Author Topic: Kuntien tulevaisuuden näkymät  (Read 222128 times)

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #600 on: 10. 12. 2007 08:08 »
Muuten, hyväksytkö ramiska siivestämisen? (Ihan vaan tälläinen henkilökohtainen kysymys.)

Riippuen tapauksesta, hyväksyn että joku elää minun kustannuksella, teenhän paljon talkootyötäkin!
MUTTA, nämä sinun väittämäsi eivät ole kyllä siivellä elämistä.

Jos kotikylääsi rakennetaan uusi ostoskeskus, niin pitäisikö mielestäsi kaikkien käyttäjien osallistua perustamiskustannuksiin? Vai riittääkö, että hän ostallistuu kustannuksiin ostoskeskusken käytön mukaisesti ostaessaan tuotteita sieltä?

Tästä aasinsiltana: (offtopic)

Pitäisikö kaikkien maksaa televisiomaksua, vai pitäiskö maksua maksaa sen mukaisesti kun televisiota katsoo?
Entäs puhelinlaskut? Pitäisikö kaikkien soittajien osallistua sinun puhelimesi kk maksuihin, koska käyttävät puhelinlinjaasi? ;)

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #601 on: 10. 12. 2007 08:08 »
Mielestäni keskusteluun kuntaliitoksesta voisi jo hakea muita näkökulmia ja argumentteja.

Niin.. Jos Vaasan ja Mustasaaren kuntaliitos olisi niin hienoa, kun joku täällä yrittää vakuuttaa, niin miksei sitä olisi jo tehty! Totta kai se olisi tehty, jos asia niin olisi.
Edelleen kunnissa on niin erilainen politiikka, Mustasaaren saama hyöty minimaalinen verrattuna Vaasan saamaan hyötyyn, kielikysymykset, historialliset eripurat jne. jne.
Maantieteellinen sijainti sen sijaan on erittäin vahva peruste liitokselle, mutta riittääkö se? Mitä muuta asian eteen voisi tehdä? Varmasti tätä "kunnanisit" ovat pohtineet monet monet illat ja yöt. Vaikea näin maallikkonakaan sitä on keksiä.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #602 on: 10. 12. 2007 09:09 »
Ensinnäkin belurisk, olen jossain yhteydessä puhunut Mustasaaren omavaraisuudesta työpaikkojen suhteen, joka on siis tuo 58%. 100-58% = 42%, joka taas olisi Mustasaaren työttömyysaste ilman Vaasan (130% omavarainen) työpaikkoja. Itse asiassa Mustasaaren työttömyysaste olisikin vielä suurempi, eli noin 50%. Sillä kunnallahan on työttömiä ennestäänkin, eli Mustasaaren tilanne olisi vieläkin huonompi. Laihia-Maalahti-Vähäkyrö-Vöyri/Maxmo, eivät ole keskustelussa mukana sen vuoksi, kun he ovat jo antaneet vihreää valoa kuntaliitokseen! (Saiko tuon toistaa?)

Onhan tämä vetelää keskustelua ja ikävää luettavaa, minunkin mielestäni. Tämä aihealue ei kovin romanttinen olekaan. Kovin mediaseksikästä tästä eivät ole onnistuneet tekemään muutkaan kirjoittajat.

Mitä tulee vääriin lukuihin, niin niitä korjaillaan sitä mukaan kun korjaatte vanhat. Olen aikaisemminkin sanonut, että keskustelemme nyt vain ideologisella tasolla. Joka tapauksessa Vaasan rakentaman infran ja Vaasan tuottamien palveluiden arvo yhdessä on erittäin suuri. Olen sitä laskeskellut ja päädyin yli miljardiin markkaan. Jopa siis vielä suhteessa, erotuksena Mustasaaren tuottamaan. (Kumotkaa tämä summa, mikäli pystytte.) On kuitenkin erittäin tärkeää tuoda keskusteluun mukaan näitä VALTAVIA SUMMIA, sillä muuten tästä ei saa oikeaa käsitystä. Teitä risoo, kun puhun tästä siivestämisestä ja Mustasaaren moraalitttomuudesta. Mutta katsokaa nyt vähän summia!!!! Miljoonan heitto sinne tai tänne, on tässä vertailussa aivan pikkuraha.

Kustannuspaikka ramiska tulee olla oikea. Tällä sinun ja monen muun tavalla ajateltaessa tasapaino ei siis kohtaa. Vai väitätkö, että rakennettaessa Vaasaan vaikka mitä turistipyydyksiä, ostoskeskuksia ja elämysparatiiseja, tasapaino aina automaattisesti säilyy. Aivan hyvä ajatus ja toive. Matemaattisesti vain utopiaa. Se on nähty. Kaikkein paras ja matemaattisestikin oikein tapa olisi jättää suoraan (kunnallis) veromarkat siihen kuntaan, jossa käy töissä. Sekä maksaa kaikkien yhdessä käyttämiä palveluja suoraan kuntayhtymien kautta. Sinäkin ramiska puhut rikkaasta Mustasaaresta. Se minua risookin, että kunta on rikas juuri siksi, kun sillä on Vaasan ansiosta niin pienet käyttökulut!! Nyt en enää sano, että siivestää. Sanotaankin, että ompas se onnekas!!


Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #603 on: 10. 12. 2007 09:09 »

Niin.. Jos Vaasan ja Mustasaaren kuntaliitos olisi niin hienoa, kun joku täällä yrittää vakuuttaa, niin miksei sitä olisi jo tehty! Totta kai se olisi tehty, jos asia niin olisi.
Edelleen kunnissa on niin erilainen politiikka, Mustasaaren saama hyöty minimaalinen verrattuna Vaasan saamaan hyötyyn, kielikysymykset, historialliset eripurat jne. jne.
Maantieteellinen sijainti sen sijaan on erittäin vahva peruste liitokselle, mutta riittääkö se? Mitä muuta asian eteen voisi tehdä? Varmasti tätä "kunnanisit" ovat pohtineet monet monet illat ja yöt. Vaikea näin maallikkonakaan sitä on keksiä.

Katin kontit!! Kyse on rahasta!! Sekä Mustasaaren virkamiesten omista työpaikoista, sekä poliitikkojen vallan katoamisesta!! Ainoastaan näistä asioista kuntaliitos on kiinni.

Mustasaari panee hanttiin ja mitä pidemmälle se saa siirrettyä kuntaliitosta, sitä enemmän se ehtii... arvaa mitä, siivestämään!! Näin tämä asia vain on.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #604 on: 10. 12. 2007 09:09 »

Vaasan tuottamien palveluiden arvo yhdessä on erittäin suuri. Olen sitä laskeskellut ja päädyin yli miljardiin markkaan. Jopa siis vielä suhteessa, erotuksena Mustasaaren tuottamaan. (Kumotkaa tämä summa, mikäli pystytte.)
Mikä intressi kenelläkään olisi alkaa kumoamaan hatusta tempaistuja, mihinkään perustumattomia "laskelmia"?
Mitä yhteistä on näillä "markkalaskijoilla"? Provokatiivisesti luvut näyttävät mahdollisimman suurilta.

Muut naapurikuntalaiset voivat siis "siivestää", koska joku on jossain vilkuttanut vihreää valoa kuntaliitoksille. Toisaalta kyrönmaan kuntien on jo taloutensa vuoksi pakko hakeutua yhteen naapurinsa kanssa - huvitti tai ei. Yksikään kyrönmaalainen ei halua liittyä Vaasaan solidaarisuudesta vaasalaiseen veronmaksajaan.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #605 on: 10. 12. 2007 11:11 »
Vaasan Sähkön jakeluverkko kattaa Vaasan, Mustasaaren, Vöyrin, Laihian, Maalahden, Korsnäsin ja pohjoisen osan Närpiötä. Toiminta-alueen palvelujen käyttäjämäärä on kaikkiaan 57 000.


Sinnehän sitä virtaa uppoo...

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #606 on: 10. 12. 2007 12:12 »
Quote from: Oiva Rikas
Mikä intressi kenelläkään olisi alkaa kumoamaan hatusta tempaistuja, mihinkään perustumattomia "laskelmia"? Mitä yhteistä on näillä "markkalaskijoilla"? Provokatiivisesti luvut näyttävät mahdollisimman suurilta.

Olettehan te yritäneet kumota lähes kaiken muunkin mitä olen sanonut. Jatkaisitte vain valitsemallanne tiellä. Luvut ovat suuria! Miljardi markkaa on hirrrmu paljon rahaa. Väittämä ei siis edelleenkään kumoudu toisella väittämällä. Juupas eipäs keskustelua, kun ei saa harrastaa. :) Luvut ovat suuria, onko totuus provokatiivinen?

Mustasaari rikastuu, rikastumistaan ja Vaasa polttaa rahaa mm RG Lineen. Mustasaari ei polta rahaa mihinkään, ei palveluiden maksamiseen, ei myöskään kuntaliitokseen. Hyvinhän heillä siksi menee. Kohtuuttoman hyvin.

belurisk

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #607 on: 10. 12. 2007 12:12 »
Herranjestas!
Nyt on kyllä puurot ja vellit todella sekaisin.
Työttömyysasteet ja käyttökulut esimerkiksi.
Olisikohan nyt aika vähän vetää henkeä ja miettiä?

Kuinkahan näitä asioita nyt selventäisi ja rautalangasta vääntäisi.  Joittenkin pääkoppa vaikuttaa kertakaikkiaan olevan umpiluuta.

Ennen viime sotia ja vielä sotien jälkeenkin oli olemassa itsenäisiä ja omavaraisia kirkonkyliä sekä pitäjiä.   Se aika toisaalta valitettavasti on ohitse.  Syyt ovat moninaiset.   Yhteiskuntaoppiin, yhteiskuntatieteeseen ja sosiaalisten rakenteiden muutokseen ja talouden lainalaisuuksiin jokainen voi omalla ajallaan tutustua itse.  Mikäli kiinnostaa.
« Last Edit: 10. 12. 2007 12:12 by belurisk »

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #608 on: 10. 12. 2007 12:12 »
Ensinnäkin belurisk, olen jossain yhteydessä puhunut Mustasaaren omavaraisuudesta työpaikkojen suhteen, joka on siis tuo 58%. 100-58% = 42%, joka taas olisi Mustasaaren työttömyysaste ilman Vaasan (130% omavarainen) työpaikkoja. Itse asiassa Mustasaaren työttömyysaste olisikin vielä suurempi, eli noin 50%. Sillä kunnallahan on työttömiä ennestäänkin, eli Mustasaaren tilanne olisi vieläkin huonompi.

Tarkoitatko, että ilman Vaasa osa Mustasaarelaisista ei kävisi töissä? Eivät hakeutuisi muualle töihin? Eivät kenties loisi itse työpaikkoja? No johan on jollain kolissut bitit päähän...

Quote
Laihia-Maalahti-Vähäkyrö-Vöyri/Maxmo, eivät ole keskustelussa mukana sen vuoksi, kun he ovat jo antaneet vihreää valoa kuntaliitokseen! (Saiko tuon toistaa?)

Kuntaliitokseen Vaasan kanssa? Mutta he saavat edelleen elää siivellä?

Quote
Mitä tulee vääriin lukuihin, niin niitä korjaillaan sitä mukaan kun korjaatte vanhat. Olen aikaisemminkin sanonut, että keskustelemme nyt vain ideologisella tasolla. Joka tapauksessa Vaasan rakentaman

Noh, noihin fiktiivisiin lukuihin ei kai kannata edes ottaa kantaa. Ei edes fiktiivisiä korjauksia.
Ihan yhtä hyvin voisin sanoa, että Vaasa olisi rutiköyhä ja konkurssikypsä ilman lähikunnista tulevaa työvoimaa, heidän välillisesti luomaa kassavirtaa (yritysten kautta!) ja heidän kauppoihin tuhlaamiaan euroja. Vaasan kaupunkihan kovasti kilpailee Seinäjoen kanssa näistä lanteista, eikä niistä kilpailtaisi jos ne eivät olisi tärkeitä..

Quote
Kustannuspaikka ramiska tulee olla oikea. Tällä sinun ja monen muun tavalla ajateltaessa tasapaino ei siis kohtaa. Vai väitätkö, että rakennettaessa Vaasaan vaikka mitä turistipyydyksiä, ostoskeskuksia ja elämysparatiiseja, tasapaino aina automaattisesti säilyy. Aivan hyvä ajatus ja toive. Matemaattisesti

Mitähän sinä taas höpäjät? Unohditko kysynnän ja tarjonnan lain? Mikäli kysyntä loppuu, eli ei-Vaasalaiset alkaisivat kantamaan euronsa esimerkiksi, sinua suuresti huolestuttavan urheilupaikan, Vaasan uimahallin sijasta vaikka Laihialle ja/tai Vöyrille, niin tuskimpa tuota Vaasan uimahallia tuossa koskaan olisi. Meinaatko, että Tropic/Wasalandia pitäisi olla vain Vaasalisten käytössä vai mitä ihmettä sinä nyt ajat takaa?

Quote
vain utopiaa. Se on nähty. Kaikkein paras ja matemaattisestikin oikein tapa olisi jättää suoraan (kunnallis) veromarkat siihen kuntaan, jossa käy töissä. Sekä maksaa kaikkien yhdessä käyttämiä palveluja suoraan kuntayhtymien kautta.

Tiedäthän itsekkin ettei tuo korvamerkintä toimi, eikä tule toimimaan. Kuinka pitkälle olisit valmis viemään korvamerkinnän? Niin pitkälle, että eläkeläisten veroäyrit käytetään vaan eläkeläisten käyttöön eikä heidän kulujaan rajoiteta muilla? Vain sairaiden rahoilla rahoitetaan sosiaali- ja terveyspalveluja? Vai mihin saakka ja MIKSI vetäisit rajan korvamerkinnälle?


Quote
Sinäkin ramiska puhut rikkaasta Mustasaaresta. Se minua risookin, että kunta on rikas juuri siksi, kun sillä on Vaasan ansiosta niin pienet käyttökulut!! Nyt en enää sano, että siivestää. Sanotaankin, että ompas se onnekas!!

Sepä se. Suomalaisten perisynti eli kateus taas päässyt valloilleen. Mustasaaren kunnanisien nerokas tapa pihistää ja istua kirstun päällä se vaan näköjään toimii! Vai onkohan se vika sittenkin rajan toisella puolella missä hussataan rahoja valtuuston kerman hankkeisiin ja tuttavapiiriin? Ei sen puoleen, varmasti niin tehdään Mustasaaren puolellakin, mutta heillä sitä rahaa tuntuu riittävän.
« Last Edit: 10. 12. 2007 12:12 by ramiska »

belurisk

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #609 on: 10. 12. 2007 12:12 »
Aina vain sakenee!!
Siis, että vapaata liikkumista ja palveluiden hyödyntämistä tulisi jotenkin säädellä?
Haloo???

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #610 on: 10. 12. 2007 12:12 »
Siis, että vapaata liikkumista ja palveluiden hyödyntämistä tulisi jotenkin säädellä?

Hmm.. Ilmeisesti tätä ajetaan takaa?

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #611 on: 10. 12. 2007 13:01 »
Quote from: belurisk
Herranjestas!
Nyt on kyllä puurot ja vellit todella sekaisin.
Työttömyysasteet ja käyttökulut esimerkiksi.
Olisikohan nyt aika vähän vetää henkeä ja miettiä?

Ei muuten ole. Yritä nyt edes perustella.

belurisk

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #612 on: 10. 12. 2007 13:01 »
Analyyssille.
Perusteluita löytyy kirjoituksistani.
Mikäli sinulta vain löytyy aikaa ja haluja syventyä muiden kirjoituksiin ja ajatteluun kirjoittamisesi tohinan sivussa.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #613 on: 10. 12. 2007 13:01 »
Quote from: ramiska
Sepä se. Suomalaisten perisynti eli kateus taas päässyt valloilleen. Mustasaaren kunnanisien nerokas tapa pihistää ja istua kirstun päällä se vaan näköjään toimii! Vai onkohan se vika sittenkin rajan toisella puolella missä hussataan rahoja valtuuston kerman hankkeisiin ja tuttavapiiriin? Ei sen puoleen, varmasti niin tehdään Mustasaaren puolellakin, mutta heillä sitä rahaa tuntuu riittävän.

Mustasaari tekee älykästä politiikkaa. Kyllä. (Kateellinen en ole, mutta oikeudenmukainen olen.)

Muutos on jo käynnistynyt. Jopa korvamerkintä on käytössä ja yleistyy. Sitäkin tullaan viemään niin pitkälle, kuin teknisesti onnistuu. Säästämisestä on tullut tapa. Kustannuspaikkoja mietitään ja kulut kohdistetaan aikaisempaa tarkemmin. Tälläistä on vallalla muissakin asioissa. (Vertaa vaikka siihen, että lähes kaikki uudet rakennelmat tehdään kuntayhtymissä. Miksei sitten vanhatkin?)

Kaikkiin muihin vastaväitteisiisi ei ole mitään syytä vastata. Löpinää.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #614 on: 10. 12. 2007 13:01 »
Analyyssille.
Perusteluita löytyy kirjoituksistani.
Mikäli sinulta vain löytyy aikaa ja haluja syventyä muiden kirjoituksiin ja ajatteluun kirjoittamisesi tohinan sivussa.

Tää alkaa nyt sinunkin taholtasi olemaan pelkkää lätinää. Kumoa väitteeni, jos pystyt!!
« Last Edit: 10. 12. 2007 13:01 by Analyyssi »

belurisk

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #615 on: 10. 12. 2007 14:02 »
Hyvä Analyyssi!
Muiden kirjoitukset ja kommentit ovat mielestäsi "löpinää ja lätinää"!!
Arvostan kyllä omistautumistasi asialle, mutta en voi yhtyä kapea-alaiseen näkökulmaasi.
Keskustelun jatkumiselle olisi tärkeää tuoda siihen uusia elemettejä.
Ystävyydellä ja terveisin...
Belurisk

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #616 on: 10. 12. 2007 14:02 »
belurisk,

En mitenkään ehdin käydä läpi (kaikkia) aikaisempia viestejäsi, mikäli et juuri siinä uudessa viestissäsi välitä/jaksa argumentoida asiaa riittävästi. Tai et viittaa suoraan johonkin aikaisemman viestisi numeroon. Valitettavasti viesti jää tällöin löpinän (anteeksi) tasolle. Olen pahoillani, mikäli meillä nyt on tälläinen kommunikointi-, väärinkäsitysongelma olemassa. Toisin sanoen pyydän toistoa.

Yhdessä viestissä, en edes tiennyt viittasitko minuun vai ramiskaan. Ehkä otat huomioon "keskittymisvaikeuteni." En todellakaan pysty pysymään mukana, mikä kukin on kirjoittanut. Tämä virkamiehen vastuullinen työ on välillä aika hektistä.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #617 on: 10. 12. 2007 14:02 »
Herranjestas!
Nyt on kyllä puurot ja vellit todella sekaisin.
Työttömyysasteet ja käyttökulut esimerkiksi.
Olisikohan nyt aika vähän vetää henkeä ja miettiä?

Kuinkahan näitä asioita nyt selventäisi ja rautalangasta vääntäisi.  Joittenkin pääkoppa vaikuttaa kertakaikkiaan olevan umpiluuta.


Otetaanpa belurisk vielä kerran.

Tiedän että esimerkiksi antamani luvut työllisyydestä tai mahdollisesta Mustasaaren työttömyydestä (ilman Vaasaa) ovat aivan oikeat. Kerro siis mitä tarkoitat. Myönnän virheeni, mikäli sellaisen löydät. Tässä kohtaa sitä ei kyllä ole.

Terveisin
Umpiluu

belurisk

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #618 on: 10. 12. 2007 14:02 »
Parahin Analyyssi!
Kun nämä aiheet menevät ketjussa, niin parasta olisi, että jokainen sitä ketjua itse seuraa.
En palaa omiin kirjoituksiini, ne voi jokainen itse hakea.
Mutta, hyvä kirjoittajakolleega, koeta tosiaan hakea kaukoputkeesi vähän uutta säätöä.  Se värittäisi keskustelua ja ajatustenvaihtoa.  Tämä ei ole todellakaan mikään omahyväinen kehoitus.
Itse kullekkin on varmaan hyväksi olla itsekriittinen.
« Last Edit: 10. 12. 2007 14:02 by belurisk »

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #619 on: 10. 12. 2007 14:02 »
Paksua!! Jäsentämätöntä. Väitit, että minulla on luvuissa virheitä. Kerro nyt hyvä mies, mitkä luvut ovat vääriä. Etkai sinä itse usko noita juttujasi. Tästä on tullut tässä keskustelussa tapa, että minä pyrin perustelemaan (ramiska myös) väitteeni. Nyt beluriskillekin riittää pelkkä väite olevansa oikeassa. Perustelut puuttuvat kokonaan! Sen lisäksi jopa osoitin sinun jo olevan väärässä. Minulle tämä tilanne luonnollisesti riittää.

Mikäli et halua, että vielä enemmän kaivellaan?

belurisk

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #620 on: 10. 12. 2007 15:03 »
Analyyssille!
Mikä on paksua ja jäsentämätöntä kirjoituksissani?
Kun sinulla on aivan omat tulkintasi ja määrittelysi työttömyys- ja työllistymisprosentteihin ja lukuihin, siis verrattuna virallisiin lukuihin, jotka yleisesti ovat käsittelyn pohjana puhuttaessa työllisyydestä, niin ei ole kovin suuri ihme, että kanssasi on hieman vaikeaa keskustella.
Omavaraisuusasteet työllistämisessä ovat eri asia.  Annettaisiinko nyt ihmisten asua missä haluavat ja tehdä työtä missä haluavat.
Tuon nyt tässä esiin vielä yhden esimerkin:  Pendelöinti Tampere-Hämeenlinna- Järvenpää- Kerava-Helsinki välillä
Tai rantaradalla (-tiellä) välillä Turku-Helsinki.   
« Last Edit: 10. 12. 2007 15:03 by belurisk »

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #621 on: 10. 12. 2007 15:03 »

Paksua!! Jäsentämätöntä. Väitit, että minulla on luvuissa virheitä. Kerro nyt hyvä mies, mitkä luvut ovat vääriä. Etkai sinä itse usko noita juttujasi.

Analyyssi heittelee mitä mielikuvituksellisimpia ja mihinkään perustumattomia lukuja ilmoille ja huutaa sen jälkeen naama punaisena (boldit ja huutomerkit rivissä), että muiden pitää perustella lukujen virheellisyys.
Tällä metodilla ainakaan ei Analyyssin kannata ryhtyä markkinoimaan mielipiteitään päättäjille, voi tulla kylmää palautetta.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #622 on: 10. 12. 2007 15:03 »
Nyt Oiva varastaa jo kaverinkin puheenaiheen. :) Numeroni ovat oikein, kunnes ne kumoatte. Näyttää siltä, että ette pysty ja se onkin Oiva kumppaneineen, joka tuuleen huutaa. Mikäli sinun/teidän matematiikka ei riitä, niin en vain voi sille mitään. Vastaan kuitenkin laajemmin beluriskille.

Koulussa jo väittelin insinööriopettajan kanssa matematiikasta, joka sitten antoikin aineesta minulle kympin. (Oli niitä muitakin.) Vaikka voi olla vaikeaa uskoa. Nyt tämä aihe pysyy elossa, kun keskustelu on (teidän taholtanne) provokatiivistä ja kiivasta. Näyttää myös siltä, että olemme (lopullisesti) asioista aivan eri mieltä. Meillä on siis myös esim moraalissamme yllättävän suuria eroja.
« Last Edit: 10. 12. 2007 16:04 by Analyyssi »

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #623 on: 10. 12. 2007 16:04 »
Quote from: belurisk
Analyyssille!
Mikä on paksua ja jäsentämätöntä kirjoituksissani?

Niinpä niin. Mutta jos lukisit kirjoitukseni tässä viestiketjussa, niin tiedät mistä puhun.

Kelaa vaikka sinne asti, miten Mustasaari pärjäisi esim Kyyjärven naapuriina. (Tämä oli/on aivan h..tin hyvä vertaus, jonka vastapuoili heitti aivan lekkeriksi.) Mutta minä olen joustava ja jaksan toistaa, jotta asia aukeaa sinullekin. Odotahan hetki.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #624 on: 10. 12. 2007 16:04 »
Numeroni ovat oikein, kunnes ne kumoatte.
-
Koulussa jo väittelin insinööriopettajan kanssa matematiikasta, joka sitten antoikin aineesta minulle kympin.

Meiltä et saa kymppiä, vaikka kuinka väittelisit. :D



Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #625 on: 10. 12. 2007 17:05 »
Tai liikkuminen esim välillä Lahti-Helsinki. Joka on uuden radan ansiosta lisääntynyt moninkertaiseksi. Tottakai ihmiset liikkuvat. Ei isompi työssäkäyntikunta ole ratkaisu. Mutta kulujen tarkka kohdistaminen on. Mikäli muuta ei keksitä, niin sitten on pakko yksityistää kuntien laitokset ja palvelut. Tämäkin kehitys on vallalla. Epätasapaino siis korjaantuu joka tapauksessa pikku hiljaa. Minä haluaisin nopeuttaa tätä prosessia.

Mitä taas tulee työllisyyslukuihin, niin otetaan vielä kerran, kun toistoa haluatte:

Paras esimerkki Mustasaaren ja Vaasan omavaraisuudesta on se, kuinka kävisi Mustasaarelle Kyyjärven naapurina ja entäs Vaasalle? (Vaasa on 130% omavarainen työpaikoissa ja Mustasaari vain 58%.) Miettikääs belurisk, Oiva ja ramiska sitä. Se tietäisi nimittäin konkurssia Mustasaarelle, mutta ei Vaasalle. Pelkästään tämä yksi esimerkki syö kaikki vasta-argumenttinne.

Tätä minä belurisk tarkoitin. Vaikka tämä esimerkki on fiktiivinen, niin numerot eivät valehtele. Niillä ei ole sitä kykyä. Toki ne toimivat siten kun niitä luetaan. Nyt luen tätä niin, että heitän Vaasan ja Mustasaaren uuteen ympäristöön. Heitän Mustasaaren ja/tai Vaasan Kyyjärven naapuriin. Sillä olettamuksella, että he saavat mukaansa vain sen, mitä heillä tällä hetkellä on. Kyyjärvi ei tarjoa (eikä sen lähiseutu) työpaikkoja Mustasaarelle, joten Mustasaaren työttömyysprosentti (matemaattisesti laskettuna) asettuisi vähintään 42% kohdalle. Sekä siihen päälle nykyiset työttömät, joita lienee esim 8%, niin tämä tekee matemaattisesti 50% työttömiä. Nyt sitten kumotkaa tämä laskelma, mikäli pystytte.

http://www.kyyjarvi.fi/fin/perustiedot/perustiedot/tilastot/?id=188

On sinänsä aivan järkevää heittää nykyiset ennakkoluulot hemmettiin ja katsoa asiaa etäältä, uudesta näkökulmasta. Se miten asiat ovat nyt, on aivan varmaa, että ne eivät ole niin huomenna. Maailma muuttuu. Tämä Mustasaaren sijainti Kyyjärven naapurina avaa näkökulmaa uudella tavalla, uuteen ympäristöön. Ei ole uimahallia, ei teatteria. Metsää ja järven rantaa, sekä ihmiselle tilaa hengittää, sitä sen sijaan on. Tosipaikan tullen kuitenkin rahar loppuisivat. Siitähän, eli rahasta on ainoastaan kysymys. Vai mistä te puhutte?

Miten sitten kävisi Vaasan Kyyjärven naapurina? Vaasa köyhtyisi, mutta ei menisi konkurssiin, kuten Mustasaari menisi. Tämä on matemaattinen fakta.

Molemmat kunnat siis tarvitsevat toisiaan, siitä ei pääse mihinkään. Me olemme hyvin tottuneet toisiimme, tulisimme siis suurkunnassakin hyvin toimeen keskenämme. Faktaa on siis myöskin se, että Mustasaari tarvitsee Vaasaa paljon enemmän, kuin Vaasa Mustasaarta. (Olen tämän matemaattisesti todistanut.) Ja edelleenkin on faktaa se, että Mustasaarella ei ole lähimainkaan kaikkia palveluita, joita se tarvitsee. Ne se saa jatkossa suurkunnalta, sillä sopivia palveluita ja laitoksia sijaitsee jo nyt tällä alueella. Suurkunnan toteutuessa laskelmat, toiveet ja visiot laitetaan pöydällä, asioista keskustellaan ja päätökset tehdään analyyttisesti ja tunteettomasti faktoihin perustuen. Yksi faktoista on tietenkin tunne, mitä tämä uusi suurkunta ihmisille hyvinvointina tuo. Eli miltä kokonaisuus näyttää. Ihmisethän eivät muuttaisi kotiseudultaan mihinkään.

Ja tähän ei sitten mitään löpinää, vaan asiallista vastaväitettä. Kiitos.

(Jos Oiva tästä ei tule kymppiä, niin menetkö ystävällisesti iltakouluun. ;))

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #626 on: 10. 12. 2007 17:05 »

Ja tähän ei sitten mitään löpinää, vaan asiallista vastaväitettä. Kiitos.

Oleellisinta tässä on onneksi se, että tämä ei johda mihinkään.


Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #627 on: 10. 12. 2007 18:06 »
Tiedän että esimerkiksi antamani luvut työllisyydestä tai mahdollisesta Mustasaaren työttömyydestä (ilman Vaasaa) ovat aivan oikeat. Kerro siis mitä tarkoitat. Myönnän virheeni, mikäli sellaisen löydät. Tässä kohtaa sitä ei kyllä ole.

Noh, ihan yhtä vahvoin (löyhin) perustein väittämäni Vaasan konkurssista ilman ympäristökuntia on aivan oikea. En ole siis tehnyt virhettä.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #628 on: 10. 12. 2007 20:08 »
Quote from: ramiska

Analyyssi:
Tiedän että esimerkiksi antamani luvut työllisyydestä tai mahdollisesta Mustasaaren työttömyydestä (ilman Vaasaa) ovat aivan oikeat. Kerro siis mitä tarkoitat. Myönnän virheeni, mikäli sellaisen löydät. Tässä kohtaa sitä ei kyllä ole.

ramiska:
Noh, ihan yhtä vahvoin (löyhin) perustein väittämäni Vaasan konkurssista ilman ympäristökuntia on aivan oikea. En ole siis tehnyt virhettä.

Nyt ramiska iltakouluun!! Eikö pysytä asiassa. Et osaa matematiikan (ja liiketalouden) perusasioita?

Menipäs pojat muuten hiljaiseksi. (Mutta pian taas joku saa virtaa ja panettelu alkaa.) Odotellaan. ::) Asialinjalla sitten, kiitos.

===========================================================
Vaasan tuottamia tai maksamia palveluja, joihin Mustasaari ei osallistu oikeassa suhteessa:
Työpaikat 130%, (Mustasaari 58%) Vasa Svenska Teater, Vaasan Kaupunginteatteri, Uimahalli, Satama, RG-Line, Rautatieasema, Linja-autoasema, tusinan verran Museoita ja Taidehalleja, Tori/kävelykeskusta, kymmenet Urheilukentät ja Harrastepaikat, Golfkenttä, Minigolf x 3, vanha Keilahalli, uusi Keilahalli Bowlandia, Vaskiluodon Voima, Vaasan Sähkö, Vaasan Vesi, Kaupunginorkesteri, Voas, Pikipruukki, Ravirata, Hietalahden Jalkapallostadion, Pesäpallostadion, vanha Moottorirata, Työväen Opisto, Koulut, Vaasansport, VPS, Palosaaren Yrityskeskus, Leirintäalue, Vaasan Uimarannat, Puistot…

Mustasaaren kunnan sivuilta, liikenneyhteydet:
”Liikenneyhteydet Mustasaareen ovat hyvät. Eurooppatiet 8 ja 12 kulkevat kunnan halki. Junalla saavut Vaasan rautatieasemalle. Asemalta on 5 kilometrin matka Mustasaareen. Matkaa Vaasan lentokentälle on noin 10 kilometriä. Vaasan satamasta Mustasaareen on noin 7 kilometriä. Vaasan Paikallisliikenteen linja-autot liikennöivät myös Mustasaaressa.”
===========================================================

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #629 on: 11. 12. 2007 07:07 »
Nyt ramiska iltakouluun!! Eikö pysytä asiassa. Et osaa matematiikan (ja liiketalouden) perusasioita?

Kommentoit näin..

Quote
Menipäs pojat muuten hiljaiseksi. (Mutta pian taas joku saa virtaa ja panettelu alkaa.) Odotellaan. ::) Asialinjalla sitten, kiitos.

... ja samaan hengenvetoon sanot näin?

Lähdetään iltakouluun vaan, tapaat minut siellä opettajana ja käyttäytymisestäsi päätellen pääset vielä tarkkailuluokkaani. ;)

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #630 on: 11. 12. 2007 08:08 »
Quote from: Oiva Rikas

Analyyssi:
Ja tähän ei sitten mitään löpinää, vaan asiallista vastaväitettä. Kiitos.

Oiva Rikas:
Oleellisinta tässä on onneksi se, että tämä ei johda mihinkään.

On jo johtanut, mutta tämä on tässä vaiheessa vasta sisäpiiritieto. ;) Älä kerro kenellekään. Vai onko tämä vain tuuleen huutamista...

(Miksi sanoit, onneksi tämä ei johda mihinkään?? Pointti?)

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #631 on: 11. 12. 2007 17:05 »

On jo johtanut, mutta tämä on tässä vaiheessa vasta sisäpiiritieto. ;) Älä kerro kenellekään. Vai onko tämä vain tuuleen huutamista...

Samoja sisäpiirijuttuja kuin ennekin...?

Ei ei. Eihän siinä sitten olisi mitään sisäpiirijuttua, jos minä sen kaikille kertoisin. Eikä siinä vielä ole mitään julkistamista. Lehdestä saatte lukea vielä ennen KV:n kokousta ja tiistaina lisää. Näin sovittiin, kun olin viimeksi Heikin, Markun ja Håkanin kanssa kahvilla.

Mitä muuten tuli sovittua sisäpiirissä?


Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #632 on: 11. 12. 2007 17:05 »

Näin sovittiin, kun olin viimeksi Heikin, Markun ja Håkanin kanssa kahvilla.

Ettei vaan olisi tämä Analyyssi näitä wannabe -miehiä.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #633 on: 11. 12. 2007 21:09 »
Quote from: sparffo #539
Analyyssi:
Vaasan tuottamia tai maksamia palveluja, joihin Mustasaari ei osallistu oikeassa suhteessa:
mm. Moottorirata

sparffo:
nyt sulla ei taida olla ihan kaikkia asiat perillä, toivotaan ainaski että tämä tulisi toteutumaan!


Tarkoitin tietenkin tuota vanhaa moottorirataa, joka sijaitsee siinä moottoritien kupeessa. Onkohan se Vaasan UA:n hallinnoima? Se sijaitsee erittäin kalliilla liiketontilla, jonka arvo on huikea. (Haluatteko hinta-arvion?) ;) Se kannattaisi siirtää sieltä pois, vaikkakin siihen on radat jo rakennettu. Ja laittaa se alue liiketonteiksi. Siirtyykö se automaattisesti sieltä pois, kun uusi moottorirata valmistuu? Onko se uusi moottorikeskus kuntayhtymän? Nykyinen vanha rata siis sijaitsee Vaasassa, jota Mustasaaren harrastajat luonnollisesti myös käyttävät. Muut kunnat eivät taida subventoida..

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #634 on: 11. 12. 2007 21:09 »
Quote from: Oiva Rikas

Analyyssi:
Näin sovittiin, kun olin viimeksi Heikin, Markun ja Håkanin kanssa kahvilla.

Oiva Rikas:
Ettei vaan olisi tämä Analyyssi näitä wannabe -miehiä.



Mikä Oiva Rikas on wannabe mies? Käännätkö selkokielelle.

Ja mikä on pointtisi?

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #635 on: 11. 12. 2007 21:09 »
Ja sitten muita numeroita ja suuria sellaisia. Tämän päivän lehdestä vähän Vaasan lukuja, jotta saatte muutkin hieman käsitystä millainen laitos on Vaasan kaupunki:

- Budjetti 2008 peräti 475.000.000,- milj. euroa.
- Työtekijöitä Vaasalla on noin 5.000 henkeä.

Voisiko joko kertoa lähikuntien esim. Mustasaaren vastaavat luvut. (En löytänyt niitä.) Etukäteen kiittäen.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #636 on: 12. 12. 2007 07:07 »
Mustasaari (31.12.2006)

Toiminnan kulut: 70,1 milj. (palkkoihin 36,8 milj.)
Toiminnan tuotot: 9,4 milj.
Verotulot: 45,5 milj.
Valtionosuudet: 18,6 milj.

Henkilökunta yhteensä 1223, edellisenä vuonna 1270.

Vaasa (31.12.2006)

Toiminnan kulut: 325,5 milj. (palkkoihin 181,8 milj.)
Toiminnan tuotot: 80,6 milj.
Verotuotot: 178,2 milj.
Valtionosuudet: 80,9 milj.

Henkilökunta yhteensä 5805, edellisenä vuonna 5756.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #637 on: 12. 12. 2007 11:11 »
Kiitos Mattti Meikäläinen!! Juuri tälläisiä tietoja kaipasin. Kunhan ehdin näihin paneutua, niin palaan asiaa. Siis illalla. Äkkiseltään katsottuna näytti siltä, että Vaasalla oli naapuria parempi kate.. mutta saatoin erehtyäkin. Tätä täytyy tutkailla ajan kanssa.

Tästä saan kaivettua monia suhdelukuja. Kunnan työntekijöiden määrä suhteessa asukaslukuun, toiminnan tuotot suhteessa kuluihin, valtionosuuksien vertailu, verotulojen osuus suhteessa asukaslukuun ja suhteessa toiminnan kuluihin, jne. Palaan.

(Nyt ei vain oikein ole aikaa, kun olen lähdössä reissuun noin viikoksi.)
« Last Edit: 12. 12. 2007 11:11 by Analyyssi »

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #638 on: 12. 12. 2007 23:11 »
Mustasaari (31.12.2006)

Toiminnan kulut: 70,1 milj. (palkkoihin 36,8 milj.)
Toiminnan tuotot: 9,4 milj.
Verotulot: 45,5 milj.
Valtionosuudet: 18,6 milj.

Henkilökunta yhteensä 1223, edellisenä vuonna 1270.

Vaasa (31.12.2006)

Toiminnan kulut: 325,5 milj. (palkkoihin 181,8 milj.)
Toiminnan tuotot: 80,6 milj.
Verotuotot: 178,2 milj.
Valtionosuudet: 80,9 milj.

Henkilökunta yhteensä 5805, edellisenä vuonna 5756.


Mustasaaressa 31.12.2006 asukkaita 17.641 ja Vaasassa 57.330 henkeä.

Toiminnan kulut: Mustasaari 3.974,-/asukas, Vaasa 5.678,-/asukas.
Toiminnan tuotot: Mustasaari 533,-/asukas, Vaasa 1406,-/asukas.
Verotulot: Mustasaari 2.579,-/asukas, Vaasa 3.108,-/asukas.
Valtionosuudet: Mustasaari 1.054,-/asukas, Vaasa 1.411,-/asukas.
Mustasaaren asukkaista on Mustasaaren kunnalla töissä 14,42%.
Vaasan asukkaista on Vaasan kaupungilla töissä 9,88%.
Palkkoihin rahaa: Mustasaari 2.086,-/asukas, Vaasa 3.171,-/asukas.

Tästähän selvisi yllättävää tietoa. Vaasa on suhteessakin (lähes kolme kertaa) paljon tuottavampi kuin Mustasaari. Näin ei välttämättä tarvitsisi olla. Näin kuitenkin on, eli Vaasa osaa liiketoiminnan. Tämän perusteella Mustasaaren (ja lähikuntien) kannattaisi ehdottomasti liittyä Vaasaan. Tämän perusteella Vaasa on rikkaampi kunta kuin Mustasaari ja yllätys, yllätys, myös suhteellisesti mitattuna!!

Mustasaaren etu on pienet toiminnan kulut, esim palkkoihin menee noin 34% vähemmän suhteessa, kuin Vaasalla. (Miten se voi näin olla, kun Mustasaarella on suhteessa aika paljon enemmän työpaikkoja? Ainiin, Vaasa oli paljon tuottavampi.) Mustasaaren verokertymästä tulee erittäin suuri osa Vaasan työpaikoista, silti numerot näyttävät tälläisiltä.

Näiden lukujen valossa myös näyttää siltä, ettei Mustasaari pyrikään kehittämään palveluitaan tai infrastruktuuriaan. Veroäyriä näytetään pitävän väkisin edullisena. Tämä myös tukee kaikin tavoin sitä, että Mustasaaren investointipolitiikka ja siivestys on hyvin harkittua. Mutta siis näillä luvuilla ja kaikilla muillakin tiedoilla mitattuna, Mustasaaressa on kalliimpaa asua kuin Vaasassa. Rakennelmaa (edullisempaa kunnallisveroa) pidetään siis, sanoisinko fiktiivisesti voimassa. Ellei heillä sitten ole rahastoituna valtavia voittoa tuottavia pääomia. Vai onko kunnasta löytynyt öljyä?

Jotkut täällä, eivät ole uskoneet minun longalta heittämiä numeroitani. Niitä ei ole todistettu vääräksi, mutta heppoisemmin tiedoin (kuin minun) niitä ei ole uskottu. Väitin Vaasan infran ja palveluiden yhteisen arvon menevän yli miljardin mummon markan. Sanoin myös, etten olisi yllättynyt, mikäli se olisi paljon suurempikin. Vaasan budjetti vuodelle 2008 on peräti lähes 3 miljardia mummoa. Siis pelkkä yhden vuoden budjetti! Sen valossa ei todellakaan olisi mikään ihme, vaikka Vaasan infra/palvelut olisi jotain suurempaakin. Yksi miljardi ei enää olekaan niin suuri raha. Kaikki on suhteellista.

Mikäli nyt tulkitsen tätä oikein ja Matin antamat numerot olivat oikeita, niin vedän tästä sen johtopäätöksen, ettei Mustasaarella ole varaa maksaa Vaasan tuottamista palveluista sitä oikeaa hintaa. Eli heillä ei ole varaa lunastaa Hietalahden stadionista, uimahallista, teatterista omaa oikean kokoista osuuttaan. Ainoat lääkkeet tähän (siivestämiseen) olisivatkin siis ns. Vaasa-kortti, palveluiden yksityistäminen tai kuntaliitos. Mustasaari voi kyllä yrittää puhua mitä vaan, mutta asukkaiden ikääntyessä ja muidenkin tiedossa olevien asioiden toteutuessa (sekä kustannusten oikein kohdistettaessa) kuntaliitos on heille ainoa järkevä vaihtoehto. Kunnan kulut suhteessa rahojen tuloutuksiin eivät tule onnistumaan niin, että he saisivat tulot maksimissaan ja menot minimissään.

Olen nyt ainakin viikon reissussa, joten en todennäköisesti ehdi hetkeen isommasti vastailemaan. Toivottavasti tuonne ei jäänyt sekaan virheitä. No, korjatkaa jos on. Mitenkähän Laihian, Maalahden, Vähäkyrön, Vöyrimaksamaan ja Oravaisten vastaavat tiedot?

Hei Matti Meikäläinen! Onko nuo Mustasaaren ja Vaasan antamat palkkatiedot annettu samalla ajattelutavalla? Näyttää mielestäni jotenkin vääriltä. Aivan niinkuin jokin ei täsmäisi. Mutta en jaksa nyt, enkä ehdi enempää.
« Last Edit: 13. 12. 2007 00:12 by Analyyssi »

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #639 on: 13. 12. 2007 07:07 »
Lukuja sen enempää pyörittelemättä, raha ei ole niiden syiden mittausyksikkö jotka aikaisemmin sanoin, miksi Mustasaaren ei kannattaisi liittyä Vaasan.

Kuten sanoin, maantieteellinen sijainti on ainut järkevä peruste molempien osalta yhdistymiselle. Kaikilla muilla perusteilla on joko toiselle tai molemmille enemmän haittaa kuin hyötyä.