Todella hieno asia että tämä koulukeskustelu rakennemuutoksen tiimoilta virisi uudelleen. Pelimies toi esiin hyviä näkökohtia kehityslinjoista ja visioi muutenkin niitä raikkaasti, antautuen avoimin mielin uusille ratkaisuille, luottaen selvästi myöskin yksityistämiseen, jota yleensä pelätään kuin ruttoa.
Kasperikin oli periaatteeessa ymmärtänyt tekstini oikein, tarkoitin todellakin sitä että nykyisin lähes jokaisen kotona on riittävä oma osaamistaso, jolla ensimmäisten luokkien tiedot ja taidot on saavutettavissa itsepalveluna. Ja siten se edustaisi kustannussäästöä asiakkaalle.
Tällä halusin vain kuitenkin ilmentää sitä että onko oikein että noin vaatimattoman saavutuksen pitää jättimäisen kankean koneiston ja järjestelmän avulla edelleen maksaa yhtäpaljon, kuin se on aikoinaan maksanut, silloin kun lasten kotioloissa ei ollut läheskään samoja mahdollisuuksia kuin tässä ajassa on, esimerkiksi monilta vanhemmilta puuttui aikoinaan luku ja lasku taito. Ja vastaavasti Valtion intressi oli kansan sivistäminen ensisijaisesti, ensimmäisen teollisen vallankumouksen jälkimainingeissa. Tuolloin korkeat kustannukset olivat perusteltuja.
Nyt voi todeta tietoyhteiskunnallisen vallankumouksen vaativan nopeutta ja tehokkuutta tiedon hyväksikäytössä ja soveltamisessa, siksi ei saisi tuhlata resursseja pelkästään nostalgisista tai kansallisromanttisista syistä. Eikä saisi kohdistaa korkeita kustannuksia sellaisen järjestelmän ylläpitoon, josta ei enään saada riittävää hyötyä, tai se on korvattavissa kevyemmillä menetelmillä.
Tällä karkealla karrikoidulla esityksellä halusin tuoda myöskin kouluasiat aivan samalle tasolle muiden kehittyneiden sektoreiden kanssa, kuten pankkisektori, kuljetusala nykyisin maatalouskin ja niin edelleen.
Millä tavalla näitä asioita sitten käytännössä tehostetaan niin keinoja on monia, aina itsepalvelusta ostopalveluihin ja myöskin yhteiskunnan tukipalvelujen yhteydessä tehden. Pääasia olisi että tuo perustason hinta ei olisi korkea, eikä ainakaan korkeampi kun kilpailevissa kansantalouksissa. Lisäksi noilla uusilla menetelmillä koulutuksen järjestämisessä saavutetaan joustoa jossa lahjakkuudet pääsevät etenemään nopeammin, ja näin nyt perusteilla oleva huippuyliopistokin saisi hyvää oppilasainesta, ettei se miehity pelkästään ulkomailta tulevilla lahjakkailla oppilailla.
Tasaarvo opetuksessa ei tarvitse merkitä tasapäistämistä siitä ei ole kellekkään hyötyä. Pelimies teki avauksia moniin eri vaihtoehtoisiin malleihin ja lisääkin on kehiteltävissä. Tietenkin nämä asiat pitäisi lähteä Valtion tasolta liikkeelle, ja jotain siellä on jo tapahtunutkin, kuten yksityiskoulujen asemaa on parannettu, jos sellaiseen alkaa täällä ilmetä tarvetta ja halua, niin onko asenteet vielä luutuneina menneeseen. Tämä on iso asia ja vaikuttaa pitkälle tulevaisuuteen eikä tässä kannata jäädä junasta.
Jatketaan vain uskaliaasti asioiden esille ottoa. Rohkeutta niiltäkin vaadittiin jotka päättivät että suomen kansa piti opettaa lukemaan, ei ihan helppoa ollut noilla ensimmäisillä ehdottajilla.