Author Topic: Pohjalainen  (Read 168274 times)

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Pohjalainen
« Reply #80 on: 14. 03. 2007 06:06 »





Varmasti monilla on hauskoja esimerkkejä. Itse muistan kun vuoden alussa oli paikallisen yrittäjälehden kanteen lipsahtanut, että "menetyksellistä uutta vuotta".

Offline Pokartti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 592
  • Gender: Male
  • acgt on kaikki? K P-I t!
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #81 on: 14. 03. 2007 23:11 »
Pertin Salon (kok.) rasistiset kannanotot, jotka oma puoluejohtajakin tuomitsi jo, ovatkin nyt Pohjalaisen (kok.) mukaan ressukka Salon vainoamista. Vaalitilaisuudessa julkisuudessa lausutut puheet on joku alhainen pers-henkilö SALAA NAUHOITTANUT! (Onko Salo kalastamassa "salaa" Vistbackan rasistisilla vesillä?)

Samalla etusivulla on jutusta lahjusjupakasta (Lumio -kokoomus) unohtunut saatu tuomio.

Johan oli kokoomuslaisista siloiteltuja juttuja näin valien alla...

(Vielä on etusivulla Kimmo Sasinkin (kok.) autohurjasteluista ja juttu.)
No, tuosta en tiedä...

Mutta lieneekö Suomessa suurikin uroteko, jos sanoo suomalaisia lapsia sivistymättömiksi, elleivät he halua opiskella pakkoruotsia. Pari kieliministeriähän on ollut tätä mieltä.
Joko YLE on SVT?
HS = Röyhkeää lehtimiestaidottomuutta!
Iltalehti nyt = Pakkoruotsi aina!
Olen allerginen Närpiön tomaateille.
Sanonpa vielä yhden asian: Ahvenanmaa

Offline Kike_B

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 544
  • Gender: Male
  • Du talar ju latrin som en inföding!
    • View Profile
Pohjalainen
« Reply #82 on: 25. 03. 2007 06:06 »
Luin tässä perjantain Pohjalaista (23.3 -07) ja tuli luettua seuraava otsikko:

"Hävettääkö ympäristöseuraa kehityksen jarruttaminen?"

Ajattelin että mitä ihmettä tämä nyt on? Onko nyt kyseessä vain lehtijutun myynti lukijalle hurjalla otsikolla vai mitä? Onkohan kyseessä joku hauska sarkastinen vitsi? Ei ilmeisesti ollut.

Luen toimittajan kysymyksen itse tekstistä:

"Hävettääkö Vaasan ympäristöseuraa, kun se on jarruttanut aiheettomasti Vaasan kehitystä ja mustannut kaupungin maineen, hallituksen jäsen Göran Ekström?"

Siis mitä tämä on? Mistä lähtien Pohjalainen antaa toimittajien ladata artikkeleiden tekteihin toimittajien omia mielipiteitä tuolla lailla? Koko juttuhan tuomitsee Ympäristöseuran vastasi Göran sitten mitä tahansa. Koko jutun ideahan on "hävettääkö?", aivan kun se olisi joku yleinen totuus että pitäisi hävetä. En minäkään ole ollut ihan mielissäni seuran toimista, mutta tuollainen kirjoitus oudoksuttaa kyllä. 
« Last Edit: 25. 03. 2007 08:08 by vaasalainen »
"There's no monopoly on common sense on either side of the political fence"
- Sting

Offline luopio

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 225
    • View Profile
Pohjalainen
« Reply #83 on: 25. 03. 2007 08:08 »
"Oletko Sinä päätoimittaja Markku Mantila jo lakannut lyömästä vaimoasi?"

Vähän samanlainen oli kysymyseksenasettelu Ympäristöseuralle.

Olen toki ennenkin suhtautunut mediakriittisesti pohjallisen "juttuihin".

Oppiiko kuitenkaan "tavallinen kansa" koskaan huomaamaan kuinka propagandistinen on paikalliislehti?

"Niin lehdessä luki" on argumetti väittelyssä...
« Last Edit: 25. 03. 2007 08:08 by vaasalainen »

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #84 on: 25. 03. 2007 11:11 »


Oppiiko kuitenkaan "tavallinen kansa" koskaan huomaamaan kuinka propagandistinen on paikalliislehti?



Kyllä ainakin vanhempi polvi on saanut tuta, tämän ns. "riippumattoman" politiikan kannattaja lehden,
aikaisempaan Kokoomukselaisuuteen liittyvän eroavaisuuden, kuin myös uuden linjankin, aina kirjoitustyylinkin muutosten   ohella.

Käytännössä kuitenkin lehti taistelee aina uusienkin  polvien lukijoista, joten nk. kirjoitusvastuukin saattaa muuttua harjoittajiensa mukaan ja etenkin päivittäin toitotettua kyseen alaista sananvapautta korostettaessa.

Päivälehtiä valvomaan luotu Julkisen sanan neuvosto, on kuitenkin paiskinut töitä yhä enenevässä määrin, jota tämä "vapaampi" kirjoitustyyli, nykyaikaa ilmentäin kiitollisena ruokkii.

Moukkamaisuus, eli tässä tapauksessa ajattelematon "möläyttely" on kuitenkin levikkiin viitaten
lehden hallintoon liittyvä ongelma, joten lähes ainut konsti saada muutos, hallinnon tasolla, tähän
varsinaista tilaajakuntaa harventavaan radikaaliin tapaan, erilaisiin  ajankohtaisin , sekä varsinkin paikallisiin, kuntalaisia kiinnostaviin asioihin viitaten.

Mikäli lehden hallinto, niinkuin kuvasta ilmenee, on sitten samalla aaltopituudella moukkamaisuuteen nähden, valinta jäänee sitten perinteisesti lukijalle, medialähteen vaihdon, tai muun lisämärinän ohella
« Last Edit: 25. 03. 2007 12:12 by Professional »

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #85 on: 26. 03. 2007 09:09 »
Luin tässä perjantain Pohjalaista (23.3 -07) ja tuli luettua seuraava otsikko:
"Hävettääkö ympäristöseuraa kehityksen jarruttaminen?"

Luen toimittajan kysymyksen itse tekstistä:
"Hävettääkö Vaasan ympäristöseuraa, kun se on jarruttanut aiheettomasti Vaasan kehitystä ja mustannut kaupungin maineen, hallituksen jäsen Göran Ekström?"

Mitäs ihmeellistä Kike näkee tuossa artikkelissa? Sekö ärsyttää, että haastatellaan ruotsinkielistä hallituksen jäsentä? Onko ympäristöseurassa ylipäätänsä enää suomenkielisiä jäseniä, senjälkeen kun suomenkielinen puheenjohtajakin erosi seurasta, koska ei hyväksynyt valitusrumban aloittamista asuntomessualueen kaavaa vastaan!
Siis vähintäinkin aiheellinen kysymys moisesta kehityksen jarruttamisesta.
Laissa pitäisi olla pykälä, jonka mukaan räikeät tarkoitushakuiset valitukset mahdollistaisivat korvausvaatimukset.

Olen edelleen utelias, oliko Petri Salon maineen mustaamisyrityksen takana mahdollisesti Kike_B? Kaikki merkit viittaavat ko. suomenruotsalaiseen radiotoimittajaan. Timo Soini onneksi huomasi saman tyypin salakavalan soluttautumisyrityksen!
Miksei muuten poliitikko saisi sanoa totuutta, vaikkei se kaikkia miellyttäisikään?

POHJALAISEN mielipideosastoilla käy voimakas (sylttytehtaan org.) parjauskampanja Marjatta Vehkaojaa ja Heikki Kouhia vastaan! Todistaa osaltaan, että POHJALAISESSA sallitaan kaikkien kukkien kukkia, toisin kuin Vasabladetissa!
On hyvä, kun on olemassa Marjatan ja Heikin kaltaisia, jotka uskaltavat julkituoda enemmistön mielipiteen. Kiitos teille!
 

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Pohjalainen
« Reply #86 on: 26. 03. 2007 10:10 »
Quote
Lehden kysymys: "Hävettääkö Vaasan ympäristöseuraa, kun se on jarruttanut aiheettomasti Vaasan kehitystä ja mustannut kaupungin maineen

Minusta kysymyksenasettelu ei ole korrekti.

Offline Kike_B

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 544
  • Gender: Male
  • Du talar ju latrin som en inföding!
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #87 on: 01. 04. 2007 09:09 »
Onpa mukava nähdä että tietyt asiat eivät muutu, kuten Manteiro. Tämänkin asian vääntää kieliasiaksi ja minut taas jonkinlaiseksi salaiseksi agent provocateuriksi. Hassua että kun nimenomaan minä kirjoitan jotain niin Manteiro heittäytyy kehiin, mutta muille hän ei murise vaikka ihan varmasti on rankasti eri mieltä monen kanssa. Se onkin varmaan vitsi koska kuka tuollaista tosissaan kirjottaisi? (En ole muuten kuullut mistään soluttautumisyrityksestä. Kerro toki lisää. Yrittikö joku eduskuntaan vai?)

Manteirolle tiedoksi. En ehkä tue Perussuomalaisten puoluetta, mutta mielestäni Timo Soini on virkistävä lisä Suomen politiikkaan. Hän pakottaa paatuneet poliitikot vastaamaan kysymyksiin eri lailla. Pahin asia Soinille ja hänen puolueelleen olisi kuitenkin hallitukseen meno. Koko puolue kun perustuu hallituspuolueiden parjaamiseen. Se on heidän ainoa yhtenäinen linja.

PS:n edeltäjä SMP sai kokea miltä tuntuu olla hallituksessa ja puolueen perusluonne kannattajakunnassa näkyi seuraavissa vaaleissa kun tuki tipahti kuin kivi. Hallituspuolueena kun on vaikea valittaa hallituksesta.

Ja edelleen, mainitsemani teksti oli hyvin asiaton enkä ilmeisesti ole ainoa joka on sitä mieltä (kieleen näkemättä). Se kuuluu mielipideosastolle. Ei uutisten seuraksi.
« Last Edit: 01. 04. 2007 09:09 by Kike_B »
"There's no monopoly on common sense on either side of the political fence"
- Sting

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #88 on: 02. 04. 2007 11:11 »
Onpa mukava nähdä että tietyt asiat eivät muutu, kuten Manteiro. Tämänkin asian vääntää kieliasiaksi ja minut taas jonkinlaiseksi salaiseksi agent provocateuriksi. Hassua että kun nimenomaan minä kirjoitan jotain niin Manteiro heittäytyy kehiin, mutta muille hän ei murise vaikka ihan varmasti on rankasti eri mieltä monen kanssa. Se onkin varmaan vitsi koska kuka tuollaista tosissaan kirjottaisi? (En ole muuten kuullut mistään soluttautumisyrityksestä. Kerro toki lisää. Yrittikö joku eduskuntaan vai?)

Moskista vaan itselles Kike! Paha tapa Sinulla on edelleen poimia eri teksteistä lauseita kuin rusinoita pullasta oman mielesi mukaisesti. Kierrät hankalat asiat sokean lailla. Se, olitko Salon maineenmustausyrityksen takana, on vain kuriositeetti.
Me olemme nimimerkkejä ja kirjoitamme joskus kärjekkäästikin eri asioista. Se on nimimerkin, Sinunkin, oikeus, koska oma nimi leimaa julkisuudessa henkilön persoonan. Vapaaseen tiedon-/ajatustenvaihtoon pitäisi kuulua oikeus  esittää oma mielipiteensä myös näillä saiteilla. Tarkoituksesi ei liene estää vapaata ajatusten vaihtoa myöskään kielipolitiikasta kontra SFP.

Ruotsinkielisenä, rkp:n tukijaksi personoituneena haluat luonnollisesti rajata kielipolitiikan vain ja ainoastaan SFP:n yksinoikeudeksi. Tiedämme molemmat yhtä hyvin, että SFP:lle politiikka kyläpolitisoinnin ohella tarkoittaa joka tilanteessa ruotsinkielen/suomenruotsalaisuuden oikeuksien edistämistä ja puolustamista. Täysin ymmärrettävää, onhan ruotsinkielisillä tosi paljon menetettävänä. Nurja puoli näkyy siinä, että siitä kärsii tavallinen rahvas, niin suomen- kuin ruotsinkielinenkin.

Tämä keskustelupalsta ei sulje pois kielipolitiikkaa, koska POHJALAINEN ja VASABLADET ovat luonnollisesti eri puolilla kielirajaa. Jos vaivaudut vertaamaan lehtiä keskenään, huomaat kansalaisten eriarvoisuuden siinäkin. Vasabladet käy pääkirjoitus- ja debattisivuillaan (ilmainen) ankaraa kielipolitiikkaa verrattuna Pohjalaiseen.
Pohjalaisen tekstiviestipalsta on maksullinen. Sinne kirjoittaa kuka haluaa, yllekirjoittanut laittaa sepustuksiaan mieluummin vaasalaisten luettaviksi tarkoitetuille ilmaisille nettisivuille.
 

Offline Kike_B

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 544
  • Gender: Male
  • Du talar ju latrin som en inföding!
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #89 on: 02. 04. 2007 19:07 »
Paha tapa Sinulla on edelleen poimia eri teksteistä lauseita kuin rusinoita pullasta oman mielesi mukaisesti. Kierrät hankalat asiat sokean lailla.

Jaa, kappas vaan. Selität minun ongelmani just samalla lailla kun minä selittäisin sinun. Mutta olkoot se rusina siellä pullassa.

Ruotsinkielisenä, rkp:n tukijaksi personoituneena haluat luonnollisesti rajata kielipolitiikan vain ja ainoastaan SFP:n yksinoikeudeksi.

Ei, en tue Rkp:tä. Ei, en näe kielipolitiikkaa heidän yksinoikeutena. Muistatko sen tämän kerran jälkeen? Voin sympatisoida Rkp:n kanssa silloin tällöin, mutta ääneni menee muualle vaaleissa kuten meni viimeksikin pari viikkoa sitten. Että se siitä Rkp-vuodattamisesta.
"There's no monopoly on common sense on either side of the political fence"
- Sting

Moderaattori

  • Guest
Re: Pohjalainen
« Reply #90 on: 03. 04. 2007 05:05 »
Tässä ketjussa käsitellään sanomalehti Pohjalaista.

Offline Kike_B

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 544
  • Gender: Male
  • Du talar ju latrin som en inföding!
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #91 on: 27. 04. 2007 22:10 »
Kuvittelenko, vai käsitteleekö Pohjalainen Nurmoa liitoskysymyksessä Seinäjoen kanssa lähes positiivisin sanoin - silkkihansikkain - sen suhteen miten se hyödyntäisi kyseistä maalaiskuntaa?

Pääkirjoitus 27.4 - loppuosa
"Tämän kansanäänestyksen jäljiltä jäi muitakin raatoja kuin Maunula. Suurin uhri oli itse kuntaliitos, joka olisi ajan mittaan ollut Nurmolle edullinen."

Koska Pohjalainen viimeksi olisi käsitellyt Mustasaaren kuntaa samalla tavalla? Pääkirjoituksessa. Onko koskaan? (saattaa hyvin olla että en vaan ole huomannut, sen takia kysyn) Onko Pohjalainen ikinä yhdistänyt sanat "Mustasaaren" ja "etu"? Mielestäni kyseessä on aina vaan ollut Vaasan etu. Korkeintaan "Vaasan talousalueen etu".
« Last Edit: 27. 04. 2007 22:10 by Kike_B »
"There's no monopoly on common sense on either side of the political fence"
- Sting

foliohattu

  • Guest
Re: Pohjalainen
« Reply #92 on: 30. 04. 2007 09:09 »
Quote
"Mustasaaren" ja "etu"?

Ihan mielenkiinnosta, määrittele mikä olisi Mustasaaren etu? Sisältääkö se muutakin kuin ruotsin kieltä?

Offline Kike_B

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 544
  • Gender: Male
  • Du talar ju latrin som en inföding!
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #93 on: 30. 04. 2007 12:12 »
Quote
"Mustasaaren" ja "etu"?

Ihan mielenkiinnosta, määrittele mikä olisi Mustasaaren etu? Sisältääkö se muutakin kuin ruotsin kieltä?

Katsos tämähän olisi kyseisen lehden asia (ja varmasti etu) selvittää. Varmasti on etuja, mutta nyt ollaan ainoastaan keskitytty kertomaan mikä olisi VAASAN etu, ja antaneet ymmärtää että mustasaarelaiset ovat itsekkäitä. Join us or die-retoriikkaa. Sellainen saa vaan porukat barrikaadeille.

Pohjalaisen linjahan on tuo kuntaliitto, mutta kuten olen jo aikaisemmin todennut niin lehden kirjoittelut asiasta eivät varmasti ole parantaneet tämän mahdollista tapahtumista. Lehtihän pelaa kuntaliitto-vastustajien pussiin nykyisellä linjallaan puhumalla jatkuvasti kieliproblematiikasta. Sehän on varma asia että jos Mustasaari liittyy Vaasan niin uuden kunnan enemmistökieli on suomi, ja Pohjalaisen perusteella sen vastustaminen on lähes maanpetturuutta. Kuvitteleeko joku että tuolla linjalla saadan mustasaarelaiset mukaan liitosajatukseen?

Ja jos kyseinen lehti osaa ajatella mikä on nurmolaisten etu liitosasiassa, niin miksi eivät pysty tekemään sitä samaa mustasaarelaisten kanssa? Jos ei pysty niin Pohjalainen epäsuorasti toteaa että Mustasaaren ei kannata liittyä Vaasaan. Eikö?
« Last Edit: 30. 04. 2007 12:12 by Kike_B »
"There's no monopoly on common sense on either side of the political fence"
- Sting

foliohattu

  • Guest
Re: Pohjalainen
« Reply #94 on: 04. 05. 2007 22:10 »
Suoraan sanottuna minä en ole mikään asiantuntija määrittelemään sitä mikän Mustasaaren etu. Minä ainoastaan oletan, että se liittyy keskiverto mustasaarelaisen mielestä lähes täysin ruotsin kieleen.

Minä en tunne Mustasaaren taloutta niin hyvin, että osaisin arvioida sen väestö, vero ja kustannus -rakennetta, nyt ja tulevaisuudessa. Mitkä ovat tarpeet palveluiden kehittämisessä nyt ja tulevaisuudessa, en tarkemmin ottaen tiedä.

Sen kuitenkin sanon, että olen kovin kiinnostunut kuulemaan lisää näistä asioista. Onko tosiaan niin, että Mustasaari on nyt ja tulevaisuudessa elinvoimainen kunta ilman, että se vaatii sitä, että valtio ja Vaasa osallistuvat osaltaan sen palveluiden vaatimien kustannusten kattamiseen?

Siitä olen täysin vakuuttunut, että Vaasa ei tarvitse Mustasaarelta minkäänlaista apua esim. asuinalueiden kaavoituksen saralla. Vaasalla on maata ja maaomistuksia omasta takaa vielä kymmenien vuosien tarpeisiin. Tämä on toki ristiriidassa isojen poikien sanomisiin, mutta olkoon. Kartta ei valehtele.

Ehkä sinä osaat, KikeB, ruotsinsuomalaisena ja paremmin Mustasaaren asioita tuntevana kertoa niistä asioista, jotka ovat Mustasaarelle tärkeitä ja oleellisia kuntaliitoksia ajatellen? Jos asioista keskustellaan avoimesti esim. täällä, ehkäpä Pohjalainenkin niistä ennemmin tai myöhemmin kirjoittelee.

Offline Kike_B

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 544
  • Gender: Male
  • Du talar ju latrin som en inföding!
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #95 on: 05. 05. 2007 13:01 »

Ehkä sinä osaat, KikeB, ruotsinsuomalaisena ja paremmin Mustasaaren asioita tuntevana kertoa niistä asioista, jotka ovat Mustasaarelle tärkeitä ja oleellisia kuntaliitoksia ajatellen? Jos asioista keskustellaan avoimesti esim. täällä, ehkäpä Pohjalainenkin niistä ennemmin tai myöhemmin kirjoittelee.

Suomenruotsalainen...ruotsinsuomalainen on Ruotsissa asuva suomenkielinen. Mutta joka tapauksessa. Kyse oli nyt lähinnä Pohjalaisen asenteesta joka on aika erillainen Vaasa-Mustasaari asetelmassa kun vertaa Seinäjoki-Nurmoon. Miksi nurmolaiset vastustavat yhditymistä Seinäjokeen? Mitkä ovat nämä edut jotka Pohjalainen näkee pitkällä tähtäimellä nurmolaisille? Eikö jotain vastaavaa voisi nähdä Vaasa-Mustasaari asetelmassa, jos kyseinen lehti väittää näkevänsä etuja muuallakin? Eikö kyseinen lehti tajua että "vastakkainasettelun aika on ohi" ja sellainen tuottaa vain harmia koko kuntaliittosajatukselle?
« Last Edit: 05. 05. 2007 19:07 by Kike_B »
"There's no monopoly on common sense on either side of the political fence"
- Sting

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #96 on: 05. 05. 2007 17:05 »
Eipä ollut Pohjalaisella tänäänkään mitään tähdellistä kerrottavaa kun etusivulla oli tilaai jutustella joidenkin formulakuskien menemisistä vaikka seuraavat kisat on vasta viikon kuluttua.

Offline luopio

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 225
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #97 on: 05. 05. 2007 20:08 »
Suomenruotsalainen...ruotsinsuomalainen on Ruotsissa asuva suomenkielinen.

Miksi kutsutaan Ruotsissa asuvaa suomenruotsalaista?

Offline Kike_B

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 544
  • Gender: Male
  • Du talar ju latrin som en inföding!
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #98 on: 05. 05. 2007 20:08 »
Suomenruotsalainen...ruotsinsuomalainen on Ruotsissa asuva suomenkielinen.

Miksi kutsutaan Ruotsissa asuvaa suomenruotsalaista?

:) Se on vissiin ihan suomenruotsalainen vaan. Näin olen ymmärtänyt. Eivät ruotsalaisiksi rupea. Ainakaan ne jotka minä tiedän.
"There's no monopoly on common sense on either side of the political fence"
- Sting

foliohattu

  • Guest
Re: Pohjalainen
« Reply #99 on: 05. 05. 2007 21:09 »
Mulla meni senat sakaisin tossa ruotsinsuomenruotsalaisensuomalaisen kanssa, anteeksi.

Olisi kuitenkin mielenkiintoista kuulla, että mitä etua Mustasaarelle olisi liittyä Vaasaan vs. säilyä itsenäisenä kuntana. Lyhyt lista, plussat ja miinukset molemmissa vaihtoehdoissa? Kysyn siksi kun en itse tiedä.

Offline Kike_B

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 544
  • Gender: Male
  • Du talar ju latrin som en inföding!
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #100 on: 06. 05. 2007 07:07 »
Mulla meni senat sakaisin tossa ruotsinsuomenruotsalaisensuomalaisen kanssa, anteeksi.

Se nyt on vähän sellaista. En itse ota takkiini vaikka kutsuttaisiin marokkolaisalgerialaiseksi. Riittää että itse tiedän mitä oon. Ajattelin vain selventää jos sattui olemaan epäselvää mitkä termit ovat mitäkin.

Olisi kuitenkin mielenkiintoista kuulla, että mitä etua Mustasaarelle olisi liittyä Vaasaan vs. säilyä itsenäisenä kuntana. Lyhyt lista, plussat ja miinukset molemmissa vaihtoehdoissa? Kysyn siksi kun en itse tiedä.

Katsos, en minäkään oikeastaan tiedä. Minusta tuntuu vain että liitos olisi järkevä kun katsoo mitä muualla maassa tapahtuu. Mutta jääkö se sille tasolle myös Pohjalaisen toimituksessa? Eikö pitäisi syventyä asiaan hieman enemmän? Ongelman ytimessä on että Vaasa kokee jäävänsä kehityksessä jälkeen ja Mustasaari ei. Puhutaan siis taloudellisesti. Kuinka näin ihmeessä? Ajattelin tämän Mustasaari-kuntaliitossa-Vaasan-kanssa "hyvä puoli/huono puoli"-selvittelyn olevan suuren pohjalaisen mielipidevaikuttajan Pohjalaisen tehtävä. Tai sitten Vasabladetin. En ole nähnyt sellaista selvitystä. Ei vissiin kiinnosta tehdä sellaista selvitystä.
"There's no monopoly on common sense on either side of the political fence"
- Sting

foliohattu

  • Guest
Re: Pohjalainen
« Reply #101 on: 07. 05. 2007 08:08 »
Quote
Katsos, en minäkään oikeastaan tiedä. Minusta tuntuu vain että liitos olisi järkevä kun katsoo mitä muualla maassa tapahtuu.


Nyt aletaan olla asian ytimessä! Minäkään en tosiaan tiedä ja kaikki aiheen tiimoilta tapahtuva uutisointi tuntuu olevan vain tunteiden, luulojen ja fiilisten vertailuja.

Quote
Mutta jääkö se sille tasolle myös Pohjalaisen toimituksessa? Eikö pitäisi syventyä asiaan hieman enemmän?


Olen samaa mieltä. Toisaalta en vierittäisi syytä ainoastaan Pohjalaisen niskoille. Mielestäni Vaasan ja Mustasaaren päättäjillä on ensisijainen vastuu viestittää asiaan liittyvistä faktoista kuntalaisille/kaupunkilaisille. Näitä voidaan sitten Bladetin ja Pohjallisen kautta julkaista kaikkien luettavaksi.

Quote
Ongelman ytimessä on että Vaasa kokee jäävänsä kehityksessä jälkeen ja Mustasaari ei. Puhutaan siis taloudellisesti. Kuinka näin ihmeessä? Ajattelin tämän Mustasaari-kuntaliitossa-Vaasan-kanssa "hyvä puoli/huono puoli"-selvittelyn olevan suuren pohjalaisen mielipidevaikuttajan Pohjalaisen tehtävä. Tai sitten Vasabladetin. En ole nähnyt sellaista selvitystä. Ei vissiin kiinnosta tehdä sellaista selvitystä.

Nimenomaan - tällaista tekstiä soisi tulevan luettavaksi. Jokunen päivä sitten tuli Mustasaaren suunnalta aiheeseen liittyvää asiaa Pohjalaisen etusivulle, mutta ei siinäkään puhuttu mistään muusta asiasta kuin ruotsin kielen tärkeydestä, ei kaksikielisyyden vaan yksikielisyyden kannalta.

Mielestäni olisi paras jos kieliasioita ei sotkettaisi joka asiaan. Pidettäköön se omana aiheenaan ja katsottaisiin muita asioita erillisinä kokonaisuuksina. Talousasiat, hallintorakenteet, palveluiden tuotanto- ja osto-organisaatiot jne... miten nämä voitaisiin toteuttaa yhdessä tai erikseen. Tällaista tietoa pitäisi saada.

En minä sitä väitä, etteikö kieli olisi mustasaarelaisille asia ylitse muiden. Olkoon. Olisi kuitenkin hienoa jos se maltettaisiin pitää hetken sivussa, että voitaisiin selvittää myös muita asioita. Näiden selvittämisen jälkeen voitaisiin taas palata vanhaan kielijankuttamiseen.

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #102 on: 09. 05. 2007 18:06 »
Mauno Koivisto nimitteli aikoinaan presidenttinä ollessaan suomalaisia toimittajia sopuleiksi, joilta puuttuu uskallus ja omintakeisuus toimitustyöskentelyssään. Sopulilauman tavoin seurataan, mitä muu media uskaltaa käsitellä.
Pohjalainen uskalsi käsitellä kielipolitiikka, luteeruksen ärähdys - kielipolitiikka on jätettävä vain rkp:n ja Vbl:n hoidettavaksi - lopetti kirjoittelun lehden sivuilla!

Pian kolme viikkoa sitten kielikoulutuspoliittinen projekti KIEPO saatiin päätökseen. Asiasta on annettu julkilausuma sanomalehdistön käyttöön.
Pohjalainen vaikenee visusti, kuten tekee muukin suomenkielinen media YLE:n viestimiä myöden! Noinhan kävi myös kielilain käsittelyssä, voimaantulo vuoden 2004 alusta. Rkp:n junailema kielilaki tuli yllätyksenä kansalle, mm. poliisitoimelle laki aiheutti todellisia ongelmia.

Ruotsinkielinen media osaa työnsä, KIEPON mietintö on ankaran kritiikin kohteena. Vaihtoehdoista tultaneen valitsemaan jälleen kerran eniten suomalaisia ruotsittava vaihtoehto.

Onneksi Pohjalaisenkin lukijat voivat saada informaatiota asiasta osoitteessa:
Pakkoruotsi.net! Kannattaa vierailla. 
 

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Pohjalainen
« Reply #103 on: 06. 06. 2007 06:06 »
Eräs Vaasassa ilmestyvä suomenkielinen maakuntalehti kertoo tänään neljällä palstalla Kondis-hankkeesta.  Jutussa on mielenkiintoinen lause, jonka mukaan Kondishanke puhuttaa vaaslaisia, mutta mistään jutussa ei ilmene mistä tällainen tieto on peräisin.

Onnittelen kuitenkin pohjalaisen toimittajaa, joka on rohkaissut mielensä ja jalkautunut ilmeisesti toriparlamenttiin, jossa tällaisista asioista kuin Kondishanke puhutaan päivät läpeensä.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline korkokengät

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 65
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #104 on: 20. 06. 2007 15:03 »
No nyt ainakin sunnuntain 17.6. Pohjlaisessa oli täydellinen pohjanoteeraus ihan itsensä päätoimittajan suulla lausuttuna(Takkin tarttunutta/Markku Mantila). Siinä Mantila elämän opettamana lausuu omia tulkintojaan masennuksen syistä syvistä. Että muka työhaluttomuuden aiheuttamaa teeskentelyä?! Ei ole Mantila selvästikään kokenut itse tai edes läheltä sivusta seurannut, kuinka kelju sairaus masennus oikeasti on. Omia kokemuksiaan ovat monet julkkiksetkin meille kuvanneet.

Eivätkö ihmiset yleensä lue tämän aihepiirin kirjoituksia, kun kukaan tälläkään blogilla ei ole reagoinut?

Kummallista? Masennus kuitenkin koskettaa niin montaa meistä. Masentuneet itse ovat varmastikin niitä maan hiljaisimpia, jotka eivät paljon ääntä pidä. Edes silloin kun olisi aihetta!

Onneksi sentään yksi lähti julkisesti heitä puolustamaan. Ks. mielipiteet Pohjalaisessa 19.6. Masennus - laiskuuttako? Asiantuntijalla oli kanttia oikoa totuuksia itse päätoimittajallekin.Hyvä niin.

Paljon olisi vielä kirveellä töitä asennekasvatuksessa...

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #105 on: 20. 06. 2007 21:09 »
Samaa asennetta ihmetteli Mielipideosastolla myös Psykiatritason henkilö, kyseiseen kolumniin viitaten.

Itse uskoisin kyllä Mantilan "palstaa" luettavan hyvinkin ahkeraan tahtiin, joskin lähinnä tämän urbaanin
"uusiohuumorin" heittojen johdosta.

Tämän tyylin heittojenhan ei tarvitse perustua minkäänlaisiin faktoihin, joten sen voi ottaa pelkkänä
viihteenä, tai introna kyseisen Pravdan mentaliteettiin uutta sukupolvea kosiskellen.

Varsinaisiin faktoihin  perustuviin kasvaneeseen masennus sairauksien määriin viitaten, tosin itse uskoisin ilmiön olevan kansalaisten kohdalla hyvinkin tiedostettua, varsinkin yhteiskunnallisten rakennemuutosten yhteydessä, ns. tehoyhteiskunnasta puhuttaessa, joten tätä tilastoa eivät Mantilan kolumnit heilauta suuntaan, eikä toiseen, omista diagnoosi harjoitteluista huolimatta, varsinaisista prognooseista puhumattakaan.

Mitä tulee varsinaisen Yhteiskunnan, eli meidän asenteisiin ilmiön hallintaan nähden,
näyttäisi suhtautuminen olevan pääpainoisesti kustannuspoliittinen, kuin esim.sairauden vaatima
ja ansaitsema inhimillinen näkökulma, varsinaisiin hoitopoliittisiin toimenpiteisiin viitaten.

Totuus on kuitenkin, että tämänkin sairauden kärsimys, on jonkun ammattiryhmän elämä,
jatkuvia lisämäärärahoja anoen.

Tässä suhteessa varsinainen työ ja sosiaalinen toiminta hoitomuotona, voisi olla yhtenä vaihtoehtona,
yksilön unohtamisen sijaan, pilleripurkkiensa ympäröimänä, jota ehkä Mantila ajoi takaa.

Tosiasiassa tämä ongelma on suurin länsimaisissa tehoyhteiskunnissa kasvaneen hyvinvoinnin myötä,
joten ilmiö on kuitenkin tunnistettu jopa kirjoiksi asti jo 50 luvulta alkaen.

Kyse on siis hyvinvoinnin luomasta sivutuotteesta, eli pahoinvoinnista, jonka "kuona" aineena
tuottamattomat yksilöt jäävät huomiotta.

Raakaa, mutta totta.

« Last Edit: 20. 06. 2007 22:10 by Professional »

Offline Sandviken

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 200
  • Gender: Female
  • Hietalahti - Vaasan helmi
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #106 on: 20. 06. 2007 21:09 »
Sattuu löytymään lähipiiristä vakavaa masennusta sairastava. Järkytyin Mantilan kirjoituksesta ja piilotin lehden.

Loistavan napakka kirjoitus psykiatri Syväojalta (womanPOWER!). Luulisi Mantilaa hävettävän. Nyt muuten ymmärtää senkin miksi ne usein varsin typerät pääkirjoitukset ovat aina nimettömiä.

Offline Kike_B

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 544
  • Gender: Male
  • Du talar ju latrin som en inföding!
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #107 on: 20. 06. 2007 22:10 »
En oikein usko että Pohjalaisella tunnetaan häpeän tunnetta. Viime vuosien trendit eivät ainakaan osoita sitä. Mitään ei myönnetä. Sinänsä aika pohjalaista menoa. Moon oikias, soot vääräs.
"There's no monopoly on common sense on either side of the political fence"
- Sting

Offline korkokengät

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 65
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #108 on: 21. 06. 2007 07:07 »
Tämänpäiväisessä Pohjalaisessa vastaa Mantilalle myös työterveyspsykologi Tuula Ilkka-Lehto. Työuupumus on vakava asia!  Kirjoitus on täyttä asiaa. Kiitos Tuula Ilkka-Lehdolle!

Löytyisikö Mantilalta edes tämän jälkeen hieman enemmän arvostelukykyä?
Ei kannattaisi itsensä päätoimittajan julkisesti hölmöksi ilmoittautua. Jättäisi siis asiantuntijoille aiheet, joista ei mitään tiedä.

Offline luopio

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 225
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #109 on: 22. 06. 2007 17:05 »
Juntti mikä juntti. Nyt on toinenkin asiantuntija oikonut sivistymättömän Mantilan sairaden pilkkamista sekä kaksi omaista.
Quote
Pilaa sairaiden kustannuksella?

perjantai 22.06.2007

Luimme päätoimittaja Markku Mantilan kirjoituksen "Syvästi masentunutta väkeä" (Pohjalainen 17.6.) vasta 20.6.

Kirjoitus käsittelee ironisesti vakavia kansanterveydellisiä ilmiöitä, joiden johdosta me suomalaiset saamme olla ylpeitä tilastojen kärkipaikoista ralliautoilun ja formulan ohella myös alkoholin kulutuksen sekä itsemurhien saralla.

Käytät puhki kulunutta ja merkityksensä jo menettänyttä sananlaskua siitä, että on lottovoitto syntyä Suomeen muun muassa loistavan terveydenhuoltomme takia. Kiitos mainiosti toimivan terveydenhuoltomme voimme olla ylpeitä niistä Hippokrateen valan valehdelleista korkeasti koulutetuista lääkäreistämme, jotka antavat kaikkensa potilaalle, joka "esittää" olevansa masentunut eli antavat niitä "mömmöjä ja lomaa" sen enempää tapausta tutkimatta.

Kirjoituksen moukkamaisuus oli jotain niin naurettavaa oikeistopopulismia, ettemme olisi uskoneet sitä painetuksi edes wc-paperille. Muka hauskasta sanomastasi päätellen voimme väittää, ettet ole sairastanut oikeasti syvää masennusta, pahaa ihotautia tai saanut kuulla käyttämääsi fraasia "joku finninaama" koulukiusaajilta koko peruskoulun ajan.

Myös käsityksemme "paskaduuneista" eroavat jyrkästi. Meidän mielestämme "paskoja duuneja" ovat ne oikeasti rankat työt, joista maksetaan naurettavan vähän. Ja paskaahan voi tehdä, vaikka olisi ammatiltaan toimittaja.

Odotamme vastaustasi sekä seuraavaa irvailukirjoitustasi aroista aiheista, mahtaako seuraavaksi vitsin veistelyn kohteena olla Vaasan seudun syöpäpotilaiden ahdinko vai raajarikkoiset sotaveteraanit?

Kirjoituksesi suututtaa ja loukkaa meitä vakavasti masentuneiden läheistemme puolesta.

Lauri Ovaska, Riikka Makkonen Vaasa

Ainoa pienoista ryhdikkyyttä osoittava juttu on että Mantila on suvainnut julkaista nuo kirjoitukset, joissa hänet aukottomasti osoitetaan täydeksi moukaksi. Tätä ei olisi hänen edeltäjänsä Kari Mänty tehnyt. Jos hän olisi MIES niin antaisi parhaan toimittajansa tehdä kunnon reportaasin masennuksesta ja mielenterveyden vaikutuksista työkykyyn. Lisäksi hän voisi julkisestui vielä pyytää anteeksi sekä lahjoittaa viikkopalkkansa vaikka Sosiaalipsykiatriselle yhdistykselle + käydä Sateenkaaritalolla katsomassa minkälaisia laiskureita siellä käy.
« Last Edit: 22. 06. 2007 18:06 by luopio »

Offline womanpower

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #110 on: 22. 06. 2007 19:07 »
No, hieman voi päätoimittajaa puolustella em. argumentein. Muttei paljoa kuitenkaan. Housunlahkeeseen ehti jo lirahtaa. Ei voi mitään.

Elääkö kyseinen macho niin vahvasti omaa grandioositeettiaan, ettei kyennyt lainkaan kriittisesti arvioimaan omaa tuotostaan. Ymmärrtääkseen jättää sen painamatta.
Kuunnellut asiantuntijoiden lausuntoja kyseisestä asiasta, niitähän tänä päivänä löytää mistä vaan. Ja yrittänyt sisäistää faktoista jotain muutakin, kuin mitä nyt osoitti tehneensä.

Tälläiset kyhäelmät tekevät valitettavan paljon vahinkoa. Tuliko Mantila sitä ajatelleeksi? Kantaako hän vastuuta seurauksista lainkaan?

Juuseppi

  • Guest
Re: Pohjalainen
« Reply #111 on: 23. 06. 2007 09:09 »
Toisaalta nyt puheena olevan kirjoituksen ansiosta Mantilan kokoomuslainen kusipäisyys ja ylimielisyys paljastui nyt tyhmimmillekin, jotka äänestivät kokoomusta ehkä Mantilan vaalien alla kokoomusta ja Niinistöä nuolevien ylistyskirjoitusten innoittamana.

Muutenhan rivien välistä on jo kauan voinut nähdä, millainen arvomaailma Mantilalla on. Kun Mantila kyseenalaisti Matti Vanhasen kyvyn toimia pääministerinä vessapaperijupakan yhteydessä, niin  tämän kirjoituksen osalta Mantilan arvovalta toimia päätoimittajana olisi aiheellista kyseenalaista tuhat kertaa suuremmalla syyllä.


Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Re: Pohjalainen
« Reply #112 on: 23. 06. 2007 20:08 »
Toisaalta nyt puheena olevan kirjoituksen ansiosta Mantilan kokoomuslainen kusipäisyys ja ylimielisyys paljastui nyt tyhmimmillekin, jotka äänestivät kokoomusta ehkä Mantilan vaalien alla kokoomusta ja Niinistöä nuolevien ylistyskirjoitusten innoittamana.

Muutenhan rivien välistä on jo kauan voinut nähdä, millainen arvomaailma Mantilalla on. Kun Mantila kyseenalaisti Matti Vanhasen kyvyn toimia pääministerinä vessapaperijupakan yhteydessä, niin  tämän kirjoituksen osalta Mantilan arvovalta toimia päätoimittajana olisi aiheellista kyseenalaista tuhat kertaa suuremmalla syyllä.


Mantilaa henkilönä vastaan minulla ei ole mitään, mutta oikeistolaista politiikkaa vastaan kylläkin.
Sehän on ihan ymmärrettävää, että Pohjalaisen päätoimittaja ajattelee ja kirjoittaa lehdessään tuollaista potaskaa, siitä hän saa palkkaakin.



Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Re: Pohjalainen
« Reply #113 on: 30. 06. 2007 08:08 »
Sopimuksien ympärillä on oltava yhteistäitoimintaa

Pohjalainen lehdellä, joka julistaa sivuillaan kokoomuslaista arvomaailmaa on kova hätä Natoon, sen osoitti tämän päivän pääkirjoituksen artikkeli. Lehti kritisoi sitä, että Suomella ja Venäjällä on rajasopimus, kuten on kaikilla demokraattisilla mailla. Oikeistolaisten mielestä ilmeisesti ei saisi olla minkäänlaisia sopimuksia Venäjän kanssa? Tämä olisi sitä uusliberalismia, mitä nyt pääomapiirit rummuttavat, jokainen olisi oman onnensa seppä ja tekisi sitä mitä itseään miellyttää.

On ihan luonnollista ja hyvä, että maiden välillä on valtiosopimuksia. Nyt jälleen kerran oikeistolaiset yrittävät tehdä mörköä Venäjän ja Suomen valtiosopimuksesta, kuten aikoinaan tekivät YYA-sopimuksesta.

Eivät ystävyys ja solidaarisuus valtiosopimuksissa rakennu pelkästään paperilla, vaan käytännön yhteistyössä kuten oli Suomen ja Neuvostoliitonkin aikana.

Tällä hetkellä kaupallinen yhteistoiminta on korkealla tasolla, mutta muu kanssakäyminen ei oikein ota sujuakseen. Esimerkiksi poliittinen puoli on kaukana aikaisemmasta, paitsi presidenttimme Tarja Halonen, hänellä on hyvät suhteet, joka näkyy oikeistolaisten kovana arvostelemisena, että Halosella ei ole suhteet  kunnossa USA:n ja erityisesti presidentti Bushin ryhmään.

Venäjän ja Suomen Valtiosopimuksen 4. artikla on hyvä, näinhän se on oltavakin naapurien välillä, että pidättäydytään uhkaamisesta, eikä sallita alueitaan käytettäväksi toisten kimppuun hyökkäämiseen.

Venäjä ei ole mörkö vaan se on meidän Suomalaisten naapuri valtio ja naapuriin on oltava aina hyvät suhteet. Oikeisto ei näköjään ole vieläkään oppinut mitään historiasta.
Erityiseesti medialla on iso vastuu siitä, mitä tietoa ja tässä asiassa, mielikuvia se rakentaa yleiseen mielipideilmastoon, tämä asia on myös Pohjalainen lehden pidettävä asialistalla.

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Re: Pohjalainen
« Reply #114 on: 01. 07. 2007 12:12 »
Pohjalainen jatkaa sosialismin mustamaalaamista

Silloin kun kapitalismi alkaa olemaan vaikeuksissa on tietenkin törkykirjoitusten aika.
DDR oli sosialistinen ja demokraattinen maa, johon myös Suomella oli hyvät valtiolliset suhteet.

Jokaisella valtiolla on omat turvallisuuspalvelut, eikä se ole mikään outoasia. Tietenkin isoilla mailla kuten USA:lla on koko maapallon kattava organisaatio CIA, joka palvelee kapitalismin etuja.

Pohjalainen ja oikeisto yrittää tehdä Suomalaisista isompia kuin ne todellisuudessa ovat maailmanpolitiikassa. Mutta näinhän se on, että tyhjät tynnyrit ne vasta kolisevatkin.

Jotkut oikeistolaiset ja jopa Erkki Tuomioja on ehdottanut, jopa totuuskomiteaa asiasta.
Mistähän mahtavat totuuskomitean jäsenet sen totuuden löytää? Isojen valtioiden tiedustelutoiminta on vähän isompi asia, mihin pienellä Suomella on resursseja.

Mutta tietenkin epämääräisellä asialla on hyvä tehdä sosialismin ja vasemmiston vastaista politiikkaa.

Oikeisto tietää sen, että kohta vasemmistolainen politiikka nousee ja uusisosialismin aalto on edessä Euroopassakin, kuten on jo Etelä-Amerikassa.





Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #115 on: 01. 07. 2007 20:08 »
Joopa joo... Kyllä me muutenkin tiedetään, että Reinon nimi sieltä totuuskomiteasta putkahtaisi esiin...

Offline Sandviken

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 200
  • Gender: Female
  • Hietalahti - Vaasan helmi
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #116 on: 03. 07. 2007 21:09 »
Kylläpä oli satuttava juttu eilen lehdessä. Jos nyt ei Mantila tajua hävetä niin... Minä ainakin ymmärsin että Uusikylän viesti oli nimenomaan Mantilalle.
Quote
Surullinen kesäsatu

maanantai 02.07.2007

Mies ohjattiin sairaalassa myrkytysosastolle. Käytävällä olevassa sängyssä makasi rakas pikkuveli. Hän ei enää ollut pikkupoika, vaan iso, komea nuorimies. Veli makasi silmät kiinni, harmaan kalpeana letkuihin kiinnitettynä. Kasvot pysyivät täysin elottomina.

Mies seisoi kauan veljen sängyn vieressä, aivan lähellä. Pois lähtiessään hän silitti tämän harmaata poskea ja paksua tukkaa. Nappulajalkapallossa loukkaantuneeseen silmäkulmaan ommeltujen tikkien jäljet näkyivät selvästi oikean silmän yläpuolella valkoisena kaarevana viivana. Veljen poski tuntui kylmältä, luomikaan ei värähtänyt.

Kun puhelin soi joskus illalla, mies tiesi.

"Pikkuveli on nyt Rauhan Maassa", sanoi ääni puhelimessa.

Kuukausia mies näki veljen kasvot edessään. Hän muisteli, että kaikki olivat pitäneet tätä viisaana lapsena. Veli oli tuntenut kellonajat nelivuotiaana, oppinut itsekseen lukemaan viisivuotiaana, hän oli pelannut jalkapalloa nappulajoukkueessa ja tehnyt eniten maaleja, vaikka oli kaksi vuotta muita nuorempi.

Mies muisti veljen masentuneisuuden, vuosi vuodelta kasvavan tuskan, hirvittävän sanattoman tuskan, joka seurasi tätä kaikkialle, tuskan jota kukaan ei voinut poistaa, tuskan joka vain paheni ja paheni. Veli lipui pois, kohti tuntematonta. Jotenkin veli jaksoi käydä lukion loppuun, kirjoitti neljä laudaturia, vaikka hänet piti viedä väkisin kirjoituksiin. Mies muisti veljen silmät, kun tämä oli katsonut koulun portilla isoveljeään ja sanonut hyvin hiljaisella äänellä: "Mä en jaksa enää..."

Kun mies oli laskemassa raskasta arkkua hautaan, hänelle kirkastui: elämä päättyy. Jokainen päätyy Rauhan Maahan ikuiseen lepoon. Ihmisen maallisessa elämässä on hyvin vähän todella tärkeitä asioita. Tärkeintä on ihmisyys, läheiset, elämän lahja.

Äiti oli seota lapsensa kuolemasta. Hän istui sairaslomallaan kaksion sohvalla katsellen kuvaa, jossa kuusivuotias poika istuu hänen sylissään surullisen näköisenä.

Kerran äiti lähti hakemaan pikkuveljeä kotiin. Hän oli varma, että pikkuveljen masennusta hoitanut lääkäri oli luvannut antaa pojan takaisin äidille. Lääkäri ei antanut poikaa, vaan sairauslomaa ja reseptin, jolla saisi masennuslääkettä.

Äiti oli kävellyt sysipimeässä syysillassa kohti Kirkkoapteekkia lääkeresepti kädessään. Sateen vihmoessa päin kasvoja, äiti oli itkenyt ja toistellut pikkuveljen nimeä. Vastaan tullut työtoveri vei äidin kotiin.

Kahdessa vuodessa äiti palasi näennäisesti lähes ennalleen. Hän nukkui kuitenkin ison nallekarhun kanssa, käsi nallen kaulalla. Nallen päällä oli vanha nappulajalkapalloilijan paita, paidan selässä oli numero yhdeksän.

Mies, isoveli on jo vanha, mutta tuntee yhä kipua ja voimakasta vihaa, kun joku repii arpeutuneet haavat auki. Kipu ei aiheudu yksin pikkuveljen muistosta, vaan siitä, miten usein kovuus, ahneus, omahyväinen typeryys on nostettu hyveiksi ja uhreista tehdään syyllisiä. Tunteeton psykopatia ja narsistinen luonnehäiriö ovat kovaa pääomaa menestyjien markkinoilla; tunnevammaiselle toinen ihminen on käyttöhyödyke, usein myös pilkan ja julkisen häpäisyn kohde, oman ylemmyyden peili.

Sen pituinen se. Kaikissa saduissa ei eletä onnellisina elämän loppuun saakka.

Kari Uusikylä Helsinki

Offline vespa

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 24
  • Gender: Female
  • seiskyt luvun lapsi
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #117 on: 08. 07. 2007 07:07 »
Pohjalainen tänään , Mattilan sanoin  :

Quote
Sitten sananen vähän muusta.
Kirjoitin masennuksesta pari viikkoa sitten. Sanomistahan siitä tuli.
silmiin pisti, myös korviin, että kaikkien kovimmat vastalauseet, moitteet, ja krittiikki
tulivat mielenterveyden ammattilaisilta, psykologeilta ja psykiatreilta.
Eli siltä porukalta, joka masennuksen toteaa, sitä hoitaa ja lääkärintodistukset
kirjoittaa.
Masennuspotilailta sain vain pari puhelua. Nekin olivat niin terhakkaita, että
epäilin vaivan vähän helpottaneen.
Kuten usein käy, kritiikkiä tulee sellaisesta mitä ei sanottuu lainkaan.
En vieläkän saanut keneltäkään selvää vastausta, että voiko Suomen
kokoisessa maassa todellakin joutua melkein neljä tuhatta ihmistä masennuksen takia
työkyvyttömyyseläkkeelle vuosittain?
Luku on melkein Jurvan kunnan väkimäärä.
en tuota millään jaksa uskoa, viisastelkoot asiantuntijat miten paljon tahansa.


:/  Kovimpa vähän Mattila tiedät esim. ikäluokkiesi pahimmista vitsauksista.
On tainnut oma elämäsi olla kovin nousujohdanteista ja piikitöntä, kun rohkenet
noin raapustella !
Nooh, joskus se voi kalikka kolahtaa ja lujaakin, omaan nilkkaan. Voi sitä porun
määrää, jos näin käy.
Joskus oikein pahanilman linnun tavoin toivoisin, että sinunkaltasillesi ihmisille näin kävisi....
« Last Edit: 08. 07. 2007 07:07 by vespa »

Offline tekopirteä

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #118 on: 08. 07. 2007 08:08 »
Minkä kirjoitin, sen kirjoitin. Eihän pohjalainen mies voi tunnustaa olleensa väärässä vaikka ammattilainen rautalangasta vääntää totuuden.
Todella halpamaista on Mantilan vihjailla, että psykiatrit ja psykologit muka masentuneita itse tehtailisivat rahan himo silmissä. Näistä ammattilaisista on huutava puute ja kaikilla kädet täynnä työtä muutenkin. Joillakin on sentään vielä ammattietiikkaakin tässä maassa!

Mantilan ajatuksenjuoksu panee epäilemään hänen oma työmoraaliaan. On tunnettua, että juuri sellaisesta ominaisuudesta muita epäilee, joka itseään vaivaa. Epärehellinen epäilee toisia epärehellisyydestä, uskoton on epäilevän mustasukkainen jne.

Lehti siis ottaa aina sellaisen linjan, jolla katsoo eniten tienaavan? Se ei kirjoita kriittisesti suurmainostajien  intresseissä olevista asioista.

- Niin, unohdin mainita, että minulla on kokemusta masennuksesta sekä omakohtaisesti että lähipiiristä. Se ei ole leikin asia.

Mantilankin olisi syytä tutustua johonkin masentuneeseen, niin saisi kuulla suoraa tietoa.
« Last Edit: 08. 07. 2007 08:08 by tekopirteä »

Offline womanpower

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 7
    • View Profile
Re: Pohjalainen
« Reply #119 on: 08. 07. 2007 09:09 »
Minkä kirjoitin, sen kirjoitin. Eihän pohjalainen mies voi tunnustaa olleensa väärässä vaikka ammattilainen rautalangasta vääntää totuuden.

Mantilankin olisi syytä tutustua jhonkin masentuneeseen, niin saisi kuulla suoraa tietoa.

Noin se juuri menee. Aina oikeassa!

Ei toimi Mantilaan tuokaan resepti.
Mennä viikollahan saimme lukea Kari UUsikylän koskettavan tarinan siitä, mihin masennus pahimmillaan johtaa. Mantila on varmaan sulkenut Uusikylänkin viestin(suoraan hänelle)tietoisuutensa ulkopuolelle.Sulassa sovussa omantuntonsa kanssa.

Päivän kirjoituksessa Mantila kyselee omantunnon perään.
Missähän hänen omatuntonsa oikeasti luuraa??