Author Topic: MIKSI?  (Read 8607 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Niin Makaa

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 284
  • kuin petaakin
    • View Profile
MIKSI?
« on: 06. 11. 2009 17:05 »
Miksi kaupan porkkanat eivät enää ole teräviä, vaan päistään tylppiä?
Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: MIKSI?
« Reply #1 on: 06. 11. 2009 18:06 »
Porkkanan kotimaa on tiettävästi Afganistan. Porkkanalajikkeita on paljon ja samoin sateenkaarenväreissä.
On puhtaan keltaisia ja valkoisia. Mutta porkkanan on suomalaiset ovat  mieltäneet  nykyisen värin.

Porkkana lajikkeita ovat Negovia, Nelix, Nottingham, Nakadir, Nevis (tylppä) Nandera (tylppä) , Natyalja,
Dordonge, Ceres, Sopraano, Maestro, Presto, Nanda, Panther ja tylppiä Bangor Namdal ja Nerag.

Viljelijät tuottavat niitä lajikkeita jotka säilyy kellarissa yli talven eli talvilajikkeet, sitten on sellaisia lajikkeita joita voi syksyllä ja saadaan sato toukokuussa, Sitten kesälajikkeita. Se riippuu mitä kuluttaja haluaa ja mitä tuottajalla on. Minulla on ollut puutarhassa porkkanapenkki, että hyvin tunne kappalajikkeita.

Umpi Luuta

  • Guest
Re: MIKSI?
« Reply #2 on: 07. 11. 2009 08:08 »
Anteeksi Pentti jos loukkasin. (poistin viestin)
« Last Edit: 07. 11. 2009 17:05 by Umpi Luuta »

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: MIKSI?
« Reply #3 on: 07. 11. 2009 11:11 »
Onko tämä !"Umpiluudalta" asiantuntemattomuutta vaiko sitä, että pitää periaatteessa minua vastustaa.
Vai mitä tämä on? Etkö todellakaan tunne porkkanalajikkeita?

Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: MIKSI?
« Reply #4 on: 07. 11. 2009 11:11 »
MIKSI?

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Re: MIKSI?
« Reply #5 on: 07. 11. 2009 11:11 »
Jätetään Pentti ja porkkanat rauhaan.  Miksi maksamakkara ei enää maistu maksamakkaralta?  Onko kysymyksessä joku terveysviranomaisten suositus vai pelkkä Herra Snelmannin ahneus.
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: MIKSI?
« Reply #6 on: 07. 11. 2009 18:06 »
Siinä onkin visainen kysymys. Olisi kivaa saada maistaa oikeaa kotona tehtyä maksamakkaraa?
Taitaisi olla huumaava ero.

Offline Hertta

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 662
  • Monikulttuurisuus on voimaa
    • View Profile
Vs: MIKSI?
« Reply #7 on: 11. 08. 2010 21:09 »
Minä

Olen kaunis,
Olen laiha,
Olen vahva,
Olen voittaja,
Olen rikas,
Olen yrittäjä,
Minä olen minä!

Elämme markkinataloudessa, jossa meistä kaikista on tullut tuote. Tuote, jolla on kilpailun kautta syntyvä arvo.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: MIKSI?
« Reply #8 on: 17. 08. 2010 13:01 »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline seppolai

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Vs: MIKSI?
« Reply #9 on: 17. 08. 2010 16:04 »
Veikkaisin teknistä vikaa joko autopilotissa tai vaihtoehtoisesti henkilön päässä joka ruoria on käännellyt. Uskomaton juttu sikäli, että kyseinen reitti pitäisi olla alukselle erittäin tuttu. Vallitsevat sääolot ovat olleet erinomaiset kyseisenä hetkenä.. Ja väylä jossa tämä on tapahtunut on selkeästi merkattu..

Harri Niskanen

  • Guest
Vs: MIKSI?
« Reply #10 on: 17. 08. 2010 20:08 »
Juuri 20.30 Ylen pääuutisissa kerrottiin, että alus ohitti reimarin väärältä puolelta. Inhimillisen tekijän takia alus ajoi kiveen.

Offline seppolai

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Vs: MIKSI?
« Reply #11 on: 17. 08. 2010 20:08 »
Se nyt on ollut alusta asti selvää että väylällä alus ei ole ollut onnettomuuden sattuessa, tietenkään! Mutta minua kiinnostaa suuresti, mikä on se inhimillinen tekijä, että ammattilainen ajaa tutulla reitillä väylän ulkopuolella? Toivottavasti tähän saadaan vielä vastaus aikanaan. Ja luojan kiitos, että paikalle oli osunut nopeasti muita veneitä ja keli oli ollut erinomainen!

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: MIKSI?
« Reply #12 on: 18. 08. 2010 08:08 »
Ilmeisesti se ajoi Karille.  Minulla ei kuitenkaan ollut asian kanssa tekemistä.  Isäni oli merimies ja ehkä nimeni juontuu siitä.  

Joka tapauksessa Karit ovat petollisia kun ovat vedenpinnan alla.  Maissa ne ovat ystävällisiä ja huomaavaisia mutta päästyään veden alle ne upottavat veneitä.  Varokaa siis vedenalaisia Kareja.

Tämä nyt siis vaan pienenä kevennyksenä asiaan.

Nythän se on jo nostettu ylös.
« Last Edit: 18. 08. 2010 08:08 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline seppolai

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Vs: MIKSI?
« Reply #13 on: 18. 08. 2010 08:08 »
Ainakin MTV3:n sivuilla oli linkki joka johti joko Vaasan sivuille tai sitten suoraan Idan yhtiön sivuille. Sielä ei ainakaan näkynyt mitään muita reittejä kuin ainoastaan tuo Mikkelinsaarille vievä risteily. Idan kotisatama sijaitsee siinä juuri ennen Raippaluodon siltaa vasemmalla puolella kun Vaasasta päin tullaan sillalle.

Offline K Lajunen

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 46
    • View Profile
Vs: MIKSI?
« Reply #14 on: 18. 08. 2010 09:09 »
Kävin kuvaamassa Raippaluodon puolella olevat alukset 5 vuotta sitten ja yksikään ei ollut Ida.
Nämä ovat kuitenkin sillan oikealla puolella ja sillan jälkeen Vaasasta tultaessa.



Huomatkaa kuvissa oleva valaistus.  Pilvessä oli rako jonka kautta aurinko valaisi sillan muttei muuta.


rasvattu ajatus

  • Guest
Vs: MIKSI?
« Reply #15 on: 18. 08. 2010 14:02 »
Osaavalla salaman käytöllä tuosta ois saanut kivan kuvan. Ois valaistunut henkilökin.Silleen.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7436
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: MIKSI?
« Reply #16 on: 18. 08. 2010 16:04 »
Ilmeisesti se ajoi Karille.  Minulla ei kuitenkaan ollut asian kanssa tekemistä.  Isäni oli merimies ja ehkä nimeni juontuu siitä.  

Joka tapauksessa Karit ovat petollisia kun ovat vedenpinnan alla.  Maissa ne ovat ystävällisiä ja huomaavaisia mutta päästyään veden alle ne upottavat veneitä.  Varokaa siis vedenalaisia Kareja.

Tämä nyt siis vaan pienenä kevennyksenä asiaan.


Oikeen kunnon meriselitys kuuluu että kippari on risteillyt täysin oikein mutta kari on salakavalasti materialisoitunut väärälle puolelle merkkiä

P.S.  olisiko sukellusveneristeilylle sosiaalista tilausta, noin niin kuin extreme meininkiä Hei me upotaan

.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: MIKSI?
« Reply #17 on: 18. 08. 2010 18:06 »
Osaavalla salaman käytöllä tuosta ois saanut kivan kuvan. Ois valaistunut henkilökin.Silleen.

No joo mutta kuvan ottohetkellä tärkeintä oli tuo epätavallinen auringonvalo.  Tuollaista kohtaa harvoin.  Veneet ja henkilö kuvassa olivat sivuseikka noin ainutlaatuisen auringon antaman rajatun valaistuksen myötä.  Veneet ja henkilö kuvissa olivat silloin täysin sivuseikka.  Ilman yllättävää auringon siltaan suuntautuvaa valaistusta kuvia tuskin olisi otettu.  

Mutta jälkeenpäin ajatellen olet ihan oikeassa.

Kuvat ovat galleriassa hieman suurempana.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Liiteri

  • Guest
Vs: MIKSI?
« Reply #18 on: 18. 08. 2010 19:07 »
Kävin kuvaamassa Raippaluodon puolella olevat alukset 5 vuotta sitten ja yksikään ei ollut Ida.
Nämä ovat kuitenkin sillan oikealla puolella ja sillan jälkeen Vaasasta tultaessa.

Huomatkaa kuvissa oleva valaistus.  Pilvessä oli rako jonka kautta aurinko valaisi sillan muttei muuta.



PIenellä kuvakorjauksellahan tuon tumman osan (alaosa) saa ihan näkyväksi. Kuvaa käännetty myös tuon 1,5 astetta jotta se olisi suorassa.

Edit: Ehkä kaksi astetta olisi ollut lähempänä oikeaa...

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: MIKSI?
« Reply #19 on: 18. 08. 2010 19:07 »
Huonoa onneakin oli rutkasti matkassa. Kyseisessä paikassa Gräsbådanin pohjoispuolella ei ole kuin se yksi iso kivi johon Ida karahti. Huono paikka antaa tarkkaavaisuuden herpaantua. Ehkä osasyyllisenä oli asiakas joka juuri ennen oli kysynyt kuskilta jotain ja kuski oli näyttänyt tälle merikorttia. Idan matkanopeus on 22-25 solmua eli jopa 45 km/h. Siinä nopeudessa ehtii mennä pitkälle ellei koko ajan ole skarppina kun ajaa noin isoa paattia.

Mutta siitä huolimatta outo tapaus. Luulisi, että Idassa olisi ollut viimeisen päälle navigointivehkeet käytössä. Tälläistä ei kertakaikkiaan voi tapahtua, jos ajetaan karttaplotterilla. Mutta olisiko kuski sitten siirtänyt karttanäkymän pois nykyiseltä sijainnilta näyttääkseen matkustajalle jotain ? Tämä voisi selittää hairahduksen.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: MIKSI?
« Reply #20 on: 19. 08. 2010 19:07 »
Miksiköhän härällä oli kengurun jalat ja se pomppasikin katsomoon?  Ihmisiä kaatuu kuin keiloja.

http://www.hs.fi/videot/1135259467985?kategoria=Uutiset&cmp=tm_etu_videokaruselli
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline I.R.Baboon

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
Vs: MIKSI?
« Reply #21 on: 19. 08. 2010 20:08 »
Härkä tiesi, että henki on menossa ja päätti lähteä tyylillä.

:respect: härälle.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: MIKSI?
« Reply #22 on: 24. 08. 2010 16:04 »
Taas meni hieno tilaisuus sivu suun.  Miksi tällaisista ei tiedoteta etukäteen?
http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/2007-Kameraretki-Vaasan-Mustikkamaahan.html

Varmasti joku löytyy  joka kertoo, että "No olihan siitä tieto siellä ja siellä" mutta jos on niin tärkeä aihe, että se kelpaa blogin etusivulle niin miksei sen ennakkotiedotus kelvannut edes foorumiin?

Olen odottanut juuri tällaista luontotapahtumaa tarjotakseni elämyksen ulkomaalaisille.  Näin lähellä se nyt sitten oli.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

rasvattu ajatus

  • Guest
Vs: MIKSI?
« Reply #23 on: 24. 08. 2010 16:04 »
PIenellä kuvakorjauksellahan tuon tumman osan (alaosa) saa ihan näkyväksi.

Ei ei siitä ole kysymys että kuva on tumma. vaan ettei henkilö erotu muuten hienosta fotosta. Salamalla asia olisi korjaantunut. kuvankorjauksella kuvan kantava idea menee pilalle. sitäpaitsi kuvankorjaus on viimeinen keino sillä ei ole mitään tekemistä valokuvauksen kanssa.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: MIKSI?
« Reply #24 on: 24. 08. 2010 18:06 »
No joo nyt rasvis alkaa olla jyvällä.  Kuvien alkuperäinen ideahan on juuri se valaistus.  Etualan täytyy olla tumma jotta auringon ihmeellisesti rajaantuva säteily korostuu. 

Alukset olivat kuvanottohetkellä täysin sivuseikka mutta nyt ne olivat pääasia.

Kuvilla on toinenkin tarina.  Niissä on ensimmäinen tuntemani kiinalainen ja kyseessä on kaikkien aikojen ensimmäinen opastusmatkani jossa näytin Vaasaa ja sen ympäristöä.  Tästä sain idean alkaa opastamaan kiinalaisia laajemmaltikin tuntemaan Vaasaa ja ympäristöä.   Nyt sillalla on vieraillut toistakymmentä kiinalaista.

On hienoa, että meillä Täällä Vaasassa on paljon mitä näyttää ulkomaalaisille tai vieraille.  Ne pitää vain ensin itse löytää.  Vieläkin harmittaa etten löytänyt tuota luontokuvausryhmää.

 Tässä video kahden viikon takaa Raippaluodon sillan levähdyspaikalta.  Paikka on ilmainen. 

http://www.youtube.com/watch?v=aApxkNI2cWM
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

akir

  • Guest
Vs: MIKSI?
« Reply #25 on: 25. 08. 2010 13:01 »

On hienoa, että meillä Täällä Vaasassa on paljon mitä näyttää ulkomaalaisille tai vieraille.  Ne pitää vain ensin itse löytää.  Vieläkin harmittaa etten löytänyt tuota luontokuvausryhmää.


Mitäs tuota harmittelemaan, viee ne ulkomaalaiset vaikka Öjenin luontopolku kiertämään. Siinä riittää nähtävää ja halutessaan kuvattavaa, eikä tarvitse katsella kelloon tai kalenteriin, koska se opastettu kävelykierros alkaa.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: MIKSI?
« Reply #26 on: 26. 08. 2010 06:06 »
Kyllä se nyt harmittaa sillä voin viedä heitä jo nytkin ja olen vienytkin miten paljon tahansa ja minne tahansa joten kaivataan juuri tällaisia ohjattuja tapahtumia.  Tällaisia olen oikein odottanut mutta ne menevät sivu suun joko siksi etten huomaa tai ettei niistä tiedoteta.

Onko nyt tulossa mitään vaasalaisille tarkoitettua ohjattua ilmaista tapahtumaa tämän vuoden puolella?

Tosin kaikki tulevat tapahtumat kiinnostavat.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Peetu

  • Guest
Vs: MIKSI?
« Reply #27 on: 26. 08. 2010 08:08 »
Kari, oletko katsonut kaupungin sivulta tapahtumakalenteria?

rasvattu ajatus

  • Guest
Vs: MIKSI?
« Reply #28 on: 26. 10. 2010 16:04 »
Miksi omien vanhempien isää ja äitiä sanotaan isoisäksi ja isoäidiksi? Eikö parempi sana olisi osaisä ja osaäiti? Osuus geeneistähän puolittuu  aina edeltävässä sukupolvessa. Isoisoisä olisi osaosaisä jne. Vaihtoehtoisesti voisi sanoa isänisä ja äidinäiti, isänisänisä jne. Isovanhemmuudelle ei ole laskennallisia perusteita. Osavanhemmat olisivat perustellummat.

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: MIKSI?
« Reply #29 on: 26. 10. 2010 18:06 »

 Isovanhemmuudelle ei ole laskennallisia perusteita. Osavanhemmat olisivat perustellummat.


Nykyisin on jo monissa tapauksissa "poika polvessa huonontunut",  joten isoisä ja isoäiti on ihan paikallaan.

Monissa perheissä toimeentulo on isovanhempien varassa.  Sekin puoltaa vahvempaa ilmaisua.

rasvattu ajatus

  • Guest
Vs: MIKSI?
« Reply #30 on: 26. 10. 2010 18:06 »

 Isovanhemmuudelle ei ole laskennallisia perusteita. Osavanhemmat olisivat perustellummat.


Nykyisin on jo monissa tapauksissa "poika polvessa huonontunut",  joten isoisä ja isoäiti on ihan paikallaan.

Monissa perheissä toimeentulo on isovanhempien varassa.  Sekin puoltaa vahvempaa ilmaisua.

Jossain tapauksissa perustelusi on kestävä mutta miten on osaosaisien laita kun ne ovat yleensä jo kuolleet? Vaikka olisivat olleet miten kovia tyyppejä tahansa. Sitäpaitsi sata vuotta sitten eläneen kovanaaman pärjäämistä nyky-yhteiskunnassa on vaikea arvioida. Jos oli 100 vuotta sitten kova hevosmies ei se riitä nykypäivän kovanaamaksi.

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: MIKSI?
« Reply #31 on: 26. 10. 2010 18:06 »

 Jos oli 100 vuotta sitten kova hevosmies ei se riitä nykypäivän kovanaamaksi.


Tästä olen täysin samaa mieltä.   Mutta tiedätkö yhtään hevosmiestä,  joka tuon uskoisi. Toisaalta antaa hevosten surra tuota, niillä kun on iso pää.

eklu

  • Guest
Vs: MIKSI?
« Reply #32 on: 26. 10. 2010 19:07 »
Nyt ollaan asian ytimessä, itse asia vaan hieman kadoksissa.