akkuja lataan aina kun autolla ei ajeta. 1 lataustunti antaa 10 km ajokilometrejä.
-tämä on myös iso miinus, jos on vilkas päivä. Voi joutua tilanteeseen "venttaa vähän, tulen kun auto on ladannut akut..."
Tällaista tilannetta ei saa päästää edes syntymään. Sähköauton pitää olla toisen auton rinnalla siten, että sähköauto voidaan välittömästi vaihtaa tilapäisesti toiseen autoon kun sellainen tilanne tulee. Näin se toimii itselläni. En voisi kuvitella jääväni sähköauton varaan mutta sillä voin hyvin ajaa 95% ajoista jotka ovat kaupungissa. 5% ajoista menee toimintarajan ulkopuolelle ja siihen käytän bensa-autoa. Ajatus on, että nyt bensa autolla ajetaan enimmäkseen maantiellä missä se kuluttaa vähemmän kuin kaupungissa.
Sitten sähköauton ominaisuuksista. Siinä moni asia on päinvastoin kuin polttomoottorilla.
Polttomoottori on pienillä kierroksilla laiska ja vie vähän polttoainetta. Sähkömoottori on pienillä kierroksilla voimakas ja tultaessa ylämäkeen vaihdetaan vaihde suuremmalle. Vastaavasti sen sähköa kuluu pienillä kierroksilla enemmän. Huomaan sen hyvin kun katson mittaria ja painan kaasun keltaiselle joka merkitsee yli 150 ampeeria. Kun auto kiihtyy syttyy vihreä. Voin siis taas painaa kaasun keltaiselle ja taas kohta syttyy vihreä ja kulutus on alle 150 ampeeria mutta auton nopeus kiihtyy.
Nykivässä jarru-kaasu-jarru-kaasu-ajossa polttomoottori vie enemmän bensaa kuin maantiellä tasaisesti vaikkapa 80 kmh. Vastaavasti sähköauto vie juuri tuollaisessa ajossa vähän sähköa mutta jo puolen tunnin ajo 80kmh tyhjää akut ja pääsit vain 40 km. Nykivää ajoa voi ajaa 60 km.
Liikkeelle lähtö tapahtuu alussa kuten bensa-autolla. Käännetään virta avaimesta ja startataan. Kuuluu pieni releen naksahdus. Nyt auto käy. Tosin vain vertauskuvallisesti koskapa toimenpide vain kytki kaasupolkimen toimintaan. Sitten ei paineta kytkintä vaan laitetaan kakkosvaihde. Sitten vain käsijarru pois ja painetaan kaasua. Auto lähtee salakavalasti liikkeelle. Koska mitään ääntä ei kuulu. (niin siitä, että kaasua painetaan ilmoittaa hiljainen summer)i. Kytkintä ei liikkeelle lähdössä käytetä sen takia, että koska moottorin ääntä ei kuule niin moottori voi vahingossa käydä täysiä kierroksia ja kytkimen voi luisuttaa pilalle. Toisessa tapauksessa voi syntyä vahinkoryntäys joka jatkuu koska sähkömoottori ei vahingossa sammu. Peruutusvaihteella vaikutus voi olla paha koskapa liikkeelle lähtö saattaa painaa jalkaa vain kovemmin kaasulle.
Nämä eivät ole ongelmia mutta ongelmia syntyy sitten kun vaihdetaan bensa autoon. Ensimmäinen minuutti on paha. Bensa-auto tuntuu käyttäytyvän aivan epänormaalisti.
Vaihde menee vahingossa ilman kytkintä ja kuuluu karmea "krutina" sekä tultaessa liikennevaloon auto voi sammua kun ei muista painaa kytkintä. Tosin ilmiö on ohimenevä.
Joku mainitsi, että voisin ottaa myyntiin sähköpolkupyörät. Järjestämme liikkeessämme Kauppapuistikko 38 sähköajoneuvopäivät Perjantaina ja Lauantaina 27-28. päivä tätä kuuta. Esittelemme kolme erilaista sähköajoneuvoa. Sähköpolkupyörän, sähkömoposkootterin ja sähköauton. Elcatin myyntipäällikkö on paikalla. Hän on osallistunut sähköautojen kehittelyy lähes 20 vuotta.
Tietysti kahvia ja pullaa tarjotaan ja sähköautoa saa koeajaa, siis jos virtaa piisaa.