Kyllä, valitettavasti. (Mustasaarelaiset käyttäjät.)
Tämä alkaa olla ainoita keinoja, joilla saamme Mustasaaren kunnan hereille. Eli kun mustasaarelaiset kansalaiset alkavat painostamaan omaa kuntaansa liittymään Vaasaan. Se on nyt nähty mitä kunnantoimiston väki asioista miettii. Heitä emme siis pysty neuvottelemalla puhumaan ympäri. (Mielestäni puhuminen on nyt takana. On sitävastoin aika tehdä taustalla enemmän.)
Mustasaaren asukkaat (tavalliset kuntalaiset) taas eivät huomaa kunnanrajaa mitenkään. Heidät tulee saada se huomaamaan. Tällöin saadaan oikeanlainen keskustelu auki.
Tuo terveyskeskuksen päivystyksen lopettaminen (12 mustasaarelaista päivässä) mustasaarelaisilta, on ensimmäinen "tietulli" Vaasan kaupungilta.
Näitä täytyyy rakentaa lisää, jotta ensiksi Mustasaaren kunnan asukkaat huomaavat, etteivät he voi vain siivestää Vaasaa. (Tässä ilmaisutavassa ei ole mitään väärää, sillä sitä se oikeasti on.) Silloin tieto/painostus Mustasaaren kunnan päättäjiä kohtaan alkaa.
Kaikkien käyttäjäkuntien täytyisi maksaa oma osuutensa seuraavista:
Vaasan tuottamia tai maksamia palveluja, joihin naapurikunnat eivät osallistu oikeassa suhteessa: Vasa Svenska Teater, Vaasan Kaupunginteatteri, Uimahalli, Satama, RG-Line, Rautatieasema, Linja-autoasema, uusi Matkakeskus, tusinan verran Museoita ja Taidehalleja, Vaasan kaupungin yli 6.000 työntekijää, Tori/Kävelykeskusta, kymmenet Urheilukentät ja Harrastepaikat, Variska, Golfkenttä, Minigolf, vanha Keilahalli, Bowlandia, Trobiclandia, Vasalandia, Roller-center, Tennis-center, Vaskiluodon Voima, Vaasan Sähkö, Vaasan Vesi, Kaupunginorkesteri, Voas, Pikipruukki, vanha Ravirata, Hietalahden Jalkapallostadion, Kaarlen Kenttä, Pesäpallostadion, vanha Moottorirata, Vaasa Opisto, Koulut, PYK, Leirintäalue, Uimarannoista mm. Gustafsborg ja Hietasaari, Puistot, Asuntomessualue, Futura I-II-III ja koko Airport Parkin alue.
Huomioida pitää myös Vaasan maksamat suorat tuet Vaasan Paikallisliikenteelle, RG-Linelle, oy-muiotoiselle Rautatieasemalle, sekä tuet urheiluseuroille, kuten esim Vaasan Golf, Vaasansport, VPS. (Tätä kaikkea käyttää yhtä lailla myös Mustasaaren ja muidenkin kuntien asukkaat.)
Vaasan omavaraisuus työpaikoissa on 130% ja Mustasaaren vain 58%. (Mustasaarelaisista käykin 50% Vaasassa töissä.) Vaasan alueella sijaitsevista työpaikoista, Mustasaaren kunta tienaa aineettomasti kunnallisverokertymänä satoja miljoonia mummon markkoja vuosittain. (Joku voisi kertoa oikean summan, minä päädyin lähes 400 miljoonaan mummon markkaan?!!)
Yhteisessä kunnassa, verorahat tulee mennä yhteiseen pottiin, mutta niiden käyttö tulee suunnata sinne missä ovat ihmisetkin. Eli tämä ei muuttaisi kovastikaan koko alueen nykyistä rahanjakoa. Mustasaaressa kuitenkin enemmän. Tasapainoa taas toisi se, että Vaasan tuottamat lukuisat palvelut olisivat (luvallisesti) koko työssäkäyntialueen käytössä.
Vaasa on yksin suunnitellut ja rakentanut työpaikkojen olosuhteet, siis yksin maksanut infrastruktuurin kustannukset. Kunnallisvero kuuluisi työssäkäyntikuntaan ja yrityksen maksamat verot luonnollisesti kokonaisuudessaan. Työpaikkoja luovia kuntia täytyy kannustaa!! (Eikä nukkumalähiöitä, asuinkuntia.)
Mustasaaren täytyy myös maksaa Vaasalle vuosittaista korvausta Vaasan teollisuusinfran kustannuksista. Sillä teollisuusalueiden, katujen, vesi- ja viemäriverkoston rakentaminen ei ole halpaa lystiä. Nyt niiden hyöty on kyllä yhteiskäytössä, mutta kulut tulevat siis yksinomaan Vaasalle.
Tarkasti ajatellen Mustasaaren pitäisi maksaa jopa Vaasan kaikista kaduista. Sillä he käyttävät niitä lähes yhtä paljon, kuin vaasalaisetkin. Mutta ei kun ei, Vaasa maksaa yksin. Ymmärrän, että tälläisestä alkaa jo olla aika hankalaa keskustella. Siksi tarvitsemme kuntaliitoksen, jotta nämä normalisoituisivat siinä samalla automaattisesti.
Yksi vaihtoehto olisi luonnollisesti se, että aivan kaikkeen rakennetaan kuntayhtymät. Mutta kun tätä kaikkea Vaasan rakentamaa palveluinfraa on jo niin tuhottoman paljon, että kuka siitä kaikesta alkaa kirjaa pitämään. Valvominen on mahdollista, mutta vaikeaa, raskasta ja kallista. (Siihen on toki pakko lähteä, mikäli kuntaliitoksia ei saada onnistumaan.)