Tämä ei ole moite Vaasan paikallisliikenteelle. Tämä ei aiheuta
mitään toimenpiteitä. Tämä on tavallinen tosikertomus mitä sattuu
varmaankin päivittäin.
Kuva: vaasalaisia.info/galleria/Vaari
Tapaan kuvittaa tekstiäni ja vaasalaisia.infon galleria auttoi. Kuva on vähän vanha
mutta on siinä bussi.
Olen kulkenut melko turvallisesti noin 50 kertaa
bussilla keskustaan Raastuvankadulle Rewellin viereen. Mielestäni bussia
kannattaa opetella käyttämään vaikkei sitä juuri sillä hetkellä tarvitsisi. Mutta
sitten osaa kun tilanne tulee. Ei tarvitse miettiä mikä bussi menee minneki.
Yleensä bussi ottaa minut kyytiin Västervikistä Rajametsäntieltä. Numero
saattaa olla Rajametsäntie 2. Bussi tulee siihen minuutin tarkkuu-
della 7:26 tai 8:26 tai 9:26.
Kuva: vaasalaisia.info/galleria/Vaari
Raastuvankadulta tarvitsee vain kävellä bussin mitan eteenpäin ja
odottaa minuutti kunnes bussi numero 3 tulee ja ottaa kyytiin ja
sillä pääsen Korsholmanpuistikolle ja hyppään pois.
Eilen bussi numero 2 tuli tavalliseen tapaan Västervikin pysäkille
ja poimi minut ja 10 koululaista aivan oikeaan aikaan 9:26. Bussi
piti omituista kolinaa mutta eihän asia minulle kuulunut. Bussin
nytkähtäessä liikkeelle kolinan syy selvisi. Sen vaihde ei pysynyt
päällä vaan krohahtaen siirtyi seuraaval
le ennen aikojaan. Heti
tuli mieleen, että tällä vauhdilla en kerkeä kolmoseen.
Sitten se tapahtui. Bussin vaihde jumiutui vapaalle ja pysähtyi.
Kuski ei hätääntynyt vaan resetoi. Luitte oikein hän sammutti
kaiken virran autosta. Valot sammuivat ja tuli 5 sekunniksi
aivan hiljaista. Sitten hän käynnisti auton ja se toimi siihen
asti kunnes vapaa jämähti uudelleen päälle.
Sitä ennen auto oli vaikeuksissa Kärpästien päässä olevan puomin
luona sillä kuskin pitää painaa kaukosäädintä saadakseen puomin
ylös. Se on ylhäällä tietyn ajan ja sitten sulkeutuu. Bussin
liike oli kävelyvauhtia ja oli vaarana, että puomi kolahtaa katolle.
Kuski paineli kaukosäädintä ja puomi ei hipaissutkaan autoa.
Kuva: vaasalaisia.info/galleria/Vaari
Kuvassa Raastuvankadun ja Hovioikeudenpuistikon kulma. Kakkosbussi pysähtyy
kuvan ulottumattomissa olevalle vasemmalle puolelle ja sen eteen pysähtyy kolmonen
ja kasi.
Viimein se saapui Raastuvankadulle mutta tietysti myöhässä.
Totesin kolmosen menneen mutta tiesin siitä kulkevan jonkun bussia
muistuttavan valkoisen auton jonka määränpää on Hietalahti.
Kasibussin (siis sen valkosen joka ei ole yhtään normaalibussin näköinen)
ovi oli auki. Määränpääni oli kuitenkin entinen kouluni Vaasan
Kauppaoppilaitos.
Kuva:
http://www.invataksiniemi.fiKysyin kuskilta, että "Pääseekö tällä Rantamaantielle?" Kuski ei
luvannut. Sitten menin takaisin pysäkille ja katsoin, että bussi
oli numero 8 ja määränpää Hietalahti. Tiesin suunnilleen hietala-
den bussin reitin ja kauppaoppilaitos on Hietalahdessa. Hyppäsin
bussiin ja laitoin käteni kortinlukijaan koska hanskani alla oli
bussikorttini. Kerroin, että "tämä menee Hietalahteen joten otan
riskin sillä ei tämä kauas voi määränpäästäni jäädä. Määränpääni
on kauppaoppilaitos. Tähän kuski sanoi heti, että "Kurteninka-
dulla voit jäädä pois eikä tarvitse kävellä paljoa." Totta se oli.
Hyppäsin siitä pois ja kävelin kauppaoppilaitokselle.
Tänään sama toistui. Nyt kakkosbussi äänteli normaalisti ja se
ajoi reittinsä täysin normaalisti täysin ajallaan. Mutta mitä
ihmettä. Kolmonen on jo mennyt. Kolmonen lähti kaksi minuuttia etuajassa.
Olisi kuskin luullut miettivän, että missä
kakkonen on jonka kyydistä usea tulee kolmoseen? No se ei tällä kertaa
mietityttänyt ja bussi oli mennyt. Mutta onneksi kasibussi oli
pysäkillä. Sen kuski näki kun tulin kakkosesta ja viittasi autonsa-
ovea ja sanoi "tervetuloa." Jestas miten hyvää palvelua. Läiskäsin
taas hanskani kortinlukijaan ja istahdin etupenkille.
Etupenkillä seurasin liikennettä ja kuskihan oli todellinen herras-
mies. Hän antoi kävelijöiden aina mennä ensin ja päästi kaksi
kertaa kolmion takaa tulevia viittomalla. Kysyin, että "miksi
noin teet sillä sinulla on etuajo-oikeus. Hän kertoi, että "tuossa
palaa punainen ja joutuisin kuitenkin pysähtymään siihen eivätkä
nämä silloin ehtisi niistä valoista. Nyt kaikki ehtivät." Niin
myös kävi. Kuskihan oli täysi liikennejärjestelynero. Hän osasi
laskea tulevat tapahtumat kaksi minuuttia etukäteen ja osaltaan
jousti liikennettä vaikkakin se tapahtui eri järjestyksessä
kuin liikennesäännöt neuvovat.