Author Topic: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri  (Read 526136 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2120 on: 15. 12. 2007 23:11 »


Kyllä on vähän kaukaa haettu, että laivaramppi (200 000) ja RGn kuljettaman rahdin tavaravarasto 2 M€ ovat "Infraa".

TUKEA se on.

Jokainen saisi sitten omasta pussistaan maksaa tien vuokra tontille, viemäriverkon ja muun kunnallistekniikan?

Eikös noin valtaosa Vaasassa teekin? Valtaosa OK-taloistahan on poikkeusluvilla rakennettu Sundomiin ja Höstvedelle yms. Itse silloin maksetaan teistä lähtien kaikki.

Miten niin kaukaa haettu?  Ei yhtään.  Näinhän pitää juuri toimia. Monessa muusa kunnassa ja kaupungissa toimitaan aivan samalla kaavalla. Kunta rakentaa hallin  tms. ja vuokraa  sen yrittäjälle,  Vaasan tapauksessa  halli on vuokrattu  Backaman & Trummerille, ei RG-linelle.

Jaa että pitää itse  vetää viemärit ym? Olen rakentanut omakotitalon Vaasaan, Kyllä  kaupunki  rakensi  ainakin minulle ystävällisesti  vesijohdon, viemärin ja Vaasan sähkö  veti kaapelin katua pitkin tonttini reunaan. Vieläpä hoitivat  osin  putkien ja kaapelien vetämisen  tontin sisälläkin.  Tontin sisäisistä töistä  ja materiaaleista kuitenkin tuli laskut. Poikkeusluvat on asia tietenkin erikseen. Jos  tontti sijaitsee  paikalla jonne  kunnallistekniikkaa ei ole vedetty, on kai selvää että  sillon sen sinne haluava myös  osallistuu kustannuksiin
 
« Last Edit: 16. 12. 2007 00:12 by fableable »

21solmua

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2121 on: 16. 12. 2007 09:09 »
Täytyy vielä muistuttaa joillekin, että Pro Vaasa ei ole puolue, se on yksittäinen ilmiö ja ryhmä, joka koostuu eri puolueista lähteneistä henkilöistä! Lähdöt ovat olleet syystä jos toisestakin!

Varsinaisia puolueita Vaasan valtuustossa on RKP, Kok, SDP, Vas, Keskusta ja KD. Vihreät ovat ns. liitto, ei rekisteröitynyt puolue, mutta on valtakunnallisesti järjestäytynyt.

Erilaisia Pro-liikkeitä on eri puolilla kotimaatamme, jotka ovat erilaisilla asioilla liikkeellä. Nurmossa on mm. Pro liike, joka on kunnan itsenäisyyden puolesta. Pietarsaaressa suomenkielisen koluasian puolesta taisteleva Pro-Pietarsaari.

Offline opiskelija

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 521
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2122 on: 16. 12. 2007 09:09 »
Varsinaisia puolueita Vaasan valtuustossa on RKP, Kok, SDP, Vas, Keskusta ja KD. Vihreät ovat ns. liitto, ei rekisteröitynyt puolue, mutta on valtakunnallisesti järjestäytynyt.

Miksi muuten oikeusministeriö listaa Vihreät rekisteröityneeksi puolueeksi?

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2123 on: 16. 12. 2007 12:12 »
Keskustelu Pro Vaasasta on syytä siirtaa omaan ketjuunsa.  Tässä ketjussa keskustelaan Rabbe Grönblomista ja RG-Linestä.  Pro Vaasa keaskustelu on siirretty aluaeella: Vaasa.
« Last Edit: 16. 12. 2007 12:12 by vaasalainen »
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Vasa KV

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2124 on: 16. 12. 2007 13:01 »
Kun luen nimimerkki ”Fableable:n”  kirjoituksia hämmästyn usein. Kirjoitukset ovat myös saaneet aikaan sen että jouduin laittamaan omia ajatuksiani uuteen arvojärjestykseen. Se on kovin hyödyllistä itse kullekin, kiitos tästä.
Mutta omien ajatusteni uudelleenjärjestelyn ansiosta myös omat arvoni vahvistuivat entisestään. Kuten esimerkiksi seuraava:
Salailu on epädemokraattinen teko
Tapaus Rabbe on tuonut esille vakavan ongelman suomalaisessa demokratiassa. Vaikka meillä on vuonna 1999 solmittu laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta, jonka mukaan "viranomaisten asiakirjat ovat julkisia, mikäli ei välitöntä vaara kansalaisten tai valtion turvallisuudelle ole mikä voisi oikeuttaa salailun.
Tulin enemmän ja enemmän vakuuttuneeksi että tässä tapauksessa julkisuusperiaatetta on rikottu täysin, sekä virkamiesten kuin kh:n että valtuuston jäsenien osalta. Käytännössähän tämä tarkoittaa Vaasassa hiljaista anti-demokraattisten käytösmallien hyväksymistä. Tätä seikkaa en voi hyväksyä.
En myöskään voi hyväksyä sitä että silmät suljetaan ja kädet pestään siitä mitä ehkä tulee tapahtumaan C. Expressillä. Minusta tämä on kaksinaismoralismia kauneimmillaan. http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ymp%C3%A4rist%C3%B6keskus+asetti+aluksen+siirtokieltoon+Vaasassa/1135228662374

Kunnioitan täysin EU-vastaista asennettasi, mutta en voi hyväksyä sitä että sovittuja kansainvälisiä sopimuksia kuten esim: EU:n ennakkoratkaisupyyntöoikeus ja vapaan kilpailun edellytys ja direktiiviä 75/439ETY ei noudateta Vaasassa. Tähän ei kenelläkään virkamiehellä eikä valtuutetulla ole oikeutta.
Katselin vielä tätä ns. Katajamäki/Moisio ratkaisuehdotusta ja vain oman mielenkiinnon vuoksi näitä kahden eri puolueen ohjelmia. Melkoinen ristiriita syntyy tästä puolueohjelmien ja tämän päätöksenteko prosessin suhteen. Sillä ei toki ole merkitystä tässä asiassa.

Ote:
http://www.vasemmistonuoret.fi/asiakirjat/poliittinen_ohjelma/2007.html
Yhteisenä päämääränä on rauhan maailma ilman köyhyyttä ja eriarvoisuutta. Tämän saavuttamiseksi tarvitaan ekologinen, valistukseen pohjautuva henkinen vallankumous, jossa valta palautetaan johtajilta, byrokraateilta ja suuryrityksiltä yhteisöille ja ihmisille.

Tämä viime valtuustossa esiin tullut  asia tuottaa aiheuttaa minulle ongelmia kuten:
vastustan asiapapereiden pimittämistä, vastustan salailua ja tiedostan koko Vaasan hallintokulttuurin mädäntyneisyyden, mutta en ole valmis tekemään sen eteen yhtään mitään lisäksi vastustaan ehdottomasti asiaan puuttumista. Virkamiehiin ei missään nimessä saisi koskea. Julkiset esiintymiset, valtuuston puheet ja kannanotot ovat yksi asia sinänsä. Omat teot, äänestäminen, vastuu ja seuraukset ovat aivan eri asioita.
Tämä sisäinen logiikka ei minulle ole vielä auennut. Pystyn vain näkemään omien etujen vaalimista ja kaikkien muutosten vastustamista jotta em. etujen saaminen ei vaarantuisi ja ne säilyisivät tulevaisuudessakin. Siis eläköön rabbeutuminen. 
 
Tämäkin on mielenkiintoinen:
http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/oikea/id77557.html
« Last Edit: 16. 12. 2007 19:07 by Vasa KV »

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2125 on: 16. 12. 2007 13:01 »
Ajelin autolla tänään Hongikontietä noin klo 13:00 kun joku RKP:n valtuutettu
heilutti minulle kättä.  Ilma oli sumuinen ja pikkulapsia oli tiellä, että piti noudattaa
erityistä varovaisuutta.  Jäniksiä ei näkynyt tällä kertaa yhtään.  
Mutta silloin kun hän heilautti kättä minulla kävi karmea
ajatus mielessä.  Se ilmestyi kuin salama kirkkaalta taivaalta.  Nimittän jos
valtuutetut eivät todellakaan tienneet tukipakettiäänestyksen vaikutuksen
seurauksia.  Hehän sanoivat äänestävänsä puolesta siksi etteivät halua ottaa
vastuuta laivaliikenteen loppumisesta.  Ts. RG-linen konkurssista.  Sanokaa,
että olen seuraavassa väitteessä väärässä.  Olisin siitä tosi iloinen.

Tosiasiassahan he äänestivät RG-linelle ehkä lopun alun.

Kaupungin kassassa oli 2 miljoonaa kotipizzaosaketta panttina.  Näillä panteilla
ei ole (silloin kun asemana on pantti eikä omistus) juurikaan iloa kaupungille
eivätkä ne maksa mitään niiden omistajalle.  Omistaja voi siitä huolimatta kääriä
niistä saadut osingot.  Ne ovat hyviä pantteja kun haetaan lainaa tai tukea tai
halutaan antaa ymmärtää, että velvollisuudet hoidetaan.

Jos tukea ei olisi myönnetty ja nämä osakepantit olisi pidetty kaupungin kassa-
kaapissa niin olisi ollut kaksi vaihtoehtoa.

Vaihtoehto 1.  Laivaliikenne olisi jatkunut ja omistaja olisi rahoittanut sitä kuten
omistajat yleensä rahoittavat.  Varojen puute olisi ainut este.  No tätä estettä ei
tietääkseni ole.

Vaihtoehto 2.  RG-line olisi tehnyt konkurssin.  Tämä vaihtoehto olisi melko
mahdoton koska kaupungilla olisi 2 miljoonaa kotipizzaosaketta kassakaapissa.
Konkurssissa niiden omistusoikeus olisi siirtynyt kaupungille ja näin myös
niiden osingonsaantioikeus.  Kaupunki voi joko myydä tai pitää ne.  Jos niitä
ei olisi myyty niin oletetaan että yksi osake olisi tuottanut 50 senttiä osinkoa. 
(lukema on nyt sivuseikka)  Niitä oli kuitenkin kaksi miljoonaa
joten tuotto olisi tällä laskutavalla miljoonan vuodessa.  Aikanaan kaupunki
olisi siis saanut (jos siis osinko 50 senttiä vuodessa/osake) niin kauan kuin
kotipizza oy olisi olemassa, sen osinkotuloja ja näin liikennöitsijä olisi pakon
sanelemana maksanut saman osinkona.  On toki mahdollista, ettei osinkoa
anneta mutta se edellyttäisi ettei yhtiö tee voittoa.  Tietojeni mukaan se tekee.
Suurimpana osakkeenomistajana kaupungilla olisi ollut sananvaltaa osinkojen
myöntämisen osalta ja näin voinut hyvin valvoa etuaan. 
Eli lyhyesti sanoen, kaupunki olisi menettänyt aiemmat antinsa mutta saanut
ne ajan kanssa takaisin osinkotulona.  Tämä olisi ollut hyvä kauppa.   Mitään
ei siis olisi menetetty.  Erittäin hyvä tilanne kun verrataan nykyiseen.

Tilanne nyt kun tuki annettiin ja osakepantti annettiin pois.

Nytkun tuki myönnettiin ja osakepantti annettiin pois niin jälleen ovat nuo
kaksi vaihtoehtoa mutta nyt kakkosvaihtoehto on ihan eri mittakaavassa
ja nyt kaupunki on se joka menettää.  Nyt ei ole edes osakepantteja.
Nyt miljoonien menetyksille on annettu hyvät edellytykset.

Vaihtoehto 2 ilman osakepanttia (nykyinen tilanne)  Konkurssi.  Yhtiö menettää
laivan (jota se ei siis konkussin jälkeen enää tarvitsisi muutenkaan).  Omat
takaukset pidetään muuttamalla esim. Monacoon vaikka Häkkisen ja Räikkösen
naapuriksi.  Mikään muu ei sitten muutukaan.  Paitsi tietty otetaan osinkoa
niistä kahdesta miljoonasta osakkeesta jotka juuri saatiin kaupungin
kassakaapista ulos sekä henkilökohtaisia vakuuksia on turha maksella
Monacosta asti.  Tämä on ihan suosittua tällaisessa tilanteessa.
Nehän eivät ole nyt kaupungin kassakaapissa osakepanttina.
Ne pyydettiin pois ja ne annettiin pois.  Ihan laillinen ja fiksu pyyntö.

Eli yhteenvetona sanoisin, että se joka tiesi miten paljon heikensi kaupungin
asemaa ja miten saattoi antaa laivaliikenteelle lopun jos hyväksyi tukipaketin
sekä osakepanttien poiston, niin ei ole mikään ihme jos "ärähtää" kaupungin-
valtuuston kokouksessa.  Osala oli ainoa joka selkeästi sanoi, että "minä olen
toista mieltä ja tämä päätös varmentaa laivaliikenteen loppumisen RG-linen
osalta helpommin kuin tukipaketin hylkääminen.  Osala oli tuossa aivan oikeassa.

Kertokaa toki jos olen väärässä.

Ainoa toivo kaupungin kannalta on enää se, että päätös oli lainvastainen ja
se on pakko kumota.
« Last Edit: 16. 12. 2007 16:04 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2126 on: 16. 12. 2007 14:02 »
Olet ihan oikeassa. RG-Line menee todellakin konkurssiin lyhyen ajan sisään tai sitten se osakkeet piti saada pois sen takia, että Rabbe on löytänyt niille ostajan.

Kaupunkia ei pelasta edes päätöksen kaatuminen oikeudessa sillä ymmärsin Håkan Nordmanin uhittelusta päätöksen jälkeen, että kaupunginhallituksen on tarkoitus panna päätös toimeen vaikka se ei ole vielä lainvoimainen. Eli suomeksi sanottuna Rabbe saa osakkeensa huomenna ja arvatkaa kolme kertaa antaako ne takaisin sitten kun päätös valituksen vuoksi kaatuu. Se onkin ihan mielenkiintoinen tilanne kun päätös on toteutettu, mutta sitä ei pystykään perumaan.

Offline Hertta

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 662
  • Monikulttuurisuus on voimaa
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2127 on: 16. 12. 2007 15:03 »
Professionaalille huomautan sen, että politiikka on hyvin inhimillistä. Suomen kommunistisen puolueen entinen puheenjohtaja ja vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtaja, entinen liikenneministeri Jarmo Wahström rakastui
Vaasan kokoomuksen johtoryhmään ja valtuustoryhmään kuuluneen sekä entiseen kansanedustajaehokkaaseen Liisa Mättöön ja rakkaus senkun moksehti yli puoluerajoen ja siinä
kaksi minää muuttui meiksi. Näinkin inhimillistä politiikka voi olla.

Politiikassa on inhimillisiä ihmisiä ja ihmisiä joilla on myös tunteet kohdallaan. Pro Vaasan politiikka on ollut johdonmukaista vaasalaisten puolesta puhumista ja on tuonut selkeästi kantansa RG Linen
asiassa ja monissa muissa kysymyksissä. Tämä linja jatkuu Vaasan kehittämiseksi ja siihen on vaasalaisilta hyvä tuki. Nyt eletään kuin pellossa, kun  suhdannehuippu on tuonut ylimääräistä rahaa kaupungin kassaan, se raha pitää nyt polttaa. Nyt se olisi surutta lapioitu RG Linelle eikä olisi riittänytkään. Ensi vuoden  talousarvioon saatiin n. 60 virkaa sosiaali- ja opetuspuolelle. Jos nämä rahat olisi lapioitu kauppaneuvos Rabbe Grönblomille, niin ei olisi ollut mahdollista näiden virkojen perustaminen. Jos ne olisi perustettu kaikesta huolimatta niin menoja sosiaalipuolella olisi pitänyt leikata ja rajusti.

Valtiosihteeri Sailas luki kovat luvut talouden näkymistä. 1980-luvun lopulla ennustettiin talouslamaa, ei sitä kukaan kuunnellut. Sitä seurasi lama. Jos lama toivottavasti ei tule, tulee kuitenkin suhdanne taantuma. Ollaan nyt jo syöty tulevaisuutta yli varojen. Mitä sanomme, kun suhdannetaantuma syö kaupungin verotuloja. Kaikelle löytyy aina perälauta. Korkeasuhdannetta seuraa taantuma. Meidän on siihen varauduttava. RG Linen asiat on erittäin hyvä opetus miten
asioita ei saa hoitaa.

Sitten minä ja me. Marksismi hylkäsi individualisten näkemyksen ja loi filosofian opin joukoista.
Opetettiin 70-luvulla halveksimaan minää, on vain joukot jotka vallankumouksen. Ei ole yksilöitä on vain joukkoja. Sitten tuli muotiin sanonta,  se on vain yksittäistapaus. Siihen ei voi ottaa kantaa, eli ottaa yksilöstä vastuuta. Meillä oli tämä sosialistinen joukkoteoria ja uusliberalismi ja molemmissa ei oteta huomioon yksin surua ja murhetta. Nyt on yrittämässä näiden kahden  raunioille tulla kommunitäärinen näkemys, joka että rahalla on vastuu myös yksilöstä.

Politiikan tulee olla sellaista, että se ottaa myös yksilöstä (subjektista) vastuun ja että ihmisellä on subjektiivisia oikeuksia ja päättäjällä on vastuu myös yksilöstä.

Pentti Suksi

Pentti Suksi


Tämä Pentti Suksen kirjoitus kuvaa todella hyvin miksi puolueet ovat vasemmalla muuttuneet. Porvaripuolueet ovat kautta aikain olleet itsekeskeisiä ja omaneduntavoittelijoita, se ei ole uutta sillä puolella rintamaa. Mutta tämä sama sairaus vaivaa nyt koko vasemmistoakin. Mikä näkyi hyvin tässä RG Line prosessissa Moisio, Vehkaoja, Rauhala, Hellman ja Mia Petra Kumpula Natri ym. heidän toiminnassaan ei olut tietoakaan näiden puolueiden ideologiasta ja aatteesta. Pelkkää henkilöpolitiikkaa ja kähmintää.
« Last Edit: 16. 12. 2007 15:03 by Hertta »

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2128 on: 16. 12. 2007 19:07 »


Tämä Pentti Suksen kirjoitus kuvaa todella hyvin miksi puolueet ovat vasemmalla muuttuneet. Porvaripuolueet ovat kautta aikain olleet itsekeskeisiä ja omaneduntavoittelijoita, se ei ole uutta sillä puolella rintamaa. Mutta tämä sama sairaus vaivaa nyt koko vasemmistoakin. Mikä näkyi hyvin tässä RG Line prosessissa Moisio, Vehkaoja, Rauhala, Hellman ja Mia Petra Kumpula Natri ym. heidän toiminnassaan ei olut tietoakaan näiden puolueiden ideologiasta ja aatteesta. Pelkkää henkilöpolitiikkaa ja kähmintää.

Henkilöpolitiikkaa ja kähmintää harrastaa jokainen ryhmä ja puolue, siitä ei päästä mihinkään.

Vain mittakaavat muuttuvat ja usein jopa lähes huomaamattomiksi, niinkuin postisi todistaa.

Henkilöön viittaat nimittäin juuri tässäkin osatotuudessa, joka varsinaisesta vasemmiston tilasta tuskin kertoo pätkääkään.

Nimittäin ajat muuttuvat, myös ihmiset, sekä niiden muodostamat ryhmittymät.

Kommari ideologiastasi huolimatta, uusi vasemmisto näyttää perinteisen kapinan logiikan sijaan
ottaneen askelen yhteistyön suuntaan ja silloin yleensä tämä harrastamasi henkilöpolitiikka loppuu
ja ratkaisut alkaa.

Ja nimenomaan yhteisön ratkaisut, eikä henkilön ratkaisut.

Varsinaiseen Rabbekappaleeseen liittyen, jonka neula näyttää juuttunut paikalleen,
voimme todeta vain yksinkertaisen ja helpottavan totuuden.

Mitään ei ole vielä hävitty.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2129 on: 17. 12. 2007 09:09 »
Tänään klo 16 kh:ssa:
Quote
140   10.12.2007   717 / 2007   MERENKURKUN LIIKENTEEN JATKUVUUS –
         RG LINE OY AB:N JÄLLEENRAHOITUS/ KAUPUNGIN
         SAATAVAT / RAHOITUSJÄRJESTELYT

         Päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut
         lainvoiman (KunL 98 §).

         Tiedotetaan taloustoimelle, kaupunginlakimiehelle, Rabbe
         Grönblomille, RG Line Oy:lle, Finnveralle, Sampopankille,
         Nordealle ja Länsi-Suomen lääninhallitukselle.

Laki sanoo näin:
Quote
98 §
Päätöksen täytäntöönpanokelpoisuus

Päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon.

Tuli vaan mieleen, että jos EU kieltäisi tämän rahtiliikennetukipaketin ja vakuutena olleet osakkeet jo tänään luovuttettaisiin, niin...

Olisi varmaan syytä harkita toimeenpanossa valtuuston päätöksen lainvoimaisuuden odottamista.
« Last Edit: 17. 12. 2007 09:09 by Tapio Osala »

Offline suoraan asiaan

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 252
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2130 on: 17. 12. 2007 09:09 »
Oliko tämä jonkinlainen vihjaus siitä, mitä on tulossa vai kehoitus toimia?

21solmua

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2131 on: 17. 12. 2007 11:11 »
Onko joku tekemässä EU:lle valitusta? Osala ehkä? Syytä olisi!

majakka

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2132 on: 17. 12. 2007 12:12 »
Onko joku tekemässä EU:lle valitusta? Osala ehkä? Syytä olisi!
Vai Osala, höpö, höpö.

21solmua

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2133 on: 17. 12. 2007 15:03 »
Miten niin Höpö.Höpö. Osala on pätevä tyyppi. Kyllä sillä rahkeissa riittää.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2134 on: 17. 12. 2007 16:04 »
Miten niin Höpö.Höpö. Osala on pätevä tyyppi. Kyllä sillä rahkeissa riittää.


          Höpö, höpö..

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2135 on: 17. 12. 2007 16:04 »
Kun luen nimimerkki ”Fableable:n”  kirjoituksia hämmästyn usein. Kirjoitukset ovat myös saaneet aikaan sen että jouduin laittamaan omia ajatuksiani uuteen arvojärjestykseen. Se on kovin hyödyllistä itse kullekin, kiitos tästä.
Mutta omien ajatusteni uudelleenjärjestelyn ansiosta myös omat arvoni vahvistuivat entisestään. Kuten esimerkiksi seuraava:
Salailu on epädemokraattinen teko
Tapaus Rabbe on tuonut esille vakavan ongelman suomalaisessa demokratiassa. Vaikka meillä on vuonna 1999 solmittu laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta, jonka mukaan "viranomaisten Vaasanasiakirjat ovat julkisia, mikäli ei välitöntä vaara kansalaisten tai valtion turvallisuudelle ole mikä voisi oikeuttaa salailun.
Tulin enemmän ja enemmän vakuuttuneeksi että tässä tapauksessa julkisuusperiaatetta on rikottu täysin, sekä virkamiesten kuin kh:n että valtuuston jäsenien osalta. Käytännössähän tämä tarkoittaa Vaasassa hiljaista anti-demokraattisten käytösmallien hyväksymistä. Tätä seikkaa en voi hyväksyä.
En myöskään voi hyväksyä sitä että silmät suljetaan ja kädet pestään siitä mitä ehkä tulee tapahtumaan C. Expressillä. Minusta tämä on kaksinaismoralismia kauneimmillaan. http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ymp%C3%A4rist%C3%B6keskus+asetti+aluksen+siirtokieltoon+Vaasassa/1135228662374

Kunnioitan täysin EU-vastaista asennettasi, mutta en voi hyväksyä sitä että sovittuja kansainvälisiä sopimuksia kuten esim: EU:n ennakkoratkaisupyyntöoikeus ja vapaan kilpailun edellytys ja direktiiviä 75/439ETY ei noudateta Vaasassa. Tähän ei kenelläkään virkamiehellä eikä valtuutetulla ole oikeutta.
Katselin vielä tätä ns. Katajamäki/Moisio ratkaisuehdotusta ja vain oman mielenkiinnon vuoksi näitä kahden eri puolueen ohjelmia. Melkoinen ristiriita syntyy tästä puolueohjelmien ja tämän päätöksenteko prosessin suhteen. Sillä ei toki ole merkitystä tässä asiassa.


Hyvähän meidän on arvomaailmaamme miettiä. Uskon että valtuutetut ovat sitä myös miettineet  tämän tapauksen osalta päättäessään tuesta ohi puolueohjelmien
  Me suomalaisethan olemme  tunnetusti lainkuuliaista kansaa. Myös minä olen tähän ikään asti selvinnyt parkkisakoilla. Nekin ovat tulleet huolimattomuudesta, ei välinpitämättömyydestä lakia kohtaan.

 Mitä tulee EU:n säädösten ennakkotapauspyyntöön, pidän sitä tässä tapauksessa jokseenkin eriskummallisena, koska RG-line pakettihan ei sisällä samoja elementtejä esim. Italiassa olleeseen ”sanktio uhka” tapaukseen.  Sopimukset kilpailutuksestakin  täyttyy, ja tuki paketti on myönnetty  kilpailutuksen aikarajan umpeuduttua.  Mielestäni tällä joidenkin paketin vastustajien toimesta on vain haluttu yhdistää ja ynnätä kaikki mahdollinen, ja muuttaa se muka suoraksi tueksi RG-linelle. Näinhän ei kuitenkaan asianlaita ole.  Esim. ostopalvelusopimus, jossa maksetaan tuotetusta palvelusta samoin kuin ei tilittämättä jääneiden maksujen maksuaikatauluakaan viivästyskorkoineen ole EU-lainäsäädännön vastainen.   

  C-Expressin  myynnin eettisyydestä sen verran, että ihmettelen  kovasti sitä, että vastuu olisi muka Rabben, ja RG- line siten kaksinaismoralistinen?
Rabbe myi hyvän liikennekelpoisen laivan agentin välityksellä Attarille, joka todellisuudessa on laivajobbari, eikä laivojen romuttaja. Niin kuin aikaisemmin olen todennut tuskin kukaan meistäkään tarkistaa autoa myydessään ostajan kaikki motiivit ja taustat.. Monet  jobbarithan saattaa  myydä  huonoimmat autot  romuttamoon. Jotkut autonromuttajat suomessakin ovat syyllistyneet ympäristörikoksiin. Jos olet selannut uutisia, niin varmaan tietänet, että laiva  sai  ansaitsemansa  jatkon ja sillä tullaan seilaamaan vielä pitkään.

Surkuhupaisinta on, että taas nimenomaan EU säädöksillään teki C-Expressin liikennöinnin Suomessa ja Euroopassa  todella vaikeaksi. Siksi tietenkin sen myyminen Eurooppaan  kävi mahdottomaksi ja laivan hinta romahti. Olisi mielenkiintoista tietää, miten EU tulee nyt suhtautumaan niihin kymmeniin paljon vanhempiin 1960 luvulla valmistettuihin lauttoihin, joita seilaa ympäri Euroopan matkustajasatamia. Tuleeko EU:n sisällä nämä pienet varustamot toimimaan  ja vaihtamaa mm. uudet sprinklerijärjestelmät. ja miten valvonta onnistuu?   Veikkaan että niitä valvontaan yhtä ”tarkkaavaisesti”, kun EU: uusia ”uljaita” hevosteuraskuljetuksia.
 Eettisesti kyseenalainen tässä on vain  EU, joka rakentaa  massahallintasäädöksiään ja direktiivejään siten, että  koko luomakunta huokaa. Tuorein esimerkki siitä on minun tälläkin kritisoima EU:n logistiikkapolitiikka.  Nythän saimme siitä taas konkreettisen esimerkin, Kun EU on tuubittanut  hevosten teuraskuljetukset  muutamaan reittiin. Hevoset, nämä ihmisen ylimmät ystävät, sullotaan käsittämättömiin tiloihin, jossa niitä hakataan ja rääkätään  kuljettamalla  monia vuorokausia ilaman vettä ja  ruokaa ennen lopullista kuolemaansa. http://nettitv.mtv3.fi/authf/uutiset/id/117775.wmv?location=nettitv_uutiset
EU:han kierrättää nämä kuljetuksensa ohi  Itävallan, koska nimenomaan siellä tarkistaminen aina tehtäisiin.  Käsittämätöntä että meidän pitäisi tällaiselta kaksinalimoralistiselta EU järjestelmältä pyytää ennakkotapauksen tarkistamista asiassa jossa sitä ei edes tarvita.
Kiusantekoa on lähteä EU:hun valittamaan siitä että kaupunki jatkaa lainan takuuaikaansa RG-linen kanssa. Samalla sahataan omaan polveen.

Oltaisiin nyt edes vähän "puolalaisia" ja vaadittaisiin  EU;lta kerrankin jotain ,eikä vain "mallioppilaan tavoin huudettaisi kyllästymiseen saakka "opettaja, opettaja" tai Tuntematonta sotilasta  lainatakseni " Kyllä Herra, kyllä Herra.... Eli jo ennakon ennakon ennakkoon  ennakoitaisi, mitä saataisi tapahtua, jos EU:sta tulisi  joku tarkistus. Tuleehan se jos  sitä halutaan ja pyytämällä pyydetään. Tulos on sitten  byrokratia-lottoa, jossa emme  näe edes Aulis Gerlanderia. Vaikka Gerlanderia emme  näkisikään, veikkaisin voittoa  RG-linelle ja  Vaasan kaupungille. Vaikka näin tapahtuisikin, saataisi vahinko valituksesta RGL;n kaatumisena Vaasalle olla jo tosiasia.
Direktiivit muuttuu, kuin lottonumerot  ja EU:n päätöksistäkin voi  ja nimenomaan on SYYTÄ valittaa.
« Last Edit: 17. 12. 2007 18:06 by fableable »

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2136 on: 17. 12. 2007 17:05 »
Ihmettelen sitä, että tänään kaupunginhallituksessa käsitellään kauppaneuvos Rabbe
Grönblomin kirjettä että RG Line vapautettaisiin kaikista myöhästymiskoroista???
Kirje on päivätty 27.11.2007 eli tuokin pitänyt valtuustolle tiedoksi. Tämä RG Linen
satama- ja tavaramaksut koplattiin yhteen taktisesti, niin jäi hieman epäselväksi, mitä itseasiassa valtuusto päätti. N yt on kysymys että hyväksytäänkö tänään Grönblomin kirje viivästyskoroista?

Pentti Suksi

Offline sähköjänis

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 521
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2137 on: 17. 12. 2007 18:06 »
Järjen voitto tarkoitti, että enemmistö laittoi pänsä pensaaseen.

Voihan vee, mitä logiikkaa

Vaasan viholliset jatkakaa....

Offline suoraan asiaan

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 252
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2138 on: 19. 12. 2007 06:06 »
Yle Pohjanmaa eilen
Merenkurkun liikenteen rahoitus on turvattu lähivuosiksi. Ruotsi on tänään varmistanut tukevansa Merenkurkun liikennettä kahtena seuraavana vuonna samalla summalla kuin Suomi eli yhteensä 500 000 eurolla.

Vaasan kaupunginhallitus hyväksyi varustamo RG Linen tervehdyttämispaketin maanantaina.

Heti tiistaina Vaasan kaupunki, Finnvera, Sampo Pankki ja Nordea allekirjoittivat pakettiin liittyvät asiakirjat.

Länsi-Suomen lääninhallitus voi nyt hyväksyä varustamon jättämän tarjouksen liikenteen hoitamisesta jatkossa. Uusi sopimus on määrä allekirjoittaa vielä tämän vuoden puolella.

21solmua

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2139 on: 19. 12. 2007 08:08 »
Tervehdyttämispaketti? Ruotsissa uutisoitiin, että RG-line sai saneerauspaketin?

En ole koko prosessin aikana kuullut, että kysymyksessä ei ollutkaan tukipaketti vaan tervehdyttämispaketti, siis yhtiön saneerauspaketti!

Mielenkiintoista. Milloinka yhteiskunnan velvollisuuksiin on kuulunut saneerata joitakin yksityisiä yrityksiä?

Keskustelu tulee varmaan jatkumaan asiasta. Kysymyksessä ei ole kuitenkaan julkisen keskustelun alla oleva ns. yrityssaneeraus? tai velkasaneeraus!

Oliko kysymyksessä kuitenkin myös yksipuolinen yrityssaneeraus. Mitä sanoo Belurisk?

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2140 on: 19. 12. 2007 09:09 »
Ruotsista tuleva tuki Merenkurkun matkustajaliikenteeseen on ns. ylimenokauden tukitoimi. Määräaika on 2 vuotta, jonka jälkeen liikenteen pitää olla yhtiölle kannattavaa. Eli rahdista saatavat tulot kattavat matkustajaliikenteen kustannukset.

Offline pöh

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 283
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2141 on: 19. 12. 2007 19:07 »
On erikoista, että keskustelu on laantunut juuri nyt, kun on käynyt selväksi, että Katajamäki-Moisio- paperi on osoittautunut kaupungin kannalta lähes 300t€ huonommaksi kaupungin kannalta, kuin aiemmin Kh:n tekemä sopimus!

Rabben omavelkainen takaus aleni em. määrän!

Mitähän ko herrat ovat ajatelleet?

Mitä Vehkis? (Joka ei näytä vaivautuvan vastaamaan hänelle esittämiini kysymyksiin)

Entäs Osala? Ei näytä tekevän sitä täällä!

Kertoo asiasta varmaan pro vaasan edustajillekin?
« Last Edit: 19. 12. 2007 19:07 by pöh »

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2142 on: 19. 12. 2007 19:07 »
Vaikkei asia minulle kuulu niin tulihan tuo selväksi jo aiemmin, että se Moisio-
Katajamäki ehdotus on huonompi.  Osala huomasi sen heti ja sanoi julkisesti
valtuuston kokouksessa teeveessä
kohdassa 140 osa 2 koko vaasalaiselle kansalle.

Juttelin tässä erään RKP:n valtuutetun kanssa ja näyttää siltä, että tämä
on melkein uskonasia.  Valtuutetut uskoivat, että tuo päätös pidää laivan
paremmin pinnalla kuin tuen hylkääminen.  Olen koko ajan ollut Osalan
kanssa tässäkin asiassa samaa mieltä, että laiva uppoaa nyt paremmin.
Perusteluni http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/index.php?topic=1565.msg31984#msg31984
jossa kerron melko tarkkaan miksi uskon sen olevan niin.

Mutta valtuutetut todellakin uskovat, että laiva pysyisi tuen varassa
paremmin pinnalla. 
« Last Edit: 19. 12. 2007 19:07 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2143 on: 19. 12. 2007 20:08 »
Kyllä vähänkin yritysmailmaa tunteva tietää, että silloin kun yrittäjällä on riskit oman yrityksen menestymisestä, niin hän tekee kaikensa yrityksen toiminnan säilyttämiseen kannattavana. Vasta silloin kun yrittäjä onnistuu siirtämään riskit pois itseltään voi tapahtua ennalta-arvaamattomia toimia.
Oletetaan ettei suunnitellut rahtisopimukset synny Vaasa - Umeåreitille, vaan menevät eteläiseen Suomeen, josta on edullisemmat kuljetuskustannukset kokonaisuuden kannalta. Silloin siirtyy myöskin muuta rahtiliikennettä sinne.

Silloin punnitaan todellinen partiopoika toiminta ja Vaasan kaupungin valmistelevat virkamiehet. Saanee myös Vaasan kaupunginvaltuustokin osansa.

belurisk

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2144 on: 19. 12. 2007 23:11 »
Nimimerkille "21solmua". 

En tiedä mitä tarkoitat yksipuolisella yrityssaneerauksella.
Näitä termejähän viljellään julkisuudessa lehdistössä sekä täällä foorumissa "mennen tullen" ja kovin kepeästi.
RGL:n osalta on kirjoitettu:
- jälleenrahoituksesta ja jälleenrahoituspaketista tai - ratkaisusta
- tukipaketista
- tervehdyttämispaketista
Yritys- tai velkasaneeraustermejä en itse ole huomannut.
Toimenpiteinä ne olisivat astetta rankempia, kuin nyt toteutuvat toimet.

Kaupungin tiedottamisessa on toivomisen varaa edelleenkin.  Eli miten nyt sitten jatkossa toteutuu tämä ns. "kaupungin kontrolli tai seuranta" RGL:n hallintoelimissä.  Mieleeni jäi jotenkin, että kaupungilla olisi edustus ja mahdollisuus seurata sekä saada suoraa tietoa.  Olisiko se kaup:n edustaja sitten virkamies vaiko luottamushenkilö??

Spekuloinnit Merenkurkun liikenteen ja RGL:n ympärillä näyttävät jatkuvan.  Itselläni ei ole sellaista verkostoa eikä tietolähteitä, että voisin spelulointiin osallistua.

Toimijat toimivat ja kehitystä sekä tilannetta voi itse kukin seurata.
Toimijoita ovat myös tarkastuslautakunta sekä poliisi tutkinnan suorittajana.
Valitusprosessin käynnistymisestä ei ole tietoa.

Arvioisin, että valtiolliset tuet vuosille 2008-2009 yhteensä 1,0 Meuroa sekä Vaasan kaup:n enemmänkin kuin runsas ja reilu kädenojennus laivayhtiölle velvoittaa - toivottavasti myös kannustaa korjaamaan asioita.
Nyt tulisi siis pääomakuluja vapautua toimintaan ja sen kehittämiseen.

Rahtisopimukset nyt tai tulevaisuudessa eivät niinkään helposti siirry esim. Etelä-Suomen (tai muihin) satamiin.  Pakottavissa tilanteissa muutoksiin reagoidaan ja mikään ei ole vaikeampaa kuin
tulevan ennustaminen.

Edelleenkin olen sitä mieltä, että RGL-tapauksessa ei tule ohittaa, vähätellä tai saati sitten unohtaa kaikkea siihen liittyvää moitittavaa ja puutteita, joita täälläkin foorumilla on käsitelty laajasti.  Sen kaltaisen toiminnan ei kukaan kaupunkilainen toivo jatkuvan, missään muodossa eikä missään muussakaan asiassa.
Avoin ja salailematon tiedottaminen on tärkeää.
« Last Edit: 19. 12. 2007 23:11 by belurisk »

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2145 on: 20. 12. 2007 00:12 »
Kyllä oltte pessimististä porukkaa. Taas aloitetaan sama kierros uudelleen ja luetellaan jos  ja jos ei saada rahtisopimuksia ja  jos ei tule siitä ei tätä, ja tämä on huonompi kuin se sopimus jne.
 
Eikö  PRO Vaasa ollut  aikoinaan  Vaasan FUTURA II;sen  lainoitusta vastaan, kun se ei pitänyt ollenkaan kannattaa? Mikäs tämä Futura III sitten on?   http://www.vaasaparks.fi/documents/key20071220020337/dokumentit/F3asemap060707.pdf

"Partiopoika" kyvyt Rabbe on osoittanut jo  aikapäiviä sitten.  Ei tällä kukaan  huomaa mainita, että  Rabbe Grönblom nostaa sijoitustaan RG-Line yhtiössä yli viiteen miljoonaan euroon. Grönblom lisää sijoitustaan lähes neljällä miljoonalla.

« Last Edit: 20. 12. 2007 00:12 by fableable »

21solmua

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2146 on: 20. 12. 2007 06:06 »
Eiköhän omistajan ole ollut syytäkin partiopoikana nostaa osuuksiaan yhtiössä. Velkaa 11,2 miljoonaa euroa!

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2147 on: 20. 12. 2007 07:07 »
"Partiopoika" kyvyt Rabbe on osoittanut jo  aikapäiviä sitten.  Ei tällä kukaan  huomaa mainita, että  Rabbe Grönblom nostaa sijoitustaan RG-Line yhtiössä yli viiteen miljoonaan euroon. Grönblom lisää sijoitustaan lähes neljällä miljoonalla.

Tämä Rabben sijoitus onkin ihan mielenkiintoinen aspekti johon olisi kiva saada lisäselvityksiä. onko todellakin RG-linen osakepääoma tarkoitus nostaa lain sallimasta minimistä toiminnan laajuuden mukaiselle tasolle ? Täytyy muistaa, että jos tulisi konkurssi, menettää yrittäjä sijoituksensa eli tämän osakepääoman. Jos tämä korotettaisiin todellakin muutamalla miljoonalla, olisi se mitä suurimmassa määrin yhtiön toiminnan jatkuvuutta turvaava tekijä.

Toisaalta taas luulen, että kyseessä onkin itseasiassa Rabben aiemmin RG-Lineltä omiin tarkoituksiin siirtämän ns. konserniavustuksen palauttaminen, jota on vaadittu palautettavaksi ainakin viimeiset kaksi vuotta ilman tulosta. Lisäksi voi olla kyse emoyhtiön lupaamasta ns. konserniavustuksesta jota ei kuitenkaan ole koskaan maksettu emoyhtiön maksukyvyttömyydestä johtuen. Tai sitten kyse on molemmista... Niin tai näin. Tähän kuvioon olisi kiva saada selvyys.

21solmua

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2148 on: 20. 12. 2007 07:07 »
Viimeaikoina ei KH:n esityksissä puhuttu mitään kaupungin äänetömän "yhtiömiehen" roolista RG-linen hallituksessa. Onkohan sellainen tulossa? Jos on, niin onko tuo henkilö esim. herra Kouhi?
Tuohonkin olisi mukavaa saada vastaus, kuinka kaupungin etua nyt sitten tiukemmin valvotaan hallituksesta käsin. RG-linen hallitushan on "kapea" alainen perhehallitus, joka tekee nopeasti päätöksiä ja tuskin  kokoontuu virallisssa merkeissä. Ja olisihan se mukava tietää, että valvooko myös kaupugin edustaja, että Konsernin kassasta maksetaan "oikeasti" konserniavustus yhtiölle. Tuossa on nyt sitten todella valvomista, että luvatut satama, rahti ja takausmaksut eivät enää eräänny, vaan ne suoritetaan heti pois. Samalla katsotaan, että vanhat maksut maksetaan lyhennysohjelman mukaisesti. Tuki- ja takaukset edellyttävät tällä kertaa, että tosiaankin sovittuja EHTOJA NOUDATETAAN!!!!!!! Ettei rästejä jälleen ole kesäkuussa 2008. Sillä KH:n nyt ryhdistäytyessä ne ilmeiseti pannaan sitten ulos-ottoon heti kuten asiaan kuuluu? Tämä olisi uskottavuuden tae!

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2149 on: 20. 12. 2007 08:08 »
Lainaus Matti Meikäläinen

Quote
Toisaalta taas luulen, että kyseessä onkin itseasiassa Rabben aiemmin RG-Lineltä omiin tarkoituksiin siirtämän ns. konserniavustuksen palauttaminen, jota on vaadittu palautettavaksi ainakin viimeiset kaksi vuotta ilman tulosta.

Juuri näin se 2,5 milj.euroa joka aikoinaan otettiin emoyhtiöön palautetaan nyt,eli mitään tällaisia manööverejä ei olisi tarvinnut käydä mitä on nyt ollut menossa jos rahat olisivar saaneet olla siellä  missä ne olisvat kuuluneetkin eli RG kassassa.

Offline sähköjänis

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 521
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2150 on: 20. 12. 2007 10:10 »
Oletetaan ettei suunnitellut rahtisopimukset synny Vaasa - Umeåreitille, vaan menevät eteläiseen Suomeen. 
Silloin punnitaan todellinen partiopoika toiminta ja Vaasan kaupungin valmistelevat virkamiehet. Saanee myös Vaasan kaupunginvaltuustokin osansa.

Välilä tuntuu, että jotkut tätä toivovatkin. Pääsisittepä viisastelemaan, notta "mitä me sanottiin".

Yrittäkää ny jo saatana hyväksyä se tappio.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2151 on: 20. 12. 2007 10:10 »
Eiköhän omistajan ole ollut syytäkin partiopoikana nostaa osuuksiaan yhtiössä. Velkaa 11,2 miljoonaa euroa!

   Voisitte hieman ehkä tarkistaa logiikkaanne. Logiikkanne mukaan Rabbe sijoittaa siis yli 4 miljoonaa konkurssiin. Ei tunnu paljon painavan se että liikenne merenkurkun yli sujuu koko ajan hyvin ja keskeytyksittä, ja Vaasa saa tuloja. Sen sijaan kiinnostaa mitä rahoja Rabbe  RG-lineen sijoittaa. Minun tulkintani on, että sijoitetut rahat tulevat ”oikeasta” sukanvarresta, ei ”vasemmasta”.
Jos tuo ”kaupungin äänetön yhtiömies”  RG-lineen valittaisiin, jo tällä nousisi hirveä HALOO siitä, että nyt me ollaan sitten täysin Rabben talutusnuorassa.
Kyllä kai maksut voi valvoa ihan vain katsomalla eräpäivät. Niinhän se olisi ollut tähänkin asti mahdollista, mutta kun niin ei ole tehty.

Uskoisin näin, että Rabben intohimo ei ole seilata Vaasa-Uumaja väliä. Hän tekee sitä kotiseutunsa edun takia, ja yrittää saada menneistä vaikeuksista huolimatta bisneksen pyörimään. Hänen kiinnostuksensa bisneksessä ovat muualla. Siksi pohdinkin, rajansa ehkä kaikella. Kun vain tarpeeksi valittaa ja lyö kapuloita RG-Linen rattaisiin, voipi  bisnesmies tehdä tulevaisuudessa siirtymäajan tukien loputtua asiasta johtopäätökset. Maksaa sen kaupungin takaaman 2,7 millin lainansa, ja siirtää RG I;sen  ja verotulot Kaskisiin, 

Vaasan seudun menestykselle ja tulevalle kehitykselle on tärkeää liikenteelliset mahdollisuudet, niin lento, juna kuin laivaliikenteessä.  Mielestäni meidän tulisi ymmärtää se tosiasia, että meitä on EU;n puristuksessa  onnistanut  ainakin yhdessä asiassa. Meillä on (ainakin vielä) ”oma” laivayhtiö RG_LINE.
« Last Edit: 20. 12. 2007 10:10 by fableable »

21solmua

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2152 on: 20. 12. 2007 11:11 »
Kyllä eräpäivät ovat olleet RG-linen laskuissa tiedossa ja satamakapteeni on yrittänyt periä niitä, mutta turhin toivein. Kuulemma myös kaupunginjohtaja Lumio on soittanut yhtiölle ja pyytänyt heitä hoitamaan maksunsa, mutta turhaan. Lopuksi ovat ilmeisesti menettäneet toivonsa. Sen jälkeen on 2006 alettu puhumaan keskeneräisen rahoituspaketin takia ei ole tarvinnut maksaa tavaramaksua eikä sitä ole voinut periä, niinkuin säännöt olisivat edellyttäneet. Eihän 2006 ole vielä edes puhuttu tukipaketista! Silloinhan vielä sopimuskautta on ollut voimassa 1,5 vuotta??!!!
Sitäpaitsi tuo "uskottu" mies olisi raportoinnin kannalta kuitenkin hyvä asia. Todella "oma" laivayhtiö. Hyvä Faleable!  Tämähän on signaali kansalaisille. Ei ole hätää suorttaa tonttivuokria. Ei niistä tule edes yliaikakorkoa saatikka niille voi jopa saada 3 vuoden maksuajan.
 Hienoa tämä eriarvoisuus tässä markkinatalousyhteiskunnassa!

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2153 on: 20. 12. 2007 11:11 »
Lainaus fableable

Quote
Hän tekee sitä kotiseutunsa edun takia, ja yrittää saada menneistä vaikeuksista huolimatta bisneksen pyörimään. Hänen kiinnostuksensa bisneksessä ovat muualla. Siksi pohdinkin, rajansa ehkä kaikella. Kun vain tarpeeksi valittaa ja lyö kapuloita RG-Linen rattaisiin, voipi  bisnesmies tehdä tulevaisuudessa siirtymäajan tukien loputtua asiasta johtopäätökset. Maksaa sen kaupungin takaaman 2,7 millin lainansa, ja siirtää RG I;sen  ja verotulot Kaskisiin, 



Tuota tuota... jos tosiaan lähtee... meetkö perässä?

Offline präntööläinen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 226
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2154 on: 20. 12. 2007 11:11 »
Kun aikaisemmat ulosottokelpoiset tavaramaksut (jotka siis eivät koskaan olleet Babben rahoja) nyt muutettiin lainaksi, jolla ne kai maksettiin korottomina pois, niin muuttuiko samalla niiden etuoikeusjärjestys konkurssissa? Nythän on enää ksyeessä kaupungin tavallinen laina köyhälle partiopojalle?

Sitä myös ihmettelin mitä Moisio-Katajamäki kuvittelivat parantavansa? Vain omaa egoa? Taisi Rabbella olla leveä hymy kun tuon kompromissin kuuli....

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2155 on: 20. 12. 2007 11:11 »
Sitäpaitsi tuo "uskottu" mies olisi raportoinnin kannalta kuitenkin hyvä asia. Todella "oma" laivayhtiö. Hyvä Faleable!  Tämähän on signaali kansalaisille. Ei ole hätää suorttaa tonttivuokria. Ei niistä tule edes yliaikakorkoa saatikka niille voi jopa saada 3 vuoden maksuajan.
 Hienoa tämä eriarvoisuus tässä markkinatalousyhteiskunnassa!


Tässä pätee tietenkin kultainen lause; Poikkeus vahvistaa säännön.
RG-line on tässä tapauksessa se poikkeus. Tietenkin, jos kaupungin tonttivuokralaisella on esittää samanlaiset paragrafit vaikeuksistaan, vieläpä niin että kaupungin toimet ovat osasyy maksuvaikeuksiin, esim. niin kuin RG-Linella (katteettomat  matkustaja ennusteet), niin mikä ettei?  Jos vuokralaisen toiminta  on suhteessa  edes 0,1 promillen luokassa  yhtä tärkeä Vaasalle, kuin RG-line, olisi Vaasan kaupungin syytä antaa vuokralaiselle sama signaali, ja ilman muuta neuvotella  kelvollinen takaisinmaksuohjelma.
« Last Edit: 20. 12. 2007 12:12 by fableable »

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2156 on: 20. 12. 2007 16:04 »



rahalla ei ole sielua eikä kotimaata, ei ole koskaan ollut ja ei tule olemaan. Raha on sontaa jota levittää että sitä lisää.

maksakoot ne jotka haluavat merenkurkussa seilata, miksi minun veronmaksajana pitää sitä maksaa?


Kotiseutua vailla oleva ja -rakkaudeton

Pentti Suksi

             Kerrankin Ten Points. P. Suksi. Eli tässä mielessä moni ajattelee samoin.

             Elikkä rahan lisäämiseen liittyen Se kuulunee aina Kapitalismiin
             Mutta Duunaripuolella, lähinnä Hyvään Toimeentuloon ja Yltäkylläisyyteen.

             Valmiuksista joudumme tosin maksamaan, tarvihe niitä, eli ei
             aina Oopperoista Uimahalleihin saakka, joten veronkanto liittynee
             enemmänkin yleiseen kehitykseen, kuin tarpeeseen.

             Ja siinähän Talousnerojen täyttämä Virkakoneistomme pistänee
             todistettavasti parastaan, tosin "vähän" kuntalaisiaan hyödyksi käyttäen..

             

           

foliohattu

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2157 on: 20. 12. 2007 21:09 »
Fableaple se jaksaa istua Rabben sylikoirana ja heiluttaa häntäänsä. Näin näyttää olevan, että virkamies ei ymmärrä bisnesmaailmasta yhtään mitään.

Jos konsepteja ei muuteta niin lähin rahakamari on aina  kaupungin hallintotalo RG Linelle.
Fableaple, rahalla ei ole sielua eikä kotimaata, ei ole koskaan ollut ja ei tule olemaan. Raha on sontaa jota levittää että sitä lisää. Tämä on kapitalismin perusidea. Fableapplen mielestä, kun ei minulla ole rahaa eikä velkaa, niin eihän minulla ole kotiseutuakaan, enkä voi rakastaa kotiseutuani!!!! Kotiseuturakkaudettomana ihmisenä minulle itselleni on aivan yksi lysti onko merenkurkussa liikennettä vai ei. Jos oikein rehellisiä ollaan, niin en ole koskaan sitä tarvinnut. maksakoot ne jotka haluavat merenkurkussa seilata, miksi minun veronmaksajana pitää sitä maksaa?

Kotiseuturakkaudesta ei kukaan tee bisnestä vaan rahasta ja viidensadan euron setelillä ei ole kotiseutua. Myllyn siilot makaa kotiseuturakkaudesta lahonneina, rautatien varsi on kotiseuturakkaudesta kuin entistä Neuvostoliittoa, Mansikkasaari makaa vasemmistoliiton muistomerkkinä, sieltähän 1945 piti alkaa työväen vallakumous, SKDL  ja SKP masinoi lakon ja neuvostotoverit sen äkkiä lopetti
ja joka lakkopäivän piti lakkolaisten tehdä ilmaiseksi sisälle. Itäsaksalainen ruostunut seula
on sosialismin muistomerkkinä Vaasassa . Että vaalitaan kotiseuturakkautta.

Kotiseutua vailla oleva ja -rakkaudeton

Pentti Suksi

Pentti Suksi kirjoitti asiasta sekä asian vierestä erittäin hyvin. Eipä tuohon voi paljoa lisätä.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2158 on: 20. 12. 2007 21:09 »
Fableaple se jaksaa istua Rabben sylikoirana ja heiluttaa häntäänsä. Näin näyttää olevan, että virkamies ei ymmärrä bisnesmaailmasta yhtään mitään.

Jos konsepteja ei muuteta niin lähin rahakamari on aina  kaupungin hallintotalo RG Linelle.
Fableaple, rahalla ei ole sielua eikä kotimaata, ei ole koskaan ollut ja ei tule olemaan. Raha on sontaa jota levittää että sitä lisää. Tämä on kapitalismin perusidea. Fableapplen mielestä, kun ei minulla ole rahaa eikä velkaa, niin eihän minulla ole kotiseutuakaan, enkä voi rakastaa kotiseutuani!!!! Kotiseuturakkaudettomana ihmisenä minulle itselleni on aivan yksi lysti onko merenkurkussa liikennettä vai ei. Jos oikein rehellisiä ollaan, niin en ole koskaan sitä tarvinnut. maksakoot ne jotka haluavat merenkurkussa seilata, miksi minun veronmaksajana pitää sitä maksaa?

Kotiseuturakkaudesta ei kukaan tee bisnestä vaan rahasta ja viidensadan euron setelillä ei ole kotiseutua. Myllyn siilot makaa kotiseuturakkaudesta lahonneina, rautatien varsi on kotiseuturakkaudesta kuin entistä Neuvostoliittoa, Mansikkasaari makaa vasemmistoliiton muistomerkkinä, sieltähän 1945 piti alkaa työväen vallakumous, SKDL  ja SKP masinoi lakon ja neuvostotoverit sen äkkiä lopetti
ja joka lakkopäivän piti lakkolaisten tehdä ilmaiseksi sisälle. Itäsaksalainen ruostunut seula
on sosialismin muistomerkkinä Vaasassa . Että vaalitaan kotiseuturakkautta.

Kotiseutua vailla oleva ja -rakkaudeton

Pentti Suksi

 Minä "Rabben sylikoira” heh… tämä oli hyvä.

Vakavasti ottaen, RGL:n konseptista; Pentti Suksi pitää sitä vääränä.  Miksiköhän?
Paljon puhuu Pro-Vaasa yhteisöstä se, että  pj. antaa  ymmärtää että "on aivan yksi lysti onko merenkurkussa liikennettä vai ei.. " Siis ei merenkurkun liikennettä, ei  Futuraa, ei kehityviä verotuloja Vaasalle. Oikein "Pro" ohjelmaltahan se tuntuu.

Niille joille sillä on väliä, mkä olisi se toimivampi konsepti?

RG-Line liikennöi Ro-Ro aluksella. EU;n puristuksessa  Ro-Ro/matkustaja liikenne on huomattavasti kasvanut. Tästä osoituksena Finnlinesin hieno viiden RO-RO matkustaja-aluksen uutuuslaivasto. Myös toiset varustamot mm. Viking Line on tilannut uuden Ro- Ro aluksen. Tuntuu siis siltä, että osin ainakin suurien ja pienempien matkustaja-autolauttojen aika on Suomen ja Euroopan vesillä ohi. Minä ainakaan en keksi mitään muuta konseptia tällä rahti ja matkustajavolyymillä, kun mitä RG-Linella jo on.  Eihän tämä nykyinen konsepti sitä paitsi ole RG Linen ongelmien syy. Päinvastoin. Mielestäni se on myös ainoa vaihtoehto millä tulevaisuudessa pystytään  kannattavasti ympärivuotinen matkustajaliikenne hoitamaan.

Täällä on ehdoteltu rahti ja matkustaja liikenteen erottamista toisistaan.  Jos matkustajamäärä pysyy merenkurkussa tällaisena, tai vähäsen nousisikin, en minä ainakaan voi kuvitella, että jollain varustamolla on varaa pitää alusta miehistöineen ja satamamaksuineen ympäri vuoden kiinni siinä? Matkustajaliikenteen osalta on esitetty ”kesäliikennettä”. Sehän palvelukonseptina vasta kyseenalainen on.  Kuvitteellinen varustamo joka siihen lähtisi, pitäisi käsitykseni mukaan olla suhteellisen suuri, että sillä olisi alukselle sitten talvella jotain muuta käyttöä. Eihän miljoonien investointeja voi tyhjänpanttina suurinta osaa vuotta makuuttaa.
 Kantosiipi, kaksirunkoiset jetit tai ilmatyynyalukset ovat visioina lähinnä vitsejä, koska alusten hinnat ovat todella hulppeat verrattuna nykyiseen toimivaan liikenteessä olevaan kalustoon. 

Niin Pentti; raha on rahaa, ja lantaa jossa ruusut kukkii. Sitähän minä olen täällä yrittänyt sanoa. Mutta täällä sitä ei haluta uskoa. Monen kommentin voimin täällä väitetään, että Rabben konsernista siirtämä raha on erilaista rahaa, kuin hänen sinne sijoittamansa raha.  Hänen kaupungin kassaan maksamansa raha takaisinmaksuohjelmassa on taas nyt erilaista rahaa, eikä sitä voida hyväksyä, koska se olisi pitänyt maksaa heti ”erilaisena” rahana. Rahana joka ei ollut RG Linen.


Näitä rahan liikuttajia, joita kapitalisteiksikin voi kutsua, tarvitaan vaikka se joskus vastenmieliseltä joistain tuntuisi. He myös tarvitsevat yhteistyökykyisiä verokakun jakajia, yhteisen hyvän saavuttamiseksi. Nyt tällainen tilanne on koettu Vaasassa. Tosin ei hirveästi Pentti sinun tai minun verovaroilla. Kyse on lainan takauksesta. Suomen kuuluisin ja menestynein ”entinen sosialisti” Björn ”Nalle” Wahlroos on todennut; ”Yhteiskunnassamme on kaksi puolta; osa ihmisistä keskittyy kasvattamaan hyvinvointiyhteiskuntamme yhteistä kakkua, toinen puolisko taas keskittyy tämän kakun jakamiseen.” Rabbe Grönblom on monen muun ahkeran yrittäjän kanssa ”kakun kasvattaja”.  Kakun kasvattajat ja jakajat ovat siis kummatkin tärkeitä. Kakkuahan pitää kasvattaa että jakajille riittää jaettavaa.  Tiedäthän Pentti sen, että kommunistisessa järjestelmässä se jaettava loppuu, kun ei ole kakun kasvattajia tai heiltä viedään siihen motiivi. Siksi olisi suotavaa että vuorovaikutus pelaa molemmin puolin myös poliittisessa kentässä.
Tässä Vaasa on näyttänyt esimerkkiä mm. antaen tukensa vaikeassa tilanteessa yli puoluerajojen ja ohjelmien RG-LINE asiassa, sekä FUTURA II lainoitus tai "LANNOITUS" päätöksessä (PRO-Vaasaa lukuun ottamatta) Vaasan kehityksen jatkuvuuden puolesta.

« Last Edit: 20. 12. 2007 22:10 by fableable »

foliohattu

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #2159 on: 20. 12. 2007 22:10 »
Näitä rahan liikuttajia, joita kapitalisteiksikin voi kutsua, tarvitaan vaikka se joskus vastenmieliseltä joistain tuntuisi. He myös tarvitsevat yhteistyökykyisiä verokakun jakajia, yhteisen hyvän saavuttamiseksi. Nyt tällainen tilanne on koettu Vaasassa. Tosin ei hirveästi Pentti sinun tai minun verovaroilla. Kyse on lainan takauksesta. Suomen kuuluisin ja menestynein ”entinen sosialisti” Björn ”Nalle” Wahlroos on todennut; ”Yhteiskunnassamme on kaksi puolta; osa ihmisistä keskittyy kasvattamaan hyvinvointiyhteiskuntamme yhteistä kakkua, toinen puolisko taas keskittyy tämän kakun jakamiseen.” Rabbe Grönblom on monen muun ahkeran yrittäjän kanssa ”kakun kasvattaja”.  Kakun kasvattajat ja jakajat ovat siis kummatkin tärkeitä. Kakkuahan pitää kasvattaa että jakajille riittää jaettavaa.  Tiedäthän Pentti sen, että kommunistisessa järjestelmässä se jaettava loppuu, kun ei ole kakun kasvattajia tai heiltä viedään siihen motiivi. Siksi olisi suotavaa että vuorovaikutus pelaa molemmin puolin myös poliittisessa kentässä.
Tässä Vaasa on näyttänyt esimerkkiä mm. antaen tukensa vaikeassa tilanteessa yli puoluerajojen ja ohjelmien RG-LINE asiassa, sekä FUTURA II lainoituspäätöksessä (PRO-Vaasaa lukuun ottamatta) Vaasan kehityksen jatkuvuuden puolesta.

Minä toivoisin veronmaksajana Suomeen ja myös Vaasaan vapaata markkinataloutta. Yrittäjille lisää mahdollisuuksia ja vapautta toimia sekä harjoittaa liiketoimintaa. Uskon vilpittömästi siihen, että kysynnän ja tarjonnan näkymätön käsi osaa ohjata resursseja moninverroin tehokkaammin kuin mikään poliitikko, byrokraatti tai keskussuunnittelijoiden virasto.

Uskon myös siihen, että liberaali demokratia sekä vapaa markkinatalous on paras mahdollinen yhteiskuntajärjestelmä. Niin talouden kannalta kuin sosiaalisestikin.

Miksi paasaan aiheesta? Siksi, että vapaa markkinatalous ei ole sama asia kuin korporatismi. Mikä se sellainen demokratia ja markkinatalous on, jossa työläiset tekevät töitä joulusta juhannukseen saamatta itse lantin lanttia (duunarin kokonaisveroaste lähellä 50%). Heidän osaksiko jää katsella lehdistä kuvia ihmisistä, joille heidän maksamansa verot on lahjoitettu?

Minä olen suoraan sanoen kurkkuani täynnä kepun ja kokoomuksen muka-kapitalisteja, joille yritystoiminta on vain verovaroin subventoitua markkinoiden vääristelyä. Esimerkkejä on niin paljon kuin jaksaa luetella. On pieniä, vähän isompia ja sitten näitä miljoonaluokan puhalluksia. Ei tämä RG-tapaus mikään ainutlaatuinen ole. Viime aikoina on ollut juttua mm. Sitran johtajien miljoonapuhalluksista, joista pitäisi meikäläisen oikeustajun mukaan häkki heilahtaa useammalla ihmisellä. Näitä riittää...

Tavalliset ihmiset joutuvat melko pahaan liemeen mikäli ilmenee, että he ovat jättäneet vähänkin veroja maksamatta. Miten käy näille, jotka onnistuvat toistuvasti puhaltamaan miljoonia veronmaksajien rahoja?

Korporatismi/fasismi tai sosialismi/kommunismi - ei näissä sen kummemmin eroa ole. Ne ovat saman kolikon kaksi eri puolta. Molemmat perustuvat samaan olettamaan, että enemmistön resurssit saadaan koottua pienen eliitin kontrolliin. Näiden järjestelmien markkinoimiseen käytetyssä propagandassa vain on hieman eroja.