Author Topic: Maahanmuuttopolitiikkamme  (Read 452060 times)

0 Members and 18 Guests are viewing this topic.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1440 on: 23. 01. 2010 20:08 »
Marko Heinonen kirjoitti:
"Moderaatorin tulee olla lähinnä näkymätön tarkkailija, joka sekaantuessaan tai kommentoidessan keskusteluja on täysin puolueeton ja ainoastaan toteuttaa/toimeenpanee "ilman tunteen paloa" foorumille asetettuja sääntöjä."

Näin pitää olla
Ylläpito
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Harri Niskanen

  • Guest
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1441 on: 23. 01. 2010 20:08 »
Vastauksia Kivimäen kysymyksiin.

Ovatko kaikki länsimaiset demokratiat sitoutuneet pakolaisten vastaanottamiseen ?
Onko poikkeuksia ?

Olen käsittänyt asian niin, että pakolaisasiat on korkeimmalla tasolla ratifioitu YK:ssa. Ei kai siellä muuten YK:n pakolaisjärjestöä UNHCR:ää muuten olisi olemassa. En ainakaan tunne sellaisia länsimaita, jotka eivät ottaisi vastaan pakolaisia.

Voisiko seurauksena olla esimerkiksi suomalaisten yritysten boikotointi EU-alueella tai miksei myös laajemmin ?
(vrt. Heidenin aika Itävallassa, pieniä maita lienee helpompi sanktioida kuin vaikkapa Italiaa / Berlusconi)

Nämä nyt ovat omia tuntojani, mutta sanoisin, että ellei nyt boikotointia, niin ainakin on mahdollista, että ei tehdä uusia sopimuksia sellaisen maan kanssa, joka käännyttää turvapaikanhakijoita rajallaan. Toisaalta taitaa olla niin, että EU määrää ottamaan vastaan pakolaisia.

Sisäasiainministeriön maahanmuutto-osaston ylitarkastaja Sanna Sutterin haastattelun yhteydessä Mosaiikki-lehdessä listattiin faktat turvapaikanhakuprosessin tehostamiseksi:
-Keskitetään asiantuntemus tietyille alueille kuten pääkaupunkiseudulle sekä Saimaan, Oulun ja Turun seuduille (Ellen ole ymmärtänyt aivan väärin, niin uudessa ehdotuksessa keskitettäisiin asiantuntemusta myös Vaasaan, en ole varma tästä. Vastaus voi tulla jo kesän kynnyksellä).
-Lisätään poliisin, rajavartiolaitoksen, Maahanmuuttoviraston, vastaanottokeskusten ja hallinto-oikeuksien välistä yhteistyötä
-Ohjataan turvapaikanhakijat pienistä poliisilaitoksista niihin, joista löytyy asiantuntemusta
-Lisätään resursseja kansainvälistä suojelua koskevien valitusten käsittelemiseen lisätään tulkkaus-, oikeusapu- ja edustajaresursseja, jotta turvapaikkapuhuttelujen järjestäminen sujuisi tehokkaammin
-Vahvistetaan teknisiä valmiuksia kuten tietoliikenneyhteyksiä
-Esitetään turvapaikkatutkintaan ja -päätöksentekoon arviomäärärahaa
-Korotetaan kunnille maksettavia korvauksia

Miksi turvapaikkahakemuksen käsittely kestää niin kauan ? (puhutaan esim. yli vuodesta)
Turvapaikkahakemuksen käsittelyn pitkä kesto harmittaa myös valtion virkaporrasta. Tosiasia on, että resursseja on liian vähän suhteessa turvapaikkahakemusten määrään. Kyse on poliittisten päättäjien, hallituksen ja eduskunnan tiedon puutteesta. Sekin oli hallinnollinen virhe lakkauttaa ja yhdistää vastaanottokeskuksia. Mutta miten olisikaan voitu ennakoida, että turvapaikanhakijoita tulisi niin suuria määriä? Asia on kuitenkin korjaantumassa.

Eikö nämä gruusialaiset tarvitse täällä työluvan (ei EU-maa) jos ovat täällä yli 3 kuukautta ?
Jos kyseessä on ammattinsa osaavat erikoisasiantuntijat, niin kyllä työnantaja hommaa työluvan tulivatpa työntekijät mistä tahansa.

Tuo kiintiöpakolaisten määrän sain muuten wikipedista, missä (hakusana pakolainen) maita todetaan olevan 20 ja niistä 6 EU-maata. Vanhentunutta tietoa ?
Minä taisin ilmoittaa vanhentuneen tiedon.

YK:n pakolaisjärjestö UNHCR kertoo selkeästi pakolaisista tässä:
http://www.unhcr.se/fi/Protect/faq_protection_fi.html

Offline Risto Helin

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2167
    • View Profile
    • Olen Suomalainen
    • Email
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1442 on: 23. 01. 2010 21:09 »
Tarkkana pitää virkamiesten olla ettei käy niin kuin kävi tässä tapauksessa. Virheellisillä perhetiedoilla oleskeluluvan Suomesta saanut nainen ei syyllistynyt rikokseen, kun hän myöhemmin haki samoilla tiedoilla sosiaalietuuksia. Korkein oikeus (KKO) otti tiistaina kantaa tapaukseen, jossa naista syytettiin törkeistä petoksista. Jutussa oli kyse naisesta, joka oli saanut Suomesta turvapaikan itselleen ja lapselleen sillä perusteella, että hänen aviomiehellään oli pysyvä oleskelulupa Suomessa ja lapsi oli miehen. Myöhemmin pariskunta kuitenkin ilmoitti, että lapsi ei ollut ilmoitetun miehen eikä heidän avioliittonsa ollut todellinen.Ennen totuuden paljastamista kaksikko oli hakenut virheellisillä perhetiedoilla runsaan kahden vuoden aikana yhteensä noin 55000 euroa sosiaalietuuksia. Tämä sisälsi lapsilisää, äitiys- ja vanhempainrahaa sekä kotihoidontukea ja toimeentulotukea Helsingin kaupungilta ja Kansaneläkelaitokselta (Kela).Täältä voi lukea korkeimman oikeuden päätöksen ja mielessään leikkiä ajatusleikkiä , että miten olisi Suomalainen tuomittu.
http://www.kko.fi/45905.htm
veritas odium parit.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1443 on: 23. 01. 2010 22:10 »
Jos minä saan nyt viimeinkin ilman häirintää sanoa oman mielipiteeni. Olen nähnyt Suomen maahanmuuttopolitiikan alhaalta ylöspäin. Vieläkin tulee Eila Kännöä ikävä. Hän noudatti ulkomaalaispolitiikassa Suomen lakia. Muistan oikein hyvin, mistä alkoi tämä ulkomaalaisten rahtaaminen . Suomen työntajien keskusliiton korkein johto kävi presidentti Mauno Koiviston luona, esittämässä 1992 jolloin lama jo parhaillaan, että Suomen rajat pitää avbata, koska Suomeen tulee työvoimapula. Kohta on kulunut kolmekymmentä vuotta  en ole vieäkään nähnyt työvoimapulaa!

Meidän ulkomaalauislaki on tiukka tänäpäivänäkin. Mutta virkamiehet eivät noudata tätä lakia. Koivisto avasi ovet inkeriläisille paluumuuttajille. Mitä tapahtui, tuli inkeriläisiä ja sitten tuli valeinkeriläisiä ja keitä he sitten oliva?. He olivat mafian rosvoja, huoria, huumekauppiaita. Presidentti Koivisto katkaisi Inkerinmaan tulevan kehityksen.
Sattuneesta syystä tiedän nämä valeinkeriläiset. Vaasa jaettiin kahdelle mafiapiirille. Missä on ilotytöt, siellä parittajat ja huumekauppiaat. Sitten heillä oli myös oma lakimiehensä täällä Vaasassa. Ne oli näitä valeinkeriläisiä jotka olivat todellisuuderssa rosvoja. Inkeriläisissä oli rehellisiä ihmisiä, pitää tämä tuoda esille
ettei sanota, että leimaan kaikki. Pirtua, huumeita, tupakkaa ja varastettua tavaraa. Ilotytöt teki mafialle rahaa ja saivat mennä melkein rahattomina takaisin Venäjälle.

Sitten tuli Somaliasta eliitti porukkaa. Sierra Barren kommunisti hallintoa, Venäjän kautta Suomeen. Vaasassa asui mm. pääministerin perhe. Tämä kommunisti hallinto tuli tänne, koska heidät olisi Somaliassa kansa ampunut sorakuoppaan. En tiedä kuinka heidän kohtalonsa oli, nämä muutti täältä Helsingin seudulle. Vaasan sosiaalitoimiston naiset eli unelmissa kuinka he pääsevät sinne ilmaiseksi lomailemaan heidän palatseihinsa. Toijnen osa majoitettiin Fenno hotelliin ne ns. toista klaania. Vaasassakin käytiin klaani tappeluja. Fenno hotelli oli aidattu, mutta aidassa oli naisen mentävä aukko ja niitähän oli siellä nautiskelemassa suklaapatukasta. Sitten ne naiset kuulutti somalin perään virallisessa lehdessä lapsen ruokoista.

Turkkilainen myi Halli OY:n tiloissa mausteita. Kauppa ei ollut montaakaan päivää auki, Vaasalainen vaimo synnytti lasta ja kauppias vehtas toisen vaasalaisnaisen kanssa. Neljän kuukauden vuokrat maksamatta. Tuota HalliOy: johtajalle Punkarille ihmeteltiin. Hän kohautti olkapäätä ja sanoi, ettei se mitään Vaasan kaupunki maksaa rästit. Työvoimatoimisto maksoi starttirahat.

Nämä teeskentelijähumanistit ja poliitikot, eihän ne niistä mitään tiennyt. Mutta pikipruukilaisten riesaksi ne laitettiin, viidakkorummut  soi aamu kuuteen asti. Ei saanut moittia, olet muuten rasisti.

Nämä ei ole mitään rasistista kirjoitusta, olen itse omin silmin ja omin korvin kuullut ja nähnyt tätä nurjaa puolta. Ei suinkaan, eikä ole tänäänkään ollut mitään kaunotieteellistä asiaa.

 Olen toiminut kansainvälisellä puolella, että tiedän sieltä näkökulmasta aika paljon. Muut makasi rähmällään puolueisiin katsomatta Moskovan punaiselle torille. Minä toimin paljon kansainvälisellä puolella ja tapasin korkeita henkilöitä niin idästä kuin lännestä. Olen tavannut monta kerttaa Pohjois-Korean silloisen johtajan presidentti Kim Il Sugin ja nykyisen johtajan Kim Jong Namin. Luonani on käynyt Intian parlamentin jäsen prosessori Chenupata Vidyan. Olen tavannut monta kertaa ja monta lounasta syönyt Intian valtiovarainministerin kanssa. Samoin New Delhin  yliopiston rehtorin kanssa. Olen ollut vieraana Intian ja Kiinan suurlähetystöissä ja kodissani on käynyt Kiinan silloinen suurlähettiläs. On käynyt myös Intian Hindujen Euroopan johtaja Suhotra Swami. Paljon muitakin joita en lähde luettelemaan. Aina on keskusteltu ko. maitten asioista ja kansainvälisistä asioista.

Tuon perusteella voin sanoa, että ymmärrän pakolaiskysymyksen kuin kehitysmaa asiat Ne asiat ovat olleet aina pöydällä. On keskusteleltu maailman rauhasta ja ihmisoikeuksista. Olen saanut kansainvälisen tunnustuksen työstäni, olen ylpeä siitä. Se ei tullut siitä, että jotain ylhäistä sukua, vaan siitä perustyöstä jota tehnyt. Sateessa, tuulessa ja pakkasessa sekä myrskyissä olen vienyt humanistista asiaa ja asennettani eteen päin.

Mutta palkinnoista huolimatta, olen maahanmuutto kysymyksissä kriittinen ja siihen minulla on oikeus ja velvollisuus. Kaikki hömppä ei minulla mene alas. Pitää olla realistinen ja nähdä asiat oikein.

Pentti Suksi

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1444 on: 23. 01. 2010 23:11 »
Jos minä saan nyt viimeinkin ilman häirintää sanoa oman mielipiteeni. Olen nähnyt Suomen maahanmuuttopolitiikan alhaalta ylöspäin. Vieläkin tulee Eila Kännöä ikävä. Hän noudatti ulkomaalaispolitiikassa Suomen lakia. Muistan oikein hyvin, mistä alkoi tämä ulkomaalaisten rahtaaminen . Suomen työntajien keskusliiton korkein johto kävi presidentti Mauno Koiviston luona, esittämässä 1992 jolloin lama jo parhaillaan, että Suomen rajat pitää avbata, koska Suomeen tulee työvoimapula. Kohta on kulunut kolmekymmentä vuotta  en ole vieäkään nähnyt työvoimapulaa!

Meidän ulkomaalauislaki on tiukka tänäpäivänäkin. Mutta virkamiehet eivät noudata tätä lakia. Koivisto avasi ovet inkeriläisille paluumuuttajille. Mitä tapahtui, tuli inkeriläisiä ja sitten tuli valeinkeriläisiä ja keitä he sitten oliva?. He olivat mafian rosvoja, huoria, huumekauppiaita. Presidentti Koivisto katkaisi Inkerinmaan tulevan kehityksen.
Sattuneesta syystä tiedän nämä valeinkeriläiset. Vaasa jaettiin kahdelle mafiapiirille. Missä on ilotytöt, siellä parittajat ja huumekauppiaat. Sitten heillä oli myös oma lakimiehensä täällä Vaasassa. Ne oli näitä valeinkeriläisiä jotka olivat todellisuuderssa rosvoja. Inkeriläisissä oli rehellisiä ihmisiä, pitää tämä tuoda esille
ettei sanota, että leimaan kaikki. Pirtua, huumeita, tupakkaa ja varastettua tavaraa. Ilotytöt teki mafialle rahaa ja saivat mennä melkein rahattomina takaisin Venäjälle.

Sitten tuli Somaliasta eliitti porukkaa. Sierra Barren kommunisti hallintoa, Venäjän kautta Suomeen. Vaasassa asui mm. pääministerin perhe. Tämä kommunisti hallinto tuli tänne, koska heidät olisi Somaliassa kansa ampunut sorakuoppaan. En tiedä kuinka heidän kohtalonsa oli, nämä muutti täältä Helsingin seudulle. Vaasan sosiaalitoimiston naiset eli unelmissa kuinka he pääsevät sinne ilmaiseksi lomailemaan heidän palatseihinsa. Toijnen osa majoitettiin Fenno hotelliin ne ns. toista klaania. Vaasassakin käytiin klaani tappeluja. Fenno hotelli oli aidattu, mutta aidassa oli naisen mentävä aukko ja niitähän oli siellä nautiskelemassa suklaapatukasta. Sitten ne naiset kuulutti somalin perään virallisessa lehdessä lapsen ruokoista.

Turkkilainen myi Halli OY:n tiloissa mausteita. Kauppa ei ollut montaakaan päivää auki, Vaasalainen vaimo synnytti lasta ja kauppias vehtas toisen vaasalaisnaisen kanssa. Neljän kuukauden vuokrat maksamatta. Tuota HalliOy: johtajalle Punkarille ihmeteltiin. Hän kohautti olkapäätä ja sanoi, ettei se mitään Vaasan kaupunki maksaa rästit. Työvoimatoimisto maksoi starttirahat.

Nämä teeskentelijähumanistit ja poliitikot, eihän ne niistä mitään tiennyt. Mutta pikipruukilaisten riesaksi ne laitettiin, viidakkorummut  soi aamu kuuteen asti. Ei saanut moittia, olet muuten rasisti.

Nämä ei ole mitään rasistista kirjoitusta, olen itse omin silmin ja omin korvin kuullut ja nähnyt tätä nurjaa puolta. Ei suinkaan, eikä ole tänäänkään ollut mitään kaunotieteellistä asiaa.

 Olen toiminut kansainvälisellä puolella, että tiedän sieltä näkökulmasta aika paljon. Muut makasi rähmällään puolueisiin katsomatta Moskovan punaiselle torille. Minä toimin paljon kansainvälisellä puolella ja tapasin korkeita henkilöitä niin idästä kuin lännestä. Olen tavannut monta kerttaa Pohjois-Korean silloisen johtajan presidentti Kim Il Sugin ja nykyisen johtajan Kim Jong Namin. Luonani on käynyt Intian parlamentin jäsen prosessori Chenupata Vidyan. Olen tavannut monta kertaa ja monta lounasta syönyt Intian valtiovarainministerin kanssa. Samoin New Delhin  yliopiston rehtorin kanssa. Olen ollut vieraana Intian ja Kiinan suurlähetystöissä ja kodissani on käynyt Kiinan silloinen suurlähettiläs. On käynyt myös Intian Hindujen Euroopan johtaja Suhotra Swami. Paljon muitakin joita en lähde luettelemaan. Aina on keskusteltu ko. maitten asioista ja kansainvälisistä asioista.

Tuon perusteella voin sanoa, että ymmärrän pakolaiskysymyksen kuin kehitysmaa asiat Ne asiat ovat olleet aina pöydällä. On keskusteleltu maailman rauhasta ja ihmisoikeuksista. Olen saanut kansainvälisen tunnustuksen työstäni, olen ylpeä siitä. Se ei tullut siitä, että jotain ylhäistä sukua, vaan siitä perustyöstä jota tehnyt. Sateessa, tuulessa ja pakkasessa sekä myrskyissä olen vienyt humanistista asiaa ja asennettani eteen päin.

Mutta palkinnoista huolimatta, olen maahanmuutto kysymyksissä kriittinen ja siihen minulla on oikeus ja velvollisuus. Kaikki hömppä ei minulla mene alas. Pitää olla realistinen ja nähdä asiat oikein.

Pentti Suksi

Aika omituinen on edelleen Pentti sinun suhtatuminen maahanmuuttajiin ja vielä tuota sinun julistamaa  taustaasi vasten.

Itse olen asunut Ruotsissa vahjaat kymmenvuotta ja sen komkemuksen kautta ilmeisesti suhtaudun myönteisesti maahanmuuttajiin. Nykyään kun olen yrittäjä olen työllistänyt tuntemiani maahanmuuttajia. Haluan olla solidaarinen heikompia kohtaan.

Olet Pentti nähnyt nurjaa puolta, mutta et silti näytä sitä ymmärtävän. Olen minäkin ollut Moskovassa opiskelemassa ja laitos olikin todella asinatunteva yhteiskunnallisten ongelmien osalta, instituutti keskellä Moskovaa. Siellä käytiin läpi koko kapitalistinen maailma ongelmineen ja todella siellä sai tietoa yllättävän asiantuntevasti, jopa Suomesta.

Ei sillä ole mitään merkitystä mikä on ihon väri tai kansallisuus, samalla palolla me eletään. Vain kapitalistinen näkökulma sitä vääristää, kun  kaiken pitäisi yksityisen omistaa ja silloin sillä muka on jotain arvoa.




« Last Edit: 24. 01. 2010 08:08 by Reino Kolmonen »

Offline Risto Helin

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2167
    • View Profile
    • Olen Suomalainen
    • Email
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1445 on: 24. 01. 2010 07:07 »
Aamukahvin lomassa tuli luettua Kaleva lehteä ja sen pääkirjoitusta.Ja paljon tuntui olevan asiata .Kunniaväkivalta juurittava alkuunsa

Se että niin sanottu kunniaväkivalta on yleistymässä Suomessa, ei ole yllättävää. Ilmiön vahvistumista on voinut odottaa sitä mukaa kuin tietyistä kulttuuritaustoista Suomeen saapuneiden ihmisten määrä on kasvanut. Huono kehitys on kuitenkin ollut nopeaa ja siksi hyvin huolestuttavaa. Muutama päivä sitten Yleisradion uutisissa asiaa kommentoinut maahanmuuttajanaisten tukihenkilö kertoi ilmiön lisääntyneen "valtavasti".

Tapausten määrät eivät vielä ole maata kaatavia. Helsinkiläisen maahanmuuttajanaisten tukikeskuksen tietoon niitä tulee vuosittain puolensataa. On kuitenkin varmaa, ettei moni tapahtuma koskaan tule minkään viranomaisen tietoon.

Yhden määritelmän mukaan kunniaväkivalta on fyysistä tai psyykkistä painostusta tilanteessa, jossa henkilöä epäillään yhteisön siveysperiaatteiden loukkauksesta. Jyrkimmillään seurauksena voi olla niin sanottu kunniamurha. Henkinen väkivalta voi liittyä esimerkiksi puolisovalintoihin. Yhden tutkija-arvion mukaan Suomessa asuu jo kymmeniä tuhansia nuoria, jotka eivät voi valita puolisoaan itse.

Kunniaväkivallan avulla pyritään turvaamaan suvun tai perheen arvovalta. Sen säilyttämiseksi käytettävä väkivalta kohdistuu useimmiten naisiin, joiden parisuhteiden katsotaan uhkaavan yhteisön kunniaa. Väkivalta voi kohdistua myös miehiin, esimerkiksi homoseksuaaleihin.

Toisin kuin yleinen olettamus on, kunniaan liitettävä väkivalta ei kuulu islaminuskoon, vaikka ilmiöiden levinneisyys meneekin osin päällekkäin.

Merkittävä osa Suomen turvapaikanhakijoista tulee sellaisista maista kuten Irak, Afganistan tai Somalia, joissa kunniaväkivalta on osa kulttuuria. Kielen opettamisen ja muun kotouttamisen yhteydessä Suomessa on alusta alkaen tehtävä selväksi, että kunniaväkivalta on sekä laitonta että moraalitonta. Sanojen tasolla tämän viestin esittäminen lienee kohtalaisen helppoa, mutta kun kyse on uuden ajattelutavan opettamisesta, urakka voi olla työläs.

Minkään viranomaisten ei pidä katsoa kulttuurieroihin vedoten läpi sormien, jos maahanmuuttajaperheessä havaitaan merkkejä kunniaväkivallasta. Tätä ilmiötä on kutsuttu käänteiseksi rasismiksi. Siinä hyväksytään maahanmuuttajille asioita, joita suomalaisille ei sallittaisi. Kunniaväkivallan hiljainen hyväksyntä antaa myös sytykkeitä varsinaisellekin rasismille.

Muualla maailmassa kunnian nimissä tapahtuvalle väkivallalle ei täältä paljon voida, mutta omaakin väkivaltaa on sen verran, ettei uutta muotoa pidä päästää tänne juurtumaan.
veritas odium parit.

Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1446 on: 24. 01. 2010 09:09 »

Jorma Kivimäki kaipaili tietoja ja mielipiteitä pakolaisasioissa, mikä lienee maahanmuuton osa-alue. Tiedot saadaan kai lähinnä virastoista ja lainsäädännöstä. Meidän tehtävä on lähinnä esittää omaa näkemystä.

1. (Realismi). Harri Niskanen vastasi että kansainväliset sitoumukset velvoittavat. Omasta mielestä sanoisin että voinemme ottaa jonkin verran kiintiöpakolaisia. Työnantajat kylläki pyrkivät härskisti valikoimaan "parhaat", koulutetut jne. Bisnes käy inhimillisyyden edellä.

2. (Seuraamukset ellemme ota). HN: Suomen uskottavuus menisi. Minä: Ärtymystä joillakin tahoilla nousisi. Mutta UNHCR:n mukaan valtioilla on oikeus kieltäytyä. Kts. HN:n linkki yllä.

3. (Turvapaikan myöntämisperusteet). En tiedä tarkasti. Kysykää Astrid Thorsilta.

4. (Milloin voi käännyttää). HN: Ei tunne yhtään tapausta. Minä: Voitaneen kännyttää sotaan osallistuvia,  sota- ja muita rikollisia. Tulijoiden pitää UNHCR:n mukaan noudattaa maan lakeja ja asetuksia. Lisäisin mielellä myös maan tapaa. Muuten oikeudet samat kuin muilla tulijoilla. Uhka tulla ympärileikatuksi kotimaassaan voi olla riittävä syy myöntää naiselle pakolaisstatuksen.

5. (Voiko halpatyövoimaa torjua). HN: Vaikeaa. Minä: Samoin, vaikeaa sääntelyn poistamisen, rajojen täydellisen avaamisen ja EU:hun liittymisen jälkeen. Emme ole enää herroja talossamme.

6. (Moniko ottaa kiintiöpakolaisia). Vastatkoon ken tietää. JK voisi itse selvittää.

7. (Kansalaisuuden myöntämisen järjestys). HN: Oikeassa järjestyksessä. Minä: Toivottavasti.

8. (Ovatko länsidemokratiat sitoutuneet). HN: Asia ratifioitu YK:ssa. Minä: Amen.

9. (Voiko seuraus olla boikotti EU:n taholta). HN: Ehkä, sehän määrää. Minä: Kyllä varmaan sellaistakin pyrkimystä olisi. Mutta onneksi EU on vain mielettömiä direktiivejä tehtaileva paperitiikeri.

10. (Miksi käsittely kestää). HN: Vähän resursseja, tiedon puutetta. Minä: Yhdyn edelliseen.

11. (Eikö georgialainen tarvitse työlupaa). HN: Kyllä työnantaja hankkii sen. Minä: Hankkii ja varmasti sen myös saa. Maahanmuutto- ja työvoimapolitiikka kun on vätysten käsissä.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1447 on: 24. 01. 2010 10:10 »
kunniaväkivalta on sekä laitonta että moraalitonta.

Miten suuri ongelma tämä on Suomessa?
Kuinka monta kunniaväkivaltatapausta on voitu todeta vuosittan Suomessa?
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Marko Heinonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 755
  • Gender: Male
  • Marko Heinonen
    • View Profile
    • Email
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1448 on: 24. 01. 2010 10:10 »

Jorma Kivimäki kaipaili tietoja ja mielipiteitä pakolaisasioissa, mikä lienee maahanmuuton osa-alue. Tiedot saadaan kai lähinnä virastoista ja lainsäädännöstä. Meidän tehtävä on lähinnä esittää omaa näkemystä.

1. (Realismi). Harri Niskanen vastasi että kansainväliset sitoumukset velvoittavat. Omasta mielestä sanoisin että voinemme ottaa jonkin verran kiintiöpakolaisia. Työnantajat kylläki pyrkivät härskisti valikoimaan "parhaat", koulutetut jne. Bisnes käy inhimillisyyden edellä.


Poimin tämän yksityiskohda luettelosta, koska on asiasta omakohtaisia kokemuksia. Tottakai yritykset valikoivat parhaat työntekijät, aivan kuten tehdään ihan normaalissakin rekrytoinnissa. Yrityksillä on harvoin mahdollisuutta ottaa esim. pakolaisia töihin pelkästään inhimillisin perustein. Minulle on aivan sama, minkä värinen työntekiä on, kunhan työ tulee tehtyä laadukkaasti. Meillä on ollut lähinnä sesonkiaikaisia työntekiöitä mm. Kiinasta, Ghanasta yms. kaikki ovat olleet opiskelijoita, ja suurin osa yliopistossa. Voin omakohtaisesti kertoa, että hajontaa osaamisen suhteen löytyy, ja paljon. Ja nämä ovat siis olleet yliopistotason opiskelijoita, joista osa tullut maahan pakolaisina, ja osa opiskelemaan. Voin kuvitella mikä on osaamisen taso kun puhutaan "leiriolosuhteista" maahan tulleisiin. Kyllä yhteiskunnan täytyy rakentaa toimiva järjestelmä, jolla esim. viiden vuoden aikajaksolla maahan tulleesta pakolaisesta koulutetaan suomalaisessa yhteiskunnassa ja työelämässä pärjäävä yksilö.   
MARKO HEINONEN
kaupunginvaltuutettu (kok)
-Vaasa-
"kova kokoomuslainen, jonka sisällä asuu pieni vihreä perussuomalainen demari"

Offline Risto Helin

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2167
    • View Profile
    • Olen Suomalainen
    • Email
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1449 on: 24. 01. 2010 10:10 »
Ajankohtainen kakkonen käsitteli aihetta tässä taannoin ohjelmassa kuultiin asianosaisia , Rebwar Karimi korosti, että vastaanottokeskukset on pullollaan kunniaväkivaltakulttuuriin kasvaneita nuoria miehiä, jotka tulee todennäköisesti perustamaan parisuhteita ja perheitä suomalaisten naisten kanssa. Hän kutsui tilannetta aikapommiksi. Kunniaväkivalta tulee räjähtämään silmille ja kärsijänä on tällä kertaa suomalaiset naiset joille on valehdeltu ja valehdellaan että monikulttuurisissa suhteissa ei ole mitään ongelmaa.Yle uutisoi asiasta näin; Yhä useampi suomalainen kohtaa kunniaan liittyvää väkivaltaa elämässään. Maahanmuuttajien keskuudessa kunniaväkivaltaa on esiintynyt Suomessa jo useiden vuosien ajan.

Suomalaiset hakevat maahanmuuttajien tavoin apua kunniaväkivaltaan muun muassa monikulttuurisille naisille tarkoitetusta keskuksesta, sillä suomalaiset viranomaiset eivät tunnista kunniaväkivaltaa eivätkä ymmärrä, kuinka vakavasta asiasta voi olla kyse.

Suomalainen nainen kertoi kokemuksiaan viime viikolla YLEn TV2:n Ajankohtaiselle Kakkoselle. Nainen oli kohdannut kunniaväkivaltaan uskovan ulkomaalaistaustaisen miehen.

Nainen kertoo, että hänen avioliittonsa oli helvettiä, mutta kukaan ei usko häntä.

- Pelkään entistä miestäni, hänen veljeään ja koko sukua. Olen saanut uhkauksia lapsikaappauksesta ja mies on toistuvasti uhannut tappaa minut. Mies on sanonut, että heille ei kukaan voi mitään - että hirveyksiä tapahtuu, eikä niitä tarvitse edes tehdä itse - kostajia löytyy omasta heimosta, nainen kertoo Ajankohtaisessa Kakkosessa.

Kunniaväkivaltaan uskova mies ja hänen koko sukunsa ajattelevat, että naisen siveys on miehen kontrolloitavissa. Nainen on miehen omaisuutta ja täten naista saa pahoinpidellä miten lystää, ellei nainen tottele yhteisön sääntöjä.

Kunniaväkivalta on ollut kasvussa viime vuosina Suomessa, kun naimaikään tulevat maahanmuuttajataustaiset nuoret naiset rimpuilevat kahden kulttuurin ristipaineessa. Heitä voidaan pakottaa naimisiin ja kieltää seurustelu suomalaisten kanssa.
Suomalaiset maahanmuuttajien turvakodissa

Monikulttuuristen parisuhteiden myötä myös kantaväestöön kuuluvat ovat joutuneet Ajankohtaisessa Kakkosessa esiintyneen naisen tavoin kohtaamaan kunniaan liittyvää väkivaltaa. Projektipäällikkö Nasima Razmyar Monika-Naiset liitosta Helsingistä kertoo, että heidän turvakodissaan on ollut suomalaisnaisia kunniaväkivaltaa paossa.

Lisäksi suomalaiset hakevat muuta apua monikulttuurisille naisille tarkoitetusta voimavarakeskuksesta sekä MoniNaisten talosta, joita kumpaakin pyörittää Monika-Naiset liitto.

- Esimerkiksi naisen äiti saattaa soittaa tai muu perheenjäsen tai ystävä, joka on huolissaan. He haluavat tietää, mitä tiettyihin kulttuureihin kuuluu, ja onko joku käytös normaalia, Razmyar kertoo.
Viranomaisilla vähän tietoa

Maahanmuuttajataustaisia työntekijöitä lukuun ottamatta suomalaisten viranomaisten tieto kunniaväkivallasta on heikkoa.

Itäisen poliisipiirin johtaja ylikomisario Veli Hukkanen Helsingin poliisista sanoo, että suomalaiset viranomaiset terveyskeskuksista poliisilaitokseen suhtautuvat kunniaväkivaltaan kuin se olisi tavallista suomalaista parisuhdeväkivaltaa. Hukkanen peräänkuuluttaa viranomaisten kouluttamista.

- Viranomaiset eivät pysty meillä heti tunnistamaan ja ohjaamaan avun piiriin. Emme tällä hetkellä pysty turvaamaan ja suojaamaan ihmisten elämää sillä tavalla kuin viranomaisten tulisi tehdä, Hukkanen sanoo.

YLE Uutiset / Reeta Salminen
veritas odium parit.

VIC20

  • Guest
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1450 on: 24. 01. 2010 11:11 »
kunniaväkivalta on sekä laitonta että moraalitonta.
Miten suuri ongelma tämä on Suomessa?
Kuinka monta kunniaväkivaltatapausta on voitu todeta vuosittan Suomessa?

TV:ssä haastateltu poliisi kertoi, ettei tilastoja ole saatavilla, mutta hänen näppituntuma on, että tapausten määrä on kasvussa. Tässä yksi kirjoitus aiheesta:

http://www.aamulehti.fi/sunnuntai/teema/asiat_avaus/9640291.shtml

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1451 on: 24. 01. 2010 11:11 »
Ensinnäkin toteaisin tyydytyksellä, että tämä maahanmuuttokeskustelu on jälleen jokseenkin oikeilla raiteilla. Itse näkisin otsikon maahanmuuttopolitiikka lähinnä sellaisena, missä keskustelua käytäisiin sellaisista asioista, joissa poliittisilla päätöksillä voidaan asioihin vaikuttaa. Mahdollisesti tehdä joitain asioita toisin.

Tapahtuneita epäkohtia voidaan toki luetella, mutta olisi asiallista tuoda samalla esiin se poliittinen päätös, jolla ko. epäkohta poistetaan. Sen todistaminen, että maahanmuutto aiheuttaa ongelmia, lienee kaikille selvä. Muuten ne kuuluvat otsikon mamu-uutiset alle.

Täällä on muistaakseni Tapion Osalan toimesta esitetty, että valtio maksaa ainakin alussa pakolaisiin kohdistuneet menot täysimääräisesti, eikä kunnalle tule kustannuksia. Olisi hyvä tietää, minkälaisia päätöksiä tästä on olemassa.

Voi myös esittää sellaisen kysymyksen, että mitä sitten teemme, jos yksikään kunta ei halua vastaanottaa pakolaisia?  Oleilevatko pakolaiset siinä tapauksessa vastaanottokeskuksissa pitkiä aikoja ?
Ministeri Astrid Thors on tiettävästi esittänyt ajatuksen pakolaisten pakkosijoittamisesta (sellaiseen törmäsin MTV: n kolumnissa / Helena Liikanen). Olisiko se Vaasan etu, että sijoittamista jaettaisiin tasaisemmin ?

Vielä kiintiöpakolaisista.
UNHC: n sivujen (hyvä linkki näihin asioihin) http://www.unhcr.se/fi/Protect/faq_protection_fi.html

YK:n 189 jäsenmaasta vain muutamalla harvalla on vuotuinen kiintiö pakolaisten vastaanottamiseksi. Nämä maat ovat Australia, Kanada, Tanska, Suomi, Uusi-Seelanti, Norja, Ruotsi, Alankomaat ja Yhdysvallat. Muut maat voivat ottaa huomioon UNHCR:n hakemukset tapauskohtaisesti, tavallisesti sukulaisuuden tai vahvojen kulttuurisiteiden takia. Wikipedian mukaan maita olisi 20, joista 6 EU-maata.

Edellä mainitussa Helena Liikasen kolumnissa todetaan:

Quote

Suomi on sitoutunut ottamaan kiintiöpakolaisia. Turvapaikanhakijoista poiketen he ovat siis saaneet pakolaisstatuksen jo ennen Suomeen tuloaan. Vuodesta 2001 lukumäärä on ollut 750, siitä on päättänyt eduskunta. Ruotsissa vastaava luku on 1900.
Totta toki on, että vain harva EU-maa ottaa vastaan kiintiöpakolaisia. Vastalauseita kiintiöille on kuultu. Entinen sisäministeri Kari Rajamäki (sd) on ehdottanut kiintiöiden poistamista ja kehitysyhteistyöministeri Paavo Väyrysenkin (kesk.) on kuultu sanovan, ettei kiintiöitä ainakaan pitäisi nostaa, päin vastoin. Näin, vaikka samanaikaisesti komissio kehottaa EU-maiden ottavan enemmän kiintiöpakolaisia. Unioni vastaanottaa vain 7 prosenttia kaikista pakolaisista, lukua pitäisi saada ylös.
Harva tässäkään maassa taitaa muistaa, että eniten pakolaisia vastaanottavat maat, jotka itsekin kärsivät sodista ja köyhyydestä. Sellaiset kuten Afganistan, Sudan, Pakistan ja Irak. Miltä se tuntuu?
 

On myös puhuttu Suomen sosiaaliturvan houkuttelevan tänne turvapaikan hakijoita. Mahtaako olla (EU-tasa-arvolainsäädäntö) mahdollista rakentaa pakolaisille eri sosiaaliturva, kuin muille suomalaisille ?  Muistaakseni jopa Thors totesi, että tälle ongelmalle pitäisi tehdä jotain.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1452 on: 24. 01. 2010 11:11 »
Reinolle huomautan, että suhtautumiseni ei ole mitenkään omituinen, jos nyt sasnoo, että se on hyvin realistinen. Maaghanmuuttajissa on pieni vähemmistö joka terrosoi suurta enemmistöä. Mutta jos lähdetään "turpa tukkoon" systeemillä, niin ollaan hakoteillä. Sillä ruokitaan rasismia. Meidän tulee, ei vain kotouttaa vaan myös sopeuttaa maahanmuttajia meidän kulttuuriimme. Pitää selvittää että iltaisin yksin kävelevä nainen ei ole raiskattavissa. Kotimaan lait ei ole täällä voimassa. Kun itse olen ollut ulkomailla, niin olen yrittänyt ottaa selville ao. maan käytös- ja tapakulttuuria. Siinä on huomattavia eroja joita on syytä noudattaa.

Pohjois-Koreassa on pakolaisongelma, ihmisiä loikkaa Kiinan puolelle ja jos ei  loikkarilla  ole poliittista mielenkiintoa niin rajalta pakolainen palautetaan Korean puolelle ja se voi johtaa kuolemaan. Intian edustajien kanssa on ollut keskustelua aivovuodosta. Intiasta lähtee älymystö  ulkomaille. Kiinasta paetaan myös.
Kyllä Suomella kansainvälisesti ottaen on vastuu pakolaisista, olemmehan korkean elintason maa ja olot rauhalliset.

Mutta se, että pakolaisilla tehdään suorastaan ihmiskauppaa ja pahin kanto kaskessa on ollut punainen risti. Nyt täytyy sanoa, ettei tulevat kaikki ole suinkaan pakolaisia, vaan tulevat nauttimaan Suomen sosiaaliturvasta. Se on liian iso prosentti. Sitä minä hämmästelen, kun oleskelulupaa ei ole myönnetty, niinhän täällähän ne on. Ei niiden karkottamisesta mitään puhuta. Nämä tekohurskaat humanistit viranomaiset ja poliitikot eivät valvo, että lakia noudatetaan. Että rikoksiin syyllistyneet karkotetaan maasta pois. Mutta ei.

Pentti Suksi
« Last Edit: 24. 01. 2010 11:11 by Pentti Suksi »

VIC20

  • Guest
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1453 on: 24. 01. 2010 11:11 »

2. (Seuraamukset ellemme ota). HN: Suomen uskottavuus menisi. Minä: Ärtymystä joillakin tahoilla nousisi. Mutta UNHCR:n mukaan valtioilla on oikeus kieltäytyä. Kts. HN:n linkki yllä.


Tähän kohtaan sen verran kommenttia, että Eila Kännön aikana ja vielä 1990-luvun alussa, ainoa maa jonka muistan arvostelleen Suomen tiukkaa pakolais- ja maahanmuuttopolitiikka oli Tanska, jonka oma linja on tänään selvästi tiukempi kuin meillä, ja maahan pyrkii vähemmän pakolaisia kuin Suomeen.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1454 on: 24. 01. 2010 11:11 »


Nainen kertoo, että hänen avioliittonsa oli helvettiä, mutta kukaan ei usko häntä.



Minun äitinikin elämä oli yhtä helvettiä, kun isä heilui kotona hulluna päissään.

Mutta en nyt kysynyt mitään ajankohtaisesta kakkosesta. Lopeta siis se höpinä ja yritä esittää faktaa asiaan, josta kannat huolta.

kunniaväkivalta on sekä laitonta että moraalitonta.
Miten suuri ongelma tämä on Suomessa?
Kuinka monta kunniaväkivaltatapausta on voitu todeta vuosittan Suomessa?

TV:ssä haastateltu poliisi kertoi, ettei tilastoja ole saatavilla, mutta hänen näppituntuma on, että tapausten määrä on kasvussa. Tässä yksi kirjoitus aiheesta:

http://www.aamulehti.fi/sunnuntai/teema/asiat_avaus/9640291.shtml

Näppituntumaa jees. Kyllä nää teidän näppituntumat on jo nähty.

Poliisi Ruotsissa kertoo, että maassa tapahtuu n. 1-3 tapausta vuosittain, joissa epäillään kunniamurhaa. Näissäkään tapauksissa ei erotella, milloin kysymys on todellakin kunniamurhista ja milloin asialla on ollut sekopää, joka oikeastaan ei tarvi teolleen mitään motiiveja.

Tässä oli vain tilastoja murhista. Väkivalta on tietenkin sitten eri juttu. Mutta olisin todella hämmästynyt, ellei perheväkivaltaa esiintyisi myös maahanmuuttajien keskuudessa. Mutta miten suuri osa siitä voidaan luokitella tuohon kunniaväkivaltaan? Jos siis Virtasen tyttö on huorannut kylällä ja saa selkään Esko Virtaselta, niin se on tietenkin aika normaalia Suomessa. Mutta jos Ahmed tekee saman tyttärelleen, onko se silloin kunniaväkivaltaa? Noh, taitaa olla ainakin siinä mitassa, että poliisi voi todeta näppituntumalla, että kunniaväkivalta on lisääntymään päin :-)

Miten suuri tämä lukema siis on Suomessa? Eli siis kuinka huolissamme meidän pitäisi oikeastaan olla? Ei kai tämä nyt niin voi olla, että meidän pitäisi olla huolissamme asiasta, jota ei edes ole tutkittu. 

Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Risto Helin

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2167
    • View Profile
    • Olen Suomalainen
    • Email
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1455 on: 24. 01. 2010 12:12 »
Huoli on siis aiheeton sen takia jos sinun isä on joskus riehunut humalapäissään, toivotaan että tieto aihettomasta huolesta tavoittaa nuo uhrit Suomessa. Ihan turhaan on siis viimeaikoina otettu ongelmaa esiin ja ohjelmia tehty, tässä ote silminnäkijä ohjelman juonesta.: Sanna on syntynyt Suomessa ja asunut täällä koko ikänsä. Nyt hän on karannut, koska pakistanilainen isä haluaisi naittaa hänet sukulaismiehelle.

Silminnäkijä aloittaa vuoden 2010 uudet jaksot akuutilla keskustelulla kunniaväkivallasta. Kymmenet suomalaiset naiset pelkäävät henkensä puolesta. Osa on joutunut menemään maan alle tai jopa maanpakoon.

Sannan isä on pakistanilainen ja äitinsä suomalainen. Kun Sanna täytti 15 vuotta, isä alkoi puhua kihlakumppanista. Sannan olisi pitänyt mennä naimisiin sukulaismiehen kanssa. Isä pakotti väkivallan uhalla tyttären ja äidin pysyttelemään kotona.

Sanna karkasi kotoa. Hänen tarinansa osoittaa, että syntyperäinen suomalainen nuori nainen joutuu pelkäämään omassa kotimaassaan.

- En kestänyt enää sitä elämää, hän sanoo.

Toinen kipeä tarina kertoo kurdiperheen tyttärestä Abirista ja suomalaisesta Samista. Tytön perhe ei hyväksynyt tytön seurustelua.

- Aina kun minua hakattiin, suljin silmäni ja yritin rukoilla Jumalan pelastavan minut. Välillä toivoin, että he hakkaavat minut kuoliaaksi, kertoo Abir.

Abir oli perheen miesten silmissä tottelematon tyttö, koska tytön siveys on perheen kunnia. Kunniasta pitää maksaa verellä.

Suomessa kunniamurhista on alettu vasta varovaisesti keskustella. Suurin osa viranomaisista, esimerkiksi poliisista, ei vielä tunnista koko ilmiötä. Uhrien on vähättelyn vuoksi vaikea hakea apua. Toinen syy on se, että he pelkäävät tulevansa erotetuksi suvusta.

Turkulainen Raija Ala-Lipasti on piilottanut naisia, joiden seurustelua isä tai veljet eivät hyväksy. Hän on ollut mukana useiden kymmenien tyttöjen hakiessa turvaa. He ovat toisen polven maahanmuuttajanuoria. He ovat syntyneet täällä tai tulleet tänne hyvin nuorina, mutta heidän vanhemmillaan on lähtömaan kulttuuri.

- Laki ei anna poliisille mahdollisuutta toimia. Kun poliisi menee paikalle, on turha kysyä tytöltä mitään. He eivät voi sanoa mitään. He ovat sanoneet silmillään ’auta, auta’, mutta suusta on tullut että kaikki hyvin, sanoo Raija Ala-Lipasti.

Silminnäkijä käy myös Ruotsissa, jossa kunniamurhat ovat saaneet viime aikoina uuden nimen: parvekemurhat. Maahanmuuttajataustaiset nuoret naiset putoavat epäilyttävästi parvekkeelta. Lukuisat itsemurhat näyttävät lavastetuilta.

Ruotsalainen Tawar kertoo pelkäävänsä, että hänen ystävänsä on yksi näistä parveketytöistä. Tyttö pakeni isänsä väkivaltaa. Kun hän tuli käymään kotona, hänet löydettiin vähän ajan kuluttua kuolleena.

Ruotsissa on koulutettu poliiseja tunnistamaan ja auttamaan kunniaväkivallan uhreja. Suhtautumistapa on hyvin erilainen verrattuna Suomen poliisiin. Muutaman vuoden takainen ruotsalaisen Fadime Sahindalin murha nosti ilmiön pinnan alta julki.

Termi kunniamurha lähestyy väkivaltaa tekijän näkökulmasta. Oikeammin kyse on häpeästä, eli häpeämurhista. Länsimaisen oikeuskäsityksen mukaan murha on murha, vaikka se tehtäisiin perinteisen kunniakäsityksen takia. YK:n arvion mukaan 5000 naista kuolee vuosittain kunniamurhissa.

Toimittaja: Wali Hashi
veritas odium parit.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1456 on: 24. 01. 2010 12:12 »
Huoli on siis aiheeton .....

Copy/paiste.... :-)

Pystytkö esittämään mitään faktaa siitä, miten suuri tämä ongelma on Suomessa, kuin Ruottissakin voidaan puhua vain 1-3 tapauksesta vuosittain?

Minäkin esitin sinulle yksittäistapauksen, omasta kodista. Mutta pystyisin esittämään siitä paljon lisääkin tilastoja, kodin ulkopuolelta. Paljonko haluat? Pystytkö sinä valaisemaan esittämääsi tavalla, joka kertoisi meille todellakin, pitääkö meidän olla huolissamme?




Ruotsissa, jossa kunniamurhat ovat saaneet viime aikoina uuden nimen: parvekemurhat. Maahanmuuttajataustaiset nuoret naiset putoavat epäilyttävästi parvekkeelta. Lukuisat itsemurhat näyttävät lavastetuilta.



Lukuisat. Kuten tunnettua, Ruotsilla on kymmenien vuosien perinne maahanmuutossa, pakolaisten vastaanotossa ja turvapaikanhakijoissa.

Miten monta tuollaista parvekemurhaa voit meille Ruotsista Helin esitellä? Ja miten monta niistä voit yhdistää luotettavasti kunniamurhaan?

Faktaa siis taas peräänkuulutetaan.
« Last Edit: 24. 01. 2010 14:02 by Matseman »
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1457 on: 24. 01. 2010 14:02 »
Huolissaan pitää olla, jottei meidän omien huonojen tapojen lisäksi tänne tuoteta vielä toistenkin omat.

VIC20

  • Guest
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1458 on: 24. 01. 2010 14:02 »
Minun äitinikin elämä oli yhtä helvettiä, kun isä heilui kotona hulluna päissään.

Millä tavalla lapsuusajaltasi periytyvät traumat ja vanhempiesi ongelmat liittyvät maahanmuuttopolitiikaan? Vai onko lähtökohtasi se, että kun sinulla oli juoppo isä (ilmeisesti kantasuomalainen) niin sen perusteella kaikki suomalaiset miehet ovat juoppoja ja tekevät perheensä elämästä helvetin?.... Jos asia on noin, niin kyseessä on harvinaisen rankka yleistys tai jopa rasismia.

Näppituntumaa jees. Kyllä nää teidän näppituntumat on jo nähty.

Poliisi Ruotsissa kertoo, että maassa tapahtuu n. 1-3 tapausta vuosittain, joissa epäillään kunniamurhaa. Näissäkään tapauksissa ei erotella, milloin kysymys on todellakin kunniamurhista ja milloin asialla on ollut sekopää, joka oikeastaan ei tarvi teolleen mitään motiiveja.

1-3 tapausta ei ole fakta. Fakta on se, että vuoden 1995 jälkeen Ruotsissa on tehty viisi kunniamurhaa. 1-3 tapausta on arvio  eli juuri näppituntuma. Vai kuvitteletko, että kunniamurhaan syyllistyvä lähtee huutelemaan kadulle, että listin tuossa tyttäreni, jotta sain takaisin perheeni kunnian?

Poliisille kunniamurhan todistaminen on monta luokkaa vaikeampi tehtävä kuin tavallisen murhan, koska koko suku pysyy tiukasti ennalta sepitetyn kertomuksen takana. Onhan kyseessä heidän jokaisen oma kunnia. Heidän koko elämä ja tulevaisuus riippuu sitä. Tai ainakin heidät on aivopesty ajattelemaan noin.


Offline Jashin

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 111
    • View Profile
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1459 on: 24. 01. 2010 14:02 »
Keskustelin tuttavani, vaasalaisen poliisin kanssa. Voi kunpa hän voisi kertoa tarinoita pakolaisista ja heidän rikoksistaan Vaasassa. Jos sinulla on tuttuja poliisin joukoissa, niin kyselepä vähän. Voit yllättyä.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1460 on: 24. 01. 2010 14:02 »
Millä tavalla lapsuusajaltasi periytyvät traumat ja vanhempiesi ongelmat liittyvät maahanmuuttopolitiikaan?

Suunnilleen samalla tavalla, kuin Halmstadin pitseriat. Eli tärkeä asia.

Quote
1-3 tapausta ei ole fakta. Fakta on se, että vuoden 1995 jälkeen Ruotsissa on tehty viisi kunniamurhaa. 1-3 tapausta on arvio  eli juuri näppituntuma. Vai kuvitteletko, että kunniamurhaan syyllistyvä lähtee huutelemaan kadulle, että listin tuossa tyttäreni, jotta sain takaisin perheeni kunnian?

Minun pitää näköjään hoidella sinulle pieni oppitunti myös siitä, miten asioista voidaan puhua faktoina, tai miten tärkeää on luetun tekstin ymmärtäminen.
 
Ensinnäkin pitää lyödä lukkoon ajanjakso. Sitä me emme tehneet, enkä myöskään painottanut mitään ajakohtaa. Sinä esität nyt vuosiluvun 1995. Sekin on väärin, jos katsotaan esim. infoa, joka löytyy vaikka Wikipediasta. Sieltä voimme lukea:

Quote
Sedan 1994 har det alltså varit fem hedermordsdomar i Sverige. Polisens expert på hedersrelaterat våld, Kikkis Åhre Älgamo, har uppskattat att det begås 1-3 hedersmord om året i Sverige.
Saat linkin tuonne tarpeen vaatiessa.

Minä siis toin tänne infoa vuosittain tapahtuvista kunniamurhista. En suinkaan kokonaismääristä, jotka voivat toki ollakin nuo 5, riippumatta siitä, puhummeko vuodesta 1994, vai 1995.

Näppituntuma on aina näppituntuma, eikä siihen viittaamalla voida todistaa mitään. Noista viidestäkin ollaan eri mieltä. Siis niissäkin on näppituntumaa.

Mutta pointtini oli kuitenkin jotain aivan muuta. Minä olen halukas tietämään, miten paljon tästä pitää olla huolissaan Suomessa? Miten monta kunniamurhaa Suomessa on tilastoitu? Tämä oli minun kysymykseni. Tarkoitukseni ei ollut suinkaan alkaa halkomaan hiuksia Ruotsin tapauksista.

Quote
Poliisille kunniamurhan todistaminen on monta luokkaa vaikeampi tehtävä kuin tavallisen murhan, koska koko suku pysyy tiukasti ennalta sepitetyn kertomuksen takana.


Aivan. Ja siitä tulee helposti kunniamurha, jos suku tulee joistain toisesta maasta. Maasta, jossa tällaista tapahtuu paljon. Silloin tämä sepitys jää usein omaan arvoonsa, oli se sitten totta tai ei. Poliisi ei ole usein näissä jutuissa ihmistä kummempi, vaan ottaa myös käyttöönsä tämän sinun näppituntuman, joka on usein sovittu jo etukäteen kahvipöydässä.
Toki jotkut saattavat osua lähellekin arvauksissaan, mutta ei niistä kannata paljon puhua faktojen yhteydessä.

Quote
Tai ainakin heidät on aivopesty ajattelemaan noin.

Eiköhän meidät kaikki ole aivopesty johonkin, jossain mitassa. Täälläkin panee merkille sellaista usein.

Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1461 on: 24. 01. 2010 14:02 »
Keskustelin tuttavani, vaasalaisen poliisin kanssa. Voi kunpa hän voisi kertoa tarinoita pakolaisista ja heidän rikoksistaan Vaasassa. Jos sinulla on tuttuja poliisin joukoissa, niin kyselepä vähän. Voit yllättyä.

Minulla ei ole tuttuja poliisissa, mutta en ylläty. Minä olen aina tiennyt sen, että rikoksia tapahtuu jokaisessa maassa, jokaisen kansanryhmän tekemänä ja jokaisella tasolla. Sen sijaan olen yllättynyt siitä, kun tämä tulee vieläkin niin monelle yllätyksenä, vuonna 2010!
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Harri Niskanen

  • Guest
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1462 on: 24. 01. 2010 15:03 »
Suomessa kunniaväkivallan laajuudesta ei ole tarkkaa kuvaa, mutta poliisin tietojen mukaan kunniamurhia ei täällä ole tehty. Turun Naiskeskuksen johtaja Raija Ala-Lipasti ei tähän täysin usko. Turussa hän on myös tavannut tyttöjä, jotka perheen halveksunnan vuoksi ovat yrittäneet itsemurhaa.

Suomen lainsäädännössä ei mainita erikseen kunniaan liittyvää väkivaltaa eikä pakkoavioliittoa. Esimerkiksi rikoslain pakottamista, laitonta uhkausta ja pahoinpitelyä koskevia pykäliä voitaisiin kuitenkin käyttää niistä rankaisemiseen.

Siis Suomen lainsäädäntö ei vielä ole määritellyt kunniamurhaa, joten tämän nimikkeen alla rikoksia ei voi tehdä. Niinpä mahdollinen kunniamurha tilastoidaan henkirikoksena, joko tappona tai murhana.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piirillä on menossa Amoral-niminen hanke, jonka tarkoituksena on tarjota neuvontaa, koulutusta ja tukea kunniaan liittyvää väkivaltaa tai sen uhkaa kohdanneille, heidän perheilleen sekä työssään ilmiön parissa toimiville viranomaisille. Hankkeen sivuilla on hyvin selvitetty kunniaväkivallan olemusta. Saamme myös selvityksen kunniaväkivallan ja perheväkivallan välisistä olennaisista eroista.

Jo tällaisen hankkeen olemassaolo, jota vielä Raha-automaattiyhdistyskin rahoittaa, kertoo meille, että kunniaan liittyvät rikokset ovat todella olemassa.

http://amoral.mll.fi/kunniavakivalta_mita_se_on/

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1463 on: 24. 01. 2010 16:04 »

http://amoral.mll.fi/kunniavakivalta_mita_se_on/


Tuosta linkin takaa löytyy aika hyvää infoa asiasta. Mutta lukiessa voi myös kuvitella, miten vaikeaa on alkaa yhtäkkiä luokittelemaan eri tapauksia kunniaväkivallaksi ja mikä on taas täysin verrattavissa meille tuttuun perheväkivaltaan. Ennakkoluulot ohjaavat meitä tässä rajusti. Jokainen on varmasti joskus ollut tilanteessa, jossa jostain murheellisesta uutisesta keskusteltaessa joku läsnäolijoista heittää ilmaan arvauksen - oli tietenkin juovuksissa! Tietenkin joku narkkari! Ei sillä varmaan ollut ajokorttiakaan.. jne jne. Siksi myös maahanmuuttajien tekemää perheväkivaltaa luokitellaan helposti kunniaväkivallaksi, vaikka kyseessä olisi aivan muut motiivit. Voi jopa olla, että ovat oppineet maan tavoille ja rankaisevat lapsiaan asioista samalla tavalla, kun pahimmat meistä....
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline T.Tyly

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 488
    • View Profile
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1464 on: 24. 01. 2010 17:05 »
KUNNIAMURHAT JA LASTEN KURITTAMINEN

Viisituhatta naista vuosittain murhataan läheisimpien perheenjäsenten, isän, veljien tai lankomiesten toimesta. Aviorikos, esiaviollinen suhde, haluttomuus avioitua isän määräysten mukaan tai raiskauksen uhriksi joutuminen voivat olla syynä nuorten naisten ja tyttöjen murhiin. Perheen kunniaa on loukattu ja se riittää perusteeksi kuolemantuomiolle.
 
Kunniamurhat ovat vain jäävuoren huippu. Kyse on miljoonista, sadoista miljoonista naisista, jotka elävät patriarkaalisissa yhteiskunnissa kunniamurhan kaltaisen kuolemanrangaistuksen uhan alla. 
Viisitoistatuhatta naista vuosittain murhataan kostoksi saamatta jääneistä myötäjäismaksuista.

Satakaksikymmentä miljoonaa naista on ympärileikattu osana aikuistumisen riittiä. Joka vuosi kaksi miljoonaa naista ympärileikataan ja heiltä riistetään mahdollisuus kokea syvästi sukupuolinen kanssakäyminen.
 
http://www2.eduskunta.fi/fakta/edustaja/464/Kunniamurha.htm

Lue myös tämä:
http://www.kepa.fi/kumppani/3862/
« Last Edit: 24. 01. 2010 17:05 by T.Tyly »
Minäkin olen sitä mieltä, että ravirata on kaavoitettava asunnoille!

VIC20

  • Guest
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1465 on: 24. 01. 2010 18:06 »
miten vaikeaa on alkaa yhtäkkiä luokittelemaan eri tapauksia kunniaväkivallaksi ja mikä on taas täysin verrattavissa meille tuttuun perheväkivaltaan.

Joko Matsemanilla on oikeasti vaikeuksia käsittää asia tai sitten hän haluaa  bagatellisoida sen. Suomessa kaikki väkivalta on kielletty laissa, myös perheväkivalta ja lasten kurittaminen. Kulttuurimme ei tunne hyväksyttyä väkivaltaa, jollaista kunniaväkivalta ja jopa -murhat ovat monissa islamilaisissa kulttuureissa. Jos väkivaltainen teko on hyväksytty yhteisön silmissä, sitä ei seuraa rangaistus.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1466 on: 24. 01. 2010 18:06 »
miten vaikeaa on alkaa yhtäkkiä luokittelemaan eri tapauksia kunniaväkivallaksi ja mikä on taas täysin verrattavissa meille tuttuun perheväkivaltaan.

Joko Matsemanilla on oikeasti vaikeuksia käsittää asia tai sitten hän haluaa  bagatellisoida sen. Suomessa kaikki väkivalta on kielletty laissa, myös perheväkivalta ja lasten kurittaminen. Kulttuurimme ei tunne hyväksyttyä väkivaltaa, jollaista kunniaväkivalta ja jopa -murhat ovat monissa islamilaisissa kulttuureissa. Jos väkivaltainen teko on hyväksytty yhteisön silmissä, sitä ei seuraa rangaistus.

Edelleen vaikeuksia luetun tekstin ymmärtämisessä?

En ole missään vaiheessa bagatellisoinut mitään, vaan olen ollut vailla faktoja Suomessa tapahtuvista kunniamurhista ja kunniaväkivallasta.

Olen myös tietoinen perheväkivallasta, eikä liene tarpeen kertoa sitäkään sinulle, ettei viestieni tarkoitus ole ollut tuoda ilmi sitä, mitä mieltä asiasta olen.

Enemmän pistää silmään sinun ja Helinin huoli asioista, joista te ette näy oikein olevan perillä, vaan tyrkytätte kovasti näitä näppituntumalla tehtyjä artikkeleita, joita meidän pitäisi täällä sitten alkaa jeesustelemaan joukolla.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1467 on: 24. 01. 2010 18:06 »
- On tämä vaan niin väärin, kun kaikki aina vaan NISKOTTELEE,
  tuumasi nikotellen eräs freelancermaahanmuuttoavustaja, ennen kuin
  täysin voipuneena nukahti työpöytänsä äärelle, näkemään auvoisia
  unia turvapaikanhakupolitiikan lopullisesta ratkaisusta.

VIC20

  • Guest
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1468 on: 24. 01. 2010 18:06 »
tyrkytätte kovasti näitä näppituntumalla tehtyjä artikkeleita, joita meidän pitäisi täällä sitten alkaa jeesustelemaan joukolla.

Näppituntumaan on pakko turvautua, kun viranomaisten kanta on, ettei Suomessa esiinny kunniaväkivaltaa eikä sitä tilastoida. Juuri tuotahan Ajankohtaisessa kakkosessa esiintynyt nainen kritisoi:

"Viranomaisten silmissä kunniaväkivaltaa ei ole, kunniamurhia ei ole Suomessa tehty... herätkää, avatkaa silmänne, katsokaa mitä Suomessa tapahtuu. Me tiedämme enemmän kuin meidän päättäjät"

Kunniamurhien suhteen silmiin osui Helsingin sanomissa 2006 julkaistu uutinen Helsingin poliisi piilottanut tyttöjä kunniaväkivallan uhan takia. Uutisessa kerrotaan somalimiehestä, joka puukotti hengiltä vaimonsa ja Itäkeskuksen poliisin ylikomisario Veli Hukkanen näkee tapauksessa "kaikki kunniamurhan piirteet". Silti kyseessä ei ole kunniamurha (kuten ei Espoon joukkomurhakaan), koska viranomaiset ovat niin päättäneet. Joten aivan turhaan sinä, Matseman, meiltä faktoja ja tarkkoja lukuja vaadit.
 
http://www.youtube.com/watch?v=mCqMXJalNOY

Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1469 on: 24. 01. 2010 19:07 »

Kun tutustuu tähän valtavaan todistusaineistoon jota tässä ketjussa on esitetty, niin tuntuu siltä, että ongelman vähättely on sikamaista, suorastaan rikollista.

Offline T.Tyly

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 488
    • View Profile
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1470 on: 24. 01. 2010 19:07 »
Viime aikoina Ruotsissa ovat saaneet kuuluisuutta monet maahanmuuttajien tekemät kunniamurhat, joissa murhattuina, länsimaisittain uhreina, on ollut aivan nuoria tyttöjä. Murhaajilta ei ole puuttunut ruotsalaisia puolustajia. Koska uppiniskaisten naisten murha on perinne maahanmuuttajien perheissä, vaaditaan perinteen jatkajille ymmärtämystä myös uudessa kotimaassa.

Länsimaisten arvioiden mukaan maailmassa tapetaan kunniasyistä, kivitetään, poltetaan roviolla tai murhataan myötäjäisten tähden vuosittain noin 5000 (viisi tuhatta) naista tai tyttöä. Yksin niin pienessä maassa kuin Jemenissä nelisen sataa.

Päänkivistystä länsimaisille ajattelijoille tuottaa se, että kunniamurhat on kytketty kulttuuriin

Lue myös tämä:
http://www.vapaa-ajattelijat.fi/lehti/2006_03/kulttuurit_sodassa.html
Minäkin olen sitä mieltä, että ravirata on kaavoitettava asunnoille!

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1471 on: 25. 01. 2010 08:08 »

Kunniamurhien suhteen silmiin osui Helsingin sanomissa 2006 julkaistu uutinen Helsingin poliisi piilottanut tyttöjä kunniaväkivallan uhan takia. Uutisessa kerrotaan somalimiehestä, joka puukotti hengiltä vaimonsa ja Itäkeskuksen poliisin ylikomisario Veli Hukkanen näkee tapauksessa "kaikki kunniamurhan piirteet". Silti kyseessä ei ole kunniamurha (kuten ei Espoon joukkomurhakaan), koska viranomaiset ovat niin päättäneet. Joten aivan turhaan sinä, Matseman, meiltä faktoja ja tarkkoja lukuja vaadit.
 


Selitäs nyt VIC vähän paremmin tämä asia. Mitä faktoja sinä yrität minulle tässä tarjota?

Siis poliisi itse tykkää, että hommassa oli kaikki kunniamurhan piirteet. Mutta viranomaisten mukaan se ei kuitenkaan ollut sitä. Miten tämä nyt sitten pitäisi tulkita? Näppituntumalla?

Mitä tarkoitat tuolla "(kuten ei Espoon joukkomurhakaan)"? Minulla on tällä hetkellä sellainen käsitys, että kysymyksessä oli sekopää, joka surmasi mustasukkaisuudesta. Ei ole ensimmäinen kerta, kun joku surmaa Suomessa mustasukkaisuudesta. Onko siis Espoon tapauksessa jotain sellaista, joka tekee siitä kunniamurhan?
Voitko selvitttää tämän vähän paremmin meille.

Yleensäkin, miten erottaa kaksi tapausta toisistaan:

1. Suomalaismies tappoi vaimonsa, koska tykkäsi tämän vilkuilleen muita miehiä "sillä silmällä".
2. Somalimies puukotti vaimonsa hengiltä, koska tämä alkoi suomalaistumaan ja katselemaan suomalaisia miehiä.

- Kohta 1: Murha, jonka motiivi oli mustasukkaisuus.
- Kohta 2: Murha, joka täyttää kaikki kunniamurhan piirteet?

Voisi ehkä sittenkin olla VIC parempi, että tulisit mukaan tuonne pitsakeskusteluun. Tämä asia ei näytä oikein olevan sinulla hallinnassa.

Viime aikoina Ruotsissa ovat saaneet kuuluisuutta monet maahanmuuttajien tekemät kunniamurhat, joissa murhattuina, länsimaisittain uhreina, on ollut aivan nuoria tyttöjä.

Kuten varmasti Tyly tiedät, Ruotsilla on kymmenien vuosien perinne siirtolaisista, maahanmuuttajista, pakolaisista ja turvapaikanhakijoista. Miten monta tuollaista kunniamurhaa voit meille tänne tuoda? Ja mitä voit kertoa niistä?

Quote
Päänkivistystä länsimaisille ajattelijoille tuottaa se, että kunniamurhat on kytketty kulttuuriin

Ruotsissa muuten monella ruotsalaisella on yhä se käsitys, että suomalainen kantaa aina mukanaan puukkoa. Ja suomalaisten tekemien veritekojen yhteydessä puukko on usein se ase, jolla tapettiin. Voisiko tämänkin kytkeä jotenkin kulttuuriin?
« Last Edit: 25. 01. 2010 08:08 by Matseman »
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1472 on: 25. 01. 2010 09:09 »
Haastateltavana Risto Jalonen.  Klikkaa kuvaa nähdäksesi videon.

Jalonen "heittää" "- On tämä vaan niin väärin, kun kaikki aina vaan NISKOTTELEE...."


Video:  Kari Lajunen.
« Last Edit: 25. 01. 2010 10:10 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1473 on: 25. 01. 2010 10:10 »
Meidän ei pitäisi kovin puhua kunniaväkivallasta, sehän oli arkipäivää minun lapsuudessani.
Meillä on rikoslaki, se on siinä suhteen puolueeton että se ei erottele kunniaväkivaltaa kunniattomasta.
Puukon isku on aivan sama  tapahtui se sitta kunnialla tai kunniattomasti. Mitä ihmettä me puhumme maahanmuuttajista siihen sävyyn, että annamme oikeuden tehdä kunniaväkivaltaa. Väkivalta on väkivaltaa ja murhat murhia, ei se armahda yhtään mitään oliko muslimi vai suomalainen. Leivätön pöytä odottaa molemmissa tapauksia ja kunniamurhasta tulee elinkautinen, ette kai kuvittele että sillä varjolla tulisi ehdollinen tuomio.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1474 on: 25. 01. 2010 11:11 »
Pentti Suksi lähestyykin tuossa oivalla tavalla asian ydintä.

Jos joku tappaa, niin sellaisen ihmisen paja ei ole varustettu niillä kaikkein terävimmillä työkaluilla.
Eri asia on sitten, miten joku haluaa luokitella tämän. Miksi siitä pitää saada kunniamurha silloin, kun on kysymys maahanmuuttajista? Onko tällaiselle luokittelulle olemassa jokin käypä pohja?

Eikö muka maahanmuuttaja voi kiivastua samalla tavalla, kuin suomalainen ja tappaa?

Tähän mennessä kukaan täällä ei ole onnistunut osoittamaan minulle mitään, joka osoittaisi, että meidän pitäisi olla Suomessa erityisen huolestuneita kunniamurhista. Ainoat esille tulleet "todisteet" ovat epäilyjä ja artikkeleita, joiden kirjoittajiin jotkut näyttävät luottavan sokeasti.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1475 on: 25. 01. 2010 12:12 »
Pentti Suksi on tietenkin oikeassa siinä, että Suomessa murha on murha, ja rangaistus sen mukaan. Toinen asia on sitten se, että niin sanottu kunniamurha eroaa systemaattisesti tavanomaisista murhista ja tapoista. Kunniamurha on "laillistettu" murha sharialain ja islamilaisten tapojen mukaan. Ellei tänne tulevat suostu omaksumaan meidän oikeutta vaan meidän on alistuttava heidän tapoihin ollaan tietysti tuhon tiellä, ja murhien suhteellinen määrä kasvaa. Vain kyyninen ja oikeustajua vailla oleva psykopaatti hyväksyy tällaisen kehityksen.
       Vai onko sittenkin niin, että vallanpitäjien voimaperäinen saarna kulttuurivaihdon ja pluralismin (monimuotoisuuden) siunauksellisuudesta pitää paikkansa? Silloin ehkä kannattaa omaksua muualta tulevat tavat eikä haikailla menetetyn oikeusvaltion perään.

PS. Silloin myös varmaan kannattaa pohtia, oliko Aatu sittenkin oikeassa.
« Last Edit: 25. 01. 2010 12:12 by Roy Rabb »

Offline Risto Helin

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2167
    • View Profile
    • Olen Suomalainen
    • Email
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1476 on: 25. 01. 2010 12:12 »
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuspäällikkö kirjoittelee näin:
"Maahanmuuttajien rikoksia ei rangaistuksilla estetä"
Vanhemmat ovat avainasemassa, kun toisen polven maahanmuuttajia yritetään pitää kaidalla tiellä, kirjoittaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuspäällikkö Juhani Iivari.
Poliisiylijohtaja Mikko Paatero kaipasi keskustelua maahanmuuttajien rikollisuudesta (HS 14.1.). Poliisitilastot viime vuosilta osoittavat, että Suomessa asuvien ulkomaan kansalaisten osuus selvitetyistä rikoksista on kasvanut tasaisesti. Syistä on vähän tutkimusta.Kun itse tutkin maahanmuuttajien rikostuomioita, tekijöiden haastatteluissa nousi esiin kaksi ryhmää: kotinsa ja sukunsa helmaan jääneet ajelehtijat ja niin sanotut puurtajat.Ajelehtijat eivät edes yrittäneet hakeutua koulutukseen, työstä puhumattakaan. Perheestä ja suvusta tuli heidän loukkunsa. Vähitellen toimettomuus johti rikosten teille.
Kun työttömyys kohtasi puurtajia, tulot laskivat, avioliitto kriisiytyi ja lopulta iski kulttuurishokki: vaimo otti avioeron ja sai yhteisten lasten huoltajuudenkin. Maahanmuuttajamies haavoittui perimmäisen kunniansa kentällä. Vastaavassa tilanteessa suomalainen mies aika usein ryhtyy juopottelemaan itseään hengiltä. Islaminuskoiset juopottelevat harvemmin; menetyksen kompensoi rikollinen käyttäytyminen.Mitä tulee varsinaisiin "kunniamurhiin", suomalainenkin mies saattaa tappaa vaimonsa ja perheensä vastaavassa tilanteessa. Massamurhaamisessa ei ole muuta eroa kuin se, että suomalainen tappaja ei saa teolleen kenenkään hyväksyntää. Maahanmuuttajalla sen sijaan saattaa olla lähipiiri, joka katsoo miehen ja perheen kunnian tulleen näin pelastetuksi. Kulttuurinen tieto tuesta voi osaltaan motivoida tekoa.Nuorten maahanmuuttajien runsasta rikollisuutta selittää "sukupolvitekijä". Kansainvälisten tutkimusten mukaan toisen polven maahanmuuttajanuoret syyllistyvät rikoksiin selvästi tiheämmin kuin ensimmäisen polven maahanmuuttajat.Selitys on kohtalaisen yksinkertainen: ensimmäisen polven maahanmuuttajat pysyttelevät pääsääntöisesti sukunsa piirissä, jolloin sosiaalinen kontrolli toimii ainakin aluksi. Toisekseen heidät voidaan karkottaa maasta sääliä tuntematta. Tämä hillitsee rikollisuutta. Ja kolmanneksi heillä on suuria odotuksia hyvinvointivaltiosta.Sukupolvitekijä koskee erityisesti Suomea, sillä toisen polven maahanmuuttajat ovat meillä nyt astuneet rikostentekoikään.
veritas odium parit.

Offline Marko Heinonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 755
  • Gender: Male
  • Marko Heinonen
    • View Profile
    • Email
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1477 on: 25. 01. 2010 12:12 »
Ajattelin olla kirjoittamatta koko tähän maahanmuuttoketjuun, mutta pannaan nyt kuitekin taas pari sanaa. Eilen kanavapujotellessani (en muista oliko se ohjelma jossa kerrottiinn Irakin naisjalkapallojoukkueesta, vai joku toinen) törmäsin juttuun islamilaisten maiden oikeuslaitosten toiminnasta. Jutussa x rikoksesta tuomitulle olisi tuomari antanut "vain" vankeustuomion, mutta OMA SUKU vaati kuolemantuomiota. Näin käy kuulemma usein. Suvun kunnia ei kuulemma muuten palaudu, ennenkuin syyllinen on kuollut. Siistiä. Eli on siis olemassa ihmisryhmä, jonka "sisäiseen koodistoon ja elämänarvoihin " kuuluu rankaista ihmistä kuolemalla tietyistä (meidän mielestämme yleensä vähäpätöisistä) jutuista. Jos perheen tytär seurustelee, tai jopa kihlautuu "vääräuskoisen" kanssa, on suvun miespuolisten (esim. isä tai veli) velvollisuus rankaista tytärtä, että suvun kunnia säilyy.

ps. Kävin muuten taas kebapilla keskustan etnisessä ravintolassa, ja olen vieläkin hengissä.
MARKO HEINONEN
kaupunginvaltuutettu (kok)
-Vaasa-
"kova kokoomuslainen, jonka sisällä asuu pieni vihreä perussuomalainen demari"

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1478 on: 25. 01. 2010 12:12 »

Toinen asia on sitten se, että niin sanottu kunniamurha eroaa systemaattisesti tavanomaisista murhista ja tapoista. Kunniamurha on "laillistettu" murha sharialain ja islamilaisten tapojen mukaan.


Aivan. Mutta missä mitassa tälläista tapahtuu Suomessa? En nyt tarkoita mitään jonkun poliisin näppituntumaa, vaan ihan oikeita tapauksia.
Onko silloin aina kyseessä "laillistettu" murha, kun Islamia tunnustava tappaa, vai voiko hän tappaa myös ihan samoin motiivein, kuin Virtanen?


 Jutussa x rikoksesta tuomitulle olisi tuomari antanut "vain" vankeustuomion, mutta OMA SUKU vaati kuolemantuomiota.


Minä olen muuten todistanut samankaltaisia vaatimuksia täällä pohjolassa. Viimeksi kun eräs keski-ikäinen mies ajoi humalassa lapsen päälle. Lapsi kuoli ja samassa rytäkässä toinen lapsi loukkaantui vaikeasti. Oikeus tuomitsi miehelle lyhyen rangaistuksen kuolemantuottamuksesta.
Mutta yleinen mielipide vaati miehelle kuolemanrangaistusta. En tosin tiedä, miten miehen oma suku suhtautui asiaan, mutta ei tämä ainakaan sen perheen kunniaa lisännyt...

Quote
ps. Kävin muuten taas kebapilla keskustan etnisessä ravintolassa, ja olen vieläkin hengissä.

Tarkistitko, oliko ovenkahvat puhdistettu?


Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuspäällikkö kirjoittelee näin:
"Maahanmuuttajien rikoksia ei rangaistuksilla estetä"
Vanhemmat ovat avainasemassa, kun toisen polven maahanmuuttajia yritetään pitää kaidalla tiellä, kirjoittaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuspäällikkö Juhani Iivari.


On se hienoa, että korkeista viroista löytyy miehiä, jotka tietävät ja voivat tuoda tyhmälle kansalle tietoa.

Mutta osa tyhmästä kansasta tietää varmasti jo nyt, ettei suomalaisten tekemiä rikoksia estetä rangaistuksilla. Miten siis homma voisi toimia jotenkin eri tavalla, kun on kysymys maahanmuuttajista???

Olisikin ollut ratkiriemukas lausunto, jos hän olisi sanonut: Maahanmuuttajien lapsista tulee hyvätapaisia automaattisesti, eikä siihen tarvita sen kummemmin edes heidän vanhempiaan! Voi jummi mikä tilanne se olisi ollut!

Ja eiväthän kantasuomalaiset vanhemmat ole avainasemassa, kasvattaessaan sinisilmäisiä lapsiaan kaidalle tielle, eiväthän?

Tuossapa taitaa olla virka, jota meikämatsemankin voisi alkaa hakemaan, sillä noihin lausuntoihin ei tarvita niin hääppöistä koulutusta!

Hahahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.... Voe siun kanssa Helin!
« Last Edit: 25. 01. 2010 12:12 by Matseman »
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline T.Tyly

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 488
    • View Profile
Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #1479 on: 25. 01. 2010 12:12 »
Risto Helinille:

Opettele käyttämään enteriä ja kappalejakoa.  Tuollaista pötköä ei kukaan jaksa lukea.

Oi, te viisaat miehet.

Mitä arvelette islaminuskoisten ajattelevan jos heille kerrotaan että suomalainen tyttö tapetaan jos hän seurustelee islaminuskoisen pojan kanssa.  Taputtavako käsiään?

Tapetaanko myös islaminuskoinen poika sukulaistensa toimesta tässä tilanteessa vai koskeeko kunniamurha vain tyttöjä?

Minäkin olen sitä mieltä, että ravirata on kaavoitettava asunnoille!