Author Topic: Maahanmuuttopolitiikkamme  (Read 458550 times)

0 Members and 17 Guests are viewing this topic.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2920 on: 30. 11. 2010 07:07 »

Olen oppinut elämässäni lähdekriittiseksi. Emigrantti- sana ei ole englantia, vaan se on latinaa.


Myös minä suhtaudun usein kriittisesti eri lähteisiin.

Mutta emme me ole hakeneet tänne tuota Emigrantti sanaa latinasta, vaikka se tuleekin sieltä, vaan meidän käyttämämme Emigrantti tulee lähinnä juuri tuosta Amerikan siirtolaisuudesta. Sieltä se tänne tuli, vaikka se onkin alunperin latinaa.

Eri sanat haetaan ajanjaksojen mukaan eri paikoista ja niitä käytetään myös silloin eri tavoin. Ei suomenkielikään tuntenut vielä joku aika sitten sellaista termiä, kuin maahanmuuttaja. Totta kai sellainen oli olemassa, mutta kun ei ollut maahanmuuttoa, niin ei ollut maahanmuuttajiakaan. Oli vain loikkareita Neuvostoliitosta, pari vuodessa:-)

Hieno asia nuo mitalit. Minusta kuuluu asiaan, että saa tunnustusta, esim. juuri mitalin muodossa. Tyttökin sai mitalin tässä muutamia viikkoja sitten, kun voittivat erään turnauksen. Hänellä roikkuukin niitä jo iso vyyhti huoneensa seinällä.
Henkilökohtaisesti haluaisin kunnioittaa mitalilla meidän lehdenjakajaamme. Tulee joka aamu - jos vain on lehti painettu - minuutilleen samaan aikaan, oli sitten millainen sää hyvänsä.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2921 on: 30. 11. 2010 10:10 »
Mitä suomalaiset lähti Amerikkaan pakoon? Sanokaa edes syy? Jotkut lapsenelatusmaksuja pakoon. Emigrantti sana on latinaa ja piste. Ja siitä se käännetään suomenkielelle. Te taas päästelette tyhjiä hölötteitä jotka ei perustu tosiasioihin. Ei missään vaiheessa emigranteista puhuta pelkästään siirtolaisiana vaan he ovat PAKOLAISIA. Minä luotan enemmkän omiin tietolähteisiini sivistyssanakirjaan, isoon tietosanakirjaan ja historian tutkimustietoihin. On emigratti kirjallisuus ja emigrantti taide, taiteija Kirka oli emigrantin jälkeläisiä.

Olen sikäli tuon nimerkki Piiskan epämääräisen vuodatuksen ymmätänyt, sillä Suomesta lähti sodan päätyttyä valvontakomissiota pakoon Ruotsiin ja muihin maihin ihmisiä, he olivat myös emigrantteja siirtolaisuuden lisäksi.

Lopettakaa nyt tuo hullutus, te netistä huolimattomasti kaivelette puolivillaisia asioita. Teillä näyttää olevan täysin hunningolla koko historian tietämys. Olette olleet laskettelemassa silloin, kun minä olen opetellut historiaa. Te kirjoituksillanne häpäisette venäläisten emigranttien muistoa ja tuskaa olla isänmaattomina vieraassa maassa. Siellä Vaasan ortodoksisella hautausmaalla on paljon venäläisiä emigrantteja. Miksi he olivat täällä, jos he olisivat menneet kotimaahansa niin kommunistihallinto olisi heidät välittömästi teloittaneet.

Opetelkaa tuintemaan historiaa ja väittäkää sen jälkeen.

Pentti Suksi

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2922 on: 30. 11. 2010 10:10 »
Myös vuoden 1918 kansalaissodan jälkeen Neuvostoliittoon muuttaneet suomalaiset olivat emigrantteja.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2923 on: 30. 11. 2010 10:10 »
Olen yksi heistä, joiden mielestä olisi hyvä jos Suksi opettelisi lukemaan.


Myös vuoden 1918 kansalaissodan jälkeen Neuvostoliittoon muuttaneet suomalaiset olivat emigrantteja.

Siis pakolaisia?


Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2924 on: 30. 11. 2010 10:10 »
Virallinen termi on emigrantti.  Tarkoittanee sitä etä osa muutti työläisten paratiisiin ideologisista syistä.  Muutaman kohdalla voidaan ajatella että sana pakolainen sopi heihin.  Näihin kuului mm. vaasalainen faktori Eino Nieminen.

"Nieminen toimi vaasalaisen Työn Ääni -lehden faktorina. 28. maaliskuuta 1930 lapuanliikkeen miehet tunkeutuivat Työn Ääni -lehden kirjapainoon ja rikkoivat kangin molemmat latomakoneet, sekä kaikki kolme painokonetta. Oikeudenkäynti asiasta järjestettiin 4. kesäkuuta 1930 Vaasan kaupungintalolla.

Oikeudessa todistanutta faktori Eino Niemistä kirottiin "ryssän ruplilta haisevaksi saatanaksi". Nieminen vedettiin oikeusistunnon päätteeksi istuntosalin eteisestä kadulle, jossa hänet hakattiin pahoin ja riisuttiin valokuvaajien edessä alushoususilleen. Tapahtumasta otettu valokuva tunnetaan nimellä "Riisuminen".

Eino Nieminen ja hänen vaimonsa Svea pakenivat poliittista vainoa Neuvostoliittoon 1930. Eino tuhottiin myöhemmin Neuvostoliitossa, mutta hänen vaimonsa palasi kotimaahansa 1983.  (Wikipedia)

Eino Niemisen alushousuista revityt suikaleet koristivat sittemmin AKS:n eli Akateemisen karjaseuran aktiivien rintäpieltä.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2925 on: 30. 11. 2010 10:10 »
Vastaan sinulle tässä tarkasti. Yritä edes lukea.


Mitä suomalaiset lähti Amerikkaan pakoon? Sanokaa edes syy?



Kukaan ei ole väittänyt täällä, että suomalaiset olisivat lähteneet pakoon. Päinvastoin, on kirjoitettu, että suomalaiset lähtivät lähinnä leveämmän leivän perään, Amerikkaan.

Quote
Emigrantti sana on latinaa ja piste.


Onko joku väittänyt, etteikö asia olisi näin? Siitä tässä ei ole ollut missään vaiheessa kysymys.

Quote
Ja siitä se käännetään suomenkielelle.

Myös tämä todettu jo täällä.

Quote
Ei missään vaiheessa emigranteista puhuta pelkästään siirtolaisiana vaan he ovat PAKOLAISIA.

...kin. Kukaan ei ole täällä esittänyt tällekään mitään vastalauseita. Sensijaan väite kuuluu, että emigranteiksi kutsutaan myös ihmisiä, joita muuten kutsutaan suomenkielellä siirtolaisiksi. Myöskin ruotsinkieli tunnistaa emigrantin siirtolaisena, joka on jättänyt maansa.

Quote
Minä luotan enemmkän omiin tietolähteisiini sivistyssanakirjaan,

Minulle on ihan sama, vaikka luottaisit vaikka joulupukkiin. Mutta tuomalla tänne esiin asioita, joita kukaan ei ole edes kiistänyt, ei tarkoita sitä, etteikö kukaan niistä olisi perillä. Itse asiassa et ole niistä itsekään perillä, vaan joudut myös sinä turvautumaan tietolähteisiin. Kaikilta näitä teoksia ei löydy, joten silloin täytyy kaivella netistä.

Quote
On emigratti kirjallisuus ja emigrantti taide,


Tämäkin on jotain, jonka tuot itse tänne ja jota kukaan ei ole kyseenalaistanut.

Quote
taiteija Kirka oli emigrantin jälkeläisiä.

Onko joku kieltänyt tämän?

Quote
Lopettakaa nyt tuo hullutus,


Jos hulluudesta puhutaan, niin alan epäillä, ettei siellä päässä ole oikein kaikki kunnossa. Rähiset joka keskustelussa täällä.

Quote
te netistä huolimattomasti kaivelette puolivillaisia asioita.

Kaivamme mitä tarvitsemme ja löydämme yleensä mitä haemme/tarvitsemme. Hae sinä tarvitsemasi info mistä haluat. En usko, että kenelläkään on mitään sitä vastaan.

Quote
Teillä näyttää olevan täysin hunningolla koko historian tietämys.


Jokainen tietää jotain historiasta. Jotkut ovat niin kiinnostuneita aiheesta, että tietävät paljonkin. Toiset taas eivät. Tämä on aika yksinkertaista matematiikkaa, ihan perussellaista Suksi. Voitko ymmärtää tällaista asiaa? Vai voinko nimittää sinut ääliöksi samalla logiikalla, koska et ymmärrä moottorin päälle mitään?

Quote
Olette olleet laskettelemassa silloin, kun minä olen opetellut historiaa.

Paljon mahdollista. Mutta osaatko sinä lasketella, vai mennäänkö pulkalla vaan?

Quote
Te kirjoituksillanne häpäisette venäläisten emigranttien muistoa

Venäläisistä emigranteista kirjoittaa vain Pentti Suksi.

Quote
Siellä Vaasan ortodoksisella hautausmaalla on paljon venäläisiä emigrantteja.

Entä sitten? Lepää siellä paljon muitakin vainajia, mutta eivät he varmasti halua osallistua tähän keskusteluun.

Quote
Miksi he olivat täällä, jos he olisivat menneet kotimaahansa niin kommunistihallinto olisi heidät välittömästi teloittaneet

En tiedä. Enkä välitä.

Quote
Opetelkaa tuintemaan historiaa ja väittäkää sen jälkeen.

Tunnen historiaa sen verran, kuin arvelen tarvitsevani. Lopun tiedon voin sitten hakea vaikka netistä, jos tulee tarve.

Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2926 on: 30. 11. 2010 12:12 »
Kävin ohimennen kirjastossa. Kaivelin sanaa emigrantti useista tietolähteistä. Vanhin tietolähde oli vuodelta 1909 jha siitä tähän päivään. Minun ei tarvitse päätäni alaha painaa teidän edessä. Emigrantti on latinaa
ja tarkoitaa sitä, että joka on maasta muuttanut pakoon uskonnollisista tai poliittisista syistä..  Matsemanilla on taas tämä ripulikohtaus kun ei voi sanoa, että anteeksi kun olin väärässä. Tarkastelin netistä asiaa, kovin oli köppääset tiedot jotka ei vastannut tieteen selityksellä. Olen oppinut  tiedon hankinnassa, tosin katson netistä, mutta sitten joudun turvautumaan kirjaston apuun tai maakunta-arkiston tietoihin.

Matseman taas sortuu siihen, että kun on debatin hävinnyt, alkaa perusteeton vastapuolen mustamaalaus.
Se ei ole rehellistä. Vain hävinnytyt käyttäytyy noin sikamaisesti. Anteeksi nyt mutta jo pakko sanoa oieti. Ensin väitetään kivenkovaan ja sitten kun jäädään väärästä väitteestä kiinni, esitetään vastaväite, ettei kukaan ei ole väittänyt. Suomessa sisäisesti ei voi olla emigrantti se edellyttää aina maastamuuttoa ja siirtolaisuutta.
Herrasmiehen tapa on siistiä kieltään ja tunnustaa tappionsa. Minä en ole tässä tappiota kärsinyt vaan oli 100%:sti oikeassa. Olen lukenut sinun sanaripulisi.

Pentti Suksi

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2927 on: 30. 11. 2010 13:01 »
Oikeastaan minä jo tiesinkin, että on ajantuhlausta yrittää selvittää sinulle jotain tarkasti. Vanha totuus on, ettei sellaiselle, joka ei ymmärrä, kannata selittää.

Herrasmiehestä sinun ei kannata täällä kirjoittaa. Se termi on sinun maailmassasi niin kaukana, että sitäkin saat varmasti hakea tietosanakirjasta.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2928 on: 30. 11. 2010 13:01 »
Keskustelu Emigranteista alkaa olla naurettavaa.  Kansalaiskeskustelussa ei tarvitse päästä sanomaan viimeistä sanaa, koska jokainen keskustelija saa vapaasti tehdä omat johtopäätöksensä ihan itse.

Käsittämätöntä jankkaamista

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2929 on: 30. 11. 2010 13:01 »


jokainen keskustelija saa vapaasti tehdä omat johtopäätöksensä ihan itse.



Tämä koskee myös sinua.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline PiisKa

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 121
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2930 on: 30. 11. 2010 13:01 »
Sano ny vielä se viimenen sana Matseman,
"korjailet" ja saivartelet jatkuvasti .Oikein copypaste nulkki
Kasva jo Aikuiseksi !



Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2931 on: 30. 11. 2010 14:02 »
Sano ny vielä se viimenen sana Matseman,
"korjailet" ja saivartelet jatkuvasti .Oikein copypaste nulkki
Kasva jo Aikuiseksi !




Esitin tuolla ylempänä sinulle pari kysymystä heitoistasi, joihin en itse asiassa odotakaan vastausta, koska puhut paskaa. Joten aloita sieltä jos kerran löytyy ruutia. Keskustellaan sitten sen jälkeen, kuka on aikuinen.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

belurisk

  • Guest
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2932 on: 30. 11. 2010 15:03 »
Rauhoittukaa jo nyt hyvät ihmiset.
Ei tämä kirjoittelu tässäkään foorumissa ole niin vakavasti otettava asia.
Joulun odotusta vain kaikille ja onhan tässä tulossa Itsenäisyyspäivänkin vietto.
Jäätä hattuun, sitähän nyt saatavilla. :)

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2933 on: 30. 11. 2010 16:04 »
Emigrantti on latinaa ja tarkoitaa sitä, että joka on maasta muuttanut pakoon uskonnollisista tai poliittisista syistä..  

Ajattelin olla sekaantumatta tähän keskusteluun, mutta kun täältä aina löytyy joku ”PiisKa” ja muutama muu, joka katsoo aiheelliseksi hyökätä tietyn kirjoittajan kimppuun nollaviesteillään. Valitettavasti vain Matseman näyttäisi olevan jälleen kerran väittämässään oikeassa.

Tässä siis keskeiset väittämät:

·   Matseman väitti, että emigrantti on kuka tahansa synnyinmaasta muuttanut, tietysti myös pakolainen.
·   Suksi on koko ajan väittänyt (yllä oleva lainaus), että emigrantti on siirtolainen joka on nimenomaan paennut, lähtenyt maanpakoon synnyinmaastaan.

Hauskaa on, että muun muassa Roy Rabb haluaa todeta, että Suksi on oikeassa, mutta todistaa lähes tarkalleen juuri niin kuin Matseman on kirjoittanut (2917). Hänhän toteaa, että bolsevikit antoivat sanalle halveksittavan merkityksen nimittäessään vallankumousta pakenevia emigranteiksi. Se ei suinkaan tarkoita sitä, että se olisi levinnyt maailmanlaajuiseksi nimitykseksi. Rabb ja Suksi tuntuvat tarkastelevan asiaa pelkästään bolsevistisesta näkökulmasta.

Vaasalainen niin ikään kirjoittaa, että myös ideologisista syistä ”työläisten paratiisiin” muuttaneet olivat emigrantteja. Eivät siis paenneet mitään, vaan lähtivät etsimään ihanneyhteiskuntaansa.

Pienellä googlauksella ja varsinkin kun hakee englanninkielisiltä sivuilta, löytyy hyviä tietolähteitä. Muun muassa seuraavia: Sanana emigrant on tosiaan alkuperältään latinaa ja tarkoittaa mennä, kulkea. Sanan väitetään otetun nyt puheena olevassa mielessä käyttöön USA: ssa jo 1600-luvulla, kun Euroopasta (Irlanti, Italia, Ranska, Englanti) monet lähtivät hakemaan uudelta mantereelta leveämpää leipää.
Yhdestäkään linkistä en löytänyt viittausta siihen, että kysymys olisi pelkästään jotain asiaa (polittinen, uskonnollinen) pakoon muuttanutta henkilöä. Päinvastoin monessa linkissä nimenomaan luetellaan liuta muitakin syitä.

Luulenpa, että joutuu menemään venäjänkielisille sivuille, jotta voisi löytää Suksen väittämän mukaisen tulkinnan. Sekään ei tietenkään tarkoita, että tulkinta olisi muualla kuin bolsevistisessa historiankirjoituksessa käytössä.
« Last Edit: 30. 11. 2010 16:04 by Jorma Kivimäki »

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2934 on: 30. 11. 2010 17:05 »
Eli olinko koko ajan oikeassa.  Emigrantti on mamu?
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2935 on: 30. 11. 2010 17:05 »
Eli olinko koko ajan oikeassa.  Emigrantti on mamu?

Mamu llienee maahanmuuttaja. Eli et ollut oikeassa, koska emigrantti on edelleen maasta muuttanut. Erimielisyys on koskenut sitä, vaikuttaako muuton syy tämän sanan käyttöön.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2936 on: 30. 11. 2010 18:06 »
Pitäydyn alan tutkijoiden ja  tietosanakirjojen tekijöitten eli tieteen huippuosaajien  antamaan tietoon, kuten Focukseen, Factaan, Uuteen tietosanakirjaan tietosanakirjaan v. 1909, Otavan Isoontietosanakirjaan, sivistyssanakirjaan. Emigrantti sana määritellään näin:

"Emigrantti. Latinaa siirtolainen, varsinkin  Ranskanaatekliset, jotka vallankumouksen puhjettua 1789 pakenivat maasta, samoin kommunistisen bolshevikkikumouksen jälkeen maasta paenneet venäläiset emigrantit tai saksasta ja muualta kansallissosialismia paenneet.  He olivat paenneet poliittisista tai uskonnollisista syistä.

Kivimäki, olen  huomannut jo aikaisemmin että sinulla on hyvin heikot tiedot historiasta. Ne on näitä Kivimäen "nettitietoja". Suksi ei väitä yhtään mitään vaan nojautuu historian tosiasioihin ja alan tietosanakirjoihin. Emigrantti ei ole pelkästään mamu, se on sitäkin, hän on nimenomaan paennut maastaan uskonnollisista tai poliittisista syistä.

Kivimäki on jopa niin viisdas että tuosta lonkalta pystyy kumoamaan minun lapsuuteni muistot emigranteista. Kuka tahansa siirtolainen ei ole määriteltävissä emigrantiksi. Nykyemigrantit hakee Suomesta turvapaikkaa. Ja matsdeman laajensi emigrantin liian laajaksi käsitteeksi, siis epätieteelliseksi totuudeksi.

Leninnin kommunistihallintoa paenneet olivat nimenomaan maailmanlaajuisesti emigrantteja. Katselin syksyll Yle teemalta hyvin mielenkiintoista ohjelmasarjaa Venäjän emigranteista ja heidän elämästään.  venäläisen tiedemiehen juontamana. Hän kävi Ranskan emigranttien hautausmaalla erään haudan ääressä. Kivessä luki Vladimir Iljittsh Lenin, siinä lepäsi se oikea Lenin jonka rosvopäällikkö V.I.Uljanov
varastija väärensi sen avulla passin jolla hän tuli Suomen kautta Venäjälle. Koko Leninin suku muutti nimensä joksikin muuksi. Koko ohjelma käsitteli Euroopan venäläisistä emigrateista. Ei se ollut ollenkaan halveksittava nimi, päinvastoin!

Neuvostoliittoon pakeni myös  suomalisia emigranteiksi poliittisista syistä.  Luulisi nyt sinun punikkina tietävän 1918 kansalaissodan päättymisen historian. n. 30000 muutti Suomesta NL:oon emigranteina. n. 5000 meni rakentasmaan ihanne yhteiskuntaa ja huonosti kävi Stalinin suuressa terrorismissa.

Tämä Kivimäki ei ole bollsevistinen näkökulma niikuin itsellesi uskottelet.Se on tieteen näkökulma. Kyllä on sinulla todella heikot tiedot historiasta. Suksen väittämää ei tarvitse hakea Venäjän kielisiltä sivuilta,vaan mene kirjastoon etsi sana emigrantti ensin tietosanakirjoista ja muista tieteellisistä tietolähteistä. Kivimäelle yksi neuvo: ota ne poliitiikan aivot pois sillä historiaa ei lueta poliittisilla aivoilla.

Pentti Suksi

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2937 on: 30. 11. 2010 18:06 »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Marko Heinonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 755
  • Gender: Male
  • Marko Heinonen
    • View Profile
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2938 on: 30. 11. 2010 18:06 »
Ei ole olemassa mitään yleistä "ajan kestävää" määritystä tietyille sanoille. Sanat ja niiden merkitykset elävät ja muuttuvat aikojen kuluessa.
Eri aikakausien  sanakirjoissa määritelmät muuttuvat ajan kuluessa kertomaan mitä sanalla kulloinkin kuvataan, eli miten tietyn aikakauden ihmiset tarkoittavat sanalla, ja mitä sanalla kulloinkin kuvataan. Käsityksien ja ajan muuttuessa, muuttuu usein myös sanan määritelmä ja merkitys puhekielessä. Näin esim. 1900 luvun alun sanakirjan määritys jollekkin sanalle voi olla täysin eri, kuin miten sanalla nykyisin tarkoitetaan.
MARKO HEINONEN
kaupunginvaltuutettu (kok)
-Vaasa-
"kova kokoomuslainen, jonka sisällä asuu pieni vihreä perussuomalainen demari"

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2939 on: 30. 11. 2010 18:06 »
Minun sukupolveni tuntee sanan emigrantti.   Sanalla tarkoitettiin ihmisiä jotka pakenivat Venäjän vallankumousta  ulkomaille, missä he vastustivat bolsevikkejä  ja tukivat monarkistista valkoista armeijaa. Heitä yhdisti antikommunismi, ortodoksinen kirkko ja usko kapitalistiseen talousjärjestelmään.  Monet emigranteista saivat ”lännessä” tarunhotoisen imagon.

Sanaa on käytetty myös toisen maailmansodan aikana saksasta paenneista juutalaisista ja intellektuelleista sekä tsaarinvallan aikana Venäjältä Suomeen paenneista anarkisteista.

Nykykielessä sana on lentynyt tarkoittamaan siirtolaista.

Tällainen käsitys varmaan on yleinen, varmaan itsellänikin sanasta emigrantti tulee mieleen ensimmäiseksi Venäjän vallankumousta paennut henkilö. Toki myös Ernesti toteaa sanan tarkoittavan nykykielessä siirtolaisiakin.

Lukemani perusteella tulin siihen käsitykseen, että sana on ollut jo paljon aikaisemmin käytössä USA: ssa ja se sisälsi myös muunlaisen maastamuuton.  Saattaisin uskoa siihen mitä  Roy Rabb tuolla aikaisemmin kirjoitti: ” Venäjällä bolseviikit antoivat sanalle halveksivan merkityksen nimittäessään vallankumousta pakenevia emigranteiksi.” .

Suksi puolestaan kirjoittaa taas puutaheinää. Ei ole helppoa keskustella henkilön kanssa, joka menee koko ajan asiasta sivuun. Tässäkin tapauksessa Suksi kirjoitta kuin olisin väittänyt etteivätkö Leninin kommunistihallintoa paenneet olisi myös emigrantteja. Näin en tehnyt, eikä sitä ole väittänyt kukaan muukaan täällä. Kysymys oli siitä, ovatko myös muusta syystä muuttaneet heitä.

Netistä poimittu tieto perustuu myös tietosanakirjoihin ja alan tutkijoiden käsityksiin. Minä pitäydyn niissä paljon ennemmin kuin luottaisin Suksen lapsuuden muistoihin.

Kuten todettua, kannattaa hakea tietoa maailmanlaajuisesti (englanniksi), niin saattaa saada kokonaisvaltaisemman tiedon. Tarvittaessa voi käyttää googlen kääntäjää. Hakemani tiedot vastasivat aika tarkasti sitä mitä Matseman oli täällä esittänyt.

Politiikan aivoilla ei tässä ole mitään tekemistä, koska tämä kysymys ei ole pätkääkään sitä. Minulle ai ole mitään poliittista arvoa sillä, ketä kutsutaan emigrantiksi.

Marko Heinosen toteamukseen voi myös yhtyä.Tämänkin sanan merkitys on muuttunut ja muuttuu aikojen ja paikkojenkin (eri maissa eri sisältö) myötä.
« Last Edit: 30. 11. 2010 19:07 by Jorma Kivimäki »

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2940 on: 30. 11. 2010 19:07 »
Te olette sitä ikäluokkaa joka ei tunne sanaa emigrantti. Minä tunsin montakin emigranttia Suomessa HUOM! henkilökohtaisesti.

Vanhemmassa tietosanakirjassa otetaan Ranskan vallankumousta paenneet aateliset. Kyllä on niin, että puoleaivot on jätettävä narikkaan katsottava historiaa ennakkoluulottomasti. Kun te väittelyn häviätte, niin tehkää se reilusti ja sanokaa: anteeksi olin väärässä. Siinä on kolme sanaa. Älkää tehkö itsestänne naurettavia pellejä. Ensin te väitätte sitten kirjoitatte pitkiä selostuksia kuinka hullu on Suksi se tiedä mitään. Onneksi on Kivimäki maailmaan syntynyt, joka tietää kaikki asiat historiasta. Tosta noin vaan googlettamalla. Kyllä googlen antamat tiedot käy vihjeestä, ei muuta. Ne pitää aina tarkistaa ja vielä kerran tarkistaa. On se upeaa ajatella, että Suksi kirjoittanut lähes kaksikymmentä tietosanakirjaa ja lukuisia historian  oppikirjoja ennen syntymäänsä ja  2000-luvulla.

Nyt on kysymys siitä ja väin siitä, onko tieteellä enää mitään merkitystä? Vai onko huuhaan selittäjät
voitolla ja kumoaa tieteen. Siirtolais synonyymiä ei voi käyttää pelkästään siirtolaisesta joka on muuten siirtynyt maasta toiseen.
Minä  en ole Kivimäki ole senttiäkään mennyt sivuun, niinkuin yrität tietämättömyyttäsi puolustella. Se on sinun kuvitelmaasi. Ernesti Hoo kirjoitta täysin oikein. Nykykieleen käännettynä käännös on virheellinen, mennään oieti siitä mistä aita on matalin.

Nyt vielä kerran, minä en väitä mitään vaan minä nojaudun tieteen antamaan selitykseen ja sama se on nykytieteessäkin. Nimi ei ollut käytössä USA:ssa vaan Ranskassa. Tässä sekotetaan täysin tahallisesti USA:n siirtolaishistoria. Jätä Kivimäki ne politiikan aivot vihdoinkin  narikkaan ja mene kirjastoon tutkimaan asiaa.

Pentti Suksi

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2941 on: 30. 11. 2010 20:08 »
Kyl mie ihmettelen suurest miks tääl yhä jankataan emigranteist.
Tämän jankkauksen aikana valtiomme on velkaantunut senverran että monikaan tämän palstan kirjoittajista ei pysty elämänsä aikana laskemaan summaa kahdenkymmenen euron seteleissä, edes kummitutit sormissaan.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2942 on: 30. 11. 2010 20:08 »
Tosi on, sanoo Jaakko Lassila aikoinaan.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2943 on: 30. 11. 2010 20:08 »
Te olette sitä ikäluokkaa joka ei tunne sanaa emigrantti.

Jos sana otettiin käyttöön USA: ssa jo 1600-luvulla, et ehkä sinäkään vielä silloin elänyt ?

Tieto ei ole minun kuvitelmani, voin koska tahansa laittaa myös lähteen. Sinun kanssasi keskustellessa se on kuitenkin ihan turhaa, joten annetaan olla. Minulla ei ole enää mitään lisättävää, eikä myöskään pois otettavaa.

Suksi kaipaa anteeksipyyntöä sen jälkeen, kun on koettanut kaikin tavoin mollata vastaväittelijänsä. Ensinnäkin kenelläkään ei ole sinulle mitään anteeksi pyydettävää ja toisekseen vaikka olisikin, sitä tuskin kukaan tekisi, koska niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Quote
On se upeaa ajatella, että Suksi kirjoittanut lähes kaksikymmentä tietosanakirjaa ja lukuisia historian  oppikirjoja ennen syntymäänsä …
 

Olen sanaton.

Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2944 on: 30. 11. 2010 20:08 »

Tämän jankkauksen aikana valtiomme on velkaantunut senverran että

velkakellon mukaan minunkin osuuteni valtionvelasta on nyt 14 000 euroa. Sikamaista.

Harri Niskanen

  • Guest
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2945 on: 30. 11. 2010 22:10 »
”Kivimäki on jopa niin viisdas että tuosta lonkalta pystyy kumoamaan minun lapsuuteni muistot emigranteista. Kuka tahansa siirtolainen ei ole määriteltävissä emigrantiksi. Nykyemigrantit hakee Suomesta turvapaikkaa. Ja matsdeman laajensi emigrantin liian laajaksi käsitteeksi, siis epätieteelliseksi totuudeksi.”

Jorma Kivimäki ei ole kumonnut Pentti Suksen lapsuudenmuistot, koska ne eivät ole tällä palstalla keskustelun aiheina.

"Nykyemigrantit hakee Suomesta turvapaikkaa", Suksi sanoo aivan oikein, tosin hän tuo keskusteluun mukaan uuden termin ”nykyemigrantti”, jota ei määrittele tarkemmin.

”Ja matsdeman laajensi emigrantin liian laajaksi käsitteeksi, siis epätieteelliseksi totuudeksi”, sanoo Suksi, mikä ei pidä paikkaansa.

Matseman ei ole laajentanut mitään, koska yleiskielessä emigrantti on juuri sitä minkä ilmaisin myös omassa kirjoituksessani: ” Emigrantti on maasta pois muuttanut henkilö. Periaatteessa sana "emigrantti" tarkoittaa maasta toiseen muuttanutta lähtömaan kannalta katsottuna, kun taas kohdemaan kannalta hän on immigrantti. Hyvin tavallista on kuitenkin käyttää sanaa "emigrantti" molemmissa tapauksissa. Usein tätä sanaa käytetään varsinkin ihmisistä, jotka muuttavat poliittisista syistä, esimerkiksi vallankumouksen jälkeen, kun taas muita muuttajia sanotaan maahanmuuttajiksi, siirtolaisiksi tms."

”Emigrantti sana on latinaa ja suomeksi siirtolainen. Sana tuli käyttöön Ranskan vallankumouksen historiasta. Ranskan vallankumous puhkesi 1789  ja  pakenivat maasta aateliset…” , sanoo Suksi, mutta hänellä onkin vain yksi tietolähde.

Jorma Kivimäki sai selville, että sana on vanhempi kuin Suksen esittämä tieto: ”Sanan väitetään otetun nyt puheena olevassa mielessä käyttöön USA: ssa jo 1600-luvulla, kun Euroopasta (Irlanti, Italia, Ranska, Englanti) monet lähtivät hakemaan uudelta mantereelta leveämpää leipää.
Yhdestäkään linkistä en löytänyt viittausta siihen, että kysymys olisi pelkästään jotain asiaa (polittinen, uskonnollinen) pakoon muuttanutta henkilöä. Päinvastoin monessa linkissä nimenomaan luetellaan liuta muitakin syitä.”


Pentti Suksi: ”Kivimäki, olen  huomannut jo aikaisemmin että sinulla on hyvin heikot tiedot historiasta. Ne on näitä Kivimäen "nettitietoja".”

Pentti Suksen perusoletus on, että kaikki vastustavat häntä ja, kuten myös Jorma Kivimäki totesi, keskustelu hänen kanssaan on vaikeaa, koska hän yleensä vetää keskusteluun asioita asian vierestä ja oletuksena on silloinkin, että muut väittelevät hänen kanssaan. Tyypillinen Suksen puheenvuoro voisi olla tällainen: ”Emigrantti on latinaa. Te ääliöt ette ymmärrä historiasta yhtään mitään. Menkää kirjastoon älkääkä väitelkö minun kanssani. Minun sanomiseni perustuvat tieteellisiin faktoihin, joista te ette tiedä mitään.” Näin Pentti Suksi lähtökohtaisesti pitää keskustelukumppaneita tietämättöminä, tyhminä ja ala-arvoisina.

Vihdoin Marko Heinonen räväyttää tosiasioita:”Ei ole olemassa mitään yleistä "ajan kestävää" määritystä tietyille sanoille. Sanat ja niiden merkitykset elävät ja muuttuvat aikojen kuluessa.
Eri aikakausien sanakirjoissa määritelmät muuttuvat ajan kuluessa kertomaan mitä sanalla kulloinkin kuvataan, eli miten tietyn aikakauden ihmiset tarkoittavat sanalla, ja mitä sanalla kulloinkin kuvataan. Käsityksien ja ajan muuttuessa, muuttuu usein myös sanan määritelmä ja merkitys puhekielessä. Näin esim. 1900 luvun alun sanakirjan määritys jollekkin sanalle voi olla täysin eri, kuin miten sanalla nykyisin tarkoitetaan.”


Jankuttajalle, asioiden vierestä muiden kanssa väärin perustein väittelevälle Pentti Sukselle mikään hänen käsityksistään poikkeavalle käsitykselle ei ole sijaa. Kaikki ovat väärässä, paitsi Pentti Suksi:
”Te olette sitä ikäluokkaa joka ei tunne sanaa emigrantti. Minä tunsin montakin emigranttia Suomessa HUOM! henkilökohtaisesti.”

Emigrantti-sanan käyttö ei mitenkään voi olla riippuvaista siitä kuinka monta emigranttia Pentti Suksi henkilökohtaisesti tunsi.

Jorma Kivimäki saa Pentti Sukselta kehotuksen jättää puolueaivot narikkaan:
”Kun te väittelyn häviätte, niin tehkää se reilusti ja sanokaa: anteeksi olin väärässä. Siinä on kolme sanaa. Älkää tehkö itsestänne naurettavia pellejä. Ensin te väitätte sitten kirjoitatte pitkiä selostuksia kuinka hullu on Suksi se tiedä mitään. Onneksi on Kivimäki maailmaan syntynyt, joka tietää kaikki asiat historiasta. Tosta noin vaan googlettamalla. Kyllä googlen antamat tiedot käy vihjeestä, ei muuta. Ne pitää aina tarkistaa ja vielä kerran tarkistaa.”
Tarkista nyt heti, senkin Kivimäki tietosi! Missä on sanakirjasi vuodelta 1909?

Minä väitän, että Matseman, Kivimäki ja minä itse, sotkemme asioita aivan itse. Miksi? Siksi, että alennumme ottamaan kantaa Pentti Suksen kirjoituksiin. Asioiden oikea käsittely näyttää edellyttävän, että Pentti Suksen kirjoitukset jätetään omaan arvoonsa eikä niitä kommentoida. Mutta helpommin se on sanottu kuin tehty…

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2946 on: 01. 12. 2010 04:04 »
Voin kertoa, että tämäkään keskustelu ei olisi minulle mitenkään mielenkiintoinen ilman Penan hauskoja ja päivää piristäviä kommentteja. Ainoa joka tässä tekee itsestään pellen on Pena itse ja kyllähän me muutkin vähän, mutta sehän on ihan sallittua.

Olisi tosiaan hauska nähdä mitä tapahtuisi, jos esim. Matseman tai joku muu alkaisi haukkumaan Penaa idiootiksi sen takia, ettei ymmärrä autoista mitään. Aivan kuten Pena tekee niille, jotka ei tulkitse historiaa, kulttuuria, taidetta tai hyvää kahvia Penan omalla tavalla. Tuliskohan bannia? Onhan Penaa vähän moitittukin, mutta oikeilla ja keskusteluun liittyvillä syillä.

Jatkakaa ihmeessä. Tämä (Pena) on viihdettä.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2947 on: 01. 12. 2010 06:06 »


Olisi tosiaan hauska nähdä mitä tapahtuisi, jos esim. Matseman tai joku muu alkaisi haukkumaan Penaa idiootiksi sen takia, ettei ymmärrä autoista mitään. Aivan kuten Pena tekee niille, jotka ei tulkitse historiaa, kulttuuria, taidetta tai hyvää kahvia Penan omalla tavalla. Tuliskohan bannia? Onhan Penaa vähän moitittukin, mutta oikeilla ja keskusteluun liittyvillä syillä.
 .

Taas aasiantuntija oksentaa pahaa oloaan.  Muistutan (koska aasiantuntija ei enää muista), että Pentti Suksi on luultlalvlasti ainut joka on bannaattu ja sen jälkeen palannut takaisin kuin mies, eikä suuttunut ylläpidolle "epoäreilulsta kohtelusta."  Olisiko sinusta neiti Asiantuntija sellaiseen?  Tuskin.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

jekku

  • Guest
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2948 on: 01. 12. 2010 07:07 »


Olisi tosiaan hauska nähdä mitä tapahtuisi, jos esim. Matseman tai joku muu alkaisi haukkumaan Penaa idiootiksi sen takia, ettei ymmärrä autoista mitään. Aivan kuten Pena tekee niille, jotka ei tulkitse historiaa, kulttuuria, taidetta tai hyvää kahvia Penan omalla tavalla. Tuliskohan bannia? Onhan Penaa vähän moitittukin, mutta oikeilla ja keskusteluun liittyvillä syillä.
 .

Taas aasiantuntija oksentaa pahaa oloaan.  Muistutan (koska aasiantuntija ei enää muista), että Pentti Suksi on luultlalvlasti ainut joka on bannaattu ja sen jälkeen palannut takaisin kuin mies, eikä suuttunut ylläpidolle "epoäreilulsta kohtelusta."  Olisiko sinusta neiti Asiantuntija sellaiseen?  Tuskin.

Lajunen jatkaa vankalla linjallaan ja puolustaa ystäväänsä ilkeiltä kanssakirjoittelijoilta.
Eiköhän Suksi osaa vastata kirjoiuksistaan itsekin.
Minä olen saanut sen kuvan että, Suksi on jo ties kuinka monesti ilmoittanut lopettavansa kirjoittelun foorumille mutta aina palannut takaisin.
Bannien jälkeen palaaminen ei ole mielestäni osoitus miehisyydestä vaan enemmänkin tuo vaikutelman jonkinlaisesta nettiaddiktiosta.

Mikäli Suksi kokee itseään kaltoin kohdelluksi miksi hän sitten sitten jatkuvasti palaa tänne kirjoittamaan, onhan netti täynnänsä keskustelupalstoja mihin osallistua ilman tälläistä tunnetun henkilön mukanaan tuomaa taakkaa.

Eikä parin viikon banni ole mikään banni joka estäisi paluuta mitenkään onpahan vain kirjoituskielto hetkeksi aikaa.

Asiantuntijan käyttämä tuttavallinen "Pena" nimitys ilmeisesti hiertää myös Lajusta, vai mikä lienee syynä tuohon "neiti" nimittelyyn kirjoittajan nimimekin yhteydessä.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2949 on: 01. 12. 2010 07:07 »

Asiantuntijan käyttämä tuttavallinen "Pena" nimitys ilmeisesti hiertää myös Lajusta, vai mikä lienee syynä tuohon "neiti" nimittelyyn kirjoittajan nimimekin yhteydessä.


Niin tämä "neiti" tulee siitä kun nimimerkki Asiantuntijaa kaiveli kun häntä nimitettiin "herraksi."  Kerroinkin, että on kohteliasta puhutella "herraksi" ja hän kuitenkin itse kertoi, ettei tuo "neiti" mitään haittaa.  Haluan siis olla kohtelias ja puhutella siten kuin se vähiten kanssakeskustelijaa haittaa.  En halua lietsoa epäsopua vaan ennemminkin sopua.

Tässä alla lainaus Asiantuntijan ihmettelystä

Quote
Lainaus käyttäjältä: Asiantuntija - 25.11.10 - klo:23:40:58

Miksi muuten kutsut meitä molempia herroiksi?

 
« Last Edit: 01. 12. 2010 07:07 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2950 on: 01. 12. 2010 07:07 »


Olisi tosiaan hauska nähdä mitä tapahtuisi, jos esim. Matseman tai joku muu alkaisi haukkumaan Penaa idiootiksi sen takia, ettei ymmärrä autoista mitään. Aivan kuten Pena tekee niille, jotka ei tulkitse historiaa, kulttuuria, taidetta tai hyvää kahvia Penan omalla tavalla. Tuliskohan bannia? Onhan Penaa vähän moitittukin, mutta oikeilla ja keskusteluun liittyvillä syillä.
 .

Taas aasiantuntija oksentaa pahaa oloaan.  Muistutan (koska aasiantuntija ei enää muista), että Pentti Suksi on luultlalvlasti ainut joka on bannattu ja sen jälkeen palannut takaisin kuin mies, eikä suuttunut ylläpidolle "epoäreilulsta kohtelusta."  Olisiko sinusta neiti Asiantuntija sellaiseen?  Tuskin.

Ei ole paha olla, ei yhtään. Päinvastoin. Päinvastoin tulen Penan viesteistä hilpeälle tuulelle. Sitä mitä ei ole, ei tarvitse purkaa.

En tiedä onko se yleistä jatkaa kirjoittelua bannin jälkeen, mutta minulle tulee vain Penan lisäksi yksi nimerkki mieleen, joka näin on tehnyt. Se on nimimerkki Asiantuntija. Toki varmaan on muitakin. Riittääkö tuo vastaukseksi siihen, että ehkä minusta on siihen, vaikka väität , että tuskin. Ellei tämä riitä vastaukseksi niin en voi auttaa. Kerroin myös bannin jälkeen kärsineeni rangaistukseni kuin "mies". Banni tuli silloin täysin aiheesta. Muistaakseni kritisoin jälkeenpäin ainoastaan bannin kestoa, jonka kerrottiin etukäteen olevan viikon mittainen, mutta se vaan venyi ja venyi. Toki tuohon venyttämiseen on ylläpidolla täysi oikeus, mutta jos jotakin luvataan, niin ei haittaa vaikka sen pitää.

Nyt voitte viesteillänne jatkaa minun hauskuuttamistani, tämä off-topic on varmaankin puolestani käsitelty.

EDIT:

En halua lietsoa epäsopua vaan ennemminkin sopua.



Aina pitäisi muistaa laittaa kahvikuppi syrjään ja nielaista suu tyhjäksi, ennenkuin Karin viestejä lukee.
Nooo... Rätillä tästä selviää.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2951 on: 01. 12. 2010 07:07 »

En tiedä onko se yleistä jatkaa kirjoittelua bannin jälkeen, mutta minulle tulee vain Penan lisäksi yksi nimerkki mieleen, joka näin on tehnyt. Se on nimimerkki Asiantuntija. Toki varmaan on muitakin. Riittääkö tuo vastaukseksi siihen, että ehkä minusta on siihen, vaikka väität , että tuskin. Ellei tämä riitä vastaukseksi niin en voi auttaa. Kerroin myös bannin jälkeen kärsineeni rangaistukseni kuin "mies". Banni tuli silloin täysin aiheesta. Muistaakseni kritisoin jälkeenpäin ainoastaan bannin kestoa, jonka kerrottiin etukäteen olevan viikon mittainen, mutta se vaan venyi ja venyi. Toki tuohon venyttämiseen on ylläpidolla täysi oikeus, mutta jos jotakin luvataan, niin ei haittaa vaikka sen pitää.

Aivan totta.  Nyt muistan kun asia tuli puheeksi.  Asiantuntijahan kärsi bannin kuin mies.  Kuinkas se noin pääsi minulta unohtumaan?
« Last Edit: 01. 12. 2010 07:07 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2952 on: 01. 12. 2010 08:08 »
Harri Niskasen yhteenveto käynnissä olevasta keskustelusta oli erinomainen.

Silmiin pisti Marko Heinosen viestissä ollut toteamus "Ei ole olemassa mitään yleistä "ajan kestävää"". Käsittelin sitä itsekin yhdessä välissä. Ja tämähän on aivan totta.

Sanakirjoihin nojautuessa on hyvä muistaa myös se, että ne elävät ja että niistä vastuussa olevat kirjoittavat itse esim. tällä tavoin: 

Quote
Suomen kielen perussanakirjan ja Kielitoimiston sanakirjan ilmestymisen välillä on kielessä ehtinyt tapahtua monenlaisia muutoksia. On syntynyt uutta sanastoa, vanhat sanat ovat saaneet uusia merkityksiä ja käsitykset sanojen tyylisävystä ovat muuttuneet.


Uusia sanojahan tulee koko ajan. Esimerkiksi sellaisia sanoja kuin veroehdotus, sähköpostiosoite tai tekstiviesti ei ole ollut vielä 1990-luvun sanakirjoissa.

Kieleen syntyy uutta ainesta myös siten, että vanhat sanat saavat uusia merkityksiä. Atk-termeissä tällaisia on ollut vuosien mittaan paljon, uudessa sanakirjassa mm. palomuuri. Myös sellaiset sanat kuin formaatti ja konsepti ovat saaneet uuden sisällön, samoin missio, joka ei tarkoita enää vain suurta evankelioimiskampanjaa vaan myös yksilön, yhteisön tms. tärkeää tehtävää tai päämäärää.

Mäyräkoira taas tarkoittaa nykyisin myös pitkää, kahdentoista pullon kartonkipakkausta. Kotipolttoinen oli ennen vain viinaa, nyt sellainen voi olla CD-levy.

Yksi hyvä esimerkki, joka viittaa vähän käynnissä olevaan keskusteluun emigrantista ja siitä, miten sen voi ymmärtää tänä päivänä, on itsemurhalentäjä joka on aiemmin yhdistetty toisen maailmansodan japanilaisiin kamikazelentäjiin, mutta lähihistorian tapahtumat ovat laajentaneet merkityksen yleensä lentäjäksi, joka tarkoituksellisesti ohjaa ilma-aluksen törmäämään toiseen alukseen tai muuhun kohteeseen.

Eli periaatteessa tästä(kin) Suksi voi löytää tuon ensimainitun version vanhasta sanakirjasta, eikä näin sitten hyväksy uutta ja tuoretta versiota asiasta.

Sanoja on myös poistettu paljon. Esim. holhoojaa käytetään yhä paljon, vaikka se oikea termi on edunvalvoja. Pointtina se, että holhooja löytyy vanhoista sanakirjoista, kun taas edunvalvoja työntää sitä pois modernista suomenkielestä.

Asiantuntija on oikeassa tuolla ylempänä. Mitä nämä keskustelut olisivatkaan ilman hiihtovälineen uppiniskaisuutta ;-)
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2953 on: 01. 12. 2010 09:09 »


Asiantuntija on oikeassa tuolla ylempänä. Mitä nämä keskustelut olisivatkaan ilman hiihtovälineen uppiniskaisuutta ;-)


Minusta ei ole hieno tapa käyttää omalla nimellään kirjoittavasta,  nimittelyyn tarkoitettua sanaa.

Viimeksi kansakoulussa törmäsin vastaavaan menettelyyn. Silloinkin oli  kysymyksessä jo pihtisynnytyksessä venyneestä klopista. Jonka lahjat valuivat selkärankaan, ehtymättömäksi varastoksi,  odottaen vain venttiilin aukeamista.

Mut ei kai täs mitään,  jatketaan mielellään,   muilla henkilöä kuvaavilla ilmaisuilla,  Kuten hietalahden keisari tai joku muu ilmaisu joka on neutraali,  jos on siihen tarve.

Ernesti Hoo

  • Guest
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2954 on: 01. 12. 2010 09:09 »
Uudissanoilla voi olla hyvinkin osuvia merkityksiä, jos ei välttämättä kovin korrekteja. Tällainen uudissana, johon törmäsin täällä on: pakoloinen

Jos hieman kevennetään, niin terveyskeskuksen uudissana on: arvauskeskus

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2955 on: 01. 12. 2010 11:11 »
No nyt on taas hyvämieli kun on saatu kirjoitusripulia hoidettua.

Sanon nyt vielä kerran emigratti sanasta miten se on tieteellisesti määritelty:

"EMIGRANTTI ( latinaa) varsinaisesti  ne Ranskan aateliset, jotka vallankumouksen puhjettua 1789 pakenivat maasta, samoin Venäjältä bolshevistikumouksen jälkeen maasta poistuneet venäläiset emigrantit ja Saksasta tai muualta kansallissosialismia paenneet. Uskonnollisista tai poliittisista syistä paenneita sanotaan emigranteiksi."

Tämä on  nykyisen  tieteenmääritelmä ja pitäydyn siinä. Teidän väitteet ovat epätieteellistä huuhaata.
Asia on minun kohdaltani loppuun käsitelty.

Pentti Suksi

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2956 on: 01. 12. 2010 11:11 »


Asiantuntija on oikeassa tuolla ylempänä. Mitä nämä keskustelut olisivatkaan ilman hiihtovälineen uppiniskaisuutta ;-)


Minusta ei ole hieno tapa käyttää omalla nimellään kirjoittavasta,  nimittelyyn tarkoitettua sanaa.

Viimeksi kansakoulussa törmäsin vastaavaan menettelyyn. Silloinkin oli  kysymyksessä jo pihtisynnytyksessä venyneestä klopista. Jonka lahjat valuivat selkärankaan, ehtymättömäksi varastoksi,  odottaen vain venttiilin aukeamista.

Mut ei kai täs mitään,  jatketaan mielellään,   muilla henkilöä kuvaavilla ilmaisuilla,  Kuten hietalahden keisari tai joku muu ilmaisu joka on neutraali,  jos on siihen tarve.

Panin muuten viimeksi tavatessamme merkille, että sinun nenästäsi kasvaa karvoja.

Itse asiasta kuitenkin sen verran, ettei mene ihan otsikon vierestä, kannatan hallittua maahanmuuttopolitiikkaa.
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2957 on: 01. 12. 2010 12:12 »
Ei kai se haittaa,  jos vähän naurahdin.  Muistan yhden kaverin,  jolla oli tapana sanoa joutuessaan ahtaalle. Kuolemattoman lauseen.  Hän hämmensi sanomalla kaverille että sinulla on räkää poskipäässä.

Mut maahanmuuttajat eivät useinkaan osaa suomea,  joten heille tuo lause ei kerro mitään.

Offline Matseman

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2050
    • View Profile
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2958 on: 01. 12. 2010 12:12 »
Ei kai se haittaa,  jos vähän naurahdin.  Muistan yhden kaverin,  jolla oli tapana sanoa joutuessaan ahtaalle. Kuolemattoman lauseen.  Hän hämmensi sanomalla kaverille että sinulla on räkää poskipäässä.

Mut maahanmuuttajat eivät useinkaan osaa suomea,  joten heille tuo lause ei kerro mitään.

Laihialta tuttu (lähtöisin?) on myös kuolematon, asiasta toiseen kysymys: "Ookko kuule koskaan kussu  sähköpaimenen päälle? Kyllon kuule vittuusta".
Puunsärkijä ja Paskakasa. Tyypillinen kaksikielisen perheen tytär. Katkeroitunut "lund",  suomalaisen naisen kanssa sängyssä epäonnistunut hyväksyjä ja kaiken pahan pienentäjä. Katkera  , koneella päivät istuva pahansuopainen nilviäinen. Kukkulan kuningas

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« Reply #2959 on: 01. 12. 2010 12:12 »
Palattaisiinko taas ruotuun?
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.