Author Topic: Ikea Vaasaan?  (Read 109254 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #600 on: 10. 03. 2011 15:03 »
Kova näyttää olevan joillakin kiire tappaa pohjalainen huonekaluteollisuus ja saattaa työttömiä
maakuntaan. Köyhyyttä pitää saada lisättyä väkisinkin.  Pohjalaiset puusepät tekee laatutyötä, se hieman maksaa, mutta ei paljoa. Pitää miettiä, ostan ko sohvakalusteet joiden käyttöikä on kahden vuoden pinnassa vai ostanko laatua joka kestää kymmenen vuotta. Ja Jurvan puusepillä olen teettänyt laatukalusteita jotka ovat vanhimmat kestäneet 30 vuotta ja neljäskymmenes alkamassa. Malli on kautta aikojen muotia eli tyylikalusteita. Olivat halvemmat kuin kaupasta ostetut. Suosi suomalaista - käytä kotimaista. Ns. kivijalkamyymästä saa samat tuotteet ja tuoreempana automarketeista. Eikä ole paljoa kalliimmat, mutta... minä maksan laadusta ja hyvästä palvelusta. Sitä saa lähikaupoista. Marketeista ei saa palvelua ja laadut ei ole parhaimpia.

Jos haluat jostain kysyä, eipä tahdo onnistua. Minulla on kolme kulmakauppaa lyhyen matkan päässä.
Jos jotain ei ole, niin tilataan ja palvelu toimii.

Olen niin paljon isänmaallinen, että suosin suomalaista työtä, hyvää laatua, lähiruokaa jne. ja nyt on trendi se,  että pikkuliikkeitä alkaa ilmestyä takaisin. Ei kaikki pysty eikä välitä ostaa automarketeista.

Pentti Suksi

Henry E klund

  • Guest
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #601 on: 10. 03. 2011 16:04 »
Pentille tästä 10 pistettä, vanhemmiten olen itsekkin alkanut ymmärtää että jos en käytä lähellä olevia palveluja niitä ei pian edes ole. Toki käyn pyhäisin noissa isoissa ostoshelveteissä mutta etupäässä että vaimo saa ostettua just oikeaa huulipunaa ja itsekkin katselen tekniikan ihmeitä joita helposti ostan mutta tukkaani en lähde leikkaamaan seinäjoelle vaikka tekisivät sen ilmatteeksi, kellosepän palvelut käytän palosaarella ja moneen ihmeelliseen vimpaimeen olen sieltä saanut patterit ja aina asennettuna, silmälasit Thöliksistä eikä ulkomaisista halpakaupoista koska haluen niillä muös nähdä ja joskus omasta huolimattomuudesta on tarvittu huoltoa ja toistaiseksi se ei ole koskaan maksanut mitään, parturi kapteeninkadulla leikkaa lyhyeksi kun sanoo että lyhyeksi ja viimeksi 16€ parkkipaikka oven edessä. Ne vähät leipä pullatuotteet joita menee on rannan Ilosesta tai präntöön Otellosta koska haluan laatua.

Ikinä en osta Ikeasta huonekalun jäljitelmää vaan umpi puutä tai edes MDF-levyä, ei bambulastulevystä saatavaa kokoa itse ja itke puuttuvien ruuvien perään. Pian mistään ei saa hyvää ja kivihaan ostoskeitaassa ei ole kuin yksi liike jossa laatu toimii eli se sivussa oleva elektroniikkaka liite josta ostettut osat toimii.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #602 on: 10. 03. 2011 19:07 »
En minäkään lähde Seinäjoelle amerikkalaisten tai venäläisten omistamaan  parturiin jossa vietnamilaiset
leikkaa hiukset. Eli Henryn kanssa olen samaa mieltä, suositaan pienyrittäjiä jotka työllistää yhteensä monta kertaa enemmän kuin suuryksiköt. Henryn Kanssa elätämme ja monta muuta Mattia ja Pekkaa, me elätämme parturin ja emme karehdi jos hänellä on jokin tietty automerkki. Nyt on jo mennyttä aikaa suurautomarketit ja siwoja syntyy eri kaupungin osiin ja kyliin. Kyllä näistä marketeista saa television, mutta  sen mieluummin kodinkone kodinkone liikkeestä, jossa myyjä esittelee minulle sopivaa televisiota ja tuo sen kotiin ja vie vanhan tv:n mukanaan. Palvelu toimii ja tietysti tyytyväisenä asiakkaana  maksan palvelusta. Minä olen osana työllistämässä pienyrittäjiä ja heidän työntekijöitään. Ja sitä myöden työllistetään ja tuodaan hyvinvointia ja eklävyyttä tähän kaupunkiin. olen tässä huomannut, että nuoret on valtaamassa pikkumyymälöitä. Mistä tuo johtuu?

Minä voin kuvitella miten hankalaa on eläkeläiselle lähteä Vesterviikistä Vanhan  Vaasan Liisanlehtoon tai sitäkin edemmäksi. Ei lapset aina ehdi autolla kuljettamaan. Näissä automarketeissa menee tuhottoman paljon aikaa kun pyörii etsimässä jotakin nimenomaista tuotetta. Olen laskenut kaikkine kassa- ja lihatiskijonotuksineen yli kaksituntia. ja jalkoja särkee.

Pentti Suksi

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #603 on: 10. 03. 2011 19:07 »
On käsittämätöntä. Kuinka ihmeessä Kokoomuksen Jan Vapaavuori voi olla kuin pahamaineisin Kommunisti, estämässä kehitystä ja kilpailua.  Kaupan suuryksiköt juuri mahdollistavat niin sanottujen korttelikauppojen olemassa olon. Koska tuotevalikoimaa voidaan pitää niissä suppeampana.

Väitteet siitä että suuryksiköt söisivät  pienempien kauppojen elinmahdollisuudet ovat täyttä puppua. Sen sijaan lupamenetelyn siirtyminen Helsinkiin yli 2000 neliöisten kauppapaikkojen kohdalla,  merkitsee maaseutusuomelle todellista taantumaa. Kauppapaikan rakentaminen tämän jälkeen Vaasaan ei onnistu enään välttämättä lainkaan.

Kuinkahan "rakkaan" Vaasan kehityksen sillloin käy. Helsingistä katsoen Vaasa on luonnonsuojelualuetta.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #604 on: 10. 03. 2011 20:08 »
Et murehdi kuntien väestövinoutumaa. Työttömiä niitä tuolla politiikalla saadaan ja paljon. Yrityksiä men- ee konkurssiin tai joutuu muuten lopettamaan . Kyläkuntien näivettymistä, koulujen  lakkauttamista. Kyläyhteisöjen elämän sammumista. Sitäkö  todella haluat? Sosiaalimenot kasvaa, verotulot kapanee.
Vaasassa oli todella paljon nurkkakauppoja, automarketit söivät pois. Tässä kaupunginosassa missä asun
on ollut paljon pikkukauppoja, ei ole enää. Vilkas Vaasan tori nukkuu kuoleman unta. Kauppahallissa
oli tungosta raha ja tavara vaihtoi omaisuutta, ei tänään. Kun asuin maaseudulla, niin kotikylässäni oli kolme kauppaa, kaksi tehdasta, kansakoulu ja raittiustalo. Nyt ei ole mitään. Eläkeläiset saavat taksikortin, kyllä tulee heidän kauppareisut hintoihin ja kaupunki maksaa. Kylät oli ennen elinvoimaisia. Tätä ne tulevat merkitsemään Ikeat ja  automarketit. Niin onhan se seksikästä käydä luottokorttia vinguttamassa. Vanhat paapatkin menee näihin seksikeskuksiin tööti suorana.

Tässä asiassa olen OW sin un kanssa täysin erimieltä. Olen nähnyt miten kotikyläni kuoli ja olen nähnyt
kaupungin osia kuolevan. Hehtaari halleissa myydään halparomua made in lapsityövoima. Kehitysmailta viedään viimeisetkin elinmahdollisuudet. Suosi suomalaista - työllistä suomalaista. Niin onko se kommunismia? Kuulehan kummoo, kommunismilla ei ole mitään tekemistä näiden ilmiöiden kanssa.
Se on totuus. Ei pidä nähdä mörköä siellä missä sitä ei ole.

Tämä kirjoitus on kirjoitettu itse kokeneena, itse nähneenä ja itse kuultuna. Sen takia minä tiedän.

Pentti Suksi

Henry E klund

  • Guest
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #605 on: 10. 03. 2011 22:10 »
Mennään Pentti lauantaina supermarkettiin autolla ostoksille ja ostetaan paljon valmiiksi ettei lähikaupasta tarvi ostaa kuin maitoa ja se unohtunut näkkäripaketti. Kyllä se sillä pärjää ja moititaan samalla ettei ole sitä eikä tätä juustoa, eikä kunnon pihjiäkään mitä tavataan pyhänä syödä. Sivusta sitten aidosta lastulevystä jotain mistä voi koota mitä haluaa paitsi sitä huonekalua jota sulle myytiin. Mennään kotia ja ollaan tyytväisiä että meillä on kaikkea ja riittävästi. Ensi pyhänä mennään 40km kauenmaksi että saadaan shoppailla ja jos/kun Ikea tulee niin ei tarvi tehdä ruokaa vaan syödään Ikean lihapullia niin meillä on taas enemmäm aikaa. Meillä on iskukuumemnettua maitoa niin lähikaupassa kulkekoon rullaattoriväki.

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #606 on: 11. 03. 2011 03:03 »
Ymmärrän hyvin Pentin huolen paikallisympäristön muutoksesta,  mutta samalla tulee myöskin paljon uutta.
Tulee taloudellista toimeliaisuutta sekä vetovoimaa,  joka saa ihmisiä liikkumaan seudulla enemmän.  Tämä heijastuu kaikkiin ympäröiviin kuntiin.

Ajan ratasta emme pysty kääntämään takaisin päin. Moni kyllä haluaisi, sen myönnän,  mutta tarvitseekokaan,  jos vain nähdään ne hyvät puolet kehityksestä. Mitä tulee lapsityövoimaan,  joka monien massatuotteiden kohdalla on kiusallista. On kuitenkin totuuden nimessä sanottava että siinä on omat hyvätkin puolensa.

Jos muistelee meidän omaa aikaa,  kun oltiin lapsia. Oli jos jonkinlaista lapsityövoiman tarvetta. Kerättiin käpyjä myyntiin ja vaarallisemmat korkeilla paikoilla tehtävät hommat oli kuolemattomien lasten kontolla. Marjat perunat ym arjen tarpeet oli lasten hommia. Tämä kaikki myöskin rikastutti elämää sisällöllisesti. Se loi myöskin uskoa siihen että omin käsin voi saada jotain aikaan

Tottakai suomessa on monta kylää kuollut. Eteläsuomi on tarvinnut väestöä lisää menneinä vuosikymmeninä, kun talous on kasvanut ja tekemistä on ollut yhä enemmän. Se on vaikuttanut myöskin Vaasaan mutta omilla toimilla tätä vaikutusta voidaan vähentää tai lisätä. Siksi avoin ja vapaa suhtautuminen kehitykseen on välttämätöntä, ettemme aina olisi menettäjinä vaan joskus saaman puolellakin.

Onhan se toki ihmisen perustarve,  vain nuokkua oksalla ja tunnustella lämmintä seesteistä kiireetöntä luontoa,  pihapiiriä,  mieluimmin omalla yksityisellä rannalla,  laineiden kutittaessa varpaan välejä, leudon länsituulen hivellessä poskipäitä. Kukaan ei vaadi mitään, mitään ei ole pakko tehdä. Voi että kuinka Jumalat ovat suopeita omilleen, mitä muuta enään voisi kaivata. No ehkä nähdä vielä kauneimman Sitruunaperhosen liitelevän iloisena,  uhkeasti turvonneiden pajunkissojen ympärillä, päämääränä elää muutama hetki täydellisesti,  luojaa ylistäen.

Näin se menee.  Silti meidän tulee tuntea vastuu myöskin tulevasta,  siksi kehitystä täytyy viedä eteenpäin kokoajan. Kuitenkin siten että ymmärretään juuri tehokkuuden lisääntymisen tuovan sitä laatua elämään. Laatua syntyy sitäkautta että raskaita ja likaisia, vaarallisiakin töitä tekevät kehityksen ansiosta,  koneet eivät lapset.  Tämä tuo sitä sitä onnea ja iloa,  jota monet ihmiset pysähtyessään tuntevat.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #607 on: 11. 03. 2011 07:07 »
  Silti meidän tulee tuntea vastuu myöskin tulevasta,  siksi kehitystä täytyy viedä eteenpäin kokoajan. Kuitenkin siten että ymmärretään juuri tehokkuuden lisääntymisen tuovan sitä laatua elämään.

Outoa ajattelua. Huonoa kehitystä ei muka voi pysäyttää? Se että keskusliikkeet siirtävät jakelukustannuksia autoileville, ei tuo muille(kaan) laatua elämään. Yhteiskunnalle se aiheuttaa enemmän kuluja kuin tuloja (ei esim. ihmiset syö/kuluta sen vuoksi enempää, että autoilijat hakevat ruokansa/päivittäistavaransa omilla autoillaan). Sitäpaitsi kunta ei liikevaihtoa edes verota. Se lisä minkä naapurikuntien ostajat toisivat liikevaihtoon, ei hyödytä Vaasan verokertymää.

Vastuu tulevasta on juuri Vapaavuoren (kokoomuksen kanta), että hallitsematon peltomarketrakentamista on yhteiskunnan edun nimissä hillittävä.

Kapitalismista olemme siirtyneet markkinatalouteen, jossa lainsäätäjä yrittää estää kapitalismin haittoja. Se ei ole tietysti mitään "kommunismia" vaan yhteisten etujen (ei siis KPO:n..) ajamista.

rasvattu ajatus

  • Guest
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #608 on: 15. 03. 2011 10:10 »
No niin. Seinäjoen ja Lapuan seutu ajaa ohi. Mut miks lapualla tämmönen tuo 500 uutta työpaikkaa mut vaasa-vasan lähellä se tappaa koko kaupungin? En hiffaa.

Lapua saa Ideaparkin

Päivitetty 15.03.2011 11:57 Julkaistu: 15.03.2011 11:30

Skanska ja Masku Kiinteistöt ovat sopineet yhteistyöstä Lapualle rakennettavassa kauppakeskushankkeessa. Skanska vastaa kauppakeskuksen rakentamisesta. Kauppakeskus toteutetaan Ideapark-konseptilla, jonka sisällöstä ja toteutuksesta vastaa Masku Kiinteistöt Oy.

Kauppakeskus rakennetaan Lapuan keskustatoimintojen alueelle valtateiden 16 ja 19 risteykseen.

Neuvottelut kauppakeskuksen tilojen vuokraamiseksi ovat meneillään. Kauppakeskuksen hypermarket-toimijaksi on tulossa K-citymarket. Tavoitteena on monipuolinen kauppakeskittymä, josta tulee alueen vaate- ja vapaa-ajan kaupan keskus. Keskukseen tulee myös ravintoloita ja kahviloita.

Kauppakeskuksen suunniteltu laajuus on noin 53000 kerrosneliötä ja sinne tulee yli sata liikettä. Kokonaisuuteen kuuluu myös keskusaukio, joka tarjoaa tilan ja mahdollisuuden erilaisten tilaisuuksien järjestämiseen. Alueelle tullee myös liikenneasema erilliseen rakennukseen.

Ideapark on patruunatehtaan rakentamisen jälkeen suurin yksittäinen Lapualle tehty yritysinvestointi.

-Tällainen iso liikekaupunkihanke luo pohjaa kokonaan uudelle yritystoiminnalle, mutta tuo myös välittömästi noin 400-500 kaupan työpaikkaa lisää. Tämän johdosta kaupungin väestönkasvu ja rakentamisen kasvu lisääntyvät entisestään ja tuovat uusia mahdollisuuksia useille eri investoijille, toteaa Lapuan kaupungin elinkeinotoimenjohtaja Jouko Vuolle.


http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=559038&utm_source=rss_feed&utm_medium=rss&utm_campaign=maakunta

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #609 on: 15. 03. 2011 16:04 »
Ei pidä nuolaista ennenkuin ministeri Vapaavuori tuon hyväksyy kabinetissaan.

Offline repatriaatti

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 10
    • View Profile
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #610 on: 15. 03. 2011 16:04 »
... Mitä tulee lapsityövoimaan,  joka monien massatuotteiden kohdalla on kiusallista. On kuitenkin totuuden nimessä sanottava että siinä on omat hyvätkin puolensa.

Jos muistelee meidän omaa aikaa,  kun oltiin lapsia. Oli jos jonkinlaista lapsityövoiman tarvetta. Kerättiin käpyjä myyntiin ja vaarallisemmat korkeilla paikoilla tehtävät hommat oli kuolemattomien lasten kontolla. Marjat perunat ym arjen tarpeet oli lasten hommia. Tämä kaikki myöskin rikastutti elämää sisällöllisesti. Se loi myöskin uskoa siihen että omin käsin voi saada jotain aikaan...

Mielestäni on todella pöyristyttävää ja vastuuntunnotonta verrata nykyajan teollista lapsityövoimaa entisaikojen käpyjenkeräilyyn. Original Wiikilläkin oli varmaan kaiken puhdetyön lomassa mahdolisuus koulunkäyntiin ja saihan sitä käpyjä ja marjoja poimiessa raitista ilmaakin.

Ikean tulo Vaasaan tai lähiseudulle olisi varmaan monelle trendien mukaan sisustavalle mieluinen juttu, mutta minua ei ole koskaan innostaneet kyseisen puljun lastulevykalusteet.

Taidankin tästä lähteä kävelylle hakemaan leipää ja muuta murkinaa lähikaupasta, kun en viitsi ajaa autolla Kivihakaan asti.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #611 on: 16. 03. 2011 02:02 »

Ideapark on patruunatehtaan rakentamisen jälkeen suurin yksittäinen Lapualle tehty yritysinvestointi.

-Tällainen iso liikekaupunkihanke luo pohjaa kokonaan uudelle yritystoiminnalle, mutta tuo myös välittömästi noin 400-500 kaupan työpaikkaa lisää. Tämän johdosta kaupungin väestönkasvu ja rakentamisen kasvu lisääntyvät entisestään ja tuovat uusia mahdollisuuksia useille eri investoijille, toteaa Lapuan kaupungin elinkeinotoimenjohtaja Jouko Vuolle.[/i]

http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=559038&utm_source=rss_feed&utm_medium=rss&utm_campaign=maakunta


Lapualla onkin nyt naamat pelkkää Hangon keksiä ja muutenkin onnistuivat välttymään PARAS-hanke kurimukselta niin kyllä kateeksi käy

.

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #612 on: 16. 03. 2011 04:04 »
Parashanke ymmärrettiin väärin. Samoin euroopan unionin kehitystrategia on ymmärretty väärin.

Suomalaisella on yleisin ymmärryksen taso väärinymmärrys. Muu ymmärrys onkin sitten marginaalista.

Ei ole helppoa olla veronmaksaja. Tuo sarka ei hevillä helpota.

rasvattu ajatus

  • Guest
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #613 on: 16. 03. 2011 05:05 »
Suomi24:lla keskustellaan jo ikean tulosta lapuan ideaparkin viereen. tätä ei saisi nyt ryssiä. mut hiukka pelkään pahinta.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #614 on: 05. 05. 2011 11:11 »
http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=568801&Title=Vaasan+Ikean+alueen+kaavoitus+voi+ven%E4ht%E4%E4

"Mutkia matkaan on tuonut ympäristöministeriön joulukuinen päätös olla vahvistamatta maakuntakaavasta Vaasan Liisanlehdon vähittäiskaupan suuryksikön aluetta."

Ei muuta ku Lapualle/Seinäjoelle sitten, jos siellä kaavotetaan nopeemmin. Autollahan sinne pääsee...

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #615 on: 18. 05. 2011 12:12 »
Ikeaa ei sitten tule Vaasaan:

Uusia hankkeita Suomeen hän (Kamprad)  ei kuitenkaan vielä lupaa. Julkisuudessa esillä ollut liikkeen avaaminen Vaasassa saa odottaa:  "Haaparannalla ja Torniossa ei ajatusta kannateta, sillä Vaasan seudulta tulee paljon asiakkaita pohjoiseen", hän perustelee.

Kamprad ei lupaa myöskään uusia alihankintoja suomalaiselle kalusteteollisuudelle, mutta asioita tutkitaan koko ajan.

HeSari tänään
Lue tästä

Vinkkiin liittyneen sähköpostiviestin mukaan Vaasan virkamiehet tössivät IKEAn ahneudellaan kaavoituskustannusten ja muiden lisukkeiden vuoksi.

Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

belurisk

  • Guest
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #616 on: 18. 05. 2011 12:12 »
Miksi ihmiset hurahtavat yksittäisiin asioihin tai hankkeisiin?
Kokonaisuus ratkaisee.
Minulle hölökohtaisesti ei ns. "tee suvee ei talvee" tuleeko joku Ikea Vaasaan tai mihinkä Halpa-Halli muuttaa?
Tärkeämpiä asioita löytyy.
Kirjoittelua voisi ohjata otsikkoaiheen "Parempi Vaasa - ajatuksia kehittämisestä" alle.

Offline PeterK

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 58
    • View Profile
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #617 on: 18. 05. 2011 14:02 »
Just näin, ja tämä armoton meno on sitten taattu. Seinäjoella ollaan kuulemma tässäkin asiassa paljon viisampia.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #618 on: 18. 05. 2011 14:02 »
Lainaan blogissa minulle tullutta yksityiviestiä:

”Eihän Kamprad voi odottella vuosikausia, että kaava syntyisi.  Menihän Pitkämäen kuviot kaikki pers-poskelle, eikä Ivakko pääse samalle sväärille. Rahan kiskominen (kiristäminen) kaavoitukselle meni nyt plörinnäksi. Mutta onhan muitakin maksajia vielä olemassa".

Viestin kirjoittaja siis väittää että kaavoitus katkaisi Vaasasa Ikean kiinnostuksen vaikka Kamprad itse viittää Hesarin kirjoituksessa siihen, että haaparantalaiset eivät halua kilpailijaa, ei Vaasankaan etäisyydelle.

Kamprad on tietysti diplomaatti ja ei varmaan kerro totuutta vaikka se ei yksin Haaparanta olisikaan.

Vaasalaisilla on kuitenkin oikeus kuulla Vaasa kaavoituksen kootut selitykset.  Mikäli oikein muistan (korjatkaa jos muistan väärin) niin joku viarkamiehistä sai Lumolta bonusrahaa IKEAN asian hoitamisesta.
« Last Edit: 18. 05. 2011 16:04 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #619 on: 18. 05. 2011 16:04 »

.

Kyllähän Ikea kaavoitus nousi vauhtinsa puolesta todella rakettimaisiin nopeuksiiin

.


Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #620 on: 18. 05. 2011 16:04 »
No niin. Se siitä sitten. Ei tarvita enää kysymysmerkkejä tuohon otsiikkoonkaan.

Eipä sillä että se nyt olisi mun ruokailutottumuksia muuttanut, mutta jo omissakin silmissä alkaa näyttään aika näivettyneeltä tämä koko touhu täällä. Mutta menköön ne pohdinnat johonkin muuhun ketjuun.

Toisaalta ihan hyvä, että jotkut bussifirmat saavat pitää leipänsä ja kuskata porukkaa Ikeaan täältä jatkossakin.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #621 on: 18. 05. 2011 17:05 »
Lähdetään siitä että HeSarin uutinen pitää paikkansa. Mitä suunnitelmia purkaantuu jos IKEA ei tule VaasaaN?
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #622 on: 18. 05. 2011 21:09 »
Lähtiskö Prisma tuosta poiss kun laajennusvaraa on omalla tontilla ja Alkon vieressä on hyvä olla, siinä olis ollu pienemmille yrityksille hyvin tilaa vaikka kovaa tunkua ole ku EKamarkettikin on tyhjänä. Eiköhän tässä tuppukylässä jo ole kauppoja, asiakkaita vaan puuttuu. Onko totta tai tarua että pukinkulman posti loppuu ja siirrymme pääpostin käyttäjiksi, nykkään ei parkkipaikat riittäny niin miten pääpostin edessä yli 12 000 postinhakijaa lisää.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Alkaaliparisto

  • Guest
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #623 on: 03. 09. 2011 06:06 »
Lähtiskö Prisma tuosta poiss kun laajennusvaraa on omalla tontilla ja Alkon vieressä on hyvä olla, siinä olis ollu pienemmille yrityksille hyvin tilaa vaikka kovaa tunkua ole ku EKamarkettikin on tyhjänä. Eiköhän tässä tuppukylässä jo ole kauppoja, asiakkaita vaan puuttuu. Onko totta tai tarua että pukinkulman posti loppuu ja siirrymme pääpostin käyttäjiksi, nykkään ei parkkipaikat riittäny niin miten pääpostin edessä yli 12 000 postinhakijaa lisää.

On tää helvetti kumma kuinka kaikki erikoisemmat kaupat menee muualle kuin Vaasaan. Esim. huonekaluliikkeitä on kylki kyljessä kiinni Kivihaassa ja seinäpuro sai sit esim. Bilteman.
Kohta sitä Ikeaakin varmaan sinne ruetaa pystyttämään...

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #624 on: 03. 09. 2011 07:07 »
Jos ja kun tämmöisen asian voi töpeksiä niin tietysti Vaasan kaavoitus sen töpeksi.
Ei auta vaikka on tuplamiehitys, kun ei vain osata niin ei osata.

Pitäisikö jonkun jo siivota tuota konttoria ?

toisen luokan kansalainen

  • Guest
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #625 on: 18. 11. 2011 12:12 »
Osaako kukaan sanoa, missä vaiheessa IKEAn tulo Vaasaan etenee vai onko hanke haudattu lopullisesti? Muistelen että IKEAn taholta Vaasan myymälää epäiröitiin, koska "Vaasa on liian lähelleä Haaparanta-Torniota". Oulu ei ilmeisesti ole?

http://www.kaleva.fi/uutiset/ikea-haluaa-tulla-ouluun/918971

Asiantuntija

  • Guest
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #626 on: 27. 11. 2011 18:06 »
Saapa nähdä, että miten Vaasan tilanteessa käy

"Huonekalujätti Ikea kertoo etsivänsä uusia tiloja Espoon-myymälälleen. Yhtiön mukaan nykyinen myymälä on jäänyt viidessätoista vuodessa pieneksi ja suunnitelmissa ovat uudet tilat.

Ikea pohtii nyt yhdessä Espoon kaupungin kanssa mahdollisuutta rakentaa uusi myymälä Leppävaaraan.

– Vanhoissa tiloissa emme voi enää palvella asiakkaita haluamallamme tavalla. Haluamme myös päästä parempien liikenneyhteyksien sekä hyvin toimivan julkisen liikenteen lähelle, sanoo Ikean Suomen-maajohtaja André Schmidtgall yhtiön tiedotteessa.

Suunnitteilla on kauppakeskus Sellon viereen sijoittuva kaksikerroksinen tavaratalo, jonka alta löytyy kahden kerroksen edestä pysäköintitilaa. Ikean Espoon-toiminnot siirtyisivät kokonaisuudessaan uuteen myymälään, minkä lisäksi sinne tulisi myös kaikkien Suomen Ikeoiden palvelutoimisto."

http://www.taloussanomat.fi/kauppa/2011/11/03/espoon-ikea-aikoo-muuttaa/201116086/12

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #627 on: 30. 11. 2011 06:06 »
Ikean tulo Vaasaan tai hankkeen hautaaminen on vielä monen lukon takana. vaasalaisia.info pyysi kahdelta vaasalaiselta kunnallispoliittiselta päättäjältä mielipiteitä tilanteesta nyt. Asian arkaluonteisuuden vuoksi molemmat haluavat esiintyä nimettöminä.

Lue blogin juttu:
http://www.vaasalaisia.info/index.php?/archives/2727-Ikea_monen_lukon_takana_Vaasassa.html
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

AD

  • Guest
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #628 on: 15. 12. 2011 15:03 »
Nyt on kaiketi tullut aikamoinen munalukko koskien Ikean Vaasaantuloa, no toisaalta mahdollisesti tämä oikein hyödynnettynä lisää laivaliikennettä Vaasa-Uumaja reitillä sekä lisää Uumajan/Ruotsin kiinnostusta kyseiselle reittiliikenteelle.

http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/ikea-menee-uumajaan-1.1113778

Offline Marko Heinonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 755
  • Gender: Male
  • Marko Heinonen
    • View Profile
    • Email
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #629 on: 15. 12. 2011 16:04 »
Ei vaikuta mitenkään. Tampereen Ikeaan ajaa kolmessa tunnissa, eli se on aika lähellä.
Mutta kyllä tuo Ikean vaasaan tulo "ryssittiin" jossain vaiheessa jotenkin muuten.
En usko että laivaliikenteeseen palaa ikinä se aika, jolloin väkeä meni autokunnittain ostoksille Uumajaan.
Siihen tarvittaisiin myös toisenlainen laiva.
Rahtiliikenne pitää turvata, ja samalla se vähäinen henkilöliikenne, mille on tarvetta.
MARKO HEINONEN
kaupunginvaltuutettu (kok)
-Vaasa-
"kova kokoomuslainen, jonka sisällä asuu pieni vihreä perussuomalainen demari"

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #630 on: 15. 12. 2011 16:04 »
No, vanha huhu kertoo, että Ikean vetäytymisen syynä olisi ollut kaupungin vaatima lähestymissuunnitelma, joka olisi nostanut Ikean kustannuksia. 

Tai sitten se, että Ikealle tarjottiin tulvaniitty.  Molemmat ovat asioita, jotka olisivat voineet aiheuttaa vetäytymisen jos pitävät paikkaansa.

Kaikki kiistävät.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

toisen luokan kansalainen

  • Guest
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #631 on: 15. 12. 2011 22:10 »
No, vanha huhu kertoo, että Ikean vetäytymisen syynä olisi ollut kaupungin vaatima lähestymissuunnitelma, joka olisi nostanut Ikean kustannuksia. 

Oma muistikuva on sellainen, että IKEAn tulo Vaasaan liikkui eteenpäin siihen asti, kun Mustasaaren RKP-läiset sekaantuivat asiaan ja juorusivat IKEA:lle, että Vaasan tarjoama tontti on huono ja heillä itsellä on tarjota paljon parempi Mustasaaressa.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #632 on: 16. 12. 2011 17:05 »
Se rakennetaan Uumajaan ja Vaasan kaavoitusinsinoorit voi sinne rapakkoon suunnitella vaikka tuulimullujä, eikö ne usko et bisnesmiehet on tosissaan eikä kymmenen vuoden jahkaamista hyväksytä. Potkut koko porukalle ku meillä ei löydy edes omakotitonttia joka toisi veronmaksajia, jotain rapamonttua näytetään jonka täyttö ja paalutus nostaa hintaa reilu 20%, niinku meillä olis maa loppu, sanokaa hyvästi Ikealle ja muille isoille marketeille jotka eivät tule ilman Ikeaa mettään. Nopea lintu nappaa madon ja hitaat kuolevat.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline Nahikas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 521
  • Gender: Male
  • Joskus tökkii toisinaan sitten taas lipsuu
    • View Profile
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #633 on: 16. 12. 2011 19:07 »
Henry puhuu viisaita kun arvelee että aikainen lintu madon nappaa. Lie tämä Ruotsia lähellä olo tarttunut vaasalaiseen päättäjään, diskuteerataan, diskuteerataan perinpohjin ennen kuin päätetään. Tällaisessa tavassa on aina pelko ja mahdollisuus että tilaisuus menee sivu suun.
Kumma juttu kumminkin että naapureilla hyvin pyyhkii vaikka pitkään funteeraavat, kääntelevät asiaa, ihmettelevät eri vinkkeleistä ennenkuin päätöksen tekevät.
Saattaa olla että vain luulottelen mutta parempi se kuin tuppisuuna

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #634 on: 16. 12. 2011 22:10 »
Tarjotaan paikkaa vanhaa mereenpojaan ja vähän kaupunkidta kaujana, riirrääkö max 18m tolpat eses jajeatuun lutakkoon, nuiestakaa asuntomessut. Kamraat on vanha mes muttei tyhmä ja siksi sen bisnekset toimii.Kivihakaa halutaan laajentaa ku liikennettä ei saada toiminaan. ei kaupunkia rakenneta näin et kaikla on auto.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

belurisk

  • Guest
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #635 on: 17. 12. 2011 02:02 »
Tarjotaan paikkaa vanhaa mereenpojaan ja vähän kaupunkidta kaujana, riirrääkö max 18m tolpat eses jajeatuun lutakkoon, nuiestakaa asuntomessut. Kamraat on vanha mes muttei tyhmä ja siksi sen bisnekset toimii.Kivihakaa halutaan laajentaa ku liikennettä ei saada toiminaan. ei kaupunkia rakenneta näin et kaikla on auto.
Näppäimet Eklundilla hieman hakuusissa.
Ikeaa Kampraatilla tai ilman ei tule Vaasaan seuraavaan 10 vuoteen. Koko kuohunta Ikean ympärillä on käsittämätöntä ja suorastaan naivia. Tuottavaa työtä kaivataan, ei ostareita ja marketteja. Jokin tolkku ja järki näitten huuhaa-juttujen tilalle.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #636 on: 17. 12. 2011 10:10 »
Tuottavaa työtä kaivataan, ei ostareita ja marketteja. Jokin tolkku ja järki näitten huuhaa-juttujen tilalle.
Tätä en oikein nyt käsitä että palvelualan töitä ei pidetä tuottavana. Jos mittapuu on se että pitää olla teollisuudessa töissä ja tekee silloin tuottavaa työtä niin ei pidä paikkaansa.

Palvelualan työt on tuottavia siinä kuin muutkin. Jokainen joka tekee jotain palkallista työtä ja maksaa veroja on sankari tässä maassa.

IKEA ja sen siivellä monet muut firmat jotka toimivat näissä megamarketeissa työllistävät aika suuren määrän ihmisiä. Sen lisäksi tulee laadukkaita ja uusia palveluja alueen kuluttajille joita nyt joutuu hakemaan kaukaa.

Offline Henry Eklund

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1871
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #637 on: 17. 12. 2011 12:12 »
Lääkkeet ja vasemman puolen halvaus sekoittaa eli kirjoitan ns. vanhasta muistista enkä nytkään erota y:tä u:sta ja olen pahoillani siitä mutta asia varmaan selkiää tuosta siansaksasta. Tämä ohytsäije neuropatia on harvinainen ja parantumaton tauti ja päälle selkärangan rappeutuminen niin näin käy aina välillä.
Kipu kasvattaa muttei opeta elämään kunnolla.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7433
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Ikea Vaasaan?
« Reply #638 on: 28. 04. 2012 17:05 »

.

Ikea käytti DDR:n poliittisia vankeja työvoimana

"Ruotsin television mukaan huonekalujätti Ikea on käyttänyt poliittisia vankeja huonekalujensa valmistamiseen. SVT:n ohjelman Uppdrag granskning mukaan vangit tekivät huonekaluja Itä-Saksan tehtaissa 1970- ja 1980-luvulla. Ohjelma esitetään Ruotsissa keskiviikkona.


Ohjelman mukaan todisteet Ikean vankityövoimasta löytyvät turvallisuuspoliisin arkistoista.

Ikea torjuu väitteet lehdistötiedotteessaan. Sen mukaan yritys teki säännöllisiä tarkastuksia Itä-Saksassa olleisiin tehtaisiin 1970- ja 1980-luvulla."

http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=77952:televisio-ikea-kaeytti-ddrn-poliittisia-vankeja-tyoevoimana-&catid=35:ulkomaat&Itemid=6

.