Author Topic: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri  (Read 524569 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Canis Satrapis

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #760 on: 01. 11. 2007 12:12 »
Melkoinen velmu ja Niccolo Macciavelli ja jesuiitta tämä fableable.  Pieni teksti- ja persoonallisuusanalyysi kertoo että nimimerkin takana on kokenu manipulaattori, ilmeisesti yrityselämässä tai sitten politiikassa itsensä koulinut johtajatyyppi.

fableable osaa ärsyttää, osaa myös ironian ja satiirin keinot ja ennenkaikkea viedä tahtonsa lävitse.  Väliin pehmeästi ja väliin hiukan kovemmalla voimalla mutta tarpeen niin vaatissa myös kieli poskella.

fableablen tekstin taustalla on vielä jotain, mitä en juuri nyt osaa sanoa mutta sekin paljastuu aikanaan.

Virkistävä tuttavuus tämä fableable.

« Last Edit: 01. 11. 2007 12:12 by Canis Satrapis »

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #761 on: 01. 11. 2007 12:12 »
Ehdotan että  tulevasuudessa  kaupunginvaltuusto käsittelisi   pitkänkadun nimenmuutoksen niin, että siitä tulisi Rabbe Grönblom  Avenue, koska tulevat polvet eivät varmasti enää muista Rabben  toimia Vaasan hyväksi.

Tosi on!

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #762 on: 01. 11. 2007 13:01 »
Lainaus fableable


Quote
koska tulevat polvet eivät varmasti enää muista Rabben  toimia Vaasan hyväksi.


Heh ...älä pelkää niin hyvässä kuin huonossa on muistissa taatusti, vaikka ilman avenuetakin.

Canis Satrapis

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #763 on: 01. 11. 2007 13:01 »
Fableable kirjoitti:
”Tuo tuubi  Pitkäkadulla joka yhdistää Radisonnin ja Glorian talot on Rabben aikaansaannos....
Ehdotan että  tulevasuudessa  kaupunginvaltuusto käsittelisi   pitkänkadun nimenmuutoksen niin, että siitä tulisi Rabbe Grönblom  Avenue, koska tulevat polvet eivät varmasti enää muista Rabben  toimia Vaasan hyväksi.”

Tuo tuubihan on nimeltään juppituubi sen käyttöfunktion mukaan.  Pitkänkadun muuttaminen Rabbe Grönblom Avenueksi kaatuu siihen että mistään ei löydy noin pitkää katukylttiä.  Ehkä jokin pienenpi nimenmuutos voisi tulla kysymykseen.  Esimerkiksi sokeritehtaan entinen päärakennus voitaisiin aivan hyvin ristiä Rabbiolaksi.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #764 on: 01. 11. 2007 13:01 »
Tätä olenkin odottanut.  Tulihan se sieltä, IKEA-kortti.  Tätä kutsutaan manipulaatioksi.  Esitetään olematon tuuleen kirjoitettu väite, aivan kuin se olisi tosi, ja sitten perustellaan miksi pitää tehdä niin ja niin.   Menetelmä on ikuvanha ja aina se joihinkin puree.

Näillä väitteillä on merkitystä vasta kun asianomaisilla on näyttää rahtikirjat.
Sama tuli mieleen kun lehteä luin. Sitten vielä se kuorma-auto juttu. Minä näen nuo visiot niinkin, että jos ne toteutuisivatkin, niin silloin vain syntyisi lisää oikeaa kuljetustarvetta ja markkinavoimat tyydyttävät sen(kin) kysynnän ihan itsestään.

Olen vuorenvarma, että tätä "IKEAkorttia" tullaan valtuustossa maanataina käyttämään: potentiaalisa puhujia tästä ovat Kouhi, Häkkinen, Rauhala, Pukkila....
« Last Edit: 01. 11. 2007 14:02 by Tapio Osala »

Offline manteiro

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1031
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #765 on: 01. 11. 2007 13:01 »
Paina päälle Tapio Osala - Vaasan seuraava senaattori!

On mielenkiintoista nähdä, julkeaako Miapetra Kumppula-Natri (svenska nu) laistaa taas ensi maanantain valtuustonkokouksen ts. RG - äänestyksen.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #766 on: 01. 11. 2007 13:01 »
Lähtökohdiltaan Vaasasta tapahtuva matkustalaivaliikenne ja Merenkurkun rahtiliikenne ovat kahden maan välistä yritystoimintaa. Tätä ei parhaalla tahdollakaan saada yhden kaupungin perustoimintoihin kuuluvaksi.

Viime päivien näkemykset ja manipulaatiot osoittavat kiistatta, että kun rahtilikenne on niin kannattavaa kuin annetaan ymmärtää, pitää silloin jokaisen ymmärtää yrittäjän vastuun pääomien riittävyydestä liiketoiminnan hoitoon ilman Vaasan verotulojen käyttöä.

Offline vehkis

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 16
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #767 on: 01. 11. 2007 14:02 »
Kaupunginhallitus päätti kokouksessaan 30.10 – puheenjohtajan äänen ratkaistessa - että Vaasan valtuusto käsittelee uudelleen RG-linen tukipäätöksen kokouksessaan 5.11. Tuen ehtoja on muutettu. Manööverin tarkoituksena on varmistaa RG-linen kelpoisuus osallistua tarjouskilpailuun sekä turvata valtuuston päätöksen laillisuus.

Pelkäänpä pahoin, että kh:n enemmistö teki nyt uuden munauksen, mitä laillisuuteen tulee. On päivänselvä asia, että tuen ehdot vaikuttavat aina itse tukipäätökseen. Siksi kysymys on yhdestä kokonaisuudesta. Tämän vuoksi ehdotinkin, että RG:n tukipaketti tulisi käsitellä valtuustossa kokonaisuudessaan uudelleen, mutta tämä kanta hävisi kaupunginhallituksessa.

Päätöksellään kaupunginhallitus halusi ottaa uuden riskin, mitä tulee päätöksen laillisuuteen. Saa nähdä, miten valtuusto asian näkee. Mitkä syyt saivat kh:n enemmistön juuttumaan kantaansa? Enemmistön ajatuksenkulku menee ehkä niin, että tuesta on jo päätetty – nyt vain korjaillaan hieman sen ehtoja. Jos edellinen tukipäätös olisi saanut jo lainvoiman, tällaiseen ajatteluun voisi olla perusteet. Mielestäni olemme kuitenkin edelleen lähtöruudussa, mitä tulee RG-linen tukeen.

Marjatta Vehkaoja

Oiva Rikas

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #768 on: 01. 11. 2007 14:02 »

Mitkä syyt saivat kh:n enemmistön juuttumaan kantaansa?

Minkä sanoin, sen sanoin.

Tästähän tulisi ennakkotapaus, jos kaupunkilaisten mielipide ajaisi kaupunginhallituksen ja virkamiesjohdon kaikkitietävän viisauden yli. Toisaalta perääntyminen olisi tavallaan sen myöntämistä, että "Nyt tuli mokattua". Kyllä tämä nyt taidetaan katsoa katkeraan loppuun asti, jossa hallinto-oikeus sanoo viimeisen sanan - ellei siten vielä KHO.

 

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #769 on: 01. 11. 2007 14:02 »

 Kyllä tämä nyt taidetaan katsoa katkeraan loppuun asti, jossa hallinto-oikeus sanoo viimeisen sanan - ellei siten vielä KHO.

 

   Tai jopa EU

Offline Universal Exports

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #770 on: 01. 11. 2007 15:03 »
Pari riviä aiheesta.

 Maailma on epäoikeudenmukainen paikka ja kehitysmaissa eletään erilaisin standardein. Kaukoidän laivanhajottajat tekevät työtään länsimaiset standardit alittavissa olosuhteissa, muunlaisista laivanhajotusyrityksistä en edes tiedä vaikka seuraan alaa. Laivanhajottamiseen erikoistuneita yrityksiä ei Suomessa enää ole olemassakaan, eikä niitä löydy ihan läheltäkään. Jos laiva aiotaan romuttaa, niin se romutetaan suurella todennäköisyydella jossain kehitysmaassa käsityönä. C Express on esitetty julkisuudessa ja tällä palstalla romulaivana. Laiva ajoi tietääkseni vielä v. 2005 Suomen ja Ruotsin välillä matkustajaliikennettä. Olen vakuuttunut siitä, että pohjoismaiden välillä tapahtuva matkustajaliikenne on sarallaan erästä maailman tarkimmin viranomaisvalvotuimpiin kuuluvaa liikennettä. Romulla ei matkustajia kaupallisesti sallita näillä vesillä kuljetettavan. Laiva oli täydessä iskussa ja romutusepäilty perustui kauppahintaan ja siihen, että ostaja oli aiemmin romuttanut laivoja.

 Entä jo se ei ollutkaan menossa romuttamolle? Entä jos uusi omistaja olisikin alkanut oikeasti liikennöidä sillä jossakin ja Ympäristökeskus pilasi uuden omistajan bisnekset?

 Se mikä on ”romu” Suomessa tai Ruotsissa on kaukoidässä tai välimerellä edelleen soiva peli. Kehitysmaan standardeilla kysessä olisi ollut loistoluokan alus. Moniko vaasalaisia.infon kirjoittajista on matkustanut kehitysmaiden autolautoilla? Millainen vastuu Ympäristökeskuksella tällaisessa tapauksessa olisi? Kuinka SYKE voi todistaa väitteensä aukottomasti? Millaiset tosiasialliset mahdollisuudet piskuisella SYKE:llä on osoittaa pitävästi juuta tai jaata maailman mittakaavan laivakaupassa jossa rekisterivaltio on karbialainen Saint Kitts&Newis, ostaja yhdestä kaukoidän maasta, laivan ostajan mukaan aiottu liikennekohde ehkä toisessa maassa ja mahdollinen romuttamo kolmannessa, laiva Ruotsin rekisterissä ja entinen omistaja Suomessa? Ostaja voi käyttää bulvaania, bulvaanin bulvaania ja esittää mitä tahansa jonka totuudenmukaisuutta on täältä käsin mahdotonta todeta suuntaan tai toiseen. Jos laiva oli täydessä iskussa ja se oli luokitettu ja katsastettu maailman johtavien meriturvallisuusvaltioiden toimesta maailman mittakaavassa erittäin arvostettuun luokituslaitoksen luokkaan, eikö silloin myyjä hyvällä syyllä nauti vilpittömän mielen suojaa myydessään kauppatavaransa? En ota kantaa näiden jossittelujen todennäköisyyteen muuten kuin että totean tälläisenkin mahdollisuuden olevan olemassa. Asioilla on usein kaksi puolta ja täällä on vain sitä yhtä puolta esitetty faktana ainoana perusteena edullinen kauppahinta. Vaikka SYKE on viranomainen, se ei silti takaa sitä että se on oikeassa. En todellakaan tiedä onko SYKE oikeassa, toivottavasti tietävät siellä mitä tekevät.

 Jos on maailmassa vääryttä ja tässä tapauksessa sekin on arveltua, niin onko juuri vaasalainen liikemies se henkilö maailmassa jonka on aloitettava Pakistanin työolojen parantaminen? Haiskahtaa ihan vain hieman hurskastelulta.

Rahtialus vai matkustaja-alus

 Alus joka kuljettaa yli 12 muuta henkilöä kuin miehistön jäsentä, on rekisteröitävä matkustaja-alukseksi. Välimuotoja ei ole, se miksi laivaa sitten kutsutaan puhekielessä on toinen asia. Tällaisia puhekielen termejä ovat esim. RoRo, RoPax jne. Kun alus rekisteröidään matkustaja-alukseksi sieltä pitää löytyä riittävän kokoiset pelastusveneet ja –lautat miehistöineen, pelastussuunnitelmat ja monet muut kalliit vehkeet joita matkustajien kaupallisessa kuljettamisessa turvallisesti edellytetään. Se, että nykyinen paatti kuljettaa myös rahtia ei muuta sitä rahtilaivaksi. Rahtia kuljettavat esim. sellaiset varustamot kuin Silja Line, Eckerö Line ja Viking Line. Rekassa on yleensä mukana kuljettaja ja kuljettaja on laivassa ollessaan matkustaja. Matkustaja käsiteenä ei ole rajattu tarkoittamaan vain henkilöautolla tai apostolin kyydillä kulkevaa ihmistä vaikka sellainen matkustajan stereotypiana käsitetään.

 12 matkustajapaikkaa ei riitä kun kuljetetaan rekkoja esim. tuo mainittu 15 000 vuodessa. Tällöin on oltava matkustaja-alukseksi rekisteröity laiva, ja kun kerran sellainen on jokatapauksessa oltava, niin miksei samantien hiukan suuremmalla matkustajamäärällä kun se siis on täysin pakollista kuitenkin. Täällä asia on esitetty niin, että hankitaan rahtilaiva jolla voisi kuljettaa vain rekat. Sellainen ei ole mahdollista muuten kuin että kuljettajat kulkevat muulla kyydillä. Rekkalaivan olisi tietenkin mahdollista olla ottamatta muita matkustajia kuin rekka-autojen kuljettajia. Se ei taas vaikuta järkevältä kaupallisessa mielessä. Sellaista ”oikean” ruotsinlaivan näköistä tasokasta uivaa hotellia ei sataprosenttisella varmuudella reitille tuo nykytilanteessa yksikään firma.

 Matkustajakapasiteetin on kyseenalaistanut mm. nimimerkki ”Matti Meikäläinen”(#628). ”EX-Vaasalaisen” mukaan (#245) paikkoja on 50-100, kun niitä on oikeasti 300. Pelkkää rahtilaivaa reitille ovat tiukanneet useat.

Liikenteen jatkuvuus

 Kuten MOT –dokumentissa varustamon omistaja kertoo, mikään muu varustamo ei ollut aikanaan kiinnostunut liikenteestä kun Höblä oli sitä tiedustellut. Silja Line lopetti liikenteen, jos se olisi ollut kannattavaa sitä olisi luultavasti lopetettu. Tämän vuoden helmikuun lopulla YLE uutisoi valtakunnan tasolla, että Pohjanmaan kauppakamari vaatii nykyaikaista lauttaa reitille. Minä voisin taas vaatia vastaavasti rauhaa maailmaan, eri asia onkin vaatimusten realismin taso. Suunnileen samaan aikaan Vasabladetin vierailevana kirjoittajana Boris Ekman (Viking Line) kirjoittaa aiheesta mm. seuraavaa:

 suora lainaus:
 ”...Man kan med fog hävda att det var en lycka för Vasa regionen att han (R. Grönblom) saknade erfarenhet av branschen, vilket med all säkerhet skulle ha bromsat hans entusiasm och någon passagerartrafik skulle därmed knappast kommit igång...”

 Ekman vertailee RG Lineä toisena esimerkkinään Gotlannin lauttaliikenne:

 jälleen suora lainaus:
 ”...Färjetrafiken mellan Gotland och det svenska fastlandet subventioneras av svenska staten med circa 320 kronor per år. Detta trots att denna trafik har ett passagerarunderlag på 1 450 000 passagerareper år och ett fraktunderlag på drygt 45 500 fraktenheter per år medan RG Line från finska staten erhåller futtiga 500 000 euro per år plus 120 000 euro från andra källor. Trafiken över kvarken  omfattar circa 80 000 passagerar per år och drygt 14 000 långtrådare. I klartext innebär detta att Gotlandstarfiken erhåller mer i statsstöd varje vecka  än vad RG Line erhåller under ett helt år!…”

 Nämä lainaukset panin tänne siksi että keskustelussa esitetään ilman epäilyjä että liikenne jatkuu jokatapuksessa, vedoten niinkin vankkaan argumenttiin kuin perinne. Oletan, että valtakunnan ykkösmatkustajavarustamon huipulta löytyy valistuneempi näkemys asiasta kuin vaasalaisia.infon palstalta, mitenkään palstan kirjoittajia aliarvioimatta. Ekman voi olla tietenkin väärässä, itse olen kuitenkin taipuvaisempi uskomaan Ekmania kuin tätä palstaa. Ekman ottanee huomioon muitakin näkökantoja kuin laivalinjan perinne. Olen vakuuttunut siitä, että ilman RG Linea mitään ympärivuotista matkustajaliikennettä ei kaiken todennäköisyyden mukaan olisi.

 Ei tämän mittakaavan liikenne yleensä ala sillä tavalla että paikkakunnan silmää tekevät soittavat yhtenä miehenä laivanvarustamoihin että: ”tulkaahan liikenöimään tätä ja tätä reittiä”. Olenko ainoa jonka mielestä ajatus vaikuttaa miedosti sanottuna epärealistiselta? Uskon, että varustamoissa on palkattuna sellaisia ihmisiä joiden hyppysissä pysyy laskukone. Näin on asianlaita ollut aina etenkin Maarianhaminassa. Siellä on tehty kaiketi sellainen päätelmä että liikenne ei ole kannattavaa. Jos näin olisi, Vaasaanhan olisi tunkua. Tällä hetkellä ei siltä näytä. En saata millään uskoa, että kilpailuun osallistuisi muita. Aikahan sen näyttää.

 Pohjimmiltaan on kyse siitä onko säännöllistä yhteyttä Vaasasta vai ei, ja ennenkaikkea halutaanko sitä? Vaikuttaa siltä, että on useita kunnallispoliitikkoja joiden mielestä laivayhteys kannattaa säilyttää. Jos R. Grönblom ei sitä pyöritä, ei sitä hyvin suurella todennäköisyydellä tee kukaan muukaan. Muu on yltiöoptimistista toiveajattelua.

Nippelitietoa

RG Linen laiva ei ole ruotsin lipun alla. Laiva on Suomen lipun alla, rekisteröity suomeen ja sen kotisatama on Vaasa. Tietääkseni myös koko henkilökuntakin on suomalaisia. Tuskin halpatyövoimaa, kuten ”T.Tyly” väittää viestissä #471. Casino Express oli ruotsin lipun alla. Lippuasia tiedoksi nimimerkeille ”Kansleri”, vastaukset #287 & #487, ”EX-Vaasalainen”#470 ja #710 sekä ”Manteiro” #266.

 Kaksirunkoinen alus on nimeltään katamaraani, ei katamariini. Mariini on sinisen sävyinen väri, muuta yhteyttä mereen ei ole. Katamariini ei tarkoita mitään ja katamaraani on alustyyppi. (”Johansson” #188) Tällainen katamaraani liikennöi aikoinaan Merenkurkun yli, liikenne ei jatkunut kuin lyhyen aikaa. Alustyyppi on erityisen perso polttoaineelle ja maailmalla alustyypistä on tästä syystä pyritty eroon. C Expressin nimi oli aikaisemmin Casino Express, ei Casino Expressen. Tiedoksi ”Reino Kolmonen” #678.

Argumentoinnista.

 Sen lisäksi että koko lipareen otsikko on pilkallinen ad hominem (henkilöä kohtaan esitetty), R. Grönblomiin on viitattu (Besse R Wisser #22) esimerkiksi seuraavilla termeillä: Vaasan pelastaja, varajeesus. Nimestä on väännetty rappioon viittaava sana Rabbio. Ei henkilöön kohdistuvaa?
 

 Uudessa paikallislehdessä oli positiivista uutisointia yhtiön saatua uuden kuljetussopimuksen ja neuvotellessa samalla muusta mahdollisesta liikenteestä. Se on IKEA-kortin vetoa ja manipulointia, vastustajien puolelta löytyvät ylettömät väärät tiedot ja perättömät vihjaukset eivät sitä ole?

 Ketjuun sisältyy hauskoja vihjauksia joihin yllä viittaan.

 Esim. seuraavia: että Casino Express olisi myyty Grönblomille itselleen (”Globbari”#21), että Casinon kaupassa on ”filunkia” (mm. ”Sandviken” #103, ”Niilo Aro”#104, ”LAPSITYÖVOIMA”#102), laittomista uraanikuljetuksista ja ydinjätteistä (”Pippuri”#255 ja #312). Pippurin sensaatioankka keräsi oitis virtuaalisia seläntaputtajia, ilman mitään kyseenalaistamista. Virtuaalinen ryhmäjäsenyys kukoistaa kun yhteinen vihollinen on löydetty. Uutiset kuljetussopimusneuvottelusta sensijaan ovat manipulointia.

 Aiheeseen liittyen uutisoitiin kahden liikemiehen tekemästä ostotarjouksesta. Toinen liikemiehistä, Erkki Lehto, on tuomittu talousrikoksista ja laittoman pelipaikan pitämisestä. Kuinka tosissaan peluri ”Kuivan” ja tämän liikemiestoverin tarjous on voitu ottaa jos ostohetkellä ei ilmeisesti ole ollut näyttää muuta kuin matti kukkarossa kun myyjävarustamo on ystävällisesti ilmoittanut erään fiktiivisen pelurin, Jerry Maguiren, sanoin ”Show me the money!”. Ainakin jos varustamon johtajan lehtihaastatteluun on uskominen siinä hän ilmoitti jotenkin siihen suuntaan että ostajat ovat tervetulleita, kunhan mukana on kottikärryllinen rahaa. Palstan kansa oli jo innoissaan foliohatut päässä askartelemassa salaliittoteorioita kun selvisikin ettei ostajakaksikko ehkä ollutkaan niin varteenoettava kuin itse esitti, eikä menneisyydeltään puhtoinen ritari joka pelastaa vaasalaiset. Väitteen kaikki tuen (siis Raben) vastustajat uskoivat heti ilman kyseenalaistamista, muuten kuin RG Linen osalta joka oli tietenkin se taho joka teki väärin. Jos Aku Ankka tulee Roope sedän takaamana vaasalaisia.info-palstan sivulla julkisuuteen ja sanoo tarjoavansa Casino Expressistä 25 miljoonaa euroa, noteerattaisiin se välittömästi täällä vielä ”Kuivan” ja kumppaninkin tarjousta paremmaksi ja ihmeteltäisiin miksi RG Line ei hyväksynyt tätäkään tarjousta ja mitä ”filunkia” tässä asiassa on?

 Jokaiseen perättömään väitteeseen tuen vastustajat ovat katsoneet kuin nousevaan aurinkoon joka noustessaan valaa uutta voimaa asiaan uskossa oleville. Uskoa tämä maaniset piirteet saanut keskustelu muistuttaakin. Arvotelukyky ja itsekritiikki on samalla kuopattu. Medianlukutaito jota niin kuulutetaan, on taidettu unohtaa itse. Tai sitten se onkin vain selektiivistä.

 Puskistahuutelijat eivät viitsi oikaista näitä ilmeisen perättömiä väitteitä. Eikö sääntö ”joka väittää, se näyttää” enää pidä paikkaansa? Missä on nyt näiden väitteiden esittäjien näyttö ja fakta jota täällä yleisesti penätään esitettäväksi?  Oliko liikemieskaksikko Koskimäellä ja Lehdolla oikeasti rahaa 2,7 miljoonaa? Oliko laittomia saunanlauteilla sovittuja ultrarahakkaita uraanikuljetuksia ja löytyikö ydinjätettä Vaskiluodosta? Odotan todisteteita myös siitä että R. Grönblom möi laivan itselleen. Missä ovat todisteet siitä että RG Line käyttää halpatyövoimaa? Edelleen mielenkiinnolla olisi mukava tietää mitä ”filunkia” Casino Expressin kaupassa ihan oikeasti oli? Kaikki tällä palstalla esitettyjä väitteitä. Kuljetussopimuksesta uutisointi on kuitenkin ”manipulointia”.

 Osalan argumentointi on ihailtavan ahkeraa. Kuitenkin se asia että laiva kuljettaa myös ruotsissa valmistettua paperia ei kelpaa osoitukseksi siitä, että laiva kulkee pelkästään ruotsalaisen paperin ehdoilla. Tämä on mielestäni esimerkki klassisesta kehäpäätelmä-nimisestä argumentointivirheestä. Vaikka laiva kuljettaa ruotsissa valmistettua paperia, ei se silti sitä tarkoita että laiva on olemassa linjalla vain tai pääasiassa siitä syystä että se kuljettaa ensisijaisesti ruotsalaista paperia.

 Sokerina pohjalla nimim. ”Kari Lajunen” ehdottaa että reittiä liikennöitäisiin purjelaivalla (?!) (alusta joka kulkee ”biodieselillä ja tuuli- ja aurinkoenergialla”) viestissään #213. Ellei hän tarkoita purjelaivaa, olisi mielenkiintoista tietää millainen hänen kuvailemansa alustyyppi olisi ja mistä sellainen hankittaisiin? Hän oli ilmeisesti vakavissaan, tai sitten on hän vain sarkasmin mestari.

 Casino Express oli myyntihetkellä Vasabladetin mukaan ”Olycksdrabbade”. Alus joutui yhden kerran karille erittäin kovassa tuulessa ja laivalla sattui kerran lastivahinko. Karille on joutunut Vikingin, Finnlinesin ja Siljan laivojakin. Viimeksi Ålandsfärjan vain hetki sitten. Ne eivät ole ”Olycksdrabbande” koska niitä ei omista R. Grönblom. Casino Expressin jälkeen Eckerö Linen laiva ajoi karille, se käännettiin sujuvasti RG Linen alukseksi julkisuudessa vaikka mitään muuta tekemistä ei ilmeisesti ollut kuin vuokrasuhde laivaan.

 Lippu on kallis? Tarkistin asian ja havaitsin että se maksaa saman kuin matka junalla Vaasasta Helsinkiin. Laiva sentään kulkee toiseen valtioon. Etelän lautat nauttivat edelleen Ahvenanmaalla käydessään tax free myynnistä. Tätä etua Vaasassa ei ole, siksi lipusta joutuu maksamaan sen mitä oikeasti kuuluu. Onko tämän käsittäminen todellakin noin ylivoimainen pähkinä? On mieletöntä verrata RG Lineä etelän taxfreebisnestä tekeviin kelluviin myymälöihin kun Merenkurkun liikenne yhdistää Öster- ja Västerbottenia ja tarjoaa kuitenkin yhteyden. Kaikki laivaliikenne jokapuolella on rajusti subventoitua. Muunlaista laivaliikennettä ei ole. Muuten mitään liikenettä ei yksikään suomalainenkaan varustamo harjoittaisi. Laivaliikenne on vähiten luonnonvaroja kuluttava kuljetusmuoto kun otetaan huomioon kuljetettavan tavaran ja ihmisten määrä. Täällä laivalinjan sijaan peräänkuulutettu lentoliikenne sensijaan on kuormittavin. Ymmärrän asialliset argumentit kunnallispolitiikasta ja siitä kenen tuki kuuluu maksaa, mutta ketju sisältää huikean määrään muutakin.

 Kun osan palstalle kirjoittavien tajunnanvirrasta kulkee ylläolevan koosteen mukaan, ei ole syytä ihmetellä miksi asiassa jotain muutakin kuin negatiivista näkevä ei halua tänne kirjoittaa. Minä epäilen että he kykenevät sellaiseen ajattelutapaan joka ei ole populistinen vaan miettii alueen etua hieman muustakin näkökulmasta kuin rahasta. Täällä on vasta-argumentteja on kaksi, raha ja henkilö. Rahan ymmärrän, toista en.

Vaasalaisia.infon merkitys

 Internetin keskustelupalsta on eräs nykyajan tavoista käydä ns. kansalaiskeskustelua, lehtien yleisönosastojen ja toriparlamenttien ohella. Vastaavia palstoja on useita. RG Linen kohtaloa käsitellään aktiivisesti tämän viestiketjun lisäksi ainakin laivavalokuvaajien ja -harrastajien foorumissa, debatten.fi:ssä, Pohjalaisen ja Vasabladetin keskustelupalstoilla. Kun asia on tärkeä tai se koetaan omalla tasolla tärkeäksi, ihminen luonnostaan alkaa toivoa että oma kirjoitus tai omaa asiaa ajava palsta huomattaisiin laajasti ja että sitä lukisi mahdollisimman usea. Ja tietenkin siksi että saa mieluiten myönteistä vertaispalautetta. Täällä sitä on annettu ja toisiaan kehuvia postauksia löytyy toinen toisensa jälkeen, mutta huomatkaa: vain niille jotka vastustavat asiaa.

 Tämä toivominen on saattanut joillekin aiheuttaa sen, että palstan merkitystä on alettu alettu korostaa omatoimisesti. Kun palstaa ei ole uutisjutuissa mainittu (paitsi Vasabladetissa), eräät kirjoittajat ovat pahoittaneet mielensä kun palstaa ei oltu mainittu (”vaasalainen” #671). Se että täällä oma-aloitteisesti aletaan kirjoitella että vaasalaisia.info muuttaa uutisointia vaikuttaa väistämättä toiveelta siitä, että palsta otetaan ”enemmän tosissaan” kuin palstan taso antaa oikeasti aihetta. (”vaasalainen” #208) Epäilemättä tälläkin on oma merkityksensä, merkityksen tärkeydestä voidaan olla montaa mieltä.

 Ylläpitäjä on esitteli ketjun lukemis- ja äänestyslukuja mm. haastattelussa paikallisradiossa. Se että viestiketjua on kirjoitushetkellä klikattu n. 16000 kertaa ei tarkoita sitä että ketjun on lukenut 16000 eri henkilöä. Samat henkilöt ovat avanneet tai muuten vain klikanneet ketjun auki kymmeniä ellei satoja kertoja. Arvelen että ketjua lukee aktiivisesti muutama sata tai korkeintaan tuhat henkilöä ja kirjoitukset näyttävät olevan pääsääntöisesti kaikkein kiihkeimpien vastustajien käsialaa. Tästä voi perustellusti vetää sen johtopäätöksen, että myös lukijakunta koostuu pääsääntöisesti tuen vastustajista.

 Taannoisessa äänestyksessä, johon muuten pystyi äänestämään useita kertoja esim. ninjaproxyn tai usean muun vastaavaa palvelua tarjoavan anonyymiserverin läpi, osallistui n. 500-600 äänestäjää. Tuen vastustaja nimim. ”T.Tyly” ilmoittaa esim. vastauksessaan #115 olevansa perillä tällaisen anonyymipalvelimien luonteesta viestissään 3.10.2007.  Vaasan kaupungin asukasluku on osapuilleen vajaat 60000 asukasta, joten äänestysmahdollisuus vaasalaisia.infon tarjoamana kiinnosti n. 1 % kaupunkilaisista sillä olettamuksella että jokainen äänestäjä olisi ollut Vaasasta ja että kukaan ei olisi äänestänyt useita kertoja mainitun anonyymipalvelun tai esim. usean koneen (esim. työ ja koti) myötä käyttöön saadun ip-osoitteen myötä, mikä on mielestäni todennäköistä kun ottaa huomioon kiihkeyden jolla asiaan otetaan kantaa. Vain prosentti, vaikka äänestysmahdollisuutta mainostettiin julkisesti radiossa ja useat ovat arvatenkin pyytäneet tuttaviaan osallistumaan äänestykseen ja äänestäneet kotona ja työssä. Tällöin todellinen äänestysprosentti oli todennäköisesti alle prosentti Vaasan kaupungin väestöstä. Mielestäni tämä antaa viitteen palstan todellisesta merkityksestä ja kertoo asian kiinnostavuudesta tavallisen netissä surffailevan pulliaisen silmin. Vajaalla prosentillakin on merkitystä otantana, paitsi että otanta oli valikoitunut, eikä sattumanvarainen kuten otannan tulisi olla. Siten asia on esim. gallupeissa. Merkitys ei synny huomiohakuisella kirjoittamisella, eikä siten että itse todetaan että nyt me olemme merkittäviä. Objektiivisuus tulisi säilyttää, vaikka asia olisikin tunteita herättävä. Annoin palstalle tunnustuksen kirjoittamalla tänne. Huomio on tunnustamista, joten iloitkaa kun saitte uuden kirjoittajan. Tavaksi en ajatellut ottaa.

Offline pee1assa

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 298
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #771 on: 01. 11. 2007 15:03 »
KUTSU KANSALAISMIELENILMAISUUN5.11.2007 kello 16 - 18
Vaasan Hallintotalon edustalle (ilmoitus tehty Vaasan Kihlakunnan poliisilaitokselle)

Vaasan valtuusto käsittelee toista kertaa RG:n rahoitusta verovaroin...

Olin plakaatin kanssa viime valtuuston istuntopäivänä 15.10. kello 15 - 17 Hallintotalon edustalla, paikalla oli muitakin.
Talsin sama plakaatti kädessä 5.11. alkaen kello 16...

TERVETULOA JOUKKOON...PS. Jos mahdollista ottakaa omat plakaatit mukaan...

Yhteistyöterveisin Pertti Salo
pertti.salo@netikka.fi
040-594 2901

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #772 on: 01. 11. 2007 15:03 »
Lainaus Universal Exports

Quote
RG Linen laiva ei ole ruotsin lipun alla. Laiva on Suomen lipun alla, rekisteröity suomeen ja sen kotisatama on Vaasa. Tietääkseni myös koko henkilökuntakin on suomalaisia.


Ei yhtään faktaa mutu tietoa (tietääkseni) tuoppas linkkejä jossa on että kuuluu Suomalaiseen kauppalaivastoon.

Kyllä on suomalaisia mutta ei Vaasalaisia,pikku ero.


Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #773 on: 01. 11. 2007 16:04 »

 Tämän vuoden helmikuun lopulla YLE uutisoi valtakunnan tasolla, että Pohjanmaan kauppakamari vaatii nykyaikaista lauttaa reitille. Minä voisin taas vaatia vastaavasti rauhaa maailmaan, eri asia onkin vaatimusten realismin taso.


----------

 Nämä lainaukset panin tänne siksi että keskustelussa esitetään ilman epäilyjä että liikenne jatkuu jokatapuksessa, vedoten niinkin vankkaan argumenttiin kuin perinne. ..... Olen vakuuttunut siitä, että ilman RG Linea mitään ympärivuotista matkustajaliikennettä ei kaiken todennäköisyyden mukaan olisi.
----

En saata millään uskoa, että kilpailuun osallistuisi muita. Aikahan sen näyttää.
----------
 Pohjimmiltaan on kyse siitä onko säännöllistä yhteyttä Vaasasta vai ei, ja ennenkaikkea halutaanko sitä?

-----------------
 Osalan argumentointi on ihailtavan ahkeraa....Vaikka laiva kuljettaa ruotsissa valmistettua paperia, ei se silti sitä tarkoita että laiva on olemassa linjalla vain tai pääasiassa siitä syystä että se kuljettaa ensisijaisesti ruotsalaista paperia.

---------
Vajaalla prosentillakin on merkitystä otantana, paitsi että otanta oli valikoitunut, eikä sattumanvarainen kuten otannan tulisi olla.

--------
 Objektiivisuus tulisi säilyttää, vaikka asia olisikin tunteita herättävä.


Kiitos asiallisesta kritiikistä.

--
 Pohjanmaan kauppakamarin toimitusjohtaja on kaupunginvaltuutettu, varatuomari Juha Häkkinen (kok) joka piti valtuustossa minulle avautumattoman RGn tukipuheen.  

Itsekin pidän/pidin modernin matkustaja-autolautan saantia tälle linjalle täysin utopistisena.
------
Itse olen puhunut satojen vuosien perinteestä Vaasan ja Ruotsin meriliikenteessä. Ympärivuotisesta säännöllisestä autolauttayhteydestä en ole puhunut. Sitä minusta meillä ei ole nytkään kun esim. lauantaina ei pääse Uumajaan ja muutenkin on aikataulut kovin epävarmoja.

Uskon, että purjehdusaikana pääsee jatkossakin meritse Ruotsiin. Jääaikana sitä ei tulisi olemaan jos RG lopettaisi. Silloin vähäinen vaasalaisten todellinen matkustustarve hotuu muilla keinoin.

Jos rahtia on, löytyy myös rahdin kuljettajia. Olen ymmärtänyt, että juuri ruotsalainen paperi on tärkein rahti. Onko jollain tarkempaa tietoa kuinka suuri osuus sillä oikeasti on? Onko se pääasiassa, ensisijaisesti vai mitä? Tärkein se kuitenkin pitäsi olla.

Sitä vielä kysyisin, että eikö ne rekat tule yli ilman "nuppia", vetovaunua? Miksi vetovaunun ja kuskin täytyy reissata? Olen ymmärtänyt että näin paljon onkin.

Kuinka suuria kustannuksia tulee oikeasti jos järjestää vaikka 50 matkustajapaikkaa rahtilaivaan? Minusta parikin tuollaista rekkalaivaa johon mahtuisi parikin kymmentä matkustajaa riittäisi kovasti talvella.
------------
En usko tällä kilpailukierroksella löytyvän yhtään tarjoajaa. Tämä taitaakin jäädä viimeiseksi tarjouskierrokseksi sillä mitään takeita valtion mukanaolosta ei jatkossa ole.
.....................

Tämän päivän etusivulle oli päässyt isoon otsikkoon 200 otannalla vahva ydinvoiman puolesta- kanta...

500 on kova luku vaasalaisittain. Kuinka suuri osuus väestöstä on siinä iässä, että tällaiset asiat kiinnostavat ja samalla käyttävät internettiä?
---------

" Objektiivisuus tulisi säilyttää, vaikka asia olisikin tunteita herättävä."
Ymmärtänet, että tuo on täysin utopistinen ajatuksenakin, ihmisistähän on sentää kyse.
« Last Edit: 01. 11. 2007 19:07 by Tapio Osala »

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #774 on: 01. 11. 2007 16:04 »
Tätä olenkin odottanut.  Tulihan se sieltä, IKEA-kortti.  Tätä kutsutaan manipulaatioksi.  Esitetään olematon tuuleen kirjoitettu väite, aivan kuin se olisi tosi, ja sitten perustellaan miksi pitää tehdä niin ja niin.   Menetelmä on ikuvanha ja aina se joihinkin puree.

Näillä väitteillä on merkitystä vasta kun asianomaisilla on näyttää rahtikirjat.

No ei se nyt noin mene. Kyllähän infrastruktuuri täytyy olla valamiina, ja toimiva, ennen kuin ruvetaan ”rahtikirjoja” vaihtelemaan.

Jos täällä joku haluaa käsittää selvän positiivisen signaalin, jonka on antanut IKEA:n johtaja, ja joka on faktaa - ”IKEA KORTIKSI” - negatiivisesti ajatellen, niin siitä vaan.  Sen verran bisnesajattelua minulla ainakin on, että en päästäisi tätä korttia positiivisessa mielessä käsistäni. Toivottavasti ei valtuustokaan. Siinähän sitä  olisikin Vaasan vastaus ja signaali Ikean johtajalle upottaa laiva. 
« Last Edit: 01. 11. 2007 16:04 by fableable »

Offline kiinnostunut

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 12
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #775 on: 01. 11. 2007 17:05 »
 Toivottavasti ei valtuustokaan. Siinähän sitä olisikin Vaasan vastaus ja signaali Ikean johtajalle upottaa laiva.  lainaus fableable

Kyllä kai se on edelleen niin että yrityksen johdolla on tämä vastuu eikä valtuustolla. Kun näin positiivisia uutisia on yrityksen tiedossa ei luulisi johdolla puuttuvan uskoa yritykseensä mahdollisuuksiin ja ottamaan itse yritysriskin harteilensa.
« Last Edit: 01. 11. 2007 17:05 by kiinnostunut »

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #776 on: 01. 11. 2007 17:05 »
Lainaus kiinnostunut


Quote
Kyllä kai se on edelleen niin että yrityksen johdolla on tämä vastuu eikä valtuustolla.

Duoda ..duoda mites olis..


          OY KAUPUNKINVALTUUSTO AB








fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #777 on: 01. 11. 2007 17:05 »
Toivottavasti ei valtuustokaan. Siinähän sitä olisikin Vaasan vastaus ja signaali Ikean johtajalle upottaa laiva.  lainaus fableable

Kyllä kai se on edelleen niin että yrityksen johdolla on tämä vastuu eikä valtuustolla. Kun näin positiivisia uutisia on yrityksen tiedossa ei luulisi johdolla puuttuvan uskoa yritykseensä mahdollisuuksiin ja ottamaan itse yritysriskin harteilensa.
Saanen olla hieman eri mieltä. Miksi Rabben  yritysriski  näin suuressa   mittakaavassa yksin pitäisi kantaa, kun  hän alunperinkin lähti hommaan yhdessä Vaasan kaupunginvaltuuston kanssa?
 Kyllä valtuusto on vastuussa, koska on lähtenyt tukilinjalle.
Jos ei olisi lähtenyt sitten ei vastuita olisi. Kun tällä on Osala ja muutkin vertaileet  tätä asiaa  pankin lainaan ja takauksiin, niin kyllä pankinjohtajallakin on vastuu siitä, miten ja mitä lainoja myöntää. Monet Suomalaisetkin pakinjohtajat ovat istuneet raastuvassa ja hovissa vastaamassa antamistaan lainoista. Mielestäni valtuutetut, jotka ovat antaneet joskus myönteisen tukipäätöksen, ovat nyt  RG linen kanssa  samassa veneessä yhtä lailla kantamassa vastuuta  havereista ja  ennen kaikkea siitä että kaupunki ei ole hoitanut  valvontaa  yhtiötä kohtaan. Sen sijaan, että olisivat  valvoneet tilannetta, he ovat ummistaneet silmänsä vuotokohdilta. Nyt kun  paatti on tilkitty eli  kun homma on saatu pyörimään, ja tappiot ovat tulleet pääosin muusta kuin liikenteestä (Casino Expressin satamassa makaaminen ja myynti), niin katson nyt korkin irrottamisen liikennöivän laivan pohjasta ”selkään puukottamisena”. Siinä ”puukotetaan” selkään monia, ei vain Rabbea.


Täällä tuntuu löytyvän Vaasan VEROKIRSTUN vartijoita, mutta ei sitten niitä, jotka luovat edellytyksiä sille, että sinne verokirstuun kertyy jaettavaa. Vaasan tehtävänähän ei ole avustaa suoraa bisnestä, mutta edellytykset on pidettävä hyvinä, muuten kilpailussa Vaasan käy huonosti.

Muutama sana myös RG 1 laivasta. En halua ottaa kantaa sen rahalliseen arvoon. 
Alusta on parjattu  kuitenkin turhaankin, vaikka vaikeuksia on ollut. Ne kytkeytyvät kuitenkin toisten alusten karilleajoon ja siitäkin tulleeseen mielikuvaan varustamosta.
Teknisesti laiva on kuitenkin ihan käyttökelpoinen vielä pitkään, jos kuulee merenkulun ammattilaisia. Ainoa kriittinen seikka on alitehoiset moottorit. Niilläkin kuitenkin pärjää.  Käytettyjä Wärtsilän moottoreita on saatavilla suhteellisen edelliseen hintaan, jos mottoreiden vaihto tulisi joskus tulevaisuudessa ajankohtaiseksi. Silloin myös vuorojen määrää voitaisiin helposti nostaa.

 
« Last Edit: 01. 11. 2007 18:06 by fableable »

Offline Näin On

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 451
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #778 on: 01. 11. 2007 18:06 »
Nimimerkki Universal Exports ´in kritiikki on mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu, varsinkin romulaivoja koskeva osa.  Tästä huolimatta minulle ei oikein selvinnyt keihin kritiikan kärki suuntautui?  Nimettyihin kirjoittajiin vai kansalaiskeskusteluun yleensä vai tätä foorumia kohtaan erityisesti?

Universal Exports´in esittämät argumentit ovat tietysti itsekin osa kansalaiskeskustelua ja tarkoitettu vakuuttamaan tuen puoltajat omasta oikeudestaan.  Näin pitää ollakin.

Kirjoittaja kokee varmast iitse edustavansa jotain sellaistqa kuin objektiivinen totuus.  Kansalaiskeskustelun kannalta  kysymys on kuitenkin vain mielipiteestä.

Kritiikin yksityiskohtainen purkaminen  vie aikaa ja on työläs prosessi. Arvelen että tulen puuttumaan joihinkin yksityiskohtiin seuraavissa postauksissa.

Joka tapauksessa kirjoitus on jotain sellaista, mitä olen odottanut ja kertoo ainakin siitä, että jotkut ovat hermostuneet.  Olisiko se osoitus siitä että vaaslaisia.info foorumi sittenkin vaikuttaa?
« Last Edit: 01. 11. 2007 18:06 by Näin On »
Ilman muuta Ravirata ihmisasunnoiksi

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #779 on: 01. 11. 2007 18:06 »
Pari riviä aiheesta.

Kiitokset viestistä, jonka kirjoittaminen on selvästikin vienyt aikaa ja vaatinut vaivaa. Pari asiaa jäi askarruttamaan.

Quote
Olen vakuuttunut siitä, että ilman RG Linea mitään ympärivuotista matkustajaliikennettä ei kaiken todennäköisyyden mukaan olisi.

Tarvitaanko sellaista, jos sille ei ole kysyntää? Eivätkö ympärivuotinen rahtilaiva ja kesäaikainen matkustaja-alus ole ne, joille kysyntää löytyisi? Pitääkö vaasalaisten veronmaksajien olla tukemassa kalliilla sellaista asiaa, jolle ei ole tarvetta?

Quote
Jokaiseen perättömään väitteeseen tuen vastustajat ovat katsoneet kuin nousevaan aurinkoon joka noustessaan valaa uutta voimaa asiaan uskossa oleville. Uskoa tämä maaniset piirteet saanut keskustelu muistuttaakin. Arvotelukyky ja itsekritiikki on samalla kuopattu. Medianlukutaito jota niin kuulutetaan, on taidettu unohtaa itse. Tai sitten se onkin vain selektiivistä.

Pitkän viestisi voisi tiivistää siihen, että se keskittyy kaikkeen epäoleellisen ja vastaa kaikkiin huonoihin viesteihin. Tietysti hyvä, että paska argumentointi tulee korjattua, mutta tuo olettamasi, että vastustajat tarttuvat jokaiseen tukipäätöksen vastaiseen uuteen argumenttiin innoissaan vailla kritiikkiä, on kyllä melkoista paskapuhetta. Toki tuen vastustajiinkin mahtuu porukkaa joka junan jokaiseen vaunuun.

Suurimmalle osalle tuen vastustamiseen riittävät ne pari keskeistä syytä (kunnan tehtävät, asian valmistelu, kysyntä-tarjonta), jotka sivuutat viestissäsi täysin. Salaliittoteoriat, ydin- ja paperikuljetukset ovat monille ja ainakin minulle yhdentekeviä.

Quote
Osalan argumentointi on ihailtavan ahkeraa. Kuitenkin se asia että laiva kuljettaa myös ruotsissa valmistettua paperia ei kelpaa osoitukseksi siitä, että laiva kulkee pelkästään ruotsalaisen paperin ehdoilla. Tämä on mielestäni esimerkki klassisesta kehäpäätelmä-nimisestä argumentointivirheestä. Vaikka laiva kuljettaa ruotsissa valmistettua paperia, ei se silti sitä tarkoita että laiva on olemassa linjalla vain tai pääasiassa siitä syystä että se kuljettaa ensisijaisesti ruotsalaista paperia.

Osala on pääosin kirjoittanut tukiasian huonosta valmistelusta, jossain sivulauseessa maininnut ruotsalaisen paperin. Miksi puutut Osalan kohdalla sivuseikkaan, muttet koko pitkässä viestissäsi ota kantaa tulialoitteen valmisteluun?

Quote
Kaikki laivaliikenne jokapuolella on rajusti subventoitua. Muunlaista laivaliikennettä ei ole. Muuten mitään liikenettä ei yksikään suomalainenkaan varustamo harjoittaisi.

Miten vain, mutta onko subventointi tässä tapauksessa kunnan tehtävä? Eikö valtioden välinen liikenne kuulu valtioille?
« Last Edit: 01. 11. 2007 18:06 by lammaspaimen »
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #780 on: 01. 11. 2007 18:06 »
Nimimerkki Universal Exports  kirjoitus on sangen analyyttinen.  Eli  hän on ainakin seurannut   keskustelua myös muualla tästä aiheesta. Antaahan sekin perspektiiviä.
Uskon hänen kuitenkin  kirjoittaneensa sen tänne  omana mielipiteenään. ei "pyhänä sanana"
Objektiivisuus on hyvä asia. Se  tahtoo vain kadota näin laajassa ja tunteita kuohuttavassa keskustelussa.
Päällimmäisiksi  jäävät siten helposti  "iskulauseet"  jotka tarttuvat  ja turruttavat  todellisen keskustelun.

 Tapio Osala oli  objektivisuudesta sitä mieltä; että se tässä yhteydessä "on täysin utopistinen ajatuksenakin, ihmisistähän on sentää kyse". 

Nyt ymmärrän Osalankin strategiaa paremmin tässä keskustelussa.
« Last Edit: 01. 11. 2007 18:06 by fableable »

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #781 on: 01. 11. 2007 18:06 »
Lainaus Universal Exports

Quote
Entä jo se ei ollutkaan menossa romuttamolle? Entä jos uusi omistaja olisikin alkanut oikeasti liikennöidä sillä jossakin ja Ympäristökeskus pilasi uuden omistajan bisnekset?


Jatketaanpa hieman,sinulla on tämä "ENTÄ JOS"  kun jotain epäillään, jostain epäilyllä on mahdollisuus puhdistaa itsensä epäilyistä, näitä dokumentteja ei tuotu viranomaisille esiin joita heiltä pyydettin.

Quote
Jos on maailmassa vääryttä ja tässä tapauksessa sekin on arveltua, niin onko juuri vaasalainen liikemies se henkilö maailmassa jonka on aloitettava Pakistanin työolojen parantaminen?


Kyllä miksi ei, ja onhan siellä muitakin listalla kuin "meidän liikemies"
Sitäpaitsi mailma on pelastettava jos sitä ei nyt aloiteta sitä on turhaa myöhemmin yrittää.



Quote
Alus joka kuljettaa yli 12 muuta henkilöä kuin miehistön jäsentä, on rekisteröitävä matkustaja-alukseksi

Quote
Se, että nykyinen paatti kuljettaa myös rahtia ei muuta sitä rahtilaivaksi

Voisitko valaista hiukan ?


Quote
Jos R. Grönblom ei sitä pyöritä, ei sitä hyvin suurella todennäköisyydellä tee kukaan muukaan.

Kerroppa missä tästä on sovittu ?


Quote
Ymmärrän asialliset argumentit kunnallispolitiikasta ja siitä kenen tuki kuuluu maksaa, mutta ketju sisältää huikean määrään muutakin.

Eli arvostelet enimmäkseen ketjua ja ketjun kirjoittajia, pääasia on toisarvoinen eli kakki faktat mitkä koskevat RG-linea.


Quote
Täällä sitä on annettu ja toisiaan kehuvia postauksia löytyy toinen toisensa jälkeen, mutta huomatkaa: vain niille jotka vastustavat asiaa.

Mitäs siitä, hehän ovat peräämässä oikeutta.


Quote
Tästä voi perustellusti vetää sen johtopäätöksen, että myös lukijakunta koostuu pääsääntöisesti tuen vastustajista.

Ilmeisesti tämä häiritsee sinua tämä puskista ampuminen niin hirveesti, ja se että puhutaan asioiden oikeilla nimillä?


Quote
Mielestäni tämä antaa viitteen palstan todellisesta merkityksestä ja kertoo asian kiinnostavuudesta tavallisen netissä surffailevan pulliaisen silmin.


Höpö höpö riittää kun tätä palstaa lukee ne jotka ovat teoistaan vastuulisia virkamiehiä Vaasassa.
Sinun arviosi tästä sivustaosta voidaan laittaa "muistiin" harmintonta hurjan paljon sanoja taitaa olla blogin ennätys.

Quote
Objektiivisuus tulisi säilyttää, vaikka asia olisikin tunteita herättävä. Annoin palstalle tunnustuksen kirjoittamalla tänne.Huomio on tunnustamista, joten iloitkaa kun saitte uuden kirjoittajan.



En tarvitse ystävää, joka muuttuu muuttuessani ja nyökkää nyökätessäni; varjoni tekee sen paljon paremmin.



« Last Edit: 01. 11. 2007 19:07 by EX-Vaasalainen »

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #782 on: 01. 11. 2007 19:07 »
Tapio Osala oli  objektivisuudesta sitä mieltä; että se tässä yhteydessä "on täysin utopistinen ajatuksenakin, ihmisistähän on sentää kyse". 

Nyt ymmärrän Osalankin strategiaa paremmin tässä keskustelussa.

Objektiivisuus on jotain mihin naiivit luulevat kykenevänsä ja ovat siksi kaikista pahimpia laput silmillä kulkijoita.

Keskeistä ei ole objektiivisuus, vaan argumentointi. Tulee argumentoida läpinäkyvästi ja johdonmukaisesti; siten, että takaa paljastuvat arvot ja että väitteet johtuvat arvoista, perustuvat arvoihin. Objektiivisuus on mahdotonta juuri siitä syystä, ettemme jaa samoja arvoja. Ei tässä lauttaliikenteessäkään ole olemassa yhtä totuutta. On vain erilaisia arvoja, joista edetään erilaisiin johtopäätöksiin.
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Offline T.Tyly

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 488
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #783 on: 01. 11. 2007 19:07 »
Universal Exports kirjoitti:
Kaksirunkoinen alus on nimeltään katamaraani, ei katamariini. Mariini on sinisen sävyinen väri, muuta yhteyttä mereen ei ole. Katamariini ei tarkoita mitään ja katamaraani on alustyyppi. (”Johansson” #188) ”

Esimerkki on sinänsä mitätön mutta kertoo kirjoittajan asenteesta.  Kirjoittaja haluaa antaa kuvan että foorumiin ei voi luottaa kun siellä on ”jopa” kirjoitusvirheitä.

Kysymys on samasta asiasta kuin jos ”hoono suomi puhuva leimattaisiin tyhmäksi tai moraaliattomaksi vain sen vuoksi että ei hallitse oikeakielisyyttä.

Olen aikaisemman kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä "että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa"  vaikka näitä sanoja ei ole käytettykään.

« Last Edit: 01. 11. 2007 19:07 by T.Tyly »
Minäkin olen sitä mieltä, että ravirata on kaavoitettava asunnoille!

Offline Sandviken

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 200
  • Gender: Female
  • Hietalahti - Vaasan helmi
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #784 on: 01. 11. 2007 19:07 »
Miksi Rabben  yritysriski  näin suuressa   mittakaavassa yksin pitäisi kantaa, kun  hän alunperinkin lähti hommaan yhdessä Vaasan kaupunginvaltuuston kanssa?

 Vaasan tehtävänähän ei ole avustaa suoraa bisnestä, mutta edellytykset on pidettävä hyvinä, muuten kilpailussa Vaasan käy huonosti.


Eikö alun perin lähtenyt Ruotsin valtiokin mukaan ja Suomen valtio isolla tuella? Ne ovat jäännet pois. Miksi?

Vaasan tehtävän ei todella ole avustaa suoraa bisnestä.

Mitä yritysriskiä jää Rabbelle jos Rabbe saa omat takauksensa nyt pois?

Sitä vielä ihmettelen, että onko Ikean omistaja pannut jotenkin ehdoksi RG Linen tukemisen? Missä niin on sanottu? Mitä sillä on tekemistä Ikean kanssa? Luuleeko joku että ruotsalaiset nuukat hienohelmat kuljettavat huonekalujaan RG laivalla Uumajaan kun Sundsvallissa on IKEA?

Offline Oksanen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 226
  • "Lisää painetta", sanoi putkimies.
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #785 on: 01. 11. 2007 19:07 »
Lainaus Universal Export:
>Kun asia on tärkeä tai se koetaan omalla tasolla tärkeäksi, ihminen luonnostaan alkaa toivoa että oma kirjoitus tai omaa asiaa ajava palsta huomattaisiin laajasti ja että sitä lukisi mahdollisimman usea. Ja tietenkin siksi että saa mieluiten myönteistä vertaispalautetta. Täällä sitä on annettu ja toisiaan kehuvia postauksia löytyy toinen toisensa jälkeen, mutta huomatkaa: vain niille jotka vastustavat asiaa.

Tämä toivominen on saattanut joillekin aiheuttaa sen, että palstan merkitystä on alettu alettu korostaa omatoimisesti. Kun palstaa ei ole uutisjutuissa mainittu (paitsi Vasabladetissa), eräät kirjoittajat ovat pahoittaneet mielensä kun palstaa ei oltu mainittu (”vaasalainen” #671). Se että täällä oma-aloitteisesti aletaan kirjoitella että vaasalaisia.info muuttaa uutisointia vaikuttaa väistämättä toiveelta siitä, että palsta otetaan ”enemmän tosissaan” kuin palstan taso antaa oikeasti aihetta. (”vaasalainen” #208) Epäilemättä tälläkin on oma merkityksensä, merkityksen tärkeydestä voidaan olla montaa mieltä.<

Edellisestä

Otin näin pitkän lainauksen, koska pitkä juttu tuntuu nyt olevan muotia.   Universal Express ei ole ymmäretänyt asian ydintä: Se on tässä:  Vaasan kunnallispolitiikka on vieläkin ummehtunutta ja sisäänlämpiävää ja päätöksiä tekevät itsensä huipulle nostaneet virkamiehet ja heidän kanssa yhteistyössä olevat luottamusmiaehet.

Kondis hanke oli ensimmäinen, missä virkamiesten yli käveltiin ja nyt odotetaan tietysti revanssia.

vaasalaisia.info on ainut kanava Vaasasa, missä ns. tavallinen kansalainen voi ilmaista ajatuksensa valtuustosta ja valtuutetuista ja virkamiehistä.  Tämä on juuri sitä avointa kansalaiskeskustelua, mistä UE:llekin on kerrottu monessa seminaarissa

Kyseisestä  tukipaketista tavallinen kansa on nyt pässyt, kiitos netin, sanomaan oman sanansa.  Eikö juuri tämä ole sitä avoimmuuatta ja läpinäkyvyyttä, mistä sinäkin UE olet kirjoittanut?

Voin ennustaa että RG-Linen marraskuun 5. päivän päätöksen jälkeen, oli se sitten mitä tahansa, ei asiat ole Vaasassa enää niin kuin ennen.  Kansalaiset ovat päättäneet ottaa omiin käsiinsä asioiden selvittelyn ja se tulee muuttamaan myös Vaasan kunnallispolitiikkaa.

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #786 on: 01. 11. 2007 20:08 »
Miksi Rabben  yritysriski  näin suuressa   mittakaavassa yksin pitäisi kantaa, kun  hän alunperinkin lähti hommaan yhdessä Vaasan kaupunginvaltuuston kanssa?

 Vaasan tehtävänähän ei ole avustaa suoraa bisnestä, mutta edellytykset on pidettävä hyvinä, muuten kilpailussa Vaasan käy huonosti.


Eikö alun perin lähtenyt Ruotsin valtiokin mukaan ja Suomen valtio isolla tuella? Ne ovat jäännet pois. Miksi?

Vaasan tehtävän ei todella ole avustaa suoraa bisnestä.

Mitä yritysriskiä jää Rabbelle jos Rabbe saa omat takauksensa nyt pois?

Sitä vielä ihmettelen, että onko Ikean omistaja pannut jotenkin ehdoksi RG Linen tukemisen? Missä niin on sanottu? Mitä sillä on tekemistä Ikean kanssa? Luuleeko joku että ruotsalaiset nuukat hienohelmat kuljettavat huonekalujaan RG laivalla Uumajaan kun Sundsvallissa on IKEA?

Ei Suomen eikä Ruotsin valtio ole ollut  takaamassa RG:linen lainoja. Vaasan kaupungin valtuutetut  on.

Ei Ruotsalaiset  kuskaakaan  niitä vain Umejaan omiin koteihinsa, vaan Ikean Venäjän tehtaalta on tarkoitus kuskata huonekalut   Vaasaan ja Umeån  kautta ympäri  Ruotsia ja  Eurooppaa.
Eli tästä tulis yksi Ikean rahtireitti ulkomaille
« Last Edit: 01. 11. 2007 20:08 by fableable »

Offline Reino Kolmonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1396
  • Gender: Male
  • Kansalle voimaa työväenliikkeestä
    • View Profile
    • reino kolmonen
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #787 on: 01. 11. 2007 20:08 »

Nippelitietoa

RG Linen laiva ei ole ruotsin lipun alla. Laiva on Suomen lipun alla, rekisteröity suomeen ja sen kotisatama on Vaasa. Tietääkseni myös koko henkilökuntakin on suomalaisia. Tuskin halpatyövoimaa, kuten ”T.Tyly” väittää viestissä #471. Casino Express oli ruotsin lipun alla. Lippuasia tiedoksi nimimerkeille ”Kansleri”, vastaukset #287 & #487, ”EX-Vaasalainen”#470 ja #710 sekä ”Manteiro” #266.

 Kaksirunkoinen alus on nimeltään katamaraani, ei katamariini. Mariini on sinisen sävyinen väri, muuta yhteyttä mereen ei ole. Katamariini ei tarkoita mitään ja katamaraani on alustyyppi. (”Johansson” #188) Tällainen katamaraani liikennöi aikoinaan Merenkurkun yli, liikenne ei jatkunut kuin lyhyen aikaa. Alustyyppi on erityisen perso polttoaineelle ja maailmalla alustyypistä on tästä syystä pyritty eroon. C Expressin nimi oli aikaisemmin Casino Express, ei Casino Expressen. Tiedoksi ”Reino Kolmonen” #678.



Kirjoituksesi oli pitkä ja tuntui kuin itse Rabbe olisi juttusi kirjoittanut.

Tekeville sattuu kirjoitusvirheitä. Asian esille ottaminen ja esillä pitäminen on oleellista.
Verovarojen siirtäminen yksityiseen voitontavoitteluun on todella törkeää ja sitä pitää vastustaa.

Rabbe on todellinen Vaasalainen kapitalisti! Hän ei ole mikään hyväntekijä, eikä harjoita sosiaalista toimintaa, kuten Vaasan kaupungin jo lainkin mukaisesti kuuluu tehdä.
Kaupungin ensisijainen tehtävä on huolehtia peruspalveluista ja niiden saatavuudesta.

Rabben lainabisneksen tukemisen vastustaminen on melkoinen muutos Vaasassa, jo kolmannen kerran on suurliikemiehen tukeminen esillä valtuustossa. Kun muistelee aikaan kun matkailubisneksiä tuettiin verovaroilla, niin siitä ei syntynyt näin mittavaa vastustusta ja yleistä keskustelua.

Vaasassa on vuodesta 1991 alkaen karsittu sosiaali, terveys ja koulupalveluja. Alibudjetointi on ollut jatkuvaa ja se on ollut työkalu, jolla on painostettu hallintokunnat nipistämään resursseistaan.
KH on, joka vuosi asettanut ahtaamat raamit hallintokuntien taloudelle.
Tämän kaiken on valtuustot vuosittain siunanneet. Johtavat virkamiehet ja poliittinen eliitti on asioita Vaasassa hoitanut, mielensä mukaisesti. Tästä on todella hyvä esimerkki nyt Grabben laivabisnes, sen tukeminen takauksin ja verovaroin.

Olisiko nyt tulossa Vaasan tasolla uusliberalismi tiensä päähän?
« Last Edit: 01. 11. 2007 20:08 by Reino Kolmonen »

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #788 on: 01. 11. 2007 20:08 »

 Tapio Osala oli  objektivisuudesta sitä mieltä; että se tässä yhteydessä "on täysin utopistinen ajatuksenakin, ihmisistähän on sentää kyse". 

Nyt ymmärrän Osalankin strategiaa paremmin tässä keskustelussa.

Oli vähän ilkeästi siteerattu. Otetaanpa koko lause mukaan:
" Objektiivisuus tulisi säilyttää, vaikka asia olisikin tunteita herättävä."

Kun tunteet on pelissä, vaikkapa Suomi-Ruotsi jääkiekkomaaottelussa, ei voi olla objektiivinen. Vastustajan pienistäkin virheistä pitäisi viheltää jäähy...

Tänne kirjoittaneilla lienee eri asteisia tunnelatauksia RG asiassa.

Minä en koe itse tukiasiassa verenpaineen nousevan. Vain sen valmistelussa.

Kun on siinä ja siinä voidaanko tällaista yritystä Kuntalain mukaan yleensäkään tukea niin täytyisi perustelujen, valmistelun, asiakirjojen olla viimeistä piirtoa myöten moitteettomassa kunnossa, jotta verotuloja edes voidaan harkita käyttää. (Kuntalakihan KIELTÄÄ YRITYSTUEN MUTTA mahdollistaa sen VAIN POIKKEUKSELLISEN PAINAVISTA SYISTÄ, Ruotsissa on kategorinen kielto).

Vaasassa on paljon apua todella tarvitsevia hädänalaisia, jotka säästösyistä eivät sitä saa.
Kun asia olisi hyvin valmisteltu niin silloin voisin edes punnita josko tämä RG tuki olisi tärkeämpi johonkin muuhun tarpeeseen verrattuna. Jostainhan on luovuttava vastaavasti, onhan se kaikille selvää?

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #789 on: 01. 11. 2007 20:08 »

 Tapio Osala oli  objektivisuudesta sitä mieltä; että se tässä yhteydessä "on täysin utopistinen ajatuksenakin, ihmisistähän on sentää kyse". 

Nyt ymmärrän Osalankin strategiaa paremmin tässä keskustelussa.

Oli vähän ilkeästi siteerattu. Otetaanpa koko lause mukaan:
" Objektiivisuus tulisi säilyttää, vaikka asia olisikin tunteita herättävä."

 

Mitenkä niin?
En lainannut koko lausetta, mutta tulihan se  sama asia omasa kommentissani esille, joka oli;

Objektiivisuus on hyvä asia. Se  tahtoo vain kadota näin laajassa ja tunteita kuohuttavassa keskustelussa.

Globbari

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #790 on: 01. 11. 2007 20:08 »

 Esim. seuraavia: että Casino Express olisi myyty Grönblomille itselleen (”Globbari”#21), että Casinon kaupassa on ”filunkia” (mm. ”Sandviken” #103, ”Niilo Aro”#104, ”LAPSITYÖVOIMA”#102), laittomista uraanikuljetuksista ja ydinjätteistä (”Pippuri”#255 ja #312). Pippurin sensaatioankka keräsi oitis virtuaalisia seläntaputtajia, ilman mitään kyseenalaistamista. Virtuaalinen ryhmäjäsenyys kukoistaa kun yhteinen vihollinen on löydetty. Uutiset kuljetussopimusneuvottelusta sensijaan ovat manipulointia.


On mahdottomuus saada selvää kapitalistien konkreettisesta liiketoiminnasta, koska se on pääasiassa salaista.

Vain silloin kun valtio, kunta tai muu julkinen laitos on jotenkin osallisena, voi yksityisestä liiketoiminnasta saada jotakin tietoa. Eli Rabben Casino Expressin myynti operaatiosta ei voi saada mitään tietoa, voi vain olettaa. Mutta se on selvää, että ei Rabbe tappiokseen liiketoimintaa tee, tässäkään asiassa.

AD

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #791 on: 01. 11. 2007 20:08 »
Tätä keskustelua pidemmän aikaa seurailleena en malta ottaa esiin erästä katsantokantaa esiin.
Miksi/miten Uumaja/Ruotsin valtio ei halua tukea kyseistä linjaa vaan jättää koko jutun Vaasalaisten kontolle.
Täällä riehutaan asiasta,kiistellen onko nämä"tukiaiset"tarpeen/oikein,mutta miksi Uumaja suhtautuu niin karsaasti "survival linesin" tekohengitykseen?
Toinen on nähtävästi fiksumpi,painoarvo sanalle toinen
T:AD

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #792 on: 01. 11. 2007 20:08 »
Tätä keskustelua pidemmän aikaa seurailleena en malta ottaa esiin erästä katsantokantaa esiin.
Miksi/miten Uumaja/Ruotsin valtio ei halua tukea kyseistä linjaa vaan jättää koko jutun Vaasalaisten kontolle.

Ruotsin puolella ei ole vaikutusvaltaista kielivähemmistöä, jolle yhteys Suomeen olisi tuen arvoinen.

Katsoo asiaa miten päin vaan, niin täysin suomenkielisessä kunnassa tukipäätös ei olisi mennyt läpi, sen verran tiukka äänestys oli viimeksi. Näin, vaikka RKP:n valtuustopaikat laskisi yksinomaan kokoomukselle.

DIt: lisätään, ettei tarkoitus ole tehdä asiasta kielipolitiikkaa ja ymmärrän ruotsinkielisiä asiassa täysin. Enemmän ahdistaa suomenkielisten äänestäminen ja eniten tietysti demareiden. Kaukana ovat Halmeesta ja Kivivuorista ;) 

Oikeudenmukaisuus, missä pelaa?
« Last Edit: 01. 11. 2007 21:09 by lammaspaimen »
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

AD

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #793 on: 01. 11. 2007 20:08 »
Tätä keskustelua pidemmän aikaa seurailleena en malta ottaa esiin erästä katsantokantaa esiin.
Miksi/miten Uumaja/Ruotsin valtio ei halua tukea kyseistä linjaa vaan jättää koko jutun Vaasalaisten kontolle.

Ruotsin puolella ei ole vaikutusvaltaista kielivähemmistöä, jolle yhteys Suomeen olisi tuen arvoinen.

Katsoo asiaa miten päin vaan, niin täysin suomenkielisessä kunnassa tukipäätös ei olisi mennyt läpi, sen verran tiukka äänestys oli viimeksi. Näin, vaikka RKP:n valtuustopaikat laskisi yksinomaan kokoomukselle.
Eli ts. Vaasa/Vaasalaiset ovat hakkaamassa päätään läpi harmaan graniitin
http://www.youtube.com/watch?v=22gbrfZER8c

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #794 on: 01. 11. 2007 21:09 »
Universal Expressille vastaus:

En ole nähin mitenkään uskovainen vaan kylmä tunteeton realisti. Luen juuri valtuuston esityslistaa ja mnitä enemmän luen sitä sekavampi se on ja puutteellinen.
Valtuustossa istuu nyt 51 vastuunalaista pankinjohtajaa varistettuna puutteellisin tiedoin
jopa hämääviä tietoja, yksinkertainen totuus on verhottu mahdollisimman sekavin lausein
ja juridisin koukeroin. Minä etsin realistisia totuuksia mutta valtuuston esityslistasta en n iitä valitettavasti löydä.

Nämä tiedot jotka minulla on, ei uskon vaan tiedon kysymyksinä, vastaukseni kylmästi ei.

Vieraspaikkakuntalainen Longa ei vetoa minun kotiseuturakkauteeni, minä en tässä asiassa
toimi tunteilla vaan analyyttisella järjellä. Minuun tehoaa vain ja ainoastaan numerot ja kenelle
rahat lopuksi menee. Mikä on takaajan rooli.

Kasinotalous on näemmä palannut ja huumannut järjen, seuraavalla valtuustolla on iso työ
nämä sotkut korjata.

Pentti Suksi

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #795 on: 01. 11. 2007 22:10 »
Tätä keskustelua pidemmän aikaa seurailleena en malta ottaa esiin erästä katsantokantaa esiin.
Miksi/miten Uumaja/Ruotsin valtio ei halua tukea kyseistä linjaa vaan jättää koko jutun Vaasalaisten kontolle.

Ruotsin puolella ei ole vaikutusvaltaista kielivähemmistöä, jolle yhteys Suomeen olisi tuen arvoinen.

Katsoo asiaa miten päin vaan, niin täysin suomenkielisessä kunnassa tukipäätös ei olisi mennyt läpi, sen verran tiukka äänestys oli viimeksi. Näin, vaikka RKP:n valtuustopaikat laskisi yksinomaan kokoomukselle.

DIt: lisätään, ettei tarkoitus ole tehdä asiasta kielipolitiikkaa ja ymmärrän ruotsinkielisiä asiassa täysin. Enemmän ahdistaa suomenkielisten äänestäminen ja eniten tietysti demareiden. Kaukana ovat Halmeesta ja Kivivuorista ;) 

Oikeudenmukaisuus, missä pelaa?


Voi hyvänen teittin kanssa.
Että kielipolitiikkakin vielä.

Olisitte pitäneet kiinni Erkki Kivilohkareesta, joka  oli  kaupunginorkesterin "sellisti"  80 -luvulla, ja joka  järjesti täällä Vaasassa   mielenosoituksen  ruotsinkielisten valta-asemasta, ja vastusti  Ruotsin  siniveristen vierailua Vaasassa   paljastaen kuningashuoneen  vapamuurarikytköksiä jne. mutta  te  Vaasan suomenkieliset (minua lukuun ottamatta) nauroitte ja  hylkäsitte hänet.
Ehkä tätä RG:linen sotkua ei olisi  syntynytkään  jos Erkin puolue olisi   noussut Vaasassa valtasamaan.

Kun täällä jatkuvasti  valtuutettujenkin toimesta ilmoitetaan että  Vaasan kaupungin ei kuulu tukea RG linea  lainoituksella joka on jopa lain kirjaimen vastaista, niin kertokaa sitten nyt ne valtuutetut jotka silloin ensimmäisen lainatakauksen hyväksyivät aikoinaan.

Tai pikemminkin ne nimet  jotka tukea vastustivat .

 Pro Vaasasta  Heikki Lamminmäki ja Oiva Lehtonen ainakin selviävät  puhtain paperein.

Oliko vielä muita?


« Last Edit: 01. 11. 2007 22:10 by fableable »

Offline lammaspaimen

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 230
    • View Profile
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #796 on: 01. 11. 2007 22:10 »
Tätä keskustelua pidemmän aikaa seurailleena en malta ottaa esiin erästä katsantokantaa esiin.
Miksi/miten Uumaja/Ruotsin valtio ei halua tukea kyseistä linjaa vaan jättää koko jutun Vaasalaisten kontolle.

Ruotsin puolella ei ole vaikutusvaltaista kielivähemmistöä, jolle yhteys Suomeen olisi tuen arvoinen.

Katsoo asiaa miten päin vaan, niin täysin suomenkielisessä kunnassa tukipäätös ei olisi mennyt läpi, sen verran tiukka äänestys oli viimeksi. Näin, vaikka RKP:n valtuustopaikat laskisi yksinomaan kokoomukselle.

DIt: lisätään, ettei tarkoitus ole tehdä asiasta kielipolitiikkaa ja ymmärrän ruotsinkielisiä asiassa täysin. Enemmän ahdistaa suomenkielisten äänestäminen ja eniten tietysti demareiden. Kaukana ovat Halmeesta ja Kivivuorista ;) 

Oikeudenmukaisuus, missä pelaa?


Voi hyvänen aika teittin kassa.
Että kielipolitiikkakin vielä.

Olisitte pitäneet kiinni Erkki Kivilohkareesta, joka  oli  kaupunginorkesterin "sellisti"  80 -luvulla, ja joka  järjesti täällä Vaasassa   mielenosoituksen  ruotsinkielisten valta-asemasta, ja vastusti  Ruotsin  siniveristen vierailua Vaasassa   paljastaen kuningashuoneen  vapamuurarikytköksiä jne. mutta  te  Vaasan suomenkieliset (minua lukuun ottamatta) nauroitte ja  hylkäsitte hänet.
Ehkä tätä RG:linen sotkua ei olisi  syntynytkään  jos Erkin puolue olisi   noussut Vaasassa valtasamaan.

Kun täällä jatkuvasti  valtuutettujenkin toimesta ilmoitetaan että  Vaasan kaupungin ei kuulu tukea RG linea  lainoituksella joka on jopa lain kirjaimen vastaista, niin kertokaa sitten nyt ne valtuutetut jotka silloin ensimmäisen lainatakauksen hyväksyivät aikoinaan.

Tai pikemminkin ne nimet  jotka tukea vastustivat .

 Pro Vaasasta  Heikki Lamminmäki ja Oiva Lehtonen ainakin selviävät  puhtain paperein.

Oliko vielä muita?

Mihin oikein vastasit?
"Tällaisen päätöksen jälkeen minun on aika vaikea puhua eduskunnassa Vaasan liikenneyhteyksien puolesta" Håkan Nordman 6.11. Pohjalaisessa

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #797 on: 01. 11. 2007 22:10 »

Kun täällä jatkuvasti  valtuutettujenkin toimesta ilmoitetaan että  Vaasan kaupungin ei kuulu tukea RG linea  lainoituksella joka on jopa lain kirjaimen vastaista, niin kertokaa sitten nyt ne valtuutetut jotka silloin ensimmäisen lainatakauksen hyväksyivät aikoinaan.


En muista enää äänestykäyttäytimistäni (mutta tuskin silloin vastustin) mutta taisin silloin olla sinsilmäinen ja luottaa valmisteluun. (Virkamiestenhän mielestä luottamushenkilön päätehtävä on luottaa virkamiesten valmisteuun). Mitään Rabbe-kaunaa en tunne, eikä Rabben varallisuus tai äidinkieli vaikuta suhtautumiseeni asiassa. 
Sen muistan edellisestä kerrasta kuinka takauksen puolustajat vannoivat avun tarpeen olevan viimeinen kerta ja nyt firma kääntyy ehdottomasti voitolliseksi. Komeita up-north käyriä esiteltiin.

Mitään riskiä ei pitänyt olla. Jopa expankinjohtaja Skåtar siunaili asiaa mutta vannoi sen kerran olevan VIIMEINEN KERTA. Uskoi hänkin vaikk vanha kettu onkin. Ei ollut Skåtarille kuitenkaan viimeinen kerta.

Minulle tämä kerta on liikaa ellei valmistelua panna alusta asti uusiksi ja siten että se kestää kriittisenkin tarkastelun. Ihan kuin pankista haettaisiin lainaa.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #798 on: 01. 11. 2007 22:10 »
Täällä muuten tämä selkeä asia. Kuka on valmis riskeeraamaan tämä perusteella verovaroja?

http://www1.vaasa.fi/ktwebbin/docisael.dll?KV%5C2%5C93810843.doc
« Last Edit: 01. 11. 2007 22:10 by Tapio Osala »

fableable

  • Guest
Re: Rabbe Grönblom - pizzalaivuri
« Reply #799 on: 01. 11. 2007 22:10 »


Voi hyvänen aika teittin kassa.
Että kielipolitiikkakin vielä.

Olisitte pitäneet kiinni Erkki Kivilohkareesta, joka  oli  kaupunginorkesterin "sellisti"  80 -luvulla, ja joka  järjesti täällä Vaasassa   mielenosoituksen  ruotsinkielisten valta-asemasta, ja vastusti  Ruotsin  siniveristen vierailua Vaasassa   paljastaen kuningashuoneen  vapamuurarikytköksiä jne. mutta  te  Vaasan suomenkieliset (minua lukuun ottamatta) nauroitte ja  hylkäsitte hänet.
Ehkä tätä RG:linen sotkua ei olisi  syntynytkään  jos Erkin puolue olisi   noussut Vaasassa valtasamaan.

Kun täällä jatkuvasti  valtuutettujenkin toimesta ilmoitetaan että  Vaasan kaupungin ei kuulu tukea RG linea  lainoituksella joka on jopa lain kirjaimen vastaista, niin kertokaa sitten nyt ne valtuutetut jotka silloin ensimmäisen lainatakauksen hyväksyivät aikoinaan.

Tai pikemminkin ne nimet  jotka tukea vastustivat .

 Pro Vaasasta  Heikki Lamminmäki ja Oiva Lehtonen ainakin selviävät  puhtain paperein.

Oliko vielä muita?

Mihin oikein vastasit?
Quote


En vastannut mihinkään.  Spekuloin kielipoliittisella asialla, kun otit sen esiin vaikka et "haluakkaan"  sotkea kielipolitiikkaa tähän.
« Last Edit: 01. 11. 2007 23:11 by fableable »