Lämpömittari näyttää 27 pakkasastetta. On Perjantai 3.2.2012 klo. 8:15. En
enää muista millaista oli polttomoottoriautoilu tällaisella pakkasella
mutta kerron miten se sähköautolla tapahtuu.
Autoa ei tarvitse eikä voi lohkolämmittää. Mutta jotta se ei olisi kuin pakastin, menen puolta tuntia ennen lähtöä hyiseen pakkaseen ja
napsautan sen polttoöljylämmittimen päälle ja kiiruhdan takaisin lämpimiin sisätiloihin. Panen merkille, että auton ikkunat eivät ole jäässä mutta se on katoksessa jossa on kaksi seinää. Mikään sen lasipinoista ei ole jäässä.
Puolen tunnin päästä istun autossa lähteäkseni liikkeelle. Huomaan, että se on lataantunut vain 98%:aan normaalin 100%:n sijaan. Eli kylmä vaikuttaa lataukseen.
Käännän ajovirran päälle ja laitan pakin. Vaihteisto tuntuu kankealta. Painan kaasua (sähköä) ja auto liikahtaa. Kun päästän auto pysähtyy kuin siihä olisi jäänyt käsijarru juuri ja juuri päälle. Peruutan tielle. Ykkönen menee hieman kevyemmin kuin pakki.
Lähden liikkeelle pitäen sähkönkulutuksen maksimillaan 150 Ampeeria mikä on yläraja vihreän alueen ajolle. (Oikeanlaiseen ajoon opastavat merkkivalot) Mutta nopeus ei nousekaan normaaliin ajonopeuteen 50Km/h vaan jämähtään 40Km/h. Joudun lisäämään kaasua siten, että ajo on
keltaisella alueella joka tarkoittaa, että sähköä kuluu tavanomaista enemmän. Perille päästyäni 10Km päähän kulutus on ollut 35% kun se normaalisti kesäkelillä on 20%. Keskimäärin se on talvirenkailla 25%.
Kilometrin päässä vaihteisto on normaali eikä enää kuin ihan vähän kankea.
Yhteenveto: Sähköauto ei voi sammua edes kovalla pakkasella mutta kulutus ja kitka lisääntyvät reippaasti ja ajosäde lyhenee melkein kolmasosalla.
Jos vain viitsii nousta puoli tuntia ennen (Normaalisti -18 asteeseen asti riittää 15 min.) niin ei tarvitse palella ja lasit ovat auki mutta siihen lienee suurin syy autokatoksen.
Polttoöljyä menee 30 litraa (á 1,29€/L) Tammikuussa kun lämmitin on päällä joka ajon ajan ja silloinkin
kun auto seisoo parkkipaikalla esim. tunnin kaupassakäynnin ajan tai minkä tahansa enintään tunnin käynnin.
Käytännössä Tammikuussa lämmitin oli keskimäärin 2 tuntia joka päivä Sunnuntait mukaanlukien.
Polttoöljyä kuluu koko vuodessa noin 90L.
Polttoöljyn hinnanheilahdukset ovat suuret. Voin muistaa väärin mutta tuo on halvin hinta vuoteen ja
viimeksi tankatessani se oli yli 1,40€ (saatan muistaa väärin mutta muistan panneeni merkille, että se oli
lähes sama kuin dieselin kun aiemmin olin katsonut dieselin hintaa.)
Kuva: Kari Lajunen
Kuvassa yritän myydä sähköautoa Veikko Siltaselle Asevelikylän kirpputorilla.
Kuvan exif: Muokkauksen päiväys ja aika: 2008:06:08