Author Topic: KOY Pikipruukki  (Read 191805 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #440 on: 13. 11. 2008 11:11 »
Jos Pikipruukki siirtyisi etelä-Suomalaisen firman omistukseen niin:

- työpaikat (n. 20) siirtyisivät suurelta osin sinne
- kaupungin omistamien muiden asuntojen (yhteensä n 600), siis niiden jotka eivät ole Pikipruukin omistuksessa ( esim. Kirkkop 32, jossa palvelutalo+ tavallinen asuintalo), hallinnoinnin, isännöinnin järjestämiseksi pitäisi perustaa uusi organisaatio. Nyt Pikipruukki hoitelee ne edullisesti oman kiintöistökantansa ohella.
- Pikipruukki on ostellut tontteja 500 000 €:lla joka vuosi. Se tulo kaupungin kassaan loppuisi.

Pikipruukin lainakanta on vajaa 140 M€ ja kiinteistöjen tasearvo n. 145M€. Kiinteistöjen todellinen arvo on tietysti paljon suurempi, koska niistähän on tehty vuotuiset poistot. Joiden vanhempien kerrotalojen tasearvo on tosi alhainen. Osa taloista on täysin velattomia ja osa on arava-rajoitteista (=säilytettävä vuokra-asuntoina) j vapautunut. Tämähän on juuri se himoittu tilintekopaikka. Mutta Pikipruukille tuo kanta on hyvin tärkeätä, sillä pidetään uusimpien ja velkaisten kohteiden vuokrat kilpailukykyisinä. Jos/kun uusi omistaja muuttaisi velattomat kohteet rahaksi osingonjakoa varten niin jäljelle jäisi velkaiset kohteet, joidenka vuokrataso välttämättä kohoaisi keskimääräisten pääomakustannusten nousun takia.

Minulla on pieniä epäilyksiä, että myynnillä spekuloivilla ei ole kovin syvällistä tietoa näistä asioista.

Jos joku epäilee, että minulla olisi jotain omia intressejä puolustaa Pikipruukin säilymistä meidän omistuksessa, niin kerron sen, että ensi vuonna valitaan ihan uusi hallitus Pikipruukille näiden kunnallivaalien tulosten peruteella. Eli ei ole lainkaan sanottu keiden puolueiden edustajat Pikipruukin hallituksessa istuvat.

Puolustan Pikipruukkia siksi, että se on mielestäni tärkein yhtiömme ja on hyvin tärkeätä, että se pysyy omassa hallinnassa.
« Last Edit: 13. 11. 2008 11:11 by Tapio Osala »

Offline Näin On

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 451
    • View Profile
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #441 on: 13. 11. 2008 11:11 »
Pikipruukkin asukkaana ja kalliisiin vuokriin työlästyneenä asia todella kiinnostaa.  Nyt on aivan pakko nostaa asiasta iso kansalaiskaeskustelu.  Kokeilin googlettaa aihetta sanoilla kunta-asunnot oy keskustelu.  ja heti tärppäsi Jyväskylässä
Jo ensimmäisessä kirjoituksesssa mainittiin vuokrankorotukset:

Jyväskylä
Ilman muuta Ravirata ihmisasunnoiksi

Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #442 on: 13. 11. 2008 11:11 »
Jotenkin tuntuu taas sille, että keskustelu menee, jälleen kerran, hyvän matkaa tilanteen edellä.
Minä ainakin odottaisin tarkempaa tietoa tarjouksesta.
Myyntihinnaksi kaavaillaain 2,4 milj euroa ja jokin määrä Kuntakiinteistöt OY:n osakkeita. 
Mikä on tuo "jokin määrä" osakkeita? Minkä arvoinen potti se on?

On olemassa semmoinen sanonta kuin - Show me the money!-
« Last Edit: 13. 11. 2008 11:11 by Vapaudenpatsas »

Offline Näin On

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 451
    • View Profile
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #443 on: 13. 11. 2008 11:11 »
Vapaudenpatsas kirjoitti:
"Jotenkin tuntuu taas sille, että keskustelu menee, jälleen kerran, hyvän matkaa tilanteen edellä.
Minä ainakin odottaisin tarkempaa tietoa tarjouksesta."

Olen jyrkästi eri mieltä.  Vaasalaiset virkamiehet pelkäävät eniten sitä että valmistelu karkaa julkisuuteen ennen kuin suunnitelmat ovat niin pitkällä että niitä on enää vaikea perua.

Juuri näin oli nyt käymässä.  Julkista keskustelua tarvitaan mm. evästeeksi luottamusmiehille.  Juuri sen vuoksi tällaiset valppaat blogit ja foorumit ovat tarpeellisia.
Ilman muuta Ravirata ihmisasunnoiksi

Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #444 on: 13. 11. 2008 11:11 »
Vapaudenpatsas kirjoitti:
"Jotenkin tuntuu taas sille, että keskustelu menee, jälleen kerran, hyvän matkaa tilanteen edellä.
Minä ainakin odottaisin tarkempaa tietoa tarjouksesta."

Olen jyrkästi eri mieltä.  Vaasalaiset virkamiehet pelkäävät eniten sitä että valmistelu karkaa julkisuuteen ennen kuin suunnitelmat ovat niin pitkällä että niitä on enää vaikea perua.

Juuri näin oli nyt käymässä.  Julkista keskustelua tarvitaan mm. evästeeksi luottamusmiehille.  Juuri sen vuoksi tällaiset valppaat blogit ja foorumit ovat tarpeellisia.
Hold your horses!
Minä olen aivan samaa mieltä kuin sinäkin, eli siitä että tällaisista asioista on hyvä keskustella avoimuus muistaen.
Mutta...täällä ei ole kerrottu mitään itse tarjouksesta, vaan on spekuloitu (vrt. nätimpi sana P:n puhumiselle ja huhuilulle) jostain hinnoista.
Minä ainakin katson mielelläni tarjouksen arvon ja jos se on hyvä, niin voi olla että kauppa kannattaa kaupunkilaisille.
Nyt tämä juttu on esillä niin, että valmiiksi otetaan jokin kanta ja siinä pysytään.
Se on ...imbesilliä...edelleen paremman sanan puutteessa.

Offline Näin On

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 451
    • View Profile
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #445 on: 13. 11. 2008 12:12 »
Tässä kannattaa nyt ottaa kaikki netin konstit käyttöön ja tutkia millaisia kokemuksia ns. tavallisilla asukkailla on Kunta-asunnot Oy:stä vuokranantajana.

Tulokset tietysti tähän ketjuun.  Lisäksi joku voisi laatia pdf-dokumentin, missä kehoitetaan Pikipruukin asukkaita tulemaan tänne keskustelemaan.  PDF vain ylläpidolle ja sen jälkeen lappu porrasaulan ilmoitustaululle.

Kannattaa myös googlettaa paikkakuntien keskusteluja, missä Kunta-asunnot Oy:llä on toimintaa:
http://www.kunta-asunnot.fi/vapaat_asunnot.asp

Ilman muuta Ravirata ihmisasunnoiksi

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #446 on: 13. 11. 2008 12:12 »
Jotenkin tuntuu taas sille, että keskustelu menee, jälleen kerran, hyvän matkaa tilanteen edellä.
Minä ainakin odottaisin tarkempaa tietoa tarjouksesta.
Myyntihinnaksi kaavaillaain 2,4 milj euroa ja jokin määrä Kuntakiinteistöt OY:n osakkeita. 
Mikä on tuo "jokin määrä" osakkeita? Minkä arvoinen potti se on?

On olemassa semmoinen sanonta kuin - Show me the money!-
Anteeksi vaan "VAPAUDENPATSAS" mutta oli pannut jostain syystä tuon sitaatin minun kirjoittamaksi. Sehän oli "Naskali" joka tämän paljasti ja tuonkin kirjoitti.

Ei ole tietääkseni olemassa mitään Kuntakiinteistöt Oy:tä vaan kyse on Kunta-Asunnot Oy:stä.

Pikipruukin taseessa on kiinteistöjen arvo n. 145M€ ("todellinen" markkana-arvo ehkä kaksin-kolminkertainen) mutta osakepääoma vain  3,4 M€.

Se mikä tässä myynnissä joitaikin varmaan houkuttaa,  on se, että Pikipruukin lainakanta ( n. 139M€) näkyy myös tunnusluvussa Lainaa/asukas. Harvoin verrataan lukua  omaisuus/asukas.....

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #447 on: 13. 11. 2008 12:12 »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #448 on: 13. 11. 2008 12:12 »
Hold your horses!
Minä olen aivan samaa mieltä kuin sinäkin, eli siitä että tällaisista asioista on hyvä keskustella avoimuus muistaen.
Mutta...täällä ei ole kerrottu mitään itse tarjouksesta, vaan on spekuloitu (vrt. nätimpi sana P:n puhumiselle ja huhuilulle) jostain hinnoista.
Minä ainakin katson mielelläni tarjouksen arvon ja jos se on hyvä, niin voi olla että kauppa kannattaa kaupunkilaisille.
Nyt tämä juttu on esillä niin, että valmiiksi otetaan jokin kanta ja siinä pysytään.
Se on ...imbesilliä...edelleen paremman sanan puutteessa.
Vai että imbesilliä. Suomesta löytyy kymmeniä kiinteistöalan yrityksiä, jotka mielellään tarjoaisivat Pikipruukista. Miksi vai yksi päästetään kertomaan ostohaluistaan?
Jos tällaista kauppaa suunnitellaan niin kai nyt pitäsi olla kaupunkonsernista asioista jotain tietävät paikalla? Asuntotuotantopäällikkö ja Pikipruukin toimitusjohtaja etunenässä.
Kuka muuten voi arvioida on tarjous  "Hyvä"?

Millä termillä luennehtist Vapaudenpatsas sellaista valmistelua, jossa oma asiantuntemus on tyystin sivuutettu?

Kuten sanottu: jos "Naskalin" antama hintatarjous piti paikkansa niin minäkin lupaan kymmenkertaisen hinnan. Ja siellin sentään 20 työpaikkaa jää Vaasaaan.

Quote
Kuntien eläkevakuutus omistaa kokonaan... Kuntakiinteistöt KE Oy:n, jotka eivät ole aktiivisesti toimivia yhtiöitä. ..

Blgin etusivulla puhutaan mielstäni aivan väärästä ostajakandidaatista. Kyse on varmaankin Kunta-Asunnot Oy:stä.
« Last Edit: 13. 11. 2008 12:12 by Tapio Osala »

Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #449 on: 13. 11. 2008 12:12 »
Sorry Tapio, kopioin väärästä paikasta.

Eli kannattaa kuitenkin arvottaa se oma yhtiö, oli se myynnissä tai ei.
Ja varmaankin Pikipruukin kaltaisessa yhtiössä arvon määrittely on hieman normaalia hankalampaa, koska kyseessä on yritys, jolla lienee myös sosiaalista arvoa kaupunkilaisille.
Mutta kuitenkin, jos yhtiön arvo kyetään määrittelemään, niin sitten sitä on hyvä verrata tarjoukseen.
Ja sitten on hyvä, tai ainakin helpompi määritellä oma kanta hyväksyykö vaiko hylkääkö tarjouksen.
Ei kuitenkaan kannata mennä asioiden edelle. En minä ainakaan näe mitään hyötyä sellaisesta.

Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #450 on: 13. 11. 2008 12:12 »
Hold your horses!
Minä olen aivan samaa mieltä kuin sinäkin, eli siitä että tällaisista asioista on hyvä keskustella avoimuus muistaen.
Mutta...täällä ei ole kerrottu mitään itse tarjouksesta, vaan on spekuloitu (vrt. nätimpi sana P:n puhumiselle ja huhuilulle) jostain hinnoista.
Minä ainakin katson mielelläni tarjouksen arvon ja jos se on hyvä, niin voi olla että kauppa kannattaa kaupunkilaisille.
Nyt tämä juttu on esillä niin, että valmiiksi otetaan jokin kanta ja siinä pysytään.
Se on ...imbesilliä...edelleen paremman sanan puutteessa.
Vai että imbesilliä. Suomesta löytyy kymmeniä kiinteistöalan yrityksiä, jotka mielellään tarjoaisivat Pikipruukista. Miksi vai yksi päästetään kertomaan ostohaluistaan?
Jos tällaista kauppaa suunnitellaan niin kai nyt pitäsi olla kaupunkonsernista asioista jotain tietävät paikalla? Asuntotuotantopäällikkö ja Pikipruukin toimitusjohtaja etunenässä.
Kuka muuten voi arvioida on tarjous  "Hyvä"?

Millä termillä luennehtist Vapaudenpatsas sellaista valmistelua, jossa oma asiantuntemus on tyystin sivuutettu?

Kuten sanottu: jos "Naskalin" antama hintatarjous piti paikkansa niin minäkin lupaan kymmenkertaisen hinnan. Ja siellin sentään 20 työpaikkaa jää Vaasaaan.
Valitettavasti minä en osaa, enkä voi vastata kysymyksiisi, koska en ole siellä "sisäpiirissä".
Olen näiden palstan "tietojen" varassa.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #451 on: 13. 11. 2008 12:12 »
Sorry Tapio, kopioin väärästä paikasta.

Eli kannattaa kuitenkin arvottaa se oma yhtiö, oli se myynnissä tai ei.
Ja varmaankin Pikipruukin kaltaisessa yhtiössä arvon määrittely on hieman normaalia hankalampaa, koska kyseessä on yritys, jolla lienee myös sosiaalista arvoa kaupunkilaisille.
Mutta kuitenkin, jos yhtiön arvo kyetään määrittelemään, niin sitten sitä on hyvä verrata tarjoukseen.
Ja sitten on hyvä, tai ainakin helpompi määritellä oma kanta hyväksyykö vaiko hylkääkö tarjouksen.
Ei kuitenkaan kannata mennä asioiden edelle. En minä ainakaan näe mitään hyötyä sellaisesta.
Eikö tuo yhteiön "arvottaminen" ole juuri asioiden edelle menemistä. Olisi tässä muutakin tekemistä. Muutama vuosi sitten tämä asia käsiteltiin läpikotaisin ja lopputulos: ei myydä kenellekään.

eklu

  • Guest
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #452 on: 13. 11. 2008 12:12 »
Enpä tiedä asiasta mutta on varmaa ettei mikään yhtiö pikipruukkia osta jos se kannattaa Vaasalle, jos se kannattaa ostavalle yhtiölle ni asia muuttuu. Kaikkihan haluaa ostaa kympillä satasen ja meidän pölhöt voi sen satasen myydä vaikka vitosella. Koska mikään ei muutu ni vilkutetaan perään, taas.

Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #453 on: 13. 11. 2008 12:12 »
Sorry Tapio, kopioin väärästä paikasta.

Eli kannattaa kuitenkin arvottaa se oma yhtiö, oli se myynnissä tai ei.
Ja varmaankin Pikipruukin kaltaisessa yhtiössä arvon määrittely on hieman normaalia hankalampaa, koska kyseessä on yritys, jolla lienee myös sosiaalista arvoa kaupunkilaisille.
Mutta kuitenkin, jos yhtiön arvo kyetään määrittelemään, niin sitten sitä on hyvä verrata tarjoukseen.
Ja sitten on hyvä, tai ainakin helpompi määritellä oma kanta hyväksyykö vaiko hylkääkö tarjouksen.
Ei kuitenkaan kannata mennä asioiden edelle. En minä ainakaan näe mitään hyötyä sellaisesta.
Eikö tuo yhteiön "arvottaminen" ole juuri asioiden edelle menemistä. Olisi tässä muutakin tekemistä. Muutama vuosi sitten tämä asia käsiteltiin läpikotaisin ja lopputulos: ei myydä kenellekään.
Ei minusta. Tilannehan voi muuttua.
Minusta asioiden edelle menemistä on se, että otetaan lopullinen kanta johonkin asiaan, ennen kuin tiedetään tarjous. Tai vaikutukset.

Ei kai tässä kannata mihinkään paniikkiin mennä?
Vai tietääkö joku jotain tarkempaa?

P.S. Joidenkin kanssa olisi helppo pelata pokeripöydässä!
« Last Edit: 13. 11. 2008 12:12 by Vapaudenpatsas »

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #454 on: 13. 11. 2008 12:12 »
Mitä paniikin aihetta siinä olisi,  jos omistaja vaihtuu. Kaikkia omistajia koskevat samat säännöt tuottoa pitää syntyä,  jos ei haluta liukua saneerausvelkaan ja vararikkoon. Ei kun myyntiin vaan

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #455 on: 13. 11. 2008 13:01 »
Mitä paniikin aihetta siinä olisi,  jos omistaja vaihtuu. Kaikkia omistajia koskevat samat säännöt tuottoa pitää syntyä,  jos ei haluta liukua saneerausvelkaan ja vararikkoon. Ei kun myyntiin vaan
Ero on siinä, ettei Pikipruukin tarvitse maksaa osinkoa omistajalleen. Kaupunki hyötyy muulla tavalla rahallisestikin Pikipruukista mitä se ei tekisi jos ulkopuolinen sen omistaisi. Ostajatahot tietysti hakevat voittoa, mitäpä muutakaan. Se onnistuu helposti, siten, että taloja myydään ja pistetään rahat omaan plakkariin.
Viimeksi Pikiruukkia oltiin tarjoamassa täysin ilmaiseksi Kunta-Asunnoille. Nyt tuon Naskalin huhun mukaan pari milliä jopa annettaisiin rahaa. Kyllä Vaasakin pystyisi ulosmittaamaan rahaa Pikipruukista mutta siihen ei tietystikään ole haluttu menää koska se nostaisi vuokria.

Offline Näin On

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 451
    • View Profile
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #456 on: 13. 11. 2008 14:02 »
Miksi täällä puhutaan Lumiosta tämän asian kohdalla?  Eikö tämä asia pitäisi kuulua Martoselle?  Onko siis tapahtunut virka-aseman ohitus?  Kaikki alkaa muistuttaa hämmästyttävästi rg-linen junailua.

Minä en ole ainoa joka hämmästelee sitä vilpitönsä pyyteetöntä hyväntahtoisuutta, mitä kaupunginjohtaja Lumio osoitti Rabbe Grönblomia kohtaan.  Rabbe varmasti on tapahtuneesta ikuisesti kiitollinen.

Kunta-asuntojen kohdalla ennakkojunailu tuntuu menevän kovasti partituurin mukaan. Vertaus johtuu siitä että Lumio on tunnetusti musiikimies. Nuotit siis ollaan panemassa nippuun. Mutta kuka maksaa "viulut"?
Ilman muuta Ravirata ihmisasunnoiksi

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #457 on: 13. 11. 2008 14:02 »
Miksi täällä puhutaan Lumiosta tämän asian kohdalla?  Eikö tämä asia pitäisi kuulua Martoselle?  Onko siis tapahtunut virka-aseman ohitus?  Kaikki alkaa muistuttaa hämmästyttävästi rg-linen junailua.
Kysyin eilen Martoselta asiasta ja hän ei tiennyt siitä mitään. Tänään kun media on minua haastatellut niin juuri Lumiota tästä olivat myös haastatelleet.
Minustakin tämä kuuluu johtosääntöjemme mukaan tkj Timo Martoselle. Jos Lumiolla tai kellä tahansa on joitain ideoita esim. Pikipruukin suhteen niin nehän pitäsi antaa virkasäännön mukaan Martoselle valmisteltaviksi.

Offline Näin On

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 451
    • View Profile
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #458 on: 13. 11. 2008 14:02 »
Olisiko Lumiolla jokin syy profiloitua tämän asian tiimoilta?  Vaikka viestittää että hänessä on ainesta vielä isompia vääntöjä varten?

Olisi myös mielenkiintoista tietää millainen palkkausperuste Kunta-asunnot Oy:n johdolla on?  Onko esim. perusliksa ja sitten tulospalkkaus?

Onko palkkioissa järjestelyvaraa?

Ilman muuta Ravirata ihmisasunnoiksi

Offline JSL

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 82
    • View Profile
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #459 on: 13. 11. 2008 16:04 »
Minkähän takia Pikipruukki pitäisi nyt myydä. Se ei tietääkseni todellakaan tuota kaupungille miinusta, päinvastoin. Haiskahtaa pahasti siltä että nyt pitää myydä Pikipruukki että saadaan rahaa johonkin muuhun.. Esim tähän paljon puhuttuun hevosurheilukeskukseen.. Mene nyt ja tiedä.

RG-linesta pidettiin kiinni kynsin ja hampain, vaikka kyseessä oli yksityinen yritys. Nyt ollaan myymässä omaa, kannattavaa pois...

Mitähän seuraavaksi?

Offline Risto Helin

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2167
    • View Profile
    • Olen Suomalainen
    • Email
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #460 on: 13. 11. 2008 18:06 »
Seuraavaksi avataan 150 paikkainen pakolaiskeskus ristinummelle, pikipruukki se on nopea niin hyvässä kun pahassakin.
veritas odium parit.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #461 on: 13. 11. 2008 19:07 »
On tullut vähän joskus tehtyä asuntokauppaa ammatikseen ja välityshommissa meni 5 vuotta. Jos tuollainen kiinteistömassa myydään kerralla niin siitä saa vain murto-osan sen markkina-arvosta. Nyt on lisäksi markkinat vähän hiljaiset ja hinnat alhaalla joten ei mitään järkeä edes harkita kauppoja nyt.

Jos tuon silti pitää rahaksi muuttaa ja hevosradaksi tai näitä lisävirkoja perustaa niillä rahoilla, niin pilkkomalla omistusasunnoiksi ne ja myymällä yksi kerrallaan saadaan viisinkertainen tuotto. Mutta näinhän sitä ei tehdä, kun otetaan mieluumin kerralla takkiin ja siirretään voitonteko muille.

Tapio nosti tuossa tarjoustaan 25 miljoonaan. Leikkimielistä kisaa voisi jatkaa aika kauankin. Totuus on että markkinahintaisena omaisuusmassana hyvinä aikoina tuosta määrästä saisi varmaankin puolimiljardia euroa. Siis teoreettisesti. Se vaatisi hyvät ajat ja kovan kysynnän omistusasunnoista. Sitä ei nyt ole.

Ennustan että tuo menee myyntiin ja ostajia on yllätys yllätys vain tämä yksi. Hinta liikkuu 100 miljoonan jommankumman puolin. Siitä irtoo monta Tallinan matkaa ja Lapin ruskalomaa kaikkine "hoitoineen". Ensi vuonna tähän aikaan on korotukset voimassa.



belurisk

  • Guest
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #462 on: 13. 11. 2008 19:07 »
Pohjalaisen nettiuutisoinnissa (klo 20.14) kerrotaan, että Lumio kiistää Pikipruukin myymisaikeet.
Kunta-asunnot OY:n edustajia ollaan ainoastaan kuulemassa ja tavataan samalla yhtiön uusi toimitusjohtaja.  Tämän lausuman toteutumista jäämme varmaankin seuraamaan.

Uusien esitettyjen virkojen osalta Pohjalainen uutisoi, ettei niistä toteudu kuin noin puolet. Eli 84 uutta virkaa sosiaali- ja terveystoimeen.
Luonnollinen poistuma (eläköityminen) kaupungilla on korkeimmillaan vuosina 2009-2012, kohonnut poistuma jatkuu vuoteen 2015. Kyse on useista sadoista työntekijöistä.
Sama trendi koskee koko kaupunkikonsernia.

Jarno Hautala

  • Guest
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #463 on: 13. 11. 2008 23:11 »

Kuten sanottu: jos "Naskalin" antama hintatarjous piti paikkansa niin minäkin lupaan kymmenkertaisen hinnan. Ja siellin sentään 20 työpaikkaa jää Vaasaaan.
Quote



Maksat siis Tapio Pikipruukista 24 M€ + kymmenkertainen määrä Kuntakiinteistöt Oy:n (tai mikä nyt onkin) osakkeita verrattuna siihen, mitä tähän mennessä on luvattu.

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn:

Saatko hommattua maksuksi tuon määrän noita osakkeita? (Onko niitä vielä niin paljon?)

Tiedätkö sinä, tai joku muu paljonko on tuo määrä, mitä on alunperin luvattu?

Pystytkö seisomaan tarjouksesi takana? (istuminenkin käy)

Tarjouksesi vaikuttaa aika hurjalta. Varsinkin, jos ei ole vielä edes tarkkaa tietoa osakkeiden määrästä tai arvosta.

No, oli miten vaan, mutta ainakin tuo sinun esittämäsi tarjous kuulostaa kuuntelemisen arvoiselta. Ja kannattaa varmasti jo harkita myyntiä. En tiedä tosin alkuperäistä tarjousta, joten turha lähteä kommentoimaan, mutta kun joku kymmenkertaistaa tarjouksen, niin kuunnella ainakin kannattaa, enneminkuin alkuperäitä tarjoajaa.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #464 on: 14. 11. 2008 00:12 »
Seuraavaksi avataan 150 paikkainen pakolaiskeskus ristinummelle, pikipruukki se on nopea niin hyvässä kun pahassakin.
Siis missä pahassa?

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #465 on: 14. 11. 2008 00:12 »

Kuten sanottu: jos "Naskalin" antama hintatarjous piti paikkansa niin minäkin lupaan kymmenkertaisen hinnan. Ja siellin sentään 20 työpaikkaa jää Vaasaaan.
Quote



Maksat siis Tapio Pikipruukista 24 M€ + kymmenkertainen määrä Kuntakiinteistöt Oy:n (tai mikä nyt onkin) osakkeita verrattuna siihen, mitä tähän mennessä on luvattu.

Ihan vaan mielenkiinnosta kysyn:

Saatko hommattua maksuksi tuon määrän noita osakkeita? (Onko niitä vielä niin paljon?)

Tiedätkö sinä, tai joku muu paljonko on tuo määrä, mitä on alunperin luvattu?

Pystytkö seisomaan tarjouksesi takana? (istuminenkin käy)

Tarjouksesi vaikuttaa aika hurjalta. Varsinkin, jos ei ole vielä edes tarkkaa tietoa osakkeiden määrästä tai arvosta.

No, oli miten vaan, mutta ainakin tuo sinun esittämäsi tarjous kuulostaa kuuntelemisen arvoiselta. Ja kannattaa varmasti jo harkita myyntiä. En tiedä tosin alkuperäistä tarjousta, joten turha lähteä kommentoimaan, mutta kun joku kymmenkertaistaa tarjouksen, niin kuunnella ainakin kannattaa, enneminkuin alkuperäitä tarjoajaa.

Osakkeiden lukumäärällä tai arvolla ei ole mielestäni merkitystä koska lain mukaan niille ei saa maksaa osinkoa. Yleishyödyllinen vuokra-asuntoyhtiö (mikä Kunta-Asunnot Oy on ) ei siis saa jakaa voittovaroja omistajilleen. Omistus päästäisi toki yhtiökokouksiin ja toisi tietysti hallituspaikan ja kovasti reissaamista yhdelle kaupungin edustajalle.

(En tiedä mistä Naskali on tuon Kunta-Kiinteistöt nimen keksinyt? Sitä kyllä käytti eräs kh:nkin jäsen. Sen nimistä aktiivia toimijaa ei tietääkseni ole tällä rintamalla)
« Last Edit: 14. 11. 2008 00:12 by Tapio Osala »

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #466 on: 14. 11. 2008 03:03 »


Maksat siis Tapio Pikipruukista 24 M€ + kymmenkertainen määrä Kuntakiinteistöt Oy:n (tai mikä nyt onkin) osakkeita verrattuna siihen, mitä tähän mennessä on luvattu.


Ihmettelen miksei tuollaista tarjousta ole käsitelty heti ja lyöty kauppoja lukkoon

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #467 on: 14. 11. 2008 05:05 »
Vastaus Rovaniemeltä:

Nimimerkki: tymppääntynyt kunta-asuntoihin

Palaute: Tiedustelitte miten on rovaniemiläisiin vaikuttanut se, kun kaupunki myi asuntokantansa kunta-asunnoille. Olen itse asunut nyt kunta-asunnoilla 2- 3 vuotta. Jokaisena vuotena on vuokria nostettu.

Ensi vuoden alusta vuokrani on 57 neliön asunnosta 5euron autopaikan ja vesimaksujen kanssa yhteensä 496 euroa kuukaudessa, vesimaksu 2 ihmiseltä on yhteensä 20 euroa.Ennen korotusta maksoin vuokraa 461,36 euroa. Ja minusta se on liikaa ottaen huomioon asunnon koon.Ja sen,että lämmitys ei ole edes mitään maailman parasta.

 Mitä asuntojen kuntoon tulee, niin onhan se noloa, että verho tangot tippuu jo siinä vaiheessa kun uusi asukas muuttaa edellisen jälkeen asuntoon. olen itse joutunut ne laittamaan kiinni paremmin. Ja minun piti itse ilmoittaa muutostani isännöitsijälle, että sain oveen oman sukunimeni. Kunta-asunnot ei voi edes tuollaista tehdä asukkaan puolesta.

Tässä teille hieman tietoa. Toivottavasti tästä on jotakin hyötyä. Ja toivon, sielläpäin ei käy niinkuin täälläpäin.
« Last Edit: 14. 11. 2008 05:05 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #468 on: 14. 11. 2008 05:05 »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline V.A.A.Salainen

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 48
    • View Profile
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #469 on: 14. 11. 2008 05:05 »
Tottakai Kunta-asunnot Oy:n edustaja tulee Vaasaan tekemään tarjouksen.  Sehän on heidän tehtävänsä.  Muussa tapauksessa kysymys olisi vastuuttomasta varojen käytöstä.

Kun tapaamisen järjestäjänä on Hra Lumio, niin aikaisemman kokemuksen paerusteella, koko totuus ei tapaamisen luonteesta ole tullut esille.  Mielenkiintoista on että Hra. Lumio ei muista mitä vastaavasta kaupasta on aikaisemminb puhuttu.

Eikö se ollut niin että Pikiruukin asuntomassa olisi annettu Kunta-asunnot Oy:lle konsernin osakkeita eli siis tyhjää vastaan?

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #470 on: 14. 11. 2008 06:06 »

Eikö se ollut niin että Pikiruukin asuntomassa olisi annettu Kunta-asunnot Oy:lle konsernin osakkeita eli siis tyhjää vastaan?


Tässä on huomioitava taustoja aika pitkälle. Olen valottanut usein niin sanottujen saavutettujen etujen proplematiikkaa.  Saavutetut edut ovat todellisuutta ja niiden henkiinjäämis taistelusta on kysymys.

Siksi kuntaliitto ja siihen sidoksissa olevat eläkerahastot ovat kehittämässä keinoja kiertää vielä kerran tosiasioiden ohi,  säilyttääkseen saavutetut edut. Toivoen samalla etteivät kuntalaiset huomaa mitään, vaan päinvastoin auttavat tavoitteeseen pääsyä . Vaatimalla  yhteiskunnan vastuun kantoa, vastoin omaa etuaan. Näimpä  tuo itsepetos sitten maksetaankin tulevien polvien kärsimyksillä.

Vaikka yhteiskunnan teot  näyttävät tarkoituksettomilta,  eivät ne ole sitä.  Virkakoneisto jauhaa väsymättä varmistaakseen ensisijaisesti oman olemassa olonsa perustan,  kaikki muu on täysin toisarvoista.
« Last Edit: 14. 11. 2008 10:10 by Original Wiik, »

Offline massi

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 501
  • Gender: Male
  • ja eikun lapioimaan...
    • View Profile
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #471 on: 14. 11. 2008 07:07 »
Olisi kiva että jos hikiruukki myydään niin siitä tulisi sitten ainakin kunnon tarjouskilpailu eikä mikään kabinettipäätös!

Mutta mieluiten saisi pysyä kaupungilla- sijainniltaan/kunnoltaan huonoimpien asuntojen myyntiä tulee toki harkita
Muutos on tahtotila

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #472 on: 14. 11. 2008 09:09 »
Quote
Ensi vuoden alusta vuokrani on 57 neliön asunnosta 5euron autopaikan ja vesimaksujen kanssa yhteensä 496 euroa kuukaudessa, vesimaksu 2 ihmiseltä on yhteensä 20 euroa.Ennen korotusta maksoin vuokraa 461,36 euroa. Ja minusta se on liikaa ottaen huomioon asunnon koon.Ja sen,että lämmitys ei ole edes mitään maailman parasta.

Tietämättä asunnon sijainnista mitään, sanoisin että aika samaa vuokratasoa siis kuin pikipruukilla nytkin. Jos sijaitsee hyvällä paikalla on jopa edullinen.


fableable

  • Guest
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #473 on: 14. 11. 2008 09:09 »
Markku Lumio palautti tänään (Pohjalainen) asiat päiväjärjestykseen. Paljon melua tyhjästä ...täällä.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #474 on: 14. 11. 2008 15:03 »
Markku Lumio palautti tänään (Pohjalainen) asiat päiväjärjestykseen. Paljon melua tyhjästä ...täällä.

Make rulettaa, on se vaan kova jätkä.

Offline Naskali

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #475 on: 14. 11. 2008 17:05 »
On se!  Kiemurteli kuin mato koukussa kun haastattelua tehtiin.  Maanantain jälkeen nähdään ja kuullaan linjaukset.

Offline luopio

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 225
    • View Profile
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #476 on: 14. 11. 2008 20:08 »
Naskali taitaa tietää totuuden siitä mikä onkaan tarkoitus. Puhuuko siis Lumio totta?

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7440
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #477 on: 14. 11. 2008 20:08 »

Niin, sehän on jo entuudestaan tuttua ettei kaikki asiat, toisin kuin naapurikunnissa, ole kaupungin "diaarissa" vaan ne valutetaan jostakin "salaisesta" pöntöstä ettei kukaan tiedä mistä ne oikein tuli päätettäviksi....

eklu

  • Guest
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #478 on: 14. 11. 2008 21:09 »
Jännitystä ja vielä jännitystä, sitten poks.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: KOY Pikipruukki
« Reply #479 on: 15. 11. 2008 13:01 »



Sitä saa mitä tilaa ...kyllä Markku Lumiokin osaa uskokaa pois vaan!!!