Author Topic: Virkamiesmoraali  (Read 236056 times)

0 Members and 5 Guests are viewing this topic.

tsailor

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #120 on: 01. 05. 2006 15:03 »
ihmisen vastuuntunto on jotain aivan muuta kuin yhteisöhäpeää. Pitäisikö meidän vaasalaisten tuntea yhteisöhäpeää siitä, että kaupungissamme harrastetaan ihmiskauppaa laillisesti toimivassa ravintolassa? Pitäisikö naissukupuolen tuntea yhteisöhäpeää, että naiset myyvät itseään strippiravintolassa?

Jos olisin ollut Sonerassa töissä sen tuhoon ajamisen aikoina, olisiko minun rivityöntekijänä pitänyt hävetä Relanderin toimia? Kuka tuntee häpeää olla suomalainen, jossa palkkatilastot loistavat Skandinavian epätasa-arvoisinta palkkapolitiikkaa? Pitäisikö minun hävetä, että yhteiskuntamme ei pysty huolehtimaan, sairaista, vanhuksista, narkomaaneista, alkoholisteista? Pitäisikö minun hävetä, että lapset ja nuoret voivat päivä päivältä huonommin?

Häpeättekö te yhteisöhäpeää tuntevat myös näitä asioita? Mitä arvoa teidän häpeällänne olisi? Miten se veisi epäkohtia eteenpäin?

Yhteisöhäpeästä mieleeni tulee entisaikojen aviottomat lapset, joiden äiti tuotti häpeää suvulle. Nykyisin tulee mieleen joidenkin kulttuurien käytössä olevat kunniamurhat.

Ei, ei tule häpeäkauppoja. En tunne häpeää muusta kuin omista mokistani. Se on todellista vastuuntuntoa. Kaikki muu on omien virheiden kieltämistä ja oman erinomaisuuden verhoamista toisen virheisiin. Oma häpeä on helppo peittää toisen mokaan.

En jaksa uskoa, että joku nyt tosissaan häpeää olla vaasalainen, ihan totta.
« Last Edit: 01. 05. 2006 15:03 by tsailor »

Offline Pappa Razzi

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 180
  • Terävänä kuin porkkana.
    • View Profile
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #121 on: 01. 05. 2006 17:05 »
En tiedä mitä se on, mutta minua ainakin jotenkin kouraisee kun taas saan kuunnella naljailua lahjusskandaalista  etelä-suomessa tulevalla viikolla.  On hämmästyttävää, miten laajalle tieto paikallisuutisesta on itse asiassa levinnyt.

Olen varma että pian joku keksii sellaisen Vaasaan sopivan ilmaisun kuin "turuntauti", joka sitten leimaa Vaasan negatiivisesti vuosiksi, kiitos ko. herrojen.
Eläkkeelle jäänyttä paparazzia kutsutaan Pappa Razziksi.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #122 on: 01. 05. 2006 17:05 »
Jos liikemailmassa joku alkaa soosaaman omiansa johtotehtävissä on hänellä 5minuuttia aikaa putsata pöytä ettei synny "lisää" vahinkoja.

Mites virkamiesten suhteen ?


George

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #123 on: 01. 05. 2006 17:05 »
Aivan vain uteliaisuudesta päätin kokeilla hakua Tallinnan ilotalot. Jo ensimmäinen haku oli täysi Bingo.  Sihteeriopistosta löytyi tällainen:

Aigrumäe, Tihase, Red Club ja Max ovat minun mielestä parhaimasta päästä.

Aigrumäe sijaitsee Piritalla, Tihase Kristine keskuksen takana, Red Club melkein Olympia hotellin vastapäätä ja Max joka on öisin vain auki Varese kadulla Kristine keskuksesta hiukan vielä eteenpäin Citymarketin lähellä."

Haulla löytyi muutakin mielenkiintoista, mutta tulokset jätän jokaisen itse arvioitavaksi.

CGURU

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #124 on: 01. 05. 2006 17:05 »
- Eiköhän herrat virkamiehet ole juuri meidän yhteisömme edustajia ?

- Kyse on nyt vain siitä, että sallimmeko yhteisönä edustajiemme esiintyvät tällaisena esimerkkinä
  oman kaupunkimme nimen alla.

- Hyväksyessämme sen hiljaa, voimme myös myöntää kannattavamme tätä esimerkkiä.

- Vaikka kuka työmaaltansa paperiliittimiä, tai nakkeja sosialisoiva hyvä työmies hyväksyttäisiin
  työyhteisössään naureskelemalla, ei se silti mikään kadehdittava esimerkki olisi, päin vastoin,
  säälittävä.

- Oma rehellinen vastuu on jokaisen omassa toimivallassa, mutta jostain syystä harva sitä
  esimerkkinä käyttää, varsinkin, jos edunsaajana on yhteisö, eli me.

- Tuo nk. yhteisöhäpeä, vaikkakin tuo varsinainen Vaasa häpeä, oli varmasti enemminkin sanonta,
  kuin tarkoitus, on kylläkin yleensä tilannekohtaista, joten sekin on parannettavissa
  rehellisemmin toimien, kuin kyseenalaisten lahjusten avulla.

   Toisin sanoen, yhtähyvin ja tilanteen mukaan, voisi hävetä vaikka omaa vaimoaan, lapsiaan,
   tai vaikkapa isänsä työstä karkeita käsiä.

   Toisaalta kuka tahansa sika, taikka mänttipää, voisi olla ylpeä kunnastaan, sen voittaessa
   jääkiekon Suomenmestaruuden, tai saadessaan enemmän Valtiontukia, kuin muut.


CGURU

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #125 on: 01. 05. 2006 17:05 »
En tiedä mitä se on, mutta minua ainakin jotenkin kouraisee kun taas saan kuunnella naljailua lahjusskandaalista  etelä-suomessa tulevalla viikolla.  On hämmästyttävää, miten laajalle tieto paikallisuutisesta on itse asiassa levinnyt.

Olen varma että pian joku keksii sellaisen Vaasaan sopivan ilmaisun kuin "turuntauti", joka sitten leimaa Vaasan negatiivisesti vuosiksi, kiitos ko. herrojen.


- Kyllä Iltasanomien lööpit näkyvät Hesasta Ivaloon, edustajiemme nimillä ja
  kyseenalaisilla Bordelli bileillä kehuttuna.

- Nyt kailotus "Olen Vaasasta" tuottaa hymyileviä kasvoja siellä, sun täällä,
  joten huonompi itsetuntoiset voivat keskittyä muuhun turinaan.

tsailor

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #126 on: 01. 05. 2006 18:06 »
Niin. Olen suruton tallaaja täällä maan päällä. En sairastele, en murehdi muiden asioita ja kannan vastuun itsestäni. Veronmaksajien kannalta olen ihanneyksilö. Olen maksajan roolissa, hyväkuntoinen ja terve, sekä henkisesti että fyysisesti.
Terveyteni salaisuus on liikunta, terveet elämäntavat ja suruton tallaaminen. Elämäntavoistani kannattaisi monen ottaa esimerkkiä. Minulla on laaja ystäväpiiri ja pyrin elämään muita vahingoittamatta. Olen myös hyvä kuuntelija, jos ystävilläni on huolia. Muiden huolien kantajaksi minusta ei ole, enkä halua neuvoa toisia, mikä on oikein ja mikä väärin. Kuunnella ja tukea voin, ei muuta.

Offline serafim

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 156
    • View Profile
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #127 on: 01. 05. 2006 19:07 »
Kyllä on nyt pyhimykset asialla. Se joka heittää ensimmäisen kiven...
Kysymys kuuluu kuluiko kaupungin rahaa Tallinnan reissulla. Saivatko virkamiehet rahallista hyötyä?
.... Kysymys on siitä käyttivätkö virkamiehet kaupungin rahoja vai ei. .... Silloin vasta otan kantaa, jos minun veromarkkojani on käytetty tällaiseen toimintaan.
Veikko Siltanen kaupunginvaltuutettu

Hyvä Veikkoseni:

Lahjonnan ainoa tarkoitus on lahjojan kannalta saada taloudellista hyötyä lahjottavalta. Kun kaupunki johtajiensa myötävaikutuksella antaa taloudellista hyötyä KPOlle, esimerkiksi maksamalla suhteettoman suuren osan vain KPOn tarvitsemasta (Prisman) alikäytävästä, myymällä KPOlle tontin(ABC-huoltamo) alihintaan niin eikö silloin juuri ole käytettty Veikon veromarkkoja väärin?

Jos virkamies tykkää ryypätä ja käydä bordellissa ja tälle harrastukselle löytyy maksaja niin eikö se ole juuri rahaliista hyötyä? Jos Veikko joku tarjotuu maksamaan sinun harrastuksiasi niin eikä sinulta silloin säästy rahaa?

Kiitos Pentti Suksi! Lähde politiikkaan takaisin. Saat heti ääneni!

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #128 on: 01. 05. 2006 20:08 »


- Nyt kailotus "Olen Vaasasta" tuottaa hymyileviä kasvoja siellä, sun täällä,


Noh, jos tämä yhdistetään tulevaisuudessa bordelliin, niin juttuhan voidaan silloin myös yhdistää kyvykkäisiin miehiin. Tämä ei ole tänä velttomulkkujen aikakautena ollenkaan hullumpaa:-)

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #129 on: 01. 05. 2006 20:08 »
Niin. Olen suruton tallaaja täällä maan päällä. En sairastele, en murehdi muiden asioita ja kannan vastuun itsestäni. Veronmaksajien kannalta olen ihanneyksilö. Olen maksajan roolissa, hyväkuntoinen ja terve, sekä henkisesti että fyysisesti.
Terveyteni salaisuus on liikunta, terveet elämäntavat ja suruton tallaaminen. Elämäntavoistani kannattaisi monen ottaa esimerkkiä. Minulla on laaja ystäväpiiri ja pyrin elämään muita vahingoittamatta. Olen myös hyvä kuuntelija, jos ystävilläni on huolia. Muiden huolien kantajaksi minusta ei ole, enkä halua neuvoa toisia, mikä on oikein ja mikä väärin. Kuunnella ja tukea voin, ei muuta.

Olemme olleet varmasti joskus samalla luokalla:-)
Joka tapauksessa, terävää tekstiä kirjoitat.

CGURU

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #130 on: 01. 05. 2006 23:11 »
 Väliaika..kahvia ja pullaa.

 Olen Vaasasta, puhelin ääni 3G kännykkääsi 2 euroa. / Tuotto virkamiesten oikeudenkäynti kuluihin.

               Cool.!

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #131 on: 02. 05. 2006 11:11 »
Mitenkähän Lumion Vehkaojan ja Lonkan työmotivaatio työskennellä tällaisessa "piirityksessä".

Tokkopa on ihan huipussaan ?Ja mitäs sitten kun Prosessi on käyty läpi ?


Eloveena

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #132 on: 02. 05. 2006 12:12 »
Olisi varmaan kannattanut ajatella etukäteen myös seurauksia. 

Kaupunginjohatajien palkalla ei luulisi motiivinkaan olevan kovin alamaissa.  Aivan toinen tilanne on kaupungin pätkätyöläisillä, joilla ei ole minkäänlaista mahdollisuutta Tallinnan matkaan edes omilla pienillä palkkarahoillaan suihkarilla tehdystå rypemismatkastqa Lappiin nyt puhumattakaan.

"Sitä niittää, mikä kylvää".

En voi tuntea minkäänlaista myötätuntoa ko. herroja kohtaan.

Offline louhi

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 5
    • View Profile
    • Email
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #133 on: 02. 05. 2006 12:12 »
Lue lehdet vähän tarkemmin. Vain Lumio ja Lonka olivat nauttineet p-videoista.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #134 on: 02. 05. 2006 13:01 »



Lähinnä tarkoitin sitä että mitä kyseiset herrat meistä Vaasalaisista pitävät,onko Vaasa ja Vaasalaisuus heille vielä kunniasia vai alkaako olla rasite ?

Viittaan näihin työpaikkahakuihin !!!!

Offline serafim

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 156
    • View Profile
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #135 on: 03. 05. 2006 08:08 »
Lumio: "Asioita liioitellaan ja vääristellään". Tarkoittanee syyttäjää?

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #136 on: 03. 05. 2006 10:10 »
Kaupunginjohtajien lahjusoikeudenkäynti saa varsin monitahoisen ilmeen suuren yleisön käsittelyssä. Iltapäivälehdistö on saanut mittavan lisäyksen ostajia. Tässä kaikessa häviäjä on Vaasan kaupunki. Pluspisteitä ei saa kukaan.  Jälkiviisaus rehottaa ja asianomaiset tuomitaan ennen aikojaan.  Mitenkä tästä eteenpäin toimitaan onkin tuhannentaalan kysymys.

Mielestäni nyt pitää odottaa oikeudenkäynnin lopputulosta ja valmistautua sen päätösten mukaisiin toimenpiteisiin, ajatuksella ketään ei tuomita ennen oikeudenistunnon antamaa tuomiota. Lisä vahinkojen estämiseksi Vaasan kaupunginhallituksen pitäisi pidättää asianomaiset henkilöt virasta oikeudenkäynnin ajaksi.  Tämä toimenpide olisi kaikkien etu, niin virkamiesten, kuin Vaasan kaupungin.

Heikki Lamminmäki

CGURU

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #137 on: 03. 05. 2006 10:10 »
Kaupunginjohtajien lahjusoikeudenkäynti saa varsin monitahoisen ilmeen suuren yleisön käsittelyssä. Iltapäivälehdistö on saanut mittavan lisäyksen ostajia. Tässä kaikessa häviäjä on Vaasan kaupunki. Pluspisteitä ei saa kukaan.  Jälkiviisaus rehottaa ja asianomaiset tuomitaan ennen aikojaan.  Mitenkä tästä eteenpäin toimitaan onkin tuhannentaalan kysymys.

Mielestäni nyt pitää odottaa oikeudenkäynnin lopputulosta ja valmistautua sen päätösten mukaisiin toimenpiteisiin, ajatuksella ketään ei tuomita ennen oikeudenistunnon antamaa tuomiota. Lisä vahinkojen estämiseksi Vaasan kaupunginhallituksen pitäisi pidättää asianomaiset henkilöt virasta oikeudenkäynnin ajaksi.  Tämä toimenpide olisi kaikkien etu, niin virkamiesten, kuin Vaasan kaupungin.

Heikki Lamminmäki


- Juuri tuomiotahan kaupunginvaltuustokin odottaa kusi sukassa, peläten mitä joudutaan tekemään.
  Eli, mikäli päästään huomautuksella: mene, äläkä syntiä enää tee, niin teemme niin
  sekä jatketaan menoa, eli perinteitä.

- Mutta tee sinä nyt aloite tuosta virastapidättämis pointista äänestys adressilla,
  jos kuntalaisia edustat.

- Koska kuntalaisten mielipiteet asiasta suurinpiirtein tiedetään, niin kyllä tapahtuneen
  mahd. hyväksyjät kuuluvat tässä tapauksessa varmasti vähemmistöön.

Offline leena_hallasmaa

  • Omalla nimellä
  • Kansalaisaktiivi
  • *
  • Posts: 236
    • View Profile
    • Email
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #138 on: 03. 05. 2006 10:10 »
Lueskelin viikonloppuna aluetta Kunnassa on moneksi, jossa alunperin aloitettiin lahjusjupakan puinti. Tämän virkamiesaiheen aloitin, koska halusin herättää keskustelua siitä, onko todellakin niin, että kaupunkilaiset mieltävät kaupungin viranhaltijoiden työmoraalin ylipäätään olemattomaksi.

Koska omat mietteeni kaupngin ylimmän virkamiesjohdon toiminnasta (josta myös oma alueensa) käyvät ilmi aiemmista teksteistä, en toista itseäni copypastaamalla aiempia tekstejä.

Luulen, että useat luottamushenkilöt eivät halua sitoa käsiään tässä asiassa. Oikeudenkäynnistä on ensin odotettava tulos. Olisi kuitenkin erotettava toisistaan yleinen moraalittomuus ja  varsinaiset rikokset. Ensin mainittu kuuluu etiikan osa-alueelle, rikosoikeudellinen vastuu mitataan oikeussaleissa. Yhdessä asiassa joudun hiukan perumaan sanojani; harmittaa kyllä, että kaupunkiamme  lööppien sivuilla mainostetaan näin . Muiden kuin vaasalaisten muisti tässä ”skandaalissa” on kuitenkin onneksi hämmästyttävän lyhyt.

Joka tapauksessa yhdistettynä kaikki tätä aihetta koskevat lukukerrat päästään yli 10 000:een. Kaupungin toiminta kiinnostaa. 
Leena Hallasmaa
Kaupunginvaltuutettu

CGURU

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #139 on: 03. 05. 2006 11:11 »
- Kyllä tuo muiden muistin lyhyys toimii useimmiten ei toivotullakin tavalla.

- Eli kunta muistetaan vain töppäilyistään, eikä mahd. hyvistä asioistaan.

- Lisäksi tuo yleisen moraalin ja varsinkin sen valvonnan löyhyys, on juuri erittäin lähellä,
  sekä sidoksissa varsinaisiin "rikoksiin" ja mokiin, kunnan imagoon sekä asukkaiden,
  eli tilaajien etuun nähden.

- Itse, jostain syystä, ehkä useista, näytät kyllä tiedostavan tämän perinteisen epäkohdan
  "mahdollisen" olemassaolon, mutta siirtyvän kuitenkin kepumaisesti aina kuitenkin nk.
  omien edun, eikä kuntalaisen puolelle.

- Tietenkään valtuustossa ei ja varsinkaan tänä päivänä, ole monella munaa kaivautua
  suurempien epäkohtien pohdiskeluun, vaan kevyempää pintaa, on siirtyä, tahi pysytellä
  vaikka jossain kaivo, skeitti, sekä vastaavissa pintapuolisemmissa aiheissa.

  Myöskään varmasti juuri tämä valtuuston enemmistön vierastama nimimerkki-polleissa
  kirjoittelu ja varsinkin kunnanhallitusta arvostelevissa osioissa, ei välttämättä nosta osakkeita,
  varsinaisen "inner circlen piireissä"

 

- Valitettavasti, vaikka pidänkin sinun kirjoitustesi asiallisuudesta, mielenkiintoisuudesta, sekä
  kuntalaisena, mitä mukavimmasta ja herkästä, sekä ystävällisestä persoonastasi ja toivoisin
  monia muita kaltaisiasi mukaan, vakikirjoittajien lisäksi, niin  et kuitenkaan politiikallasi,
  nk. liian pintapehmona ääntäni monien muiden ohella saa.
  Valtuutetun työskentely ei saa olla "kerholuontoista", vaan siihen on sisällyttävä nk. munaa,
  jopa omienkin arvostelua sisältäen.

- Tällaisia munaa omaavia edustajia on silloin tällöin valtuustossakin putkahtanut esiin, mutta
  yleensä nk. kovat jutut ovat nämäkin kunnan sankarit ajan myötä pehmentäneet, sekä
  palauttaneet maanpinnalle, jatkossa oman tason asioihin keskittyen.

  Vakiovastausta: Miksi et lähde myllylle itse, perustelisin sillä, että tilaajana minulla on kuitenkin
                        oikeus arvostella tuottajaa, epäkohdistaan, sekä varsinkin itse valitsemieni
                        edustajieni kautta.

                        Tämänkaltaisia kritiikkejä voin kevyesti kirjoittaa myös nimellä,
                        mutta saitin antaessa mahdollisuuden leimakirveen heilahtamisen
                        estoon, nimimerkkiä käyttäen käytän sitä monien muiden lailla
                        mielelläni, koska arvostelu, varsinkin virtuaalitasolla herättää
                        näköjään paremmin edustajia, kuin nimen käyttö, se on nähty.

                        Soisin kuitenkin että saitti olisi mielipidesivusto periaatteella
                        paremmin harkittu, esim. Pohjalaisen tapaan,
                        jossa nimellä kirjoittavan, tai muun nimellä tunnistettavan
                        yhteisön noottiin saisi osallistua vain nimellään
                        samaa periaatetta noudattaen.

                        Koska nimimerkki moodilla toimiminen näillä kyseisillä
                        saiteilla yleensä aiheuttaa hyvienkin kuntalaisten kohdalla
                        aliarvostusta ja jopa halveksuntaa, olisi asiaa harkittava
                        vakavasti jo senkin varjolla, että kasvu on jäämässä
                        suht. vaatimattomaksi, tämän yleisen linjan takia.

                        Rankasti vain nimimerkit kaikki yleiseen märinäosatoon noobeineen
                        ja nimellä esiintyvät keskustelemaan.
                        Väittäisin suosion , sekä vaikutusvaltaisuuden kasvavan, yleisen
                        kiinnostuksen ohella, jopa edustajatasolla.

                        Mikäli homma näyttäisi kuivuvan, mitä en usko,
                        palattaisiin takaisin tähän edustajien ja muiden vaikutusvaltaisten
                        vihaamaan ja vieroksumaan, varjonyrkkeilymalliin.



 

« Last Edit: 03. 05. 2006 12:12 by CGURU »

Offline leena_hallasmaa

  • Omalla nimellä
  • Kansalaisaktiivi
  • *
  • Posts: 236
    • View Profile
    • Email
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #140 on: 03. 05. 2006 13:01 »
Missään tapauksessa en aio tapaani politiikkaa tehdä muutosta. Monenlaisia ihmisä tarvitaan kunnallisten asioiden hoidossa, eikä asioiden eteenpäin viemisessä höyryvasaratekniikka välttämättä ole se ainoa keino. Onhan tämä tiedetty jo muinaisista ajoista lähtien vrt. Aisopoksen tarina esim. Pohjatuulesta.

Kokemukseni kunnallispolitiikasta on tosiaankin vasta näpertelytasoa. Vallan peräkamareihin pääseminen vaatii pidemmän poliittisen uran ja ehkä mahdollisesti enemmän röyhkeyttä ja terävempiä kyynerpäitä. Josko mahdollisesti joku kaipaa puheistani valtuustossa ilkeämpää sävyä, joutuu pettymään.

Vaikka olenkin nk. pehmopoliitikko ja takarivin taavi, olen pyrkinyt irrottautumaan rivipoliitikon roolista ja saada jotain aikaiseksi. Isompien muutosten aikaansaaminen vatii yhteistyötä muiden ryhmien kanssa, eikä se taas ole aina helppoa.

Olipa näpsäkkä tuo huomautuksesi "kepumaisesta" siirtymisestä. Se mielestäni vaatisi hiukan täsmentämistä.
Leena Hallasmaa
Kaupunginvaltuutettu

venku1

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #141 on: 03. 05. 2006 19:07 »
Parahin Serafin
Otit aika voimakkaasti kantaa tässä lahjusjupakassa. Ei nyt tuomita ketään varsinkaan etukäteen. Kukaan meistä ei tiedä mitään koko asiasta. Ainoa tieto on huhut ja lehdistönkin tarkoituksenhakuinen kirjoittelu. Vasabladet kirjoittaa kuinka paljon enemmän Prisman tunneli tuli kaupungille maksamaan. Tähän asti kaikki on okei, mutta lehti unohti mainita, että Prisma maksoi vastaavasti myöskin lisää oman sovitun osuutensa. Maksut olivat sunnilleen( Nämä on noin tietoja, sillä luvut ovat omasta muististani) Prisma maksoi n. 800 000, kaupunki 200 000 ja tielaitos 100 000 euroa. Prisma maksoi siis suurimman hinnan tunnelista jota käytän joka päivä, koska asun Asevelikylässä. En kuitenkaan käy joka päivä Prismassa. ABC- asema moottoritien varressa toi Vaasaan 50 uutta työpaikkaa ja siitä voi laskea verohyödyn, jonka kaupunki saa. Summa summarum, jos eteeni tuodaan kuitti jossa syytetyt ovat saaneet rahallista hyötyä vaikkapa 100 euroa shekkinä, silloin alkaa kellot soida. Jos heille on maksettu 10 - 15 grogia  niin en pidä sitä rahallisena hyötynä. Varsinkin jos siitä seurasi kaamea "kapula!. Annetaan siis oikeuslaitoksen tutkia ja tuomita. Minä ja sinä olemme kuulopuheiden varassa. Uskotaan siis oikeuslaitokseen eikä lähdetä etukäteen kivittämään ketään.
Terveisin Veikko Siltanen
kaupunginvaltuutettu

Offline serafim

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 156
    • View Profile
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #142 on: 03. 05. 2006 20:08 »
Minun mielestäni rikos on tapahtunut ja syylliset sen julkisesti tunnustaneet. Kuinka sitten alioikeuden tuomarit sen rangastuskaalalle asettavat on vähempiarvoinen juttu.
Venku tarvitsee siis muiden tukea omille mielipiteilleen?

CGURU

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #143 on: 04. 05. 2006 00:12 »


Olipa näpsäkkä tuo huomautuksesi "kepumaisesta" siirtymisestä. Se mielestäni vaatisi hiukan täsmentämistä.

                    Terveisiä Iltavuorosta.

- Ehkä Kepumainen on vähän kaukaa haettu vertaus, tuota valtuuston yhteispelin, eli
  tässä tapauksessa, huolehtimaasi valtuuston yhteishengen spekulointia silmälläpitäen.

- Sikäli samankaltainen, että esim. Kepu:n poliittista tyyliä seuraten on tullut tutuksi,
  että esim. kyseinen puolue ei koskaan ole nostanut mitään asiaa, puolueen etua
  korkeammalle. Eli tässä tapauksessa valtuuston henki ja työrauha odottaa
  tuomareiden mielipidettä, ennenkuin osaa toimia  asiassa mitenkään.

- Tällä logiikalla sama perinne saattaa jatkua edelleen, kuntalaisten tahdosta riippumatta.

- Eikö tämä ole kuin suoraan esim. Kepun puolue ohjelmasta lainattua ?..

Offline leena_hallasmaa

  • Omalla nimellä
  • Kansalaisaktiivi
  • *
  • Posts: 236
    • View Profile
    • Email
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #144 on: 04. 05. 2006 04:04 »
Poliittinen termi kuvaamallesi on kyllä konsensus, joka on ollut leimaavaa suomalaiselle ei vaan kunnallispolitiikalle mutta myös valtakunnan tason politikoinnille. Tällä on turvattu se, että saadaan muutakin kuin lihavaa riitaa aikaiseksi. Tuolla logiikalla kaikki puolueet ovat kepulaisia, hyvä siis niin :).
Leena Hallasmaa
Kaupunginvaltuutettu

Petri

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #145 on: 04. 05. 2006 10:10 »
Olisi varmaan fiksua odottaa uuden Prisman kaavoitusasiassa, että nykyinen lahjusoikeudenkäynti saa lopullisen oikeuden ratkaisun. Voisi rohjeta epäillä, että KPO on siinäkin asiassa kestinnyt virkamiehiä.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #146 on: 04. 05. 2006 10:10 »
Asuntomesssuja ajetaan kuin käärmettä pyssyyn, vaikka lupa-asiat ovat täysin retuperällä ja rahoitus suunnittelematta.  Tela:n luottamushenkilöitä johdettiin eilen harhaan. Projektipäällikkö Keijo Ullakko oli päätösesitystä alustamassa. Kun Ullakolta kysyttiin onko Vesioikeuden lupa myöennetty. Ullakko kertoi luvan tulleen tunti sitten kaupungin kirjaamoon. Tämä oli ratkaiseva tekiä, että tela hyväksyi esitykset.  Tänään tarkistettiin kaupungin kirjaamosta luvan saapumisen paikkansa pitävyys.  Kirjaamosta ilmoitettiin: - Mitään lupaa ei ole saapunut. Sensijaan on tullut ilmoitus lupaehtojen nähtävillä olosta. Ehdot ovat kuukauden nähtävillä ja sinä aikana niihin voi tehdä huomautuksia. Tämän jälkeen alkaa varsinainen lupakäsittely. Sitten vasta kun aikojen päästä, jos lupa myönnetään siihen on vielä mahdollisuus moitti.  Joten pitkässä kantimessa on vielä asuntomessut. Myös töiden aloittaminen poikkeuluvalla on kytketty lupaan.

Tämä on todella moraalitonta asioiden vääristelyä ja vaarantaa koko luottamuksen valmisteleviin virkamiehiin.  Tämän tyyppiseen toimintaa on saatava sanktiot aikaiseksi.

Heikki Lamminmäki

Petri

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #147 on: 04. 05. 2006 10:10 »
Mikäli päätös on asiassa tehty väärin perustein Ullakon sanojen perusteella, niin sehän lienee purettavissa? Kaupunginhallitus voi myös varmasti alistaa lautakunnan päätöksen itselleen uudelleenkäsiteltäväksi? Melkoisen röyhkeää toimintaa Ullakolta.

CGURU

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #148 on: 04. 05. 2006 12:12 »
Poliittinen termi kuvaamallesi on kyllä konsensus, joka on ollut leimaavaa suomalaiselle ei vaan kunnallispolitiikalle mutta myös valtakunnan tason politikoinnille. Tällä on turvattu se, että saadaan muutakin kuin lihavaa riitaa aikaiseksi. Tuolla logiikalla kaikki puolueet ovat kepulaisia, hyvä siis niin :).

- Jos kuitenkin pysytellään mieliaiheessasi, eli huolesta valtuuston, sekä muiden kh:n nk. työrauhassa,
  sekä yleistämisongelmassa kyseisen konsernin mahdollisissa töppäilyissä, tai mahd. laatu seikoissa.

  Niin eikö käytännössä kuitenkin juuri kyseinen moodi läpinäkymättömyys harsoineen
  aiheuta juuri näitä ajankohtaisia alimoraalisia "lahjus", sekä vastaavia kuntalaisen asuinpaikan
  maineen tahraamisia, valitsijoiden toiveiden vastaisesti. Lisäksi me vielä maksamme viulut,
  kyseenalaisten hyötyjen varjolla. Esimerkkejähän on monia, joita tiedät pääkallopaikkaa
  lähempää katsovana.

- Tätä ihannoimaasi moodia juuri tukee valtuuston hiljaisuus, ennen korkeampien lansmannien
  nuijan kolahdusta, ennen älämölö patosulun avaamista, arvosteluineen.

- Eli tässäkin tapauksessa kunnan asukki on täysin tois sijainen ja kyseessä on vain oman maineen,
  imagon, sekä suojelun tuolla "konsernitasolla"

- Rohkeus puuttuu, paitsi ehkä finaalin jälkeen.
« Last Edit: 04. 05. 2006 12:12 by CGURU »

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #149 on: 04. 05. 2006 13:01 »
Lainaus Heikki Lamminmäki

Quote
Ullakolta kysyttiin onko Vesioikeuden lupa myöennetty. Ullakko kertoi luvan tulleen tunti sitten kaupungin kirjaamoon. Tämä oli ratkaiseva tekiä, että tela hyväksyi esitykset.  Tänään tarkistettiin kaupungin kirjaamosta luvan saapumisen paikkansa pitävyys.  Kirjaamosta ilmoitettiin: - Mitään lupaa ei ole saapunut



Onko tämä laillinen teko eli onko kyseinen asia laillisessa mielessä tehty hyvällä hallintomenettelyllä jollei voidaanko kyseinen asia palauttaa ja tarkastella uudelleen.
Alkaa tuntua että meno on kuin hölmöläisten tuvassa,kannetaan säkillä valoo sisään.

Offline Orvokki

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 200
    • View Profile
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #150 on: 04. 05. 2006 19:07 »

Onko tämä laillinen teko eli onko kyseinen asia laillisessa mielessä tehty hyvällä hallintomenettelyllä jollei voidaanko kyseinen asia palauttaa ja tarkastella uudelleen.
Alkaa tuntua että meno on kuin hölmöläisten tuvassa,kannetaan säkillä valoo sisään.

Joo, mitään lupaa ei vielä todellakaan ole myönnetty. Itse asiassa tästä taitaa olla vielä aika pitkä matka itse luvan saamiseen, joten ihmettelen kovasti, jos Ullakko on mennyt tuollaista sanomaan! Ullakon viimeaikaiset puheet ihmetyttävät muutenkin. Mm. SAK:n Väen Viesti-lehdessä hän sanoo, että Suomen luonnonsuojeluliitolta on saatu lausunto, että asuntomessutyöt eivät aiheuta merkittävää haittaa luonnolle. Olisi mielenkiintoista nähdä tämä lausunto, kun tuntuu, että luonnonsuojeluliitossa ja paikallisyhdistyksessä ei tiedetä asiasta mitään!

Offline leena_hallasmaa

  • Omalla nimellä
  • Kansalaisaktiivi
  • *
  • Posts: 236
    • View Profile
    • Email
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #151 on: 04. 05. 2006 22:10 »
Nyt kyllä mielestäni koko edellisessä viestissäsi muokkaat kohtuuttoman paljon tekstejäni omien mielikuviesi mukaisiksi. Selvintänet tarkemmin jotain kohtaa, jota luonnehdit ihailuksi. Tämä ei suinkaan välttämättä ole mieliaiheeni, mutta koska kuntalaisille se on tärkeä, pysyttelen "langoilla". Edellisessä tekstissäni tarkensin terminologiaa, jonka itsekin omalta kohdaltasi myönsit kaukaa haetuksi.
Leena Hallasmaa
Kaupunginvaltuutettu

doctor

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #152 on: 05. 05. 2006 21:09 »
Merkillistä touhua. Tulee kyllä Turun taudit ja Sisiliat mieleen. Voidaanko KPO:lle tämän jälkeen antaa uusi tavaratalotontti Prismalle moottoritien varteen?
Onko muilta edes kysytty, kilpailutettu? Kuka vielä luottaa kaupungin johtoon?

CGURU

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #153 on: 07. 05. 2006 12:12 »
- Karmein pointti tässä ristiriitaisessa asiassa on, että tässä nähdään kolmikkomme suunta
  kaupunkimme ylläpidon priorisoinnissa.

- Itse edut jokainen voi määritellä itse. Eli vaikka varsinainen oletettu lahjus kokonaiseduista,
  onkin häviävän pieni, niin silti Bisneksen priorisointi vahvimpien selviytyjien hyväksi,
  on kuitenkin inhimillisyyttä ajatellen ihmisarvon loukkausta, varsinkin kunta tasolla.

- Missä ovat näiden bisnesten edut esim. Työttömille, Sairaille, Koululaisille, sekä Vanhuksille.
  Kaikki nämä ryhmät toimivat ja elävät kiihtyvässä säästö rumbassa, bisneksen porskuttaessa
  kiilto silmissä, visioidun Kunnan edun nimissä.

                 Esimerkkinä nyt vaikka itseeni verraten:

     Vakinaisena työntekijä kastiin kuuluvana, minulla on mahdollisuus nyt nauttia
     hienoissa maisemissa ja tiloissa ABC:n hyvät pihvit
     sekä ajella pirssillä ympyröissä, sekä tunneleiden kautta Prismaan,
     hakemaan tarjouspihvit lähestyvää kesälomaa odotellen.

     Mikään ei estä minua myöskään samalla reissulla käyden
     vaikka otattamassa Työterveydessä paastoverikokeen,
     vaikkapa  eturauhasen mahd. vajaatoimintaa epäillen,
     eli pomoni maksaa, tukensa mistä lystää hakien.

     Samaan aikaan Syöpäosasto toimii lähes ilman hoitajia, Sairaskoti potee resurssipulaa
     terveyskeskusjonot ovat ennallaan, sekä tuo lähes joka aamuinen vieras "äijä"
     kerää pulloja roskiksestamme, kelistä riippumatta.


                          Kolmikkomme on suuntansa paljastanut, haluammeko näin ?
                          Valtuutetut KOMMENTOIKAA !

     
« Last Edit: 07. 05. 2006 12:12 by CGURU »

Offline koirasmartta

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 103
    • View Profile
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #154 on: 08. 05. 2006 13:01 »
Voisiko moraalikäsitettä soveltaa ravirataan.  Eli kysyä asia vaikka nioin, että keiden huvi tässä on oikein kysymyksessä.  Avajaisraveihin osallstui alle 1000 hekeä ja Vepsin enmsimmäiseen kotiotteluun muistaakseni n. 2700 henkeä.  Voidaan myös kysyä, että suhtautuvatko kaikki kaupungin korkea-arvoiset virkamiehet ravirataan viileän objektiivisesta ja kuntalaisten parasta ajatellen.

Nyt olisi kiiruusti aloitettava meuvottelöuit Laihian ja Mustasaren kanssa.  Lienee turha toivoa että ensimmäinenkään valtuutegttu tulisi pilttuustaan ja sanoisi reilusti mitä mieltä on.

Offline opiskelija

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 521
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #155 on: 10. 05. 2006 14:02 »
En tiedä mitä se on, mutta minua ainakin jotenkin kouraisee kun taas saan kuunnella naljailua lahjusskandaalista  etelä-suomessa tulevalla viikolla.  On hämmästyttävää, miten laajalle tieto paikallisuutisesta on itse asiassa levinnyt.

Olen varma että pian joku keksii sellaisen Vaasaan sopivan ilmaisun kuin "turuntauti", joka sitten leimaa Vaasan negatiivisesti vuosiksi, kiitos ko. herrojen.


No ei hyvin mene muillakaan. Ilta-Sanomat uutisoi poliisin taholta Lahden kaupunginhallituksen jäseneen kohdistuvia epäilyjä lasten hyväksikäytöstä. Tekstin mukaan ei ole erotettu vielä luottamustehtävistään.

Offline serafim

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 156
    • View Profile
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #156 on: 11. 05. 2006 17:05 »
Iltalehti kertoo mitä miesturistit Baltiassa touhaa kun on rahaa
http://www.iltalehti.fi/2006/05/10/200605104499380_uu.shtml

Offline T.Tyly

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 488
    • View Profile
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #157 on: 17. 05. 2006 05:05 »
Kerrankin Vaasa on valtakunnan uutinen. Ilmeisesti koko käsittelyn ajan, aina tuomion lukemiseen saakka. Joku voisi arvioida paljonko julkisuus olisi tullut maksamaan ilmoitusmarkkoina ja joku toinen miten tehokasta tämä "mainonta" on Vaasan maineen kannalta.
Minäkin olen sitä mieltä, että ravirata on kaavoitettava asunnoille!

Offline Niin Makaa

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 284
  • kuin petaakin
    • View Profile
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #158 on: 17. 05. 2006 09:09 »
Ainakin se seuraus oikeudenkäyntikohulla on, että kukaan ei enää halua palkata Lumiota ja Lonkaa.
Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää.

Petri

  • Guest
Re: Virkamiesmoraali
« Reply #159 on: 17. 05. 2006 09:09 »
Mielenkiintoinen seikka, että Saariselän matkan jälkeen kaupunki lupautui kustantamaan Prisman alikulusta saman verran lisää - eli veronmaksajien osuus kaksinkertaistui.