. Toinen taas voi olla täysin rehellinen ja jopa kokenut asiat ja siksi luotettavammin oikeassa.


Jos tarkoitat keskusteluamme Pentin kanssa, niin ei se ole makuasia, jos joku väittää teurasjätteitä käytettävän makkaran raakaaineena. Tuollaisten väitteiden esittäminen ei perustu todellakaan makuasioihin.


Prosessissa kaikki mikä liittyy raaka-aineen käsittelyyn on varmaankin hankalaa ja sen hallinta monimutkaista. Valmistus prosessin edetessä,  kehittyneet laitteet ja niitä ohjaavat säätimet,  hoitavat asiat itseasiassa paremmin kun ihminen.


Kaikkeen tuohon on hyvät järjestelmät teollisuudessa ja siinä esiintyvät ongelmat ovat tehtaan toiminnassa niitä pienimpiä ongelmia.


Hyväksyn kuitenkin makuasioissa erilaiset henkilökohtaiset näkemykset,  joita kukin saa perustella omalla tavallaan,  se ei ruokahaluani vie. En kuitenkaan pidä makkarasta, oli se laadukasta tai ei. 


Minäkin hyväksyn makuasioissa olevat näkemyserot, se ei kuitenkaan tarkoita, että minun pitäisi hyväksyä jonkun älypään väitteet teurasjätteiden käytöstä ihmisravinnon valmistuksessa Suomessa ja Nurmossa Atrian tehtaalla vuonna 2010 tai milloin tahansa. 

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Makkarat
« Reply #36 on: 20. 04. 2010 05:05 »
harva osa eläimestä ei kelpaa ihmisen ravinnoksi. On yhtä typerää välttää lihatuotteita jonkin ruhon osan takia ja väittää että joitakin osia ei käytetä.

Tuossa väitteessä, ettei joitakin osia laiteta makkaraan, ei ole mitään typerää. Koska se nyt vaan on totuus. Osa eläimestä ei ole ihmisravinnoksi kelpaavaa ja päätyy useinmiten eläinrehuksi. Hukkaanhan ei naudasta taida mennä vieläkään muuta kuin henki.

broilerin rasvaton rinta halutaan ilman nahkaa ja höyheniä.sitten se upotetaan marinadiin kun se ei maistu muuten miltään.


Nahkasta tuli mieleen, että broilerilla mielestäni paras ja maukkain osa on juuri tuo nahka kun se on paistossa saanut vähän rapeutta.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Makkarat
« Reply #37 on: 20. 04. 2010 05:05 »
Jos ruoan nimi on ranskaksi Saucisses sur le plat, niin sen täytyy olla jotain hyvää, niin kuin onkin tai ehkä oli. En ole nimittäin aikoihin törmännyt luonnonsuolessa olevaan berliininmakkaraan, mistä tulee/tuli ilman muuta parhaat makkarakupit. Niitähän tuo ranskankielinen nimi tarkoittaa.

Itse tein makkarakuppeja viimeeksi joskus 70-luvun lopulla poikamieasaikoinani. Jos vielä löydän luonnonsuoleen ahdettua berliininmakkaraa niin saatan tehdä memorialkupit.

Makkarakuppi täytetään esim. hernemuhennoksella, kananmunahakkeluksella (munakokkeli) tai rikotulla munalla.  Jälkimmäisessä tapauksessa kupit on laitettava n. 200 asteiseen uuniin n. 10 minuutiksi että muna hyytyy.  Makkarakupin voi tietysti täyttää mielikuvituksen mukaan. Hyvä täyte tulee kuullotetusta sipulista, johon on lisätty hivenen siirappia.

Mikä siis on makkarakuppi?  Leikkaa  isokokoisesta luonnonluolipötköstä n. sentin vahvuinen viipale ja paista sitä pannulla niin pitkän että viipale muuttuu kupiksi.  Sen jälkeen täytä kuppi mielikuvituksesi mukaan ja syö hyvällä ruokahalulla. Makkarakupin kanssa sopii hyvin perunamuusi.

Lainaus Sukselta:
”Kauhajoen meijerin altaassa kellui hukkunut rotta. Jyllilä sen sieltä otti pois ja tuotanto jatkui. Osa meni juustolaan, osa pakattiin kuluttajille maidoksi ja osasta tehtiin voita. Ei tämäkään ole uskonkappale. ”

Ei tämä mitään uutta ole.. Vanha huuli kertoo, että lapset huusivat navetasta äidille että lehmä kus kiuluun:

-Siivilöihään, siivilöidään vastasi äiti.


Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Makkarat
« Reply #38 on: 20. 04. 2010 06:06 »

Jos tarkoitat keskusteluamme Pentin kanssa, niin ei se ole makuasia, jos joku väittää teurasjätteitä käytettävän makkaran raakaaineena. Tuollaisten väitteiden esittäminen ei perustu todellakaan makuasioihin.
---   ----    ----    ----
Minäkin hyväksyn makuasioissa olevat näkemyserot, se ei kuitenkaan tarkoita, että minun pitäisi hyväksyä jonkun älypään väitteet teurasjätteiden käytöstä ihmisravinnon valmistuksessa Suomessa ja Nurmossa Atrian tehtaalla vuonna 2010 tai milloin tahansa. 

Tuossahan tuo oli käyty väittely pähkinänkuoressa. Allekirjoitan tuosta yllä olevasta jokaisen sanan.

Tuossa väitteessä, ettei joitakin osia laiteta makkaraan, ei ole mitään typerää. Koska se nyt vaan on totuus. Osa eläimestä ei ole ihmisravinnoksi kelpaavaa ja päätyy useinmiten eläinrehuksi. Hukkaanhan ei naudasta taida mennä vieläkään muuta kuin henki.

Aikanaan Pohjanmaan Lihan tuotantopäällikkö Westerlund kertoi , että hengen lisäksi myös ääni on vielä hyödyntämättä, mutta että suunnitelmia senkin suhteen on olemassa. ;-)

Offline S-syväkurkku

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 260
    • View Profile
Vs: Makkarat
« Reply #39 on: 20. 04. 2010 06:06 »
Kyllä nykyisen makkarateollisuuden sekoittimet ja Kutterit ovat niin tehokkaita, että makkaraan saadaan jopa Kivimäen mainetsema eläimen ääni sellaisenaan sisään.

Muistan oikein hyvin kun kiersin 50 luvun lopulla Hannu Korven kanssa Karjakunnan makkara-auton muka ympäri Pohjanmaata.  Silloin kerättiin Osuuskaupoista pois kaikki myymättä jääneet makkaran pätkätkin mukaan Vaasaan.  Hannu kertoi niiden päätyvän uusiokättöön, Ryynimakkara sai niistä lihansa.