Author Topic: Asiat jotka risuttaa  (Read 347044 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1800 on: 06. 06. 2010 14:02 »
Yhdyn tässä aseasiassa Eklun mielipiteeseen. Ei aseet tapa vaan ihmiset aseen takana. Mitä enemmän aseita maassa sen parempi olla. Itäinen naapuri nauraa meille, kun täällä viedään aseet sulattamoon.

Joka mökkiin tussari tai kaksi ja pihaan bunkkerit.

rasvattu ajatus

  • Guest
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1801 on: 16. 06. 2010 18:06 »
risuttaa kun apinoiden kuningas mukamas määräsi Bpn maksamaan korvauksia öljytuhoista. eli lopulta me maksetaan kaikki bensan hinnassa täällä tundralla. veikataanko miten nopeesti bensan ja dieselin hinta pompsahtaa ylös tämän takia. perkules myytkö osala nojakin alan pistellä fillarilla duuniin.

Offline Risto Jalonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2012
    • View Profile
    • Email
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1802 on: 24. 06. 2010 21:09 »
Risuttaa Vaasan kaupungin täysin turha (ja turhauttava) katuvalojen
käyttö valoisaan aikaan. Haloo, ei siis mitään järkee.
Jaa, eiks se sähkö ookkaan kallista?

eklu

  • Guest
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1803 on: 01. 07. 2010 09:09 »
Risuttaa puhelinmarkkinointi, juuri soitettiin taas DNA:ta ja kysyttiin haluanko puolittaa puhelinlaskuni. Vastasin heti et kyllä ja mitään muuta en sitten halua, lupasin lähettää joka toinen kuukausi kopion laskustani ja tilinumeron, tämä ei tietenkään käynyt joten pyysin sit olemaan häiritsemättä minua ja olemaan ilman katteettomia lupauksia. En olisi edes vastannut tuntemattomaan numeroon mutta juuri nyt on pakko vastata kun vene on myynnissä.

Saakelin terroristit ku eivät anna olla rauhassa, risuttaa.

rasvattu ajatus

  • Guest
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1804 on: 03. 07. 2010 17:05 »
Risuttaa kun öisinkin on niin lämmin että hiostaa. Siinä sitä sitten pyörii sängyssä ja tuskailee scorzion polttamia olkapäitä.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7440
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1805 on: 03. 07. 2010 17:05 »


Risuttaa Vaasan kaupungin täysin turha (ja turhauttava) katuvalojen
käyttö valoisaan aikaan. Haloo, ei siis mitään järkee.
Jaa, eiks se sähkö ookkaan kallista?



No Vaasan sähköhän "tulouttaa" ne rahat kaupungille,

Vastaavaa talousmallia kokeiltiin aikanaan mm. CCCP:ssä ja DDR:ssä kuitenkaan ei saavutettu hyviä tuloksia koska tässä "lumikasan siirtely" -ansaintalogiikassa ei ollut minkäänlaista logiikkaa

.

eklu

  • Guest
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1806 on: 10. 09. 2010 15:03 »
Vaasa kaupunkina ja terveydenhuolto risuttaa, toki voin mennä yksityiselle ja olen käynytkin mutta koko leikki alkaa uudestaan kun yksityinen ei näe historiaa eikä labratuloksia. Tilanne ei parane jos kokeet otetaan kahdesti, koittakaa tilata hammasajasta aika niin näette kuinka hyvin meillä asiat hoidetaan.

eklu

  • Guest
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1807 on: 10. 09. 2010 15:03 »
Tuli jostain syystä tuplana, istunto vanheni ja joku muu kirjoittanut ennen yms. höpinää tuli.

vanki

  • Guest
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1808 on: 28. 09. 2010 20:08 »
Risuttaa niin vietävästi kun oma "varastettu" rekisterinumero tulee toisessa autossa vastaan.

eklu

  • Guest
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1809 on: 28. 09. 2010 20:08 »
Risuttaa kun kansanedustajat nostaa kuukausipalkkaa 400€ ja perustelevat kun muillakin on noussu tulot, mä en tunne ketään duunaria et olis noin noussut mut monta tiedän et on laskenut. Paskiaiset jättävät seuraavalle hallitukselle eläkkeiden leikatun indeksin tarkistuksetki, nouseekohan sitten joskus tarkistuksen jälkee yhen koko euron. Päitä putoaa seuraavissa vaaleissa ja mua risuttaa nyt tosi kovaa.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7440
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1810 on: 28. 09. 2010 21:09 »

Vaasa kaupunkina ja terveydenhuolto risuttaa, toki voin mennä yksityiselle ja olen käynytkin mutta koko leikki alkaa uudestaan kun yksityinen ei näe historiaa eikä labratuloksia. Tilanne ei parane jos kokeet otetaan kahdesti, koittakaa tilata hammasajasta aika niin näette kuinka hyvin meillä asiat hoidetaan.


Kyllä se palveluseteli systeemi pitää saada yleiseen käyttöön

Jostakin syystä siitä ei juurikaan keskustella

Palvelusetelin käyttöönotosta päättää kunta

Virpi Vuorinen

31.07.2009

"Kunnat valitsevat, mihin sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin ne antavat palvelusetelin. Asiakkaat ja potilaat puolestaan valitsevat, ottavatko he palvelusetelin ja miltä kunnan hyväksymältä palvelujen tuottajalta he palvelun ostavat.

Laki sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelistä tulee voimaan elokuun alusta 2009. Laki antaa kunnalle mahdollisuuden tarjota asiakkaalle palvelusetelin kunnan järjestämisvastuulla olevien sosiaali- ja terveyspalvelujen hankintaan. Seteliä ei kuitenkaan voi antaa palveluihin, joissa asiakas ei voi valita palvelua tai palvelujen tuottajaa. Tällaisia ovat esimerkiksi kiireelliset päivystyspalvelut ja tahdosta riippumaton hoito.

"Kunnat ovat voineet tähänkin asti käyttää palveluseteleitä, mutta lailla selvennetään niiden käyttöä", lakia valmistellut ylitarkastaja Virpi Vuorinen kertoo

Setelillä voidaan purkaa jonoja

Kansanedustajat kävivät kevätkaudella eduskunnassa hallituksen esityksestä perinpohjaisen keskustelun,  jossa  tuotiin esiin palveluseteliin liittyviä pelkoja ja uhkakuvia. Palvelusetelin pelättiin johtavan asiakkaiden eriarvoisuuteen ja terveyserojen kasvuun vastoin hallitusohjelman tavoitteita. Ajateltiin, että varakkaat käyttäisivät palveluseteliä ja pääsisivät nopeasti hoitoon. Vähävaraiset joutuisivat jonottamaan kunnan palveluita.

Vuorisen mukaan ratkaisevaa terveyserojen kaventamisessa on kunnan oma toiminta. Miten kunta pystyy kohdentamaan palvelut niille, jotka palveluja eniten tarvitsevat. Kunta päättää, millä tavalla se järjestää palvelut: tuottaako se ne itse, käyttääkö ostopalveluja vai antaako asiakkaalle palvelusetelin.

Kunta voi käyttää palveluseteliä terveyserojen kaventamiseen esimerkiksi niin, että se antaa palvelusetelin "kevyempää" hoitoa tarvitseville ja kunnan omissa palveluissa keskitytään paljon ja moniammatillista hoitoa tarvitseviin asiakkaisiin.

"Asiakkaan palvelusuunnitelmaa tehtäessä on mietittävä, kenen tuottamat palvelut hänelle parhaiten soveltuvat", Vuorinen sanoo.

Seteliä voidaan käyttää jonojen purkuun. Jos osa kunnan palveluihin jonottavista ottaa palvelusetelin, niin se nopeuttaa kaikkien palvelujen saantia."

http://www.stm.fi/ylakulma/artikkeli/view/1421544

.


Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1811 on: 28. 09. 2010 21:09 »
Risuttaa kun kansanedustajat nostaa kuukausipalkkaa 400€ ja perustelevat kun muillakin on noussu tulot, mä en tunne ketään duunaria et olis noin noussut mut monta tiedän et on laskenut. Paskiaiset jättävät seuraavalle hallitukselle eläkkeiden leikatun indeksin tarkistuksetki, nouseekohan sitten joskus tarkistuksen jälkee yhen koko euron. Päitä putoaa seuraavissa vaaleissa ja mua risuttaa nyt tosi kovaa.

Samat risutuksen aiheet täälläkin... luin että työmarkkinatukea aiotaan ehkä korottaa jopa 0,16€/pvä..
VOI HELVETTI... mihin mä oikeen joudun näitten rahojeni kans... yhtää en tiä mihi laittais!

No, enpä mä tuotakaan tuu näkeen... siitä pitää huolen Työmarkkinatuen tarveharkinta! Jos joku ei tiedä mitä se on, niin lyhyesti se on silleen, että jos olet parisuhteessa niin toisen on omilla palkkatuloillaan elätettävä se toinenkin, ja lisäksi mahdolliset lapset... Se ei muuten pidemmän päälle toimi. Voidaan miettiä miksi avioerot ja yksinhuoltajuudet ovat niin yleisiä, tietysti siksi, kun yhteiskunta kannustaa siihen. Maksetaan jopa YH-lisiä/korotuksia..

Joten lopuksi sori kaikki jos mun tarttee elääkseni soitella teille just sillon ku ei millään sovi ja yrittää väkisin tyrkyttää jotain naisten-, lasten- tai harrastelehtiä. Voitte muuten uskoa, ettei ole kiva työ se.. jos koittais ennemmin vaikka soittaa nokkahuilua sitarin edessä ja kerjätä ruokarahansa...ennen kuin sekin kielletään.

Yritin jo tsekata josko jostain roskiksesta sais dyykattua ruokansa, tulos pyöreä nolla. Näpistämälläkin saattaisi saada paremman saaliin.

(Pyydän huomioimaan että tekstiä on kärjistäen pyritty elävöittämään. Totta siinä jotain on kuitenkin.)

eklu

  • Guest
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1812 on: 28. 09. 2010 21:09 »
Tiedän kaksi pariskuntaa jotka asuvat "omillaan" eli toinen on aina toisenluona kylässä ja saavat näin enemmän rahaa yhteensä laskettuna, yhteiskunta vaan maksaa ihan turhaan sen toisen vuokran. Tämmöinen järjettömyys risuttaa niin saakelisti ja yhteiskunnan pitäisi tukea heikoilla olevia, no tuetaan lisää kun on vielä heikommalla. Kun itse en ole oikeutettu mihinkään tukiin pitää keksiä muita keinoja ettei ihan putoo pohjille, hetikun leikattu eläkeindeksi on syönyt mun eläkkeen niin eroan ja fatta maksaa mulle asunnon jota käytän sitten varastona. Mä kotoa muuta mutta otetaan sitten varaston vuokra ja täydet tuet.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1813 on: 28. 09. 2010 23:11 »
Nii-i...kuinka paljon tämä asia meinaa juurikin asumistuissa ja yms. Yhteiskunnan rahalla ylläpidetään yhtä tai kahta pienempää asuntoa (toista varastona) vaikka niistä on samaan aikaan huutava pula!

Jos sitä rupeis vanhoilla päivillään vaan seurustelemaan, niin saisin keskustayksiön ja muutaman satasen vielä törsöörahaa...

Mua on yhteiskunta (lue:soska) kussu silmään niin monasti, että olis jo aika vähä ottaa takasi, että keritään ees tasoihin tän elämän aikana..

Aikanaan sanoivat puolisolleni, että kun minä olen täysi-ikäinen alkavat ottaa myös minut huomioon laskelmissaan. Luulin jo, että rahaa tulis sit enemmän, kun kerran yhden sijasta meitä syö kaksi... no ei...

Yhteinen vuokraosuutemme kasvoi...samasta asunnosta maksoimme siis yhtäkkiä 500mk/kk enemmän. Olisi pitänyt hälytyskellojen soida, vaan ei, soi kirkonkellot ja astuimme avioliiton auvoiseen satamaan.

Seuraavassa kuussa kysyimme miksi vuokraosuutemme nousi, ja saimme tietää että meillä on 10m2 liian iso asunto, että jos muutamme pienempään, niin ei tuu niin kalliiksi, että saa enemmän asumistukeakin ja kaikkea. No haikeana hyvästelin oman huoneistokohtaisen saunan ja kamat kantoon ja muuttamaan.

Sitten oli asunto normien mukainen, vaan vuokraa maksoimme vieläkin yli 700mk/kk. Verratessani niitä laskelmia tajusin, että se asumistuen nousu menikin ihan kokonaan sitten soskan hyväksi. He maksoivat nimittäin vuokrastani muutaman satasen vähemmän kuin aiemmin.

Monta vuotta sitten vierähti, ja sain aina kuulla kuinka paljon paremmin asiat olisivat, jos opiskelisin jonkin ammatin. En ollut enää niin sinisilmäinen... Niin, olisi pitänyt käydä kouluja ja ottaa opintolainaa jolla olisi pitänyt sitten puolisoa elättää... ehei! Aikanaan puoliso sai duunia ja rupesin opiskelemaan, koska tällöin tulot eivät vaikuttaneet, ja pärjättiin jotenkin ilman lainaa. No, aina parempaan huomiseen uskoen hoidin hommat kotia ja tässä on nyt lopputulos:

En ole oikeutettu mihinkään rahaan, ja se että tuloerot ovat suuret samassa ruokataloudessa vuositolkulla ei ole kovin tasa-arvoista kumpaakaan kohtaan. Tätä ei pidä tulkita niin, että haluaisin saman rahan kotona lojumisesta kuin toinen saa duunista vaan sitä, että jotenkin tuntuu, että minunkin olisi opiskelujen jälkeen aika kantaa lanttini yhteisen elon eteen, vaan kun ei nyt satu töitä olemaan. (Paitsi niitä lehtimyyjän hommia.)

Jälkeenpäin ei kaduta mikään, olen oppinut ottamaan asioista selvää, enkä tosiaan usko mitään tutkimatta hommaa ensin.

Se mikä ei tapa vahvistaa ja nyt osaan varmasti kaikki kiemurat etu- ja takaperin niin, että tästälähin ajattelen aika pitkälle vain omaa lompakkoani. Siitä saavat muut ajatella mitä hyvänsä.

Tässäkin kerrontatyylisessä tekstissä olen tahallisesti kärjistellyt asioita, rahasummatkin muistinvaraisia yms. Ei pidä tarinaa liian vakavasti ottaa vaikka vakava asia tämä onkin. Ja mielelläni keskustelen ennemmin tuosta itse asiasta, kuin omista valinnoistani, koska mennyttä on vaikea jälkeenpäin muuttaa ja eteenpäin ollaan kuitenkin menossa.

Luin Lapin Kansasta laskelman, että työmarkkinatuen tarveharkinnan poistaminen maksaisi 30 miljoonaa euroa. Mistään ei voi olla olemassa tietoa kuinka paljon tällä hetkellä maksaa, kun maksetaan elatusapuja varattomien vanhempien kohdalla toiselle joka tämän takia asuu toisessa osoitteessa, yksinhuoltajakorotuksia, asumistukia yms.

Jopa nykyinen "Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula (kesk.) kertoo menneinä vuosina joutuneensa samaan tilanteeseen. Kunnassa työskentelevän vaimon tili ylitti rajan, joten hetken aikaa työtä vailla ollut mies jäi ilman omaa rahaa. "

Tätä en ehkä ihan heti niele, koska: "Työmarkkinatukea saa työmarkkinoille ensi kertaa tuleva, viime ajat työstä poissa ollut tai perus- ja ansiosidonnaisen tuen 500 päivän rajan ylittänyt työtön."

Ei kai Juha Rehula sentään pitkäaikaistyöttömänä ole ollut? Ainakaan hänen CV:nsä ei antanut viitteitä siitä. Jos nimittäin onnistuu saamaan muistaakseni 10kk duunin jostain, saa työttömäksi joutuessa Peruspäivärahaa, johon puolison tulot eivät vaikuta. Peruspäivärahan määrä on sama kuin työmarkkinatuen, mutta sitä voi saada vain tuon 500pvää. Monet työttömäksi jäävät pelkäävät tätä, että tippuvat johonkin kuin kuiluun... itse en ole pitkiä aikoja sieltä vielä pois ollutkaan.

Ei tää niin paha oo kun vois luulla.. vielä se aurinkokin tänne paistaa :)

MUOK: tulipa pitkä avautuminen.. nyt voin toivottaa kaikille hyvää yötä!

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1814 on: 28. 09. 2010 23:11 »
Tässä hauska stoori kaukaisten sukulaisteni Muumien tilanteesta nykyajan sosiaalilainsäädännössä:

http://blogi.kansanelakelaitos.fi/arkisto/421


Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1815 on: 25. 10. 2010 17:05 »
Jos ei nyt aivan risuta, niin vähän tikuttaa.  Nimittäin se että arvoisia jäseniä ei kiinnosta paikallishistoria.  Tähän olisi teoriassa nyt nostetta kun kaupunginteattteri esittää Venny Kontturin Ruukinkujasta tehdyn näytelmän.  Näytelmä siis kertoo pikkutyttö Viirasta viime vuosisaan alussa.

Teatteria jonkin verran tuntien uskon kuitenkin että näytelmän sisältö koskettaa ihmistä myös tässä päivässä ja tulevaisuudessa. 

Minua hieman kauhistuttaa että nykyihminen ei ole mistään kotoisin.  Minä ainakin olen loppuun saakka syntyt Präntööllä.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7440
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1816 on: 25. 10. 2010 18:06 »

Minua hieman kauhistuttaa että nykyihminen ei ole mistään kotoisin.  Minä ainakin olen loppuun saakka syntyt Präntööllä.


Eiköhän se ole tavallinen kuvio että ihmiset asuvat parillakymmenellä eri paikkakunnalla elämänsä aikana

Paitsi pois lukien vaasalaiset homeperseet jotka ei eläissään liikahda Fladania kauemmaksi, nämä kansainväliset

.


Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1817 on: 25. 10. 2010 18:06 »
Käytetään nyt vaikka sanaa paikallistunne tai paikallisidentiteetti.  Olen ylpeä siitä että olen präntööläinen.  Se on osa identiteettiäni.  Olen tietoinen lapsuuden asuinalueen historiasta, sen asukkaiden yleisestä historiasta, joidenkin asukkaidxen henkilökohtaisesta historiasta.

Osaan olla ylpeä ns. tavallisten präntööläisten elämäntaistelusta ja voitoista:  Venny Kontturi, Kalle Juurela ect.

Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1818 on: 25. 10. 2010 18:06 »
Minua hieman kauhistuttaa että nykyihminen ei ole mistään kotoisin.  Minä ainakin olen loppuun saakka syntyt Präntööllä.

Eiköhän se ole tavallinen kuvio että ihmiset asuvat parillakymmenellä eri paikkakunnalla elämänsä aikana

Paitsi pois lukien vaasalaiset homeperseet jotka ei eläissään liikahda Fladania kauemmaksi, nämä kansainväliset

Tuskin tuo parikymmentä asuinpaikkakuntaa nyt ihan normi juttu on muillekaan kuin vaasalaisille.

Itse olen käynyt syntynymässä Maalahdessa, mutta asunut Palosaarella 3 kuukauden ikäisestä aina 26-vuotiaaksi. Nyt kuitenkin Ristinummella jo pidempään mitä Palosaarella. Minäkin olen siis Vaasassa ikäni asunut, mutta on sitä muutaman kerran Fladanin Essoa (taitaa olla nykyään joku muu) kauempanakin tullut käytyä.

Tunnen olevani myös Präntööltä kotoisin, vaikka Ristinummi onkin nykyisenä asuinpaikkana muodostunut ihan hyväksi kotipaikaksi. Ennen kaikkea tunnen itseni kuitenkin vaasalaiseksi. Eikä se otsikosta huolimatta risuta yhtään. Voisin seuraavaksi muuttaa melkein mihin tahansa Vaasan kaupunginosaan, en kuitenkaan koskaan nykyiseen Mustasaareen.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1819 on: 25. 10. 2010 19:07 »
Olen siis viettänyt lapsuuteni Palosaarella, nuoruuteni lähestulkoon Vanhassa-Satamassa (Maapiiri), miehuuteni Hovipuistikolla, Pitkälläkadulla, Kauppapuistikolla ja nyt vanhoillapäivillä Korsholmanpuistikolla. Olen siis myös vaasalainen.  Mutta rakkaimmat muistot ovat Präntööltä.

Muista asuinpaikoista rakkain on ollut KIpinäntalo ehkä juuri talon historian, sen asukkaiden ( mm. Svea Svensson - Svenssonin leipomo) ja Antikvariaatti Lafkan, vuoksi.

Tunnen myös suurta ylpeyttä vaasalaisuudestani, miksi muuten ylläpitäisin tätä palvelua.  Mutta alkuperäiseen postaukseen.  Toivon että ainakin joku lukisi blogin jutut Vennystä ja  Präntööstä.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

eklu

  • Guest
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1820 on: 25. 10. 2010 19:07 »
Mua risuttaa ja lujaa, asumani vuodet prätööllä hieman helpottaa tätä risutusta. Nyt täällä Gerbyssä tuntuu et meidät on täysin unohdettu, Soini hiljan sanoi et verotus toimii pitkospuodenki päähän mutta ne palvelut jota varten veroja maksetaan ei tule tänne takaisin. Ottivat onneksi pois valot tuosta kävelytiestä niin kurjuus ei näy ohiajavan mersun laseista.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1821 on: 25. 10. 2010 19:07 »
Olen siis viettänyt lapsuuteni Palosaarella, nuoruuteni lähestulkoon Vanhassa-Satamassa (Maapiiri), miehuuteni Hovipuistikolla, Pitkälläkadulla, Kauppapuistikolla ja nyt vanhoillapäivillä Korsholmanpuistikolla. Olen siis myös vaasalainen.  Mutta rakkaimmat muistot ovat Präntööltä.

Muista asuinpaikoista rakkain on ollut KIpinäntalo ehkä juuri talon historian, sen asukkaiden ( mm. Svea Svensson - Svenssonin leipomo) ja Antikvariaatti Lafkan, vuoksi.

Tunnen myös suurta ylpeyttä vaasalaisuudestani, miksi muuten ylläpitäisin tätä palvelua.  Mutta alkuperäiseen postaukseen.  Toivon että ainakin joku lukisi blogin jutut Vennystä ja  Präntööstä.

Tietysti minunkin lapsuuden muistot ovat pääosin Palosaarelta, mutteivät ne kaikki valitettavasti ole niin rakkaita. Toki hienoja muistojakin on. Kun tämä on otsikko ”asiat jotka risuttaa” niin laitetaan tähän niitä kielteisiä.

Kauhean vanhassa talossa asuttiin ja talviaamuisin oli helvetillisen kylmä, kun hellasta oli tuli sammunut. Ympäristössä oli paljon juoppoja ja faijakin jäi monta kertaa tilipäivänä kaupungin duunista ryyppäämään ja pelaamaan rahasta parakkiin. Joskus meni lähes koko tili. Äitini, joka oli töissä Vaasan Puuvillassa (myöh. Finlayson) piti lapsia (4 kpl) kurissa ja kantoi yksin tarpeettoman paljon vastuuta.

Ainakin kerran muistan saaneeni turpiin hakiessani läheiseltä kaivolta vettä ja aivan ilman että olisi kenellekään sanaakaan edes sanonut. Naapurustossa asui paljon lapsia, muun muassa Salon veljekset, joita me yritimme väistellä.:-)

Minua ainakin kiinnostaa Venny Kontturi ja sitä kautta myös Palosaaren historia.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1822 on: 26. 10. 2010 10:10 »
Tuo risutus tietysti unohtuu helposti kun lapsuudessa paistoi aina aurinko.. No, muistan minäkin ulkovessan ja kylmän veden.  Lämmintä sai vain poilerista.  Meillä ei ollut alkoholiongelmaa mutta monella naapurilla oli.  Toinen oli köyhyys.  Aivan naapurustossa asuivat pojat Risto ja Sakari.

Muistan kuinka eräänä kylmänä talvipäivänä Risto oli leikkimässä minun kannsani ja hänellä näkyi paljaat varpaat villasukkien teristä.  Äitini kauhistui moista ja antoi Ristolle aivan uudet "pässin pökkimät".  Seuraavana päivänä Risto tulii uudelleen leikkimään mutta nyt näkyivät paljaat varpaat uusista sukista. Risto oli purkanut niiden terät.

Kun äiti sitten kysyi syytä, niin Risto sanoi että siksi, että Sakarikin saisi uudet sukat.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1823 on: 26. 10. 2010 13:01 »
Risuttaa aina kun muori ja faari yrittävät selittää präntööltä jotain paikkaa, ja puhuvat kuhnankulmista ja sun muista vanhanajan paikoista. Voisiko sinne laittaa kyseisiin paikkoihin kyltit, jotta nuoremmatkin osaisivat suunnistaa niiden perusteella?

Tallinnassa on nimittäin joidenkin talojen seinissä lasiplakaatit, joissa on osoite, ja paikasta jotain historiaa. En valitettavasti löytänyt kummoistakaan kuvaa malliksi, vaikka olen varma, että olen siitä kuvan joskus ottanut. Allaolevassa (huonossa) kuvassa oven vieressä näkyy tuollainen lasiplakaatti. Nykyään tuossa toimii hostelli, mutta ellen väärin muista, niin kyseessä on joku kauppiaan talo.



No, tiedä sitten kauanko saisivat täällä olla rauhassa, kaikki pruukataan särkeä, mitä vaan hajalle saadaan.

Jos ei nyt aivan risuta, niin vähän tikuttaa.  Nimittäin se että arvoisia jäseniä ei kiinnosta paikallishistoria.  Tähän olisi teoriassa nyt nostetta kun kaupunginteattteri esittää Venny Kontturin Ruukinkujasta tehdyn näytelmän.

Turhaa tikututtaa. Olen kyllä seurannut asiaa, mutten ole virkkanut mitään kun en ole oikein löytänyt sopivaa keskusteluketjua.

Jaa-a... melkeinpä sitä pitäisi mennä tuo Ruukinkuja - näytelmä kattomaan. Näyttää menevän liput kuin "kuumille kiville" kun teatterin sivujen mukaan 60% jo myyty.

Quote
Kirjallisuusviitteet:
Albin Paassola: Muistoja Vaasan Präntööltä ja vähän muualtakin
Vaasan Työväenkulttuuriyhdistys
Vaasa 1996
Toimittanut: Kyösti Kelhä

Tuon opuksen faari joskus osti ja olen tainnut sen vuosia sitten lukeakin. Ei ollut lainkaan huono.


Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1824 on: 28. 10. 2010 13:01 »
Risuttaa aina kun muori ja faari yrittävät selittää präntööltä jotain paikkaa, ja puhuvat kuhnankulmista ja sun muista vanhanajan paikoista. Voisiko sinne laittaa kyseisiin paikkoihin kyltit, jotta nuoremmatkin osaisivat suunnistaa niiden perusteella?

Vaasapedia näköjään osasi auttaa, kun vaan osasin etsiä:

http://www.vaasalaisia.info/vaasapedia/index.php/J.Kangas%3B_Palosari-Br%C3%A4nd%C3%B6


Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1825 on: 30. 10. 2010 17:05 »
Syksyn hirvijahtikauden ajan, on jahtipuhelimen VHF kanavalta 8, Vaasan eteläpuolella joutunut kuuntelemaan kyseenalaista "viihdettä". Siellä kaksi rääväsuista äijää kokopäiväisesti plätäjää tyhjänpäiväistä.
Joka neljäs sana on  saatana, ja väliin mahtuu v---u perkele. Syksyn kuluessa kaikki mahdollinen on läpikäyty, niin naapurin akkojen, kuin naispuolisten työkavereiden avut ja viat.
Tänään kyllä jo alkoi arveluttamaan, kun läpikäytiin viime aikojen naisissakäynti. Olikohan oikein radiossa avoimesti tarkoitus pröystäillä kaikille joilla sattui laite olemaan auki, vai sattuivatko olemaan muuten niin pölhöjä? Siunasivat vielä, kun akka ei ole mitään huomannut.
Saisi kyllä Viestintävirasto puuttua tämänkaltaiseen asiattomaan radioliikenteeseen

eklu

  • Guest
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1826 on: 30. 10. 2010 18:06 »
Siellä on kansan se paras osa metällä, jos muutama aseeton ajomies kertoilee mailman menosta ei niin hirveästi pitäis risuttaa. Vaasa ja Vaasan terveydenhuolto risuttaa niin saakelisti, mihinkä ne kaikki rahat oikein menee. Ei ainakaan sairaiden hoitoon, jonkun pitäisi katsoa myös kuinka rahoja ja resusseja käytetään. Kohta on kassa tyhjä eikä mitään tapahdu ja sitten kaikkia risuttaa.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1827 on: 30. 10. 2010 18:06 »
Syksyn hirvijahtikauden ajan, on jahtipuhelimen VHF kanavalta 8, Vaasan eteläpuolella joutunut kuuntelemaan kyseenalaista "viihdettä". Siellä kaksi rääväsuista äijää kokopäiväisesti plätäjää tyhjänpäiväistä.
Joka neljäs sana on  saatana, ja väliin mahtuu v---u perkele. Syksyn kuluessa kaikki mahdollinen on läpikäyty, niin naapurin akkojen, kuin naispuolisten työkavereiden avut ja viat.
Tänään kyllä jo alkoi arveluttamaan, kun läpikäytiin viime aikojen naisissakäynti. Olikohan oikein radiossa avoimesti tarkoitus pröystäillä kaikille joilla sattui laite olemaan auki, vai sattuivatko olemaan muuten niin pölhöjä? Siunasivat vielä, kun akka ei ole mitään huomannut.
Saisi kyllä Viestintävirasto puuttua tämänkaltaiseen asiattomaan radioliikenteeseen

Jospa pojat oli vaan kattellu Ketonen & Myllyrinnettä tai muuten vaan olivat samanlaisia kuin alla olevan linkin mies.

http://www.youtube.com/watch?v=JFvd32HyVXM

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1828 on: 30. 10. 2010 19:07 »
Kamaroudari,
nauhoita pahimmat ja leikka kasaan pieni story.  Konvertoidaan se mp3:ksi ja laitetaan blogiin.  Otan selvää, on sille lakiteknisiä esteitä.
T
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

eklu

  • Guest
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1829 on: 30. 10. 2010 19:07 »
Ei muuten varmastikkaan ole laillista nauhoittaa ja laittaa yleiseen jakoon VHF keskusteluja.

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1830 on: 31. 10. 2010 14:02 »
Tiedä mitäs tässä tarttis tehdä. Kaverit saivat heti hengenheimolaisia täältä.
Vaikeus on siinä, jottemme voi vaihtaa taajuutta, kun kaikilla lähimaakunnan metsästys-seuroilla on keskenään sovitut kanavat.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1831 on: 31. 10. 2010 14:02 »
Jos Sinulla riittää kanttia niin nostetaan hirvi pöydälle ja esiinnyt omalla nimelläsi ja naamallasi ja kerrot asiasta blogissa.
T
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

eklu

  • Guest
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1832 on: 31. 10. 2010 17:05 »
Laitoin maimmanradion scannaamaan tuota aluetta, ei siellä meidän tervepäisimmät ole metällä, kyllä noilta joutaaki hakea aseita pois.

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1833 on: 31. 10. 2010 18:06 »
Aivan samoin kuin tännekirjoittavatkaan kaikki eivät tunnu olevan niitä terveäisimpiä.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1834 on: 01. 11. 2010 07:07 »
Tutkimuksia tehdään aivan miten sattuu ja aina on sitten joku joka uskoo.

Nyt on todettu, että alkoholi on huumeita vaarallisempaa. http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/terveys.asp?id=2271218  Aloin miettiä miten noin älyttömään tulokseen päästään ja löytyihän se.  Lopussa on lause "Tutkijoiden mukaan alkoholi nousi tuloksissa korkealle, koska sitä käytetään niin yleisesti ympäri maailmaa."

Heh nyt voisi toitottaa suureeen ääneen.  Tutkimuksen mukaan sänky on maalilman vaarallisin paikka.  Nimittäin sänkyyn kuolee eniten ihmisiä koska sitä käytetään niin yleisesti ympäri maailmaa.

Risuttaa siis harhaanjohtavat tutkimukset.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline vaasalainen

  • Tästä foorumista
  • Administrator
  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 5079
  • Gender: Male
  • Muista käydä Chatissa
    • View Profile
    • Email
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1835 on: 01. 11. 2010 08:08 »
Olen kertonut tämän ennenkin mutta toistettaan se tässä. Joskus 70-luvulla valmistui Suomen kulttuurirahaston tuella tutkimus nimeltä: "Selkämeren rahtiliikenteen rytmivaihtelut"  Tärkein tulos oli että talvella rytmi on hitaampaa kuin kesällä.
Tämä sivusto täytti 9 vuotta helmikuun 2 päivänä 2014.  Ylläpidän tätä vapaasta tahdostani.  Tämä on minun tapani osoittaa rakkauteni tätä hienoa kaupunkia kohtaan.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1836 on: 01. 11. 2010 09:09 »
Mitenkähän kävisi tuloksen samalla periaatteella vettä päivittäin käyttävien kanssa tai ihan mitä tahansa muuta?  

Taitaisi vesi olla maailman vaarallisin aine koska sitä käytetään niin yleisesti maailmalla.  

Vettä päivittäin käyttäneet ovat kuolleet kaikki ennemmin tai myöhemmin.  Osa elää mutta ennakkotietojen mukaan heillä ei ole elinmahdollisuutta.  Kuolleisuus on sata prosenttia.

Hitsi.  Taidankin ryhtyä tutkijaksi jos se on noin helppoa.

Tein juuri tutkimuksen jonka mukaan leivänpaahdin on vaarallisempi kuin tuulivoimala.  Se oli oikeastaan helppoa sillä leivänpaahtimia käytetään yleisesti enemmän.

Saharassa liukkaat pakkaskelit ovat turvallisempia kuin kesäkelit.  Onnettomuuksia tulee siellä paljon enemmän sulana aikana.  ;)
« Last Edit: 01. 11. 2010 09:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline kamaroudari1

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 977
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1837 on: 01. 11. 2010 20:08 »
Jos Sinulla riittää kanttia niin nostetaan hirvi pöydälle ja esiinnyt omalla nimelläsi ja naamallasi ja kerrot asiasta blogissa.
T
Mihinkä sitä kanttia tarvitsen? Kerroinhan jo.
Pelkästään omassa porukassamme sitä on kuunnellut 32 metsästäjää. Saatikka sitten ne kodit joissa kanava on ollut auki itkuvahtina lastenhuoneessa. ym.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1838 on: 02. 11. 2010 03:03 »
Viimeisin verotulojen analyysi kertoo että, tuloerot ovat Suomessa kaventuneet.  Tieto perustuu siihen että, Suomen eniten ansaitseva on tienannut viimevuonna miljoonan euroa vähempi kuin, edellisvuonna.

Aito Vaasalainen

  • Guest
Vs: Asiat jotka risuttaa
« Reply #1839 on: 02. 11. 2010 17:05 »




Köyhät Kyykkyyn rahalla ei saa onnea, mutta mieluummin itken jaguaarissa kuin bussissa! :D Elämänkatsomus.