Author Topic: Kuntien tulevaisuuden näkymät  (Read 222070 times)

0 Members and 6 Guests are viewing this topic.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #560 on: 07. 12. 2007 13:01 »
Ja mitä tulee Mustasaaren hyötyyn kuntaliitoksesta, niin sehän on juuri tuo Vaasan infrastuktuuri. (Ison kunnan vetovoima, sekä kustannussäästöt.) Se on itsestään selvää, ettei Vaasa tässä tilanteessa enää anna Mustasaaren liittyä muihin kuntaliittymiin, jättää Vaasa sen ulkopuolelle... ja sitten vielä samaan aikaan siivestää näissä Vaasan luomissa palveluissa. Silloin hintalappu niihin viimeistään tulee.

Ei ole mahdollista vain saada ja saada. Kun välillä pitäisi antaakin, että itse saisi.

Nimittäin johonkin yhteenliittymään Mustasaari joutuu väkisinkin liittymään, sehän on aivan selvää. Mikäli se ei ole tämä Vaasa-Maalahti-Laihia-Vähäkyrö liittymä, niin joku se on. Yksin Mustasaari ei voi pärjätä, eikä ilmeisesti edes parin-kolmen itseään pienemmän kunnan kanssa. Nimittäin kun kunnon veturi ja vetovoima puuttuu.

Uumajanseudultakin kuntaliitoksesta on kuulunut vain pelkkää hyvää. Huomenna Seinäjoki-Nurmo-Ylistaro-Peräseinäjoki liitoksesta puhutaan vain pelkkää hyvää. Kyllä tämä on tätä päivää. Tätä kehitystä ei voi pysäyttää.
« Last Edit: 07. 12. 2007 13:01 by Analyyssi »

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #561 on: 07. 12. 2007 13:01 »
ramiska:
"Eihän se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa." Emmehän me missään sosialistisessa markkinataloudessa elä - kapitalismi jyllää! Herätys! Elämme 2000 lukua!"

Minä olen ollut hereillä. Olemme taas täysin samaa mieltä. Juuri tästähän minä olen koko ajan puhunut. Nyt Vaasa maksaa, (miksi?) vaikka elämme 2000-luvun markkinataloudessa!!

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #562 on: 07. 12. 2007 13:01 »
      Tässä melko valaiseva esimerkki ns. välistäveto logiikkaan, kyseistä Mustasaarta koskien.

      Suora lainaus,Pohjalainen 06.12.06

                        MUSTASAARELLA EI RAHAA JALANKULKUOPASTIMIIN


Mustasaari ei osallistu Eurooppa 8 tien kahden liikennevaloristeyksen jalankulkuopastimien uusintaan
Sepänkylässä ensi vuonna.

Ilmoituksen mukaan budjetissa ei ole rahaa tähän tarkoitukseen, kuin vasta aikaisintaan 2009.

Kustannus näiden opastimien uusimiseen ovat n. 47,000 €.

Mustasaaren osuudeksi tästä rempasta on arvioitu n. 28 -30,000 €

  Summa on kokonaisuudesta yli puolet siksi, että kun näiden kahden risteyksen ajokaistojen
  liikennevalot uusittiin syksyllä 06, kunnan maksuosuus 10,000 €, jäi alle puoleen
  kokonaiskustannuksista.

  Mustasaaren kunta kuitenkin omistaa 50 %, kahden kyseisen risteyksen liikennevaloista.

Ts. ainoaksi vaihtoehdoksi jäänee "Siivestys"

Eli muiden rahoitus.

Muut eduthan eivät kuulune asiaan.

                           

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #563 on: 07. 12. 2007 13:01 »
ramiska:
 Emmehän me missään sosialistisessa markkinataloudessa elä - kapitalismi jyllää! Herätys! Elämme 2000 lukua!"


   Tuon voisi kyllä näin Millenium ajalla nimetä vähän kuvaavamminkin.

   Eli elämme Markkinataloutta vahvistavassa Kansallis Sosialismissa.

                  Eli Vain ja Ainoastaan Tuottavuuteen perustuvassa järjestelmässä.

                  Sen ikävämpi sivuilmiöhän lienee: Tuottamattoman tuhoaminen.

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #564 on: 08. 12. 2007 06:06 »
      Tässä melko valaiseva esimerkki ns. välistäveto logiikkaan, kyseistä Mustasaarta koskien.
               

Näin ihan, ohi pöytäkirjan, tiedätkö kuka laitetaan maksumieheksi? Tiedätkö paljonko Vaasa noihin kuluihin osallistuu?

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #565 on: 08. 12. 2007 06:06 »
Esim. uimarannoista oli aivan asiallista keskustella. Huomasit siinäkin kohtaa, että rantoja täynnä olevassa Mustasaaressa ei edes niitä ole suhteessa yhtä paljon kuin Vaasassa. Sinänsä siis mielenkiintoinen huomio. Edes uimarantojen määrässä Mustasaari ei ole omavarainen.

En ymmärrä mitä tekemistä uimarannoilla on tässä asiassa? Mikset laske peltojen ja puimureiden määrää? Tai vaikka yli 500 metrin mittaisten siltojen määrää? Tai nuorisoseurojen määrää? Kuten varmaan huomaat, tilastoilla saadaan hienosti vääristeltyä asiaa. Minusta tuntuu että sinä taidat olla poliitikko - ehkäpä kuulut jopa valtuustoon?

Minulla ei ole harmainta aavistustakaan, montako uimarantaa on Petsmossa, Raippaluodossa tai muilla rannikkoalueilla? Sinähän voisit, näin uimarantaguruna, ne laskea? ;)

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #566 on: 08. 12. 2007 07:07 »
Ja mitä tulee Mustasaaren hyötyyn kuntaliitoksesta, niin sehän on juuri tuo Vaasan infrastuktuuri. (Ison kunnan vetovoima, sekä kustannussäästöt.)

Se, mistä sinä puhut "infrana", on käytettävissä nyt ja tulevaisuudessa. Mitään lisähyötyä sen suhteen ei siis tule.

Vaasa edelleenkin voittaisi tonttimaata tässä kaupassa.

Ison kunnan luomiseen ei tarvita Vaasaa, se voi olla ihan joku muukin. Kustannussäästöst.. Alat kuulostamaan ihan Kataiselta - lupaat sellaista mihin ei kyetä.


Quote
Se on itsestään selvää, ettei Vaasa tässä tilanteessa enää anna Mustasaaren liittyä muihin kuntaliittymiin, jättää Vaasa sen ulkopuolelle...

Puhut jo siihen mallin, kuin liittyminen olisi vain Vaasasta kiinni. Taitaa olla asia täysin päin vastoin. Silloin liitytään kun Mustasaari niin päättää ja Vaasaa viedään kuin pässiä narusta. Valitettavan karu totuus, jonka havaitsin ja jonka jokainen Vaasalainen varmasti tulee vielä havaitsemaan.. :(

Quote
ja sitten vielä samaan aikaan siivestää näissä Vaasan luomissa palveluissa. Silloin hintalappu niihin viimeistään tulee.

Ei ole mahdollista vain saada ja saada. Kun välillä pitäisi antaakin, että itse saisi.

Sepä se.. mistäs Vaasa täyttäisi sen kuluttajien tuoman loven, JOS ulkopaikkakuntalaiset eivät rahaa sisään toisi? Eihän mikään kunta VOI olla täysin omavarainen joka suhteessa. Ei markkinatalous vaan toimi niin. Tiedät sen itsekkin.

Mustasaari hyvää hyvyyttään tarjoa kaikille liikenneyhteyksille Vaasaan maitaan. Mikään ei riitä, lisää vaan janotaan. Näin se on kun pirulle antaa pikkusormen.. On meillä törkeästi ajattelevia kanssa-asukkaita. Noh, tällaiseen tämä kilpaileva markkinatalous ajaa. Ei kaihdeta käyttää edes suoria valheita ja kaikkein likaisimpia keinoja.

Kyllä aito pohjanmaalainen on niin rehti kun olla ja voi, eikä tällaista pajunköyttä yritä syöttää! Tällainen kieroilu on enemmänkin savolaista tyyliä, jotka ovat niin kieroja että hattukin täytyy ruuvata päähän! Valitettavasti kirjoitustesi perusteella tunnut kuuluvan tähän jälkimmäiseen ryhmään - ehkä olen väärässä tai en, mutta niin paradoksinen kun tilanne onkin, siihen et voi rehellistä vastausta antaa, joten turha sitä tässä oikeastaan edes spekuloida  :)

Quote
Nimittäin johonkin yhteenliittymään Mustasaari joutuu väkisinkin liittymään, sehän on aivan selvää. Mikäli se ei ole tämä Vaasa-Maalahti-Laihia-Vähäkyrö liittymä, niin joku se on.

Ahaa, sinulla on sisäpiirin tietoa? Vai taitaa vaan olla mieleesi pinttynyt pakkomielle, ettei Vaasa ei voi kuulua mihinkään muuhun liittymään, kuin sellaiseen jossa Mustasaari on?

Quote
Yksin Mustasaari ei voi pärjätä, eikä ilmeisesti edes parin-kolmen itseään pienemmän kunnan kanssa. Nimittäin kun kunnon veturi ja vetovoima puuttuu.

Mielestäni Mustasaari itsessään on erittäin vahva ja vetovoimainen veturi ainutlaatuisine asumispuitteineen! Sitä valitettavasti Vaasa ei kykene tarjoamaan. :( Vaasan ghetot eivät kovin houkuttelevia ole...

« Last Edit: 08. 12. 2007 07:07 by ramiska »

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #567 on: 08. 12. 2007 10:10 »

.. mistäs Vaasa täyttäisi sen kuluttajien tuoman loven, JOS ulkopaikkakuntalaiset eivät rahaa sisään toisi?
Näin on. Tämäkin seikka "unohdetaan" määrätietoisesti silloin, kun keskitytään vain yhden mantran jatkuvaan hokemiseen. Laajemman näkökulman hankkiminen on joka suhteessa viisasta.

Ulkopaikkakuntalaiset tuovat suunnattomasti enemmän rahaa Vaasaan, kuin ne pendelöijät, jotka vievät verorahat naapuriin. Unohtamatta tietenkään Vaasaan tulevien rahavirtojen työllistävää vaikutusta.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #568 on: 08. 12. 2007 11:11 »
Quote from: ramiska

En ymmärrä mitä tekemistä uimarannoilla on tässä asiassa? Mikset laske peltojen ja puimureiden määrää? Tai vaikka yli 500 metrin mittaisten siltojen määrää? Tai nuorisoseurojen määrää? Kuten varmaan huomaat, tilastoilla saadaan hienosti vääristeltyä asiaa. Minusta tuntuu että sinä taidat olla poliitikko - ehkäpä kuulut jopa valtuustoon?

Minulla ei ole harmainta aavistustakaan, montako uimarantaa on Petsmossa, Raippaluodossa tai muilla rannikkoalueilla? Sinähän voisit, näin uimarantaguruna, ne laskea? ;)


Jaa ramiska, onko koko minun perusajatus sinulta hukassa? Ei voi olla totta?!! Siivestys on kadonnut!!

Eli minä olen koko ajan puhunut siitä, kuinka Mustasaari siivestää, siivestää ja siivestää. Mustasaaren kunta kiertää totaalisesti Vaasan ja siksi heille palvelujen paras sijaintipaikkakin on Vaasa, ei Mustasaari. Siksi ovat myös sijoittaneet omia peruspalveluitaan Vaasaan, eikä esim Sepänkylään. Kunnantaloa eivät kehdanneet sijoittaa Vaasaan, mutta esim poliisilaitoksen järkevämpi sijainti heille onkin Vaasa. (Mustasaari kiertää Vaasan, rannasta rantaan.) Ok ja sitten asiaan, siivestämiseen:

Minä olen koko ajan puhunut Vaasan ja Mustasaaren TUOTTAMISTA PALVELUISTA. Mitä Vaasa tuottaa ja mitä Mustasaari tuottaa. Vaasa on hyvin omavarainen infran, sekä kulttuurin ja liikuntapaikkojen tuottamisen suhteen. Mutta Mustasaari ei ole, joten se käyttääkin häikäilemättömästi Vaasan tuottamia (ja kalliilla rahalla maksamia) palveluitaan kuin omiaan, täysin ilmaiseksi. Tätä minä kutsun SIIVESTÄMISEKSI. (Mainittakoon taas kerran, esim Uimahalli, teatterit, satama, jne.) Millä nimellä sinä ramista tätä kutsuisit?

Mustasaarella ei ole oikein mitään. Ja ajattele ramiska, edes uimarannoissa Mustasaari ei ole omavarainen. Vaan jopa niissä se käyttää Vaasan tuottamia ja maksamia palveluita hyväkseen. Se siivestää, vaikka rantoja olisi muille jakaa. Petsmossa ei ole kunnan uimarantaa, eikä Vesterhankmossa. En tiedä Mustasaaresta kuin tuon Karparön uimarannan. Nyt Vaasa rakentaa 50.000,- eurolla Gustavsborgin poltetun uimahuoneen tilalle uuden ja samaan aikaan Mustasaarella ei ole varaa laittaa 30.000,- kunnan liikennevaloihin. (Niin kuka tässä on köyhä ja kuka rikas? Tai ehkä paremmin, kuka on reilu ja kuka kitsas??) Vaasa ottaa "kassasta" miljoonia RG-Linen tukemiseen ja Mustasaari luonnollisesti ei mitään. Mustasaari ei siis tarvitse satamaa, ei RG-Lineä... Vai onko se vain kitsas?

Muuten, paljonko Mustasaari maksoi Raippaluodon sillasta? Kysyn kun en tiedä? Löysin 25,1 milj. kustannusarvion ja 1.045 m pituuden, mutta en muita tietoja.

===========================================================
Vaasan tuottamia tai maksamia palveluja, joihin Mustasaari ei osallistu oikeassa suhteessa:
Työpaikat 130%, (Mustasaari 58%) Vasa Svenska Teater, Vaasan Kaupunginteatteri, Uimahalli, Satama, RG-Line, Rautatieasema, Linja-autoasema, tusinan verran Museoita ja Taidehalleja, Tori/kävelykeskusta, kymmenet Urheilukentät ja Harrastepaikat, Golfkenttä, Minigolf x 3, vanha Keilahalli, uusi Keilahalli Bowlandia, Vaskiluodon Voima, Vaasan Sähkö, Vaasan Vesi, Kaupunginorkesteri, Voas, Pikipruukki, Ravirata, Hietalahden Jalkapallostadion, Pesäpallostadion, vanha Moottorirata, Työväen Opisto, Koulut, Vaasansport, VPS, Palosaaren Yrityskeskus, Leirintäalue, Vaasan Uimarannat, Puistot…

Mustasaaren kunnan sivuilta, liikenneyhteydet:
”Liikenneyhteydet Mustasaareen ovat hyvät. Eurooppatiet 8 ja 12 kulkevat kunnan halki. Junalla saavut Vaasan rautatieasemalle. Asemalta on 5 kilometrin matka Mustasaareen. Matkaa Vaasan lentokentälle on noin 10 kilometriä. Vaasan satamasta Mustasaareen on noin 7 kilometriä. Vaasan Paikallisliikenteen linja-autot liikennöivät myös Mustasaaressa.”
===========================================================
Mustasaaren ihan itse tuottamaa infrasruktuuria:
Peräti 12 uimarantaa, 4 kirkkoa, kirjasto, terveyskeskus, hautausmaat..
===========================================================
« Last Edit: 08. 12. 2007 11:11 by Analyyssi »

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #569 on: 08. 12. 2007 11:11 »
http://www.mustasaari.fi/fi/document.aspx?DocID=8399&MenuID=0&TocID=80

Eli Mustasaaressa on 12 yleistä uimarantaa sekä lisäksi Sulvan maauimala.

Mustasaaressa on toki paljon rantaviivaa, mutta ei kuntaa voi hyvällä tahdollakaan sanoa merelliseksi kun kaikki merkittävät asutuskeskukset sijaitsevat sisämaassa. Toki mökkirannoissa löytyy...

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #570 on: 08. 12. 2007 11:11 »

Minä olen koko ajan puhunut Vaasan ja Mustasaaren TUOTTAMISTA PALVELUISTA.

Ja samaan hengenvetoon kirjoitat seuraavasti:

Kunnantaloa eivät kehdanneet sijoittaa Vaasaan, mutta esim poliisilaitoksen järkevämpi sijainti heille onkin Vaasa.

Poliisi - jopa mustasaaren poliisi - on VALTION tuottama palvelu, ei Mustasaaren kunnan, saati Vaasan kaupungin.


Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #571 on: 08. 12. 2007 12:12 »
Katos vaan, tuo uimarantapeli kääntyikin Mustasaarelle. No, hyvä tietää, että he eivät näinollen uikaan Vaasan uimarannoilla. Pitää olla jatkossa tarkempi. (Kiitos korjauksesta Matti Meikäläinen.) Asiat pitää olla oikein! Millainen tuo Sulvan maauimala on? En nääs ole ikinä kuullutkaan.

===========================================================
Mustasaaren tuottamia palveluita:
Peräti 12 uimarantaa, Sulvan maauimala, 4 kirkkoa, kirjasto, terveyskeskus, hautausmaat..
===========================================================

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #572 on: 08. 12. 2007 12:12 »

Minä olen koko ajan puhunut Vaasan ja Mustasaaren TUOTTAMISTA PALVELUISTA.

Muuten, paljonko Mustasaari maksoi Raippaluodon sillasta?

Entä Vaasan maksuosuus, vai menikö taas VALTION piikkiin?



Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #573 on: 08. 12. 2007 12:12 »
Quote from: ramiska
Analyyssi:
Se on itsestään selvää, ettei Vaasa tässä tilanteessa enää anna Mustasaaren liittyä muihin kuntaliittymiin, jättää Vaasa sen ulkopuolelle...

ramiska:
Puhut jo siihen mallin, kuin liittyminen olisi vain Vaasasta kiinni. Taitaa olla asia täysin päin vastoin. Silloin liitytään kun Mustasaari niin päättää ja Vaasaa viedään kuin pässiä narusta. Valitettavan karu totuus, jonka havaitsin ja jonka jokainen Vaasalainen varmasti tulee vielä havaitsemaan..


On väärin ottaa vain puolet lauseesta ja käyttää sitä. Olen tarkoittanut ehdottomasti koko lauseen yhdeksi asiakokonaisuudeksi. (Voi tietysti olla, että et ymmärtänyt sitä niin.) Koko asiayhteys menee siis näin:

Se on itsestään selvää, ettei Vaasa tässä tilanteessa enää anna Mustasaaren liittyä muihin kuntaliittymiin, jättää Vaasa sen ulkopuolelle... ja sitten vielä samaan aikaan siivestää näissä Vaasan luomissa palveluissa. Silloin hintalappu niihin viimeistään tulee. Ei ole mahdollista vain saada ja saada. Kun välillä pitäisi antaakin, että itse saisi.


Minäkin olen sanonut, että Vaasaa viedään kuin pässiä narussa. Mustasaaren puolelta se on lähinnä M. Luther joka kuljettaa Vaasaa aivan mielensä mukaan... ja Vaasa on neuvoton. Jotain tarttis tehdä, joten minäkin tartuin kynään. Myös ramiska tarttui kynään, mutta oletko Vaasan puolella vai Mustasaaren?? Tai oikeudenmukaisuuden puolella? Vai haluatko sinäkin vain väitellä? Mikä on pointtisi?

===========================================================
Vaasan tuottamia tai maksamia palveluja, joihin Mustasaari ei osallistu oikeassa suhteessa:
Työpaikat 130%, (Mustasaari 58%) Vasa Svenska Teater, Vaasan Kaupunginteatteri, Uimahalli, Satama, RG-Line, Rautatieasema, Linja-autoasema, tusinan verran Museoita ja Taidehalleja, Tori/kävelykeskusta, kymmenet Urheilukentät ja Harrastepaikat, Golfkenttä, Minigolf x 3, vanha Keilahalli, uusi Keilahalli Bowlandia, Vaskiluodon Voima, Vaasan Sähkö, Vaasan Vesi, Kaupunginorkesteri, Voas, Pikipruukki, Ravirata, Hietalahden Jalkapallostadion, Pesäpallostadion, vanha Moottorirata, Työväen Opisto, Koulut, Vaasansport, VPS, Palosaaren Yrityskeskus, Leirintäalue, Puistot…

Mustasaaren kunnan sivuilta, liikenneyhteydet:
”Liikenneyhteydet Mustasaareen ovat hyvät. Eurooppatiet 8 ja 12 kulkevat kunnan halki. Junalla saavut Vaasan rautatieasemalle. Asemalta on 5 kilometrin matka Mustasaareen. Matkaa Vaasan lentokentälle on noin 10 kilometriä. Vaasan satamasta Mustasaareen on noin 7 kilometriä. Vaasan Paikallisliikenteen linja-autot liikennöivät myös Mustasaaressa.”
===========================================================
Mustasaaren tuottamia palveluita:
12 uimarantaa, Sulvan maauimala, 4 kirkkoa, kirjasto, terveyskeskus, hautausmaat..
===========================================================
« Last Edit: 08. 12. 2007 12:12 by Analyyssi »

belurisk

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #574 on: 08. 12. 2007 12:12 »
Tietenkin meni valtion ja eu:n piikkiin myöskin (jos en väärin muista). Viittaus vastaukseen #574. Mustasaarelle luonnostaan lankesi avainasema, koska kyseessä oli ja on kunnan omasta alueesta.   Tässäkin menee (niinkuin yleensä muutoinkin) sekaisin nämä veroeurot eli saajan ja maksajan roolit.  Suomi tietääkseni maksaa EU:hun enemmän kuin sieltä saa takaisin.
Siinähän ei ollut kyseessä mikään kuntayhteenliittymä, vaikka silta merkittävästi hyödyttääkin vaasalaisia huvilanomistajia.  Kaiken kaikkiaan mielestäni hyvä hanke ja hieno toteutus sekä lopputulos.
Hyödyttää myöskin Mustasaaren ja Vaasan matkailuelinkeinoa.  Viittaan nyt myös tuoreeseen statukseen, jonka Merenkurkun alue on saanut maailman luontoperintökohteena.
« Last Edit: 08. 12. 2007 12:12 by belurisk »

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #575 on: 08. 12. 2007 13:01 »

Minä olen koko ajan puhunut Vaasan ja Mustasaaren TUOTTAMISTA PALVELUISTA.

Ja samaan hengenvetoon kirjoitat seuraavasti:

Kunnantaloa eivät kehdanneet sijoittaa Vaasaan, mutta esim poliisilaitoksen järkevämpi sijainti heille onkin Vaasa.

Poliisi - jopa mustasaaren poliisi - on VALTION tuottama palvelu, ei Mustasaaren kunnan, saati Vaasan kaupungin.


Mustasaari on varmasti saanut osallistua asian suunnitteluun ja ovat päätyneet Mustasaaren Poliisin sijoituksessa, Vaasan kaupunkiin. Ei siinä sen kummampaa. Kysymys kuuluukin, miksi eivät sijoittaneet sitä Sepänkylään? Niinku Mustasaaren puolelle...

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #576 on: 08. 12. 2007 13:01 »

Tietenkin meni valtion ja eu:n piikkiin myöskin (jos en väärin muista).
Näin on.

Jos puhutaan Vaasan ja Mustasaaren tuottamista palveluista, on hieman outoa, että samaan hengenvetoon otetaan esimerkeiksi poliisi ja Raippaluodon silta.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #577 on: 08. 12. 2007 13:01 »
Oletko Oiva nyt aivan tosissasi??

Mustasaaren poliisin sijainti Vaasassa oikeasti ihmetyttää, senhän pitäisi sijaita sen kunnan alueella, jonka asioita se hoitaa! Lue vastaukseni #577.

Raippaluodon sillan on taas järkevää sijaita Raippaluodossa. :)

Olen ennenkin sanonut, että älkää lukeko rivien välistä. Kysyin vain paljonko oli Mustasaaren osuus Raippaluodon siltaprojektista? En siis todellakaan tiedä ja otin kysymyksessäni tietoisen riskin. Sehän voi olla, että ovatkin maksaneet siitä aika paljon. Myöskään Vaasan mahdollisesta osuudesta en tiedä.

Raippaluodon silta on sinänsä hyvä esimerkki toiseen asiaan, eli siihen kuinka vaasalaiset ja mustasaarelaiset käyttävät tätä koko aluetta kuin yhtä aluetta. Kuin yhteistä kuntaa. Vaasalaisilla on monella mökki mustasaaressa ja mustasaarelaiset käyvät Vaasassa töissä. Ainoastaan kustannusten jako ei ole tasapainossa. Yhteinen suurkunta tasapainottaisi kaiken.

Kenelläkään meillä ei ole ongelmaa ruotsin kielestä, ei edes siitä että mahdollisesti M. Luther olisi mahdollisen suurkunnan kaupunginvaltuuston tai hallituksen puheenjohtaja. Minua ei esimerkisi se ajatus tai (oikeastaan) mikään muukaan ajatus häiritse. Ainoastaan tuo Mustasaaren törkeä siivestäminen häiritsee. Jolle ei loppua näy.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #578 on: 08. 12. 2007 13:01 »

Oletko Oiva nyt aivan tosissasi??
Ainahan minä olen tosissani.

Mustasaaren poliisin sijainti Vaasassa oikeasti ihmetyttää, senhän pitäisi sijaita sen kunnan alueella, jonka asioita se hoitaa!
"Mustasaaren poliisi" on sellainen ilmaus, jota oikeastaan ei ole edes olemassa.
Mustasaaren kihlakunnan poliisin reviiriin kuuluvat Mustasaaren lisäksi Maalahti, Korsnäs, Vöyri-Maksamaa ja Oravainen.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #579 on: 08. 12. 2007 14:02 »
Ei ollut Vaasa tuossa listassasi. Taas tuli hyvä keskustelualue esiin. Miksi ei siis Vaasan alueen poliisilaitos, johon kuuluisivat Mustasaaren lisäksi Maalahti, Korsnäs, Vöyri-Maksamaa, Oravainen ja Vaasa.

Olemmeko Oiva tästä samaa mieltä?

Samaten Mustasaaren käräjäoikeus on turha instanssi. (Tai vaihtoehtoisesti Vaasan käräjäoikeus on turha.) Verotoimistot, jne. Onko Kela jo täysin yhdistetty, eli onko heillä kuntarajoja ollenkaan? Ja palvelujen yhdistäminen jatkuu. Loppua ei näy.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #580 on: 08. 12. 2007 14:02 »

Ei ollut Vaasa tuossa listassasi. Taas tuli hyvä keskustelualue esiin. Miksi ei siis Vaasan alueen poliisilaitos, johon kuuluisivat Mustasaaren lisäksi Maalahti, Korsnäs, Vöyri-Maksamaa, Oravainen ja Vaasa.

Olemmeko Oiva tästä samaa mieltä?
Emme ole samaa mieltä.
Vaasa ei ollut listalla, koska Vaasa ei kuulu Mustasaaren kihlakuntaan. Kihlakuntien suureneminen on jatkuvasti ollut esillä, mm. siksi, että se on heikentänyt poliisin palveluiden saatavuutta.

Samaten Mustasaaren käräjäoikeus on turha instanssi. (Tai vaihtoehtoisesti Vaasan käräjäoikeus on turha.)
Tämäkään ei ole mikään Vaasa-Mustasaari -asia. Mustasaaren käräjäoikeus on yksi suurimpia käräjäoikeuksia maassamme, ellei jopa suurin. Vaasan käräjäoikeuteen liitettiin hiljattain osia lakkautetusta Kyrönmaan käräjäoikeudesta.

Asioita pitäisi pystyä tarkastelemaan kokonaisuuksina, eikä ainostaan näkökulmasta "kuka ui kenenkin uimarannalla."


Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #581 on: 08. 12. 2007 15:03 »
Myös ramiska tarttui kynään, mutta oletko Vaasan puolella vai Mustasaaren?? Tai oikeudenmukaisuuden puolella? Vai haluatko sinäkin vain väitellä? Mikä on pointtisi?

En ole kenenkään "puolella" sinun termejäsi lainatakseni.

Minun pointtini on, että maalaiskuntaa ja kaupunkia ei ole kovin järkevää yhdistää, eikä niitä varmasta vapaaehtoisesti yhdistettäkään. Väkisin sitten ehkä kyllä. Mielestäni Mustasaaren kannattaisi hieroa kuntaliitosta jonkun muun, kenenkä tahansa muun kuin Vaasan, kanssa.

En lähde leimaamaan kuntaa miksikään asiasta tietämättömänä ja täysin irrelevantein perustein.

Sehän on sanomattakin selvää, että maantieteellisen sijaintinsa vuoksi Vaasa haluaisi Mustasaareen liittyä - niin minäkin tekisin jos minulta kysyttäisiin ja olisin se joka Vaasan liitoksesta haluaisi päättää. Saisin paljon lisää tonttimaata ja rikkaita veronmaksajia! Mutta...

Jos olisin Mustasaaren liitoksesta päättävä, en todellakaan katselisi köyhän Vaasan suuntaan, jossa, sinun ns. "faktojen" mukaan, päättäjät rahoittavat, sinun ns. "infraa", eli merenkurkun liikenettä, sinun sanojasi lainatakseni, muiden siipeiltäväksi.

Se että mikä on siivellä elelemistä ja mikä on oikeasti infraa ja mihin Vaasan pitäisi sijoittaa, on syytä jättää tästä keskustelusta pois, koska meillä ei siihen ole riittäviä tietoja.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #582 on: 08. 12. 2007 21:09 »
En viitsinyt ylimaatata koko viestiäsi #568, mutta vastaan siihen kokonaisuutena:

Ensiksi Vaasan rakentamasta infrasta seuraavaa: Mustasaaressa ei infraa juuri ole, joten se käyttääkin Vaasan infraa. Ja Vaasa antaa sen sitä käyttää, ei siinäkään mitään. MUTTA ei heille pidä olla samoja hintoja kuin vaasalaisilla on. Sähkö ja kaukolämpö, yms. tulee olla ainakin vähintään 5% kalliimpaa mustasaarelaisille. (Onko muuten Vaasan laskuttamassa infrassa perustamiskulut huomioitu? Eikai vaan laskuteta pelkkiä käyttökuluja?) Ja kun puhutaan esim teattereista ja uimahallista, pitää lipun hinta ehdottomasti olla ulkokuntalaiselle subventoimaton. Eli, kenelle Vaasa näitä palveluitaan tuottaa? Mikäli esim teatteri tai uimahalli ei täyty vaasalaisista käyttäjistä, niin laitetaan ovet kiinni. Näin tehtäisiin (ja olisi pakko tehdä) yksityisessä firmassa. Mikäli minä olen Kataisen oppikuntaa, niin onko sinun ajatusmaailmasi sitten taistolainen?

Tottakai infraa on myös tulevaisuudessa, mutta siitähän ei ole kysymys. Vaan edelleenkin kustannusten jakamisesta. Uusi aalto on lähtenyt jo liikkeelle. On Botniahallia ja Kuntayhtymän jäähallia. Stormossen on yhteinen projekti. Miksei vanhoja toimintoja liitetä samaan ajattelutapaan. Nyt kun uutta hevosurheilukeskusta suunnitellaan, niin näin tehdään ja kaikki ovat tyytyväisiä. Miksi vanhan Raviradan kohdalla asia ei KOSKAAN ole tullut puheeksi?? Miksi Hietalahden jalkapallostadion tai pesäpallostadion, jne. jne. kuuluvat edelleen vain Vaasalle? KAIKKI kulttuuri ja liikuntapaikat, pitäisi kuulua yhteiselle Kuntayhtymälle. Kuten sataman ja kaikkien liikenneterminaalienkin pitäisi.

Paljonkohan Vaasa on investoinut tähän kaikkeen? Pyysin teiltä aikaisemmin numeroita, mutta niitä en teiltä saanut. Otan taas riskin, kun väitän että kyseessä on yli miljardi mummon markkaa. (Numerot olisi siis kiva nähdä.) Vaiko vieläkin enemmän? Kyseessä on VALTAVAN SUURET RAHAT ja täällä pari "vaasalaista" tätä häikäilemätöntä politiikkaa puolustaa. (Paljonko Mustasaari on investoinut?) Onneksi uudet projektit jo menevät yhteiseen kirstuun. (Vanhaa velkaa Mustasaarella on siis paljon ja näitä velkoja se ei näköjään aiokaan Vaasalle maksaa.)

Mutta kun Mustasaarella ei ole varaa laittaa katuvaloihin 30 donaa, niin miten voidaan keskustella sen osallistumisesta esim sataman kustannuksiin? (Siinä ei paljon romanttinen kotiseutu ilmapiiri auta. Prkl rahasta on kysymys!!) Tai miten sillä voisikaan olla varaa ostaa Vaasan Sähköstä 20-30 prosenttia. Ja kun ei ole rahaa, niin maksakoon sitten kovempia käyttömaksuja. Siis miksi Vaasa suosii Mustasaarta?? Suosii oikeasti enemmän, kuin omaa kuntaa. Subventoimattomat lipunhinnat heti käyttöön!! Sekä vaatimus perustaa kuntayhtymät kaiken (vanhankin) infran ympärille, mitä vaan ikinä löytyykään!!

Mitä taas tulee minun kierouteeni, niin olen paljasjalkainen vaasalainen ja en hyväksy mitään tämänsuuntaista epärehellisyyttä. Siivestäminenkin on tähän lievä sana, sillä käytännössä tämä on varastamista. Kaikki me tiedämme sen, vaikka ei Mustasaari siitä tuomiota voi saadakaan.

Luuletko ramiska, että Mustasaari edes suunnittelee pärjäävänsä huomenna yksin? Sillä ei ole infraa, ei työpaikkoja. Ei siis mitään mahdollisuuksia. Tämä nykyinen tilanne on luonnollisesti Mustasaarelle aivan ookoo. Eihän 42% työttömyysaste näy, kun Vaasa täyttää aukon. Eikä puuttuva infra näy, kun Vaasa täyttää senkin aukon. Myös Vaasa tarvitsee naapureitaan, ei siitä mihinkään pääse. Mutta minä en ole puhunut tästä, (te voitte tietenkin puhua) vaan lähinnä siitä, että tämä epätasapaino (siivestäminen) korjataan. Pienemmässä kaupungissa (60.000 asukasta) voin elää, mutta en suostu maksamaan naapurin kuluja. Olen tätä mieltä huomennakin, ymmärrätte te sitten sitä taikka ei.

Keskustelu on edennyt siihen pisteeseen, että olisiko aika alkaa tuumasta tekoihin? Vaasa voisi laskea tuottamiensa palveluiden arvon ja hintalapun niille. Kertoisivat Mustasaarelle kantansa ja ilmoittaisivat mitä Vaasan palvelut 01.06.2008 alkaen maksavat.

Mistä muuten ramiska arvasit, että olen kunnallispoliitikko? Olisiko minussa ainesta? Oikeesti?? :) Vitsi. En ikinä lähtisi politiikkaan mukaan. Olen siihen liian rehellinen.

Tottakai Vaasa/Mustasaari voi kuulua muihinkin liittymiin, kuin missä Mustasaari/Vaasa on mukana. Millä hlvtillä Vaasa loikkaa tuosta Mustasaaren yli ja millä ihmeellä Mustasaari rakentaa kaiken uudelleen uusien naapureidensa kanssa, kun nyt sillat poltetaan. Minä todellakin polttaisin sillat!! Se tekisi kipeää vähän aikaa. Sitten nähtäisiin, kenen kantti kestää. Ja sen kanttti kestää, jolla on työkaluja eniten. Mustasaari voisi syödä kuormasta vähän aikaa, kunnes järki voittaisi. No ei hätää. Odotellaan rauhassa ja lopetetaan neuvottelut tähän. (Alta 100 kuntaa on Suomessa huomenna tai ylihuomenna, odotellaan pakkoliitosta.) Tämä välivaihe pitää jotenkin lutvia läpi. Elämä jatkuu.. näennäisesti sulassa sovussa.


PS. Onneksi tiedämme, että päättäjät lukevat näitä viestejä. Ei siis ole niin kauhean tarkkaa, miten tarkasti minä/me tänne asiamme kirjoitamme. Päättäjät tekevät onneksi päätöksensa ja esityksensä omien tietojensa perusteella. Niinkuin olette viime aikojen RG-Linen keskustelussa huomanneet, ei pilkun paikalla ole todellisessa päätöksenteossa mitään merkitystä. Täällä jos erehdyn puhumaan Mustasaaren Poliisilaitoksesta, niin se onkin valtava virhe. Harmi kun en osannut käyttää oikeaa, Mustasaaren kihlakunnan poliisilaitos-termiä. Mutta tämä on hauskaa! :) Te ystäväni, te teette elämästä elämisen arvoista! Vai että on Mustasaaren käräjäoikeus Suomen suurin?!! Ei tulisi mieleenkään väittää vastaan, sillä varmaankin vastapuoli nyt puhuu neliömetreistä! (Asioin muuten usein Mustasaaren käräjäoikeudessa ja voin vakuuttaa, että enemmänkin siellä ehtisivät töitä tekemään.)

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #583 on: 08. 12. 2007 22:10 »
Tämän topic'in paksuin kirjoitus, joten on pakko hieman viipaloida ja kommentoida.

Mustasaaressa ei infraa juuri ole, joten se käyttääkin Vaasan infraa.
Onkohan kirjoittajalle ylipäätään selvää, mitä infrastruktuurilla tarkoitetaan?

Sähkö ja kaukolämpö, yms. tulee olla ainakin vähintään 5% kalliimpaa mustasaarelaisille.
Miksi juuri 5%. Mihin tämä prosenttiluku perustuu?

Mikäli esim teatteri tai uimahalli ei täyty vaasalaisista käyttäjistä, niin laitetaan ovet kiinni.
Eli onneksi mustasaarelaiset käyttävät vaasalaisia palveluita, muutoin niitä ei olisi vaasalaisillakaan.

Kuten sataman ja kaikkien liikenneterminaalienkin pitäisi.
Mahtaako esim. Finavialla olla mitään tekemistä Vaasan lentoaseman kanssa?

Pyysin teiltä aikaisemmin numeroita, mutta niitä en teiltä saanut.
Mitä muuta, kuin hatusta heiteltyjä kotitarve-mutu-numeroita Analyyssillä on esittää?

Otan taas riskin, kun väitän että kyseessä on yli miljardi mummon markkaa.
Riski on kyllä kova, koska tämä "arvio" ei perustu mihinkään.

Tai miten sillä voisikaan olla varaa ostaa Vaasan Sähköstä 20-30 prosenttia.
En ole kuullut, että Vaasan Sähkö olisi myytävänä. Jos olisi, väitän että Mustasaari olisi hyvin kiinnostunut ostajaehdokas - kuten moni muukin.

Siivestäminenkin on tähän lievä sana, sillä käytännössä tämä on varastamista. Kaikki me tiedämme sen, vaikka ei Mustasaari siitä tuomiota voi saadakaan.
Onneksi on olemassa ihmisiä, jotka osaavat nähdä myös metsän, vaikka puita olisikin paljon.

Eihän 42% työttömyysaste näy, kun Vaasa täyttää aukon.
Mihin unohtui Vaasan työvoimapula ilman mustasaarelaisia ja KAIKKIA MUITA ulkopaikkakuntalaisia?

Olen tätä mieltä huomennakin, ymmärrätte te sitten sitä taikka ei.
Kyllä me sen tiedämme. Ymmärtäminen voi olla vähän eri asia.

Vaasa voisi laskea tuottamiensa palveluiden arvon ja hintalapun niille. Kertoisivat Mustasaarelle kantansa ja ilmoittaisivat mitä Vaasan palvelut 01.06.2008 alkaen maksavat.
Vaikka vaasalainen kunnallispolitiikka on viime aikoina ryvettynyt suuren yleisön silmissä, ei se kuitenkaan lähde mukaan näin ilmiselvään hullutukseen. Onneksi.

Mistä muuten ramiska arvasit, että olen kunnallispoliitikko? Olisiko minussa ainesta? Oikeesti?? :) Vitsi. En ikinä lähtisi politiikkaan mukaan.
Hyvän populistin ainesta kyllä, mutta tuskin yksikään puolue tai ryhmittymä ottaisi tuollaisia mielipiteitä taakakseen.

Minä todellakin polttaisin sillat!!
Epäilemättä.

PS. Onneksi tiedämme, että päättäjät lukevat näitä viestejä.
Onneksi. Todella onneksi.

Asioin muuten usein Mustasaaren käräjäoikeudessa ja voin vakuuttaa, että enemmänkin siellä ehtisivät töitä tekemään.
Sen lisäksi, että mustasaarelaiset siivestävät, he ovat myöskin laiskoja?


« Last Edit: 08. 12. 2007 22:10 by Oiva Rikas »

Esc

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #584 on: 08. 12. 2007 22:10 »
Nimimerkki "Oiva rikas" on Hoksonkylästä kotoisin.

Kaikesta huolimatta.

Maalaisjärkikin sen sanoo, että tulevaisuudessa Vaasan ja Mustasaaren on oltava samaa kuntaa.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #585 on: 08. 12. 2007 22:10 »

Maalaisjärkikin sen sanoo, että tulevaisuudessa Vaasan ja Mustasaaren on oltava samaa kuntaa.

Mieluusti vielä koko pendelöintialue, eli Vaasa, Mustasaari, Maalahti, Laihia, Vähäkyrö ja vaikkapa vielä Vöyri-Maksamaa, vaikka löivätkin jo hynttyyt yhteen.

belurisk

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #586 on: 09. 12. 2007 09:09 »
Keskustelussa on hyvä muistaa myös, että meillä on perustuslaki, joka keskeisesti takaa kansalaisille tasa-arvoisen kohtelun ja kieltää syrjinnän.
Julkinen sektori tuottaa palveluita mm. kulttuurin, liikunnan ja liikenteen sektoreilla.
Ajatus siitä, että hinnoittelu perustuisi asuinkuntaan on mahdoton.
Velvoitteissa palveluiden tuottamiseen käytetään tarvittaessa subventiota.
Myös palveluiden hinnoittelussa voidaan soveltaa subventiota esimerkiksi eläkeläisille, invalideille, sotaveteraaneille ja työttömille.
Hinnoittelu ei voi myöskään perustua siihen, että mikä on käyttäjän äidinkieli (suomi vai ruotsi vaikkapa Vaasassa tai Mustasaaressa!)
Mikäli Vaasan kaupungin ja elinkeinoelämän palvelut perustuisivat yksinomaan Vaasan populaatioon, niin hinnat ja kustannustaso olisi melko erilainen - samoin kuin tarjonta.
Kuntaliitosten osalta aika tekee tehtävänsä ja euro on kova konsultti.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #587 on: 09. 12. 2007 16:04 »
Vastaus Oivalle kirjoitukseen #585:

Tiedän mitä infralla tarkoitetaan, mutta olen tietoisesti puhunut infrasta ja kunnan tuottamista palveluista infrana, yhtä aikaa. Puhun jatkossa niistä erikseen. Olisikin pitänyt sanoa: Mustasaaressa ei juuri palveluja ole, joten se käyttää (veloituksetta) Vaasan tuottamia palveluja.

Koska Mustasaari ei omista Vaasan Sähköä tai Vaskiluodon Voimaa, niin meillä (Vaasalla) on oikeus myydä heille tätä infraa itse päättämillämme hinnoilla. Mikäli Vaasan ulkopuolelle sitä todellakin myydään samalla hinnastolla kuin vaasalaisille, on se väärin. Tämä vähintään 5% kovempi energiahinta perustuu myös siihen, että jokainen alkaisi miettimään tätäkin asiaa. Ja ennenkaikkea asiasta päättävät. Miksi Mustasaarta suositaan, kun tarvetta ei  kerran ole. Vaasan Sähköhän ei ole myytävänä, siis Vaasa päättää hinnoittelusta.

Teatterit, uimahallit ja kaikki tälläiset palvelut tulee olla kuntayhtymien hallinnoimia. Muutoin ovet kiinni. Piste. (Siis myös vanhat Vaasan tuottamat palvelut siirrettävä kuntayhtymille. Kuten uusien kohteiden kanssa tehdään.)

Lentoasemasta en ole puhunut mitään. Vai löysitkö sen taas sieltä rivien välistä?

Niin, paljonko Vaasa on tähän infrasruktuuriin ja palveluihinsa investoinut? Kyseessä on valtava summa rahaa. Summaksi veikkasin siis yli miljardia markkaa. (Ja mikä tässä on veikata. Todelliset numerot tietävät asioista päättävät.) Oli kuitenkin syytä tuota keskusteluun joitain numeroita. Nythän puhumme vasta ideologisella tasolla. Jokainenhan sen kuitenkin tietää, että sadalla miljoonalla mummon markalla ei saada mitään aikaan. Sillä pelkästään uimahallin laajennus maksoi 50 miljoonaa markkaa!! (Summaan ei siis edes kuulu maa-alue, ei myöskään vanha halli.) En siis yllättyisi vaikka summa olisi tuplat isompi kuin veikkaamani summa.

Vaasan työvoimapulasta en tietenkään puhu. Ei se ole relevanttia tässä keskustelussa. Minähän puhun vain siitä, mitä Mustasaari saa Vaasalta ilman vastiketta. Te voitte puhua työvoimapulasta tms. Minä puhun siivestämisestä. Mustasaaren asukkaat vievät myös Vaasasta tienaamansa kunnallisverorahat Mustasaareen. Työssäkäyntialue olisi siis ainut oikea kunta-alue.

Suostun myös keskustelemaan näiden kuntien rikkaudesta, jossa Mustasaari jää ehkä juuri tuon Miljardin verran jälkeen. Laiskoiksi en ole mustasaarelaisia väittänyt.

==================================

Esc kertoi viestissään #586 ”Maalaisjärkikin sen sanoo, että tulevaisuudessa Vaasan ja Mustasaaren on oltava samaa kuntaa.” On se niin ihmeellistä. Aivan kaikki täällä ovat tästä asiasta samaa mieltä. Mutta auttaako meidän sanailu tätä asiaa vai ei. Auttaako mikään? Onko se todellakin vain niin, että olisi pakko nostaa kädet pystyyn ja odottaa pakkoliitosta? Ilmeisesti.

Oiva sitten kertoi sen meidän kaikkien kannan vielä selvemmin: ”Mieluusti vielä koko pendelöintialue, eli Vaasa, Mustasaari, Maalahti, Laihia, Vähäkyrö ja vaikkapa vielä Vöyri-Maksamaa, vaikka löivätkin jo hynttyyt yhteen.” Juuri näin!!

belurisk kertoi ettei kuntien palveluiden hinnoittelussa voida asettaa ketään eriarvoiseen asemaan. Mutta nythän me vaasalaiset olemme eriarvoisessa asemassa. Vaasa maksaa ja muut hyötyvät. Onko belurisk mielestäsi ainoat keinot kyseisten laitosten ovien sulkeminen tai kuntien pakkoliitos?
« Last Edit: 09. 12. 2007 22:10 by Analyyssi »

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #588 on: 09. 12. 2007 18:06 »

Lentoasemasta en ole puhunut mitään. Vai löysitkö sen taas sieltä rivien välistä?
Ainakin kuvittelin löytäväni...
Kuten sataman ja kaikkien liikenneterminaalienkin pitäisi.
... vai mitä nuo "kaikki liikenneterminaalit" ovat?

Vaasan työvoimapulasta en tietenkään puhu. Ei se ole relevanttia tässä keskustelussa.
Mikä ei ole enemmän relevanttia, kuin kokonaisuuden ymmärtäminen. Kun kokonaisuus ei hahmotu, kaikki muukin höpinä on turhaa. Ainakaan se ei johda mihinkään.


Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #589 on: 09. 12. 2007 18:06 »
Mites olis satama, linja-autoasema ja rautatieasema?

Minulle riittää keskustelualueeksi, tämä häikäilemättömän suuri Vaasan tuottamien palveluiden siivestys ja Mustasaaren vain 58% työpaikkojen omavaraisuus. Kyllä tämä kertoo (tästä epätasapainosta) aivan kaiken. Nimittäin, mikäli kuntaliitos tehdään taloudellisin perustein.

Kokonaisuuden tiedostan erittäin hyvin ja juuri siinä kokonaisuudessa me (Vaasa) jäämmekin em. seikkojen vuoksi tappiolle. Voidaanhan me puhua asian sivusta vaikka tuomiopäivään saakka, mutta ei se Mustasaaren siivestys siitä miksikään muutu.

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #590 on: 09. 12. 2007 20:08 »
Sähkö ja kaukolämpö, yms. tulee olla ainakin vähintään 5% kalliimpaa mustasaarelaisille

En jaksanut montaa riviä tämän pidemmälle lukea edes, kun jankutat vain näistä jo olemassa olevista kaupallisista palveluista. Niillä ei ole mitään tekemistä kuntaliitoksien kanssa - ei yhtään mitään.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #591 on: 09. 12. 2007 22:10 »
Älä väsähdä ramiska!! Jos ei näillä ole mitään tekemistä kuntaliitoksen kanssa, niin sitten Sinä olet väärässä keskustelussa. En minä. Mustasaarelle olisi edullisempaa liittyä uuteen suurkuntaan. Muuten hinnat nousevat, yksinkertaista. Eikä sinun tätä tarvitse ymmärtääkään. Riittää kun päättäjät ymmärtävät.

Muuten, hyväksytkö ramiska siivestämisen? (Ihan vaan tälläinen henkilökohtainen kysymys.)

===================================

Katsoin netistä löysin aika mielenkiintoisen muistion:
http://www.kunnat.net/binary.asp?path=1;29;69557;101555;101556;100184&field=FileAttachment&version=2#8 jossa sivulla 10 kerrotaan esim. se, että Tanskassa liitoksille annettiin vain 1,5 vuotta aikaa ja ainoastaan viidessä tapauksessa valtio joutui sovittelijaksi. Nyt Tanskassa sitten on tuon tiedoston mukaan vain 98 kuntaa.

Erään arvion mukaan Tanskassa on kuntien liikuntapaikkaverkoston arvo lähes 10 miljardia euroa: http://www.slu.fi/verkkolehti/artikkeli/?ARTIKKELI_NUM=36024

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #592 on: 10. 12. 2007 07:07 »

Mites olis satama, linja-autoasema ja rautatieasema?
...eli juuri tässä tapauksessa lentoasemaa on turha mainita... :D

Sinä olet väärässä keskustelussa. En minä.
...ja taas tämä hedelmällisen keskustelun peruspilari.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #593 on: 10. 12. 2007 07:07 »

Mustasaarelle olisi edullisempaa liittyä uuteen suurkuntaan. Muuten hinnat nousevat, yksinkertaista. Eikä sinun tätä tarvitse ymmärtääkään. Riittää kun päättäjät ymmärtävät.

Eivät ne hinnat mihinkään nouse mustasaarelaisille, vaikka Analyyssi huutaisi naama punaisena. Liitettiin kuntia, tai ei. Päättäjät kyllä sen ymmärtävät. Ovat tähänkin asti ymmärtäneet.


Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #594 on: 10. 12. 2007 07:07 »
Luuletko oikeasti, että Vaasa antaa naapureidensa siivestää yksin tuottamiensa palveluiden suhteen? Mustasaarihan on jo ilmoittanut olevansa kiinnostunut osallistumaan uimahallin ja Vaasan kaupunginteatterin kuluihin.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #595 on: 10. 12. 2007 07:07 »

Luuletko oikeasti, että Vaasa antaa naapureidensa siivestää yksin tuottamiensa palveluiden suhteen?

Kyllä. Vaasa antaa tulevaisuudessakin ulkopaikkakuntalaisten käyttää palveluitaan samaan hintaan, kuin kaupunkilaiset itse. Tässä ei ole kysymys mistään siivestämisestä.


Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #596 on: 10. 12. 2007 07:07 »
Niin, tässä on sinun mielestäsi kysymys Vaasan vieraanvaraisuudesta. Vieraanvaraisiahan me olemme olleet, vuosikausia. Nyt se vaan jollain tavalla loppuu. (Keinoja on ja keinot löytyy. Ehkä ulkopuolinen sovittelija tarvitaan.) Kustannukset siitä ovat Vaasalle liian korkeat. Tulet näkemään, että tästä alkaa keskustelu uudella tavalla. On jo alkanut. Ei kukaan voi olla niin tyhmä, että antaa tälläisen tapahtua. Käytä sinä omia termejäsi, minä kutsun tätä edelleenkin siivestämiseksi.

Kuntaliitos poistaisi tämän epäkohdan. Toinen mahdollisuus olisi laittaa ovet kiinni. Suuntaus on jo pitkään ollut siihen suuntaan, että palveluita yksityistetään. Ajattelutapa on myös jo muuttunut samaan suuntaan kunnan konttorilla. Tämä on väistämätöntä ja liiketoiminnan perusasioita. Mikäli näitä palveluita hoitaisi yksityinen, ei olisi kahta sanaa.

Sinusta tuntaa, että nämä minun selvittelyt täällä on kuin tuuleen huutaisi. Olet muuten väärässä sen suhteen. Maailma muuttuu ja tyhjät otetaan pois tästäkin kohtaa. Voi mennä aikaa, mutta muutos tulee. Ilmaisia lounaita ei ole.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #597 on: 10. 12. 2007 07:07 »
Sinusta tuntaa, että nämä minun selvittelyt täällä on kuin tuuleen huutaisi.

Tuuleen huutamista ne selvittelysi tämän asian osalta ovatkin.
Niin kauan kun Vaasa ja Mustasaari (ja muut naapurikunnat) ovat itsenäisiä kuntia, tulevat naapurit uimaan ja käymään teatterissa samaan hintaan, kuin vaasalaiset.

belurisk

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #598 on: 10. 12. 2007 08:08 »
Mielestäni keskusteluun kuntaliitoksesta voisi jo hakea muita näkökulmia ja argumentteja.
Nykyiseltä pohjalta keskustelun painotukset ovat ns. väärillä urilla.  Sanoisiko hedelmätöntä, ei kannattaisi jankata yhtä ja samaa asiaa ja samoin termein sekä sanakääntein.
Oletetaan, että Mustasaari liittyisi Vaasaan, niin jatkuisiko tämä sama eritaksoitus-keskustelu sitten Laihian, Vähänkyrön, Isokyrön jne suuntaan.??
Tulee tähän aiheeseen liittyen mieleen 80-luku, kun omat lapseni olivat pieniä ja vaasalaisia koululaisia kuskattiin linja-autolasteittain käynneille/retkille Kokkolaan sinne valmistuneeseen uuteen ja hienoon uimahalliin.  Hinnat olivat samat kaikille koululaisille - ei sielläkään kyselty vanhempien ja lasten asuinkuntaa.
Välillä tässä keskustelussa on heitelty työllistämisomavaraisuuden prosenttilukuja, jotka ovat kovin erilaisia Mustasaaren osalta.  Yhdessä kirjoituksessa 42 % ja seuraavassa 58 %.  Esiintuotuja summia ja kustannuksia viljellään huolettomasti, poikkeamat vain heittävät miljoonatolkulla.
Koetetaan nyt itsekukin viedä keskustelua tasokkaampaan ja laajempien näkemysten suuntaan.

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Kuntaliitos Vaasa-Mustasaari
« Reply #599 on: 10. 12. 2007 08:08 »

Oletetaan, että Mustasaari liittyisi Vaasaan, niin jatkuisiko tämä sama eritaksoitus-keskustelu sitten Laihian, Vähänkyrön, Isokyrön jne suuntaan.??

Riippuu siitä, mistä kirjoittaja on kotoisin, mikä on hänen äidinkielensä, asuuko hankala pomo naapurikunnassa, jne.
Kovin vähän nytkään on keskusteltu laihialaisista, merikaartolaisista tai muista kyröläisistä...