Author Topic: Vaasalaisia keskustelufoorumi  (Read 106645 times)

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #80 on: 16. 10. 2007 19:07 »
Tähän Oksasen kirjoitukseen vastaan.

Median tehtävä on olla vallan vahtikoikoira eikä kuten Pohjalainen on valinnut linjaksi olla vallan sylikoira. Mutta sylikoirana oleminen on tullut kalliiksi Pohjalaiselle rahassa yli 200.000 euroa.
Se on erittäin hyvä, että Vaasalaisia info on ollut vahtikoira ja valtuutetut ja luottamushenkilöt
sekä virkamiehet vahdittavana.

Tässä on alannut tuntua entisaikojen politiikka. Aikoinaan virkamies oli aina jännittynyt siitä
saako hän esityksensä läpi ja miten saa. Virheitä tapahtui vähemmän. 2000-luvulla luottamuselimistä tehtiin mitättömiä kumileimasimia jossa päätökset muodon vuoksi siunattiin.
Viime valtuuston kokous osoitti jo, että virkamies ei välttämättä sanele päätöksiä. Se nähtiin jo Kondishankkeen kohdalla.

Se on kuntalaisten taholta katsottuna hyvä että valtuusto on kuntalaisten kontrollin alaisena.
Sieltä löytyy täysjärkisiä valtuutettuja ja sitten lehden lukijoita jotka avaa esityslistan vasta kokouksen alussa.
Pitää miettiä miten kansalaisvalvontaa lisätään ja kumileimasimet heitetään roskiin.

Pentti Suksi

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #81 on: 16. 10. 2007 20:08 »
Arvostan mielipiteitäsi Pentti.  Ne ovat olleet oikeudenmukaisia ja asiallisia.
Olen lukenut jokaisen kirjoituksesi.
Vanhempani tuntevat sinut pidemmältä ajalta ja heidän arvostuksensa
sinua kohtaan on aina ollut myönteinen.
Mutta nimimerkin pitää olla nimimerkki eikä oma nimi.  Itse en täällä koskaan
ole kirjoittanut muulla kuin oikealla nimelläni mutta eikö nimimerkin
idea ole olla nimimerkki? Muuten se ei ole nimimerkki.  Ei nimimerkkiä saisi
jäljittää.  Se ei ole oikein.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #82 on: 16. 10. 2007 21:09 »
Kyllä nimimerkki on nimimerkki. Mutta jos nimimerkki tekee rikoksen, niin rikospoliisi pääsee hyvin nopeasti jäljille mistä rikos on kotoisin.

Nettirikoksia on nykyään monen monen laatuisia, on solvauksia, petoksia, huijauksia, viettelyjä laittomuuteen, salakuljetusta jne.

Ei pidä luulla, että saa olla rajaton kun kirjoittaa nimimerkillä. Tässä tulee Immanuel Kantin teoria
mieleen vapaudesta ja vastuusta. Kun ottaa vapauden niin vastuu kulkee kuin tauti mukana. Se seuraa kuin hai laivaa. Haluaa sitten tai ei.

Kyllä, kyllä me Kari tunnetaan toisemme. Pieni on tämä maailma ja isäsi tottakai tunnen. Mutta yhtä en tuntenut hänestä, että hän oli merimies. Ja monena on ollut mies matkalla, ei ole pelännyt hiirtä eikä pahaa leijonaa. Terveiset hänelle näin oikein julkisesti. Kiitos terveisistä ja harvinaisista tunnustuksen sanoista.

Pentti Suksi

Offline Oksanen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 226
  • "Lisää painetta", sanoi putkimies.
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #83 on: 17. 10. 2007 06:06 »
Eipä siittä paljon iloa ole jos me täällä kehua retostelemme toisiamme ja tätä foorumia.  Nyt tiedetään että valtuutetut ja muut luottamusmieshet lukevat tätä foorumia.  Selvää on että niin tekevät myös virkamiehet.

Esimerkiksi Rabbe-ketju on luettu yli 10.000 kertaa.  Mutta se ei riitä.  Jotta tällä foorumilla olisi todella merkitystä, täällä pitäisi käydä 2000-5000 vaasalaista vuorokaudessa.  Silloin tämä olisi työkalu, jota kukaan ei pystyisi ohittamaan olan kohautuksella. 

Sivuston ns. orgaaninen kasvu on hidasta.   Jonkinlainen mainoskampanja tekisi terää mutta kuka sen maksaa?  Itse olen ottanut tavaksi lähettää tutuille viestin sivun alaosan nappulla kun olen löytänyt jotain, jonka uskon heitä kiinnostavan.

Perusjuttuja on tietysti myös se että kirjoitukset ovat asiallisia, että todella keskustellaan eikä vain esitetä oma mielipide.  Se että mielenkiintoisen avauksen jälkeen tulee jokin asian vierestä kulkeva mielipide todella ärsyttää ja sotkee keskustelun logiikan.

Ei sillä oman mielipiteen esittämisellä voi niin helevatin kiire olla ettei malta jatkaa edellisen kirjoituksen ajatuksia, sanoo itsekin omahyväisyyteen syyllistynyt. A.O
« Last Edit: 17. 10. 2007 07:07 by Oksanen »

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #84 on: 17. 10. 2007 07:07 »

Sivuston ns. orgaaninen kasvu on hidasta.   Jonkinlainen mainoskampanja tekisi terää mutta kuka sen maksaa? 

Tässä huomasin valtuutettu Lamminmäen mainoksen.  Hän mainosti Vaasalaisia
infon blogia, ylimääräisen laivaliikennerahoituksen kokouksessa, puheenvuorossaan
hän kertoi suunnilleen näin"Vaasalaisia infon blogissa on käyty vilkasta
keskustelua tämän laivajupakan tiimoilla".

Mainiota.
« Last Edit: 17. 10. 2007 08:08 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #85 on: 17. 10. 2007 09:09 »
Sikäli huomautan, että kyllä nyt oman mielipiteensä täs jokainen voi esittää, muutenhan menee keskustelulta pohja pois. Ja kun ollaan kunnon pohjalaasia niin osatahan trossata ja ollaa komiaa ittenstä ja muista pohojaasista. Ja moon pikkuuseen paree ja se on tosi hyvä lause. Sen pohjalta on syntynyt Jurvan puusepänteollisuus, Kauhavan puukkoteollisuus, Härmän metalliteollissus ja Kauhajoen huonekaluteollisuus. Jos joku teköö kirvesvarren, niin minäkin sen osaan ja teen sen pikkuusen paremmin kun naapuri. Oma hyvääsyys on ravinnes poholaases yrittäjyyres. Ja terves kateus.

Jos nyt Rabbe kompastuu laivansa kanssa niin täälä on monta kovettua äijää jokaa sanoo, että me teherän  se vähä paremmin eikä lakki kouras alamuja pyytelemäs. Se ei sovi aito pohojalaasehen luontohon. Ilman kunnan apuja kytökuokalla on nämä lakeuret suosta kuokittu ja huovit kulukenu herraansa puolesta verottamas. Taloot piti tällä lakeurella olla komeeta 16 klasia piti olla maantielle päin ja isäntä kattoo taloonsa trapuulta larvahan päin että köyhät elonleikkuus mun pelloollani. Vaivaaset hoirettihin itte.

En tierä mitä kansaa tämä, joka ensimmääsnä huutaa vaivaasapua. Viissataa vuotta on laivat laharen ylitti seilannu ilman vaivaashuollon apua. Nyt ei saara liikkeelle purkkia liikkeelle jos ei kaupunki oo lappaamas rahaa. Soon sitä, kun ei sitä pohojalaasta yrittäjähenkiä. Pitää ruveta Rabben kanssa morijestelemahan soon samanmoinen vaivaastaloon äijä kun minäki.

Pentti Suksi

Pentti Suksi

Offline T.Tyly

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 488
    • View Profile
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #86 on: 17. 10. 2007 09:09 »
Pentti Suksi:
En tierä mitä kansaa tämä, joka ensimmääsnä huutaa vaivaasapua.

Tuli tässä mieleen R. Grönblomin yleisönosastokirjoitus vuosien takaa, missä tämä muistaakseni vaati työttömiä tulemaan torille jonoon hakemaan avustuksia, tietysti kaikkien silmien alla.

Olisiko jollakin tuo kirjoitus tallellä niin voitaisiin julkaista se täällä.  Nyt haku päälle.

Kaippa sen vois postittaa tuolla etusivulla olevalla nappulalla niin ei tarvitse rekisteröityä.
Minäkin olen sitä mieltä, että ravirata on kaavoitettava asunnoille!

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #87 on: 17. 10. 2007 09:09 »
Muistan itse tuon kuuluisan mielipiteen Pohjalaisesta tai olla vuosituhannen vaihteen tienoilla.
Hyvä olis jos joku näkee sen ihanan vaivan että tonkiin esille. Kirjastosta löytyy ja pohjalaisen arkistosta.

Nyt sitten toivomus on minulla, että otetaan kantaa tästäeteen valitukseen. Selke ilmoitus olisi paikallaan kuka tekee valitusta, Pro Vaasa on ilmoittanut. Ketkä on valmiit tukemaan ja allekirjoittamaan valituksen????

Pentti Suksi

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #88 on: 17. 10. 2007 11:11 »
Olen vuosikymmenet esiintynyt omalla nimellä, eikä se ole koskaan rasittanut minua, ei millään tavalla.

Huomaa, että tämä on SINUN oma valintasi ja sinun oma asiasi.
Joillakin, omalla nimellään esiintyvillä on se harhaluulo, että omalla nimellä esiintyminen nostaisi jotenkin omaa arvoa. Näinhän sen ei missään tapauksessa tarvitse olla, vaan omalla nimellä esiintyvä voi olla aivan yhtä hyvin palstan hölmöin käyttäjä, samalla tavalla kuin nimimerkillä esiintyvä häirikkö.

Quote
Mutta nimimerkin takaa ei saa  nimellä olevaa henkilöä kovin pitkälle arvostella, nimitellä, solvata jne.

Mutta omalla nimellä kirjoittaminenko sitten sallii vaikka mitä?
Pentti, sillä ei ole mitään väliä kirjoittaako omalla nimellä, vai nimimerkillä. Liian pitkälle menevä solvaus ym sopimaton johtaa siihen, että saa varoituksen, tai sitten moderaattori poistaa kyseisen käyttäjän listalta.

Sitten vielä yksi asia, jota nämä omalla nimellään esiintyvät eivät tahdo sitten millään ymmärtää/hyväksyä:
Sisäänkirjautuminen tapahtuu kirjoittamalla kenttään käyttäjänimi ja salasana. Ei siis käyttäjän nimi. Huomaa näiden kahden asian suuri ero. Näin yleensäkin keskustelufoorumeissa. Ylläpito on valinnut myös täällä Vaasalaisia.infossa tämän Internetistä tutun linjan ja käyttäjät hyväksyvät tämän rekisteröityessään.

Käyttäjät siis hyväksyvät rekisteröityessään sen, että täällä voi esiintyä (itse, tai sitten joku muu) omalla nimellä, tai sitten nimimerkillä. Ja näillä mennään. Elikkä ei siis ole mitään syytä - eikä järkeä - alkaa vetelemään (omia) rajoja sille, mitä joku nimimerkki, tai omalla nimellään esiintyvä saa kirjoittaa.  

Yrittäkää edes tajuta tämä. Ellei mene jakeluun, niin perustakaa itse oma hiekkalaatikko, jossa voitte mielin määrin temmeltää sellaisin käyttäjätunnuksin, kuin itse haluatte.

Quote
Nimimerkeillä on se kummallinen mielikuva, joka on kumottava, että kukaan ei saa nimeäni muka julki netissä ja sen perusteella saan kirjoittaa mitä tahansa potaskaa. Ei pidä paikkaansa.

Jokainen 14-vuotiaskin tietää, miten jäljittää käyttäjä IP-osoitteen avulla.

Quote
Se on hyvin helppoa saada selville miltä koneelta viesti on tullut, jälki jää aina.

Jos haluaa lähteä linjalle, jossa haluaa tosiaankin pysytellä täysin anonyyminä, niin tämäkin onnistuu kyllä helposti. Rekisteröi itsellesi sähköpostiosoite Hotmailista ja rekisteröidy sen jälkeen jossain Internetkuppilassa Vaasalaisia.infoon. Rikospoliisille ei ole tässä tapauksessa mitään hyötyä siitä, jos he onnistuvat onkimaan esiin sen koneen, josta viesti kirjoitettiin, eikä kuppilan vetäjä ole vastuussa siitä, mitä heidän koneillaan tehdään.

Quote
Joskus näyttää että kaksi infon keskustelijaa ei muista hyvyä käytöstapoja. Ne on opeteltava.

Toivottavasti pidät myös itse tämän mielessä. Sillä kuten tunnettua, et kuulu itse palstan fiksuimpiin, vaikka osaatkin osoitella kätevästi muita sormellasi.

Quote
Naisesta ei saa käyttää missään tapauksessa sanaa huora, siitä sanasta on moni poika joutunut leivättömän pöydän ääreen. On sellainen sana kuin maksullinen nainen ja sekin pitää näyttää toteen .

Mutta pukki sana tuo miehelle kunniaa... Sellaistahan se.


Eric Sardinas

  • Guest
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #89 on: 17. 10. 2007 11:11 »
Eipä siittä paljon iloa ole jos me täällä kehua retostelemme toisiamme ja tätä foorumia. 

Olen Oksanen kanssasi samoilla linjoilla.

Etusivulla kerrotaan, että liikenne palstalla kasvoi 80% RG-Linen asioiden kaivelun johdosta. Entäs sitten? Palataanko sitten 80% takaisinpäin, kun savu alkaa hälvetä?

Myöskin etusivulla ollut äänestys mainittiin ja olin myös lukevinani pienen tunnustuksen.

Quote
Vaikka tällainen äänestys ei tieteellisiä kriteereitä täytäkään.

Se on selvästi suuntaa antava.

- Aivan. Sillä äänestäjät ovat pääosin henkilöitä, joilla ei ole kokonaiskuvaa tilanteesta. Miten siis äänestää oikeudenmukaisesti tavalla, joka todellakin perustuu faktoihin?

- Tämän johdosta se ei ole suuntaa antava, kun on kysymys itse asiasta, vaan se edessä oleva on vain se tilastollinen totuus, että kuinka moni oli puolesta ja vastaan.

Kuten moni varmasti tietää, niin kansan tuomio on aina nopea ja romanttinen ja usein siihen riittää hevosmiesten toimistosta haettu tieto ja/tai keltaiset lehdet.
Tässä tapauksessa sitä ei tarvitse edes ihmetellä, kun täällä esiintyvillä valtuutetuillakin näyttää olevan pallo hieman hukassa.

Uskon, että moni äänesti myös sillä perusteella, pitääkö pizzasta tai ei.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #90 on: 17. 10. 2007 12:12 »
Sardinakselle selväksi, että minun on oma nimi eikä nimimerkki. Sikäli omalla esiintyminen antaa sen arvokkuuden, että uskaltaa sanoa sanottavansa ja seisoa sanojensa takana eikä piilotella kuin jänis päätänsä katajapuskaan.

Sivistyneet tavat pitää olla ihmisten välisissä kanssakäymisessä ja hillitä vähän sanoo. Sen verran pitää harjoittaa itsesensuuria. Näiden keski-ikäisten miesten suurin ongelma on kurittomuus ja se on vapaa kasvatuksen tulosta. Mutta tunnen sieltä ikäryhmästä erittäin fiksuja miehiä ja naisia jotka osaavat puhua sivistyneesti asioista ja esiintyä sivistyneesti silloin kun ollaan erimieltä.

En rupea analysoimaan rikospoliisin keinoja rikoksen selvittämiseen, heillä on melkoinen tekninen osaaminen joka hipoo kyllä taivaita.  Rikospoliisilla on omat ATK spesialistit jotka selvittää kiperiäkin kysymyksiä. Tietokoneen näppäimistöön jää esimerkiksi sormenjäljet. En ala spekuloimaan rikospoliisin työtä koska en ole alalle kouluttunut. Minulla on tuttavia jotka työskentelee KRP:ssä ja sieltä olen kuullut.

Joka tekee netissä rikoslainmukaisen teon eli rikoksen minä teen asiasta rikosilmoituksen ja loppu on rikospoliisin työtä. Tässä tullaan vielä mikä on moderaattorin rikosoikeudellinen vastuu jatykuvasta kunnianloukkauksesta. Sillä ei ole merkitystä kirjoittaako rikollista tekstiä nettiin omalla vai nimimerkillä.  Vastuu on sama ja rangaistus sama. Rajat asettaa Suomenlaki, oikeuskäytäntö ja  oikeuskirjallisuus. Ne ei ole Pentti Suksen kirjoittamia vaikka kuinka toista väittää.

Minä puhun nyt netissä kohteliaista ja sivistyneistä käytöstavoista. Tuo kielenkäyttö osoittaa ihmisen sivistystason. Arvostella saa mutta kohtuus pditää osata itse arvioida ettei kirjoittele mitä tahansa.

Koettakaa tarkistaa ja vielä kerran tarkistaa moderaattorin ohjeet. Siellä selkeästi sanotaan käytössäännöt joita pitää noudattaa. Sen olemme kaikki hyväksyneet, myös minä mukaan luettuna. Ne rajat on jo vedelty moderaattorin taholta jo heti alkuunsa ja se on täällä alkuosassa.
Täällä asiattomuuksista lupasi moderaattori käyttää vc-harjaa.

Siirrytään loukkauksista sivistyneisiin tapoihin.

Pentti Suksi

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #91 on: 17. 10. 2007 12:12 »



Poijaat Eric ja Pentti, tälläästen kirjootusten pitäis olla hauskoja mielekkäitä niinkuin ne on olleetki, mutta ny aletaan tapelemahan ...mennähän porukalla maapohjahalille ja laitatte hanskat kätehe ja me kannaustamma teitä...

Offline Niilo Aro

  • Omalla nimellä
  • Aktiivi vaikuttaja
  • *
  • Posts: 270
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #92 on: 17. 10. 2007 12:12 »
Olen sen kai täällä jo sanonutkin.  Olen lähempänä 70:tä kuin 60:tä ja kaikenlaista olen nähnyt.  Ei nyt hukana hienoa asiaa turhaan kiistelyyn.  Tuolla toisella puolella joku kirjoitti taas että on tunnistanut monta valtuutettua tuossa Rabbe ketjussa.  Ajatelkaa.  Ensin täällä epäiltiin että käyvätkö valtuutetut täällä lainkaan ja nyt  se on todistettu jo monella suulla.

Minulla on kerrottavana myös jotain.  Tapasin tänään virkamiaes X:n, jolla on melko korkea posti kaupungissa ja nauroi makeasti kun kysyin foorumista.  "Moni katsoo mitä siellä on jo ennenkuin menee töihin"  Hän sanoi myös että kirjoittelee aina joskus foorumiin mutta kotikoneelta.

Minä en näe tässä mitään negatiivista.  Kaikkihan ovat ainakin puheissaan sitä mieltä että avoimmuutta ja läpinäkyvyyttä ja mahdollisuutta ottaa kantaa pitää lisätä.  Tässä tämä nyt on.  MItä muuta vielä pitäisi olla?
« Last Edit: 17. 10. 2007 12:12 by Niilo Aro »

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #93 on: 17. 10. 2007 12:12 »
Sardinakselle selväksi, että minun on oma nimi eikä nimimerkki. Sikäli omalla esiintyminen antaa sen arvokkuuden, että uskaltaa sanoa sanottavansa ja seisoa sanojensa takana eikä piilotella kuin jänis päätänsä katajapuskaan.

Edelleenkin, kysymys on jokaisen omasta valinnasta. Henkilökohtaisesti en ole koskaan ottanut näitä nettikeskusteluja niin vakavasti, että sillä olisi merkitystä mitä viestin vasemmassa laidassa lukee. Itse asiassa, luen usein viestit, ilman että edes katson kuka kirjoitti, sillä minulle se viestin sisältö ja sanoma on se tärkein asia, ei se kirjoittiko sen nimimerkki, vai joku omalla nimellään - jota en edes tunne. Siis ihan sama asia.

Toiseksi, muistan eräältä toiselta foorumilta taapuksen, jossa erästä omalla nimellään kirjoittavaa uhattiin. Eikä vain häntä, vaan myös hänen perhettään. Suomi on yhä vielä sen verran ahdas maa, että tällaiseenkin alentuvia löytyy. Ja se on pieni lohtu jos pystyy vetoamaan rikospoliisin. Sanoisinko arvoton sellainen.

Henkilökohtaisesti minulla ei tulisi mieleenikään levitellä henkilötietojani netissä ihan miten vaan, vain tällaisen keskustelufoorumin takia. Eri asia, jos olisin jotenkin muuten julkisuuden henkilö.
Tätä tarkoitin lähinnä sillä, kun kirjoitin, että jokaisella on se oma elämäntilanteensa, niin kotona, kuin julkisuudessa ja jokainen valitsee itse, milloin esiintyy yleisön edessä.

Vaasalaisia.infossa on 800 jäsentä, joista enemmistö kirjoittaa nimimerkkiä käyttäen. Joukossa paljon kirjoittajia, joiden viesteissä on paljon enemmän sanomaa, kuin monen omalla nimellään kirjoittavan. Siksi en ainakaan minä pysty koskaan sivuuttamaan kenenkään viestejä, riippuen siitä miten viesti on allekirjoitettu.

Mutta mikäli olen oikein pannut merkille, niin sinä et ymmärrä tällaisia asioita.

Quote
Mutta tunnen sieltä ikäryhmästä erittäin fiksuja miehiä ja naisia jotka osaavat puhua sivistyneesti asioista ja esiintyä sivistyneesti silloin kun ollaan erimieltä.

Samoin. Mutta minä tunnen myös vanhuksia, joiden netissä esiintyminen antaa uskoa, että kysymyksessä on 14-vuotias trolli, joka nauraa katketakseen omille viesteiileen.

Quote
Tietokoneen näppäimistöön jää esimerkiksi sormenjäljet.

Ja joiden päälle sitten tulee esim. kirjastossa, tai Internetkuppilassa kymmeniä uusia sormenjälkiä, ennen kuin poliisi saapuu paikalle sulkansa kanssa - pari viikkoa myöhemmin....
Kotikoneissa niitä ei taas tarvitse edes kaivella, sillä historiasta löytyy kyllä omat näyttönsä.  

Quote
Rajat asettaa Suomenlaki, oikeuskäytäntö ja  oikeuskirjallisuus. Ne ei ole Pentti Suksen kirjoittamia vaikka kuinka toista väittää.

Näin on, mutta käyttäjän itsensä tulee omaksua nettietiketti ja käytäntö Internetin keskustelupalstoilla. Itse kirjoittelen ja vaihdan ajatuksia eniten täällä: http://keskustelu.jatkoaika.com/
Vilkaise sivun alhaalla olevaa listää juuri nyt paikalla olevista käyttäjistä. Ja lisää löydät käyttäjälistalta, joita on kaikenkaikkiaan yli 10 000. Yritä kertoa siellä, mitä mieltä olet nimimerkistä ja omalla nimellä kirjoittamisesta ja saat samalla toiveen suksia... a´la Suomi24 tyyliin.

Quote
Koettakaa tarkistaa ja vielä kerran tarkistaa moderaattorin ohjeet.


Monesko kerta, kun kehoitat kanssajäseniä tähän? Ja kuinka mones kerta, kun kerron sinulle, että sinun on viisainta aloittaa se itsestäsi.

Sivistystä sinnekin toivottaen.  


Moderaattori

  • Guest
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #94 on: 17. 10. 2007 12:12 »
Huusiko joku nimeäni?

Minä olen siitä mukava heppu että minulla on on ja off nappula mutta onko teillä?


Eric Sardinas

  • Guest
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #95 on: 17. 10. 2007 12:12 »
Poijaat Eric ja Pentti, tälläästen kirjootusten pitäis olla hauskoja mielekkäitä niinkuin ne on olleetki, mutta ny aletaan tapelemahan ...

Näin on. Itse alan tosin kyllästymään siihen, kun samat henkilöt yrittävät nostaa esiin omaa itseään omaan nimeensä vedoten.
Ja olen yhä hieman otettu siitäkin, että Tapio, joka on kirjoittanut niin paljon hyviä juttuja, alentuu myös tähän.

Faktaa 1: palstalla on yli 800 rekisteröityä käyttäjää ja vain murto-osa heistä omalla nimellä. Jos nimimerkit häviäisivät ja vain omalla nimellään kirjoittavat jäisivät, niin tämä keskustelufoorumi kuolisi välittömästi, sillä ei tämä nyt niin vilkas ole muutenkaan.

Faktaa 2: tämä foorumi ei toimisi pelkästään omalla nimellään kirjoittavien avulla. Heille riittäisi pelkkä sähköposti.

Faktaa 3: tänne rekisteröidytään valitsemalla käyttöjänimi ja salasana ja sen jälkeen on keskustelu auki.
Mikä tästä tekee niin vaikean hyväksyä?

Hommaa ollaan yritetty ennenkin, mutta se ei ole onnistunut kertaakaan. Käyttäjänimellä kirjoittaminen on kertakaikkiaan vain yksi tapa kommunikoida siten, kuin suuri enemmistö netissä haluaa.

Olen ollut myös mukana käynnistämässä ns. suljettua osastoa eräällä suurella keskustelufoorumilla. Sinne valittiin vain se palstan eliitti. Valitsimme sinne pikku hiljaa 200 käyttäjää, mutta homma kuoli omaan hiljaisuuteen kaikesta huolimatta.

Vapaan Internetin keskustelu toimii vain ja ainoastaan vapaan sanan ja turvatun anonymiteetin voimin. Muussa tapauksessa tuulimyllyjä vastaan taistelevat huomaavat nopeasti olevansa yksin.

Ugh! Olen puhunut.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #96 on: 17. 10. 2007 12:12 »
Tähän Keskustelufoorumiasiaan vähän myös sekaantuen.

Tapaus RG Line näyttää todistettavasti aiheuttaneen kansanliikettä, nk. avoimeen tiedoittamiseen liittyen, josta myös Vaasalaisia Info on saanut jonkinlaisen keskipisteen ansion.

Varsinainen hyöty Kunnalliseen päätöksentekoon lienee kuitenkin edelleen paradoksi, josta kyseinen
tapaus RG lienee paikallaan selventävää esimerkkiä vastaten, eli kyse on etupäässä Laista, sekä sen
noudattamiseen liittyvästä demokratiasta, jossa varsinainen kansalaismielipide ei vaikuta muutoin kun
vain suuntaa antavana, varsinaiseen päätöksentekoprosessiin viitaten.

Eli Päätös on kuitenkin toteutunut laillisesti ns. edustuksellista demokratiaa hyväksikäyttäen,
jossa kuntalaisella on ollut edustajavaalin lisäksi lobbausmahdollisuus päätösäänestyksiin,
omalla tavallaan eli kansalaisliikkeellä valtuutettujensa mielenkiinnon ja poliittisen taidon toteuttamiseksi
lähinnä enemmistö valtakirjaan perustuen, omista ehdotuksistaan, tai tavoitteistaan, sekä käsityksestään huolimatta. Myös toisinpäin.

Tämänkaltaisissa kunnallisissa päätöksissä sotii kuitenkin monta eri näkökulmaa, eli esimerkkinä
nk. vasemmistosiiven perustavoite olla hyväksymättä peruskuntalaisen turhiksi katsomiaan investointeja, esim. yksityiseen pääomaan nähden, kuin myös näiden valmiuksien rahoitusta yhteisin varoin, joista käytännöllisesti katsoen ei ole visioitua hyötyä niiden enemmistörahoittajille, tarpeista puhumattakaan.

Tässä mallissa kuitenkin näyttäisi olevan Foorumin lailla pelkkä yleisen mielipiteen hakuisuus,
jonka tuella mahdollinen päätäntävalta siirtyisi enemmistö Valtuustoille, tämän näkökulman
mukaisin hankeratkaisu katkoin, mitään muuta kehitys, tai ratkaisumallia siihen tarjoillen.

Tätä pointtia ajetaan siis kansalaismielipitein, lakiselvityksin, kuin myös tutkivin asetelmin,
vastapuolen kehitysperustelun kumoamiseksi, yksipuolisen ratkaisumallin detaljein.

Taasen ns. Oikeistopuolen malli näyttäisi visioiduin kuitenkin pitemmän tähtäimen visioin
valmiuksia rahoittaen ja tulevan kuntatalouden kehitys versioin, jossa valmius kulkevat ensisijalla
sekä rahoitus, kuin mahdollinen tuotto kulkee tois sijaisin kriteerein, omia intressejä, kuin myös
Yritysmaailman etuja ajaen.

Kyse on siis ideologiasta, jonka balanssisuhde tällä hetkellä näyttäisi olevan kehittyvästä informaatiosta
johtuen fifty / fifty luokkaa, sekä muutaman talousasiat sisäistäneen, molemmista ryhmistä
nousseen  edustajan  faktoihin, eikä mielipiteisiin edustuksensa perustaviin lausuntoihin
tavalliselle kuntalaiselle suuntautuvan informaationsa johdosta.

Tässä tilanteessa siis myös valtasuhteiden ravistelu on mahdollista kannatusravistelun ohella,
niin tavallisen talliaisenkin, kuin vastapuolen ravistelun merkeissä ja etenkin tosiasialliseen
päätöksenteon rehellisyyteen, kuin perusteisiinkin viitaten.

Tätä tukee erityisesti useiden kelkkansa kääntäneiden edustajien, kuin myös foorumipostaajienkin
vastaava menettely päätökseen johtavassa esitutkinnan kaltaisessa tilanteessa, jossa sana on vapaa.

Vaasalaisia Infon kohdalla erityisesti seikkaa tukee vastaava tilanne, jossa mielipiteistä koostettu kokonaismielipide kuitenkin tukee kyseisen päätöksen turvattomuutta, mutta muussa saman
kehitysmallin kuviossa Kokoomuslaista arvoa näiden erilaisten valmiusten tukemisessa aina
sairaanhoidon julkisista palveluista, velaksi kehittämiseen saakka.

Toisin sanoen tämänkin saitin enemmistö kulkee tämän päättäjäenemmistön jalanjäljissä
joko perinnöllisin, tietoisin, tai tietämättömin option, näiden päätösten mielivallan, kuin myös
sen valta aseman turvaamiseksi, joka kuitenkin näyttäisi osuvan kipeästi omaankin nilkkaan
omasta tarpeesta johtuen.

Tärkein pointti mielestäni olisi kuitenkin tästä päätösvalta asetelman  ravistelusta huolimatta
näiden nk. joo joo miiesten, eli mukana turhana roikkuvien edustajiemme poiskarsiminen
joka oleellisesti vaarantaa päätöksenteon tarkoituksenmukaisuuden, pelkällä lisätäytteellä
varmentavana, kyseistä valtakoneistoa rasvaten.

Toisin sanoen nämä edustajat ovat väärässä paikassa ja nimenomaan vain tietämättömiä kuntalaisia
edustaen, omien intressiensä asioita edustaen.

Tässä on heille kuitenkin saittia tarjottimella tarjoillen vuosi esitetty, joten tiedostakaa nyt postaajat
tosiseikka: Päätöksentekoon tarvittavana ja kuntalaista edustaen, he eivät tätä mahdollisuuuta
kaipaa, eivätkä halua, joten punaista valoa  päälle ensi vaaleissa ja vihreälle tulosvastuu.

Kuitenkin poliittista silmää ja taitoa edustettavan eteen ilmentäen.

Joka tosin tästä avoimesta informoinnista johtuen. Näyttäisi olevan vasta alkamassa..

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #97 on: 17. 10. 2007 12:12 »
Huusiko joku nimeäni?

Minä olen siitä mukava heppu että minulla on on ja off nappula mutta onko teillä?



Juu, Moderaattori voisi hieman kertoa, mihin käyttäjät sitoutuvat täällä, säännöt hyväksyttyään.
Minulla on tämä tiedossa, mutta näin ei voi sanoa kaikista.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #98 on: 17. 10. 2007 13:01 »
Pidän jyrkästi kiinni kannastani ja vapaudestani kirjoitaa nimellä tai nimimerkillä. Kumpaankaan minua ei voi pakottaa. Netissä tulee käyttäytyä siivosti kaikkia kohtaan ja harkita mitä kirjoittaa. Säännöt olen varmasti lukenut ja perustuslaissa säädetyin oikeuksin käytän sananvapauttani.

Meidän on käytävä julkinen keskustelu nettikeskustelujen tasosta ja sananvapauden väärinkäyttämisestä. Tämä asia kuulunee Julkisen Sanan Neuvoston asioihin ja periaatepäätöksiin.

Nettikeskusteluja on siistittävä, tässä nykyisessä muodossa toimii täysin viidakon lait ja vastuut on joiltakin hämärtynyt täysin.

Lakia on noudatettava. Rikospoliisin työskentelystä en ota vastuuta, enkä myöskään oikeuslaitoksen tekemiin päätöksiin kunnianloukkauksista, mutta pidän ne suuntaa antavina ja tulevana oikeuskäytäntönä. Minä palaan asiaan kun olen juridisesti asian selvittänyt.

Pentti Suksi

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #99 on: 17. 10. 2007 13:01 »
Tämä asia saa jäädä tähän ja siirrytään asialliseen asiaan eli RG-linen asioihin. Asia on aktuelli.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #100 on: 17. 10. 2007 14:02 »
Tätä "nimimerkki kiistaa" voisi hiukan verrata eiliseen tv ohjelmaan joka käsitteli näitä pilapiirroksia joista syntyi helkkarinmoinen mekkala ympäri mailmaa, eli peruskysymys oli onko lehdistöllä sanavaus kirjoittaa ja julkaista kuvia eri uskontokunnista ja uskonnoista.

Ohjelmassa Ranskassa istui oikeus, joka vaputti kyseisen toimittajan.


Eric Sardinas

  • Guest
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #101 on: 17. 10. 2007 14:02 »
Pidän jyrkästi kiinni kannastani ja vapaudestani kirjoitaa nimellä tai nimimerkillä. Kumpaankaan minua ei voi pakottaa.

Herra Sukselle tiedoksi; kukaan ei ole pakottanut sinua kirjoittamaan omalla nimelläsi, eikä kukaan ole kritisoinut sinua siitä, että olet näin valinnut. Valinta on sinun itsesi. Kirjoita millä käyttäjänimellä haluat. Vai voisiko olla, että sanomani alkaa aukenemaan sinulle?

Mutta suothan saman valinnan myös muille, ilman että tulet tänne siitä vinoilemaan?

Quote
Netissä tulee käyttäytyä siivosti kaikkia kohtaan ja harkita mitä kirjoittaa.

Elikkä tämä koskee yhä myös sinua itseäsi. Muussa tapauksessa saat vain palautetta, jonka johdosta joudut sitten taas lähtemään sinne kilpailevalle foorumille ovet paukkuen.

Quote
Säännöt olen varmasti lukenut ja perustuslaissa säädetyin oikeuksin käytän sananvapauttani.

Mutta oletko ymmärtänyt ne? Lukeminen ja luetun ymmärtäminen ovat kaksi eri asiaa ja näinä Internetin aikoina tämä ei liene jäänyt kenellekään epäselväksi.

Quote
Meidän on käytävä julkinen keskustelu nettikeskustelujen tasosta ja sananvapauden väärinkäyttämisestä. Tämä asia kuulunee Julkisen Sanan Neuvoston asioihin ja periaatepäätöksiin.

Kyllä. Valitettavasti moni on yhä vauhtisokea meidän uudesta tavastamme kommunikoida. Kuten varmasti muistat, kaikki keskustelufoorumit olivat alussa vapaita kaikille. Mutta häiriköiden johdosta lähes kaikki, vähänkään laadukkaammat palstat vaativat nykyään jonkintasoisen rekisteröinnin. Täällä Vaasalaisia.infossa sävy on tosin sen verran kesy, ettemme tarvitse mitään julkisen sanan neuvoston ohjeita. Riittää, että myös kaikki vanhat sotanuijat elävät tavalla, kuin muita neuvoessaan.
Nettikeskusteluissa on kysymys myös antamisesta ja ottamisesta. Palaute on usein samaa, mitä jakelee itsekin. Häiriköt eivät ole enää niin suuri ongelma, eivät jaksa rekisteröityä joka paikkaan.

Quote
Lakia on noudatettava.

Lakia on alettavat todellakin rikkomaan, ennen kuin poliisi tarttuu asiaan nauramatta. Joskus aikoinaan nostettiin naapurillekin hattua, tänä päivänä meidän uudet elintapamme näkyvät myös nettikeskusteluissa, joissa saa kestää leikin jos kerran lähtee mukaan.

Quote
Rikospoliisin työskentelystä en ota vastuuta,


Olet esittänyt rikospoliisia minullekin suuntaamissasi viesteissä ja olen toivottanut tervetuloa. Ja sen verran niistä, etten pidä päätäni katajapuskassa, vaan luovutan välittömästi yhteystietoni poliisille, tarpeen vaatiessa. Ja hyvällä omalla tunnolla. Kysymys on enemmänkin siitä, onko sinulla kanttia viedä joku harmiton nettikeskustelu rikospoliisille.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #102 on: 17. 10. 2007 14:02 »
Tätä "nimimerkki kiistaa" voisi hiukan verrata eiliseen tv ohjelmaan joka käsitteli näitä pilapiirroksia joista syntyi helkkarinmoinen mekkala ympäri mailmaa, eli peruskysymys oli onko lehdistöllä sanavaus kirjoittaa ja julkaista kuvia eri uskontokunnista ja uskonnoista.

Ohjelmassa Ranskassa istui oikeus, joka vaputti kyseisen toimittajan.



Sanavapaus voisi olla oikeastaan oma otsikkonsa.

Itse koen sanavapauden vapautena, joka sallii vapaan sanan, mutta hyvän maun rajojen sisällä.

Mutta taas toisaalta, sana EI ole vapaa. Ei Suomessa saa sanoa mitä tahansa. 

Näissä Ranskan ja Tanskan tapauksissa ylitettiin hyvän maun rajan. Tätä rajaa ei ehkä täällä meillä ymmärretä niin hyvin, kun taas joissakin toisissa maissa tässä ei ole mitään epäselvyyksiä.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #103 on: 17. 10. 2007 15:03 »
Vastaukseni on: kyllä. Mutta en ole nyt niin kovin herkkähipiäinen viemään oikeuteen vaikka asiaa todella on.
Ja sitten edelleen:
Olen kieltänyt minun tekstien lainaamisen  aikaisemmin. Minun kirjoituksiini on VAIN minulla tekijäoikeus.
Vain nimellä varustetut saavat lainata tekstejäni muut ei .Nimimerkit kysyy ensin käyttöoikeutta ja tulee olla minulta lupa. Ja ellei ole niin seuraukset ovat sitä myöden. Eli tekijänoikeus "Copyright" on tästä lähin minun.
Tämä sen takia, että loppuu tämä minun kirjoituksista laiton lainaaminen ja niillä retostelu. Kommentoida ja antaa asiallista kritiikkiä. Ser on sallittu.Otetaan asia yhteydestä yksi lause ja sitten selitetään täysin päättömiä. Minä en tarvitse tulkkia.

Minä selvitän tämän sananvapauskysymyksen juridisesti. Minä olen lukukirjoitustaitoinen henkilö ja ymmärrän vielä toistaiseksi lukemani tekstin että siihen en neuvoja tarvitse.

Minä en ole kertaakaan nimimerkki  "Erik Sardinaksen" nimimerkkiä enkä persoonaa loukannut.
En henkilökohtaisesti tunne häntä mutta henkilön kyllä tiedän ja missä asuu.

Tämä sama väittely saa loppua tähän, yksikään sivistynyt ihminen ei kirjoittele mitä tahansa ja jankuta samaa asiaa. Tätä on moni muukin moittinut, en vain minä. Jonkun tähän täytyy ottaa ylemmän instanssin kantaa kun sitä täältä ei näytä löytyvän.

Edelleen: sivistystä keskusteluun. Nyt on sellainen aika, tälläinen päätön jankkaaminen on täysin hyödytöntä.

Sivistyneesti keskustellen voidaan molemmin tarkistaa kantoja.


Pentti Suksi

Eloveena

  • Guest
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #104 on: 17. 10. 2007 17:05 »
Minä olen tunne ihminen. Minusta kv:n  hyväksymä päätös oli väärä mutta se ei ole asiani.  Asiani on se että "Rabbe Grönblom - pizzalaivuri" ketjussa on tätä kirjoittaessani lähetetty 503 viestiä,jotka on luettu 10 639 kertaa.

Kuinka moni asia Vaasassa on kirvoittanut aikaisemmin samanlaisen yleisönosasto-kirjoittelun.  Kirjoittajat ovat aidosti suuttuneita ja jopa järkyttyneitä.  Eikö tästä foorumista ja rabbeketjusta pitäisi kertoa kaikille? Että kaikki tietäisivät ja ottaisivat kantaa? Myös valtakunnan tasolla?

Eikö se olisi Pohjalaisen asia.  Lehdessä on joka päivä paljon mitättömämpiäkin asioita monella palstalla.

CopyPaste

  • Guest
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #105 on: 17. 10. 2007 17:05 »

Pentti Sukselle

Sitaattioikeus on tekijänoikeuslaissa määritelty oikeus, jonka mukaan julkaistusta teoksesta on "lupa hyvän tavan mukaisesti ottaa lainauksia tarkoituksen edellyttämässä laajuudessa".[1] Sitaattioikeutta käytettäessä alkuperäinen lähde on mainittava, muutoin osan lainaamista voidaan pitää tekijänoikeusrikkomuksena, vaikka sitaattioikeuden ehdot muutoin täyttyisivätkin.

Wikipaedia
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sitaattioikeus

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #106 on: 17. 10. 2007 18:06 »
Minua ei saa kuitenkaan siteerata, sen kiellän ja sitten selitellä minun tekstiäni miten sattuu
ja minua loukkaavasti. Se on loputtava. Siteeraamisessakin on sääntönsä ja kohtuutensa.
Jos siteeraa niin pitää siteerata asiallisesti ja kirjoittaa mielipiteitään asiallisesti. Siis on lupa hyvän
tavanmukaisesti siteerata. Se on todella hyvän vastaista lainata asiayhteydestä yksi lause ja sitten selitellä mielivaltaisesti täysin päälaelleen harhauttaen lukijaa. Täällä on pari "tulkkia" jotka minun sanani täysin nurin. Muut ovat sivistyneitä.

Pentti Suksi

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #107 on: 17. 10. 2007 18:06 »
Minua ei saa kuitenkaan siteerata, sen kiellän ja

Sinun kieltosi on arvoton. Siteeraan, jotta viestin lukija ymmärtää helpommin, mitä kohtaa kommentoin. Näin pysyy järjestys, joskus pitkissäkin viesteissä. Tämä on myös itse siteeraustoiminnon periaate ja tarkoitus.

Quote
sitten selitellä minun tekstiäni miten sattuu

Sinun tekstiäsi en ole koskaan selitellyt, vaan kommentoinut. Et kai sinä vain kuvittele, että voit kirjoitella tänne rauhallisesti ja olettaa, ettei kukaan tule kritisoimaan kirjoittamaasi? Herätys, tämä on keskustelupalsta, eikä mikään veljesliitto, jonka tärkein tehtävä on taputella toisiaan selkään.

Quote
ja minua loukkaavasti. Se on loputtava.

Muistan kun aloit isottelemaan ensimmäisen kerran. Siitä lähtien olet saanut nauttia samanlaisesta palautteesta. En ole tosin viitsinyt kommentoida karkeimpia rimanalituksiasi. Mutta hauskoja ne ovat olleet. 

Quote
Jos siteeraa niin pitää siteerata asiallisesti


Siteerausta ei saa muuttaa. Miten siis muuttaa asialliseksi sen, jonka joku toinen on kirjoittanut? Siteerausta ei saa koskaan muuttaa.

jos taas mennään sinun suosimaasi tyyliin, elikkä ei siteerata lainkaan, niin saa usein ihmetellä, missä kohtaa olen sanonut jotain sellaista, jota kommentoit. Tällä on tosin hyvätkin puolensa, sillä sillä tavoin paskanpuhujan ei tarvitse vastata kiusallisiin kysymyksiin ja hän voi väistellä näin taitavasti kaikki kehnot väitteet.

Sinun kohdallasi voit aloittaa todistamisen tästä:

Quote
Minä en ole kertaakaan nimimerkki  "Erik Sardinaksen" nimimerkkiä enkä persoonaa loukannut.
En henkilökohtaisesti tunne häntä mutta henkilön kyllä tiedän ja missä asuu.

Elikkä nimi ja asuinpaikka vaikka yksityisviestinä. Lupaan kertoa heti täällä, jos meni oikein. Siihen asti olet minun silmissäni satusetä.

Quote
yksikään sivistynyt ihminen ei kirjoittele mitä tahansa ja jankuta samaa asiaa

Itse olen kyllästynyt näiden omalla nimellään kirjoittajien vinoiluun ja annan palaa myös jatkossakin, tarpeen vaatiessa. Joten myös tässä asiassa saat sitä mitä tilaat.

Näin Moderaattorin selventävää viestiä palstan säännöistä ja periaatteista odotellen.




hartsa

  • Guest
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #108 on: 17. 10. 2007 18:06 »
Mutta sylikoirana oleminen on tullut kalliiksi Pohjalaiselle rahassa yli 200.000 euroa.

Kiintoisa luku, mutta mikä tarkkaan ottaen on tullut maksamaan? Ison mainostajan menetys jostain syystä?

Valtiotieteilijät käyttävät joskus sellaista käsitettä kuin "hegemonia" ja puhuvat hegemonisesta diskurssista. Sillä tarkoitetaan mukautumista hallinnon tai "eliitin" käsityksiin ja niiden toistamista omina käsityksinään siksi että on kivaa olla "piireissä" suosittu. Pohjalainen taitaa ehkä olla esimerkki sellaisesta.

Toisaalta kyse voi olla yksinkertaisesti ehkä jossain määrin vähäisestä journalistisesta osaamisesta. Esimerkiksi päätoimittajan kynä on välillä vaikuttavan terävä, mutta koulutettu ammattijournalisti hän ei ole. Ehkei lehdessä siksi muisteta että journalismin pitää aina olla yleisönsä asialla ja pohtia kriittisesti ja monipuolisesti kaikkea mitä lehdessä käsitellään.

Tänään hämmästelin sitä että yleisögallup RG-Linen tuesta oli Pohjalaisessa vasta useita päiviä valtuustokäsittelyn jälkeen, samoin kuin kantaaottava pääkirjoitus. Hesarissa molemmat olisivat olleet ennen valtuustokäsittelyä. Entistä vahvemmin näyttää siltä että Vasabladetissa ammatillisen osaaminen on parempaa ja toimittajat aggressiivisempia, laaja-alaisempia ja oma-aloitteisempia aiheiden käsittelyssään, ja työhönsä vahvemmin sitoutuneita.

Offline Niilo Aro

  • Omalla nimellä
  • Aktiivi vaikuttaja
  • *
  • Posts: 270
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #109 on: 17. 10. 2007 19:07 »
Palaan tuohon Eloveenan esittämään ajatukseen että Pohjalaisen pitäisi kertoa foorumissa käytävästä keskustelusta? 

No, lehden päätoimittaja määrittelee lehden linjan.  Käytännössä sitä määrrittävät myös toimituspäälliköt.  Sitten on vielä niin että lehti päättää itsenäisesti mikä on uutinen.

En lainkaan epäile etteikö Pohjalaisen toimituksessa seurattaisi foorumissa käytävää keskustelua RG-Linestä.  Mutta suureen hiljaisuuteen foorumista saattaa olla monia syitä.

Kokeeko Pohjalaisen toimitus  foorumin jollakin tavalla kilpailijaksi?  Foorumissahan on, ja on ollut, monia selviä uutisaiheita ensimmäisenä.  Esimerkiksi eilen vihjaistiin että Merenkurkkuun on syntymässä uusi yrittäjä.  Mainittiin jopa yksi nimi. 

Toisaalta  onko siitä nyt niin suurta haittaa vaikka Pohjalainen ei foorumista sanoisi sanaakaan.

Esimerkiksi tänään on tänne tullut kymmeniä laadukkaita kirjoituksia, joiden sisältö on aivan jotain muuta kuin kolmen rivin triviaalit tekstiviestit.  Myös rekisteröityneiden määrä kasvaa päivittäin.  Kasvaako se myös Pohjalaisen nettisivuilla, sitä en tiedä.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #110 on: 17. 10. 2007 21:09 »
Pohjalaisen levikin menetys on virallisten lukujen mukaan vuonna 2005 31.561 tilausta, vuonna 2006 29.565 tilausta  eli tarkasti sanottuna  - 1996 tilausta. ja kun tämän laskee tilaushinnalla
1.1.2007 alkaen 209,00 euroa  jatkuvana säästötilauksena, niin luku onkin kauhistuttava euroissa
417.164 euroa. Että minun matematiikka pääni osoittautui aika huonoksi. En vain muistanut että tilaushinta oli noinkin korkea. Pyydän anteeksi.

Tuskin asuntomessujen ilmoittelu korvaa tätä menetystä. Eli pitää saada ihmisiä enemmän kuolemaan, sehän on yksi hyvä bisnes Pohjalaisella ja sanoisin jopa parhaimmaksi. Citymarketin mainokset ei kunnolla kata edes tuotantokustannuksia. Pikkuilmoittajat ja kuolinilmoitukset on tuottoa. Tiedän tämän itse kun olen ollut aikoinani lehdessä ilmoituspäällikkönä.

Mutta lehdellä elääkseen pitää olla lukijoita ja uutiset pitää olla tuoreita. Lukijat ovat vaativia.
Itsekkin olen vakavasti miettinyt mitä uutisarvoa on Pohjalaisella. Miksi enää tilaan sitä. Vallan sylikoira, ei se kovin hevin rätkyttele isäntäänsä päin. Kriittinen lehdistö on tässä maassa pelastanut kansalaisia monista sudenkuopista.

Lehdistön tehtävänä on olla vallan vahtikoira ja tuoda mahdollisimman monipuolisesti asioita esille.

Valitettavasti tieto tulee tgänään liian suodatettuna vaasalaisille. Ei ole hyväksi. Lukijat kaikkoo ja sitä myöden ilmoittajat.

Pentti Suksi

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #111 on: 17. 10. 2007 21:09 »
Uskon myös itse tuohon levikkikatoon, koska esim. itse olen lukenut jo pidemmän aikaa kyseistä
Pohjalaista alimman mahdollisen hinnan, eli n. 52 c kpl tilaushintaan.

Kyseistä lehteä kuitenkin pommitetaan aika ajoin näistä määräaikaisuuksista kestomuotoon
päivittäen, mutta motivaatiopuute korkeamman hinnan suhteen kääntää saman aiheen aina
takaisin halvismuotoon, jota on "nautiskeltu" jo pitempään näistä epävirallisista "ikälisistä" nauttien.

Näin toimivat myös muutkin lehdet levikki epävarmuudessaan, eli tarjoushintaa jatkaen,
koska se lienee parempi kuin ei mitään pelit pussiin pakaten.

Näitä yleensä tuleekin intresseistä riippuen talouteen aina pari kolme sorttia, aivan vain
muuhun mediaan verraten, joskin uutisahneemman yksilön viriliteettiä hitaampana, samoja aiheita
sivuten.

Aneemisin kuitenkin lienee ilmaispuolelta tämä perinteinen Vaasan Ikkuna, jossa konnakin lienee
jo päässyt linnasta perus syyn pällistellessä julkaisussa vasta rötöksiä mainostaen.

Joskus myös varsinainen uutinen mietityttää deja vu ilmiöllään loistaen, eli mistähän lienee tuttu
kunnes ahaa elämys avaa yhteyden viimeviikon Pravdaan, jo vanhempaan vitsiin liittyen.

Uskon Pohjalaisessa kuitenkin vielä radikaalimpia muutoksia syystä sattuvan, toivottavasti hyviä.

Koska siihenkin on selvästi sosiaalinen tilaus..

kp

  • Guest
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #112 on: 18. 10. 2007 15:03 »
Jos nimimerkki "Karhuvainion Esaa" solvataan, se ei käy. Sen vuoksi, että nimimerkin taakse
kätkeytyy tunnettu henkilö professori ja kirjailija Artturi Leinonen ja se julkisesti tunnetaan. Ja vaikka hän on kuollut, niin kuollutta henkilöä ei saa rikoslain mukaan häväistä.

Edelleen oikeusoppia. Jos solvaa esim. nimimerkkiä P.Orvoa eikä kovin moni häntä tunne, tuskin kukaan tietää kuka kätkeytyy nimimerkin taakse, niin silloin ei nimimerkin omistaja voi kunniansa perään voi kysellä.
Samoin kun nimimerkit solvaa toisiansa, senkun vaan.

Jos olisin rekisteröitynyt foorumille esimerkiksi käyttäjänimellä "Janis Petke", olisiko minulla parempi suoja solvausta vastaan verrattuna nykyiseen tilanteeseen kun käyttäjänimenäni on oikean nimeni alkukirjaimet. "Janis Petke" muistuttaa ulkoasultaan oikeaa nimeä, ei tokikaan perinteistä kotimaista, joten ehkä pelkkä epäily sen olevan keksitty nimimerkki voitaisiin tulkita olevan solvaus, ellei asiasta ole varmuutta.

Ja ei, en yrittänyt nimimerkin suojasta selitellä tekstiänne miten sattuu, tämä on minun mielikuvani, joka syntyi kun luinviestinne, josta ylläoleva sitaatti on.

Moderaattori

  • Guest
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #113 on: 19. 10. 2007 05:05 »
Nimimerkki: Toivo Mandell

Palaute: Tämä kattaa hyvin vaasalaisten mielipiteet kaikissa asioissa.. Ainoana esteenä on tietysti että kaikilla ei ole konetta, jolla voisi muodotaa nettiyhteyttä, mutta se että tänne voi sopivuuden rajoissa ilmaista milipiteensä kaupungin asioista ja kaikesta mikä koskettaa elämisessä..

Tämä Blogi on todella tarpeellinen mielen ilmauspaikka ja viellä ilmainen.

Ylläpidolle Kiitokset

Toivo Madell

Offline Ozzy

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 187
  • Gender: Male
  • Muista aina lähdekritiikki!
    • View Profile
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #114 on: 22. 10. 2007 11:11 »
Hesarin mukaan seuraavat kunnallisvaalit ovat ensimmäiset todelliset nettivaalit.

http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Vuoden+p%C3%A4%C3%A4st%C3%A4+k%C3%A4yd%C3%A4%C3%A4n+ensimm%C3%A4iset+todelliset+nettivaalit/1135231202452

Toivoisi tämän toteutuvan ainakin Vaasassa. Ja silloin tämä foorumi lienee tärkeimpiä tällä saralla.
Demokratia on muutakin kuin enemmistöpäätös!

Moderaattori

  • Guest
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #115 on: 22. 10. 2007 14:02 »
Siitä että tulevat kunnallisvaalit ovat ensimmäiset todelliset nettivaalit on täällä kirjoitettu jo vuoden.
Blogit ja foorumit tulevat aivan varmasti nostamaan ja laskemaan kanditaatteja.  Tämä merkitsee tuskan paikkaa myös Vaasan nykyisen valtuuston huru-ukoille ja (akoille).

EX-Vaasalainen

  • Guest
Olisko ajatusta
« Reply #116 on: 22. 10. 2007 14:02 »
Niin ajatellen blogin luonnetta ja sitä ,ettei tänne saada poliitikkoja, niin mitäs jos tulevat kunnalisvaalit saisi tänne sillai että ehdokkaat ihan kuviensa kera pääsisi kertomaan ajatuksiaan.  Sitten se paras, blogin väki voisi tentata täällä ehdokkaita heidän omilla sivuillaan uskonpa että ääniä saisi ne ehdokkaat jotka pistävät päänsä "karhunpesään"

Ehkä sillai että kaikilla puolueilla +Pro-Vaasalla ( ei ole puolue)olisi omat sivut joissa olisi ehdokkaat kuvineen.
« Last Edit: 22. 10. 2007 15:03 by EX-Vaasalainen »

Gogolin Hattu

  • Guest
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #117 on: 22. 10. 2007 16:04 »
Arvelen että jo hyvissä ajoin ennen vaaleja kaikki kynnelle kykenevät perustavat omia blogeja ja foorumeita.  Lopputuloksena on valtaisa joukko saitteja, joilla ei käy ketään.

Kaikkien vaaleihin osallistuvien kannattaisi jo hyvissä ajoin keskittää voimansa olemmassa oleviin keskustelualueisiin niinkuin tämä.

Asiasta kannattaisi varmaan keskustella ylläpidon kanssa.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasalaisia keskustelufoorumi anutlaatuinen
« Reply #118 on: 22. 10. 2007 17:05 »
Olen "pihalla" keskustellut politikkan muuttumisesta joka on meillä erityisesti viimeisen parin vuoden aikana tapahtunut. Tämä suorakeskustelumahdollisuus valtuutettujen kanssa, mielipiteenvaihto avonaisesti on yksi demokratian laajentumisvaihe. Muutamat valtuutetuista ovat oivaltaneet kellon lyönnin ja vastanneet siihen. Ja kuinka heidän on käynyt? Ei kuinkaan. Hengissäpä nuo näyttää olevan, ei ole katkottu sormia, ei päätä lyhennetty, eikä ole ampumareikiä takissa eikä puukoon viiltoja. Kravattikin on suorana ettei ole katkaistu.

Tulee sellainen kutina, että demokratian laajentuminen nettikeskustelun kautta, äänestäjien suorat mielipiteet kaataa seuraavissa vaaleissa kaupungin ylimystön.  Populit vaatii selkeitä vastauksia poliittiselta eliitiltä. Eliitti puhuu "että jos minä olisin populisti niin sanoisin, mutta kun en ole" murjaisi Taina Lehto valtuustossa. Populäärin vaihto ehto on sitten eliitti. Populisti on kansantajuinen ja kansan suosima????? Mitäs se demokratia on? Senhän pitäisi olla kaukana elitismistä ja on suomeksi kansanvaltainen = demokraattinen.

Näyttää vähän unohtuvan korkeakoulujen ja yliopistojen jälkeen sivistyssanat.

Valtuutettujen pitäisi elää ajan trendeissä mukana eikä salaa katsella nimimerkkien takaa
mitähän ne populit taas puhuu. Kivaa sanaleikkiä Koivisto puhui sopuleista kun tarkoitti
lehdistöä ja minä porukkaan puhun populeista eli kansasta tai äänestäjistä. Vuoden päästä me populit ollaan vaarallista kansaa me pudotamme eliitit pois tänne meidän populien joukkoon.
Valtuutetun on puhuttava äänestäjilleen, vaihdettava mielipiteitä ja oltava erimieltä. Tämä vaasalaisia.info on osoittanut itsensä demokratia luukuksi. Luulen, että ne valtuutetut jotka täällä ovat mielipiteitänsä esittäneet, ne myös jatkavat.

Ei ne murut ja tulitikkuaskit hetkauta, jos nyt jaettais vaikka lakritsipiiput? Noin vaihteeksi.
Ei se riitä, että kerran neljässä vuodessa näkee valtuutetun joka tekohymy huulilla jakelevan muruja.
Sanon tätä eliittiä menneeseen aikaan kuuluvaan hevosmiesporukkaan.
Nyt kuulin pahan parkaisun, että minäkö muka hevosmies? Kyllä jos ei halua elämään tätä aikaa,
aika nyt muuttumassa. Kabinettipolitiikka joutaa sivuun ja muistoihin.

Pentti Suksi

Offline Niilo Aro

  • Omalla nimellä
  • Aktiivi vaikuttaja
  • *
  • Posts: 270
    • View Profile
    • Email
Luulen että seuraavia kärkinimiä ei täällä tulla lukemaan :  Heikki Kouhi, Raimo Rauhala, Hannu Kajamäki ja Harri Moisio.

 Näiden ulkopuolelta pidän mahhdollisina seuraavia nimiä:  Robert Grönblom, Francesca Cuccinotta ja Leena Hallasmaa ja  mahdollisesti Per Hellman.