Olkoonkin että tämän viestiketjun selvänä tarkoituksena onkin nykyään haukkua Rabbe Grönblomia ja hänen eri yhtiöitänsä, sekä morkata kaikkia niitä joilla on kaikkien oikeamielisten mielestä harhanäkemys siitä että sitä toimintaa saisi jotenkin puolustaa, niin taidan laittaa oman korteni tähän keskusteluun.
Korjataan nyt ensin tuo terminaalijuttu koska se mitä oikeasti tapahtui on julkaistu muun muassa Vasabladetin toimesta. Mutta koska siinä on lieventäviä asianhaaroja niin ketään ei varmaan ole kiinnostanut julkaista sitä täällä. RG-Line ei konkurssihakemusta jätettäessä enää vuokrannut terminaalia, vaan RG International. Näin ollen ei ollut voimassaolevaa vuokrasopimusta. Olkoonkin että tällä kertaa voimme olla sitä mieltä että kuinka oikein tuo on, niin se ei muuta sitä etteikö silloin voida keskustella siitä olisiko konkurssipesällä ollut oikeutta käyttää terminaalia vai ei.
http://www.vasabladet.fi/story/?linkid=180651Sitten itse asiaan.
Mainitaan tuossa nyt ensin se iso ongelma. Vaasan maantieteellinen sijainti johtaa siihen että ympärivuotiseen liikenteeseen tarvitaan vähintään 1 A jääluokkaan vahvistettu alus. Näitä on harvakseltaan, sillä ne ovat käytännössä Suomen ja Ruotsin väliseen liikenteeseen - tai Kanadaan rakennettuja. Muutamia poikkeuksiakin löytyy, ne ovat yleensä venäläisiä rahtilaivoja. Jäävahvistus on teoriassa mahdollista tehdä mihin alukseen vain. Se helppo osa on runko, siihen hitsataan sisäpuolelle lisäspantteja (spantti on tavallaan se luuranko joka pitää rungon kasassa) ja lisäksi vaihdetaan terästä vesilinjassa noin metrin levyiseltä vyöhykkeeltä. Se ei edes maksa hirvittäviä summia. Varsinainen ongelma onkin tuossa se koneisto. Nimittäin peräsimet, potkurit, potkuriakselit ja vaihdelaatikot on vaihdettava ja riippuen aluksen konetehosta ja koneiden teknisistä ominaisuuksista voi olla että nekin on vaihdettava. Loppuhinta riippuu konetehosta, akseleiden pituudesta jne. Tosiasiassa sen minkä voittaa sillä että ostaa jonkun vanhan kreikkalaisen tai japanilaisen romun menettää tuohon investointiin ja luultavasti moninkertaisina. Tuommoisen operaation loppuhinta - sellaista ei ole tuossa mittakaavassa koskaan tehty - voi olla jopa 10 miljoonaa euroa.
Entäs sitten aikarahtaus. Maailmalta löytyy halvalla laivoja. Ne eivät ole vain jäävahvistettuja. Sellaisen aluksen aikarahtaus onkin kallista, ja ilman miehistökuluja puhumme helposti tällä hetkellä noin 7000-10 000 euron päivävuokrasta. Ainoa tiedossani oleva jäävahvistettu vuokralle tarjolla oleva autolautta jossa on jotakin matkustajatilaa on Tallinkin Regina Baltica - ja sillä saataisin tehokkaasti moninkertaistettua RG I aluksen kulut. Esimerkiksi polttoainekulutus yli kaksinkertaistuisi samassa nopeudessa. Miehistötarvekin nousisi noin kolminkertaiseksi... Käytännössä vastaavanlaisen aluksen kuin RG I vuokrahinta vuodessa on sama kuin sen ostohinta jaettuna kolmella, neljällä tai viidellä. Ihan siksi että sen ei uskota kestävän (teknisesti) juuri kauempaa ja investointi on saatava maksettua jäljessä olevassa ajassa. Alusten vuokrasopimukset tehdään yleensä päivävuokrien mukaan. Se sisältää käytännössä sen käyttöoikeuden. Muu on neuvoteltava erikseen. Myös avaimet käteen vuokra on mahdollista, mutta siihen halukkaita ei yleensä löydy koska se on liian suuri riski omistajalle. Polttoaineenhinnan muutos voisi romuttaa voiton.
Voin antaa tuntemani esimerkit sopivasta lauttatonnistosta jotka löytyy tarjolla tällä hetkellä. Kriteerit ovat jäävahvistus 1 A-luokkaan joka on minimi tuohon liikenteeseen, vähintään 4,4 metriä autokansikorkeus ja matkustajatilat se vaadittu 300. Autokansikorkeus sen takia että reitillä kulkeva rahti ei aina noiden 1970-lukulaisten 4,2 metrisiin sopisi.
1. Tallinkin Regina Baltica, hintapyynti noin 10 miljoonaa euroa (laskenut kohta puoleen) mikä ei todellakaan ole parannus. Olisi aivan liian kallis käyttää.
2. Regina Della Pace, entinen Viking Linen Turella. Hintapyynti noin 7 miljoonaa euroa - eikä sitä myydä alle sen koska se on juuri vaihtanut omistajaa ja alus on liikenteessä.
3. Gotlandsbolagetin omistama Thjelvar, vuokrattu osto-optiolla Kanarian saarille. Alus tuttu Merenkurkustakin, sillä alus oli kesällä 1997 Sally Star nimisenä - mutta Wasa Express artistinimellä Vaasa-Uumaja linjalla. Irtoaisi nyt noin 8-10 miljoonan euron hintaan, sillä pitäisi keskeyttää vuokrasopimuskin. Matkustin sillä äskettäin Kanarian saarilla ja sain tietää että sen koneet ovat ihan loppu. Valehtelemattakaan voin kertoa että sen näkee tulevan merellä jo lähes tunnin aikaisemmin ennen kuin näkee sen saapuvan satamaan - tai siis sen pakokaasut... Jos siihen laittaisi uudet koneet se olisi aika ok, ja kohottaisi tasoa paljonkin. Mutta onko enää järkevää sijoittaa niin paljon niin vanhaan laivaan? 4 uutta konetta maksaa jonkun verran.
4. Lisäksi löytyy Alangin hiekkarannoilla Kanadalaiset sisarukset Caribou ja Joseph & Clara Smallwood (melkoinen nimihirviö) jotka ovat päätyneet 5 MUSD hinnalla romutettavaksi siksi että niissä on niin paljon asbestia että niitä ei kelpuutettu edes kehitysmaihin! Se ja se että alukset tarvitsevat 4 uutta pääkonetta lähetti niinkin nuoret alukset romikselle. Niiden romuttaminen on tosin jo alkanut, joten teillä on hiukan kiire.
5. Entinen Wasa Queen, nykyinen AMET Majesty saattaa tulla kohta taas tarjolle. Sen liikenne ei ilmeisesti ole alkanut ihan niin hyvin kuin toivottiin. Tosin sen miehistökulut ovat alhaiset Intiassa, varsinkin kun alus toimii samalla sekä risteilyaluksena että merimieskouluna - eli merenkävijöitä on tarkoitus kouluttaa sillä. Tosin, Silja ei saanut sitä enää kannattamaan, joten tuskin kukaan muukaan sitä saisi Merenkurkussa enää toimimaan.
Jos taas haluaa aluksia jotka ovat RG I tuoreempia, niin niissä ei ole jäävahvistusta. Halvin tietämäni on Scandola-niminen Korsikaan liikkennöivä uudisrakennuksen korvaama alus. Hinatpyynti 15 miljoonaa euroa ja sen ne siitä varmaan saavatkin. 1 A varustus päälle ja puhumme luultavasti noin 20-25 miljoonan investoinnista. Jäävahvistettu rahtialus joka muutetaan autolautaksi - kuten RG I? Vaaditaan sopiva alus -JOSSA ON JO VALMIINA VAADITTAVAT LISÄSUOJAUKSET MATKUSTAJALIIKENNETTÄ VARTEN. Niitä taas ei laiteta ellei alusta alun perin olla kaavailtu matkustajaliikenteeseen. Kyse on muun muassa palovarustuksesta konehuoneessa ja moneen alukseen se on suoraan sanottuna mahdotonta toteuttaa jälkikäteen. Palosuojaus vie paljon tilaa ja sitä ei konehuoneissa aina ole. Vaihtoehto on siis uudisrakennus.
RG-Linella on muuten ollut kosolti epäonnea. Ensinnäkin kun hakivat ensimmäistä alustaan, tarjolla oli Wasa Queenin lisäksi kaksi oikeassa koko- ja hintaluokassa (alle 10 miljoonaa euroa) ollutta jäävahvistettua laivaa. Toinen oli Fennia, toinen sitäkin sopimattomampi Georg Ots. Sitten kun etsivät sille seuraajaa, tarjolla oli nykyisen RG I lisäksi vain 1970-luvun alussa rakennettuja aluksia, joista tietääkseni vain yhdellä oli Casino Expressiä korkeampi autokansi, muuten tarjolla oli vain paljon yli 10 miljoonan euron aluksia. Kaiken lisäksi kun Casino Express vaurioitui niin kukaan ei uskonut että sitä korjattaisiin - missään muualla vakuutusyhtiö ei olisi sitä korjannutkaan. Näin ollen alus ei kadonnutkaan voittona kirjoista vaan siitä tulikin rasite.
Siihen Kokkolan laivalinjaan ei muuten usko kukaan. Se ei tule päättymään mitenkään muuten kuin konkurssiin jos edes saavat rahat kasaan. Joten mikä on tämän pitkän litanian pointti? Se että kysymys on nähdäkseni siitä että haluatteko liikennettä Uumajaan vai ette. Vaihtoehdot ovat yksinkertaiset jos yhä haluatte sinne päästä, ja niitä on vain yksi: Tukekaa RG-Linea. Tämän hetkisessä taloustilanteessa kukaan muu ei tule linjaa edes yrittämäänkään. Lisäksi vaikka halukas löytyisi, niin uskon rehellisesti että ellei valtio tai Vaasan kaupunki järjestä rahoitusta joka tarkoittaa sitä että varustamo saa joka tapauksessa kaiken rahansa korkoineen takaisin (ja puhumme tällä kertaa useista miljoonasta eurosta vuosittain) niin ette tule näkemään laivaa Vaasassa. Näitä ongelmia ei olisi jos Vaasa sijaitsisi paikassa jossa jäitä ei esiinny.