Vaasalaisia.info - keskustelut
Vaasa ja ympäristö => Sekalaista keskustelua => Topic started by: Tapio Parkkari on 24. 10. 2011 11:11
-
Libyan väliaikaishallinto on aloittanut keskustelut, joiden tavoitteena on muodostaa maahan väliaikaishallitus. Väliaikaishallinnon johtoon kuuluva Mustafa Abdel Jalil arveli neuvottelujen kestävän viikosta kuukauteen.
Jalilin mukaan uuden perustuslain pohjaksi tulee islamilainen sharia-laki.
Saria Wikipedia
http://fi.wikipedia.org/wiki/%C5%A0aria
Riitta Korhonen - Talouselämä
http://www.talouselama.fi/uutiset/article156766.ece
Etsi lissää resursseja sanoilla sharia t. saria
-
Eli ei tule demokratiaa tuonne vieläkään. Voi jopa käydä pahempi kohtalo kuin entisellä komennolla.
-
Libyan väliaikaishallinto on aloittanut keskustelut, joiden tavoitteena on muodostaa maahan väliaikaishallitus. Väliaikaishallinnon johtoon kuuluva Mustafa Abdel Jalil arveli neuvottelujen kestävän viikosta kuukauteen.
Jalilin mukaan uuden perustuslain pohjaksi tulee islamilainen sharia-laki.
Saria Wikipedia
http://fi.wikipedia.org/wiki/%C5%A0aria
Aika masentavaa siirtyä yhdestä kivikaudesta suoraan esihistorialliseen aikaan
.
-
Libyan väliaikaishallinto on aloittanut keskustelut, joiden tavoitteena on muodostaa maahan väliaikaishallitus. Väliaikaishallinnon johtoon kuuluva Mustafa Abdel Jalil arveli neuvottelujen kestävän viikosta kuukauteen.
Jalilin mukaan uuden perustuslain pohjaksi tulee islamilainen sharia-laki.
Saria Wikipedia
http://fi.wikipedia.org/wiki/%C5%A0aria
Sitä saa mitä tilaa.
Aika masentavaa siirtyä yhdestä kivikaudesta suoraan esihistorialliseen aikaan
.
-
Libyan väliaikaishallinto on aloittanut keskustelut, joiden tavoitteena on muodostaa maahan väliaikaishallitus. Väliaikaishallinnon johtoon kuuluva Mustafa Abdel Jalil arveli neuvottelujen kestävän viikosta kuukauteen.
Jalilin mukaan uuden perustuslain pohjaksi tulee islamilainen sharia-laki.
Saria Wikipedia
http://fi.wikipedia.org/wiki/%C5%A0aria
Aika masentavaa siirtyä yhdestä kivikaudesta suoraan esihistorialliseen aikaan
.
Oletko lukenut?
Mikä, tai mitkä kohdat masentavat sinua erikoisesti?
Minun silmääni pistää naisen kivitys jos hän synnyttää lapsen avioliiton ulkopuolella. Ja tästä me saamme - joskus - uutisia. Mahtaneeko johtua Wikipedian artikkelissa mainitussa:
Šaria ei ole perinteisessä muodossaan täydellisesti käytössä missään maailman maassa.
Elikkä jengi ehkä täällä kammoksuu nyt tuhatvuotta vanhojen säätelyjen nimeen, unohtaen, että maailma muuttuu Eskoseni, sielläkin. Joten nuo kivitykset saattavat olla yhtä harvinaisia, kuin meidän kirvesmurhamme naisiamme kohtaan...
Noista rangaistuksista tulee mieleeni myös, miten helposti me olemme vaatimassa pahimpia rikollisia saunan taakse, mutta heti valmiita tuomitsemaan sellaiset maat, joissa todellakin sovelletaan ankaria rangaistuksia.
Mieleen tulee heti, miten Saudi-Arabiassa voi jättää ostoksensa vaikka avoautoon siksi aikaa huoletta, kun käy seuraavassa kaupassa. Tavarat ovat yhä autossa kun tulet takaisin. Kokeileppa samaa kotinurkilla...
-
Näyttää siltä, että Lybyassa on jo Gaddafin aikana sovelletty sharian lakia:
The law of Libya has historically been influenced by Ottoman, French, Italian, and Egyptian sources. Under the Great Socialist People's Libyan Arab Jamahiriya, Libya has moved towards a legal system based on sharia, but with various deviations from it.
Wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/Law_of_Libya
Onko tämä vihapuhetta shariasta?
http://shariatulee.wordpress.com/sharia-laki/
-
Onko tämä vihapuhetta shariasta?
http://shariatulee.wordpress.com/sharia-laki/
Onko tarkoitus keskustella tämän otsikon alla Shariasta, vai Libyasta?
-
Libyan tulevaisuus kytkeytyy siihen, otetaanko maassa käyttöön sharian laki, niin kuin tämänpäivän uutisten perustella näyttää.
Sharian laki on ongelmallinen, koska se antaa papistolle absoluuttisen vallan päättää mikä on oikein ja mikä väärin. Se antaa papistolle myös vallan valtiokoneiston hallitsemiseen, siis meidän käsityksemme mukaan lakiasäätävän järjestelmän ylitse.
Sharia on ristiriidassa YK:n ihmisoikeusjulistuksen kuin myös roomalaisen ja anglosaksisen oikeuskäsityksen kanssa.
Sharian laki sisältää valtaisan määrän julmuutta, kivittämistä, silpomistä, ruoskimista, nöyryytyksiä jne, josta on sanouduttava irti.
Länsimainen juridinen ajatttelu perustuu sille, että lakia muutetaan aina omaa aikaansa vastaavaksi. Shariassa tällaisia tarkistuksia ei hyväksytä, vaan lakia tulkitaan uskonnollisen perinteen ja pappien milivallan mukaisesti.
Oikeaoppisen islamilaisen käsityksen mukaan sharia on ainoa oikeuskäytäntö koko maailmassa ja se koskee yhtä lailla muslimeja ja ei-muslimeja.
”Koska sharia on uskonnollinen, pyhä laki, se ei ole muutettavissa ihmisten päätöksellä. Tästä syystä islamin lakia ei voi muuttaa esim. poliittisista tai yhteiskunnallisista syistä; lainsäädäntövallasta ei oikeastaan islamissa voi puhua. Ainoa lain säätäjä on Jumala; ihmisten tehtävänä on vain tulkita Jumalan säätämää lakia.” (Hämeen-Anttila 2001: 26.)
...sharia on ristiriidassa lähes joka ainoan länsimaisen ihmisoikeusperiaatteen kanssa, eikä siinä ole sijaa demokraattisille instituutioille, vaan edustuksellisen demokratian ja maallisen hallinnon sijaan islamissa vallitsee teokraattinen komento, jossa mullahit, muftit, sheikit ja imaamit antavat fatwoja eli lainopillisia julistuksia yksinomaan islamin uskonnollisten tekstien pohjalta.
http://shariatulee.wordpress.com/sharia-laki/
-
Alkaako tämä palsta lyömään jonkunlaista ennätystä negatiivisyydessä? Libya on vapautettu 40 vuotta hallinneesta tyrannista ja katsoo suuren onnen kera tulevaisuuteen. Mitä täällä tehdään? Aletaan välittömästi kaivamaan silpomisia ym sharioita. Onko tämän palstan ykstotinen perusjengi syntynyt negatiivisyyteen ja uskoon että kaikki paha alkaa Suomen rajojen ulkopuolelta?
Mikä teitä vaivaa?
-
Aika masentavaa siirtyä yhdestä kivikaudesta suoraan esihistorialliseen aikaan
.
Sitä saa mitä tilaa.
Mielenkiintoinen kannanotto Lajuselta.
Lajunen on täällä koko ajan vastustanut YK: n luvalla tapahtunutta Gaddaffin hallinnon toimesta tapahtuvan kansanmurhan lopettamista. Hän ennusti pitkää jopa päättymätöntä sotaa, joka johtaa Libyan taholta kostoiskuihin.
Nyt kun kapinalliset ottivat vallan Lajunen haluaa sanoa, ”sitä saa mitä tilaa”. Aivan kuin Gaddaffin vallan nujertaminen olisi huonontamassa libyalaisten tilannetta.
Matsemanin tapaan ihmettelen, ollaanko täällä yleisemminkin odotettu Libyan siirtyvän nyt suoraan moderniin länsimaiseen demokratiaan ? Yritetäänkö täällä todistella, että Gaddaffin nujertaminen oli turhaa tai jopa virhe ?
edit. kirjoitusvirheitä.
-
Tässähän ei pitäisi olla mitään ihmeellistä, vanha vihtahousu on saatu päiviltä ja jos nyt päättävät järjestää vaalit ja jos siellä nyt otetaan tuo laki käyttöön niin mitä sitte. Meidän tulee ainoastaan muistaa jos siinä maassa satumme liikkumaan , että kunnioitetaan heidän lakiaan ja myös noudatetaan niitä elikkä maassa maan tavoilla.
-
Libyassa maan kansalaisten yksi suurimmista haasteista on oppia sana demokratia ja se mitä se tarkoittaa. Vaikka maassa kävisi miten, se tulee ottamaan askeleen eteenpäin demokratiassa ja tulevaisuus on heille auki.
Libya on suurien haasteiden edesssä, aivan samalla tavalla kuin moni muukin maa sodan, tai sisällissodan jälkeen.
Monen maan jälleenrakennus ottaa vuosia, kymmeniäkin vuosia. Libyalla on tosin hyvät lähtökohdat.
Mielenkiintoista nähdä muuten miten Libyan jaloille pääsy vaikuttaa öljynhintaan.
-
Mitenkäs näissä Naton sotimissa ja pommittamissa maissa on demokratia lähtenyt etenemään, kuten Jugoslavia, Irak, Afganistani mm.
Ei se oikein hyvältä näytä missään Naton raunioiksi pommittamissa ja ihmiset oman onnensa varaan jättämissä maissa. Köyhyys, sairaudet ja työttömyys on iso ongelma niissä maissa.
Libyan osalta ei myöskää näytä sen paremmalta ja maa on myös pommitettu katasrofaaliseen tilaan.
Kurjuudessa tuskin demokratiakaan lähtee kehittymään, kun kansalla on kaikesta puutetta.
.
-
Afghanistan oli jo ennen USA:n hyökkäystä yksi maailman köyhimmistä maista. Joten sieltä ei ole odotettavissa paljon positiivisia uutisia, kävi miten kävi. Länsi ei myöskään ole niin pirteä auttamaan, koska sieltä ei saa takaisin oopiumia kummempaa.
Irakissa oli myös paljon positiivista Saddamin aikoihin. USA:n hyökkäyksen jälkeen tulivat pommit. Sisältä ja ulkoa. Sota heitti Irakin kymmeniä vuosia takaisinpäin kehityksessä ja ottaa varmasti aikaa, ennen kuin saamme nähdä suuremman käänteen. Mutta se tulee.
Libya on ollut kauan lännen boikotissa. Sisällisota sysäsi maan vielä kauemmaksi. Sama juttu tässä, kestää aikansa, ennen kuin oikeat linjat löytyvät, mutta ne löytyvät.
Mutta Irakissa ja Libyassa lähtökohdat ovat sen verran paremmat, Afghanistaniin verrattuna, että tulemme kyllä näkemään kaksi uutta maata lähitulevaisuudessa.
-
Matseman kirjoitti:
Alkaako tämä palsta lyömään jonkunlaista ennätystä negatiivisyydessä? Libya on vapautettu 40 vuotta hallinneesta tyrannista ja katsoo suuren onnen kera tulevaisuuteen. Mitä täällä tehdään? Aletaan välittömästi kaivamaan silpomisia ym sharioita. Onko tämän palstan ykstotinen perusjengi syntynyt negatiivisyyteen ja uskoon että kaikki paha alkaa Suomen rajojen ulkopuolelta?
Tottakai jokainen valveutunut kansalainen on huolissaan Libyan kehityksestä ja myös omasta kotimaastaan. Tulevaisuus näyttää, miten Libyassa tullaan sharian lakia noudattamaan, jos se otetaan uuden perustuslain pohjaksi. Otetaanko se käyttöön vanhakantaisesti vai soveltavasti.
Joka tapauksessa suuri osa sariakäytäntöjä sotii YK:n ihmisoikeuksien julistusta ja valistunutta länsimaista ajatteua kohtaan.
Uskon että tämän palstan toisena vaikuttimena on varoittaa suomalaisia kasvavasta islamisaatiosta. Nythän shariaa on vaadittu myös Suomeen.
Eduskunnan perustusvaliokunnan puheenjohtaja Kimmo Sasi (kok) kannattaa sharia-lain osittaista käyttöönottoa. Sasin mielestä sharia-lakia voitaisiin soveltaa muslimien välisten siviiliriitojen sovittelussa niiltä osin, kun se ei ole ristiriidassa Suomen lakien kanssa. Sovittelijat eivät myöskään korvaisi suomalaista tuomioistuinjärjestelmää.
Ajatus on kaunis, mutta käytännössä shariaa puolustavat ajattelevat että sharia on globaali, jopa universaali laki, joka ajaa kaikien muiden lakien ylitse. Siksi sitä on vastutstettava.
Shari´a-oikeuden virallinen asema lisäisi monikulttuurisuutta Suomessa, sanoo Suomen Islamilaisen Yhdyskunnan imaami Khodr Chehab. Suomen Islamilainen Neuvosto ei kuitenkaan vaadi shari´a-tuomioistuinten tai sovittelun roolin virallistamista, ainakaan vielä.
Keskustelu juridiikasta johtaa kuitenkin harhateille. Perimmältään on kysymys siitä, että sharia ylläpitää epädemokraattista teokratiaan pohjaavaayhteiskuntajärjestelmää, missä länsimaisen ajattelun mukaan demokraattisesti valitut rakenteet päättävät asioista, kun se taas shariassa perustuu ikivanhan heimoyhteiskunnan muinaisaikaisiin käsityksiin, joita ei voi asettaa kyseenalaisiksi, koska ne ”ovat suoraan Jumalalta”.
Kaikkialla missä pappeinvalta on jyrännyt demokraattisesti valitut instanssit, on ollut seurauksena ”hikeä, verta ja kyyneleitä”.
-
Ei hikeen, vereen ja kyyneliin pappeja tarvita. Ihan samoja kyyneliä ollaan vuodatettu ympäri maailmaa ilman pappejakin. Esim. USA on sotinut ties kuinka kauan ympäri maailmaa Jumalan nimeen vannoen, vaikka näistä vannojista harva on ollut pappi.
Mitä tulee šariaan, niin mehän olemme tottuneet kaivelemaan siitä kilpaa järkyttäviä kohtia, joita suurin osa muslimimaista ei edes enää noudata. Aivan samalla tavalla meidänkin uskontomme paasaa asioista, joista me kuolevaiset emme piittaa mitään, mutta siellä nekin vain ovat, kirjassa.
Pikemminkin asia taitaa olla niin kuin tavallisesti, me näemme šarian pelottavana ja kammoksumme sitä ennakkoluulojemme kera. Tämän päälle sitten monen kärsimä muslimi-fobia, jonka kera jeesustella jokaisen hörhön tekemisiä.
Mikä, tai kuka sanoo, että Libya ajautuu tilanteeseen, jossa näitä vanhentuneita lakeja sovelletaan sellaisenaan, tämän päivän sijasta? Uskooko joku tosissaan, että Libyassa aletaan nyt yhtäkkiä kivittämään naisia toreilla ja että äijät ottavat kaikki itselleen 6-vuotiaan vaimon?
Löytyykö täältä sellaisia, jotka pelkäävät vakavasti tätä?