Author Topic: Sairaanhoidon arvot  (Read 132478 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Re: Sairaanhoidon arvot
« Reply #360 on: 14. 08. 2009 09:09 »
Leikkaus onnistui, mutta potilas kuoli

Jutussani Virkamiesmoraaliketjussa 1.8. kerroin, kuinka potilas aivoverenvuodosta johtuvan leikkauksen jälkeen heti seuraavana päivänä kuskattiin invataksissa Tampereelta Vaasan keskussairaalaan. Esitin epäilyni moisesta varomattomuudesta.

No niin, potilas sai Vaasan keskussairaalassa uuden aivoverenvuodon ja kuoli.

Ketjun kommenteissa joku ei tuossa invataksin paluukuljetuksessa ole osannut nähdä mitään kummallisempaa. Jotkut huomasivat mainita, että muualla lienee vielä surkeampaa. Tällainen pohdiskelu ei potilasta auttanut.

Toistan mitä aiemminkin; älkää sairastuko, älkää liiaksi luottako nykyiseen terveydenhoitoon, jota on ajettu ja ajetaan edelleen alas, esim. henkilökunnan vähennysten kautta. Kolmen koplan hallintoa Vaasassa on eritystä syytä jatkuvasti tarkkailla, jota esim. Tapio Osala ja Risto Jalonen ovat eri yhteyksissä painottaneet.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Sairaanhoidon arvot
« Reply #361 on: 05. 10. 2009 18:06 »
Sain tänään kuulla erältä alalla työskentelevältä järkyttäviä asioita. Gerbyn suunnalla on nuorten naisten itsemurha-aalto (5-6 tänä syksynä). (Niin näistähän ei oikeastaan saisi puhua, tabu). Yksi nainen haki apua amputoimalla kätensä junan avulla...

Hänen mukaansa ongelman ydin on psykiatristen avopalveluiden huutava puute. Kun HÄDÄSSÄ oleva hakee lääkäriaikaa Mielenterveyskeskuksesta (siis sairaanhoitopiirin= erikoissairaanhoidon avopalveluyksikkö) niin aika löytyy vasta 4 kk:n päästä. Näin kyseinen henkilö kertoi. Se voi olla aivan liian pitkä aika odottaa KUN ON HÄTÄ.

Sen tiedän, että MTK:ssa on alle kahden kokopäivätoimisen erikoislääkärin resurssi kun yli 100 000 väestöstä vastaavana yksikkönä erikoislääkäreitä pitäisi olla yli 10!

Ainahan sitä voi selittää, että onhan niitä muitakin paikkoja... Kokemattomat reppulääkärit päivystyksessä...mitä ne tekee, kirjoittaa lähetteitä MTK:lle...

Arvatkaa ärsyttikö Keistisen paasaaminen niistä sairaalan vuodepaikkojen alasajosta. (Todellisuudessa on kyse vain säästöjen hakemisesta).

Masennus, lääkkeiden väärinkäyttö/huumeet, alkoholismi, syömishäiriöt....

Ja mitkä on palvelut päihdehuollossa ja mielenterveyssairaanhoidossa Vaasassa? Surkeat kun näitä ongelmia ei tunnusteta eikä tunnisteta. Hävetään.

(Pahiten kärsivät sitten tekevät lopullisia henkilökohtaisia ratkaisuja)

--------
Sitten meillä on sivistymättömiä kellokkaita kuten Mantila, jotka sanovat, että masentuneiden pitäsi ottaa itseään niskasta (Ei siis Niskasta) vaan kiinni...

Olen itse ollut mielisairaanhoitajan sijaisena ja antamassa mm. sähköshokkia nuorelle äidille, joka kärsi synnytyspsykoosista.

Itsemurhat ovat ikäviä ja painetaan mielellään unholaan. Hoitohenkilökunta ja pelastuslaitoksen henkilökunta ovat vaitiolovelvollisia (ei muuten ole sekään ongelmatonta pelastuslaitoksen henkilökunnalle hakea traagisinkin tavoin tehtyjen itsemurhien uhreja, itse asiassa olen tästä keskustellut ko. henkilökunnan edustajien kanssa). Omaiset syyllistävät itseään eivätkä itsemurhista paljon huutele. Eivätkä lähde vaatimaan Mielenterveyskeskuksen päätä vadille kun itsemurhan tehnyt omainen ei sieltä saanut apua....

« Last Edit: 05. 10. 2009 19:07 by Tapio Osala »

Umpi Luuta

  • Guest
Re: Sairaanhoidon arvot
« Reply #362 on: 27. 10. 2009 11:11 »
Hoitoputkessa rikkaat realisoidaan, ja köyhät priorisoidaan. (vrt. Pohjalaisen etusivu tänään)

Offline Vierailija

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 25
    • View Profile
Re: Sairaanhoidon arvot
« Reply #363 on: 29. 10. 2009 05:05 »
Jouduin itse priorisoinnin kohteeksi hieman yllättävällä tavalla.  Silmälääkärini sanoi että leikkaukseen on kuukausien jono mutta hän voi joudutttaa sitä, perustelemalla asia minun kohdallani silltä että olen "tärkeässä asemassa" työelämässä.

Jonotusaika kesti kaksi viikkoa.

VOX POPULI

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Sairaanhoidon arvot
« Reply #364 on: 29. 10. 2009 07:07 »
Jouduin itse priorisoinnin kohteeksi hieman yllättävällä tavalla.  Silmälääkärini sanoi että leikkaukseen on kuukausien jono mutta hän voi joudutttaa sitä, perustelemalla asia minun kohdallani silltä että olen "tärkeässä asemassa" työelämässä.

Jonotusaika kesti kaksi viikkoa.

VOX POPULI

Jees.     

            Eli uskon.

             Koska itse jouduin myös priorisoinnin kohteeksi vieläkin yllättävämmässä tilanteessa.

             Nimittäin, n. 6 kk:n pituiseksi väitetyn toimenpidejonotukseni aika

             supistui kuukauteen, koska sen Suosittelija oli Tärkeässä asemassa.

             Itse en mielestäni ollut....

Offline T.Tyly

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 488
    • View Profile
Re: Sairaanhoidon arvot
« Reply #365 on: 30. 10. 2009 19:07 »
Heh, heh
Miten ne mustajalkaintiaanit taas hoitivatkaan v anhuksensa?
Minäkin olen sitä mieltä, että ravirata on kaavoitettava asunnoille!

eklu

  • Guest
Re: Sairaanhoidon arvot
« Reply #366 on: 30. 10. 2009 19:07 »
Kiva todeta olevansa priodisoitu kun papereissa lukee ettei vaikuta työkykyyn, eläkeläisen työkykyyn. Olen kyllä pyytänyt et muutetaan muotoon vaikuttaa veronmaksukykyyn ja veroista en halua luistaa vaan haluan et olkapää korjataan.

take58

  • Guest
Re: Sairaanhoidon arvot
« Reply #367 on: 05. 12. 2009 06:06 »
Priorisoinnista puheen ollen kouluterveydenhuolto suullisesti ilmoitti vanhempienillassa että ”koululääkärit eivät kerkiä lapsia terveys tarkastamaan tai tutkimaan koska heillä on kädet täynnä täyttää mopopoikien / -tyttöjen mopokorttihakemuksia”.

Että kyllä minä sanon tätä terveydenhuollon moraalia aika moiseksi flopiksi. Eikö lääkäreillä ole Pomoja jotka voisi vähän katsoa mitä tämä ammattikunta oikein touhuaa?


Offline Roy Rabb

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1289
    • View Profile
    • Music Mega
Re: Sairaanhoidon arvot
« Reply #368 on: 07. 12. 2009 13:01 »
Kantelut lähteneet

Tuossa aikaisemmin (14.8.) kerroin kuinka leikkaus onnistui mutta potilas kuoli. Olen nyt tehnyt huomautuksen Vaasan keskussairaalan johtavalle ylilääkärille sekä kantelut lääninhallitukselle ja Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastoon Valviraan. Mitään rahallista korvausta en hae, kunhan sanon mitä mieltä olen. Mielenkiinnolla odotan ylilääkärin vastausta.

Valviraan mennyt kantelu loppuu sanantarkasti näin: Koska tiedossa on monta vastaavaa surullista tapausta, täytyy reagoida. Lääkärinvalan periaatteet on painotettava. Voitontavoittelun priorisointi terveydenhoidon edelle on tuomittava. Terveyden- ja sairaanhoidon rappiotilan eteneminen on pysäytettävä.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #369 on: 03. 04. 2010 06:06 »
Jos viestiin ei ole vastattu 300 vrk., se poistuu automaattisesti.  Tämä on ainoa tapa säilyttää tärkeä viestiketju.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline jarto

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 314
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #370 on: 01. 05. 2010 13:01 »
Sairaanhoitopiiri on kaikessa hiljaisuudessa valmistellut tavan, jolla Selkämeren sairaala luovutetaan Kristiinankaupungille. Tästä on jonkin verran keskustelua "Kondis facebookissa"-aiheen alla, mutta mielestäni keskustelu on täysin väärässä paikassa. Kyseisellä luovutuksella on enemmän merkitystä arvojen kanssa.

Vaasalaisille ja mustasaarelaisille saattaa tulla pienenä yllätyksenä se, mitä tähän luovuttamiseen liittyy. Sairaanhoitopiirin johto on nimittäin samalla juonimassa Vaasan kaupungilta pois miljoonaa euroa.

Perjantaisessa kokouksessa yksi Vaasan edustajista (Hellevi Lohva) yritti palauttaa asian ja kirjasi pöytäkirjaan eriävän mielipiteen. Kukaan muu sairaanhoitopiirin hallituksen jäsenistä ei nostanut sormeakaan omaa kuntaansa suojellakseen.

Mielestäni on aika, että Vaasan sairaanhoitopiirin toiminta tutkitaan läpikotaisin.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #371 on: 21. 05. 2010 05:05 »
Tutkintapyyntö Vshp:stä

Tutkintapyynnön tekijä, Kondis Huoneustot Oy:n tj. Pentti Tarpio.  pyytää poliisia tutkimaan, ovatko Vaasan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän luottamushenkilöt ja asian käsittelyyn osallistuneet sairaanhoitopiirin virkamiehet syyllistyneet rikoksiin. ”Mikäli tutkinnan kohteina olevien tahojen todetaan syyllistyneen rikoksiin, vaaditaan asiassa lainmukaista rangaistusta.”, todetaan Tarpion tutkintapyynnössä.

Tarpion teksti on äärimmäisen rajua ja sisältää koko kunnallisen päätöksenteon keskeiset kipupisteet. Kysymys on peariaatteessa samasta asiasta kuin esim. Nova Groupin kohdalla.  Tässä on nyt kaikki ainekset paljon isommalle ”skandaalille” kuin yksittäinen törkeä Daniel Wbidensjön tekemä kavallus.

Vuosikymmeniä kehitetty konsensus RKP:n ja muiden toimijoiden välillä johtanee kuitenkin siihen että asia painetaan villaisella ja siitä kirjoitetaan vain muutama mielipide tässä ketjussa.

Tarpion tutkintapyyntö sisältää ainakin kolme milenkiintoista päälinjaa:

1.  Onko Selkämeren sairaalan asiassa kohdeltu kaikkia osapuolia samalla tavalla niin kuin laki edellyttää.

2.  Ovatko virkamiehet noudattaneet lakia ja onko luottamusmiehille ja muille neuvottelukumppaneille annettu oikeita tietoja.

3.  Miten pitkälle Suomessa kolmas ulkopuolinen taho voi taustalla ohjata merkittäviä taloudellisia päätöksiä kenenkään asiaan puuttumatta.

Tässä keskustelun avauksessa kiinnitän huomiota vain luottamusmiesten ja taustavaikuttajien vaikeaan ja monipolvoiseen suhteeseen.  

Jos tutkimuspyyntö johtaa oikeudenkäyntiin , niin kuin soisi, joudutaan prosessin aikana perehtymään syvällisesti virkamiesten ja luottamusmiesten vastuuseen oikeiden tietojen hyödytämisessä päätöstä tehtäessä ilman etta kukaan voi taustalta ohjata päätöksiä.

Tarpio tutkimuspyynnön mukaan vaikuttaa siltä että sekä Vshp:n keskeinen johto että varsinkin luottamusmiehet ovat tahdottomia marionetteja.

Tarpio näkemys on, että rikollisen toiminnan ei tule olla sallittua sen enempää luottamushenkilöille kuin kuntayhtymän virkamiehillekään, täysin riippumatta näiden poliittisista ja henkilökohtaisista pyrkimyksistä.

-”Ylintä päätösvaltaa käyttävillä luottamushenkilöillä on keskeinen asema kuntayhtymässä. Poliittisen vastuun ohella luottamushenkilöt toimivat kuitenkin myös virkavastuulla. Näin ollen tulisi olla itsestään
selvää, ettei luottamushenkilö voi kovimmassakaan poliittisessa paineessa tehdä merkittäviä taloudellisia päätöksiä päätösesityksen perusteella, jonka sisältö on olennaisilta osin virheellinen - syyllistymättä samalla virkarikokseen.

Vähintä, mitä jokaiselta luottamushenkilöltä voidaan edustuksellisessa demokratiassa edellyttää, on että he
epäselvän ja vaikeasti ymmärrettävän tilanteen edessä ottavat selkoa asiasta ennen kuin  tekevät siitä päätöksiä. Tämä virkavastuun perusvelvoite laiminlyötiin 30.4.2010 Vaasan sairaanhoitopiirin hallituksen koko jäsenistön toimesta, yhtä poikkeusta lukuun ottamatta.”

Tarpion tutkimuspyyntö
« Last Edit: 21. 05. 2010 06:06 by Tapio Parkkari »
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #372 on: 21. 05. 2010 07:07 »
Todella painavaa tekstiä ja soisi, että väitteet tutkitaan perusteellisesti vaikkakin pahoin pelkään myöskin, että tutkimukset yritetään parhaan mukaan vesittää.

Mielenkiintoista nähdä miten esimerkiksi se vaikuttaa, että sairaanhoitopiirin hallituksen puheenjohtajan Jan-Erik Granön poika Niklas Granö on poliisi ja hän johti mm. tämän Widensjön kavallusjutun poliisitutkimuksia. Tällä kertaa hänen isänsä on myöskin tutkinnan kohteena joten hän lienee jäävi tutkimaan juttua.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #373 on: 21. 05. 2010 08:08 »
Kannattaa muistaa että Granön poika tutkii myös Widensjön toista tutkimuspyyntöä,mistä ei ole mitään kuulunut kuukausiin.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline ottopoika

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 48
    • View Profile
    • Email
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #374 on: 21. 05. 2010 11:11 »
En pysty ottamaan kantaa Tarpion esittämiin syytöksiin, koskien Kondista, koska en tunne asiaa. Sen sijaan Tarpio lohkaisu, että

”Vähintä, mitä jokaiselta luottamushenkilöltä voidaan edustuksellisessa demokratiassa edellyttää, on että he epäselvän ja vaikeasti ymmärrettävän tilanteen edessä ottavat selkoa asiasta ennen kuin  tekevät siitä päätöksiä.”

Pitää 100% paikkansa.  Tämä nähtiin Vaasassa mm. ns. RG-Line äänestysten kohdalla.

Olen itse nähnyt Vaasan kaupunginvaltuuston lehteriltä kuinka valtuustosaliin tulee kunnanvaltuutetttu, joka avaa hänelle tulleen kirjeen, missä kokouksen asiakirjat ovat, vasta valtuustosalissa kun hänen olisi tietysti pitänyt tutustua niihin ennakolta.

Kuinka tällainen henkilö voi päättää tärkeistä asioista.

VSHP:n hallitus ja valtuusto ovat aivan oma lukunsa.  Sinne on valittu vain henkilöitä, jotka taatusti äänestävät RKP:n nuottien mukaan. Poikkeuksen jossakin määrin tekee Osala, joka itse ehdortti itseään valtuustoon ja Hellevi Lohva.  Ilman tätä siellä ei olisi ainuttakaan soraääntä.

Muut kuin rkp-läiset äänestävät RKP:n  tahdon mukaan joko kielipoliittisita syistä tai siitä syystä että haluavat säilyttää kokouspalkkionsa.

Olen täysin varma että suurin osa VSHP:n hallituksen ja valtuuston jäsenistä eivät edes ymmärrä mistä monissa asioissa on kysymys.

Offline Niilo Aro

  • Omalla nimellä
  • Aktiivi vaikuttaja
  • *
  • Posts: 270
    • View Profile
    • Email
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #375 on: 22. 05. 2010 06:06 »
Missä on VSHP:n valtuuston jäsen Tapio Osala nyt kun hänen mielipidettään tarvitaan?

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #376 on: 22. 05. 2010 11:11 »
Sanomalehti Pohjalainen kertoo tänään lauantaina 22.05 Kristiinankaupungin selkämeren sairaalan kaupasta yhden palstan levyisessä ja n. 7,5 senttiä korkeassa jutussa, että  Kristiinankaupungin hallitus päätti esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunki ostaa sairaalanmäen kiinteistön 1,8 miljoonalla eurolla.

”Samalla hallitus päätti perustaa työryhmän selvittämään yksityiskohtia”

Lehden pikku-uutisessa ei sanallakaan mainita tutkimuspyynnöstä vaikka kopio siitä oli kaupunginhallituksen jäsenten salkussa.  Tutkimuspyynnön lähempi tutkiminen tarkoittaa juuri tuota mainintaa "selvittämään yksityiskohtia". Miksi lehti ei kertonut tutkimuspyynnöstä?

”Hallituksen kokouksessa Mikael Perjus (kok) esitti että asia palautetaan lisäselvityksiä varten.  Häntä kannatti vain Tarja Nummela (kok)  Kun hallitus oli tehnyt päätöksensä, Nummela ja Perjus jättivät eriävän mielipiteensä.”

Tieto tutkimuspyynnöstä ilmestyi Facebookiin torstaina  20.05. 2010 klo.18.47 ja vaasalaisia.info blogiin torstaina kello 19.32 Tutkimuspyyntö jätettiin sisään 19.5.2010 ja allekirjoitettiin 18.5.2010.  

Pohjalaisella on ollut niin halutessaan runsaasti aikaa tutustua asiakirjoihin ja tehdä haastatteluja mutta joku on estänyt tämän.

Kaikki kauppaan liittyvät kummallisuudet on purettava, jotta  luottamus Vshp:hen  ja kunnalliseen päätöksentekoon sekä lehdistöön säilyisi siitäkin huolimatta että asiassa astuttaisiin isoille ja herkille varpaille.
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #377 on: 23. 05. 2010 10:10 »
Suupohjan Sanomat lienee ainoa printtimedia, joka on kiinnittänyt huomioata Pentti Tarpion tekemään  tutkintapyyntöön ns. Vshp/Kriustiinankaupunki/Selkämeren sairala/Kondis kuviossa.

Näin Suupohjan sanomat:

”Vaasan Kondis Huoneistot Oy:n toimitusjohtaja Pentti Tarpio jätti keskiviikkona Vaasan kihlakunnan poliisille tutkintapyynnön tekeillä olevan kaupan kuvioista. Tarpio syyttää sairaanhoitopiirin luottamushenkilöitä sekä muita virkavastuulla asian valmisteluun ja käsittelyyn osallistuneita tahoja. Erityisesti nimellä hän mainitsee sairaanhoitopiirin johtajan Göran Hongan ja hallinto-johtaja Olle Gullin.

- Kysymys tässä on siitä kuinka paljon virkamies saa valehdella, ettei hän syyllisty virkavirheeseen. Käsitykseni mukaan virkamies ei saa valehdella yhtään, perustelee Tarpio tutkintapyynnön jättämisen perusteita. ”

http://www.suupohjansanomat.fi/

Tutkintapyynnössä on dynamiittiiä jos se otetaan suurennoslasin alle.  Jos tutkintapyyntö johtaa käräjille, tullaan käräjillä käymään  äärimmäisen mielenkintoinen keskustelu kuntapäättäjien vastuista ja siitä miten hallintolakia tulisi noudattaa.

Rikokseen epäiltyjen listalla olisi niin VSHP:n johto, valtuusto ja hallitus, kuin Kristiinankaupungin kh:n ja valtuuston jäsnet ja moraalinen vastuu ulottuisi myös Vaasan kau-pungin luottamusmiehiin.

Kuinka media voi olla kertomatta tämän mittäluokan asiasta?

Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #378 on: 23. 05. 2010 14:02 »
Mitä enemmän tätä katsoo niin sitä enemmän alkaa valjeta miten suuresta asiasta on kyse.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #379 on: 23. 05. 2010 15:03 »
Olen ollut jo hyvin pitkään sitä mieltä että julkinen sektori on läpeensä mätä. Mitä pikemmin se puretaan, sen parempi se on kaikille osapuolille. Myöskin ihmisten arki muuttuu paremmaksi,  kun voi itse alkaa tehdä työtä omien asioidensa eteen. Markkinatalous tekee tehtävänsä, eli tehostaa toimintoja. Tästä lopulta yksilökin hyötyy, vaikka muuta väitetään kiivaasti ja pelotellaan mennen tullen jollain remokratian loppumisella.

Totuus lienee että remokratia on oiva tapa joukolla ryhtyä varastamaan niiltä,  joilla vielä jotain on. Nyt on jopa niin onneton tilanne että varastetaan yhteisöllisyyden nimissä härskisti itseltä tulevaisuus,  joka on reaalisesti katsoen pelkkää velkaa.


Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #380 on: 23. 05. 2010 18:06 »
Tässä Pentti Tarpio tutkintapyynnön tuorein päivitetty versio:

http://www.netikka.net/strahlky/tukimuspyynto_18052010.pdf
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #381 on: 23. 05. 2010 18:06 »

Suupohjan Sanomat lienee ainoa printtimedia, joka on kiinnittänyt huomioata Pentti Tarpion tekemään  tutkintapyyntöön ns. Vshp/Kriustiinankaupunki/Selkämeren sairala/Kondis kuviossa.

http://www.suupohjansanomat.fi/

Tutkintapyynnössä on dynamiittiiä jos se otetaan suurennoslasin alle.  Jos tutkintapyyntö johtaa käräjille, tullaan käräjillä käymään  äärimmäisen mielenkintoinen keskustelu kuntapäättäjien vastuista ja siitä miten hallintolakia tulisi noudattaa.

Rikokseen epäiltyjen listalla olisi niin VSHP:n johto, valtuusto ja hallitus, kuin Kristiinankaupungin kh:n ja valtuuston jäsnet ja moraalinen vastuu ulottuisi myös Vaasan kau-pungin luottamusmiehiin.

Kuinka media voi olla kertomatta tämän mittäluokan asiasta?



Se nyt on ainakin itsestään selvää että pohjallismediassa esitetään yhtä vähän ärkkopeeheen liittyvää kritiikkiä kuin Ylen uutisissa oli aikoinaan Neuvostoliitosta

.

Offline Hertta

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 662
  • Monikulttuurisuus on voimaa
    • View Profile
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #382 on: 23. 05. 2010 18:06 »
Olen ollut jo hyvin pitkään sitä mieltä että julkinen sektori on läpeensä mätä. Mitä pikemmin se puretaan, sen parempi se on kaikille osapuolille. Myöskin ihmisten arki muuttuu paremmaksi,  kun voi itse alkaa tehdä työtä omien asioidensa eteen. Markkinatalous tekee tehtävänsä, eli tehostaa toimintoja. Tästä lopulta yksilökin hyötyy, vaikka muuta väitetään kiivaasti ja pelotellaan mennen tullen jollain remokratian loppumisella.

Totuus lienee että remokratia on oiva tapa joukolla ryhtyä varastamaan niiltä,  joilla vielä jotain on. Nyt on jopa niin onneton tilanne että varastetaan yhteisöllisyyden nimissä härskisti itseltä tulevaisuus,  joka on reaalisesti katsoen pelkkää velkaa.


No mitäs ne yksityistämisen ja markkinoistamisen hyödyt nyt sitten ovat sairaanhoidon osalta kansalle, kun tuoreet tutkimukset näyttävät, että palveluiden laatu ja saatavuuskin on heikentynyt?

Potilaista on tullut tuotteita, joita palvelumarkkinoilla myydään ja ostetaan. Myöskin pörsissä käydään kauppaa palveluja tuottavien yrityksien tuotoilla ja osakkeilla.

Eri asia on jos mentäisiin sosiaalisen markkinatalouteen, jota yhteiskunta ohjaisi ja valvoisi.

Kapitalistinen markkinatalous on juuri ihmisiltä varastamista tai riistämistä, sen toiminnan tulokset näkyvät Kreikassa ja myös Suomessakin. Voitot korjataan yhtiöiden osakkeenomistajille ja tappiot sosialisoidaan.

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #383 on: 23. 05. 2010 19:07 »


Eri asia on jos mentäisiin sosiaalisen markkinatalouteen, jota yhteiskunta ohjaisi ja valvoisi.



Tarkoittaakos nm.Hertta oikein itse Kansallissosialismiin siirtymistä,  kuten Hitler teki aikoinaan, kun hän alkoi ohjailla saksalaisen vapaan markkinatalouden toimintaa.

Minun mielestä juuri tuo kansallissosialistinen linja on tarkoitettu estämään,  kansalaisille hyödyllinen markkinaehtoinen kehitystie. Tosin se oili ymmärrettävää tuolloin Saksassa,  kun haluttiin sotilaallista kehitystä,  muiden vapaasti muodostuvien sektoreiden kustannuksella.

Markkinaliberalismi ei ole mikään mörkö, se on keino ohjata resurssit juuri sinne,  missä niitä tarvitaan. Eduskunnan tehtävä taas on huolehtia niistä asioista,  joita kansalaiset yhteisesti haluavat hoidettavan.

Noihin asioihin ei kuulu työmarkkinat. Kapitalismi ei tee mitään pahaa ihmisille. Jos pääomalla ei ole kysyntää sen hinta laskee ja taas jos on,  sen hinta nousee. Ei tuo niin kovin vaikeaa ole ymmärtää.

Kreikan ja Suomen ym. valtioiden ongelma on nyt pääoman hintaa uhkaava nousupaine. Tyypilliset manipulointi keinot eivät ole nyt käytössä,  pääoma on elossa ja voi hyvin, joka on hyvä asia elämän kannalta ettei vajota kivikauteen.

Sen sijaan jos jatkamme vielä kauan nm. Herttan ihailemien politiikojen ohjauksessa,  ajaudumme lopulta kansakuntana pohjalle.

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #384 on: 24. 05. 2010 06:06 »
Selvää on että Pentti Tarpion (Kondis) tutkintapyynnön sisältönä on myös Kondiksen Selkämerikaupan mahdollinen purkautuminen.  Yksityinen yritys tietysti pyrkii kaikin tavoin varmistamaan etunsa.  Jos tämä jätetään sivuun, niin Tarpion tekstin yleinen osa pitäisi herättää valtakunallinen keskustelu luottamusmiaesten vastuusta.

Ihmettelen myös että  tutkintapyynnön loppu, joka koskee Vshp:tä, ei ole herättynyt minkäänlaista mielenkiintoa. Tarpio kirjoittaa:

”Tämä edesvastuuton toiminta on varsin yllättävää kuntayhtymässä, jossa vastikään on paljastunut mittavia väärinkäytöksiä ja petoksia. Menettely antaa aiheen epäillä, onko pyrkimys estää sairaalaomaisuuteen liittyvien laajempien epäselvyyksien julkitulo se syy, miksi Selkämeren sairaala aiemmasta poiketen halutaankin nyt ehdottomasti myydä ”kuntayhtymän sisällä” Kristiinankaupungille.

On selvää, että kaupan kohde siihen kuuluvine koneineen ja laitteineen läpikäytäisiin ja tarkastettaisiin huomattavasti seikkaperäisemmin, mikäli kohde myytäisiin täysin ulkopuoliselle taholle. On syytä muistaa, että sairaalan ostosta on olemassa ainoastaan yksi voimassa oleva tarjous, jonkaon jättänyt yksityinen taho.

Kyseistä 1,82 miljoonan euron käteistarjousta ei vieläkään ole käsitelty sairaanhoitopiirissä, vaikka tarjous on hinnaltaan ja maksuehdoiltaan selkeästi edullisempi kuin hallituksen 30.4.2010 hyväksymä esitys myyntitarjouksesta Kristiinankaupungille.”

Onko siis Vshp: ”kaapissa” vielä salaisuuksia, joiden esiintulo halutaan estää?  

Tutkintapyyntö
« Last Edit: 24. 05. 2010 06:06 by Tapio Parkkari »
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline pave

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 66
    • View Profile
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #385 on: 24. 05. 2010 06:06 »
Mielestäni tässä asiassa voitaisiin jättää nuo Hertan ja Kolmosen jaargongit pois ja keskittyä asiaan. En näe Tarpion tutkintapyynnössä mitään protestia muuhun, kuin siihen että kaikkia kansalaisia ja tahoja on käsiteltävä oikeudenmukaisesti / yhdenvertaisesti. Kun Tarpio uskaltaa kyseenalaistaa tämän, nostan ainakin itse hattuani kunnioituksesta. Olen varma, että jos tutkinta (oikein ja perusteellisesti suoritettuna) tehdään ja ilmenee ettei väärinkäytöksiä ole, on Tarpio pelkästään tyytyväinen.
Se mitä sopii ihmetellä on valvovien viranomaisten ja politiikkojen lamaannus. Osala esim. on kiitettävästi ottanut osaa monenmoisiin asioihin, mutta nyt (Sairaanhoitopiirin hallituksen jäsenenä) on asiassa yhtä hiljaa kuin Vasabladet ja Pohjalainen.
Arvon päälehtemme nähtävästi ovat sitä mieltä, ettei näin pikkuasioita kannata lukijoille kertoa, jäihän Koivulahdessa eilen orava mopon alle ja kaksi poikaa riitelivät Ristinummella...

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #386 on: 24. 05. 2010 08:08 »
Samaa mieltä paven kanssa. Keskitytään asiaan.

Keskussairaalan rahankäyttö näyttäisi olleen aika holtitonta ja näyttäisi vieläkin sitä olevan vaikka tämä Widensjön tapauksen olisi jo pitänyt olla niin iso herätys, että asiat oltaisiin pantu kuntoon. Miksi vshp:ssä ei vieläkään ole tehty erityistilintarkastusta ?

Ja yksi aspekti mikä myöskin olisi tutkittava on kuinka paljon vshp on jakanut vaalirahaa ja kenelle ? Tämäkin saattaa olla yksi syy miksi poliitikot ja lehdet eivät ole kovinkaan innokkaita asiaa tonkimaan...

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #387 on: 24. 05. 2010 08:08 »
Osala esim. on kiitettävästi ottanut osaa monenmoisiin asioihin, mutta nyt (Sairaanhoitopiirin hallituksen jäsenenä) on asiassa yhtä hiljaa kuin Vasabladet ja Pohjalainen.
Kiitos hyvin epäasiallisesta kommentista. Välillä paskaa niskaan ja sitten välillä pyydetään apua kun on oma lehmä ojassa.

Ei vaadi kovin paljon vaivaa kun ottaa selvää faktoista ennen loan heittoa julkisesti ja henkilökohtaisesti.

Tässä vshp:n hallitus varajäsenineen:
Jan-Erik Granö (puh.joht.)   Gustav Granroth
Hans Nybond   Hans Ingvesgård
Pirjo Wadén   Hans-Erik Lindqvist
Kristina Vesterback   Gunilla Jusslin
Åsa Stenbacka   Leif Ingman
Ulf Stenman   Bengt Björkskog
Karin Holmqvist-Nybacka   Mona Vikström
Per Hellman (varapuh.joht.)

Stefan Sjöberg
Kirsti Keränen   Ulla Hellén
Hellevi Lohva   Kirsi Rantatalo
Lars Enkvist   Luisa Tast

----

Olen  kaksi kertaa vuodessa kokoontuvan VSHP:n (kumileimaisin)valtuuston varajäsen. Eipä ole vaalirahaa näkynyt...

Keskittykää nyt ihan oikeasti asiaan, "pave" ja "Matti Meikäläinen" nikit!


Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #388 on: 24. 05. 2010 10:10 »
Osala esim. on kiitettävästi ottanut osaa monenmoisiin asioihin, mutta nyt (Sairaanhoitopiirin hallituksen jäsenenä) on asiassa yhtä hiljaa kuin Vasabladet ja Pohjalainen.
Kiitos hyvin epäasiallisesta kommentista. Välillä paskaa niskaan ja sitten välillä pyydetään apua kun on oma lehmä ojassa.

Ei vaadi kovin paljon vaivaa kun ottaa selvää faktoista ennen loan heittoa julkisesti ja henkilökohtaisesti.

Tässä vshp:n hallitus varajäsenineen:
Jan-Erik Granö (puh.joht.)   Gustav Granroth
Hans Nybond   Hans Ingvesgård
Pirjo Wadén   Hans-Erik Lindqvist
Kristina Vesterback   Gunilla Jusslin
Åsa Stenbacka   Leif Ingman
Ulf Stenman   Bengt Björkskog
Karin Holmqvist-Nybacka   Mona Vikström
Per Hellman (varapuh.joht.)

Stefan Sjöberg
Kirsti Keränen   Ulla Hellén
Hellevi Lohva   Kirsi Rantatalo
Lars Enkvist   Luisa Tast

----

Olen  kaksi kertaa vuodessa kokoontuvan VSHP:n (kumileimaisin)valtuuston varajäsen. Eipä ole vaalirahaa näkynyt...

Keskittykää nyt ihan oikeasti asiaan, "pave" ja "Matti Meikäläinen" nikit!



Sen verran vielä tuollainen, tänne hyvin tyypillinen, "paven" (ja sitää pesaava Matti Meikäläisen) kommentti ottaa pannuun että:

kun pahantahtoisuus ja tietämättömyys yhdistyvät on se ikävä kombinaatio jotka joutuvat kyseisen tyypin sylkykupiksi.

(Toisaalta pahantahtoisuus ja tieto+älykkyys on vielä tuhoisampi kombinaatio ála Pol Pot, Hitler, Stalin..)

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #389 on: 24. 05. 2010 10:10 »
Eipäs vedetä sitä hernettä nenään... On totta, että en olisi itse lähtenyt korostamaan sinun osuuttasi asiassa, mutta yleisessä mitassa voidaan ihmetella miksi valvovat viranomaiset ja poliitikot ovat hiljaa asiasta. Kuten myöskin lehdistö.

Kaikki viittaa siihen, että asia yritetään vaieta kuoliaaksi jostain syystä mitä suuresti hämmästelen. Toivon tosiaan, että tämä ei ennakoi sitä, että tutkimuspyyntö vesitetään ja elämä jatkuu niin kuin ennenkin tässä RKP:n ankkalammikossa. Toivottavasti olen väärässä !

Tämä Widensjön tapaus osoitti sen, että yksi mies ristiinnaulittiin, mutta muut jatkavat edelleenkin porskuttamistaan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Kaikkien on syytä pitää mielessä, että tässä tutkimuspyynnössä näyttäisi olevan todella kovaa faktaa takana ja kaiken järjen mukaan siinä esitetyt väitteet tulisi tutkia. Tämän tulisi kaikkien vshp:n hallintoon osallistuvien pitää mielessään.

Jos tämä juttu vesitetään, on turha luokitella Suomea oikeusvaltioksi. Hyväveliverkostot jylläävät pahimpaan mafiatyyliin...

Toivottavasti Tapio Osalan kommentteja ei pidä tulkita niin, että hänen mielestään Pentti Tarpion tutkintapyyntö on aiheeton eikä sairaanhoitopiirin hallinnossa ole mitään epäselvyyksiä.

Offline pave

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 66
    • View Profile
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #390 on: 24. 05. 2010 10:10 »
Pahoittelen, Osala tietämättömyyttäni. Luulin sinun olevan mukana VSHP:n hallituksessa, kun olet niiin paljon terveydenhoitoasioihin kantaa ottanut.
Mutta kylläpä sinä suutuit, ihan säikähdin. Miksihän tuollainen reaktio?

Offline Oksanen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 226
  • "Lisää painetta", sanoi putkimies.
    • View Profile
    • Email
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #391 on: 24. 05. 2010 10:10 »
Ettei vain kävisi niin että lapsi menee pesuveden mukana.  Minä näen kolme syytä siihen että lehdet eivät ole asiaan puuttuneet:

Oma bisnes
-Toimituksissa koetaan että kysymys on Tarpion johtaman Kondis Huoneustot Oy:n oman bisneksen rajusta puolustamisesta (Miksi yrittäjä ei saisi puolustaa bisnestään?)

Ymmärrys ei riitä
-Toimittajat eivät ymmärrä lukemaansa eli yleisiä periaatteita,  miten luottamusmiesten tulisi toimia.  Eivät pysty ymmärtämään esimerkiksi että esityslistat voivat sisältää vääriä tietoja ja monimuatkaista sumutusta.

Lisäksi esityslistoihin, pöytäkirjoihin tms. tutustuminen vie toimittajalta vähintään yhtä paljon aikaa kuin luottamusmieheltä. Tästä syystä toimittajat, laiskoja kun ovat, tyytyvät kantamaan toimituksiin valmiit vastaukset tai kysymään sellaiselta, jonka saa helposti kiinni ja jolta saa aina vastauksen.

Jos toimitus päättäisi tehdä asiasta jutun niin haastateltavat olisivat Olle Gull ja Göran Honga.
Gull ja Honga kiistäisivät kaiken ja toimitus olisi tehtävänsä tehnyt, niinkö?

Voihan syynä olla sekin että asiaan perehtyminen veisi liikaa resursseja.  Jäisi monta läheltäpiti latopaloa kertomatta.

Todennäköisin syy
-Kolmas ja todennäköisin syy on että ei haluta nostaa kissaa eli RKP:tä pöydälle.  On kaikille helpompaa antaa RKP:lle oma hiekkalaatikko (VSHP) kuin nostaa esille kaikki se likainen peli, mitä tapahtuu puolueen ohjauksessa.

Tosiasiahan on se että VSHP:n hallituksessa ja valtuustossa on pääasiassa jeesjees-miehiä, jotka jollakin tavalla kuittaavat nöyristelynsä; oli sitten kysymys vaalirahasta tai uusista luottamusmiespaikoista ( tietysti kokouspalkkioiata  vastaan)

Tosiasia on myös se että Olle Gull ja Göran Honga eivät pysty tekemään itsenäisiä päätöksiä ottamatta huomioon RKP:n tahtoa.

Pohjalain on valinnut konseksuksen tien sen asemasta että tekisi journalistisia tekoja.

Offline Pentti Tarpio

  • Omalla nimellä
  • Vakituinen
  • *
  • Posts: 59
    • View Profile
    • Email
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #392 on: 24. 05. 2010 12:12 »
Poliisille jättämäni tutkimuspyyntö sisältää liitteitä, joita ei vielä ole liitetty tähän keskusteluun. Niistä eniten asiaa valaiseva on sairaanhoitopiirin hallituksen kokousta ennen tekemäni muistio (tutkimuspyynnön liite 2), jossa Selkämeren sairaalan luovutusta koskeva esitys kommentoidaan kohta kohdalta. Muistio toimitettiin muutama päivä ennen kokousta Vaasan kaupunginhallituksen ja Mustasaaren kunnanvaltuuston puheenjohtajille toivomuksella, että he, voidakseen evästää omia edustajiaan hallituksessa, tutkituttaisivat ennen kokousta esityksessä olevat virheet, omistusjärjestelyt ja rahasiirrot.

http://www.netikka.net/strahlky/selkameren_sairaalan_luovutus2.pdf

Lukekaa ja ihmetelkää miten meitä hallitaan! Ja miten pelkästään näiden kahden kunnan verorahoja siirretään yli miljoona euroa Kristiinankaupungille ja muille kunnille, joille ne eivät kuulu.
Tämä on keskeinen syy sille, että tein tutkimuspyynnön poliisille!


http://www.netikka.net/strahlky/tukimuspyynto_18052010.pdf

Sairaanhoitopiirin hallituksen kokouksessa 30.04.2010 § 62 Hellevi Lohva yritti saada asian pöydälle, jotta selvitettäisiin sen juridisia taustoja. Hän ei saanut kannatusta, joten asia hyväksyttiin esittelyn mukaisena. Hellevi Lohva merkitsi eriävän mielipiteensä päätökseen.

Sairaanhoitopiirin hallituksen pöytäkirja30.04.2010 § 62 on nähtävissä sairaanhoitopiirin sivuilla.
« Last Edit: 24. 05. 2010 12:12 by Pentti Tarpio »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #393 on: 24. 05. 2010 13:01 »
Pahoittelen, Osala tietämättömyyttäni. Luulin sinun olevan mukana VSHP:n hallituksessa, kun olet niiin paljon terveydenhoitoasioihin kantaa ottanut.
Mutta kylläpä sinä suutuit, ihan säikähdin. Miksihän tuollainen reaktio?

Vai tuollainen epäasiallinen letkautus vielä löytyi. Onko tuo kivaa?

minusta täältä on tuollaisilla puheilla jo karkoitettu riittävästi väkeä...

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #394 on: 24. 05. 2010 16:04 »
Pentti Tarpion tutkintapyynnön yleinen osa sisältää moraalis-eettisen osan, joka sisältää lukuisia kohtia, jotka olisi syytä ottaa yleiseen keskusteluun .  Ihmettelen josa tässä esiintuodot asiat eivät kiinnosta mediaa.

Tarpio:
Allekirjoittaneen selkeä näkemys on, että rikollisen toiminnan ei tule olla sallittua sen enempää luottamushenkilöille kuin kuntayhtymän virkamiehillekään, täysin riippumatta näiden poliittisista ja henkilökohtaisista pyrkimyksistä. Ylintä päätösvaltaa käyttävillä luottamushenkilöillä on keskeinen asema kuntayhtymässä. Poliittisen vastuun ohella luottamushenkilöt toimivat kuitenkin myös virkavastuulla.

Näin ollen tulisi olla itsestään selvää, ettei luottamushenkilö voi kovimmassakaan poliittisessa paineessa tehdä merkittäviä taloudellisia päätöksiä päätösesityksen perusteella, jonka sisältö on olennaisilta osin virheellinen - syyllistymättä samalla virkarikokseen.

Vähintä, mitä jokaiselta luottamushenkilöltä voidaan edustuksellisessa demokratiassa edellyttää, on että he epäselvän ja vaikeasti ymmärrettävän tilanteen edessä ottavat selkoa asiasta ennen kuin tekevät siitä päätöksiä.

Kunnan edustajiksi kyseiseen kuntayhtymään valittuja luottamushenkilöitä ei näytä kiinnostavan sairaanhoitopiirin etu sen enempää kuin oman kuntansa veronmaksajien etu. Muita johtopäätöksiä on vaikea tehdä huomioiden, että ao. luottamushenkilöt näyttävät olleen todistetusti tietoisia Selkämeren sairaalan myyntiesityksen olennaisista virheistä ja virheiden taloudellisista seuraamuksista kuntayhtymälle ja järjestelyn uhreina olevien kuntien veronmaksajille.”

Syytökset on syytä ottaa lähempään tarkasteluun.

Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #395 on: 24. 05. 2010 16:04 »
Pentti Tarpion tutkintapyynnön yleinen osa sisältää moraalis-eettisen osan, joka sisältää lukuisia kohtia, jotka olisi syytä ottaa yleiseen keskusteluun .  Ihmettelen josa tässä esiintuodot asiat eivät kiinnosta mediaa.
Asia on ehkä liian monimutkainen, vaikeaselkoinen. Siihen pitäisi jonkun toimittajan perehtyä oikein tosissaan ja vielä hänellä pitäisi olla mahdollisuus konsultoida JHT-tarkastajaa.

Olisi varmaan syytä ottaa yhteys ihan päätoimittajaan. Saattaa olla Pohjalainen otollisempi kohde kuin Vbl? Yksittäisten ei-rkp-läisten hallituksen jäsenten ahdistelu voi olla turhaa.

Mustasaaren-Vaasan ja mikseipä Pietarsaarenkin alueen vshp:n rkp-vaikuttajat ovat oikeasti ne, jotka asialle (halutessaan) jotain voisivat tehdä.

Sitä ennen olisi saatava ulkopuolisen JHT:n  allekirjoittama rautalankamalli vaikeaselkoisesta Selkämeren sairaalakiinteistön omistussuhteiden historiasta.

Minulle on ponnistelujen jälkeen kuvio jotenkin avautunut.

Offline Iltavahti

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 56
    • View Profile
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #396 on: 24. 05. 2010 20:08 »

http://www.netikka.net/strahlky/selkameren_sairaalan_luovutus2.pdf

Lukekaa ja ihmetelkää miten meitä hallitaan! Ja miten pelkästään näiden kahden kunnan verorahoja siirretään yli miljoona euroa Kristiinankaupungille ja muille kunnille, joille ne eivät kuulu.
Tämä on keskeinen syy sille, että tein tutkimuspyynnön poliisille!


http://www.netikka.net/strahlky/tukimuspyynto_18052010.pdf

Uskomatonta! Miten kukaan, joka on myynyt kiinteistönsä ja saanut siitä maksun, voisi olla oikeutettu saamaan lähes koko kauppasumman myyjältä kun itse ostaa sen takaisin vuosia myöhemmin?

RKP:n politiikka on hullua!  Voiko tämä olla totta?

Offline Tapio Parkkari

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 875
    • View Profile
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #397 on: 25. 05. 2010 11:11 »
Kansalaisvaikuttaminen

Jos Vaasassa joskus jaetaan huomionosoituksia henkilöille, jotka omalla rohkeudelaan ovat nostaneet esille tärkeitä epäkohtia ja vaatineet niihin korjausta, niin Pentti Tarpio on yksi ehdokkaista.  Alla oleva lainaus on peräisin ”Kainuun kansalaisvaikuttamisen ohjelmasta 2006-2012” eli sieltä missä syntyi myös Ilmari Kiannon kirja ”Punainen viiva

Mitä se on

Kansalaisvaikuttaminen on aktiivisuutta ja tavallista elämää. Kansalaisvaikuttaminen tarkoittaa halua, tahtoa ja kykyä vaikuttaa itseään koskeviin ja yhteisiin asioihin. Se edellyttää yhteistä arvopohjaa ja keskinäistä luottamusta (sosiaalinen pääoma)


Tärkeä kansalaisvaikuttamisen muoto on osallistua oman elämänsä puitteiden kehittämiseen. Se on päivittäistä ja arkista osallistumista lapsensa koulun tai päiväkodin toimintaan, keskustelua omien terveyspalvelujen järjestämisestä tai osallistumista lähiympäristön talkoisiin ja kansalaisjärjestöjen toimintaan. Kansalaisvaikuttaminen on vuoropuhelua ja toimintaa sekä oman että muiden maakunnan asukkaiden hyvinvoinnin edistämiseksi.

Demokratian eli kansanvallan toimivuus ja uskottavuus perustuvat aktiivisiin kansalaisiin. He seuraavat, mitä ympärillä tapahtuu ja haluavat osallistua tapahtumien kulkuun valmistelusta toteutukseen asti. Mielipiteet, palautteet, ideat, ehdotukset ja aloitteet ovat tärkeä osa kansalaisten ja päätöksentekijöiden välistä vuorovaikutusta.

Kainuun ohjelma
« Last Edit: 25. 05. 2010 11:11 by Tapio Parkkari »
Auta foorumin tunnetuksi tekemisessä.  Lähetä tästä ketjusta tieto kavereillesi "Lähetä Aihe" nappulasta.  Nappula on heti pohjaviivan alapuolella.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #398 on: 25. 05. 2010 17:05 »

http://www.netikka.net/strahlky/selkameren_sairaalan_luovutus2.pdf

Lukekaa ja ihmetelkää miten meitä hallitaan! Ja miten pelkästään näiden kahden kunnan verorahoja siirretään yli miljoona euroa Kristiinankaupungille ja muille kunnille, joille ne eivät kuulu.
Tämä on keskeinen syy sille, että tein tutkimuspyynnön poliisille!


http://www.netikka.net/strahlky/tukimuspyynto_18052010.pdf

Uskomatonta! Miten kukaan, joka on myynyt kiinteistönsä ja saanut siitä maksun, voisi olla oikeutettu saamaan lähes koko kauppasumman myyjältä kun itse ostaa sen takaisin vuosia myöhemmin?

RKP:n politiikka on hullua!  Voiko tämä olla totta?

Eikö tällaisessa tapauksessa kun on saanut vastikkeettomasti omaisuutta haltuunsa kuulu jonkun maksaa lahjavero?????

.

Offline Iltavahti

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 56
    • View Profile
Vs: Sairaanhoidon arvot
« Reply #399 on: 26. 05. 2010 10:10 »

http://www.netikka.net/strahlky/selkameren_sairaalan_luovutus2.pdf

Lukekaa ja ihmetelkää miten meitä hallitaan! Ja miten pelkästään näiden kahden kunnan verorahoja siirretään yli miljoona euroa Kristiinankaupungille ja muille kunnille, joille ne eivät kuulu.
Tämä on keskeinen syy sille, että tein tutkimuspyynnön poliisille!


http://www.netikka.net/strahlky/tukimuspyynto_18052010.pdf

Uskomatonta! Miten kukaan, joka on myynyt kiinteistönsä ja saanut siitä maksun, voisi olla oikeutettu saamaan lähes koko kauppasumman myyjältä kun itse ostaa sen takaisin vuosia myöhemmin?

RKP:n politiikka on hullua!  Voiko tämä olla totta?

Eilinen Vasabladet sentään kirjoitti lyhyen jutun Tarpion tutkimuspyynnöstä. Ihmetyttää vain miksi Pohjalainen vaikenee edelleen. Eikö asialla ole sen toimituksen mielestä yhteiskunnallista painoarvoa?