Author Topic: Vaasan kaupunkirakenne  (Read 139213 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gala

  • Guest
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #240 on: 26. 07. 2006 17:05 »
Politikot tahänkin ketjuun väläytteleen opinkappaleita.

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #241 on: 27. 07. 2006 05:05 »
Ozzy tai Osala
täälläkin tarvitaan vihreää valoa.
Missä on Lamminpää?
Miksen täällä enää Hallsmaata nää?
Hukassako Doctorin reseptit?
Loppuiko kesken Petrin pelit?
Mihin riittää Louhen Marjatan eväät?
Syvissä piiloissa on eräät.

Eli toi yllä oleva loruilu tarkoittaa sitä, että olisi
kiva tietää mikä todella on itse kunkin pitkäntähtäimen
näkemys tästä ydinkeskustan kehittämisestä ja pitääkö
sinne maan alle aivan tosissaan louhia vain loputonta
parkkihallia ?
 

Petri

  • Guest
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #242 on: 27. 07. 2006 05:05 »
Nykyinen keskusta-alue on kävelykadun osalta mielestäni suhteellisen onnistunut. Itse en lähtisi kasvattamaan sitä kovinkaan nopeasti nykyisestä, koska emme kuitenkaan ole mikään metropolikaupunki. Luonnollisempi suunta laajenemiseen voisi olla rautatieaseman suuntaan, koska mikäli Galleria Wasan laajennus joskus ottaa tuulta alleen, tullevat keskustan kävelyvirrat kasvamaan kyseiseen suuntaan.

Rewellin takaa Raatuvankadun jatkamista kävelyalueena en näe järkevänä, koska mihin ihmiset sitä kautta menisivät - kaupungintalolleko? Mielestäni kävelykeskustaa tulee jatkaa "liike-elämän" suuntaan. Mikäli Rewellin huoltoyhteydet halutaan kokonaan maan alle - eikö sitä olisi mahdollista jotenkin toteuttaa jo olemassaolevan Toriparkin avulla ettei tarvitsisi taas kaivaa paikkoja auki?

Voisitko Risto myös jättää ihmiset lorujesi ulkopuolelle, jos he eivät ole ilmaisseet kiinnostusta niihin osallistumiseen...

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #243 on: 27. 07. 2006 06:06 »
Hermostuipa turhaan eräät.
niin helposti käy,
kun väärällä jalalla heräät.
Lorut jos sua provisoi;
millainen ol’ aamunkoi?

Oletko muuten Petri huomannut sellaisen tämän foorumin
ominaispiirteen, että täällä joudutaan aivan sitten jatkuvasti
toisten juttuihin vaikka sitä ei aina haluttaisikaan?
Tällaista tämä foorumin nettielämä nyt vain sattuu olemaan.

Ja sitten asiasta päällimmäiseen eli jos rannan suuntaan
aluetta saadaan autoilulta rauhoitetuksi, niin pelataan
nimenomaan kulttuurin ehdoilla ja tämä palvelisi tavallisen
kaupunkilaisen tarpeita uutena keskeisenä virkistysalueena,
joka voisi olla aivan mahtava jos se saataisiin sellaiseksi kaavailtua.
Ja asiahan nyt vain on niin, että rannan suunnalla on tämä
Uuden Vaasan historiallisesti keskeisin ydinalue, jonka
rakennuskannassakin riittää katselemisen arvoisia kohteita.
Ja jos tämä kyseinen pätkä olisi autoilulta suljettu, niin
lähes autoton vyöhyke jatkuisi käytännöllisesti katsoen Rewellistä
Koulukadulle ja sittenhän on enää hiljainen Rantakatu välissä ja ollaan
Hovioikeudenpuistikon virkistävällä aluella.
That’s nice.
« Last Edit: 27. 07. 2006 07:07 by Risto Jalonen »

Petri

  • Guest
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #244 on: 27. 07. 2006 07:07 »
Hermostuipa turhaan eräät.
niin helposti käy,
kun väärällä jalalla heräät.
Lorut jos sua provisoi;
millainen ol’ aamunkoi?

Oletko muuten Petri huomannut sellaisen tämän foorumin
ominaispiirteen, että täällä joudutaan aivan sitten jatkuvasti
toisten juttuihin vaikka sitä ei aina haluttaisikaan?
Tällaista tämä foorumin nettielämä nyt vain sattuu olemaan.

Ja sitten asiasta päällimmäiseen eli jos rannan suuntaan
aluetta saadaan autoilulta rauhoitetuksi, niin pelataan
nimenomaan kulttuurin ehdoilla ja tämä palvelisi tavallisen
kaupunkilaisen tarpeita uutena keskeisenä virkistysalueena,
joka voisi olla aivan mahtava jos se saataisiin sellaiseksi kaavailtua.
Ja asiahan nyt vain on niin, että rannan suunnalla on tämä
Uuden Vaasan historiallisesti keskeisin ydinalue, jonka
rakennuskannassakin riittää katselemisen arvoisia kohteita.
Ja jos tämä kyseinen pätkä olisi autoilulta suljettu, niin
lähes autoton vyöhyke jatkuisi käytännöllisesti katsoen Rewellistä
Koulukadulle ja sittenhän on enää hiljainen Rantakatu välissä ja ollaan
Hovioikeudenpuistikon virkistävällä aluella.
That’s nice.


Ideasi on toinen vaihtoehto kaupungin kehittämiseen, erilaisia näkemyksiä asioihin voi toki olla.

Mitä tulee forumin kanssakäymiseen - totta kai ehdottomasti, sehän tälläisen paikan idea on - mielipiteiden jakaminen. Asialliseen mielipiteiden jakamiseen ei mielestäni kuulu pilkkalorujen tekeminen. Asiallisuuden arvioinnin jätän moderaattoreiden harteille, joten se tuosta aiheesta. :)

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #245 on: 27. 07. 2006 14:02 »
Noita loruiluja en taatusti tarkoittanut kenenkään pilkaksi.
Ne on tarkoitettu lähinnä tällaisiksi verbaaliakrobaattisiksi
vitseiksi, mutta se kai on se elämän suola, että meitä on
niin monen laisia, että kukin meistä käsittää ikään kuin
asiat omalla tavallaan ja tiedänhän minä kokemuksesta sen,
että huumorimiehet ovat Pohjanmaalla melko harvinaisia,
kun tämä pohjolan melankolia on sotkenut mielenlaadut sellaisiksi.

Ja sitten taas asiaan eli asioita voi todellakin nähdä ja kehitellä
hyvinkin erilaisista lähtökohdista ja hyvinkin erlaisia päämääriä
silmälläpitäen.
Näkisin, että tämä pelkästään rautatieasemalla päin kehittäminen
palvelee pääasiassa liiketaloutta ja turismia ja on toki toivottavaa
ja tarpeellista kehitystä mutta väittäisin, että tällainen rantaan
suuntaava virkistysratkaisu, joka tarjoaisi lukuisia ihmisläheisiä
kehittämismahdollisuuksia, loisi Vaasalle aivan erinomaisen veto-
voimatekijän myös turismia ajateltaessa.
Ja kun tätä juttua oikein hienosti hiomalla kehitettäisiin, niin
siitä saataisiin tosi kaupunkipersonaalinen voimatekijä, joka
erottaisi meidät edukseen lukuisista muista runsaasti keskitettyjä
kauppapalveluja tarjoavista pikkukaupungeista.

Offline jmm

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 81
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #246 on: 28. 07. 2006 17:05 »
Ei ole Vaasan kehityskaavailussa koskaan taidettu ajatella muuta kuin liike-elämää

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #247 on: 30. 07. 2006 07:07 »
Joo, niinhän tää menee, että paljon muuhun ajatteluun
täällä ei tunnu varaa olevan.

Offline juhani stenvall

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 38
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #248 on: 31. 07. 2006 19:07 »
Tahtoo olla samankaltaista muuallakin, että liike-elämän etu laitetaan aina  etusijalle
ja usein muusta piittaamattomasti.

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #249 on: 07. 08. 2006 23:11 »
Uusi idea!
Rakennetaan Vaasaan uusi puoliksi maanalle kaivettu
torintapainen vaikka sinne jonnekin Vanhaan Vaasaan nurkille
missä aikoinaan Korsholmanlinna sijaitsi ja laitetaan sinne myös
sellainen lähteenä toimiva suihkukaivo, jota sitten koristavat
Kalle-kunkun ja Silvian luonnollisen kokoiset ja – näköiset
pronssiveistokset. Osittain maanalla olevasta katososiosta
löytyy sitten peremmältä pikku-pikku putiikkeja joissa myydään
esim. surströmminkejä, vai mitä piruja ne purkissa mädätetyt
silakat olikaan, Tukholma viinereitä, Abotekarnas krusbärlimonaadia,
ruotsalaista valkoista makkaraa, pieniä lippusia, saatavilla ruotsi – suomi
lippuyhdistelmää tai sitten pelkkää ruotsinlippua, niin ja tietysti
DVD -taltiointeja kuninkaallisten ainutlaatuisesta vierailusta (eihän ne
olekaan juuri muualla näin virallisesti ja hienosti esiintyneet kuin Vaasassa)
sekä luonnollisesti ainutlaatuista kuninkaallista vierailukirjaa ja pienoismalleja,
joka kukkarolle soveltuvasti, suihkulähdekaivoa koristavasta kuningasparista.
Tää on pakko hoitaa. Jätte bra PR-ide! Eller hur?
« Last Edit: 07. 08. 2006 23:11 by Risto Jalonen »

Offline kyllästynyt

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 49
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #250 on: 09. 08. 2006 10:10 »
Hauskaa juttua juu - u.
Josko kumminkin varsinaiseen asiaan palattaisiin ?
Mieleeni tuli että voisiko mitenkään, jos autoilla nyt aivan pakko
on sillä Rewellin ja Kaupungintalon välipätkällä ajella, tällaista
maanalaista kävelytunnelia ajatella. Siitä pääsisi Rewellistä
suoraan Taidehallin eteen ja haarautuisi niin että yksi lisä sisäänkäynti
olisi kävelykadulla josta sitten pääsisi myös maan alitse suoraan
hovipuistikon jalkakäytävälle ? Sieltä alhaalta voisi lisäksi löytyä
vaikka jokunen putiikki tai vaikka mitä.

Maanalaista rakentamista ihmisille: lapsille, vanhuksille, perheille…
Kalliiksi varmasti tulisi, mutta olisipa jotain aivan muuta kuin mitä
täällä yleensä suunnitellaan ja toteutetaan.

VSAHKI

  • Guest
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #251 on: 09. 08. 2006 14:02 »
tällaista maanalaista kävelytunnelia ajatella.
Ajatellaan joo. Kommenttini lienee aivan turha ja aiheeton, mutta en malttanut olla kommentoimatta. Yleensä nämä tälläiset valvomattomat tunnelit päätyvät epäsiisteiksi kusiränneiksi, jonka läpi ei ilman happipulloja pääse kulkemaan. Toisaalta jos siitä tehtäisiin suuri ja avoin tila Helsingin asematunnelin tyyliin niin tällöin se kusenhaju pääsisi paremmin haihtumaan ilmaan. Asematunnelissa taitaa muuten jollakin maanalaisella erityisluvalla olla oikeus pitää kaupat auki joka päivä klo 22 asti. Mikäli tälläinen erityislupa saataisiin Vaasaankin, se varmaan puoltaisi rakentamista. Toisaalta Vaasassa kyllä on aivan tarpeeksi liiketiloja saatavilla myös maanpäältä.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #252 on: 10. 08. 2006 08:08 »
Ja sitten vielä tähän toiseen asiaan eli mielestäni kaikessa vastustamisessakin
pitäisi olla rehellinen, eikä vastustaa vain vastustamisen vuoksi
minkä halusin
ilmaista ystävä Osalalle, koska asia nyt vain sattuu olemaan niin, että turhat
jarruttelut tulevat ja ovat tulleet tälle kaupungille kalliiksi.
..Tapio Osalan iän ikuisia vastustamishankkeita, joiden puitteissa hän on kyllä
aina toisinaan joutunut takkinsakin kääntämään
.

Ehkä ystäväni Risto voisi hieman tarkentaa ja yksilöidä paria kohtaa väitteissään edesottamuksistani:

1) Missä vastustamisessa olen ollut epärehellinen
2) Mitä näyttöä on siitä, että minä vastustan jotain "vain vastustamisen vuioksi"
3) Mitä asiaa olen jarrutellut ja mikä niistä on "turha jarruttelu"
4) Mitkä tällaiset, siis useita, "ovat tulleet kaupungille kalliiksi".
5) Missä "vastustamishankkeessa" olen kääntänyt takkini?
6) Luettelepa "iän ikuiset vastustamishankkeeni"!

Mitä itse maanalaiseen rakentamiseen ja ydinkeskustaan yleensä tulee niin...
Toriparkin rakentamisen yhteydessä olisi pitänyt yhdistää
1) Aktian P-halli, OP:n P-halli+Anttilan -halli ja RC:n P-halli.

Pitkäaikaisissa kaavaluissa on myös Vaasanpuistikon muuttaminen kävelykaduksi.(Sitä ennen täytyy muita liikennejärjestelyitä saada valmiiksi - esim. Hietasaarenkadun-Konepajakadun yhteys, Korsholmanpuistikon jatkuminen rautatien yli). Se on hyvä tavoite.  Sitä odotellessa olisi Hallin korttelin ja Bondegårdenin (maanpäällinen) saavutettavuus jalankulkijoille tehtävä helpommaksi. Voitaisiin ainakin aloittaa rekkaliikenteen kieltämisellä, nopeusrajoituksen pudottamisessa vaikka 20 km/t ja pitkä vihreät aallot jalankululle.

En muista missä maassa tämä oli jo käytössä mutta tätä voisi harkita Vaasanpuistikon/Kauppapuistikon risteyksessä: 

koko risteysalueella palaa vihreä ukko yhtä aikaa kaikissa valoissa ja risteyksen yli saa jalankulkija vapaasti suunnata (= H&M edestä suoraan reittiä Rossoon, tai KappAhlista OISiin). Tämä tietenkin vaatii melko pitkän odotuksen autoille mikä onkin tarkoitus, alkavat valita nopeampia reittejä ja rekkaterminaalit siirtyvät itsestään pois (yksi on jo menossa nytkin) Vaskiluodosta.

Toki on hyvä saada parempi jalankulkuyhteys myös RC:stä Kaupungintalolle päin. Täälläkin halpa ratkaisu aluksi olisi: KOKO korttelipätkä olisi yhtä suojatietä ja erittäin pitkä vihreä ukko koko korttelin matkalla jalankululle. Niän tarpeeton läpikulkuautoilu siirtyisi esim. Ratakadulle ja Koulukadulle.

Silloin kun koko suunniteltu Kävelykeskusta  on toteutunut niin Vaasanpuistikon lisäksi Raastuvankatu+Pitkäkatu on suljettu autoliikenteeltä puistikoiden välissä. Esim. Hovioikeuden ja Rautatieaseman koko väli on sitten kävelyaluetta (aseman edessä kiertoliittymä ja Koulukatua pääsee korokkeen yli hitaasti myös autolla läpi).

Varmaan tätä myös raivokkaasti AUTOPUOLUE vastustaa aluksi. Nykyisen Kävelykadun taisto kesti kaksi vuosikymmentä ensimmäisestä liikenteen sulkemisesta Hoviskalla. Aina niitä määrärahoja siirrettiin ja siirrettiin... Muutama vuosi sitten muistaakseni eräs valtuutettu vielä vaati liikenteen avaamista Hovipuistikolle. Muutama kauppias vastusti erittäin ankarasti Kävelykatuprojektia loppuun saakka. Nyt on valitukset hiljentyneet.





Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #253 on: 10. 08. 2006 09:09 »
En viitsi tässä ja nyt puuttua sitä ensimmäistä Toriparkkia
kiivaasti vastustaneisiin, saatikka sitten ennen valmistumista
Pohjalaisen yleisönosastolla mielipiteensä täysin muuttaneisiin
torisoppatykin keittiömestareihin. Mitä mokomista. Menneitä ovat.
Tuossa minua lainatessasi unohdit mainita (mikä yleinen tapa) mistä
yhteydestä olit lainasi napannut.
Siis, kirjoitellessani tuonne Asuntomessu –osioon tulin jotain tuollaista
selvittäneeksi. Muistaakseni siellä kyllä oli jotain positiivistakin
tekemisistäsi. Ja yleistetysti tuolla vastustamisella tarkoitan vain
ja yksinkertaisesti sitä, että esimerkiksi silloin kun jonkin asian läpi
meneminen on käytännöllisesti katsoen jo varmaa, niin sitä ei ole
mitään mieltä enää vastustaa. Turha huutaa tuuleen jos on jo myrskyä
edeltävä tyven.
Asioita on turha pitkittää silloin kuin pitkittämisellä ei ole
enää mitään saavutettavaa vaan se tuottaa ainoastaan lisäkustannuksia.

Jos tässä ja nyt täytyy jotain hyvääkin esiin kaivella, niin se on tuo
Suvilahden uudempi, rannimmainen kävelytienpätkä, jonka niin minä
kuin moni muukin laskee tällaisen henkilön kuin Tapio Osalan saavutukseksi
ja onhan näitä muitakin.


Tuo tähän palstaan liittyvä tulevaa keskustan liikenteen järkiperäistämistä
koskeva juttu oli varsin riemukasta kuultavaa.
Tähän liittyvää infoa kaivattaisiin lisää. Millähän aikataululla Vaasassa
mahdetaan moisia saada ajalliseksi. Elämmekö me vielä silloin?

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #254 on: 10. 08. 2006 15:03 »
En viitsi tässä ja nyt puuttua sitä ensimmäistä Toriparkkia
kiivaasti vastustaneisiin, saatikka sitten ennen valmistumista
Pohjalaisen yleisönosastolla mielipiteensä täysin muuttaneisiin
torisoppatykin keittiömestareihin. Mitä mokomista. Menneitä ovat.
Tuossa minua lainatessasi unohdit mainita (mikä yleinen tapa) mistä
yhteydestä olit lainasi napannut.

Tästä samasta viestikietjusta vastauksestasi #58 oli tuo  aikaisempi lainaus. Tämä yllä oleva lainaus on vastuksestasi #83 täässä samassa viestiketjussa.

Lisäksi vastauksessasi#56 (edelleen tämä sama viestiktju) väität
Quote
Onhan hän sentäänystävä kallis sanan varsinaisessa merkityksessä, ajateltaessa kaikkia hänen
hankevastustamisistaan kaupungille vuosien varrella aiheutuneita valtavia
ylimääräisiä kustannuksia. Onko joku viime aikoina (tiedän jonkun tämän aiemmin
tehneen) laskenut kuinka suuresta yhteissummasta nykyisellään on jo kysymys
?


Odotan kyllä nyt ihan vakavissani vastauksia näihin väitteisiisi
:
Quote
1) Missä vastustamisessa olen ollut epärehellinen
2) Mitä näyttöä on siitä, että minä vastustan jotain "vain vastustamisen vuioksi"
3) Mitä asiaa olen jarrutellut ja mikä niistä on "turha jarruttelu"
4) Mitkä tällaiset, siis useita, "ovat tulleet kaupungille kalliiksi".
5) Missä "vastustamishankkeessa" olen kääntänyt takkini?
6) Luettelepa "iän ikuiset vastustamishankkeeni"!

ja sitten vielä vastaus tähän:
Quote
7)kaikkia hänen
hankevastustamisistaan kaupungille vuosien varrella aiheutuneita valtavia
ylimääräisiä kustannuksia


Onko Sinusta liikaa vaatia selityksiä julkisille "syytöksille"?

Offline Sandviken

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 200
  • Gender: Female
  • Hietalahti - Vaasan helmi
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #255 on: 10. 08. 2006 21:09 »
Jos Jalosessa on vähänkään miestä niin hän nyt pikaisesti vastaa kysymyksiin.

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #256 on: 10. 08. 2006 21:09 »
Vastauksesta #56
Quote
Tämä moneen muuhun verrattaessa kohtuullisen halpa liikennejärjestely
antaisi arvokkaan ilmeen keskustakokonaisuudelle ja avaisi monia oheis-
mahdollisuuksia autottoman maan käytölle.Kumma kun Tapio Osala
ei ole sanan säiläänsä tässä keskustelussa väläytellyt. Onhan hän sentään
ystävä kallis sanan varsinaisessa merkityksessä, ajateltaessa kaikkia hänen
hankevastustamisistaan kaupungille vuosien varrella aiheutuneita valtavia
ylimääräisiä kustannuksia. Onko joku viime aikoina (tiedän jonkun tämän aiemmin
tehneen) laskenut kuinka suuresta yhteissummasta nykyisellään on jo kysymys ?

Luulisi ystävä Osalan ottavan tässä asiassa puoltavan kannan. Silloin hänen ei
ainakaan tarvitsisi koskaan harkita mahdollisia tietullien perimisiä koskien
kysymyksessä olevaa Raastuvankadun osuutta.

Vastauksesta #58
Quote
Ja sitten vielä tähän toiseen asiaan eli mielestäni kaikessa vastustamisessakin
pitäisi olla rehellinen, eikä vastustaa vain vastustamisen vuoksi minkä halusin
ilmaista ystävä Osalalle, koska asia nyt vain sattuu olemaan niin, että turhat
jarruttelut tulevat ja ovat tulleet tälle kaupungille kalliiksi. Vuosien varrelta
en muista ketään lähistölläni vaikuttanutta, joka olisi katsonut hyvällä näitä
Tapio Osalan iän ikuisia vastustamishankkeita, joiden puitteissa hän on kyllä
aina toisinaan joutunut takkinsakin kääntämään.
Sinänsä Osala on ok. Uskaltaa sanoa sanottavansa silloinkin kun muut ovat
hiljaa ja sekin on jo paljon se.

Vastustaminen voi olla kuinka rehellistä tahansa sen siltä lopputuloksen kannalta
näyttämättä. Olen tässä yrittänyt vain sinua kohtaan olla rehellinen kertoessani
näitä näkökantoja mitä ilmoilla on ja mitkä eivät mielestäni kenenkään tätä blogia
seuraavan aistihavainnoissa niin oudolta tai mitenkään suoranaisesti  loukkaavilta
vaikuta. Sellaisina niitä ei pidä tämän blogin ylläpitokaan koska ne kerran ovat tämän
keskustelun sisällöksi kelpuutettu ja esim vastaus 56 on ollut täältä luettavissa
jo kesäkuun toisesta päivästä lähtien ja vastaus 58 puolestaan kesäkuun
neljännestä päivästä saakka.
Luulisi poliittisessa elämässä vuosia mukana olleen ystävän tottuneen monen
moiseen, eikä kovin helposti suutahtavan.
Sitä paitsi kyllähän asia on niin, että ne ovat nämä Nimimerkki –henkilöitymät
jotka täällä yleisesti ottaen mitä tahansa laukovat ja aivan sitten mihin suuntaan
ja ketä kohtaan hyvänsä. Olen kovasti koettanut kampanjoida ettei tällaisia
täällä pääsisi aivan alvariinsa tapahtumaan.
Kaikesta tämän kaltaisesta itsekin suivaantuneena ja omakohtaisesti ongelman
kohdanneena olen sinulle anteeksipyynnön velkaa jos koet minun käyttäytyneen
sanallisesti sopimattomasti sinua kohtaan ja sinua loukanneen, mikä ei ole ollut
tarkoitukseni. Mielestäni kaikkia asioita ei kuitenkaan pitäisi, eikä saisi aivan
kirjaimellisen pyhinä merkityksinä kokea.
Jos ja ilmeisesti kun olen sinut saanut tosissaan tuohtumaan niin pahoittelen tätä
syvästi ja pyydän nöyrästi anteeksi itsetuntoasi riipivistä sinua sivuavista sana-
valinnoistani. Ilmeinen tarkoitukseni on ollut myös jutuillani herätellä sinut
osallistumaan tähän Vaasan tuleva undergroundrakentaminen –keskusteleen.
Tämä etupäässä sen johdosta, että pidän teikäläistä hyvänä kynämiehenä ja
kovana luuna, kun asioita eteenpäin viedään.   
Huomaan nyt että, kun täällä lopulta keskustelemaan heräsit, niin yllätit minut
jutuillasi täysin. Tuossa pari viikkoa sitten käydessäni teillä kyläilemässä kaikki
oli vielä OK ja ymmärtänet kai, että jos minulla sinua vastaan jotain syvällistä
tai merkityksellistä olisi, niin en olisi teillä naamaani näyttänyt.
Joudun siis tässä ja nyt myöntämään etten kyllä mitään tällaista osannut odottaa.

   ________

Poliittisessa pelissähän asioita puolletaan ja / tai vastustetaan eli me kaikki
osapuilleen tiedämme, että asioiden käsittelyjen pitkittymisen johdosta hankkeet
tulevat kalliimmiksi. Vai luulenko vaan? Kenties.
Kuka sitten missäkin asiassa on vastustanut mitäkin ja kuinka usein taitaisi
selvitä ainoastaan pöytäkirjoihin tutustumalla. Olkoon se puolestani ollut
vaikka Kuu-ukko tai kaksi, niin eihän asia minulle loppujen lopuksi kuulu.
Mielestäni elämä on elämää ja politiikka on politiikkaa ja niin kuin
havaittu on minä en järin paljon politikoinnista piittaa.

Jos koet esim. nuo ylläolevat kirjoitelmat tai jotkin muut minun tekstini edelleen
täysin asiattomiksi ja epämiellyttäviksi, niin miksi et ota yhteyttä ylläpitoon ja
pyydä heitä poistamaan kaiken tällaisen roskan vitjasta?

Sandvikenille terveisiä, että minussa on miestä vastata ja pyytää ystävältä
anteeksi ja huomauttaisin vielä että omalta osaltani en enää näihin asioihin palaa.

Tapio O:lta kysyisin vielä kummastuneena, että mistä tässä nyt
oikein loppujen lopuksi on kysymys?

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #257 on: 10. 08. 2006 22:10 »
Kyllähän noihin perättömiin väiteisiin ja juoruihin on vähitellen tottunutkin.

Kun ei-aina-niin-puolueeton media jotain kirjoittaa ja sitten huru-ukot ottavat puheenaiheeksi, sitten alkaa huhu ja juttu kiertää niin sehän saa lopuksi aivan uskomattomia mittasuhteita. Totuutenhan pidetään aika kummallisia asioita. Kun valheen toistaa riittävän usein, se usein muuttuu totuudeksi. Näitä juttuja ovat perinteisesti levitelleet poliitiset vastustajat ja "vihamiehet".

Lähdekritiikki olisi hyvä muistaa pitää arvossa (ja kertojan mahdolliset motiivit).

Kaupunkilegenda Toriparkista on yksi esimerkki. Kirjoitin helmikuussa 2004 tämän omille kotisivuilleni:

TORIPARKKI VALITUKSEN KUSTANNUKSET   OLIVATKIN TULOJA!        

Vaasan Toriparkki rakennettiin täysin ilman verovaroja . Kaupunki ei sijoittanut lainkaan varoja laitokseen. Viivytys ei siis ole voinut edes teoriassa lisätä kaupungin=veronmaksajien kustannuksia.

Tapio Osala valituksen aiheuttama viivästys tuotti Vaasan Toriparkki Oy:lle ilmaista selvää rahaa 5 mmk laitoksen rakentamiseen!

Toriparkin investointirahat oli talletettu korkeakorkoiselle tilille (nämä ns. p-paikkojen vapaaksi ostorahat olivat Vaasan kaupungin hallussa) ja ne kasvoivat valitusaikana 5 mmk korkoa. Rakennuskustannukset nousivat tuona aikana  2 mmk , joten valitus itse asiassa aiheutti  3 mmk reaalista nettotuloakin. Ylimääräisillä varoilla voitiin tehdä parannuksia ja laajennus P-halliin.

Asiat on tarkistettavissa Vaasan Toriparkki Oy:n hallituksen Vaasan Kaupunkia edustavalta jäseneltä projektipäällikkö Pirkka Kärjeltä tai rahoitusjohtaja Raili Tiitolalta (jolta tiedot on saatu).

Yhtiö rakennutti hallin pelkästään omalla pääomalla missä tämä 5 mmk:n yllättävä lisä oli  varsin tervetullut parannusten tekemiseen alkuperäisiin hätäisiin suunnitelmiin.   Kaupunki on osakas yhtiössä ilman rahallisia sijoituksia (tontti apporttina).

Tapio Osalan valitus ei siis koskenut kaupunginvaltuustossa demokraattisessa järjestyksessä tehtyä asemakaavakaavamuutosta (=rakentamispäätöstä) . Valtuuston päätöshän edellytti nimenomaan että parkkiluolan tehdään TUNNELITEKNIIKALLA eli siten, että historialliseen torin pintaan ei olisi koskettu eikä kaivettu auki.

Kaupunginhallituksella on mahdollisuus tehdä ”VÄHÄISIÄ MUUTOKSIA” asemakaavaan ja se tekikin vastustuksestani huolimatta VÄHÄISEN MUUTOKSEN eli salli torin repimisen auki, eli parkkiluolan rakentamisen  AVOLOUHOKSENA.

Tapio Osalan ja monen muun mielestä  tuo kaupunginhallituksen muutos ei ollut suinkaan ”vähäinen” – ja  varsinkin koska valtuusto nimenomaan edellytti TUNNELITEKNIIKKAA JA HALUSI VARJELLA TORIAMME ja keskustan liike-elämää tarpeettomalta häiriöltä. Tästä oli siis valituksessa kysymys.

Tori oli kaksi kesää monttuna - ja Sokoksen tavaratalokin lakkautettiin (sen pääoven edessä ole pari vuotta kahden metrin korkuinen aita!)

Niille, jotka  väittävät, että olen tullut kaupungille kalliiksi voi huoletta sanoa, että puhuvat vastoin parempaa tietoansa.

Kaupunkilegendana elää kuitenkin villejä  väitteitä mitä suuremmista summista  jonka valittaja olisi aiheuttanut joko veronmaksajille tai muille….
Tapio Osala[/b]


Mitä itse ideaan sijoittaa autot maan alle ja pitää ihmset ulkoilmassa tai ainakin päivänvalossa, olen aina suhtautunut suopeasti. Itse ideaa sijoittaa autot torin alle en ole siis vastustanut. Kattaisin mieluummin vaikka Hovipuistikon, Tammipihan, Hartmannin sisäpihan, Hartmanin- ja Teräksenkujat  ja Bondegårdenin kuin alkaisin sijoittaa maan alle ihmisille tiloja. Ja lisää vaan maanalaisia P-luolia.

Minulla ei ole kovin suurta tarvetta olla "yes-yes" mies, eli aina enemmistön kanssa samaa mieltä. Näistä legendoista ja mahdollisesta maineestani huolimatta olen  99%:sti asioista samaa mieltä  esittelijän kanssa. Valtaosa esityksistä on hyviä ja hyvin valmisteltuja.Jostain syystä vain ne asiat, joista olen ollut eri mieltä ovat saaneet suuren julkisuuden ja jäännet monen mieleen. Kenen etu tämä on? Mikä taho tätä haluaa? Mietipä sitä.

(Asiaa kuvaava otsikko oli Pohjalaisessa koskien Suvilahden Asuntomesujen asemakaavan käsittelyä. Mainitsin kaksi kertaa erikseen valtuuston pöntöstä (koska ennalta arvasin Pohjalaisen reaktion), etten vastusta Asuntomessuja Vaasaan.  Silti kissankorkuisin kirjaimin luki otsikkona OSALA YKSIN VASTUSTI ASUNTOMESSUJA. Näin niitä mielikuvia rakennellaan vapaan tiedonvälityksen maassa. Harvahan koko juttua luki, saati katsoi TV:stä kokousta.).
« Last Edit: 10. 08. 2006 23:11 by Tapio Osala »

Petri

  • Guest
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #258 on: 11. 08. 2006 00:12 »
Sitä paitsi kyllähän asia on niin, että ne ovat nämä Nimimerkki –henkilöitymät
jotka täällä yleisesti ottaen mitä tahansa laukovat ja aivan sitten mihin suuntaan
ja ketä kohtaan hyvänsä. Olen kovasti koettanut kampanjoida ettei tällaisia
täällä pääsisi aivan alvariinsa tapahtumaan.

Olet siis yrittänyt olla asiallinen? Mitenkähän nämä sinun tekemäsi lorut sitten lasketaan mukaan - ovatko ne mielestäsi asiallista sisältöä?

Offline luopio

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 225
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #259 on: 12. 08. 2006 08:08 »
Olipa laihat vastaukset aikamoisiin syytöksiin. Uskottavuus rapisee.

Offline jmm

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 81
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #260 on: 19. 08. 2006 12:12 »
Gala Asiat jotka risuttaa - keskustelusta
« Vastaus #108 : Heinäkuu 24, 2006, 08:05:07 »
Quote
Risuttaa pummit ja paskaa puhuvat politikot.

Niin minuakin.
Moni muu lisäksemme on varmasti samaa mieltä, mikä on
hyvä muistaa tätäkin keskustelua käytäessä.

Offline juhani stenvall

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 38
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #261 on: 22. 08. 2006 17:05 »
En tiedä mitä kukakin on miehiään, mutta sen tiedän, että
prosentuaalisesti iso joukko entisiä hyvin punaisia henkilöitä
on vaihtanut värinsä vihreäksi. Tältä pohjalta heidän leirissä
monia asioita taidetaan tulla vastustaneeksi.
Tällä Tapio Osalalla tuntuisi kuitenkin olevan selkeäperäistä tietoa
Vaasan keskustan kehittämisestä. Tietoa jonka ajattelisin vaasalaisia
kiinnostavan. Jos nämä määrätyt hänen esittämänsä asiat ovat osapuilleen
paikkansa pitäviä, niin eikö juuri niistä olisi syytä tässä yhteydessä keskustella,
eikä uhrata turhaa tarmoa pikkusieluiseen toisarvoisten asioiden puintiin.
Meillä päin eivät poliitikot kovin herkkänahkaisia ole. Mielestäni herkkä-
nahkaisuus ei sovi poliitikon toimenkuvaan.

Arti

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #262 on: 27. 08. 2006 15:03 »
Asianomaiset voivat itse keskenään hankkia rahat ja perustaa topin rinkulan. Kunnallisveroja sillä ei pidä korottaa eikä siihen käyttää.

Arti

  • Guest
Re: Vaasan kaupunkirakenne
« Reply #263 on: 27. 08. 2006 15:03 »
Kaikki pitää ajatella niin, että laittaisitko itse omia rahojasi johonkin hurmahenkiseen intoiluun tuosta ja tästä.

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #264 on: 02. 09. 2006 06:06 »
Juupas sano Juutas
ja vihreällä lusikalla tekonurmelta
valtuuston piknikpöydästä karanneen
coctailkirsikan suuhunsa kuopas,
Kun sattu siinä sopivasti oleen kontallaan.
Ja juuri ennen selälle kellahtamistaan
sai mainion idean aivan omaa laatuaan.
-  Tehdään Vaasasta paratiisi päälle maan!
    Laitetaan autosillat yli torin kulkemaan,
    linkkihissit suoraan parkkiluolaan!
    Johan sit rupee muu Suomi
    meidän keskustan huomaan!

Offline juhani stenvall

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 38
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #265 on: 03. 09. 2006 03:03 »
Lorut tuntuu eräillä luistavan.

Mielestäni kuitenkin pääpiirteittäin tämä Jalonen taitaa olla keskuskehittämisissään
suhteellisen samoilla linjoilla kuin siellä teilläpäin hiljattain pistäytynyt Soinivaara. Ja
kaikin puolin muu kuin vain autoille suunnattu maanalaisrakentu on mielestäni melko
hyvää pitkän tähtäimen suunnitelmallisuutta. Varantojen huvetessa maailman
öljyvaltioilta tulee aika jolloin mitataan tarkkaan kuinka paljon öljyä voidaan
bensaksi uhrata. Ajan myötä parkkihalleja ei nykylailla kaivata jos ja epäilisin
että kun autoilu sitten lopulta kääntyy vähenemään päin.

Offline jmm

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 81
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #266 on: 03. 09. 2006 23:11 »
Tuntuu jokunen turistikin täällä asioihin ottavan kantaa.
Sen johdosta tätä Osalan legendaarista aloitetta ei ole syytä
unohtaa vaan tuoda julki tämänkin vitjan yhteydessä.
Että näin viisaita miettii hän.

Quote
« : Maaliskuu 23, 2006, 11:25:28 »
Tapio Osala –Tietulli ruuhmamaksu Vaasaan
Olen laatimassa valtuutoaloitetta. Vapaasti saa auttaa sen viilaamisessa.
-------
VALTUUSTOALOITE 24.4.2006  (LUONNOS)
HENKILÖAUTOJEN RUUHKAVERO VAASAN SISÄÄNTULOTEILLE
Vaasan tulee tavallisena arkipäivänä noin 25 000 henkilöautoa. Autot aiheuttavat aamuisin ruuhkia, ilman pilaantumista, onnettomuuksia, melua, katuverkon kulumista ja pysäköintipaikkojen rakentamistarvetta.
Haitat ja kustannukset kohdistuvat pelkästään Vaasalle.
Kustannusten tasapuoliseksi kohdentamiseksi ja ongelmien vähentämiseksi esitän että kaikille Vaasan sisääntuloteille perustetaan valvontapisteet ja henkilöautoja laskutetaan rajan ylityksestä.
Valmis toimiva tekniikka on jo käytössä Tukholmassa.

Sykähdyttävä tämä Tukholman olemassa olevasta mallista muistuttaminen.
Tukholman kanssahan Vaasa on muutoinkin liikenteellisesti verranollinen.
Väestömassaakin ja liikennevapaata kävelyaluetta mallinnettavissa määrin
saman kaltaisesti kasallaan.
On hienoa kun meillä on näin loistavaan ajatteluun kykeneviä aloitteentekijöitä,
joita ei siis lainkaan hävetä tarvitse.
« Last Edit: 03. 09. 2006 23:11 by jmm »

Offline kyllästynyt

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 49
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #267 on: 04. 09. 2006 06:06 »
No, no pojat pysytelläämpä vähän lähempänä perusasioita. Onhan tämä keskustan kehittyminen
vaasalaisia kiinnostava asia, tärkrä asia, eikä kai parkkiluoliakaan loputtamasti louhita.
Jonkinlainen liikennetunneli olisi hieno asia, jos siten saadaan enempi kävelyaluetta.
Niin että me perheelliset ainakin toivoisimme (edelleen)
autottomampaa keskustaa ja liikennettä pois kaupungintalon nurkilta.

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #268 on: 09. 09. 2006 07:07 »
Uusi idea !
Louhitaan monttu Kauppapuistikolle. Siis, siihen keskelle viheriötä,
vähän ennen Rauhankadun risteystä ja sinne montun keskiöön sitten se
Kaivo, kun sille ei muuten tunnu paikkaa löytyvän ja sitten ei kun
maanalainen kävelygongi Toriparkiin - Toriparkista. Siinä voi sitten
veden hakijat tepsutella ees taas ämpäreineen, eikä niitä tartte edes hävetä
kun ne tekee sen siellä kellarikerroksessa.
Tää oli päivän piristeeksi, ymmärtää vähintäin  Exvaasalainen,
ja olihan tämä sitäkin… 

Offline juhani stenvall

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 38
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #269 on: 11. 09. 2006 16:04 »
Tehkäätte kulkaas maanalainen ravirata. On siinä sitten muillakin
kuin hevosilla ihmettelemistä.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #270 on: 11. 09. 2006 17:05 »
Lainaus Risto Jalonen

Quote
Tää oli päivän piristeeksi, ymmärtää vähintäin  Exvaasalainen,
ja olihan tämä sitäkin… 

Niinpä niin uudistan tässä ajatukseni mitä liikennettä mielestäni Vaasassa pitäisi kehittää ja unohtaa kallliitt tunnelit ja autot yleensäkkin.

Tulevaisuutta ja tosia asioita silmällä pitäen minun juhlavuoden päätös voisi olla seuraavanlainen että päätettäisiin alkaa kehittämään Vaasassa joukkoliikennettä sillällailla että yksityisautoilua ei kaupunkialuella tarvittaisi.

Öljy on mailmasta loppumassa ja saastumisen kannalta olisi parempi että kumijalat olisivat talleissa mahdollisimman paljon.

Uskoisin että tällainen olisi piristävä singnaali muualle että täällä välitetään maapallon ja siellä asuvien ihmisten olosuhteista.


Ajatuksena olisi että Vaasan kaupunki hoitaisi itse liikenteen ei luulisi olevan ylivoimainen yhtälö.

Tällaisesta liikkeestä voisi nousta jopa mailmanlaajuinen jos se oikeen osataan tuoda julki.

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #271 on: 11. 09. 2006 17:05 »
Exvaasalainen on jutuissaan mies paikallaan ja sitähän minäkin olen tässä
sekamelskassa pääpiirteittäin veisannut, että tähdellistä olisi saada koko
Vaasan ydinkeskusta autottomaksi. Ydinkeskustaksi voisi laskea vaasa-
puistikkoa ja hovioikeudenpuistikkoa pitkin mentäessä Pitkäänkatuun ja
koulukatuun rajautuvan alueen.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #272 on: 11. 09. 2006 18:06 »
Lainaus Risto Jalonen

Quote
sitähän minäkin olen tässä
sekamelskassa pääpiirteittäin veisannut, että tähdellistä olisi saada koko
Vaasan ydinkeskusta autottomaksi.

Juuri näin olisi se melkoinen juttu Suomen maassa jos täällä ei liikuttaisi keskustassa autolla.
Olikos se foliohattu vai Eric Sardinas sitä mieltä että spåralla olis mukava kolistella Präntöölle Kotirannalle Gerpyssä Ristinummelle ja Jopa Mustasaareen. Itsekkin kannatan juuri tätä, niin paljon ratikoita ettei tarvis omaa autoa ja sitten hinta niin edulliseksi ,että oman auton käyttö ottaisi todella kipiää.

Offline jmm

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 81
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #273 on: 17. 09. 2006 15:03 »
Ei tarvitsisi enää minkään moisia monttuja kouhia, jos keskusta autottomaksi saataisiin.
Ja ertyistoiveena, että ainakin rekkaliikenne poistuisi keskusta-alueelta.

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #274 on: 18. 09. 2006 16:04 »
En tiedä oliko ladontavirhe sattuma vai tarkoitettu vitsi, mutta hauskalta tuo
kuulostaa: ettei siis Vaasan keskustaa tarvitsisi enää lainkaan kouhia?

Offline jmm

  • Vakituinen
  • **
  • Posts: 81
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #275 on: 20. 09. 2006 14:02 »
Heh – he.

Ja heti aletaan vitsailemaan.

Quote
Risto Jalonen > Syyskuu 18, 2006, 06:37:29
En tiedä oliko ladontavirhe sattuma vai tarkoitettu vitsi, mutta hauskalta tuo
kuulostaa: ettei siis Vaasan keskustaa tarvitsisi enää lainkaan kouhia?

Taisi olla ladontavirhe, mutta asiaa ’’oikein’’ ajatellessa tuo
kirjainvirheeni tuntuu varmasti vitsin ymmärtävistä hauskalta.

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #276 on: 21. 09. 2006 08:08 »
Jos kaupunki menee jyräämään jonkun sellaisen typeryyden kuin parkkitalon
rakentamisen tieltä vanhan Frelssiksen talon, jossa nykyisin vaasalaisten ylpeyden-
aihe Suomen rockkartalla Club25 sijaitsee, niin tehdään sellainen kulttuurivääryys
ja niin paha moka, että sitä on kaupungin sitten jäljestä käsin melko vaikea
alkaa selittelemään. Tässä olisi nyt kerrankin tiosi asianmukainen paikka käyttää
noita museovaltuuksia ja julistaa paikka suojelukohteeksi.


Seuraava on sitten osoitettu Vaasan talotoimen toimitilajohtaja Heikki Vehkaojalle
ja muille papereita pyöritteleville virkamiehille.


Kaivakaa vaikka mielummin kuinka paljon sitten tahansa uutta maanalaista parkkihallia,
jos nykyisiin tiloihin kaikkien pomohenkilöiden autot eivät vielä satu sopimaan, kunhan
vain jätätte  Clubin rauhaan ja remontoikaa talo säädylliseen kuntoon.

Offline Pokke

  • Kansalaisaktiivi
  • ***
  • Posts: 116
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #277 on: 21. 09. 2006 13:01 »
Riston kanssa pitkälti samaa mieltä, rakennus sinällään on hyvinkin säilyttämisen arvoinen. Velmulaiset haluaisivat vaan isommat tilat, nykyinenhän ei vedä kuin vähän toistasataa henkeä ja toiveissa olisi noin kuusisataapaikkainen tila.

Offline kyllästynyt

  • Kokelas
  • *
  • Posts: 49
    • View Profile
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #278 on: 23. 09. 2006 18:06 »
Samaa mieltä olen minäkin, että ei saa Frelssiksen taloa purkaa.
Tästä tuli mieleeni tämä keskustelun alkuajatus, että kaupungintalon
Rewellin puoleinen alue pitäisi saada autottomaksi. Olisi tosi hienoa
jos näin tapahtuisi ja eikö sitten samalla voisi ajatella, että Rauhankadulta
Vaasapuistikollekin johtava katuosuus järjestettäisiin autottomaksi.


Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Re: Vaasan tuleva undergroundrakentaminen
« Reply #279 on: 26. 09. 2006 05:05 »
Rakentakaa seuraavassa vaiheessa Suvilahteen maanalainen parkkihalli. Sinne sitten
saataisiin messualueen asukkaiden autot kuin  myös jäähallin henkilökunnan menopelit.
Tästä rakennushankkeesta ehkä selvittäisiin ilman Vaasan ympäristöseuran valituksia.