Author Topic: Vaasan paikallisliikenne  (Read 39490 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #40 on: 21. 09. 2008 12:12 »
Muuta Äippä Gerbyseen ni ei tarvi pelätä näkevänsä tai kuulevansa linja autoja.

    Runsorikin on hyvä vaihtoehto.

Offline Juha Tuomikoski

  • Omalla nimellä
  • Kokelas
  • *
  • Posts: 37
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #41 on: 21. 09. 2008 19:07 »
Muuta Äippä Gerbyseen ni ei tarvi pelätä näkevänsä tai kuulevansa linja autoja.
Tervehdys Eklu, ja Professionaali myös. Vaasan linja-autoverkko on törkeän huonossa kunnossa, niin huonossa ettei se ole saatavissa hyväkuntoiseksi kerralla vaan vähittäin. Mielestäni toimiva Gerby-Runsor-yhteys olisi yksi kiireisimpiä asioita. Gerby on Vaasan suurimpia asuinalueita ja Runsor Vaasan suurimpia työpaikkakeskittymiä. Ykkönen vie MELKEIN Runsoriin asti, mutta melkoiseen puolentoista tunnin sigtseeingiin saa siinä varautua.
Minulla on myös tuttujen puheista muistikuva, että Gerbystä olisi suorempikin yhteys Runsoriin, mutta ainakaan Vaasan kaupungin tarjoamista linkeistä sitä yhteyttä ei löydy. Lieneekö enää olemassa? Muistaakseni ihmiset valittivat että silläkin yhteydellä myöhästyi töistä.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #42 on: 21. 09. 2008 19:07 »
Puhumattakaan siitä että jos olisin työtön gerbyssä ja passitettais kurssille niin ennemmin ottaisin karenssin ku alkaisin aamuvarhain takkuaan noilla busseilla.

Ehkä tässä voisi olla apua noihin ruuhkiinkin Alskatintiellä... Työvuorolinja ohitustietä (jolla ei pysäkkejä ole) pitkin suoraan gerbystä runsoriin

Kokeillaanhan nyt lentokenttä-keskusta - linjaakin...

Mielestäni se, että sukkelasti pääsee lähelle päämäärää on se, mistä maksan mieluimmin.
« Last Edit: 21. 09. 2008 19:07 by Niiskutti »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #43 on: 21. 09. 2008 20:08 »
Puhumattakaan siitä että jos olisin työtön gerbyssä ja passitettais kurssille niin ennemmin ottaisin karenssin ku alkaisin aamuvarhain takkuaan noilla busseilla.

Ehkä tässä voisi olla apua noihin ruuhkiinkin Alskatintiellä... Työvuorolinja ohitustietä (jolla ei pysäkkejä ole) pitkin suoraan gerbystä runsoriin

Kokeillaanhan nyt lentokenttä-keskusta - linjaakin...

Mielestäni se, että sukkelasti pääsee lähelle päämäärää on se, mistä maksan mieluimmin.

Tässäkin on kyse selvästi arvovalinnoista, kuinka tärkeäksi tavallisen ihmisen liikkuminen (ja palvelut yleensä) nähdään Vaasassa, näköjään ei noteerata kovinkaan korkealle.

Sitä vastoin itä-Saksan viimeisiin vielä kelluviin ihmeisiin ollaan kyllä syytämässä rahaa miljoonia silmää räpäyttämättä...



Offline Juha Tuomikoski

  • Omalla nimellä
  • Kokelas
  • *
  • Posts: 37
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #44 on: 21. 09. 2008 20:08 »
Puhumattakaan siitä että jos olisin työtön gerbyssä ja passitettais kurssille niin ennemmin ottaisin karenssin ku alkaisin aamuvarhain takkuaan noilla busseilla.
Terve Niiskutti. Olen itse aikaisemmin "kurssittanut" työttömiä Runsorissa seitsemän vuoden ajan. Panin merkille, että gerbyläisiä työttömiä näkyi VAKK:n ohjauksissa tosi vähän. En usko sen johtuvan siitä, että Gerbyssä olisi NIIN paljon pienempi työttömyys tai siitä, että niille on siellä päässä kilpaileva aikuiskoulutuskeskus. Syy on se, että bussiyhteyksien takia gerbyyläiset työttömät päättivät jäädä mieluummin kotiin. Mikä sinänsä oli vahinko - meidän Työpolku-projektimme sai 2004-07 työllistettyä aika ison määrän ihmisiä, jopa gerbyyläisiäkin.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #45 on: 22. 09. 2008 13:01 »

 Tosiasiallisin syy Vaasan paikallisliikenteen kannattamattomuudesta johtuvaan alavireeseen
 löytyy kuitenkin todennäköisesti aina suositusta nk. jokatalaouden  autoistumisesta
 jossa jopa eri perheenjäsenet liikkuvat omilla vehkeillään, kuka mihinkin tekosyyhyn nojautuen.

 Tästä syystä en myöskään ainakaan itse usko siihen  päätelmään, että esim. Gergyläisten
 kuin muidenkin laitakaupungin asukkaiden  kurssihaluttomuus liittyisi mitenkään julkisen liikenteen
 ongelmiin, vaan enemmänkin oman auton nk.kustannustekijöihin liittyvään epäsuhtaan joihinkin itse
 huuhaakurssi luokkaan katsomiinsa sessioihin omaa osaa ottaen.

 Koska käytännössä nk.kiinnostavaan koulutukseen viitaten, olen itse ainakin päässyt toteamaan
 senkin ihmeellisen seikan, eli: Vaskiluodosta räntäsateessa kengännauhat auki Runsoriin polkien.

           Tätä nykyä aikuiskoulutus yhä nousujohteisesti kaupallistuen, tulee kyseiseen herkkuun
           viitaten ainakin vaativimpiin koulutuksiin suhteuttaen, olemaan tulevaisuudessa tosin
           vain harvojen harrastus, jossa liikenneyhteydet ovat prioriteeteistä pienoisin.

           Varsinaisista kustannuksista puhumattakaan..

belurisk

  • Guest
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #46 on: 22. 09. 2008 13:01 »

 Tosiasiallisin syy Vaasan paikallisliikenteen kannattamattomuudesta johtuvaan alavireeseen
 löytyy kuitenkin todennäköisesti aina suositusta nk. jokatalaouden  autoistumisesta
 jossa jopa eri perheenjäsenet liikkuvat omilla vehkeillään, kuka mihinkin tekosyyhyn nojautuen.


Aivan.
Nykytalouksissa näyttää trendi olevan se, että 2-3 autoa + moposkootterit on ihan pakkojuttu - ne täytyy omistaa.  Ns. citymaasturit on automalli,  jonka mielekkyyttä ainakin minulla on vaikeaa hahmottaa.
En halua vaikuttaa asenteelliselta, mutta jotenkin vaikuttaa korreloivan auton kalleus/komeus ja toisaalta käyttäytyminen liikenteessä.  Eli esim. punaisia päin ajaminen sekä jalankulkijoiden huomioimattomuus?  Saatan olla väärässäkin. 

Nimimerkki: "16 autoa omistanut ja noin miljoona kilometriä ajanut"

PS. Työmatkallani kuljen keskustan lävitse, Kauppahallin-Kapp-Ahlin risteys ja vanhan Helsinginpankin risteys.  Varsinkin Raastuvankadun ja Hovipuistikon risteyksessä toimii malli, jossa ajaa vähintäin 3-5 autoa päin punaisia joka aamu ja lounasaikoina siis keskipäivällä.  Kääntyminen oikealle Hovipuistikolta Raastuvankadun mäkeen liikennevaloissa tuottaa edelleen ongelmia.
Ratin takana ei olla hereillä ja asenteet ovat pahasti pielessä.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #47 on: 22. 09. 2008 14:02 »

Aivan.
Nykytalouksissa näyttää trendi olevan se, että 2-3 autoa + moposkootterit on ihan pakkojuttu - ne täytyy omistaa. 

Tämän autoistumisen myös nk. ammattiin opiskelevain yksilöiden kohdalla voi myös todeta
helposti, esim. käymällä katsomassa vaikkapa Vaasan Aikuiskoulutuskeskuksen parkkipaikkaa kouluaikana, jossa jopa Inva Paikat täyttyvät lähinnä näistä julkisia palveluita arvostelevista terveistä ja työkykyisistä kanssakulkijoista, muista etupiireihimme pyrkivistä
maahanmuuttajista puhumattakaan.

Itse suosittelen ahtaudesta johtuen kuitenkin:  Polkupyörää.

Eli kyse ei ole yhteyksistä, tai niiden puutteesta, vaan mukavuudesta ja sen eri vaikuttimista
jotka taasen eivät liity mitenkään itse kansanluokkiin kuin niiden elintasoonkaan
vaan lähinnä omiin prioriteetteihin, näitä perus asioita  listaillen.

Joista ykkösenä tässäkin gategoriassa näyttäisi yhä edelleen enenevästi vahvistuen olevan:

Perseaukisen autoilu, kustannusosuuttaan Yhteiskunnalta vaatien..
« Last Edit: 22. 09. 2008 14:02 by Professional »

Offline massi

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 501
  • Gender: Male
  • ja eikun lapioimaan...
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #48 on: 26. 09. 2008 14:02 »
Keskustankin koulujen lähistöllä olevat ilmaiset parkkipaikat ovat kaikki käytössä.
Suuri osa on opiskelijoita.
Parkkimaksuilla voisi saada vähenemään autoilua ja pönkitettyä joukkoliikennettä.
Toki jotain pitäisi silloin keksiä asukkaiden autoille taloissa joissa ei ole tarpeeksi autopaikkoja pihassa
Muutos on tahtotila

Offline Äippä

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 148
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #49 on: 06. 10. 2008 13:01 »
Muuta Äippä Gerbyseen ni ei tarvi pelätä näkevänsä tai kuulevansa linja autoja.
Tervehdys Eklu, ja Professionaali myös. Vaasan linja-autoverkko on törkeän huonossa kunnossa, niin huonossa ettei se ole saatavissa hyväkuntoiseksi kerralla vaan vähittäin. Mielestäni toimiva Gerby-Runsor-yhteys olisi yksi kiireisimpiä asioita. Gerby on Vaasan suurimpia asuinalueita ja Runsor Vaasan suurimpia työpaikkakeskittymiä. Ykkönen vie MELKEIN Runsoriin asti, mutta melkoiseen puolentoista tunnin sigtseeingiin saa siinä varautua.
Minulla on myös tuttujen puheista muistikuva, että Gerbystä olisi suorempikin yhteys Runsoriin, mutta ainakaan Vaasan kaupungin tarjoamista linkeistä sitä yhteyttä ei löydy. Lieneekö enää olemassa? Muistaakseni ihmiset valittivat että silläkin yhteydellä myöhästyi töistä.

Vanhan Vaasan raunioilta on vielä aika lenkki kävellä Runsoriin. Toki voi siihen grillin eteen jäädä odottamaan nro 4:sta. Joka tulee joskus. Nyt kun Aikuiskoulutuskeskus siirtyy pois nykyiseltä paikaltaan, on aika epävarmaa, kannattaako edes koko vuoroa enää ajaa. Vakkiin kuitenkin lähes kaikki siitä bussista jäävät.

Gerbystä ei ole mitään suorempaa yhteyttä Runsoriin. Valitettavasti. Samoin nro 10, joka lähtenee vieläkin klo 8 ja 9 keskustasta, ajoi ennen Runsoriin, mutta nyt käy Kråklundis kääntymäs. Silläkään ei pääse perille asti.

10. polven vasabo

  • Guest
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #50 on: 16. 10. 2008 17:05 »
Tuo Runsorin liikenne on todellinen ongelma. Omalla kohdallani se vaikutti jopa työpaikan valintaan taannoin. Paremmat yhdeydet keskustasta ja pohjoiselta esikaupunkialueelta olisivat huomattava askel oikeaan suuntaan.

Olen muuten monesti miettinyt, että miksi paikallisliikenteen toimistossa on lähes aina kaksi työntekijää myymässä lippuja asiakkaille. Miksi niitä on ylipäänsä yhtään, kun myynnin ulkoistettu osuus toimii hyvin - tai jopa paremmin. Toistan jälleen mielipiteeni: paikallisliikenne kunnalliseksi ja kunnolliset satsaukset sen toimivuuden parantamiseksi. Nähdäkseni se vaatii lähinnä pääomaa, jota yksityisellä liikenteenharjoittajalla ei a) joko ole tai b) sitä ei ole osattu hallita. Aidosti toimiva paikallisliikenne on kaikkien etu ja myös potentiaalinen kilpailuvaltti kaupungillemme.

Offline Svedu

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 47
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #51 on: 20. 10. 2008 16:04 »
Lainaus: 10.polven vasabo
Toistan jälleen mielipiteeni: paikallisliikenne kunnalliseksi ja kunnolliset satsaukset sen toimivuuden parantamiseksi. Nähdäkseni se vaatii lähinnä pääomaa.

Kyllä, se on vain halusta kiinni.


http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/index.php?topic=487.msg57211#msg57211
-  Kondis-parkkiluolasto tulee helpottamaan ratkaisevasti jokapäiväistä asiointia keskikaupungilla.
-  Paljonko Vaasan ydinkeskustan liikenneruuhkat ja saasteongelma 
   helpottuisi?  Liikenne tulisi vähenemään niin paljon, että kunnolliselle paikallisliikenteelle olisi
   nyt tilaa, myös rahat saataisiin tähän välillisesti Kondiksen investoimilla parkkipaikoilla.
   Kukaan ei pysty sanomaan, etteikö asia olisi näin..

take58

  • Guest
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #52 on: 04. 02. 2009 11:11 »
Se on syvältä, pitäs tulla töihin Runsoriin ja Wilima hakukone antoi seuraavan lauseen;

Quote
Annetuilla hakuehdoilla ei löytynyt lähtöjä seuraavan 5 tunnin aikana. Voit yrittää uudelleen vaihtamalla kellon aikaa myöhäisemmäksi. Vaihdollinen matkaketju esitetään vain jos vaihtoaika keskustassa on yli 2 minuuttia mutta alle 1 tunti.

Yritin eri kelloaikoja mutta sama virsi, mitähän työnantaja sanoisi jos olisi pois työstä ja antaisi selityksen että kun ei joukkoliikenne kulje!

AD

  • Guest
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #53 on: 08. 02. 2009 17:05 »
Tässä tuli testattua pitkästä aikaa tätä paikallisliikennettä, 3,5€ viikonloppuna/henkilö
Koko rahalla hubaa, vauhtia oli kuin jyväskylässä rallien aikaan, ammattitaitoinen kuski kylläkin, ei pelottanut kun mentiin niin että olisi varmaankin jäänyt kuskin ajokortti sinivuokoille jos olisi tutka ollut käytössä.
En moiti kuskia, aikataulun tekijää kylläkin, ajurin rooli on varmaankin aika raskas.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #54 on: 08. 02. 2009 18:06 »
Joo mekin testasimme.  Oltiin sovittu hiihtoporukan kanssa, että tavataan
klo 10.  Yksi hiihtäjä luotti normaalipäiväaikatauluun mutta luottamus
oli selvästi ylimitoitettua tai liian luottamuksellista.  Bussia ei tullut siten,
että aikataulussa olisi kohtuudella pysytty.  Nopeammin näytti pääsevän
kävellen.  Niinpä hän käveli ja myöhästyi reilusti ja luulin huolimattomaksi.
Syy oli muualla.  Bussia ei tullut.  Kai se joskus tuli mutta se ei meitä
auttanut.  No säästyi se 3,5€.
« Last Edit: 08. 02. 2009 21:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline rehtori

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 236
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #55 on: 27. 02. 2009 22:10 »
Viimeksi kun olin menossa paikallisliikenteen kyydillä paikasta A paikkaan B, ei käynyt arpajaistuuri -  aikataulun mukaan kaksi vuoroa meni näkemättä ohi, jouduin sitten tilaamaan taksin päästäkseni määränpäähän. Kuljettaja kertoi, että ei todellakaan ole epänormaali tilanne, vaan päivittäinen rutiini on kysymyksessä.
En aio edes yrittää uudestaan, parempia liikennöintivälineitä löytyy aina. Vaikkapa se taksi, jollei ole siinä kunnossa, että voi ajaa omalla autolla.

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #56 on: 05. 03. 2009 09:09 »
En lakkaa ihmettelemästä, että se KGP:n vanha kuljetusvaunu kestää ja kestää - jatkaa liikennöintiä edelleen! Tiedättehän sen kelta-vihreä-oranssin bussin, jonka lasit on maalatuu umpeen. Ei kyllä uskalleta pestä, näyttää harmahtavana paremmalta.

Lienee yksi syyllinen siihen, että kaupungin bussireittejä voi seurata kulkuneuvojen jättämiä öljyvanoja pitkin.

Ei sääntöä ilman poikkeusta - se asuntonäyttelyä varten tilattu bussi on ihan yhtä fiini kuin muissakin kaupungeissa.

Offline Naskali

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 24
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #57 on: 08. 03. 2009 07:07 »
Laulussa kerrotaan, ettei aika entinen ei enään palaa. Vaasassa kuitenkin suunnitellaan keskustaan 30 km/h nopeusrajoitusta.  Unohdettu on kokonaan liikennevalojen vihreä aalto.  Suunta on siihen päin, että pitää palata aikaan jolloin auton edessä kulkee henkilö punaisen lipun kanssa. 

Tietysti tästä saadaan myös hyötyä, kun palkataan tähän tehtävään työttömät ja varsinaisesti hyöty koituu silloin kun tehtävät annetaan urheiluseurojen hoidettavaksi. Tämä juoksutehtä luo uuden harjoittelu mahdollisuuden mailmanmenestykseen.
« Last Edit: 08. 03. 2009 07:07 by Naskali »

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #58 on: 08. 03. 2009 08:08 »

Neljännevuosisata sitten, kun tulimme Vaasaan joukkoliikenne toimi hyvin. Lähes tulkoon minne tahansa asuinalueelle pääsi bussilla, toisin on tänään!


Linjat kulkivatkin lähes kaikkialle. Ja säännöllisesti.



Eikö tule päättäjille mieleen että kun palveluja on tarpeeksi kauan vain heikennetty alkaa asukkaat äänestää jaloillaan?  Jos Vaasassa pitää joka tapauksessa olla auto niin aivan samahan se on asua Mustasaaressa tai Vähäkyrössä


Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #59 on: 08. 03. 2009 09:09 »
Vastustan kolmenkympin nopeusrajoituksia keskustan pääkaduille. Muutama kymmenen metriä esim. jonkun ala-asteen koulun kohdalla saattaa olla paikallaan tai sitten ihan sivukadulla.

Ei todellakaan ole sama asia asua Mustasaaressa tai Vähässäkyrössä. Ei ikinä.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #60 on: 08. 03. 2009 09:09 »
Vastustan kolmenkympin nopeusrajoituksia keskustan pääkaduille. Muutama kymmenen metriä esim. jonkun ala-asteen koulun kohdalla saattaa olla paikallaan tai sitten ihan sivukadulla.

Ei todellakaan ole sama asia asua Mustasaaressa tai Vähässäkyrössä. Ei ikinä.


Riippuu tietysti jokaisen omista tarpeista ja/tai sopeutumiskyvystä mutta itse en keksi mitään syytä miksi pitäisi asua juuri Vaasassa jos esim. Rompalle pääsee Vähästäkyröstä tai Laihialta nopeammin kuin esim Gerbystä

Offline Risto Helin

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2167
    • View Profile
    • Olen Suomalainen
    • Email
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #61 on: 08. 03. 2009 09:09 »
Tuntuu aika alhaiselta tuo kaavailtu rajoitus, ja kovin on kirjavaa nuo rajoitukset jos esim. ajat palosaaren sillalta alskatintielle niin siinä välillä löytyy 30, 40, 50, ja 80 rajoitukset. Jos tuo kolmenkympin rajoitus joskus tulee niin onhan siitä reippaille pyöräilijöillekkin haittaa jos poliisi rupeaa tutkalla kyttäilemään nopeuksia.
veritas odium parit.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #62 on: 08. 03. 2009 10:10 »
Tuntuu aika alhaiselta tuo kaavailtu rajoitus, ja kovin on kirjavaa nuo rajoitukset jos esim. ajat palosaaren sillalta alskatintielle niin siinä välillä löytyy 30, 40, 50, ja 80 rajoitukset. Jos tuo kolmenkympin rajoitus joskus tulee niin onhan siitä reippaille pyöräilijöillekkin haittaa jos poliisi rupeaa tutkalla kyttäilemään nopeuksia.

Onko tässä ajatuksena että autot pakotetaan samaan liikennerytmiin polkupyörien kanssa? Oli miten tahansa tuo kolmenkympin keinotekoinen rajoitus on yksistään riittävä vähentämään Vaasan kiinnostavuutta radikaalisti, ihan kaupungin omilla toimenpiteillä toteutettuna ilman että sitä olisi kukaan varsinaisesti missään vaatinut?

"- Asia on monen tekijän summa. Katsotaan nyt mitä suunnitelman tekevä konsultti ehdottaa.
Hällilä ennakoi, että muiksi keinoiksi saattavat nousta esimerkiksi suojateiden kaventaminen, pyörätieverkon turvallisuuden tarkastaminen ja valistuksen lisääminen"

http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=402846&Title=Kolmekymppi%E4+voi+pian+olla+vauhti+Vaasan+keskustassa


Vai onko asia juuri sitä miltä näytttääkin eli kaupunki yrittää säästää rahaa tällä tavalla kun noita edellä mainittuja parannustoimenpiteitä ei tarvitsisi toteuttaa vaan mennään yli siitä missä aita on matalin?


Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #63 on: 08. 03. 2009 11:11 »
Joskus n 10 v sitten vihreät tekivät aloitteen 40 km/h.n nopeusrajoituksesta mm. ydinkeskustan alueella. Aloite "ammuttiin" alas havlentavin ilmaisuin ja juuri täällä esitetyn kaltaisia mielipiteitä esiintyi.

Mutta pari vuotta ehti vettä virrata Laihianjoessa ja sama esitys tuli sitten virkamiesten taholta, muutama ruumis vähemmän on sitten tullut, ja pysyvästi vammautunut sen ansiosta.

Vaasanpuistikko on jalankulkijalle vaarallinen varsinkin niillä "suojateilleä" , joissa ei ole liikennevaloja. On hienoa että nyt Liiikenneturvan edustaja uslkaltaa esittää Vaasansapuistokolle hidasteita. Jos siinä olisi 40-60 km:n nopeuden sallivavihreä aalto niin silloinhan olisi todella vaarallsita ylittää tietä suojeleitellä kun autoilijat kiirehtisivät juuri tuohon alttoon, suojateistä piittaamatta.

Nyt tapahtuu usein niin, että auto vaihtaa nopeasti kaistaa, ettei tarvitse hidastaa suojatietä ylittävän jalankulkijan takia. Kantapäiltä usein karisee lumet kun auto pyyhkäiseen läheltä ohi hiljentämättä...ei tunnu kivalta kiiruhtaa alta pois.

Valtosa jalankulkijoista on alistunut terroiin ja odottaa pelokkaana suojatien alussa autojen huristelun loppuvan. (Kerran muuten eräs naiskuski avasi oikein ikkunan ja huutelin hävyttömmyksiä kun joutui pysähtymään. Olin jo puolessa välissä kaksikaisella puistikkosuojatiellä ja hänen mielstään minun olisi pitänyt pysähtyä siihen kekselle katua odttamaan hänen kiiruhtamistaan. Yleensä kyllä naiset ovat huomaavaisempia, mutteivat synnittömiä hekään.)

Montakohan sekuntia säästää hurjastelemalla? Mihinkä meillä on oikien kiire?

Liikennesäännöt lienevät samat muuallakin, esim. Ruotsissa, mutta niitä tulkitaan todella eri tavalla. Vaasa lienee liikennekultuurin osalta pahin junttila Suomen todellisista kaupungeista.

En usko muutosta tulevan, ennenkuin edes ammatikseen ajavat alkavat näyttää esimerkkiä. Kampanjaan pitäsi lähteä taksit ja bussit ensiksi mukaan. Sitten polisiit ja jakeluautojen kuljettajat...

Myös tehovalvolnta ja media mukanaoolo olisi tarpeen. Kuvia punaisia päin ajavista ja jalakukijoita terrorisoivista autoilijoista yms. Muutaman kuukauden todellinen offensiivi - ja vähemmän vammoja, enemmän turvallisuutta, vähemmän kiirettä ja stressiä myös autoilijoille.
Kannatan 30 km/h:n nopeusrajoitusta taajamissa, myös Vaasassa.

(mitä työmatkoihin tulee niin on myös mahdollista muuttaa asumaan lähelle työpaikkaa...)
« Last Edit: 08. 03. 2009 12:12 by Tapio Osala »

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #64 on: 08. 03. 2009 12:12 »
Tuossa Pohjalaisen jutussa sanotaan, että kolmenkympin rajoitus on ainoastaan Helsingissä laajassa käytössä. En minä ole Helsingissä moiseen törmännyt ainakaan kulkemillani reiteillä. Ne eivät ole käytössä kuin ydinkeskustan pikkukaduilla, missä molemmille puolille parkkeeratut autot estävät jo muutenkin näkyvyyden niin, että ajaminen isommalla nopeudella on melkoinen riski. Saattaa löytyä myös lähiöiden pikkukaduilta.
Vaasassa ei vastaavaa ruuhkaa ole juuri missään. Ehkä Pitkälläkadulla - Hovipuistikon ja Hietasaarenkadun välillä saattaa joskus olla tämänkaltainen tilanne. Läpikulkuväylille, kuten Kauppapuistikolle ei missään nimessä pidä laittaa koko matkalta kolmenkympin rajoitusta. Tuskin tuo Tapio Osalan kehotus muuttamisesta lähelle omaa työpaikkaa ei ole realistinen monellekaan meistä. Itse en halua muuttaa aivan ydinkeskustaan, missä on työpaikka. Tosin vielä vähemmän johonkin Laihialle, Vähäkyröön tai Mustasaareen.
« Last Edit: 08. 03. 2009 15:03 by Jorma Kivimäki »

Offline riidanhaastaja

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 163
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #65 on: 08. 03. 2009 15:03 »
Ja kummankos työpaikan lähelle sitä muuttaa, jos perheessä kaksi käy töissä ja sattuvat vielä olemaan eripaikoissa töissä.

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #66 on: 10. 03. 2009 16:04 »
Keskustan liikenne on rauhallista ilman nopeuden lisärajoituksiakin. Ne jotka kaahaavat, eivät rajoituksista piittaa - oli luku plakaatissa mikä tahansa.

Töyssyillä ja hidasteilla uhkailu on kuitenkin syvältä! Toistuvat jarrutukset ja kiihdytykset syövät niin hermoja kuin bensaakin.

Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #67 on: 10. 03. 2009 16:04 »
Keskustan liikenne on rauhallista ilman nopeuden lisärajoituksiakin. Ne jotka kaahaavat, eivät rajoituksista piittaa - oli luku plakaatissa mikä tahansa.

Töyssyillä ja hidasteilla uhkailu on kuitenkin syvältä! Toistuvat jarrutukset ja kiihdytykset syövät niin hermoja kuin bensaakin.
Komppaan.
Valvonnalla kykenee tarttumaan hurjastelijoiden touhuihin. Jos on halua.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #68 on: 10. 03. 2009 18:06 »
Keskustan liikenne on rauhallista ilman nopeuden lisärajoituksiakin. Ne jotka kaahaavat, eivät rajoituksista piittaa - oli luku plakaatissa mikä tahansa.

Töyssyillä ja hidasteilla uhkailu on kuitenkin syvältä! Toistuvat jarrutukset ja kiihdytykset syövät niin hermoja kuin bensaakin.
Kaikki tuntuvat kaahaavan kirkon kohdalla Vaasanpuistikolla ja vaikkapa Kauppapuistikolla Kasarminkadun risteyksessä. Suojatietä on vaikea siinä ylittää.
Tarkoitus ei ole kiihdyttää ja jarrutella VAAN aja tasaisesti max. 30 km/h!

Töyssy ei tunnnu pahalta autossa kun nopeus on oikea, sitä tuskin huomaa.

Ehkä 30 km/h rajoitus ensiksi  voisi laittaa tietylle rajoitetulle alueelle (esim. Tiilitehtaankatu-Klemetinkatu-Museokatu-Rantakatu).

Keskustamme tulisi paljon viihtyisämmäksi, turvallisemmaksi ja pölyttömämmäksi kun liikenteen nopeuksia saataisiin laskettua.

Henkilövahingot vähentyisivät olennaisesti.

Mihinkä ihmeessä meillä on niin kiire?


AD

  • Guest
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #69 on: 10. 03. 2009 19:07 »
Keskustan liikenne on rauhallista ilman nopeuden lisärajoituksiakin. Ne jotka kaahaavat, eivät rajoituksista piittaa - oli luku plakaatissa mikä tahansa.

Töyssyillä ja hidasteilla uhkailu on kuitenkin syvältä! Toistuvat jarrutukset ja kiihdytykset syövät niin hermoja kuin bensaakin.
Kaikki tuntuvat kaahaavan kirkon kohdalla Vaasanpuistikolla ja vaikkapa Kauppapuistikolla Kasarminkadun risteyksessä. Suojatietä on vaikea siinä ylittää.
Tarkoitus ei ole kiihdyttää ja jarrutella VAAN aja tasaisesti max. 30 km/h!

Töyssy ei tunnnu pahalta autossa kun nopeus on oikea, sitä tuskin huomaa.

Ehkä 30 km/h rajoitus ensiksi  voisi laittaa tietylle rajoitetulle alueelle (esim. Tiilitehtaankatu-Klemetinkatu-Museokatu-Rantakatu).

Keskustamme tulisi paljon viihtyisämmäksi, turvallisemmaksi ja pölyttömämmäksi kun liikenteen nopeuksia saataisiin laskettua.

Henkilövahingot vähentyisivät olennaisesti.

Mihinkä ihmeessä meillä on niin kiire?


Tapio hei
Onneksi olet jo aikoja sitten päässyt eroon siitä ympäristökatastrofiVolvosta jolla aikoinaan ajelit.
Kun puolustelet tuota lapsellista nopeusrajoitusajatusta oletko tullut ajatelleeksi että miltei kaikki autot tuottavat tuolla nopeudella enemmän saasteita?
Samoin nämä hidasteet ja muut esteet lisäävät saasteita.
Pöly, sehän johtuu hiekoituksesta/katujen pesunpuutteesta/nastarenkaista.
Jokainen töyssy kuluttaa ajoneuvojen alustaa/rakenteita, josta syystä on tuotettava uusia osia ajokkeihin, joiden tuotanto lisää ympäristön kuormitusta.
Henkilövahingot, niiden vähentymiseen voitaisiin ottaa tarkempi seula koskien ajoneuvojen kuljettajia,
ja jos vielä asiaa kiristetään ulkonaliikkujien ulkonaliikkumislupakirjoja tulisi tarkentaa.
Kiire, se on valitettavasti yhteiskuntamuotomme aiheuttama olotila.
Täysi OT asiaan, en ole elämässäni tavannut yhtään oikeaa "vihreää",,,,
Miksiköhän?

eklu

  • Guest
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #70 on: 10. 03. 2009 19:07 »
Täältä Gerbystä kun joskus bongaa paikallisliikenteen bussin ni ei tahdo perässä pysyä ja rajoitushan on 40 niin kuuttakymppiä ajavat, todennäköisesti nytkin jo myöhässä aikataulustaan. Jos 30Km/t tulee niin varmaan otetaan joka toinen vuoro sit pois et kerkeevät joten pikainen kaupungissakäynti lauantaina vie bussilla minimissää 4t. Kyllä olis parempi kieltää kaikki kummipyörillä moottorilla suoritettu liikenne ja sakot yli kahenkympin ylityksillä käy kukkaron ja kortin päälle. Siis 51Km/t ni jo naksuu, rapautuu loppukin lain kunnioittaminen.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #71 on: 10. 03. 2009 19:07 »
Onneksi Osalasta se vain tuntuu kaahailulta. Se varmaan johtuu siitä, etteivät autot meillä pysähdy, jos suojatien päässä odottaa tien ylitystä.

Tavallisesti liikenne esimerkiksi Kauppapuistikolla sujuu normaalin keskustaliikenteen tahdissa. Kaahaajat ovat joka tapauksessa poikkeuksia. Heitä riittää, oli rajoitus mikä hyvänsä. Ainoa järkevä keino puuttua heidän ajotapaansa on lisääntynyt valvonta. Ei voi olla niin, että kaikki tavalliset autoilijat laitetaan ajamaan ryömintävaihteella.

Ajan monta kertaa päivässä Kappelinmäentien kahden korkean töyssyn yli. En ole vielä kertaakaan nähnyt kenenkään ajavan niihin jarruttamatta. Oikeastaan Kustaalantien töyssyt ovat lähes yhtä korkeita. Vanhan-Vaasan kadun ja Emännänkadun risteyksessä on Osalan mainitsema pyöreä töyssy, jota oikealla nopeudella ajettaessa tuskin huomaa.
Vastustan töyssyjä pääteillä, kuten Kappelinmäentie. Jo aikaisemmin totesin, että moni jalankulkija on valittanut, kun nyt pitää katu ylittää kerralla koko leveydeltä ja autoja tulee molemmista suunnista. Aikaisemmin koroke jakoi kadun kolmeen osaan ja jalankulkija sai kerrallaan ylittää kadusta vain toisen ajokaistan - välissä kun oli turvallinen koroke. Autoilijakin näki suojatien kohdat  hyvin, kun suojatiemerkkejä oli kaksin kappalein molemmin puolin ajorataa.

Epäilemättä moni asia olisi paremmin, jos nopeuksia hiljennettäisiin. Vielä paremmin, jos kokonaan pysähdyttäisiin. Liikenne vaatii kuitenkin sujuakseen jonkinlaisen vauhdin. Minusta Vaasan kokoisessa kaupungissa neljänkympin rajoitus riittää erinomaisesti. Viidenkympin rajoitus pitää olla voimassa pitkillä esikaupunkialueille johtavilla pääteillä. Aikanaan meillä oli 60-kympin nopeusrajoitus ehkä viimeisenä kaupunkina Suomessa. Tuskin me silloinkaan erotuimme onnettomuustilastoissa.

Suomessa on kyllä korjaamisen varaa asenteissa, mitä tulee jalankulkijoiden huomioimiseen. Sitä ei ilmeisesti riittävästi korosteta autokouluopetuksessa. Usein ulkomailla, erityisesti turistikohteissa, huomaa rajun eron meidän vastaavaan verrattuna suhtautumisessa jalankulkijoihin. Erityisesti suojatien päässä odottaviin. Tähän asennekasvatukseen voisi kyllä alkaa panostamaan Suomessa kohtuuttomien nopeusrajoitusten sijasta.

« Last Edit: 10. 03. 2009 20:08 by Jorma Kivimäki »

Offline Timo Rintamäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1386
    • View Profile
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #72 on: 10. 03. 2009 22:10 »
Liikenteessähän kaikki alkaa oman ajokin hallinnasta kaikissa tilanteissa. Oman ajokin hallintalaitteet ja ulottuvuudet kannattaisi opetella ulkoa esimerkiksi parkkipaikalla, jossa on isoja ikkunapintoja heijastamassa ajokin peilikuvan.

Liikennemerkkien alle tankoon voisi laittaa kyltin, jossa lukee suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi mitä liikennemerkki tarkoittaa. Oikeastaan joka paikkaan missä pitää tietää jokin liikennesääntö voisi laittaa kyltin, jossa lukee noudatettava liikennesääntö, jollei nämä sitten lisäisi liikaa kylttien määrää kaupunkikuvassa.
« Last Edit: 11. 03. 2009 01:01 by Timo Rintamäki »

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #73 on: 11. 03. 2009 06:06 »

Täysi OT asiaan, en ole elämässäni tavannut yhtään oikeaa "vihreää",,,,
Miksiköhän?

                Kröhöm.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

AD

  • Guest
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #74 on: 11. 03. 2009 18:06 »

Täysi OT asiaan, en ole elämässäni tavannut yhtään oikeaa "vihreää",,,,
Miksiköhän?

                Kröhöm.

Tässä saattaa tulla asiaa, josta jotkut tulevat vetämään herneet palkoineen nenuihinsa.
Tämä aika raaka kirjoitukseni perustuu elämän periaatteisiin.
Vihreä, millainen on vihreä, itse ymmärrän oikean vihreän suojelevan mailmankaikkeutta kaikin mahdollisin kyvyin.
Jos joku haluaa suojella tätä palloa poistanee se kaikkein pahimmat pedot ihmisistä täältä, aloittaen
itsestään,,,,

Jarno Hautala

  • Guest
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #75 on: 11. 03. 2009 19:07 »


Tässä saattaa tulla asiaa, josta jotkut tulevat vetämään herneet palkoineen nenuihinsa.
Tämä aika raaka kirjoitukseni perustuu elämän periaatteisiin.
Vihreä, millainen on vihreä, itse ymmärrän oikean vihreän suojelevan mailmankaikkeutta kaikin mahdollisin kyvyin.
............................................


Jätin tuon lopun lainaamatta, jos haluat sen poistaa.

Jos aloittaa itsestään, niin miten voi jatkaa?

On vaan aika musta huumorin alue ja kovin monilta ei paljon ymmärrystä heru. Jokela ja Kauhajoki ovat kuitenkin vielä hyvin muistoissa. Varsinkin tänään. Ja saattaapa joku tuon tulkita ymmärtämiseksi tai yllytykseksi.

AD

  • Guest
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #76 on: 11. 03. 2009 19:07 »


Tässä saattaa tulla asiaa, josta jotkut tulevat vetämään herneet palkoineen nenuihinsa.
Tämä aika raaka kirjoitukseni perustuu elämän periaatteisiin.
Vihreä, millainen on vihreä, itse ymmärrän oikean vihreän suojelevan mailmankaikkeutta kaikin mahdollisin kyvyin.
............................................


Jätin tuon lopun lainaamatta, jos haluat sen poistaa.

Jos aloittaa itsestään, niin miten voi jatkaa?

On vaan aika musta huumorin alue ja kovin monilta ei paljon ymmärrystä heru. Jokela ja Kauhajoki ovat kuitenkin vielä hyvin muistoissa. Varsinkin tänään. Ja saattaapa joku tuon tulkita ymmärtämiseksi tai yllytykseksi.
Heittoni on kuten itsekin sen ilmaisin aika makaaberi.
Asiat kuten Jokela sekä Kauhajoki eivät kuitenkaan ole mitenkään tekemisissä tämän asian kanssa.
Itse kirjoitin oikeaoppisista vihreistä, en ihmisistä joilla on mielenterveydellisiä ongelmia.
Kyse oli ihmisistä jotka haluavat pelastaa mailman, siitä mikä on tämän maimankaikkeuden tuhoaja, ihminen, suurin peto mailmassa.
Jos joku tätä mailmaa haluaa pelastaa poistaa itsensä muonavahvuudesta, silloin on tehnyt jo jotain.
En yllytä ketään moiseen, lähinnä toivon että kirjoitukseni herättää ajatuksia sekä "vihreiden" että aivan tavallisten taatelientallaajien joukossa.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #77 on: 12. 03. 2009 22:10 »
Onneksi Osalasta se vain tuntuu kaahailulta. Se varmaan johtuu siitä, etteivät autot meillä pysähdy, jos suojatien päässä odottaa tien ylitystä.

Aikanaan meillä oli 60-kympin nopeusrajoitus ehkä viimeisenä kaupunkina Suomessa. Tuskin me silloinkaan erotuimme onnettomuustilastoissa.


Minä kutsun sitä kaahailuksi kun lähestyy niin kovalla vauhdilla suojatietä, ettei katso voivansa pysähtyä ennen suojatietä, jos siinä on joku aloittamassa ylitystä.

Olen sitä mieltä, että jos vauhti on 30 km/h niin autoilija pysähtyy PALJOn helpommin kuin jos nopeus on esim. 49 km/h.
Kun  laajalla aluella ydinkeskustassa olisi 30 km/h rajoitus ja todellinen max. nopeus niin sieltä alkais tämä uusi asenne löytyä. Sitten sitä arvostaisi lain suojamaa jalankulkijaa sielläkin missä vielä on 50 tai 60 km/h rajoitus.

En jaksa uskoa asennekasvatuksen tuovan muutosta koska kukaan ei sitä tee. Valitettavasti tämä on sellainen asia, johon täytyy käyttää järeämpiä aseita, kuten rajoituksia, rangaistuksia ja hidasteita.

Olen kyllä sitä mieltö, että olemme erottuneet onnettomuustilastoissa 60 km/h aikan ja 40 km/h rajoituksiin OSITTAIN siirtyminen on ihan tilastojenkin valossa yhä vähentänyt kuolemia ja vammautmisia (ainakin liikennemääriin suhteutettuina).

Elämme hyvin itsekeskeistä "kaikki mulle heti nyt" aikaa. Se näkyy myös liikenteessä.

(Minulla on kiireempi kuin tuolla jalankulijalla. En päästä sitä kadun yli nyt vaikka yhdessä hyväksytty sääntö niin vaatisikin. Joutakoot odottamaan sillä minä menen nyt eikä se kuitenkaan uskalla tulla autoni alle. Sitäpaitsi itse olen turvassa täällä autossani.)

On outoa myös että alkoholin vaikutuksen alaisena saa ajella niin tiellä kuin vesillä.
« Last Edit: 12. 03. 2009 23:11 by Tapio Osala »

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #78 on: 13. 03. 2009 07:07 »
Minä kutsun sitä kaahailuksi kun lähestyy niin kovalla vauhdilla suojatietä, ettei katso voivansa pysähtyä ennen suojatietä, jos siinä on joku aloittamassa ylitystä.

Olen sitä mieltä, että jos vauhti on 30 km/h niin autoilija pysähtyy PALJOn helpommin kuin jos nopeus on esim. 49 km/h.
Kun  laajalla aluella ydinkeskustassa olisi 30 km/h rajoitus ja todellinen max. nopeus niin sieltä alkais tämä uusi asenne löytyä. Sitten sitä arvostaisi lain suojamaa jalankulkijaa sielläkin missä vielä on 50 tai 60 km/h rajoitus.

En jaksa uskoa asennekasvatuksen tuovan muutosta koska kukaan ei sitä tee. Valitettavasti tämä on sellainen asia, johon täytyy käyttää järeämpiä aseita, kuten rajoituksia, rangaistuksia ja hidasteita.

Olen kyllä sitä mieltö, että olemme erottuneet onnettomuustilastoissa 60 km/h aikan ja 40 km/h rajoituksiin OSITTAIN siirtyminen on ihan tilastojenkin valossa yhä vähentänyt kuolemia ja vammautmisia (ainakin liikennemääriin suhteutettuina).

Elämme hyvin itsekeskeistä "kaikki mulle heti nyt" aikaa. Se näkyy myös liikenteessä.

(Minulla on kiireempi kuin tuolla jalankulijalla. En päästä sitä kadun yli nyt vaikka yhdessä hyväksytty sääntö niin vaatisikin. Joutakoot odottamaan sillä minä menen nyt eikä se kuitenkaan uskalla tulla autoni alle. Sitäpaitsi itse olen turvassa täällä autossani.)

On outoa myös että alkoholin vaikutuksen alaisena saa ajella niin tiellä kuin vesillä.

Siis aivan kuten epäilinkin, että pidät kaahailuna jopa kolmenkympin nopeutta, jos auto ei pysähdy suojatien eteen.

Jalankulkijoiden tai liikennesääntöjen kunnioittaminen ovat ihan eri asioita kuin nopeusrajoitukset. Onhan tuossa tietysti joku logiikka, että auto on helpompi pysäyttää pienessä nopeudessa. Kun liikenne laitetaan ”ryömimään” hitaasti, syntyy ruuhkia. Olen kuitenkin pannut merkille, että ruuhkissa jalankulkijan oikeudet ovat kaikkein pienimmillään, vaikka vauhti olisi kuinka hidas. Mitä suurempi kaupunki, sitä kiihkeämpi on liikenteen rytmi. Liikennevaloista kiihdytetään ja nopeudet nousevat myös niiden välillä. Se on sitä ruuhkaisuuden välttämistä. Helsingin keskustassa esimerkiksi ajetaan paljon kovempaa kuin Vaasan.

Samalla tyylilajilla mitä esität juopumisena ajamisen sallimisesta, voisi todeta noista tilastoista, että kiistatta liikenteen pysäyttäminen kokonaan aiheuttaisi varmasti onnettomuuksien radikaalin vähenemisen. Tasaisin välein joku ”asiantuntija” tulee kertomaan, että onnettomuuksien seuraukset pienenevät, kun nopeus putoaa. Jokainen kai tuon tajuaa ilman opastustakin. Jonkinlainen optiminopeus täytyy kuitenkin löytää, eikä se suinkaan ole aina se kaikkein pienin.

Asettelet tuossa vastakkain autoilijoita ja jalankulkijoita. Monessa tapauksessa jalankulkija saattaa kuitenkin olla matkalla vaikkapa autonsa luokse, joten ei näillä ryhmillä mitenkään erilainen luonne ole kysymyksessä.

Eikö se asennekasvatus pitäisi alkaa ennen kaikkea ajo-opetuksesta. Enpä kyllä muista, että Suomessa olisi muutenkaan näitä suojatien sääntöjä erityisesti aikoihin korostettu.
« Last Edit: 13. 03. 2009 07:07 by Jorma Kivimäki »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan paikallisliikenne
« Reply #79 on: 13. 03. 2009 11:11 »
Asettelet tuossa vastakkain autoilijoita ja jalankulkijoita. Monessa tapauksessa jalankulkija saattaa kuitenkin olla matkalla vaikkapa autonsa luokse, joten ei näillä ryhmillä mitenkään erilainen luonne ole kysymyksessä.

Kyllä sama ihminen voi olla vihaisena suojatien päässä ylitysvuoroa jalkaisn odottamassa ja hetken päästä jo huristelee hiljentämättä suojatietä ylittävän kantapäitä viistäen.

Ydinkeskustan 30 km/h vaikuttaisi myös siihen, että sitä alettaisiin välttää läpikulkureittinä. Suuri läpikulkuliikenne aiheutta patisi vaaroja, myös melua, pölyä ja ilmansaastetta.

Keskustaan pitäisi autolla oikeastaan vain päästä asioimaan. Jos sinne siis muutenkin jää niin nopeus sinne tultaessa/lähdettäessä ei ole kovin tärkeä.

(Tästä tulkin mieleen, että osittain merkillisen yksityiskohtainen yleiskaavaesitys taisi sivuttaa yleiskaavan yhden keskeimmistä asioista - yleisliikennesuunnittelun melko kevyesti? > yhtään liikennesuunnittelijaa ei taida edes KSV:ssä olla?)

En ihan niele tuota, että uusi (40>30 km/h) nopeusrajoitus aiheuttaisi sinänsä ruuhkia (onko niitä yleensä nyt  ollenkaan?). Mikä lienee keskinopeus keskustan läpi ajettaessa? Taitaa jäädä laillisia nopeuksia ajellen nytkin alle 30 km/h.

Varmaan maailmalta löytyy malleja jolla lasketaan säästynyt aika vaihtoehtoisilla nopeuksilla Vaasan kaltaisen taajaman läpi. Löytyy myös kaava, jolla lasketaan montako pysyvästi vammautunutta/ruumista se maksaa. Sitten kansanvalitut valitsevat autoiljoiden kiireelle sopivan "hinnan".