Author Topic: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri  (Read 514178 times)

0 Members and 9 Guests are viewing this topic.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1560 on: 26. 11. 2007 08:08 »
Jos se äsken postaamani kuva oli Rabben jahti niin se näkyy olevan myynnissä 1.9 milj euron hintaan:

http://www.compass-int.com/mariaii.htm

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1561 on: 26. 11. 2007 09:09 »


"Kättä pirempää" on tämä viestiketju, joss yli 1553 vastausta, on muuten aika pitkä, plus mitä mediassa ja valtuustossa on kerrottu, tulee pituutta lisää...

Käy vaan RAX:ssa, se ei ole Rabben...


Aika höveliä väittää tätä ketjua "kättä pidemmäksi".

"Rabbe Grönblom
 founded a shipping company called RG Line, which traffics between Vaasa and Umeå. He also sits on the board for Nokia renkaat Oyj Kotipizza and Rax Ravintolat Oy " Wikibedia.org.

Saattaa olla että Rabbe on luopunut   RAXista suurimalta osalta, mutta  muistiini mukaan hän halusi pitää Vaasan yksiköt itsellään. No,  varmistetaan sitten  asia menemällä lounaalle  Albertos & Rabbes, Trattoria & Bariin  alatorille.
« Last Edit: 26. 11. 2007 10:10 by fableable »

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1562 on: 26. 11. 2007 09:09 »
Tein alle koosteen aiemmin mainitsemallani sivulla http://www.fcbsweb.com/ olevalla keskustelupalstalla mainituista RG I:n vaikeuksista:

27.11.2005,sylinterinkansi,5-6h
11.1.2006,sylinterinkansi,1 vrk,2 vuoroa peruttu
9.2.2006,venttiilivika,tunteja
12.2.2006,teknisiä ongelmia,myöhässä
26.6.2006,pääkoneessa polttoainevuoto,18h,2 vuoroa peruttu
18.7.2006,tekninen vika,,vuoroja peruttu sekä myöhästymisiä 3 vrk ajan
16.8.2006,potkuriasentoja ei voinut säätää,yli 4h
29.10.2006,Naantalin telakalla
16.11.2006,muuttori pysähtyi, ajelehti merellä puoli tuntia
17.12.2006,tekninen vika (sähkövika),2-3 vrk,3 vuoroa peruttu
26.12.2006,tekninen vika (polttoainejärjestelmä),4h,matka kesti 8 tuntia!
26.1.2007,tekninen vika
28.1.2007,toinen pääkoneista on venttiilivikainen ja poissa käytöstä,3h,myöhästymisiä yli vrk ajan
3.2.2007,korjauksia koneistossa,4h
(Uusittu sertifikaatti huolimatta lukuisista puutteista joita ei ole korjattu ajoissa)
6.2.2007,tekninen vika. Ankkuroitui Holmsundin edustalle. Vain yksi kone toimii, keulapotkurissa myös vikaa,>6h,Matkustajat pääsivät laivasta ulos vasta klo 5:30, joten merenkurkun ylitys kesti 22,5h!
(Aluksen moottorit kaipaavat pikaista remonttia)
(Joka viikko on myöhästymisiä tai vikoja)
7.2.2007,yksi venttiili viallinen toisessa pääkoneessa,6h myöhässä Vaasasta Uumajaan
7.2.2007,teknisiä ongelmia,14h myöhässä,matkustajat värjöttelivät 13-14 asteen kylmyydessä
("Ei laiva tosta parane, uusi ja äkkiä. Saavat syyttää itseään että ostivat sikaa säkissä")
20.4.2007,RG1 menee vapun aikoihin Tukholmaan telakalle jäiden vaurioittamien keulapotkurien korjaukseen

Laivaa verrataan Trabanttiin


Jep.
Osa noista vaikeuksista menivät silloin kyllä  uuden laivan liian nopeaan tuontiin reitille. Mutta muuta mahdollisuutta ei ollut, kun Casino expressin   haverivahinko oli luultua suurempi ja Alanda karautti välittömästi kiville. Henkilökunta ei ehtinyt tutustua tarpeeksi laivaan ja näin mm.  "black out" laivalla johtui henkilökunnan virheestä. Moottorit on laivan  heikkous, mutta  hyvänhän se nyt on pitkään jo seilannut kun on opittu koneilla ajamaan. Kyllä RG II  varmasti  tulee, kunhan vaikeuksista  selvitään.

« Last Edit: 26. 11. 2007 10:10 by fableable »

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1563 on: 26. 11. 2007 09:09 »
Tämä laillisuus kysymys minua kaivelee. Valtuuston päätökset on aina nojattava lakiin, niin valmistelussa kuin päätöksenteko prosessissa.  Niin mihin lakiin, jos valtuusto hyväksyy RG Linen tukemisen,
mihin pykälään se nojautuu? Mikä EU lain kohta määrää Vaasan tukemaan RG Linea? Edelleen odotan vastauksia.

Jos nämä takausjutut on kuntalain ja mahdollisesti jonkin lain mukaan pakolliset ja eu- sääntöjen mukainen vielä, niin eihän meille jää kuin hyväksyminen.

Seinäjoen kaupungilla on se mukavuus, että se ei ole merenrannassa niin ei ole pakkovelvollisuutta tukea pennittömiä uneksijoita.

Pe3ntti Suksi

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1564 on: 26. 11. 2007 10:10 »
Kyllä RG II  varmasti  tulee, kunhan vaikeuksista  selvitään.

Varmasti tulee! Ymmärrätkö yhtään millä todennäköisyyksillä tässä pelataan? RG-Linen reittaus on sysipaska, eikä se nouse mihinkään vaikka Vaasa yritykseen veromarkkojaan tuhlaakin - toiminta ei ole kannattavaa, eikä se varmasti ole riittävän tuottoisaa 9 miljoonan lainan korkojen peittämiseen. Konkurssi on ajan kysymys, eikä lapsenusko parempaan tulevaisuuteen muuta asiaa mihinkään. Ei varsinkaan, kun näyttää, että suhdannehuippu on pian takana.

Jos valtuusto hyväksyy uuden tukipaketin, se kusee housuun talvipakkasilla. Siitäkin ollaan montaa mieltä, paleleeko vai ei. Käsittämätöntä, että tällainen typeryys on vakavan keskustelun aihe ja että valtuuston päätöksestä ei ole mitään varmuutta suuntaan taikka toiseen.
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1565 on: 26. 11. 2007 10:10 »
Soo..sooo ”lammaspaimen” Tuollaisella ”lahtari” asenteella  loppuu kyllä lampaat joita paimentaa.
 Kaupungin ym. jatkotoimista tietenkin riippuu hyvin paljon Rabben henkilökohtainen panostus tulevaisuudessa tähän. Sitoutumisensa jatkoon hän on jo osoittanut.

  Kaupunkihan voisi ostaa tuon Maria aluksen, kun se on nyt myynnissä. Saataisiin taseita hieman tasapainoon, ja kaupungille satamatoimeen pienillä muutoksilla kelpo hinaaja ja edustuskelpoinen
laiva.
« Last Edit: 26. 11. 2007 10:10 by fableable »

Peeveli

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1566 on: 26. 11. 2007 10:10 »

Kaupunkihan voisi ostaa tuon Maria aluksen, kun se on nyt myynnissä. Saataisiin taseita hieman tasapainoon, ja kaupungille satamatoimeen pienillä muutoksilla kelpo hinaaja ja edustuskelpoinen
laiva.


Tunnut tietävän Rabben asiat poikkeuksellisen hyvin. Tarkoittaako tuo ehdotuksesi että kyse on todellakin Rabben Maria II:sta?

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1567 on: 26. 11. 2007 10:10 »
Quote from: pentti suksi

Seinäjoen kaupungilla on se mukavuus, että se ei ole merenrannassa niin ei ole pakkovelvollisuutta tukea pennittömiä uneksijoita.


Sen lisäksi Seinäjoella on jo sähkörata ja toimiva kuntaliitos.

Peräseinäjokikin liittyi Seinäjokeen jo ennen kuntaliitosta. Mikähän täällä Vaasassa mättää, kun tässä RG-Linen asiassakin valmistelijapuoli on aiheuttanut itse itselleen niin vaikean neuvotteluaseman... (Onko sittenkään tässä kuntaliitosasiassa se suurin syyllinen Mustasaaren puolella. Asiayhteydessä suurin syyllinen on Mustasaaressa, mutta entäs neuvotteluilmapiirissä?)

Quote from: pentti suksi

Tämä laillisuus kysymys minua kaivelee. Valtuuston päätökset on aina nojattava lakiin, niin valmistelussa kuin päätöksenteko prosessissa.  Niin mihin lakiin, jos valtuusto hyväksyy RG Linen tukemisen, mihin pykälään se nojautuu? Mikä EU lain kohta määrää Vaasan tukemaan RG Linea? Edelleen odotan vastauksia.


Pentti Suksi, niitä vastauksia saat odottaa. Ota itse yhteyttä EU-poliisiin. Kyllä sinne/sieltä tieto kulkee. Sähköpostilla onnistuu. Laita selkeä, lyhyt kysely. Ehkä jopa suomen kielellä onnistuu. (Uskon myös, että täältä ilmaantuu joku englannin-kääntäjä, mikäli teet sen selvityspyyntökirjeen valmiiksi ja lyhyenä.) Voisiko sen ehkä joku muukin tehdä? Peeveli, Matti Meikäläinen, belurisk (tai jopa fableable) ainakin ovat osoittaneet hallitsevansa aiheen aika hyvin. (Toki tuo viimeinen nimi oli tsoukki. Ei millään pahalla fableable.)

Tätä selvityspyyntöähän eivät Vaasan päättäjät pelkää, sillä he ovat jo ilmoittaneet, että korkeintaan näpäytyksen siitä saa... Samanlaista kulttuuria oli myös yhden johtavan poliitikon toteamus, että laivan vakuusarvohan on syytä ilmoittaa mahdollisimman ylös. Että sellaasta peliä!
« Last Edit: 26. 11. 2007 11:11 by Analyyssi »

Offline reviisori

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 35
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1568 on: 26. 11. 2007 10:10 »
Tein alle koosteen aiemmin mainitsemallani sivulla http://www.fcbsweb.com/ olevalla keskustelupalstalla mainituista RG I:n vaikeuksista:

27.11.2005,sylinterinkansi,5-6h
11.1.2006,sylinterinkansi,1 vrk,2 vuoroa peruttu
9.2.2006,venttiilivika,tunteja
12.2.2006,teknisiä ongelmia,myöhässä
26.6.2006,pääkoneessa polttoainevuoto,18h,2 vuoroa peruttu
18.7.2006,tekninen vika,,vuoroja peruttu sekä myöhästymisiä 3 vrk ajan
16.8.2006,potkuriasentoja ei voinut säätää,yli 4h
29.10.2006,Naantalin telakalla
16.11.2006,muuttori pysähtyi, ajelehti merellä puoli tuntia
17.12.2006,tekninen vika (sähkövika),2-3 vrk,3 vuoroa peruttu
26.12.2006,tekninen vika (polttoainejärjestelmä),4h,matka kesti 8 tuntia!
26.1.2007,tekninen vika
28.1.2007,toinen pääkoneista on venttiilivikainen ja poissa käytöstä,3h,myöhästymisiä yli vrk ajan
3.2.2007,korjauksia koneistossa,4h
(Uusittu sertifikaatti huolimatta lukuisista puutteista joita ei ole korjattu ajoissa)
6.2.2007,tekninen vika. Ankkuroitui Holmsundin edustalle. Vain yksi kone toimii, keulapotkurissa myös vikaa,>6h,Matkustajat pääsivät laivasta ulos vasta klo 5:30, joten merenkurkun ylitys kesti 22,5h!
(Aluksen moottorit kaipaavat pikaista remonttia)
(Joka viikko on myöhästymisiä tai vikoja)
7.2.2007,yksi venttiili viallinen toisessa pääkoneessa,6h myöhässä Vaasasta Uumajaan
7.2.2007,teknisiä ongelmia,14h myöhässä,matkustajat värjöttelivät 13-14 asteen kylmyydessä
("Ei laiva tosta parane, uusi ja äkkiä. Saavat syyttää itseään että ostivat sikaa säkissä")
20.4.2007,RG1 menee vapun aikoihin Tukholmaan telakalle jäiden vaurioittamien keulapotkurien korjaukseen

Laivaa verrataan Trabanttiin


Tämän syksyn seisokit johtuivat siitä, että Wärtsilän asennusporukka kävi muuttamassa koneen kierrosluvut takaisin laillisiksi. RG oli vastoin määräyksiä nostanut kierrosluvun aikaisemmin 500 r/min kierrokseen (jäissä ja vastatuulessa pärjätäkseen) vaikka laivalla saisi ajaa vain 380 r/min. Luokituskirjassa määrätään koneen maksimikierrosluvat ja ne ovat siis 380 r/min.  Ja vauhti ja voima heikot. Asiantuntija kertoi, että jos haveri olisi sattunut 500r/min ajettaessa ei vakuutus olisi korvannut mitään.
Heikoilla on kaupungin vakuudet olleet.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1569 on: 26. 11. 2007 11:11 »

Kaupunkihan voisi ostaa tuon Maria aluksen, kun se on nyt myynnissä. Saataisiin taseita hieman tasapainoon, ja kaupungille satamatoimeen pienillä muutoksilla kelpo hinaaja ja edustuskelpoinen
laiva.


Tunnut tietävän Rabben asiat poikkeuksellisen hyvin. Tarkoittaako tuo ehdotuksesi että kyse on todellakin Rabben Maria II:sta?

En ole tietoinen Rabben Maria II myynnistä, mutta olen aluksen nähnyt, ja todellakin, tuo myynnissä oleva on mielestäni kyseinen alus.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1570 on: 26. 11. 2007 11:11 »
Oiva Lehtonen kertoi, että Rabben omaa (vaiko konsernin) paattia oli remontoitu yli 1.1 miljoonalla RG-Linen rahoilla. Näyttöä siitä, että joku muu kuin RG-Line olisi ne maksut maksanut, ei ole. Tuo Oiva Lehtosen väittämä on siis faktaa. Sillä sitä ei ole (dokumenteillä) kumottu.

Liite 3 (RG LINE VÄLINTILINPÄÄTÖS 30.9.2007)
- Miksi eläkekulut ja henkilösivukulut kasvaneet moninkertaisiksi ? 124.000 => 453.000
- Mistä muodostuu satunnainen kulu 1.056.063,87 ?

Olisiko tuo mystinen satunnainen kulu nimenomaan Maria II:n remonttikulu ? On se hävytöntä, että tappiollisen yrityksen tulos vedetään entistä enemmän tappiolle siirtämällä epämääräisiä eriä RG Linen maksettavaksi. Ilman näitä korjauskuluja tappio olisi ollut "siedettävä".

Peeveli

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1571 on: 26. 11. 2007 12:12 »
Oiva Lehtonen kertoi, että Rabben omaa (vaiko konsernin) paattia oli remontoitu yli 1.1 miljoonalla RG-Linen rahoilla. Näyttöä siitä, että joku muu kuin RG-Line olisi ne maksut maksanut, ei ole. Tuo Oiva Lehtosen väittämä on siis faktaa. Sillä sitä ei ole (dokumenteillä) kumottu.

Liite 3 (RG LINE VÄLINTILINPÄÄTÖS 30.9.2007)
- Miksi eläkekulut ja henkilösivukulut kasvaneet moninkertaisiksi ? 124.000 => 453.000
- Mistä muodostuu satunnainen kulu 1.056.063,87 ?

Olisiko tuo mystinen satunnainen kulu nimenomaan Maria II:n remonttikulu ? On se hävytöntä, että tappiollisen yrityksen tulos vedetään entistä enemmän tappiolle siirtämällä epämääräisiä eriä RG Linen maksettavaksi. Ilman näitä korjauskuluja tappio olisi ollut "siedettävä".


No niin... Löytyihän se sieltä. Tuossa on todennäköisesti Maria II:n remonttirahat.

Rabben Maria II on bongattu ja rahoituskuviokin on selviämässä. Nyt tarvitaan enää veronmaksajat maksumiehiksi.

Niin. Ja Kotipizzan osakkeet vapaaksi, ettei Rabbelta mene pääomistajuus RG Linen konkurssin mukana.
« Last Edit: 26. 11. 2007 12:12 by Peeveli »

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1572 on: 26. 11. 2007 12:12 »
Soo..sooo ”lammaspaimen” Tuollaisella ”lahtari” asenteella  loppuu kyllä lampaat joita paimentaa.

Lammasbet antaisi RG-linestä vedonlyöjille seuraavat kertoimet. Palautusprosentti olisi sata, eli sijoittamalla molempiin vaihtoehtoihin oikeassa suhteessa, saa omansa takaisin:

RG-linen taru päättyy konkurssiin: 1,087
RG-linen taru ei pääty konkurssiin: 12,5

Ei muuten, mutta tuntuu siltä, että kaikki eivät oikein ymmärrä mistä tässä on kyse. Yhtiöllä on velkaa älyttömästi, jos se suhteutetaan bisneksestä odotettavissa oleviin tuottoihin. Merenkurkku ei tule koskaan olemaan mikä varustajien rahasampo, joskin tukien avulla hommaa pystynee voitollisesti pyörittämään.

Ongelma tässä on se, että RG-line on toivottoman velkainen yhtiö, joka tuskin saa toimintaansa voitolliseksi edes tukien avulla - yhtiön rahoituskulut ovat velan myötä yksinkertaisesti paisuneet liian suuriksi. Niin, joku saattaa sanoa, että onhan toiminta lyhyitä toveja jo ollut voitollista. Totta, jättämällä säännönmukaisesti toimintaan kuuluvia maksuja maksamatta ja "kavaltamalla" kaupungin rahoja. Sen tien päässä odottaa ennemmin tai myöhemmin konkurssihakemuksia ja rikossyytteitä.

Vähimmillä vahingoilla selvittäisiin, jos RG-line päästettäisiin konkurssiin ja ostettaisiin reitille uusi liikennöijä.

DIT: kertoimet siis laskettu yhtiön reittauksen mukaan.
« Last Edit: 26. 11. 2007 12:12 by lammaspaimen »
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Offline Johansson

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 391
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1573 on: 26. 11. 2007 12:12 »
Rabben alus oli joidenkin tietojen mukaan jossakin vaiheessa C-Expressin vieressä Vaskiluodossa.  Nyt pitäisi  vain saada siitä kuva.  Muistaako joku kuvanneensa tai tietää jonkun, joka on kuvannut?

Kuva tänne tai ylläpidolle pyynnön kanssa laittaa sivulle.

Offline suoraan asiaan

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 252
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1574 on: 26. 11. 2007 12:12 »
Matti Meikäläinen kirjoitti:
Mistä muodostuu satunnainen kulu 1.056.063,87 ?

Matti Meikäläinen kirjoitti:
Olisiko tuo mystinen satunnainen kulu nimenomaan Maria II:n remonttikulu ? On se hävytöntä, että tappiollisen yrityksen tulos vedetään entistä enemmän tappiolle siirtämällä epämääräisiä eriä RG Linen maksettavaksi. Ilman näitä korjauskuluja tappio olisi ollut "siedettävä".

Edit:
Jos tuo pystytään todistamaan niin sen jälkeen RG-Linen tukea kannattavat enää Kalervo Laaksoharju, Helena Boucht-Lindeman ja Robert Grönblomin varanainen sekä Raimo Rauhala ja Aimo Pukkila.

Offline reviisori

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 35
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1575 on: 26. 11. 2007 12:12 »
lisää mielenkiintoisia yhteyksiä kotipizza johtoryhmässä tutkikaapa myös muita 10 kärjessä omistajia ketä muuten on Holger Nordman yms. hauska sivu myös ruotsinkielisten vapaamuurariloosien jäsenluettelot  seuraavalta sivulta taitaa ollaa valtuutettuja ja pizzaomistajia ja muita, hauskat sivut voisivat olla myös golf yms sivut : tääsä kuitenkin vapaamuurareita  http://www.loffe.net/content/view/379/46/
Nyt selvisi yksi kytky. Rabbe on vapaamuurari ja valtuustossa istuu rappari-kavereita.

Sitten vielä pitäsi saada suomenkielisten rapparilooshien valtuutetut. Siten lasketaan korrelaatio äänestyskäyttäytymisen ja rapapriuden välillä! Onko Kouhi, Lumio tai Lonka rappari? Entä Nordman? Ainakin Juha Häkkinen?

Onko rapparivala valitusperuste - jäävääkö se?

Peeveli

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1576 on: 26. 11. 2007 12:12 »
Kirkastuu lisää...

Vai että rabbareita joukossamme.

Offline Jaakko1

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 62
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1577 on: 26. 11. 2007 13:01 »

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1578 on: 26. 11. 2007 13:01 »
Tuskin tuo on Maria II-alus. Tai onhan se kun siinä niin lukee, mutta eikö se Rabben paatti ole sellainen oikein loistojahti? Mikäli tuo kuvan pienlaiva on myytävänä 1,9 milj. hintaan ja sitä olisi juuri rempattu 1,1 miljoonalla, niin yhtälö ei täsmää. (Sehän olisi kannattanut jättää korjaamatta.) Silmämääräisesti tuon laivan arvo on noin 584.143,- erkkiä. (Laittakaas se kuva tänne uudelleen.) On näitä tullut sen verran myytyä... Sillä jos tuon arvo on 1,9 milj, niin RG-1:sen hinta pitäisi olla 20 milj... No, leikki leikkinä. Mutta sehän on jo ilmeisesti julkisessa tiedossa, että 1,1 miljoonalla olisi Rabben omaa laivaa rempattu. Siitä on vain kysymys, kuka sen on maksanut?

Minun mielestäni tälle koko RG-Line keskustelulle voitaisiin laittaa piste. Eli: Annetaan heille esim 8-10 vuoden lainalla aivan ilmaiseksi/korottomasti rahaa. 5-10 milj. Joo, näin me tehdään. Ja sitten Rabbe antaa koko summalle täyden pankinkin hyväksymän realivakuuden. Asia olisi minun mielestäni sillä selvä. Yrittäjä saisi ilmaista rahaa käyttöönsä ja kaupunki häviäisi 3-4% inflaatiovauhdin per vuosi. Se me kestetään kyllä.

Minä aivan oikeasti toivoisin, että löytyisi sellainen ratkaisu, että laivalinja pysyisi pinnalla. Tähän mennessä viritelmät ovat olleet vääränlaisia. Kavalletut rahat pitäisi olla pois keskustelusta ja 100% vakuus tulee olla realiomaisuutta. Sitten keskusteltaisiin vain rahan hinnasta. Koroton tuki olisi kaikkein paras vaihtoehto kaikille. RG-Line ei tarvitsisi kuin yhden pitkän kaupungin lainan. Jatko olisi sitten heistä itsestä kiinni. Mikäli realivakuuksia ei ole tarpeeksi paljoa, niin sitten onkin eri juttu. (Upotkoon pkle. Lipunhinnatkin on niin kalliita ja laiva ei liiku lauantaisin!!)

Hei!! Unohtakaa nuo vapaamuurariasiat jne. Se alkaa mennä liikaa asian sivusta. Se on selvä, etä tälläisten hyvä veli järjestöjen, rotaryt, old fellows, jne. kaveriporukoiden kautta ihmiset ovat tuttuja, tutumpia toisilleen. Mutta siitä aiheesta ei saa kiinni. Herättää minussakin vain pahaa verta, sillä kuulun minäkin eepeen ajokoirayhdistykseen, pilkkikerhoon, sekä pariin hirviporukkaan. Sovitaan niin, että jokainen kunnallispoliitikko äänestää sen ratkaisun puolesta, jonka näkee oikeaksi. Muuta ei voida. Suorat omistaja- tai sukulaiskytkökset ovat sitten asia erikseen.

Offline Rauli

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 8
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1579 on: 26. 11. 2007 13:01 »
Oiva Lehtonen kertoi, että Rabben omaa (vaiko konsernin) paattia oli remontoitu yli 1.1 miljoonalla RG-Linen rahoilla. Näyttöä siitä, että joku muu kuin RG-Line olisi ne maksut maksanut, ei ole. Tuo Oiva Lehtosen väittämä on siis faktaa. Sillä sitä ei ole (dokumenteillä) kumottu.

Liite 3 (RG LINE VÄLINTILINPÄÄTÖS 30.9.2007)
- Miksi eläkekulut ja henkilösivukulut kasvaneet moninkertaisiksi ? 124.000 => 453.000
- Mistä muodostuu satunnainen kulu 1.056.063,87 ?

Olisiko tuo mystinen satunnainen kulu nimenomaan Maria II:n remonttikulu ? On se hävytöntä, että tappiollisen yrityksen tulos vedetään entistä enemmän tappiolle siirtämällä epämääräisiä eriä RG Linen maksettavaksi. Ilman näitä korjauskuluja tappio olisi ollut "siedettävä".


Oliskohan satunnainen kulu 1.056.063,87 Casino Expressin myynnistä aiheutunut tappio?

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1580 on: 26. 11. 2007 13:01 »
Oiva Lehtonen kertoi, että Rabben omaa (vaiko konsernin) paattia oli remontoitu yli 1.1 miljoonalla RG-Linen rahoilla. Näyttöä siitä, että joku muu kuin RG-Line olisi ne maksut maksanut, ei ole. Tuo Oiva Lehtosen väittämä on siis faktaa. Sillä sitä ei ole (dokumenteillä) kumottu.

Liite 3 (RG LINE VÄLINTILINPÄÄTÖS 30.9.2007)
- Miksi eläkekulut ja henkilösivukulut kasvaneet moninkertaisiksi ? 124.000 => 453.000
- Mistä muodostuu satunnainen kulu 1.056.063,87 ?

Olisiko tuo mystinen satunnainen kulu nimenomaan Maria II:n remonttikulu ? On se hävytöntä, että tappiollisen yrityksen tulos vedetään entistä enemmän tappiolle siirtämällä epämääräisiä eriä RG Linen maksettavaksi. Ilman näitä korjauskuluja tappio olisi ollut "siedettävä".



Hupaisaa keskustelua;  Kysymykset ja vastaukset samassa osiossa; Onkohan asia näin- Se saattaa olla näin- se on näin. Johtopäätös "hävytöntä".


fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1581 on: 26. 11. 2007 13:01 »
Oiva Lehtonen kertoi, että Rabben omaa (vaiko konsernin) paattia oli remontoitu yli 1.1 miljoonalla RG-Linen rahoilla. Näyttöä siitä, että joku muu kuin RG-Line olisi ne maksut maksanut, ei ole. Tuo Oiva Lehtosen väittämä on siis faktaa. Sillä sitä ei ole (dokumenteillä) kumottu.

Liite 3 (RG LINE VÄLINTILINPÄÄTÖS 30.9.2007)
- Miksi eläkekulut ja henkilösivukulut kasvaneet moninkertaisiksi ? 124.000 => 453.000
- Mistä muodostuu satunnainen kulu 1.056.063,87 ?



Olisiko tuo mystinen satunnainen kulu nimenomaan Maria II:n remonttikulu ? On se hävytöntä, että tappiollisen yrityksen tulos vedetään entistä enemmän tappiolle siirtämällä epämääräisiä eriä RG Linen maksettavaksi. Ilman näitä korjauskuluja tappio olisi ollut "siedettävä".


Oliskohan satunnainen kulu 1.056.063,87 Casino Expressin myynnistä aiheutunut tappio?

Paljon mahdollista ja mitä todennäköisintä.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1582 on: 26. 11. 2007 14:02 »
lisää mielenkiintoisia yhteyksiä kotipizza johtoryhmässä tutkikaapa myös muita 10 kärjessä omistajia ketä muuten on Holger Nordman yms. hauska sivu myös ruotsinkielisten vapaamuurariloosien jäsenluettelot  seuraavalta sivulta taitaa ollaa valtuutettuja ja pizzaomistajia ja muita, hauskat sivut voisivat olla myös golf yms sivut : tääsä kuitenkin vapaamuurareita  http://www.loffe.net/content/view/379/46/
Nyt selvisi yksi kytky. Rabbe on vapaamuurari ja valtuustossa istuu rappari-kavereita.

Sitten vielä pitäsi saada suomenkielisten rapparilooshien valtuutetut. Siten lasketaan korrelaatio äänestyskäyttäytymisen ja rapapriuden välillä! Onko Kouhi, Lumio tai Lonka rappari? Entä Nordman? Ainakin Juha Häkkinen?

Onko rapparivala valitusperuste - jäävääkö se?

Niin jääviys taitaa koskea myös  sitten rabbaria  looshista 8:e graden.  Ös­terholm Thor, rektor Vasa

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1583 on: 26. 11. 2007 14:02 »
Erikoista, että  täällä niin huudellaan jopa Pentti Suksen johdolla  EU: n poliisia ja  säädöksiä ja sääntöjä apuun, kun  kaiken  pahan alku on nimenomaan EU.
EU:stakin voi erota. tai  muodostaa autonominen alue   merenkurkkuun, niin kuin tuolla  ”merikarhut” ideoi toisella keskustelupalstalla. Suomen liittyminenhän EU;hun oli Suomen perustuslain vastainen.

Jos EU  kohtelisi  Suomen  satamia ja varustamoita  samanarvoisesti,  eikä olisi  poistanut  TAX- Freeta  merenkurkusta tilannehan ei olisi koskaan  muodostunut tällaiseksi. Lisäksi jos  Suomalaiset olisimme olleet vähääkin isänmaallisia, ja pitäneet  edes Ruotsin ja Tanskan  tavoin kiinni omasta valuutastamme, olisi  kustannustasokin pysynyt  huomattavasti siedettävämpänä. 
EU:han   hankkiutuu eroon periferian eli meidän  tukemisestamme ja jättää vain  direktiivinsä tänne, tuhoten maatalotaloutemme,  esitarviketeollisuutemme jne.  Jos sama meno jatkuu  EU: pykälien noudattamisena, niin  ei suomalaiset ja Vaasalaiset muuta ansaitsekaan, kun WC-paperia merenkurkun kautta Ruotsista.
« Last Edit: 26. 11. 2007 14:02 by fableable »

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1584 on: 26. 11. 2007 16:04 »
Siehän fableable eri vekkuli oot...

Nyt alankin olla sitä mieltä, että asiatietoa sinulla ei sitten olekaan. (Vai onko teillä vaihtunut mies siellä firman koneella?!!) Unohdit sotkea tähän mukaan Turkin ja Sveitsin... Heillähän vasta tosi edullinen kustannustaso on, molemmilla. Heillähän on se oma valuutta. Ja mitä sitten oikeesti tulee Ruotsin ja Tanskan tuotantokustannuksiin, niin aletaanko keskustelelemaan niistä?!! Huomaat puhuvasi suuta suuremmalla. Tähh?

Kyllähän täällä Suomessakin edelleen tuotetaan viljaa ja jopa maataloutta harrastetaan. Se nyt vaan on kuomaseni liian kallista tuottaa täällä. Mutta maapallo lämpenee (kunnes taas kylmenee) ja EU lämpenee sen mukana. Pian on Ylläksen rinteet täynnä viiniköynnöksiä, kun ovat niin sopivasti länteen päin. Mutta hyvin luistaa suksi!! Mitäs sinulla on oikeudenmukaisuutta vastaan? Tähh?

Rivien välistä olen nääs lukevinani, että et ole tyytyväinen, kun porukka haluaisi tähän RG-Linen asiaankin oikeudenmukaisuutta. Vai mitä ihmettä sinulla on tässä asiayhteydessä Pentti Suksea vastaan? Eikö hän voi olla tässä asiassa oikeassa. Tähh?

Offline Marjatta Vehkaoja

  • Omalla nimellä
  • Kansalaisaktiivi
  • *
  • Posts: 143
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1585 on: 26. 11. 2007 19:07 »
Kh:n tämän iltainen kokous on nyt pidetty. Jälleen keskustelimme pitkään RG-linen tukipaketista. Kiitos Katajamäen kirjallisen muutosesityksen, pääsimme vähitellen rakentavaan keskusteluun. Pääsimme jopa niin pitkälle, että tarjosimme lähes yksimielisesti Rabbe Grönblomin hyväksyttäväksi muutettua ehdotusta. Osan kokouksen aikana tehdyistä muutosesityksistä oli kaupunginjohtaja Lumio jo ottanut nimiinsä. Grönblomille soitettiin kokouksesta, mutta valitettavasti hän ei hyväksynyt muutettua tarjousta, joka oli kompromissi.

Äänin 6-4 kh päätti RG-linen tukipaketista niin, että Grönblom antaa omavelkaisen takauksen vain rästissä oleviin kaupungin satamalaitoksen saataviin, mutta ei vuoteen 2017 saakka ulottuvalle kaupungin takaamalle lainalle. Jälkimmäistä vaatimusta pidettiin kohtuullisena siksi, että kaikille on tullut selväksi, että kaupungin saamat vastavakuudet 2,7 miljoonan euron lainalle ovat vajaat.

Nyt olemme taas lähtöruudussa.

RG-linen 782 417 euron rästeistä kaupungille ei ole peritty mitään korkoa, puhumattakaan yliaikakorkoa, joiden perimisestä liikelaitosten lautakunta on päättänyt. Se seikka, että kaupunginhallitus päätti muutama viikko sitten olla tässä vaiheessa kräväämättä maksuja, ei voi tarkoittaa, ettei edes säädettyjä korkoja perittäisi. Perimättä jätettyjen korkojen määrästä ei kh:n kokouksessa pystytty antamaan selvitystä. Tässä vaiheessa on tyydyttävä arvioimaan.

Pelkästään koko vuoden rästinä olleesta yli 310 000 eurosta olisi tullut maksaa 4,25+7 % korkoa eli noin 34.000 euroa. Tänä vuonna syntyneistä uusista rästeistä on jätetty perimättä korkoja arviolta 27.000 euroa.

On mielenkiintoista, ettei edellä mainituista rästien koroista puhuta tukipaketin valmistelutekstissä sanaakaan. Puhutaan vain vuosien 2008-2010 koroista 4,25 %. Kh:n tämän päivän päätöksen mukaan tulevilta vuosilta jätetään 7 % viivästyskorko perimättä. Tämän aleneman arvo on noin 54.000 euroa.

Jos edellä kuvattua tilannetta ei korjata, on Vaasa antanut pelkkinä korkohuojennuksina RG-linelle  115.000 euroa vuosina 2007-2010. Tämä on suoraa tukea RG-linelle.

Asian toinen puoli on, että yliaikakorosta ei voi vapauttaa ennen kuin se on määrätty ja vapautusta anottu. Voimassa olevien säännösten mukaan yliaikakorko on perittävä. Pelkään pahoin, että tästä korkosotkusta saadaan tarvittaessa jälleen yksi valitusperuste.

Marjatta Vehkaoja

Offline pöh

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 283
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1586 on: 26. 11. 2007 19:07 »
Koron laskeminen rikosasioissa on yksinkertaista! Laittomasti saadulle hyödylle on laskettava normaali viivästyskorko - 11%- siitä päivästä, jona laiton etu on saatu.

Offline pöh

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 283
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1587 on: 26. 11. 2007 19:07 »
Sain tänään kuulla, että Vaasan Sähköltä on Vaasan kaupunki 14.12.2007 saamassa
2 500 000 euron lisäosingon! Liittyneekö osinko tähän asiaan?

Olisihan se kamalaa, että sähkönkuluttajat joutuisivat maksamaan viulut.

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1588 on: 26. 11. 2007 19:07 »
Ei!! Sillä eikö juuri vastapuoli ole sen velan perimättä jättämisen hyväksynyt. Ja sopinut, ettei korkoa tarvitse maksaa.

Tuleekin satamajohtajalle ja hänen yli kävelleille ylemmille virkamiehille suomeksi sanotuna kusiset paikat, kun tili- ja vastuuvapautta aletaan pyytämään. Sitä ei nimittäin varmasti anneta. Mikä onkaan tälläisen virkavirheen hinta? Maksaako virkamies omasta taskustaan? Joku varmasti maksaa, mutta kuka. Veikkaan, että se ei ole RG. Se ei ole virkavirhettä tehnyt.

Tästä RG:stä tulee vielä vuosisadan farssi. Onko kukaan ajatellut tästä kirjaa kirjoittaa?

Offline pöh

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 283
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1589 on: 26. 11. 2007 20:08 »
Tehdäänpä pieini ajatusleikki. Oletetaan, että jokin yhtiö ( jossa toimivat elävät ihmiset ), on tavalla tai toisella saanut haltuunsa 700 000 e , jotka sen on jollekin toiselle , esimerkiksi kaupungille , tilitettävä jättää tilityksen kokonaan tekemättä, ja käyttää varat omiin kuluihinsa.


Onko kysymyksessä moitittava menettely, jos tilitys jää tekemättä sen vuoksi, että kaupungin yksi tai useampi korkeassa asemassa oleva luottamushenkilö tai virkamies vakuuttaa, ettei
tilityksen tekemisellä ole kiirutta?

Mikä on luottamushenkilön tai virkamiehen todellinen vastuu tässä tapauksessa? Vai onko vastuuta ylipäätänsä?

Voiko yhtiö, joka laiminlyö tilityksen mennä luottavaisin mielin luottamus-tai virkamiehen selän taakse vastuusta vapautuen?

Offline pöh

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 283
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1590 on: 26. 11. 2007 20:08 »
Ei kai koron perimättä jättämisestä rahtimaksujen tilittämisen laiminlyöntien johdosta ole päätetty?

Peeveli

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1591 on: 26. 11. 2007 20:08 »
Kh:n tämän iltainen kokous on nyt pidetty. Jälleen keskustelimme pitkään RG-linen tukipaketista. Kiitos Katajamäen kirjallisen muutosesityksen, pääsimme vähitellen rakentavaan keskusteluun. Pääsimme jopa niin pitkälle, että tarjosimme lähes yksimielisesti Rabbe Grönblomin hyväksyttäväksi muutettua ehdotusta. Osan kokouksen aikana tehdyistä muutosesityksistä oli kaupunginjohtaja Lumio jo ottanut nimiinsä. Grönblomille soitettiin kokouksesta, mutta valitettavasti hän ei hyväksynyt muutettua tarjousta, joka oli kompromissi.


Ihmeellistä hallintomenettelyä!

Tästä Marjatan kertomasta käy selvästi ilmi, että kaupungin korkein päättäjä on Rabbe!

Eikö olisi korkea aika kaupungin tehdä päätöksensä itse. Älkää antako verorahoja pyytelevän liikemiehen pompotella itseänne!

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1592 on: 26. 11. 2007 20:08 »
Kh:n tämän iltainen kokous on nyt pidetty. Jälleen keskustelimme pitkään RG-linen tukipaketista. Kiitos Katajamäen kirjallisen muutosesityksen, pääsimme vähitellen rakentavaan keskusteluun. Pääsimme jopa niin pitkälle, että tarjosimme lähes yksimielisesti Rabbe Grönblomin hyväksyttäväksi muutettua ehdotusta. Osan kokouksen aikana tehdyistä muutosesityksistä oli kaupunginjohtaja Lumio jo ottanut nimiinsä. Grönblomille soitettiin kokouksesta, mutta valitettavasti hän ei hyväksynyt muutettua tarjousta, joka oli kompromissi.


Ihmeellistä hallintomenettelyä!

Tästä Marjatan kertomasta käy selvästi ilmi, että kaupungin korkein päättäjä on Rabbe!

Eikö olisi korkea aika kaupungin tehdä päätöksensä itse. Älkää antako verorahoja pyytelevän liikemiehen pompotella itseänne!


Tässä RG-line asiassa tulee konkreettisesti esille se taho eli suuriraha, joka vaikuttaa asioiden kulkuu määräävästi taustalla. On todella hyvä, että nyt on noussut poliittista voimaa vastustamaan tätä nykymenoa Vaasassa.
 
Toivottavaa on, että uusi ryhtiliike saa aikaan sen, että lopetetaan jatkuva alibudjetointikin Vaasassa.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1593 on: 26. 11. 2007 22:10 »
Nyt nimimerkki "fobeapple" rauhoittuu, en minä missään vaiheessa pyytänyt EU-poliisia apuun.
Tarkistappa mitä kirjoitin. Kysyin kuntalain perään, onko mahdollinen päätös kuntalain mukainen.
Se joka huusi EU-poliisien perään oli Raili Tiitola, en minä.

Ensin hoidetaan kotimaan lainsäädäntö. Kaupunginvaltuuston pitää nojata laillisiin päätöksiin ja laillinen päätös löydetään  Suomen laista kohdalta kuntalaki. Sitten voi tarkistaa vielä lain perustelut, eduskunnan vastaus, valiokuntien mietinnöt, hallituksern esitys ja sitten oikeuskirjallisuus ja vielä korkeimmanhallintooikeuden ennakkopäätökset.

Nyt kuulen jonkun parkaisevan, että nyt Suksi mutkistaa asiat! Ei, en mutkista vaan suoristan.
Lainoppi on hyvin yksinkertaista, ei siinä tarvitse olla varatuomari älytäkseen mitä laki edellyttää.

Valtuusto tekee ratkaisut kuten laki edellyttää, se on hyvin yksinkertaista.  Eipä näytä Lumiokaan lainoppineena osaavan tämän asian valmistelua. Vaasan kaupunki ei ole Korvatunturi, kaupungin tulee huolehtia tasapuolisuudesta ja miten veronmaksajien rahat käytetään. Tässä pitää turvata myös Vaasan kaupunkin rahaliikenne kuin huolehditaan merenkurkun liikenteestä.

Siinä on valtuutetulla kaksi murhetta, kumpi on tärkempi? Kaupungin talous pitää olla myös kunnossa ja varsinkin kun ollaan jo suhdannetaantuman alussa. Meidän pitää nyt miettiä, että jos käy huonosti, onko meillä varaa maksaa takaukset? Virkamiehet näyttää tulevan rahan edessä vauhtisokeiksi, jarrua päälle ja realismiin.

Pentti Suksi

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1594 on: 26. 11. 2007 23:11 »
Oiva Lehtonen kertoi, että Rabben omaa (vaiko konsernin) paattia oli remontoitu yli 1.1 miljoonalla RG-Linen rahoilla. Näyttöä siitä, että joku muu kuin RG-Line olisi ne maksut maksanut, ei ole. Tuo Oiva Lehtosen väittämä on siis faktaa. Sillä sitä ei ole (dokumenteillä) kumottu.

Liite 3 (RG LINE VÄLINTILINPÄÄTÖS 30.9.2007)
- Miksi eläkekulut ja henkilösivukulut kasvaneet moninkertaisiksi ? 124.000 => 453.000
- Mistä muodostuu satunnainen kulu 1.056.063,87 ?

Olisiko tuo mystinen satunnainen kulu nimenomaan Maria II:n remonttikulu ? On se hävytöntä, että tappiollisen yrityksen tulos vedetään entistä enemmän tappiolle siirtämällä epämääräisiä eriä RG Linen maksettavaksi. Ilman näitä korjauskuluja tappio olisi ollut "siedettävä".


Oliskohan satunnainen kulu 1.056.063,87 Casino Expressin myynnistä aiheutunut tappio?

Olet todennäköisesti oikeassa. Enpäs tullut ajatelleeksi, että käyttöomaisuuden myyntitappiot kirjautuvat myös tuloslaskelman puolelle eikä ainoastaan taseeseen. Eikä toi otsikko "satunnainen kulu" auttanut yhtään hahmotuksessa. Ja kun tämä satunnainen erä sattui olemaan täsmälleen sama kuin Oiva Lehtosen mainitsemat korjauskustannukset, oli virhetulkinta väistämätön.

Enkä minä ole keksinyt sitä, että korjauskulut on maksettu RG Linen kassasta. Muistaakseni tämän toi esille Tapio Osala jolle Börje Lassfolk oli tämän tunnustanut.

Valitettavasti minulla ei ole RG-linen osavuosikertomusta tuloslaskelmineen ja taseineen hallussani. Tässä pitää tehdä päätelmiä kaupunginvaltuuston liitteiden perusteella ja sieltä löytyy netistä vain pelkkä tuloslaskelma. Jos tasekin olisi luettavissa, ei tarvitsisi arvailla niin paljon.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1595 on: 26. 11. 2007 23:11 »
Oiva Lehtonen kertoi, että Rabben omaa (vaiko konsernin) paattia oli remontoitu yli 1.1 miljoonalla RG-Linen rahoilla. Näyttöä siitä, että joku muu kuin RG-Line olisi ne maksut maksanut, ei ole. Tuo Oiva Lehtosen väittämä on siis faktaa. Sillä sitä ei ole (dokumenteillä) kumottu.

Liite 3 (RG LINE VÄLINTILINPÄÄTÖS 30.9.2007)
- Miksi eläkekulut ja henkilösivukulut kasvaneet moninkertaisiksi ? 124.000 => 453.000
- Mistä muodostuu satunnainen kulu 1.056.063,87 ?

Olisiko tuo mystinen satunnainen kulu nimenomaan Maria II:n remonttikulu ? On se hävytöntä, että tappiollisen yrityksen tulos vedetään entistä enemmän tappiolle siirtämällä epämääräisiä eriä RG Linen maksettavaksi. Ilman näitä korjauskuluja tappio olisi ollut "siedettävä".


Oliskohan satunnainen kulu 1.056.063,87 Casino Expressin myynnistä aiheutunut tappio?

Olet todennäköisesti oikeassa. Enpäs tullut ajatelleeksi, että käyttöomaisuuden myyntitappiot kirjautuvat myös tuloslaskelman puolelle eikä ainoastaan taseeseen. Eikä toi otsikko "satunnainen kulu" auttanut yhtään hahmotuksessa. Ja kun tämä satunnainen erä sattui olemaan täsmälleen sama kuin Oiva Lehtosen mainitsemat korjauskustannukset, oli virhetulkinta väistämätön.

Enkä minä ole keksinyt sitä, että korjauskulut on maksettu RG Linen kassasta. Muistaakseni tämän toi esille Tapio Osala jolle Börje Lassfolk oli tämän tunnustanut.

Valitettavasti minulla ei ole RG-linen osavuosikertomusta tuloslaskelmineen ja taseineen hallussani. Tässä pitää tehdä päätelmiä kaupunginvaltuuston liitteiden perusteella ja sieltä löytyy netistä vain pelkkä tuloslaskelma. Jos tasekin olisi luettavissa, ei tarvitsisi arvailla niin paljon.


Tämä  kohta mm. osoittaa, kuinka helposti tällaisissa keskusteluissa, jää väärä mielikuva elämään jostain kysymyksestä ja vastauksesta. Hyvä että tämä tuli  kohta edes vähän selvemmäksi.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1596 on: 26. 11. 2007 23:11 »
Anteeksipyyntö ja pahoittelut Petti Suksi.

Todellakin  kirjoitit  kuntalain harmonisoimisesta eu-määräysten mukaan, sekä siitä että Eu määräykset on oikeusohje joita EY tuomioistuin sitten ojentaa tuomiollaan. Siitä innostuneena joku sitten tässä  ketjussa kehotti sinua ”soittamaan”  EU-poliisit paikalle.

Mutta sitten eteenpäin, KH;n päätöksen jälkeen siis Marjatta Vehkaojan mukaan olemme ”lähtöruudussa”  Ymmärrän kyllä Rabbea.  Eihän  suurperheen  isä sentään  aivan  mielettömiin omavelkaisiin takauksiin voi lähteä.  Ei siinä mitään kummallista  hallintokäytäntöä ole jos näin tärkeässä asiassa Rabbelta  ennen päätöksiä kysellään hänen mielipidettään  kompromissiesityksestä.  Näin säästetään  aikaa ja turhaa byrokratiaa. 

 Viking–linen pomokin on nyt mielipiteenä lehdissä  julkituonut sen mitä   monesti   tämän Topicin puitteissa olen toistanut.  Aluksia,  jotka  jääluokitukseltaan, kapasiteetiltaan sekä hinnaltaan olisivat jotenkin kilpailukykyisiä merenkurkussa, on  erittäin vaikea, ellei mahdoton löytää.  Pahoin pelkään, ettei toista realistista operaattoriakaan näy. Muutama päivä on vielä hakuaikaa.
Ro-Rot ovat nykyisin niin kalliita, ja kiitos EU:n, vielä kalliimpia, että RG I ja  panostukset sekä  lainavakuudet ovat niissä mittasuhteissa pieniä. Sikisi uskonkin, että sekä KH ja valtuusto tulee löytämään ratkaisun RG-linen jatkolle. 


Vähimmillä vahingoilla selvittäisiin, jos RG-line päästettäisiin konkurssiin ja ostettaisiin reitille uusi liikennöijä.
 

Niin, ”vahinkojen” kokonaiskuvaa on vaikea arvioida vielä, koska kaikki perustuu ennakkolaskelmiin ja  nekin ovat erilaisia, riippuen siitä kuka laskee.
   Vaasan kaupungin on vaikea vaihtaa liikennöitsijää kun niitä ei ole vain otettavissa kuin kaupan hyllyltä .

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1597 on: 27. 11. 2007 00:12 »
Siehän fableable eri vekkuli oot...

Nyt alankin olla sitä mieltä, että asiatietoa sinulla ei sitten olekaan. (Vai onko teillä vaihtunut mies siellä firman koneella?!!) Unohdit sotkea tähän mukaan Turkin ja Sveitsin... Heillähän vasta tosi edullinen kustannustaso on, molemmilla. Heillähän on se oma valuutta. Ja mitä sitten oikeesti tulee Ruotsin ja Tanskan tuotantokustannuksiin, niin aletaanko keskustelelemaan niistä?!! Huomaat puhuvasi suuta suuremmalla. Tähh?

Kyllähän täällä Suomessakin edelleen tuotetaan viljaa ja jopa maataloutta harrastetaan. Se nyt vaan on kuomaseni liian kallista tuottaa täällä. Mutta maapallo lämpenee (kunnes taas kylmenee) ja EU lämpenee sen mukana. Pian on Ylläksen rinteet täynnä viiniköynnöksiä, kun ovat niin sopivasti länteen päin. Mutta hyvin luistaa suksi!! Mitäs sinulla on oikeudenmukaisuutta vastaan? Tähh?

Rivien välistä olen nääs lukevinani, että et ole tyytyväinen, kun porukka haluaisi tähän RG-Linen asiaankin oikeudenmukaisuutta. Vai mitä ihmettä sinulla on tässä asiayhteydessä Pentti Suksea vastaan? Eikö hän voi olla tässä asiassa oikeassa. Tähh?


Heh, No eihän minulla Pentti Suksea vastaan toki mitään ole. Oletin hänen vain hänen  olevan EU kriittinen ajattelija. 
Löysit sentään muutaman europpalaisen EU:n ulkopuolisen maan joka on Suomen hintatasoa kalliimpi. Sveitsissä vain on hurja palkkataso ja minimaalinen verotus.  Turkki taas ei monen mielestä edes  Eurooppaan kuulu, vaikka EU senkin nielisi.
 Tuskin kannattaa ruveta nyt miekkailemaan Tanskan ja Ruotsin tuotantokustannuksista tässä topicissa , vaikka siitä minulla onkin vankka mielipiteeni. Tosiasia kuitenkin on että näissä maissa palvelu ja kauppahinnat ovat Suomea huomattavasti edullisemmat.  Asia on tietenkin verotuskysymyskin, mutta oma valuuttapolitiikka on ollut myös verotuspolitiikassa etu. Toki EU on sielläkin nostanut hintoja. Huono homma. Viina on nyt Suomessa halvempaa, ei kuitenkaan tarpeeksi, että saataisiin RG I täyteen Ruotsalaisia näillä lipun hinnoilla.

Mitä tulee tämän RG-Linen jutun oikeudenmukaisuuteen, se ei varmasti kelpaa esimerkiksi siitä.
 Se että asiaan on  täällä puututtu, ei minua närästä.  Olen vain laskenut plussat ja miinukset, ja ilmeisemmin tullut toiseen tulokseen kuin sinä.   Olen lähinnä huolissani merenkurkun liikenteestä ja siitä mitä sen loppuminen aiheuttaa.  Meriliikennettä suhteellisen hyvin tuntevana (en ole töissä RG-linella)  tajuan  realiteetit, joita ei tällä  kovin  moni ole esille tuonut, muutoin kuin  nykyisen rahatilanteen osalta. Mutta siinäkään ei  näytä  realiteetit olevan aivan kohdallaan,
 Se on sitten toinen juttu se, olisiko Kaupungin pitänyt alkujaankaan lähteä merenkulkubisnekseen lainatakauksin.  Nyt siinä ollaan mukana takauksin. Mihinkä takaupäätökseen sitten päädytäänkään, se ei kuitenkaan kaupungin  budjettia horjuta. Takauksessa on tietenkin aina riskinsä.
« Last Edit: 27. 11. 2007 01:01 by fableable »

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1598 on: 27. 11. 2007 06:06 »
fableable, ensinnäkin tuosta 1,1 miljoonasta. Se on se summa jonka Oiva Lehtonen on täällä tuonut esiin ja minäkin siitä kirjoitin. Kyseisestä summasta ja kyseisestä kulusta olen myös saanut hieman sisäpiiritietoa. Vaikuttaa siis oikeasti siltä, että sellainen Rabben oman laivan korjauskustannus on olemassa ja maksettu RG:n tililtä. Näin on siis väitetty. Miksi yhtiö ei ole kumonnut tätä? Tämä syytös on sen verran vakava, että minä yrittäjänä toisin kirjanpitoni tarkisteltavaksi. Nyt täälläkin puhutaan vain näistä Rabben lainoista ja niiden järjestelyistä, mutta yhtiön kokonaistilannetta ei kunnolla näytetä lainoista päättäville. Tämä on toinen alkeellinen virhe. Tämä lainapäätös uhkaa nyt kaatua. Nyt viime metreillä yrittäjän olisi otettava erilainen kanta viimeinkin tähän asiaan. Täysin avointa peliä, kortit pöytään kaikki. RG-Line alkaa olla aika julkinen yhtiö täällä ja en näe mitään estettä siihen, ettei se toimisi kuten OYj toimii. Se olisi heille itsellekin helpompaa. Jos nyt äänestettäisiin, veikkaan että tuki kaatuu.

Etkö väittänytkin täällä, että Ruotsissa ja Tanskassa tuotantokustannukset ovat halvemmat? Ja etkö väittänyt että se nimenomaan johtuu valuutasta?!! Aikä vetelää  fableable! Se että joidenkin tuotteiden hinnat (mitkä?) ovat edullisempia, se on vain Sinun käsityksesi ja mikäli se pitää paikkansa, niin on tuotannon koneetkin ja tuotantomäärätkin suuremmat. Satun myös käytännössä tietämään mistä puhun.

Itse toivoisin, että laivaliikenne jatkuu ja niin toivoisi moni muukin. Mutta tälläistä asianhoitoa kun tässä on ollut koko matkan, ei tätä kestä kukaan. Ainakin siitä on nihkeys asiaan täällä päässä. Olen myös puhunut laivalinjan puolesta. Mutta kyllä se vaikeaa on ollut. Puolustaa nyt tätä kähmijäporukkaa. Palaan aiheeseen.

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1599 on: 27. 11. 2007 07:07 »
Rabben alus oli joidenkin tietojen mukaan jossakin vaiheessa C-Expressin vieressä Vaskiluodossa.  Nyt pitäisi  vain saada siitä kuva.  Muistaako joku kuvanneensa tai tietää jonkun, joka on kuvannut?

Kuva tänne tai ylläpidolle pyynnön kanssa laittaa sivulle.

Tämän ketjun mukaan on Västerbottens kurirenissa ollut juttua 19.8.2003 Maria II:sta Vaasan satamassa. Juttu perustuu aiemmin julkaistuun Vasabladetin juttuun. Valitettavasti en ole löytänyt kumpaakaan juttua lehtien nettiarkistoista.

http://f24.parsimony.net/forum58104/messages/43629.htm

Alla käännös by MM:

Salamyhkäisyyttä uudesta laivasta

Rabben vene

(MERENKURKUNlaiva) Vaasassa varustamoyhtiö RG-Linen terminaalin luona on hinaaja köytettynä laituriin. Vaasalainen laivanvarustaja ja pizzayrittäjä Rabbe Grönblom on hankkinut aluksen, Maria II:n, yhden omistamansa yhtiön kautta Kanadan kalastusviranomaisilta jotka ovat käyttäneet alusta tutkimukseen ja tarkistustehtäviin. Rabbe Grönblom sanoo Vasabladetille, että Maria II:n on tarkoitus olla kolme kuukautta satamassa, jonka jälkeen se menee telakalle Mansikkasaareen kunnostusta ja rungon jäävahvistamista varten. Mutta isoon kysymykseen, eli mihin alusta on tarkoitus käyttää, ei laivanvarustaja Grönblom halua vastata yksiselitteisesti. Koematkoja pohjoiseen ja etelään on yksi vastaus. Alus ei tule murtamaan jäätä, mutta tulee pystymään kulkemaan jäässä, on toinen vastaus. Mahdollisuuksia on monia, mutta kaikki on avoinna, on kolmas. Västerbottens kuriren ei ole onnistunut tavoittamaan Rabbe Grönblomia kommenttia varten.
JONAS REDIN