Partiopoika luuli olevansa kaiken "lainkin" yläpuolella. Velkaa 12,5 miljoonaa. Laivan arvo 2-3 miljoonaa. Palkat, satamamaksut ym kulut maksamatta. Aika "hyvä" asiakas Vaasalle?!
Terminaali vuokrattuna 2015 saakka. Kotipiza-opisto pyörii terminaalissa ja konkurssipesä taitaa lähettää matkustajansa parakin kautta Ruotsiin.
Olisi kyllä kiva tietää mitä lakia tässä luullaan rikotun? Sillä jos ylivelkaantuminen on rikollista niin Suomessa on aika paljon ihmisiä joita pitäisi passittaa vankilaan.
Jos asia irrotetaan täysin yhteydestään - niin silloin asia on todellakin niin kuin konkurssipesän tilanne on. Ja ennen kuin kukaan ihmettelee miten on mahdollista että tuohon on edes saatu noin paljon velkaa noin halpaa laivaa vastaan niin:
1. Ostettaessa aluksen kauppahinta ja markkina-arvo oli paljon korkeampi. Ilman lamaa se voisi yhäkin olla korkea. Tiedätte kaikki että tuotteen hinnan määrää pääasiassa kysyntä ja tarjonta. Talouden kehitys määrää kuljetustarpeen ja siten laivojen hinnan. 1960-, 1970-, ja 1980-lukujen hulluina vuosina Siljan, Vikingin ja monen muunkin varustamon autolauttahankinnat olivat siten nurinkurisia että aluksista sai myytäessä enemmän kuin hankintahinnan takaisin. Silloin Euroopan vesillä lauttaliikenne kasvoi hurjasti. Tax-Free myynnin lakkauttaminen EUn sisällä tappoi tämän kehityksen - ja nyt siksi Silja ja Viking ei olekaan vuosiin rakentanut uusia aluksia samaan tahtiin.
2. Toimintaa pidettiin yleishyödyllisenä. Näin ollen siihen oli mahdollista saada yhteiskunnan tukea - jos ei suoraan rahaa tilille niin siten että esimerkiksi kaupungit toimivat takaajina. Ei tukea - ei liikennettä.
3. RG-Linen esittämä liikeidea ja konsepti olivat ihan järkeviä. Johtuen sitten monesta eri syystä niin varsinkin matkustajaluvut ovat olleet liian alhaiset. Siinä tietenkin lipun hinta on se "iso paha susi". Sinänsä jännää että tuota pidetään kalliina, sillä suuressa osassa Eurooppaa tuo on ihan normihinta vastaavalle palvelulle. Esimerkiksi Kanariansaarilla hintataso on suunnilleen tuo. Siellä teoriassa laivojen taso on parempi - mutta eipä se paljon auta kun kauppa ja ravintola ovat silti auki vain kesäkaudella. Joka tapauksessa, hinnat on määrännyt se että on saatava tietty tuotto jotta toimintaa voi pyörittää. Ja kun luvut laskevat joudumme oravanpyörään - laskemalla hintoja voisi kääntää laskun, mutta koska määrät laske ja siten tulotkin, sitä ei voi tehdä. Rahtilukuihin taas vaikutti jälleen kerran lama. Kun tänään on raportoitu vienninkin taas olevan voimakkaassa laskussa niin eipä konkurssipesällekään tule helppoa tuota hoitaa.
4. Lisäksi meillä on tilanne että yrityskonserni auttoi rakentamaan tilannetta. Eli, koska Rabbella oli toinen yritys, jonka osakkeita käytettiin aloittaessa vakuutena, niin toimintaan voitiin myöntää lainaa. Ei tämä ole vielä mitään epätavallista eikä todellakaan rikollista. Sen sijaan osa niistä herjauksista joita täällä on esitetty Rabbea vastaan voivat jo olla rikoksia.
Konkurssipesän hoitajan ilmoitus että toimintaa yritetään pyörittää 8-9 kuukautta on kiintoisa. Tässä onkin yksi juttu jonka tunnustan että en ymmärrä. Jos rahaa on konkurssipesässä niin paljon että liikennettä voidaan pyörittää noinkin kauan - miksi sitten konkurssihakemuksen perumista ei hyväksytty? Ilmeisesti hän kuvittelee saavansa aluksesta enemmän kuin 2 miljoonaa euroa. Nyt maailmalla tiedetään että siinä on konkurssileima - ja se käytännössä laskee sen arvoa. On teoriassa totta että liikenteessä oleva alus on helpompi myydä kuin makuutettu - mutta enemmän siihen vaikuttaa se että miksi se on myynnissä.
Jos oikeasti haluatte nähdä jotakin virhettä tehdyn - niin sellainenkin kyllä löytyy. RG-Linen mainonta on ollut hyvin, hyvin näkymätöntä. Täällä etelässä ei näy kuin aniharvoin autopakettihinnat lehden sivulla, mutta se on asiapitoista mainontaa, ei mitään joka olisi omiaan herättämään matkustushalua. En ole huomannut että olisi mainostettu viikonloppupaketteja Uumajaan tai muuta joka saisi meitä joilla ei ole TARVETTA käydä siellä tarttumaan tuumasta toimeen. Muistan nähneeni laskettelupaketteja joskus talvisin, mutta sellainen taas ei minua kiinnosta. Ymmärrän kyllä että mainonta on kallista. Silti, ellen muista syistä sattuisi tietämään että siellä kulkee laiva, niin voisi luulla että homma on loppu. Itse asiassa olen muutamankin kerran korjannut ihmisten väärinkäsityksiä aiheeseen liittyen - heillä on käsitys että siellä kulkeva laiva ei ota matkustajia. Ehkä jonkin sortin Vaasan ja Uumajan yhteismainonta olisi voinut toimia. Nyt se vaan lienee liian myöhäistä.
Tämä Rabben mustamaalaaminen on muuten niin tyypillistä suomalaista - jos joku on yrittäjä, niin hän on heti rikollinen ja häntä on mustamaalattava. Osittain tähän liittyy se että kateus on kansamme perushyve - tai siksi he sen käsittää - ja lisäksi tiedämme että suomalainen on onnellinen vain silloin kun hän voi jostakin valittaa. Talouden kääntyesssä laskuun kansallamme on siis edessä hyvin onnelliset ajat.