Author Topic: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri  (Read 514234 times)

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Offline pee1assa

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 298
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1320 on: 12. 11. 2007 19:07 »
Eric Sardinas #1294

Minusta on enemmän kuin kummallista käsitellä valtuustossa moneen kertaan isoja raha-asioita sillä jos asiat valmistellaan OIKEIN, niin yksi käsittely riittää ja säästyy vaasalaisten verorahoja!

Tervetuloa vaan plakaatteinesi jos ja kun valtuustolle esitellään taas rahoitusta RG:lle.

Merenkurkun liikennettä pitää tukea, mutta se kuuluu Ruotsin ja Suomen valtioille. Vaasa hoitakoon satamansa mahdollisimman hyvin, että laivaliikenne jatkuu...

Pertti Salo

hartsa

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1321 on: 12. 11. 2007 20:08 »
RG-Line -keskustelussa täytyy muistaa myös se että Kotipizza Oyj:n kotipaikka on Vaasa. Yhtiö maksaa siis (viime aikoina vähäiset) yhteisötulonsa Vaasaan. Toistaiseksi. Halutessaan omistaja voi muutamien yhtiön sisäisten muodollisuuksien jälkeen siirtää  kotipaikan toisaalle. Ja olisi outoa jos kaupungin johto ei olisi tätä huomannut.
« Last Edit: 12. 11. 2007 20:08 by hartsa »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1322 on: 12. 11. 2007 22:10 »
Olen ollut reissussa ja lomalla tästä RG -härdellistä. En olle kaikkia viestejä ehtinyt lukea mutta erityisesti yksi asia nyt vaivaa ja on vielä ehkä kiireellinenkin:

30.10.2007 teki kaupunginhallitus viimeisen päätöksensä tukiasiasta (esitti siis muutoksia aikaisempaan valtuuston päätökseen) ja senhän sitten valtuusto kumosi ääniin 26-25.

Juuri tuo 30.10.2007 päätös (toki aiemmatkin mutta muutoksenhakuajat ovat ummessa) saattaa olla laiton. Viime tingassa valtuustossa havaitsemani olennainen puutehan oli se, että asia ei ollut tullut ehkä laillisesti vireille.

Kunnan ja eri hallintokuntien toimialaan kuuluvia asioitahan voivat virkamiehet vapaasti valmistella ihan omasta aloitteestaan, ja niinhän koko ajan tapahtuukin.

MUTTA yksityisen yrityksen rahoittaminen ei ehkä kuulu sillä lailla esim. kaupunginhallituksenkaan toimialaan, että sen voisi ilman yrityksen hakemusta noin vain panna valmisteluun ja päätettäväksi.

Yleensä kaupunginhallituksen päätöksien muutoksenhakuaika menee umpeen 14 pv pöytäkirjan tarkistamisen jällkeen. Tänään tulee kaksi viikko täyteen itse kokouksesta...

Periaatteellinen dilemma. Kai nyt kh.n päätös voi periaatteessa olla laiton vaikka kv sen hylkäsikin?

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1323 on: 13. 11. 2007 05:05 »
Eric Sardinas #1294

Minusta on enemmän kuin kummallista käsitellä valtuustossa moneen kertaan isoja raha-asioita sillä jos asiat valmistellaan OIKEIN, niin yksi käsittely riittää ja säästyy vaasalaisten verorahoja!



Minusta siinä ei taas ole mitään kummallista ja asioita käsitellään usein uudelleen sitä mukaa kun asiat muuttuvat.
Päinvastoin, minusta oli erittäin kummallista, jos asioita EI voitaisi käsitellä uudelleen, oli sitten syy mikä tahansa.


Offline suoraan asiaan

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 252
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1324 on: 13. 11. 2007 06:06 »
Tapio Osala kirjoitti:
Juuri tuo 30.10.2007 päätös (toki aiemmatkin mutta muutoksenhakuajat ovat ummessa) saattaa olla laiton. Viime tingassa valtuustossa havaitsemani olennainen puutehan oli se, että asia ei ollut tullut ehkä laillisesti vireille.

Ihan hyvä Tapio ja kannustan Sinua jatkamaan. Mutta pieni detalji.  Hakemuksen puuttuminen ei ollut Sinun löytösi, vaan se on tästä foorumista ninm. beluriskin postauksesta #903.
« Last Edit: 13. 11. 2007 07:07 by suoraan asiaan »

Moderaattori

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1325 on: 13. 11. 2007 08:08 »

Palaute: Olisiko tässä jotain?

On esitetty ajatus että Suomessa riittäisi huomattavasti pienenpoi määrä satamia kuin mitä nyt on. Keskustelu ei koske vain Suomea.  Myös Ruotsissa keskustellaan asiasta:

Satamia ja meriliikenteen infrastruktuuria koskevassa EU-komission vihreässä kirjassa (KOM(97) 678) esitetään yksityiskohtainen selvitys alasta. Erityistä huomiota kiinnitetään käyttömaksuihin ja markkinoiden järjestämiseen liittyviin kysymyksiin. Vihreässä kirjassa ehdotetaan myös satamien sisällyttämistä Euroopan laajuisiin verkkoihin sekä niiden roolin optimoimista merkittävinä kauttakulkupaikkoina kuljetusketjussa, jossa kuljetukset tapahtuvat useaa liikennemuotoa käyttäen.
Katso linkki

Olen noviisi ja lähdin vain pohdiskelemaan ylenpalattista kiirusta täällä Vaasassa.  Eli etsin jos vaikka Vaasan sataman asemassa tulevaisuudessa olisi jokin syy tai uhkakuva ainakin osaan tästä hässäkästä.

Lue tääältä:
http://www.shipgaz.com/magazine/issues/2007/20/2007_article2.php

Tästä saksankielisesta tekstista saa sellaisen  kuvan, että pienet satamat joutuvat tämän vuoden loppuun mennessä anomaan jonkinlaista statusta, että pääsevät kiinni eu-rahoihin.
Sivu 56. Statuksen saaminen on kiinni matkustajien määrästä ja rahtikapasiteetista. Voisko olla niin, että jokin tämän tyyppinen  painaa taustassa päälle?  Joku pirun aikamäärä menee umpeen ....olisiko tässä syy, miksi Lumiolla on niin pirun kiire.

http://www.bund.net/lab/reddot2/pdf/ostseestudie%20_052007.pdf

Investoinnit Suomen satamiin

Uudet hankealoitteet

EU:n vihreä kirja


« Last Edit: 13. 11. 2007 08:08 by Moderaattori »

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1326 on: 13. 11. 2007 12:12 »
Kuntalain (365/95) 1 §:n 2 momentin mukaan kunnan päätösvaltaa käyttää asukkaiden valitsema valtuusto. Lain 13 §:n mukaan valtuusto vastaa kunnan toiminnasta ja taloudesta. Säännöksen mukaan valtuuston tulee mm. päättää:

toiminnan ja talouden keskeisistä tavoitteista, 
talouden ja rahoituksen perusteista,
hyväksyä talousarvio, 
kunnan palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista, 
kunnan liikelaitoksille asetettavista toiminnallisista ja taloudellisista tavoitteista, 
takaussitoumuksen tai muun vakuuden antamisesta toisen velasta, 
sekä hyväksyä tilinpäätös ja päättää vastuuvapaudesta.


Kuntalain 14 §:n 1 momentin mukaan valtuusto voi johtosäännössä siirtää toimivaltaansa kunnan muille toimielimille sekä luottamushenkilöille ja viranhaltijoille. Toimivaltaa ei kuitenkaan saa siirtää asioissa, joista valtuuston on laissa olevan nimenomaisen säännöksen mukaan päätettävä. Pykälän 2 momentin mukaan valtuusto voi johtosäännössä antaa 1 momentissa mainitulle viranomaiselle oikeuden siirtää sille siirrettyä toimivaltaa edelleen. Jos toimivalta on siirrettävissä, se voidaan valtuuston luvalla 2 momentin nojalla siirtää myös edelleen (edelleen delegointi).

Kuntalain 23 §:n mukaan kunnanhallitus vastaa kunnan hallinnosta ja taloudenhoidosta sekä valtuuston päätösten valmistelusta, täytäntöönpanosta ja laillisuuden valvonnasta. Vaikka kuntalaissa on kunnanhallitukselle säädetty muitakin tehtäviä, tämä on perussäännös taloudenhoidon vastuusta. Taloudenhoidon vastuu käsittää laskentatoimen, rahaliikenteen, sisäisen valvonnan sekä muun taloudenhoidon järjestämisen (Harjula-Prättälä "Kuntalaki - tausta ja tulkinnat").

Kunnanhallitus vastaa lain nojalla kunnan taloudenhoidosta. Tämä tarkoittaa yleistä vastuuta taloudenhoidosta. Vastuuta ei voida siirtää johtosäännöllä muille viranomaisille. Lähtökohtaisesti valtuusto päättää talouttakin koskevista asioista, jollei toimivaltaa ole säädetty tai johtosäännöllä siirretty muille viranomaisille.

Onko siirretty toimivaltaa Vaasassa?

http://www.kunnat.net/k_perussivu.asp?path=1;29;65;349;48386;48497

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1327 on: 13. 11. 2007 13:01 »
Tapio Osala kirjoitti:
Juuri tuo 30.10.2007 päätös (toki aiemmatkin mutta muutoksenhakuajat ovat ummessa) saattaa olla laiton. Viime tingassa valtuustossa havaitsemani olennainen puutehan oli se, että asia ei ollut tullut ehkä laillisesti vireille.

Ihan hyvä Tapio ja kannustan Sinua jatkamaan. Mutta pieni detalji.  Hakemuksen puuttuminen ei ollut Sinun löytösi, vaan se on tästä foorumista ninm. beluriskin postauksesta #903.

Belurisk:
Quote
Eri lähteistä itselläni olevien tietojen sekä
Pieni on detalji isossa asiassa mutta "rätt skall vara rätt". Kyllä tuo havainto on ihan oikeasti minun ja yritin sitä pitää omana tietonani valtuustokokoukseen asti kun pelkäsin, että sen julkisuuteen vuotaminen voisi aiheuttaa asiakirjan ilmestymisen jostain "piilosta". Beluriskille olin tässä yksityisesti kertonut aiemmin.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1328 on: 13. 11. 2007 14:02 »
Vahvistan tämän asian että Tapio Osalalla kuin Heikki Lamminmäellä oli tieto että hakemusta ei ole jätetty. Tulkintani mukaan kumpikin huomioi asian itsenäisesti toisistaan riippumattomasti.
Ja valtuuston istunnossa tämän toi esille ensiksi Tapio Osala ja sen myöhemmässä puheenvuorossa saman asian ilmaisi Heikki Lamminmäki. Tässä kohtaa viimeistään olisi valtuustgon Nordmannin olisi pitänyt lopettaa valtuuston kokous siihen koska anomusta ei ollut.

Pentti Suksi

belurisk

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1329 on: 13. 11. 2007 14:02 »
Tapiolle beluriskiltä

 Älä nyt nolaa itseäsi.
Mikä on se yksityinen kanssakäyminen johon viittaat.
Tallessani on dokumentoituna kaikki oleellinen viestintä eri asioissa - siis myös tässä aiheessa.
Ihan rehelliset terveiset joka tapauksessa.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1330 on: 13. 11. 2007 16:04 »
Tällaisessa taistelussa kun vastapuolella on kovat piipussa, saattaa pelikorttien ennenaikainen näyttäminen olla haitallista itse asialle. Tuon hakemuksen puuttumisen huomasin jo edellisellä viikolla ja kerroin havainnostani muutamalle henkilölle (en hienotunteisuussyistä näitä tietenkään paljasta) samalla esittäen toiveeni, ettei sitä argumenttia julkistettaisi etukäteen. Hyvä kuitenkin jos joku muukin on saman asian itsenäisesti huomannut.

Ajoitus on joskus hyvin tärkeää. Esimerkiksi Heimo Hokkasen valitus ennen määräaikaa ja valituksen sisällön julkistaminen olisi ollut kahdenkin pohdinnan arvoinen juttu. Lienee ilmeistä, että valitus olisi mennyt läpi, varsinkin jos siihen olisi vielä lisätty esim. tuo hakemuksen puuttuminen.

Jos valitus olisi jätetty vähin äänin vasta 22.11 (jolloin suurinpiirtein valitusaika päättyi 15.10 valtuuston kokouksesta) niin asiaa ei ehkä ylipäätään olisi otettu uudelleen käsittelyyn. Ja jos olisi otettu EU-asioiden takia niin, ei ehkä olisi huomattu muutttaa tuota Heimon huomamaa tärkeää asiaa (tuen kattaminen vahinkorahastosta oli laiton).

No, asia on nyt aika hyvässä vaiheessa ja mielenkiinnolla odottelemme RG-uskoisten seuraavaa siirtoa. Meitä oli monta aktiivista puuhamiestä kaatamassa RG-tukiesitystä. Jokaista tarvitiiin ja jokainen kantoi arvokkaan kortensa kekoon.

Erittäin arvokkaana pidän tätä foorumia (ja useita nimimerkkejä, myös "beluriskiä"). Täältä sai uskoa asiaan ja hyviä argumenttejakin. Täällä virtuaalimaailmassa me veroeurojen peräänkatsojat, avoimen ja asiallisen valmistelun vaatijat kohtasimme...

Mutta ennen kaikkea tarvittiin 26 ääntä valtuustossa. Jokainen oli yhtä tärkeä. (Joillekin oli painostuksen vuoksi vaikeampaa äänestää omantuntonsa peruteella kuin toisille. Minua ei kukaan edes yrittänyt painostaa tai käännyttää joten napin painaminen hylkäysesityksen puolesta ei tuottanut mitään vaikeuksia)

(P.S.Vähän valtuustotaktikoinnista: Meillä "poliitikoilla" on joskus houkutus käyttää toisiltamme "lainaamia" argumenttejä ja joskus jopa kiirehdimme tekemäään erinäisiä aloitteita ja esityksiä, jotka ovat syntyneet kollegan päässä. Kun tiedämme, että asiassa on tulossa palautus-/hylkäys-/pöydällepanoesitys, on joillekin vaikeaa pidätellä tuon esityksen tekemistä, koska on hauskaa saada se "nimiinsä". Kun tulee palautus- tai pöydällepanoesitus niin yleensä puheenjohtaja lopettaa kesksuetlun heti kun joku sitä kannattaa. Jos siis haluaa, että saa keskustelussa tuoda kaikki argumentit pöytään, olisi syytä odottaa keskustelun loppuvaiheille, ennenkä tuollaisen esityksen tekee/sitä kannattaa. Mutta houkutus nostaa itsensä temppelinharjalle on joksus liian suuri ja itse asia voi kärsiä tämän takia.)
« Last Edit: 13. 11. 2007 16:04 by Tapio Osala »

Offline Herkkumutteri

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 34
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1331 on: 13. 11. 2007 17:05 »
Anonymus kirjoittaa #1326 mielenkiintoisesta seikasta, nimittäin lyhyesti sanottuna EU:n satamatuesta. Hakemukset on jätettävä sisään tämän vuoden puolella.

Tämäkö on Lumion kiireen takana? Onko Rabbella ehkä kiikarissa tulla isomman konsortion kanssa satama-apajille, jolloin Vaasan sataman tulevaisuuskin ratkaistaisiin kertaheitolla? Siksikö jotkut valtuutetut painottivat sataman roolia tukea myönnettäessä (jos-Ikea-ja-Venäjänkauppa-ja-sitä-ja-tätä).

Pitäisikö jonkun lehden tai vaikka Vaasalaisia-blogin journalistien kysellä Lumiolta ja Rabbelta asian laitaa? Eli ovatko herrat hieroneet satamakauppoja ulapalla?


Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1332 on: 13. 11. 2007 17:05 »

Palaute: Lonely seamen

>”Tästä saksankielisesta tekstista saa sellaisen  kuvan, että pienet satamat joutuvat tämän vuoden loppuun mennessä anomaan jonkinlaista statusta, että pääsevät kiinni eu-rahoihin.
Sivu 56. Statuksen saaminen on kiinni matkustajien määrästä ja rahtikapasiteetista. Voisko olla niin, että jokin tämän tyyppinen  painaa taustassa päälle? ”>

Eli kupletin juoni jatkuisi jotenkin näin:

RG-Line on tietoinen tästä statuksen hakumenettelystä ja kiristää sillä kaupunkia. Kaupunki tarvitsee RG-Linen liikenteen jos aikoo saada tukea.  Kaupungin johto ja Kouhi et Grönblom ovat tietoisia asiasta ja toimivat juuri siksi niin innokkaasti.  Tuen hylkääminen oli shokki.

Kysymys siitä voiko yksityistä yritystä tukea oli  vain yksi sivujuonne.

Eu rahoihin oikeuttavan statuksen voi saada vain neljä suomalaista kaupunkia ja Vaasa on niiden joukossa.  Tätä kuviota ei ole haluttu kertoa valtuutetuille, koska valtuutettujen intelligenssiin ei uskota.

Tämä on siis vain skissi - silkkaa fiktiota kun muutakaan ei juuri nyt ole – tai sitten ei.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

AD

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1333 on: 13. 11. 2007 18:06 »

Palaute: Lonely seamen

>”Tästä saksankielisesta tekstista saa sellaisen  kuvan, että pienet satamat joutuvat tämän vuoden loppuun mennessä anomaan jonkinlaista statusta, että pääsevät kiinni eu-rahoihin.
Sivu 56. Statuksen saaminen on kiinni matkustajien määrästä ja rahtikapasiteetista. Voisko olla niin, että jokin tämän tyyppinen  painaa taustassa päälle? ”>

Eli kupletin juoni jatkuisi jotenkin näin:

RG-Line on tietoinen tästä statuksen hakumenettelystä ja kiristää sillä kaupunkia. Kaupunki tarvitsee RG-Linen liikenteen jos aikoo saada tukea.  Kaupungin johto ja Kouhi et Grönblom ovat tietoisia asiasta ja toimivat juuri siksi niin innokkaasti.  Tuen hylkääminen oli shokki.

Kysymys siitä voiko yksityistä yritystä tukea oli  vain yksi sivujuonne.

Eu rahoihin oikeuttavan statuksen voi saada vain neljä suomalaista kaupunkia ja Vaasa on niiden joukossa.  Tätä kuviota ei ole haluttu kertoa valtuutetuille, koska valtuutettujen intelligenssiin ei uskota.

Tämä on siis vain skissi - silkkaa fiktiota kun muutakaan ei juuri nyt ole – tai sitten ei.
Jos oheinen juttu olisi syynä asiaan miksei sitä olisi julkaistu jo aiemmin ???????
Eihän tuo mikään ongelma olisi

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1334 on: 13. 11. 2007 18:06 »
Anonymus kirjoittaa #1326 mielenkiintoisesta seikasta, nimittäin lyhyesti sanottuna EU:n satamatuesta.

Jos tuollainen valttikortti olisi olllut RG-uskoisten käytössä niin totta ihmeessä sitä olisi käytetty. ja painokkaasti.  Nythän he joutuivat turvautumaan kovin heppoisiin väittämiin ja jäivät argumetoinnissapahasti alakynteen (olen toki jäävi sitä arvoimaan, mutta siltä tuntuu).

En ole kuullutkaan EUn satamatuesta. EUlla on kyllä tapana tukea ylituotantoa ( n 50% EUn budjetista on maatalouden tukea - maataloustuotteita sitten dumpataan maailmanarkkinoille alihintaa ja aiheutetaan hätää köyhien maiden maanviljelijöille maailmalla) joten se toki sopisi kuvaan.

Mitä ihmeen tukea satamat EUssa tarvitsisivat? Suomessa aikankin on hillitön satamien ylikapasiteetti ja lisää vaan rakennetaan. Esim. Vuosaaren satamassa Helsingissä ei ole järjen häivääkään.

Hur som haver, vaikea silti uskoa että alle n. 55 000 matkustajaa ja n. 15 000 rekkakuskia olisivat millekään satamalle kriittinen tekijä minkään tukijärjestelmän puitteissa. Vaikka valtion tukihakemus on leivottu juuri RGIn näköiselle laivalle (300 matkustajaa) niin sitä ei varmaan ole mahdollinen Eun satamatukihakemus.

Sen uskon, että RG-uskoiset eivät hevillä luovuta ja kääntävät jokaisen kiven, jolla voisivat tappionsa kääntää vielä voitoksi.

Ei silti kannata tuota mahdollista EU-satamakorttia jättää meikäläistenkään ottamatta vakavasti. Olisi siis erittäin toivottavaa saada asiasta lisätietoa.


Offline suoraan asiaan

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 252
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1335 on: 13. 11. 2007 18:06 »
No mutta Tapio.  Kirjoita Googlen hakukenttään kaikilla osaamillasi kielillä Eu tuki satamille

Tässä yksi hauista

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1336 on: 13. 11. 2007 18:06 »
Mielenkiintoista.

Mikä on tilanne siinä Uumajan tuki-asiassa? Mitään faktaa?

Ehdottaisin kaupungin johtavien virkamiesten jättävän asian pöydälle vähintään muutamaksi kuukaudeksi. Kyllä siellä on tuettavaa vielä ensi vuonnakin. Tekisitte sitten kunnon paketin, jossa olisi molemmat valtiot (ehkä EU myös) ja Uumajanseutu mukana. Ei tämä maailma paljon vuodessa muutu. Tänä aikana saataisiin varmistettua muiden tahojen tuki.

Tästä kohtaa olisi EU:lle kyllä hyvä yhteys. Parempi ja järkevämpi kuin Porista, Raumalta tai Oulusta. Ouluun voi mennä yläkauttakini, tai jos alakautta, niin Vaasa olisi siihen sopiva yhteys.

Vaikka en asiasta mitään tiedäkään, niin kovasti olen sitä mieltä, että Suomeen riittäisi seitsemän rahtisatamaa. Oulu, Vaasa, Pori, Turku, Hanko, Helsinki, Kotka. Kun poikittaistiet ovat joskus tulevaisuudessa valmiit, nousee Vaasan painopiste valtavasti. (Kuuluuko Pori ja Hanko listalle ollenkaan?)

Offline Herkkumutteri

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 34
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1337 on: 13. 11. 2007 18:06 »
Mielenkiintoista.

Tästä kohtaa olisi EU:lle kyllä hyvä yhteys. Parempi ja järkevämpi kuin Porista, Raumalta tai Oulusta. Ouluun voi mennä yläkauttakini, tai jos alakautta, niin Vaasa olisi siihen sopiva yhteys.

Kun poikittaistiet ovat joskus tulevaisuudessa valmiit, nousee Vaasan painopiste valtavasti.


Poikittaistiestä puheenollen: Motorways of Seas (MoS) on EU:n tärkeimpiä hankkeita rahti- ja matkustajaliikenteen tehostamiseksi Itämerellä.

Osalaa kehoitan edes selailemaan Anonymuksen mainitsemia linkkejä. Oma koulusaksani riittää juuri ja juuri asiayhteyden ymmärtämiseen, mutta lukemisto on sitten sitäkin kiinnostavampi. MoS:ta enemmän saksalaisesta linkistä sivulla 54, ja samasta kirjoituksesta lyötyy muutakin:

Marco Polo-ohjelman lisäksi Vaasan satama (tai vaikka satama + kaupunki yhdessä mainitun Rabben konsortion kanssa) voisi teoreettisesti hakea myös TEN-T-A-satamatukea, jos sataman liikenne ylittää 200 000 matkustajaa vuodessa tai 1,5 miljoonaa tonnia rahtia vuodessa - tai tästä on pitkälle menevät suunnitelmat!

Sallikaa pienimuotoinen spekulointi. JOS vastaavan tyyppistä tukea ollaan hakemassa, miksi tätä hakuprosessia ei nosteta esille (Osalan hyvä argumentti)? Voiko olla niin että kokonaiskuvio on hankala, sisältäen kabinettisopimuksia Lumion ja RG-Linen välillä? Onko meillä yhtään tietoja vapaamuotoisista keskusteluista - Vaasassa tai muualla?


Offline Sandviken

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 200
  • Gender: Female
  • Hietalahti - Vaasan helmi
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1338 on: 13. 11. 2007 20:08 »
Ihan mielenkiintoinen isojen poikien juttu koko Rg Line-jupakka. Kiva kun on isoja poikia toisellakin puolella. Tasainen taisto vai olisiko jopa David voittanut Goljatin!

Nyt kyllä tuntuu siltä että vastustajapuoli alkaa pelata omaan maaliin, tuo RG-tukijoille hopeatarjottimella aseita. RG-tukijat ovat kyvyttömyytensä osoittaneet, joten älkää nyt ihmeessä yliarvioiko heidän kykyjään keksiä uutta aasinsiltaa asian avaamiseksi. Tehän teette sen heidän puolestaan. Nyt suut suppuun satamatuista!

Ja kun energiaa tuntuu teillä piisaavan niin käykää nyt itse (älkääkä Osalan odottako kaikkea tekevän puolestanne) googlettelemassa ja etsimässä asianne ydinkohdat. Ja jos jotain oikein arvokasta lyödätte niin älkää ihmeessä siitä täällä toitottako! Lähettäkää privaattiviesti sitten vaikka Osalallle.

Tässä asiassa (porsaanreikien etsimisessä Rabben tuelle) avoimuus ei ole valttia!

Offline MikaR

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 41
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1339 on: 13. 11. 2007 20:08 »
Tiedätkö Sandviken, joskus voi olla ihan mielenkiintoista vain selvittää faktoja, riippumatta siitä ketkä vastustavat mitäkin asiaa.....
Ja hyvä vain jos löytyy joku syy pitämään laivaliikennettä hengissä.
Vai oliko tämä vain ironiaa sinun puoleltasi.... se on nimittäin vaikea laji.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1340 on: 13. 11. 2007 23:11 »
Ihan mielenkiintoinen isojen poikien juttu koko Rg Line-jupakka. Kiva kun on isoja poikia toisellakin puolella. Tasainen taisto vai olisiko jopa David voittanut Goljatin!

Nyt kyllä tuntuu siltä että vastustajapuoli alkaa pelata omaan maaliin, tuo RG-tukijoille hopeatarjottimella aseita. RG-tukijat ovat kyvyttömyytensä osoittaneet, joten älkää nyt ihmeessä yliarvioiko heidän kykyjään keksiä uutta aasinsiltaa asian avaamiseksi. Tehän teette sen heidän puolestaan. Nyt suut suppuun satamatuista!

Ja kun energiaa tuntuu teillä piisaavan niin käykää nyt itse (älkääkä Osalan odottako kaikkea tekevän puolestanne) googlettelemassa ja etsimässä asianne ydinkohdat. Ja jos jotain oikein arvokasta lyödätte niin älkää ihmeessä siitä täällä toitottako! Lähettäkää privaattiviesti sitten vaikka Osalallle.

Tässä asiassa (porsaanreikien etsimisessä Rabben tuelle) avoimuus ei ole valttia!

Hyvä Sandviken

Varsin huvittava ja ”osuvakin” tuo ”David ja Goljat” vertauksesi, kun liippaa minua  jotenkin läheltä.  Muistakaa kuitenkin, että David leikkasi Goljatin pään irti, sillä seurauksella, että Filistealaisten valtava armeja pakeni suin päin  pienen Israelin armeijan tieltä. Aika näyttää kumpi osapuoli oli ”David”, kumpi ”Goljat”. vai oliko kumpikaan?
 Oma tulkintani on että Vaasalaiset veronmaksajat ovat ”Filistealaiset” sekä  KH ja virkamiehet  ”IsraELIITTI”.

Ehkä ei Merenkurkun liikenteen (RG-linen) tukipakettia puoltaneet halunneet  porsaanreikiä etsiä. Selvitä käsittääkseni vain EU:n alati vaihtuvasta pykäläviidakosta. valmistelu ei ollut hyvää, mutta
ehkä  nyt he onnistuvat jo paremmin  uudella  kabinetti ja lobbauskieroksella. Nyt ovat   pykälätkin  toivoakseni hallinnassa.

 Niin kuin joku viisas sardiini on täällä todennut;” Minusta siinä ei taas ole mitään kummallista ja asioita käsitellään usein uudelleen sitä mukaa kun asiat muuttuvat.
Päinvastoin, minusta oli erittäin kummallista, jos asioita EI voitaisi käsitellä uudelleen, oli sitten syy mikä tahansa.”

  Erittäin painava syy asian uudelleen käsittelyyn on varmaan se, että RG-line tai joku muukin varteenotettava varustamo ilmoittaisi halukkuutensa hoitaa merenkurkun matkustajaliikenne 2008 ja hakisi tukea, rahoitusjärjestelyjä tms.
« Last Edit: 14. 11. 2007 06:06 by fableable »

Offline Sandviken

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 200
  • Gender: Female
  • Hietalahti - Vaasan helmi
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1341 on: 14. 11. 2007 07:07 »
  Erittäin painava syy asian uudelleen käsittelyyn on varmaan se, että RG-line tai joku muukin varteenotettava varustamo ilmoittaisi halukkuutensa hoitaa merenkurkun matkustajaliikenne 2008 ja hakisi tukea, rahoitusjärjestelyjä tms.


En ole tässä muiden kiireiden takia seuraamaan asiaa kovin tarkoin mutta ihmettelen, että olivatko nämä viimeviikkoiset yritykset saada miljoona-apua konkurssikypsälle hyvä-veli-firmalle vain harjoituskierroksia?

Offline juuso

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 30
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1342 on: 14. 11. 2007 09:09 »
Olen mielenkiinnolla sivusta seurannut keskustelua täällä ja nostan hattua valtuutetuille, jotka ovat pitäneet meidät ajan tasalla. Tämän on on ollut varsinainen reality-foorumi. Tämä voi olla alku uudelle päätöksentekokulttuurille Vaasassa.
Oikea ja rehellinen kanta voitti Rg-asiassa. Hienoa.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1343 on: 14. 11. 2007 09:09 »
Raamatustako se RG Linen tukiraha löytyy?
Kyllä se on melkoista arvostelukyvyn puutetta tuoda uudestansa sama asia valtuustoon
joka päätös on pian saamassa luultavasti lain voiman. Oikeusperiaate on jyrkkä samaa ei käsitellä
kahteen kertaan. Nythän ruotsi maksaa laivaliikenteestä ja Suomi maksaa. Miksi sinne pitää jatkuvasti
yhdelle konkurssifirmalle lapioida rahaa?

Kun ei edes RG Line hakenut tukea, niin sitä oltiin hakemusta antamssa rahaa. Minä odotan että sosiaalivirastosta mulle soitetaan että Teille on myönnetty toimeentulotukea vaikka ette ole hakeneetkaan. Saisimmeko teidän pankkitilin numeron? Näinkö se menee? tämä on sitä nykyaikaa?

Kyllä Sandvik on täysin oikeassa että meidän aamusta iltaan googlettaa päättäjien puolesta.
Kouhi ei kirjoita sanaakaan. Tulede tänne selvittää mistä kysymys ja rehellisesti sekä avoimesti.
Tässä ei ole mitään salattavaa. Me olemme valinneet Kouhin valtuustoon, niin hän teoistaan tilivelvollinen meille äänestäjille. Kunnallispolitiikassa on hyvin vähän salaisuuksia ja hyvin vähän
salaista kabinettitouhua. Eli kortit Kouhi pöytään, niin lyön omat korttini. Meillä ei pitäisi Kouhin niin suuria salaisuuksia olla tekomaisemat ovat samat. Ja saman lakian syrjäs on kakaroona
kasvettu.

Pentti Suksi

Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1344 on: 14. 11. 2007 10:10 »
Sen mitä minä huomasin tässä RG-keskustelussa oli se, että valtuutetut omaavat varsin vajavaiset tiedot siitä, kuinka taloudellisia papereita luetaan ja mikä tieto niissä on oleellista.
Ja kuitenkin on kysymys henkilöistä, jotka hoitavat kaupungin taloutta!

Saattaisi olla tarpeellista, että valtuutetuille järjestettäisiin valituksi tultuaan jonkinlainen oppituokio aiheesta.

Analyyssi

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1345 on: 14. 11. 2007 10:10 »
Olen puolesta ja vastaan. Toivoisin että löytyisi sellainen kokonaispaketti (yhdessä Uumajan ja Ruotsin kanssa) että se voitaisiin hyväksyä. Vastaan olen tätä tapaa jolla tätä on viety eteenpäin. Tästä johtuen olenkin jo alkanut toivomaan monen muun kanssa yhdessä, ylimmän virkamiesjohdon vaihtoa täällä Vaasassa. Täysin ylimielistä ja omahyväistä toimintaa. Virkavastuuta ei ole ja mikä pahinta, sitä ei tule. Eivät nämä poijat muuta tyyliään. Valitettavaa, erittäin!

Hyvin paljon täällä puhutaan asian sivusta.

Heitänpä avoimen kysymyksen myös asian vastustajille:
Mikäli paketti on oikeanlaisesti esillä, taseet, hakemukset ja kaikki dokumentit esitetään ja mikäli paketti olisi tällöin Vaasalle pitkällä tähtäimellä järkevä. Vielä jopa Uumajanseutu ja Ruotsin valtiokin (faktatieto tuesta esitettäisiin) tukisi, niin voisitko vastata myöntävästi RG-Linen tukeen? Tämä kysymys siksi, että on hyvä tietää, kuka on vastaan ja mitkä ovat pohjimmaiset argumentit.

Hokkanen, Österholm, Vehkaoja, Moisio, Katajamäki, Mäntymaa, Osala, Lamminmäki, ym. mikä on tällöin kantanne? Perusteet.

Mikäli jäsenen kanta on pelkästään se, ettei hyväksy verorahoin yksityisen yrityksen tukea ja se on hänen viimeinen kantansa... Tällöin hänen olisi korrektia käyttää keskustelussa vain sitä korttia ja toivoa että se riittää. Oikea arvomaailma kohtaisi, myöskin omissa silmissä.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1346 on: 14. 11. 2007 10:10 »
Nythän ruotsi maksaa laivaliikenteestä ja Suomi maksaa. Miksi sinne pitää jatkuvasti
yhdelle konkurssifirmalle lapioida rahaa?

RG Line = tällä hetkellä se liikenne. Ja niin kauan kunnes linjalle ilmestyy uusi/uusia yrittäjiä. Tuki ei ole siis merkitty mitenkään erityisesti millekään firmalle, vaan Merenkurkun liikenteelle.

Quote
Minä odotan että sosiaalivirastosta mulle soitetaan että Teille on myönnetty toimeentulotukea vaikka ette ole hakeneetkaan. Saisimmeko teidän pankkitilin numeron? Näinkö se menee? tämä on sitä nykyaikaa?

Ei. RG Linea ja Merenkurkun liikennettä yleensäkin tarvitaan. Sinua taas ei tarvita. NÄIN se menee.


EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1347 on: 14. 11. 2007 11:11 »
Jos ja kun niin nyt olisi ilmeisen aika valtuuston ottaa se mitä marjatta Vehkaoja sanoi ...yhteys lakimieheen,asiat on siinä mallissa solmussa ja uutta tulee.

Oma lainaus

Quote
Kuntalain (365/95) 1 §:n 2 momentin mukaan kunnan päätösvaltaa käyttää asukkaiden valitsema valtuusto. Lain 13 §:n mukaan valtuusto vastaa kunnan toiminnasta ja taloudesta. Säännöksen mukaan valtuuston tulee mm. päättää:

toiminnan ja talouden keskeisistä tavoitteista, 
talouden ja rahoituksen perusteista,
hyväksyä talousarvio, 
kunnan palveluista ja muista suoritteista perittävien maksujen yleisistä perusteista, 
kunnan liikelaitoksille asetettavista toiminnallisista ja taloudellisista tavoitteista, 
takaussitoumuksen tai muun vakuuden antamisesta toisen velasta, 
sekä hyväksyä tilinpäätös ja päättää vastuuvapaudesta.

 


Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1348 on: 14. 11. 2007 11:11 »
Analyyssille.

Pro Vaasa valtuustoryhmän ja minun henkilökohtainen kanta yksityisten liikelaitosten tukemiseen on ollut ja tulee pysymään seuraavista syistä!

-   meritie Vaasa – Umeå on maantienjatke jonka ylläpidosta vastaavat Suomen ja Ruotsin valtiot EU- säädösten nojalla.
-   Vaasan kaupungin verovaroja ei tule käyttää yksityisen liikelaitoksen tukemiseen, koska tukitoimet vääristävät yritysten välisen kilpailun.
-   Vaasan kaupunki julkisyhteisönä ei voi tehdä päätöksiä puutteellisin asiakirjoin.
-   Vaasan kaupungin ei tule rahoittaa konkurssitilaan joutunutta yritystä.
-   Vaasan kaupungin kaikki päätökset pitää perustua kuntalakiin, julkisille yhteisöille annettuun Hankintalakiin, sekä Vaasan kaupungin Taloussääntöön ja konserniohjeisiin.

Heikki Lamminmäki
Pro Vaasa valtuustoryhmän puhj.



foliohattu

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1349 on: 14. 11. 2007 11:11 »
Olen puolesta ja vastaan. Toivoisin että löytyisi sellainen kokonaispaketti (yhdessä Uumajan ja Ruotsin kanssa) että se voitaisiin hyväksyä.

Miksi pitäisi hakemalla hakea keinoja tukea juuri tätä konkurssikypsää yritystä. Punainen lanka tässä tukemisessa on kai matkustajaliikenteen ylläpito. Eikö kyseisen firman kalusto kuitenkin palvele lähinnä rahtiliikennettä?

Jos taustalla on halu helpottaa ihmisten liikkumista Vaasan ja Uumajan välillä, nykyisillä matkustajamäärillä helpommaksi ja halvemmaksi voisi tulla maksuton lentoliikenne. Eikö tämä olisi matkustajienkin kannalta kätevämpää? Toisaalta, miksi ilmaiset lentoliput Uumajaan jos Ristinummelta keskustaan kulkeva bussi on maksullinen?

Miksi juuri Uumajaan suuntautuvaa matkustajaliikennettä pitää subventoida? Eikö Helsinki, Tukholma tai Kööpenhamina ole vaasalaisten kannalta paljon tärkeämpiä matkustussuuntia?

Jos perimmäisenä tarkoituksena on rahtiliikenteen tukeminen, sitten puhuttakoon siitä sellaisena.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1350 on: 14. 11. 2007 12:12 »
Jos taustalla on halu helpottaa ihmisten liikkumista Vaasan ja Uumajan välillä, nykyisillä matkustajamäärillä helpommaksi ja halvemmaksi voisi tulla maksuton lentoliikenne.

Lentoliikenne ei ole ratkaisu pidemmällä tähtäimellä. Jostain kumman syystä se on tähän mennessä säästynyt käynnissä olevassa ympäristökeskustelussa, jossa katseet ovat kohdistuneet lähes täysin autojen hiilidioksidipäästöihin. Mutta lentoliikenteen vuoro tulee pian.

Quote
Miksi juuri Uumajaan suuntautuvaa matkustajaliikennettä pitää subventoida? Eikö Helsinki, Tukholma tai Kööpenhamina ole vaasalaisten kannalta paljon tärkeämpiä matkustussuuntia?

Kysymyksessä on liikenne Suomen ja Ruotsin välillä. Liikenne jonka merkitys vaihtelee mitä pohjoisemmaksi tullaan. Se minne kukin sitten jatkaa matkaansa ei ole tässä asiassa mielenkiintoista. Tukholman yhteys on vielä tärkeämpi ja myös sitä tuettaisiin, ellei linja kannattaisi. Mutta siellä matkustajamäärä ja rahti ovat sen verran suurempaa, että välillä voi jopa kilpailla.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1351 on: 14. 11. 2007 12:12 »
Miksi pitäisi hakemalla hakea keinoja tukea juuri tätä konkurssikypsää yritystä.

Moni näkee tämän siten, että todellakin pyritään tukemaan juuri tätä yritystä. Näin se ei varmasti olisi, jos linjalle olisi tyrkyllä joku muu, tai joitakin muita varustamoita. Sinä päivänä kun sellainen ilmoittautuu, niin RG Linen nauttima tuki voidaan antaa tietenkin myös jollekin muulle.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1352 on: 14. 11. 2007 12:12 »
Lentofobiaa sairastaville on omat kulkuyhteytensä.

Lamminmäki toi asian täysin selkeästi esille mistä on kysymys viimeisessä viestissään sitä voi lukea.
Jos minä menen hakemaan pankista lainaa ja luottokelvoton C luokassa riskiprosentti 92%.
Niin ei kukaan täysjärkinen pankinjohtaja anna minulle rahaa lainaksi einkä saa myöskään pankkitakausta. TÄMÄ ON TOTUUS. Ja jos minun tarjoamanin pantti on jo takauksilla  ylipuukattu
kuka pankinjohtaja siihen suostuu.  Sitten ehdotetaan nolla korolla ilman takaisin maksuaikataulua??????
Jo on aikoihin eletty!

Tällä samalla minä edelleen odotan että sosiaalivirastosta tulee hakematta ilmoitus puhelimella
että olemme myöntäneet toimeentulotukea vaikka ette ole hakeneetkaan. Saisimmeko teidän pankkitilin numero niin saatte heti rahat. Samat lait koskee myös Grönblomia kuin minuakin.

Ja tuokaa se kuntalain pykälä minulle ja Hallinto-oikeuden päätös, joka velvoittaa kaupunkia
tukemaan konkurssikypsää laivafirmaa. Minulla kuntalaki avattuna. Kun te nyt googletatte
kaikenmoisia asioita  niin tehkää nyt tämäkin.

Ennusteissaan laivayhtiö pudotti melkoisesti matkustajien määrää, ettei se nyt niin kauhea bisnes ole. Nythän valtiot tukee matkustajalaivaliikennettä, enempää ei tarvita. Yittäjällä pitää olla itselläänkin riski.

Pentti Suksi

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1353 on: 14. 11. 2007 13:01 »
Hallitus on sitoutunut tukemaan Merenkurkun liikennettä. Tuo sinä Hessu esille se pykälä, joka velvoittaa hallituksen pakottamaan linjalle jonkun toisen varustamon, päästäkseen tukemasta sitä tällä hetkellä liikennöivää.

Henkilökohtaisesti en pode lentofobiaa. Auto ei tosin mahdu hihnalle muiden matkatavaroiden mukana, joten moni joutuu silloin käyttämään Rabben palveluja.

Ja ylittäväthän lahden myös ihmiset, joilla on sinne muutakin asiaa kuin valita kylän paras parturi.

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1354 on: 14. 11. 2007 13:01 »
Noh, Googlettamalla löytyy paljon asiasta, eikä kysymys ole lässytyksestä:

Quote
Pääluokka 31 LIIKENNE- JA VIESTINTÄMINISTERIÖ
Hallitusohjelman mukaan aluekehityksen turvaamiseksi huolehditaan liikenneväylien ja liikenneyhteyksien
ylläpidosta sekä nopeiden ja kohtuuhintaisten tietoliikenneyhteyksien saavutettavuudesta
koko maassa. Tavoitteen on edistää Suomen ja sen eri alueiden kilpailukykyä
kehittämällä liikenteen infrastruktuuria ja palveluja.

Quote
Hallitusohjelman mukaan vähäliikenteisten lentoreittien toimivuus turvataan erityisesti elinkeinoelämän ja kansainvälisen vientiteollisuuden tarvitsemien yhteyksien kannalta.

Finnverastakin vähän samalla:

Quote
Finnveran rahoittamien yritysten henkiinjäämisaste on säilynyt kohtuullisen hyvänä viime
vuosina. Sukupolvenvaihdoksiin ja muihin omistusjärjestelyihin myönnetyllä yrittäjälainalla
Finnvera on osaltaan vaikuttanut yritysten toiminnan jatkumiseen ja työpaikkojen säilymiseen
eri puolilla maata.

Quote
Finnveran rahoituksen työllisyysvaikutusarvioinnin mukaan vuonna 2002 Finnveran tuella syntyi uusia työpaikkoja koko maassa noin 9 500. Rahoitusta haettiin aiempaa enemmän aineettomien investointien toteuttamiseen ja käyttöpääoman turvaamiseen.6

Yleensäkin, joukkoliikennettä tuetaan monella eri tavalla:

Quote
Joukkoliikenteen palvelujen ostoon esitetään 79 miljoonaa euroa. Alueellisen liikenteen palvelujen
ostoon ja paikallisen liikenteen valtionavustukseen määrärahasta arvioidaan käytettävän
25,3 miljoonaa euroa. Lääninhallitukset ostavat maaseudun palveluluonteista liikennettä,
jota ei voida ylläpitää asiakastuloin.
Alueelliset linja-auto- sekä taksiliikenteen ostopalvelut
sopeutetaan vuoteen 2005 mennessä tasoon, joka merkitsee vuonna 2004 noin 400
ostovuoron karsintaa vuodesta 2003. Junaliikennettä ostetaan noin 37,5 miljoonalla eurolla.
Merenkurkun liikennettä turvataan 1 miljoonalla eurolla.

http://www.intermin.fi/intermin/images.nsf/files/154739F2F91F776DC2256DA3002B57F7/$file/tae2004_aluevaikutukset.pdf

« Last Edit: 14. 11. 2007 13:01 by Eric Sardinas »

Eric Sardinas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1355 on: 14. 11. 2007 13:01 »
Siis, jos katsoo tuota viimeistä kohtaa:

Quote
Lääninhallitukset ostavat maaseudun palveluluonteista liikennettä, jota ei voida ylläpitää asiakastuloin.

Niin vähän hitaampikin ymmärtää, miten hiljaista joillakin alueilla tulisi, jos liikenteessä todellakin vedottaisiin aina linjojen kannattavuuteen. Jossain vaiheessa tullaan siihen pisteeseen, ettei homma toimi ilman tukea. Se ei tosin tarkoita sitä, että toiminta olisi tarpeetonta.

Minusta on hienoa, että valtuustosta löytyy valtuutettuja, jotka pyrkivät siihen, että joku liikennöi Vaasan ja Uumajan välillä. Henkilökohtaisesti olisin tyrmistynyt, jos nyt vallalla oleva ukkomentaliteetti voittaisi niin totaalisesti, että liikenne pysähtyisi kokonaan. Siksi näkisin mielelläni myös aktiviteettia mahdollisen vaihtoehdon löytämisessä, eikä vain sen ainoan tällä hetkellä olevan kaatamisessa.

Jos olemme tulevaisuudessa kauhusenaarion edessä, jossa saamme todeta olevamme ilman laivalinjaa Vaasan ja Uumajan välillä, niin ehdotankin, että joku tekee valokuvin varustetun taulun jossa poseeraavat ylpeinä "Me, jotka pysäytimme liikenteen Vaasan ja Uumajan välillä".

Offline Jashin

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 111
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1356 on: 14. 11. 2007 15:03 »
Jos rahaa oitäisi antaa laivaliikenteen harjoittajalle, jonka nimi olisi vaikkapa Virtanen ei olisi puhettakaan, että RKP kannattaisi. Itse valtuutettuna olisin valmis harkitsemaan asiaa, jos Rabbe jättäisi pizza-osakkeensa vakuudeksi. Koskaan en kuitenkaan nykyisillä ehdoilla suostu kannattamaan Raben tukemista.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1357 on: 14. 11. 2007 15:03 »
Lainaus Eric Sardinas

Quote
Jossain vaiheessa tullaan siihen pisteeseen, ettei homma toimi ilman tukea

Missähän vaiheessa tässä RG-Line tapauksessa tultiin tähän pisteeseen siinäkö vaiheessa kun emoyhtiölle annettiin miljoonalaina.

Quote
Henkilökohtaisesti olisin tyrmistynyt, jos nyt vallalla oleva ukkomentaliteetti voittaisi

Mihin tämä perustuu?


Quote
Siksi näkisin mielelläni myös aktiviteettia mahdollisen vaihtoehdon löytämisessä, eikä vain sen ainoan tällä hetkellä olevan kaatamisessa.

Kukaan ei halua että liikenne loppuu vaan sen että ne hoitavat tukemisen kenelle se kuuluu Valtiot ja EU.... ei Vaasalaisten yksityisten ihmisten kukkarolle.

On meinaan helkkarinmoinen meteli 300 istumesta rahtilaivassa eli kumpaa todelisuudessa tuetaan rahti vai henkilöliikennettä veikkaan ensimmäistä.
5 miljoonaa euroa tuosta on helvetin paljon rahaa.

Kertauksena että kun tukea aluperin annettiin se annettiin nimenomaan henkilöliikenteeseen RAHTI tuli myöhemmin ja on yrittäjän oma valinta ja yrittäjävastuu siten myös hänen, EI kuulu Vaasalaisille.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1358 on: 14. 11. 2007 16:04 »
Sen mitä minä huomasin tässä RG-keskustelussa oli se, että valtuutetut omaavat varsin vajavaiset tiedot siitä, kuinka taloudellisia papereita luetaan ja mikä tieto niissä on oleellista.
Ja kuitenkin on kysymys henkilöistä, jotka hoitavat kaupungin taloutta!
Saattaisi olla tarpeellista, että valtuutetuille järjestettäisiin valituksi tultuaan jonkinlainen oppituokio aiheesta.

Kuntalain perusajatus lähtee siitä, että luottamushenkilöt edustavat tavallista kuntalaista, siis palvelujen käyttäjää. Virkavastuulla toimivat virkamiehet ovat asiantuntijoita, joihin meidän tulisi voida luottaa. Itse asiassa tarkoitus olisi, että terveyslautakunnassa olisi mieluummin insönöörijä ja teknisessä lautakunnassa sairaanhoitajia.

On valitettavaa jos luottamus virkamiehiin vähenee. Tällöin kuitenkin tarvitaan asiantuntemusta luottamusmiehiltä - tai vaikkapa vaasalaisia.infon kirjoittajilta!

Esimiekiksi RG-jupakassa meille syötettiiin virkamiesten toimesta silmät kirkkaina  tietoa kauhuskenaariosta KUN Merenkukun liikenne loppuu JOS tukipakettia ei hyväksytä:
Yksi pieni esimerkki:
- 300 000 € vuotusi verotuloja häviää
Huomasin onneksi kysyä kunka paljon tuosta verotulojen vähennyksestä koskee Vaasaa. Vastaus: kyllä osa koskee Vaasaakin...("unohdettiin" siis mainta, että tuo koski pääasiassa naapurikuntia)

Pidän edelleen kyllä kuntalain henkeä hyvänä MUTTA se edellyttäisi virkamiesten rehellisyyttä ja virkavastuuta. Nyt on liian paljon näyttöä siitä, että valmistelu tehdään puutteellisesti ja meille syötetään selvästi väärääkin tietoa kun tavoitteena on tietty päätös, jonka valtuuston toivotaan siunaavan.




Heitänpä avoimen kysymyksen myös asian vastustajille:
Mikäli paketti on oikeanlaisesti esillä, taseet, hakemukset ja kaikki dokumentit esitetään ja mikäli paketti olisi tällöin Vaasalle pitkällä tähtäimellä järkevä. Vielä jopa Uumajanseutu ja Ruotsin valtiokin (faktatieto tuesta esitettäisiin) tukisi, niin voisitko vastata myöntävästi RG-Linen tukeen?

Voisin hyvin ajatella vastaavani myönteisesti. Ehkä vaatisin myös kaikkia edunsaajakuntia, esim. Pohjanmaan liittoa myös mukaan talkoisiin.

Päätös pitäsi olla sen laatuinen, että se tukisi matkustajaliikennettä tasapuolisesti mikäli muitakin yrittäjiä ilmestyisi kuvioihin (yksi jo ilmestyikin viime kesänä).

Tuki voisi mielellään olla matkustajamärään suhteutettu. Ehkäpä tietty euromäärä/ vaasakainen matkustaja? Rahtiliikenteen tukeen en lähtisi.

« Last Edit: 15. 11. 2007 09:09 by Tapio Osala »

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #1359 on: 14. 11. 2007 16:04 »
Jos haetaan pakettia johon voidaan käyttää Vaasan veroeuroja, niin silloin tukitoimet pitää rajata vain matkustaliikennettä koskevaksi, sekä rajata tukieurot Vaasassa kirjoillaolevia koskeviksi. Tuen määrä olisi sama kuin paikallisliikenteentuki on myytyä lippua kohden.  Tätä Erkki Teppo esitti valtuuston kokouksessa, mutta siihen ei tartuttu.

Selkeät rajaukset, ei mitään yritystykia, eikä näin ollen rahtiliikennettä koskevaa.  Tämä tuki luvataan antaa sille joka voittaa tarjouskilpailun ja lääninhallitus sen hyväksyy yrityksen valtiontukeen oikeuttavaksi.

Nämä ehdot siitä syystä, että ne varustamot jotka Merenkurkkuun ovat tulossa voivat lähteä samalta viivalta tarjoustaan antamaan. Tähän asti kilpailijoita ei ole ilmestynyt, koska kaikki tukitoimet ovat suosineet RG Line Oy:tä.