Varsin hyvin tiedätte tekin(?), että henkilö RG on takuulla tiennyt, ettei laivayhtiö (ainakaan ensiaskelillaan) voi kovin tuottava olla. Sitä partiopoika- termillä tarkoitin. Se että ette pidä RG-Linen saamista tuista tai/ja persoonasta yrityksen takana, näkyy kommenteissanne. Maailmaa ei ole ennenkään viety jarrumiesten voimin eteenpäin.
Oikeastaan en ole kovin hanakasti ollut tukia vastaan. Olen ollut koko ajan
epäiltyä sopimusrikkomusta vastaan, eli tukipaketin ja siinä olevan lainan
vakuuksien toimintaan. Aikanaan lainan saannin ehto oli, että kaupungilla
on kotipizzaosakepantteja kassakaapissaan. Nämä olivat vakuudet.
Nyt vakuudet annettiini pois koska vanha laina maksettiin uudella lainalla.
Lainaehto kyllä täyttyi mutta kyllä uudelle lainalle olisi pitänyt olla parempi
vakuus kuin lupaus täyttää kassaan 500 000€. Siinähän voi käydä niin
että laiva myydään kolmannelle. Mikään ei sitä estä. Ja kuinkas sitten
kävikään?
Laiva tai laivalinja tai liiketoiminta myytiin kolmannelle. Siinä meni se
"täytetty kassa" samalla. Valtuuston enemmistöä vietiin kuin "pässiä
narusta". Mikään ei enää
estä rahojen "haihtumista". Vakuuksia ei enää ole. En ole saanut
vahvistusta mutta lukemalla tätä viestiketjua saa sen käsityksen, että
laiva tai laivalinja tai liiketoiminta olisi myyty kolmannelle jota ei sido
kovinkaan moni kaupungin kanssa tehty sopimus.
Asia on vielä siitäkin syystä kummallinen, että se äänestettiin kahteen
kertaan. Kun Hokkasen tutkintapyyntö tulee valmiiksi niin on mahdollista
että päätös oli lainvastainen. Epäillys tästä on luultavasti osasyy
kaupunginvaltuustoon suureen vaihtuvuutee juuri näissä vaaleissa.
Valtuustoahan ei äänestetty uusiksi vaan sieltä jäätiin pois vapaaehtoisesti.
Eikä tässä kaikki. Nyt ei ole kilpailijaa ja uusi yrittäjä vaatii luultavasti
paljon enemmän tukia kuin edellinen. Tai laivalinja loppuu. Se ei
kuitenkaan saa loppua koska se on EU:n virallinen reitti ja pitää pitää
kunnossa "hinnalla millä hyvänsä".
Hellallettas ja kuka sen pitää kunnossa. Ettei vain kaupunki.
Jos osakepantit olisivat olleet kassakaapissa niin laivalinja tuskin
olisi loppunut vaan se olisi toiminut siten kuin liikeyritys yleensä
toimii, eli sitä olisi rahoitettu yhtiön tuottavammalla osalla. Nyt
ei tarvitse kun kaupunki maksaa ja mikä parasta ottaa riskin.