Kuvassa Vaasan Pääterveysasema.

Kuvassa Pääterveysaseman vartija, joka on konkreettinen esimerkki kuinka papereihin kostamismielessä tehty merkintä sabotoi asiakkaan kaikki seuraavat lääkärikäynnit. Vartija seisoo tuossa siksi, että yksi ajanvarauksen viranhaltija oli aikaansaanut silkasti kosto- ja kiusantekomielessä merkinnän papereihini, että minulla pitää olla vartija. Minulla on ollut kahdella lääkärikäynnillä vartija ilman mitään muuta syytä laittaa vartija kuin papereihin tehty merkintä.
Sairaanhoidon arvot otsikko käsittää muutakin kuin VSHP kavalluksen, joka sinänsä on törkeä teko varastaessaan rahan tärkeiltä menoeriltä.
Käsittelen toista aihetta, josta kehkeytyi naurettavaa jatkoa saanut vääntö minun ja pääterveysasemalla työskentelevän viranhaltijan välillä.
Kyse on enemmistön edusta päästä oman hoitopiirinsä lääkärille virka-aikana heti ilman ajanvarausta. Vaasan alueen keskitetty päivystys toimii Pääterveysaseman alakerrassa, jonne nyt en hakeutunut koska oli virka-aika ja kuulun pääterveysaseman toisen kerroksen hoitopiiriin. Vaadin kuntalaisena siis virka-aikana välitöntä palvelua hoitopiirini lääkäreiltä.
Kaikki alkoi siitä, että marssin Huhtikuun lopussa Pääterveysaseman toisen kerroksen ajanvaraustiskille virka-aikana ja ilmoitin, että haluan heti lääkärille. Minulle sanottiin, että ensi viikolle menee. Vastasin, että ensiviikolle menee vaikka kiirettä ei näytä olevan nytkään. Riita lähti sitten kehkeytymään koska vastaanottotiskillä ollut henkilö olikin yllättävän heikkohermoinen ja riitaisaluonteinen henkilö kyseiseen tehtävään. Hän alkoi kiukutella minulle asiakkaalle. Kiinnitin sitten asioimisen sijaan huomioni kyseiseen henkilöön, että ompa erikoinen viranhaltija. Tilanne kärjistyi entisestään kaivettuani digitaalikamerani esiin ottaakseni kuvan hermonsa menettäneestä viranhaltijasta, pidän aina kameran mukana, viranhaltija kilahti täysin rämäyttäen rullaverhon alas ja tullen kopista riitelemään kanssani. Varsin epäammattimaista toimintaa sanoisin.
Episodi sai naurettavan jatkon tullessani sitten seuraavalla viikolla varatulle ajalle. Lääkärin mukana tuli nimittäin vartija. Luonnollisesti tästä seurasi suukopua ja tutkimus vartijan läsnäollessa.
Menin sitten Kesäkuussa uudestaan hoitopiirini lääkärin vastaanotolle ja taas lääkäri tuli vartijan kanssa. Lääkäri sanoi, ettei asia ole hänen päätettävissään. Tuumasin, että asia pitää nyt selvittää ja tästä seurasi yleinen väenkokous ja viranhaltijoiden juoksentelua ja soittelua. Paikalle ilmaantui se viranhaltija, jonka toiminta Huhtikuun lopussa vastaanoton ajanvarauksessa oli ollut erittäin epäammattimaista ja hysteeristä ja tälläkin kertaa tilanne päättyi kyseisen henkilön hysteriakohtaukseen ja poistumiseen paikalta. Kaikille tuli selväksi, että kyse on minun ja tämän viranhaltijan välisestä kostonkierteestä, joka sotkee pääterveysaseman yleistä toimintaa.
Kyseinen viranhaltija ilmoitti, että koska minä olen käyttäytynyt huonosti vaatiessani päästä heti virka-aikana hoitopiirini lääkärille, minulla on tästä lähtien aina vartija, kun tulen lääkärille. Vastasin viranhaltijalle, että sinä olet käyttäytynyt huonosti.
Kuntalaiset ovat valinneet valtuuston, joka on valinnut sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsenet. Enemmistö voisi käskeä valtuustoa määräämään sosiaali- ja terveyslautakuntaa määräämään hoitopiirejä toteuttamaan palvelu kuntalaisille.
Käsittääkseni enemmistön etu on päästä hoitopiirinsä lääkärille virka-aikana ilman ajanvarausta.
Keskitetyn päivystyksen ruuhkia vähentäisi, jos oman hoitopiirin lääkärille pääsisi virka-aikana ilman ajanvarausta.
Yksityislääkäreillä vastaava palvelu toteutetaan siten, että asiakas menee hoitajalle, joka arvioi tarvitaanko lääkärin tutkimus.
Pääterveysasemalla tämä ei toteutunut koska toisen kerroksen ajanvarauksen viranhaltijan kaoottisesta toiminnasta johtuen moinen ei tullut minulle mieleenkään.
"Oma terveysasemanne palvelee teitä kiireettömissä sairaustapauksissa. Lääkäripalvelu on järjestetty ajanvarausperiaatteella, jotta pystyttäisiin turvaamaan mahdollisimman häiriötön ja sujuva vastaanottotapahtuma.
Oman terveysaseman puoleen voi kääntyä myös äkillisesti sairastuessa. Sairaanhoitaja arvioi hoidon tarpeen ja antaa kotihoito-ohjeita tai ohjaa sairaanhoitajan tai lääkärin vastaanotolle. Lääkäreillä on muutama päivystysvastaanottoaika ajanvarauksella päivittäin."
Palosaaren terveysasema"Ma-su klo 8.00 - 22.00 päivystys ilman ajanvarausta kiireellistä hoitoa tarvitseville, pääterveysasemalla, Sepänkyläntie 14-16
Sairaanhoidonneuvonta puhelin 06 325 1700."
PäivystysYlläoleva tarkoittaa keskitettyä päivystystä kaikille vaasalaisille, joka tarkoittaa sietämättömiä ruuhkia ja odotusta. Päivystys pitäisi hajauttaa ainakin virka-aikana hoitopiireille oli asia mikä tahansa. Jos kuntalainen arvioi, että hänen pitää saada lääkärin mielipide oli asia mikä tahansa niin hänen on se saatava aina sujuvasti ja kohtuuttomasti odottelematta.
Tarkoittaa, että törkeimpien virkamiesten ja puoluejäsenien into kavaltaa ja syytää julkista rahaa sinne ja tänne lopetetaan alkuunsa ankarasti.