Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Olga Selkänen

Pages: [1]
1
Yleistä keskustelua / Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« on: 12. 04. 2010 21:09 »
To Original Wiik:
Ksenofobia on psykologiassa muukalaisuuden pelkoa. (Wikipedia) Tyttäreni on vaihtanut nimeään. Hän puhuu suomea kuin suomalainen, hänen miehensä on suomalainen. Hän kertoo, että nyt kaikki on muuttunut hänen elämässään. Paljon enemmän etuja, niin kuin toisella planeetalla. Kaikki hymyilevät, kaikkea saa helpommin aikaan.
Politiikasta olen samaa mieltä. Minun ystäväni Vaasassa on tsetseenialainen leski. Hän aina sanoo, että rikollisuudella ei ole kansalaisuutta.

To Matseman:
Niin… muistan vieläkin kun suomalainen sulhaseni tuli Pietariin joskus 12 vuotta sitten. Menimme silloin ulos (Pietarin keskustassa, Sadovaja ulitsalla eli Puutarhakadulla) vartioimaan pihalle kun liikkui huhu ja sanottiin että tsetseenit voivat tulla taloon pommin kanssa! :0
Ja tämä kertomus on mielenkiintoinen.  Luulen että pitää kommunikoida enemmän. Suomalaisten pitäisi tulla vähäsen läheisemmiksi ja kysyä vieraalta vaikkapa: Kuka olet? Mitä teet? Kuinka viihdyt Suomessa tai Vaasassa? jne.
Suomalaisuutta. Tämä on outoa: ”Mitä sinä?” – ”No mitäs tässä…” Tai sitten naapurit sanovat toisilleen: ”Mitä se sulle kuuluu?!” Mistä kommunikaatiosta on kyse jos tällainen puhuminen on Suomessa tapana?! Tavallista positiivista kiinnostusta olisi hyvä saada. Tämä ei tarkoita, että naapurit tai muut voisivat tulla taloon ilman kutsua ja lupaa!

To Pappa Razzi:
Ymmärsin jo että kritiikki ei kiinnosta. Minä vain kysyn mieheltäni usein: miksi Suomen valtio antaa oleskeluluvan niin monelle ulkomaalaisille, jos Suomen kansa…? jne.  Vastausta ei tule. Ja vieläkin kysyttävä on. Ja tässä on pari esimerkkiä. Ja meidän yhdistyksen toiminnassa tapahtuu joskus epämiellyttäviä juttuja mamujen tai suomalaisnuorison kanssa. Mutta…
Yritän nyt vastata vähän Teille. Kaikki me olemme erikoisia. Kokkijutut eivät kiinnosta minua ollenkaan. Kyllä minä osaan laittaa ruokaa… Kulttuurieroja on tässä ruoan laittamisessa, mutta ei paljon. Esim.: ei niin paljon kahvia… lounaan aika on klo 13-14… lounas: soppa, pääruokaa, juomaa… mämmi ei maistu… eikä salmiakki… aina ruokaa alkoholin kanssa…
Tuli nyt mieleen: Venäjän koulukirjassa on kirjoitettu vain YKSI lause Aleksanterin I:n sodasta 1808-09.
Ja vielä: Monet ihmiset meidän maassa eivät tiedä yhtään mitään että on ongelmia ja ennakkoluuloja meidän etnisen ryhmien välillä. Minulla ei ollut aavistustakaan tästä ennen kun tulin Suomeen häiden jälkeen. Voin rehellisesti sanoa: olen aina kuullut Suomesta ja suomalaisista hyvää. Tulin avoimella mielellä tänne. Ja tässä oli ”yllätys-yllätys”!... Kerran tulimme erän venäläispianosoittajan kanssa vanhankodin juhlaan soittamaan ja laulamaan. Saimme kutsun. Niin yksi mummo huuteli koko ajan että meidät pitää poistaa esiintymispaikasta. Vihamielisen mummon takia emme jaksaneet laulaa emmekä soittaa kunnolla loppuun. Kukaan ei tullut meille selittämään mistä oli kyse, kukaan ei puolustanut meitä.
Heh… Kerran isäpuoleni tuli minun huoneeseen kertomaan minun saksalaiselle ystävälle (Olimme silloin 15-vuotiaat) että HÄN on venäläinen sotilas; että HÄN on ajanut saksalaisia fasisteja meidän maaperältämme  huitsin nevadaan! Että hän tuntee sen takia saksalaisia hyvin! Ja paljon muuta. Oli vaikeita pysäyttää häntä. Minua hävettää hänen puolestaan vieläkin!!!

2
Yleistä keskustelua / Vs: Maahanmuuttopolitiikkamme
« on: 12. 04. 2010 00:12 »
Olen mamu itse. Olen asunut Vaasassa yli 10 vuotta. Viihdyn hyvin. Mutta bussissa puhun venäjää hiljaisella äänellä. Monet suomalaiset muistavat talvisotaa. (Vaikka suuret viholliset 2. maailmansodan aikana – saksalaiset ja venäläiset – ovat olleet ystäviä jo kauan). Monet sanovat lapsille että olemme vaarallisia. Me kaikki. Kenelläkään ole väliä mitä mieltä minä olen talvisodasta. Kun kerron mielipiteeni, se on suomalaisille suuri yllätys. Ei haittaa. Olen Suomen kansalainen. Mutta psykologisesta näkökulmasta minulla on vaikeaa tämän ”kylmyyden” kanssa. No, ”elämä on” ;)
Nyt asiaan. Mamuja, mamuja… Minäkin olen nähnyt heitä täällä Vaasassa paljon. Ja minulla on kysymyksiä. Euroopassa on nykyaikana paljon pakolaisia, osaa heistä sanotaan ”turisteiksi”. He kulkevat yhdestä maasta toiseen, keksivät tarinoita viranomaisille ja nauttivat hyvästä elämästään! Ja Suomen byrokratia toimii niin hitaasti! Voi että… Sitten: kuka saa oleskeluluvan? Sairas, vammainen, mielisairas – hyväksytty. Terve, aktiivinen, työnhakija – hylätty. Mitä jää Suomeen? Hä? Jotain on väärin tässä kun yksi pakolainen sai töitä, on aktiivinen julkisessa elämässä jne mutta hänellä on koko ajan esteitä. Toinen henkilö laiskottelee, hänen aktiivisuuden iskulause on: ”Mitä muuta saisi ilmaiseksi ottaa?” Tällainen ”kamu” on asunut täällä jo vuoden! … Entä jotkut mamuperheet? Isä on ikuisesti koulussa, äiti istuu kotona kun on monta lasta ja lisää vauvoja tulossa… Ja aina heillä on sama ”laulu”: ”mina puhu hoono suomi”. Jotkut sanovat että heillä on tällainen erikoinen kulttuuri. Onko tämäkin ”kulttuuria”? Anteeksi subjektiivisesta näkökulmasta.

3
Yleistä keskustelua / Re: Maahanmuuttopolitiikkamme
« on: 07. 03. 2010 10:10 »
Kun olen seurannut tätä keskustelua, niin pidän sitä täysin naivina ja hyödyttömänä sekä on omiaan herättämään maahanmuuttokielteistä asennetta ja ruokkii rasismia.

Sitten Mira-talojuttuun. Minun elämän työhöni on kuulunut kansainvälinen kulttuurityö ja kansojen välinen yhteistyö. Kansainvälinen kulttuuriseura Mira ei tee sitä työtä  jota se on luvannut ja sitoutunut Vaasan kaupungin ulkomaalaisohjelman mukaisesti tekemään. Sillä olisi valtavan tärkeä tehtäväkenttä kansainvälisen kulttuuurin saralla. Se on täysin laiminlyönyt tehtävän. Vaasassa on 2800 ulkomaalaista joissa on monen alan taitajaa. Mutta me kantavaasalaiset emme tunne edes Mira-taloa. Kun sielä nyt "tuhnataan" keskenään, ei se lähennä maahan muuttajia ja kanta vaasalaisia toisiinsa kuten kaupunki edellyttää. Taidenäyttely tilat on ja konsertteja, voi järjestää vaikka kaksi kertaa kuussa. Kaikenlaisia kanteluja on tehty. Tarkistin että maahanmuuttoneuvosto ei voi käsitellä Niskasen valituksia. Sillä ei ole toimivaltuuksia , eikä myöskään päätäntävaltaa.


Pentti Suksi


Hei kaikille!
En kirjoita omalla nimellä. Te voitte sen ymmärtää tästä tekstistä.
Pari päivää sitten sain mieheltäni tietoa väärinkäsityksistä koskien meidän yhdistystä ”Mikä-Mikä-taloa”. Kysyin mieheltäni: ”Miksi et vastaa?” – ”Olen vastannut jo monta kertaa, ei kannata jatkaa”, hän sanoi. Mutta kun minun nimeni on mainittu (katsokaa mikä julkkis olen!) ja vielä epämiellyttävällä tavalla, pitää minun selittää vähän asiaa – ei niille ihmisille, jotka etsivät kannustusta blogeistä kun kirjoittavat valheita Mikä-Mikä-talosta ja meistä Olli S. Selkäsestä, minusta, Potterista ja muista. Tämä on niille, jotka ovat vähän eksyneitä, joilla ei ole paljon aikaa tutkia Mikä-Mikä-talon tilannetta, lukea virallisia papereita tai edes katsoa meidän kotisivuja, josta voi ymmärtää kuinka laajaa toimintaa yhdistyksellä on sekä Vaasassa että ulkomailla, että pari henkilöä ei riitä tekemään niin paljon työtä jne. Lisään tähän vain pari kommenttia:
Minun tyttäreni nimi ei ole Mira vaan Natalia.
”Mikä-Mikä-yhdistys” on tarkoitettu sekä suomalaisille että maahanmuuttajille. Talossa on aika paljon tapahtumia, joitakin ei ole mainita edes kotisivuilla, kun ei ole lupaa kuvata.
Talo on usein lukossa päivän aikana kun talossa on koululaisten iltapäiväkerhon lapsia, kansalaisopiston tunteja, naisten jumppaa, lavatanssia ja muutamana iltana on työväenopiston kursseja. Emme halua taloon vessakävijöitä eikä nuoria ilman valvojia. Haluamme myös pitää talon siistinä. Palokunnan talo on meidän yhdistykselle pyhä paikka. Sopimukseen mukaan taloon saa kuka tahansa tutustua. Vain yksi henkilö on saanut porttikiellon.
Vihdoinkin tulen asiaan.
Olipa kerran venäläinen nimeltään ”Olga”. Hän on tietysti mukana yhdistyksessä sihteerinä ja Selkäsen vaimo jo 10 vuotta. Hän tekee paljon järjestötöitä. Olga organisoi kerran näyttelyn yhdelle perhetutulle ”Armoiselle” (hänhän on taiteilija) ulkomailla, Venäjän Pietarin keskustassa (!), hän on kääntänyt Armoisen teksteja, runoja venäjäksi (kaikki on julkaistu), kirjoittanut kehuja eri paikkoihin Armoisen pyynnön mukaisesti, organisoinut kaksi Armoisen tapahtumaa Mikä-Mikä-talossa. Silloin aikanaan Armoinen on sanonut että ne olivat hienoja, upeita jne. Siis tämä Histo Armoinen oli aika usein Selkäsen kotona kun taas piti tehdä jotakin, allekirjoittaa jotakin. En tiedä mistä syystä Histo sai inspiraatiota kirjoittaa Selkäsen perheestä, siis Olgan elämästä, kotiolosuhteista, jopa Olgan vanhan äidistään erittäin rumaa tekstiä ja julkaista sitä yhdessä kirjassa! Luulen, että se kirja oli Swingin aika. Niin ystävyys loppui. Ja mitä? Kerran Armoinen tuli taas käymään Selkäsen luo. Mutta Olga ei päästänyt häntä sisään. Tämähän on selvä!
Olen laskenut että noin kuukausi meni niin Histo Armoinen rupesi kirjoittamaan blogiin Mikä-Mikä-talosta. Siis luulen että kaikella on henkilökohtainen syy.
Tällainen on naisen näkökulma.
Herra ”Luistimen” kommentteja pitää lukea näin: kaikki on toisinpäin eli päinvastoin. Kun meidän yhdistyksessä ON jotakin, hän kirjoittaa EI OLE. Epäilen: onko se todella ”Luistin”, joka kirjoittaa tässä blogissa? Minä olen nähnyt miestä vain pari kertaa muutama vuosi sitten Mikä-Mikä-talossa, emme ole tuttuja, emme puhuneet sanakaan mistään. Kun olen lukenut Armoisen ja Luistimen tekstejä tässä blogissa ymmärsin: heille ei ole väliä mikä on totta. Pointti on: pitää kirjoittaa niin paljon rumia meidän yhdistyksestä kuin mahdollista. Odottakaa hyvät ihmiset, kerran Armoisen porukka ehkä kirjoittaa että olemme tehneet talosta hevostallin. Vaan kuka uskoo?
Anteeksi että en kirjoita enää enkä vastaa kenellekään. Ei ole hyötyä jatkaa tätä keskustelua.
Ja tervetuloa Mikä-Mikä-taloon!


Pages: [1]