Author Topic: Kaupunginjohtajakysymys  (Read 335957 times)

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

21solmua

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #360 on: 14. 09. 2008 19:07 »
Koska Osala on tuollainen "tonkija", niin eiköhän tästä suoraan äänestetä Osala pormestariksi, tällätavoin kaikki Vaasan ongelmat håipyisivät. tai oikeastaan RKP jäisi, sehän on ja pysyy Vaasan kartassa vaikka suomenruotsalaiset katoaisivat! Ja jos blokien perusteella valittaisiin "viisaita", niin ei tuo kirjoittelu osoita, että hän (Osala) hallitsisi kaiken. Onhan meillä Lämminmåkikin kaikkien alojen asiantuntija! Huråå!

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #361 on: 14. 09. 2008 21:09 »
Tuo edellinen taisi olla ironiaa. Minulla ei ole hinkua pormestariksi.

Olisi ihan mukava olla luottamushenkilönä kunhan viranhaltijat hoitaisivat avoimesti ja puoleettomasti valmistelutehtävänsä ja jättäisivät päätöksenteon demokraattisesti valituille.

Onhan se nähty, että jos me päätämme viranhaltijoiden mielestä väärin (Hylkäämme RG-LINEN tukipaketin), tuodaan asia uudestaan ja uudestaan päätettäväksemme hieman eri paketissa, kunnes viranhaltijat saavat edes jotain läpi.

Se ei ole oikein.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #362 on: 14. 09. 2008 21:09 »


Onhan se nähty, että jos me päätämme viranhaltijoiden mielestä väärin (Hylkäämme RG-LINEN tukipaketin), tuodaan asia uudestaan ja uudestaan päätettäväksemme hieman eri paketissa, kunnes viranhaltijat saavat edes jotain läpi.Se ei ole oikein.

Aivan samaa mieltä.  Tuo oli niin kummallinen juttu etten tajua sitä vieläkään.
Periaatteessa se, että valtuusto äänestää uudelleen samasta asiasta on jo
mahdotonta mutta sitten kun se kuitenkin on mahdollista, niin valtuustosta
osa äänestää eri tavalla.  Se on vielä kummallisempaa.  Mahdotonta uskoa etteivät
he ymmärtäneet äänestäneensä samasta asiasta täysin päinvastoin toisella
kerralla.  Uskomatonta mutta totta.   

Kaikki kunnia kuitenkin asian esittäjälle.  Että tuollaisen saa läpi, vaatii se
erikoisosaamista.

Kiinnostaa nähdä miten äänestäjät suhtautuvat äänestämiinsä valtuutettuihin
jotka toimivat tuolla tavalla.  Tosin harva äänestäjä tietää koko tapahtumasta
mitään.  Palautan sen taas mieliin kun kerkeän.
« Last Edit: 14. 09. 2008 21:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #363 on: 15. 09. 2008 17:05 »
Kaupungihallituksen enemmistö päätyi juuri odotetusti esittämään yhden lisäjohtajan palkkausta. Se voi kuitenkin kaatua valtuustossa.

21solmua

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #364 on: 15. 09. 2008 18:06 »
Tuleeko seuraavaan valtuustoon?

Offline Marko Heinonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 755
  • Gender: Male
  • Marko Heinonen
    • View Profile
    • Email
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #365 on: 15. 09. 2008 18:06 »
Tuleeko seuraavaan valtuustoon?

Eli tämän vanhan valtuuston, vai vaaleissa valittavan uuden siis? Taitaa vanha valtuusto keritä vielä päättämään tuosta asiasta, kokoukset ennen vaihtoa  6.10., 10.11., 1.12. budjetti, 15.12.
MARKO HEINONEN
kaupunginvaltuutettu (kok)
-Vaasa-
"kova kokoomuslainen, jonka sisällä asuu pieni vihreä perussuomalainen demari"

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #366 on: 15. 09. 2008 18:06 »
Kyllä se taitaa vanhan valtuuston seuraanvaan kokoukseen tulla ma 6.10.

Voi olla luvassa aika spektaakkeli.

Offline Marjatta Vehkaoja

  • Omalla nimellä
  • Kansalaisaktiivi
  • *
  • Posts: 143
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #367 on: 15. 09. 2008 19:07 »
Osalalle ja muillekin tiedoksi, että kaupunginhallituksen enemmistö äänin 6-5 päätti esittää valtuustolle, että jatketaan kahdella apulaiskaupunginjohtajalla ainakin 2011 saakka. Hieman eri enemmistö päätti äänin 6-5 esittää valtuustolle, että apulaiskaupunginjohtajan tehtävät julistetaan julkisesti haettaviksi ja että johtamisjärjestelyt tuodaan valtuuston käsittelyyn jo tässä vaiheessa.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #368 on: 15. 09. 2008 19:07 »
Osalalle ja muillekin tiedoksi, että kaupunginhallituksen enemmistö äänin 6-5 päätti esittää valtuustolle, että jatketaan kahdella apulaiskaupunginjohtajalla ainakin 2011 saakka. Hieman eri enemmistö päätti äänin 6-5 esittää valtuustolle, että apulaiskaupunginjohtajan tehtävät julistetaan julkisesti haettaviksi ja että johtamisjärjestelyt tuodaan valtuuston käsittelyyn jo tässä vaiheessa.


Näin siis päätettiin?
Quote
Kaupunginhallitus 15.9.2008

Kaupunginjohtaja ML

Periaatelinjaukset kaupungin johtamisjärjestelmän kehittämiseksi. Muutokset astuvat voimaan 1.1.2009.
1.   Kaupunginhallituksen yleisjaosto lakkautetaan ja sen tehtävät siirretään kaupun-ginhallitukselle, tukipalvelulautakunnalle ja viranhaltijoille.
2.   Kaupunginhallituksen alaisena toimii kaupunginjohtaja (kuntalaki). Hänen alai-suudessaan on kaksi apulaiskaupunginjohtajaa vastuualueinaan 1) osaaminen ja hyvinvointi sekä 2) kaupunkiympäristö (mukaan lukien yleiskaavoitus). He johta-vat oman vastuualueensa toimintaa ja esittelevät sen asiat kaupunginhallituksessa. Toinen heistä nimetään kaupunginjohtajan varahenkilöksi.
3.   Apulaiskaupunginjohtajat valitaan kahden vuoden määräajaksi (2009-2010). Virat pannaan julkiseen hakuun syksyllä 2008 ja molempien kelpoisuusehtona on sovel-tuva ylempi korkeakoulututkinto. Tätä koskeva johtosääntömuutos tuodaan val-tuuston käsittelyyn 6.10.2008.
4.   Konserniyhteisöt tulevat kaupunginjohtajan vastuualueeseen (kuntalaki).
5.   Perustetaan tukipalvelulautakunta, johon kootaan tuotannolliset tukipalvelut. Ruo-kapalvelut ja siivouspalvelut liikelaitosten lautakunnasta, graafiset palvelut yleis-jaostosta ja tekniset palvelut teknisestä lautakunnasta.
6.   Kuntalain mukaan kunnalliset liikelaitokset on perustettava vuonna 2008. Niihin kuuluvat Vaasan Vesi, Vaasan Satama ja Vaasan Talotoimi. Niille perustetaan omat johtokunnat, joissa voivat istua samat henkilöt (vrt. nyk. Liikelaitosten lauta-kunta, joka lakkautetaan).
7.   Pohjanmaan pelastuslaitos siirtyy kaupunginjohtajan alaisuuteen (kaupunginjohta-jan vastuulla kuntayhteistyö ja valmiusasiat). Sille valitaan oma johtokunta (kunta-laki).
8.   Kaupunginhallituksen suunnittelujaosto muuttuu kaupunkisuunnittelujaostoksi, jonka tehtäviin liitetään nykyisen teknisen lautakunnan katutointa, kiinteistö- ja vihertointa sekä yhteispalvelua koskevat asiat. Tekninen lautakunta lakkautetaan.
9.   Skj:n johdolla valmistellaan kulttuurihallinnon koordinointi 30.9.2009 mennessä, kuitenkin siten, että museoiden (Pohjanmaan Museo, Tikanojan taidekoti/Kuntsin modernin taiteen museo) luottamushenkilöorganisaatiot yhdistetään vuoden 2009 alusta lukien.

Kaupunginhallitus

1.   hyväksyy edellä mainitut periaatelinjaukset ohjeeksi johtosääntöjen uudistamiselle ja saattaa periaatteet kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi,
2.   pyytää lausunnot kaupunginhallituksen yleisjaostolta, suunnittelujaostolta, tekni-seltä lautakunnalta, liikelaitosten lautakunnalta, rakennus- ja ympäristölautakun-nalta, Pohjanmaan Museon johtokunnalta, Tikanojan taidekodin johtokunnalta ja vapaa-aikalautakunnalta 30.9.2008 mennessä.

Päätös   

Offline Hertta

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 662
  • Monikulttuurisuus on voimaa
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #369 on: 15. 09. 2008 20:08 »
Osalalle ja muillekin tiedoksi, että kaupunginhallituksen enemmistö äänin 6-5 päätti esittää valtuustolle, että jatketaan kahdella apulaiskaupunginjohtajalla ainakin 2011 saakka. Hieman eri enemmistö päätti äänin 6-5 esittää valtuustolle, että apulaiskaupunginjohtajan tehtävät julistetaan julkisesti haettaviksi ja että johtamisjärjestelyt tuodaan valtuuston käsittelyyn jo tässä vaiheessa.


Näin siis päätettiin?
Quote
Kaupunginhallitus 15.9.2008

Kaupunginjohtaja ML

Periaatelinjaukset kaupungin johtamisjärjestelmän kehittämiseksi. Muutokset astuvat voimaan 1.1.2009.
1.   Kaupunginhallituksen yleisjaosto lakkautetaan ja sen tehtävät siirretään kaupun-ginhallitukselle, tukipalvelulautakunnalle ja viranhaltijoille.
2.   Kaupunginhallituksen alaisena toimii kaupunginjohtaja (kuntalaki). Hänen alai-suudessaan on kaksi apulaiskaupunginjohtajaa vastuualueinaan 1) osaaminen ja hyvinvointi sekä 2) kaupunkiympäristö (mukaan lukien yleiskaavoitus). He johta-vat oman vastuualueensa toimintaa ja esittelevät sen asiat kaupunginhallituksessa. Toinen heistä nimetään kaupunginjohtajan varahenkilöksi.
3.   Apulaiskaupunginjohtajat valitaan kahden vuoden määräajaksi (2009-2010). Virat pannaan julkiseen hakuun syksyllä 2008 ja molempien kelpoisuusehtona on sovel-tuva ylempi korkeakoulututkinto. Tätä koskeva johtosääntömuutos tuodaan val-tuuston käsittelyyn 6.10.2008.
4.   Konserniyhteisöt tulevat kaupunginjohtajan vastuualueeseen (kuntalaki).
5.   Perustetaan tukipalvelulautakunta, johon kootaan tuotannolliset tukipalvelut. Ruo-kapalvelut ja siivouspalvelut liikelaitosten lautakunnasta, graafiset palvelut yleis-jaostosta ja tekniset palvelut teknisestä lautakunnasta.
6.   Kuntalain mukaan kunnalliset liikelaitokset on perustettava vuonna 2008. Niihin kuuluvat Vaasan Vesi, Vaasan Satama ja Vaasan Talotoimi. Niille perustetaan omat johtokunnat, joissa voivat istua samat henkilöt (vrt. nyk. Liikelaitosten lauta-kunta, joka lakkautetaan).
7.   Pohjanmaan pelastuslaitos siirtyy kaupunginjohtajan alaisuuteen (kaupunginjohta-jan vastuulla kuntayhteistyö ja valmiusasiat). Sille valitaan oma johtokunta (kunta-laki).
8.   Kaupunginhallituksen suunnittelujaosto muuttuu kaupunkisuunnittelujaostoksi, jonka tehtäviin liitetään nykyisen teknisen lautakunnan katutointa, kiinteistö- ja vihertointa sekä yhteispalvelua koskevat asiat. Tekninen lautakunta lakkautetaan.
9.   Skj:n johdolla valmistellaan kulttuurihallinnon koordinointi 30.9.2009 mennessä, kuitenkin siten, että museoiden (Pohjanmaan Museo, Tikanojan taidekoti/Kuntsin modernin taiteen museo) luottamushenkilöorganisaatiot yhdistetään vuoden 2009 alusta lukien.

Kaupunginhallitus

1.   hyväksyy edellä mainitut periaatelinjaukset ohjeeksi johtosääntöjen uudistamiselle ja saattaa periaatteet kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi,
2.   pyytää lausunnot kaupunginhallituksen yleisjaostolta, suunnittelujaostolta, tekni-seltä lautakunnalta, liikelaitosten lautakunnalta, rakennus- ja ympäristölautakun-nalta, Pohjanmaan Museon johtokunnalta, Tikanojan taidekodin johtokunnalta ja vapaa-aikalautakunnalta 30.9.2008 mennessä.

Päätös   

Miten KH:n jäsenet äänestivät?

Offline Marjatta Vehkaoja

  • Omalla nimellä
  • Kansalaisaktiivi
  • *
  • Posts: 143
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #370 on: 15. 09. 2008 21:09 »
Lumio muutti lopullista esitystään siitä, mikä oli jaettu kaupunginhallituksen listalla kotiin. Vanhan järjestelmän jatkamisen kannalla (2 akj:ta, nykyinen työnjako) olivat Kouhi, Kujanpää, Grönblom, Boucht-Lindeman ja Rauhala.

Äänestettäessä määräaikaisten akj-virkojen panemisesta julkisesti haettavaksi sekä koko paketin viemistä jo tässä vaiheessa valtuuston päätettäväksi näiden ehdotusten puolesta äänestivät Nygård-Fagerudd, Laaksoharju, Katajamäki, Siltanen, Vehkaoja ja Moisio.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #371 on: 15. 09. 2008 22:10 »
Kiitos tiedoista. Marjatta.

Nyt saadaan ainakin säpinää seuraavaan valtuuston kokoukseen. Ennustan, että nyt kh:ssa niukasti hävinnyt osapuoli voittaa valtuustossa selvin numeroin.

lanttu

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #372 on: 16. 09. 2008 19:07 »
Koska Osala on tuollainen "tonkija", niin eiköhän tästä suoraan äänestetä Osala pormestariksi, tällätavoin kaikki Vaasan ongelmat håipyisivät. tai oikeastaan RKP jäisi, sehän on ja pysyy Vaasan kartassa vaikka suomenruotsalaiset katoaisivat! Ja jos blokien perusteella valittaisiin "viisaita", niin ei tuo kirjoittelu osoita, että hän (Osala) hallitsisi kaiken. Onhan meillä Lämminmåkikin kaikkien alojen asiantuntija! Huråå!

tästä mielipiteestä minus nykyiselle 21 solmulle .

21 solmua on olut mukana politiikassa, mutta ei jostain syystä enään. syyt luopumiseen ?

täällä oli aikaisemmin toinen 21 solmua, joka hävis miinustilin täyttyessä?

21solmua

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #373 on: 16. 09. 2008 19:07 »
Lantulle tiedoksi, että sama 21 solmua on edelleen sama solmujen ratkoja, eikä aio luovuttaa jonkun Lantun miinuksista. Politiikkaa kannattaa seurata, vaikka ei osallistuisikaan. Siihenhän kansalaisilla on oikeus ja jopa velvollisuus. Totuushan ei pala tulessa. Tältä se vaan on näyttänyt, kun sitä etäältä seuraa. Kun menee lähemmäksi, niin enemmän kauhistuttaa...

belurisk

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #374 on: 16. 09. 2008 19:07 »
Mitenkähän monta hakemusta veikattaisiin tälläkin foorumilla saapuvan kaksikielisen Vaasan apul.kaup.johtajan pesteihin kahdeksi vuodeksi?
Taustalla vaikuttaa edelleen voimakkaasti poliittinen sopivuus virkaan sekä lisäksi koulutukselliset pätevyysvaatimukset ovat määrittämättä.
Kj Lumiokaan ei olisi tullut valituksi ilman kok:n avittamista.
On tämäkin prosessi taas melkoinen näytelmä.  Erikoista menoa sanoisin!
Nykyisten ko. viranhaltijoiden lisäksi hakijoita taitaisi tulla niukasti.  Ei edes Martonenkaan välttämättä hae.

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #375 on: 16. 09. 2008 21:09 »
Täällä on keskusteltu kaupunginjohtaja/pormestari mallista. Minä käännän nyt asian
toisinpäin. Mitä eroa on käytännössä kyseisillä herroilla?

Kaupunginjohtajalta vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto ja hyvä kielitaito, sekä muu pätevyys.

Entä pormestarilla? Mitä työtä hän tekee? Mitkä vaatimukset pitää olla? Vain poliittinen mediittikö?

Asia pitää määritellä, mitä vaaditaan pormestarilta? Voiko kansakoulunkäynyt ja rokotettu Taavi Tavallinen hakea pormestariksi?

Käykö perusteeksi, että on viimeisiissä vaaleissa  on ollut puolueen ääniharava?

Hyvät keskustelijat,  me tiedämme pätevyysvaatimukset kaupunginjohtajalta ja että lisäksi on oikean puolueen jäsenkirja. Entä pormestarin, minkä puolueen mies tahi nainen pitää olla?

Pentti Suksi

AD

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #376 on: 16. 09. 2008 21:09 »
Täällä on keskusteltu kaupunginjohtaja/pormestari mallista. Minä käännän nyt asian
toisinpäin. Mitä eroa on käytännössä kyseisillä herroilla?

Kaupunginjohtajalta vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto ja hyvä kielitaito, sekä muu pätevyys.

Entä pormestarilla? Mitä työtä hän tekee? Mitkä vaatimukset pitää olla? Vain poliittinen mediittikö?

Asia pitää määritellä, mitä vaaditaan pormestarilta? Voiko kansakoulunkäynyt ja rokotettu Taavi Tavallinen hakea pormestariksi?

Käykö perusteeksi, että on viimeisiissä vaaleissa  on ollut puolueen ääniharava?

Hyvät keskustelijat,  me tiedämme pätevyysvaatimukset kaupunginjohtajalta ja että lisäksi on oikean puolueen jäsenkirja. Entä pormestarin, minkä puolueen mies tahi nainen pitää olla?

Pentti Suksi
Ihan samoin periaattein nähdäkseni kuin kuin kirjoituksessasi suoraa toimintaa,,,,

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #377 on: 16. 09. 2008 21:09 »
Kuulehan Tapio!  Minulla ei ole milliäkään tarvetta valtapeliin, sillä siitä olen saanut aivan tarpeekseni.
Yksinkertaisesti tekninentoimi, kaupunginsuunnittelu, Rakennusvalvonta ja ympäristökeskus ovat toiminnaltaan ja tavoitteilteitaan Vaasan Kaupungin kehityksen avaimet. Näiden toimintojen yhteistoiminta avaa Vaasan kehityksen portit. Olen sen verran sisältä ja ulkoa nähnyt näiden alueittein valtapelin tuhoisat seuraamukset Vaasan kehitykselle.

Minusta toiminnanohjaus pitää saada kuntoon ja pikaisesti.

Mutta , minä kysynkin?  Mitä ovat sinun intressit näissä "valtapelin" tavoitteissa?  Minä en tarvitse toimeksi antoja Vaasan kaupungilta.
« Last Edit: 16. 09. 2008 21:09 by Heikki Lamminmäki »

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #378 on: 16. 09. 2008 21:09 »
AD:llä näyttää olevan kovasti tarve nokkia Pro Vaasan edustajien toimintoja. Kehoitankin sinua tulemaan esiin "torpedopellinalta". äläkä museoidu!

AD

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #379 on: 16. 09. 2008 21:09 »
AD:llä näyttää olevan kovasti tarve nokkia Pro Vaasan edustajien toimintoja. Kehoitankin sinua tulemaan esiin "torpedopellinalta". äläkä museoidu!
Kun olen pelkkä äänestäjä näen oikeudekseni nokitella, ne jotka ovat taasen vääntämässä itseään valtuustoon ovat käsittääkseni niitä ns. altavastaajia

belurisk

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #380 on: 16. 09. 2008 21:09 »
Täällä on keskusteltu kaupunginjohtaja/pormestari mallista.
Kaupunginjohtajalta vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto ja hyvä kielitaito, sekä muu pätevyys.

Entä pormestarilla? Mitä työtä hän tekee? Mitkä vaatimukset pitää olla? Vain poliittinen mediittikö?

Hyvät keskustelijat,  me tiedämme pätevyysvaatimukset kaupunginjohtajalta ja että lisäksi on oikean puolueen jäsenkirja. Entä pormestarin, minkä puolueen mies tahi nainen pitää olla?

Pentti Suksi

Esimerkiksi Kuntaliiton edustajat kirjoituksissaan ja julkaisuissaan ovat hyvinkin varovaisia kannanotoissaan - kun ei Suomessa kokemuksia juurikaan ole.
Pormestari-mallin mahdollinen toteutuminen Vaasassa on vuosien päässä. Kun täällä ei saada sovittua uudesta johtamismallista ja akj:sta.
Kuntien tai kaupunkien ylimmän johdon puoluesidonnaisuus on haitta.  Sehän nyt tulisi ymmärtää.  Sen asian varmaankin käsittää tavallinen kuntalainen - kuten jopa minä itse.
Päteviä ja osaavia ammatti- ja asiajohtajia ei hyväksytä tai esitetä, jos puoluetausta ei ole sopiva.  Haaskausta!

PS. sivuilta www.kuntaliitto.fi tai www.kunnat.net
löytyy aineistoa.  Mm. pormestariaiheesta, kuntaliitoksista ja oppaasta uusille kunnanvaltuutetuille tai luottamushenkilöille (ilmainen).

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #381 on: 16. 09. 2008 23:11 »
Mitenkähän monta hakemusta veikattaisiin tälläkin foorumilla saapuvan kaksikielisen Vaasan apul.kaup.johtajan pesteihin kahdeksi vuodeksi?
Taustalla vaikuttaa edelleen voimakkaasti poliittinen sopivuus virkaan sekä lisäksi koulutukselliset pätevyysvaatimukset ovat määrittämättä.
Kj Lumiokaan ei olisi tullut valituksi ilman kok:n avittamista.
On tämäkin prosessi taas melkoinen näytelmä.  Erikoista menoa sanoisin!
Nykyisten ko. viranhaltijoiden lisäksi hakijoita taitaisi tulla niukasti.  Ei edes Martonenkaan välttämättä hae.

Aikamoinen ongelma tästä tulee. Nykyisen rumban jälkeen on mahdollista, että kumpikaan apulaiskaupunginjohtajan virkaa hoitavista ei enää ole käytettävissä.

Kuinka päteviä (kaksikielisiä ja poliittisesti "sopivia") hakijoita saadaan kahden vuoden pestiin? Kunnallisektorilla  on ennestäänkin suuria vaikeuksia saada päteviä johtajia/erikoisosaajia. Kahdesta vuodesta toinen menee helposti opetteluun ja toinen seuraavan työpaikan etsimiseen.

Emm todella olisi kaivannet tällaista ongelmaan kun kuntarakenneasia on huonossa jamassa. Seuraavalle valtuustolle jää ikävä pyykkiä.

Offline Tapio Osala

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 3634
    • View Profile
    • http://TapioOsala.com
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #382 on: 16. 09. 2008 23:11 »
Kuulehan Tapio!  Minulla ei ole milliäkään tarvetta valtapeliin, sillä siitä olen saanut aivan tarpeekseni.
Yksinkertaisesti tekninentoimi, kaupunginsuunnittelu, Rakennusvalvonta ja ympäristökeskus ovat toiminnaltaan ja tavoitteilteitaan Vaasan Kaupungin kehityksen avaimet. Näiden toimintojen yhteistoiminta avaa Vaasan kehityksen portit. Olen sen verran sisältä ja ulkoa nähnyt näiden alueittein valtapelin tuhoisat seuraamukset Vaasan kehitykselle.

Minusta toiminnanohjaus pitää saada kuntoon ja pikaisesti.

Mutta , minä kysynkin?  Mitä ovat sinun intressit näissä "valtapelin" tavoitteissa?  Minä en tarvitse toimeksi antoja Vaasan kaupungilta.

En minäkään mitään toimeksiantoja kaipaa ja olen tavoitteista aivan samaa mieltä kanssasi.

Quote
Yksinkertaisesti tekninentoimi, kaupunginsuunnittelu, Rakennusvalvonta ja ympäristökeskus
Nämä kaikki kuuluvat teknisen apulaiskaupunginjohtajan alaisuuteen. Siis mikä on ongelma?


Kyllä toteutus, kuten numikoiden leikkuu, katujen auraus,  metsänhoito kuuluisivat ihan eri organisaatioon ja elimen alaisuuteen kuin yleiskaavoitus ja kuntasuunnittelu. Kaikissa vähänkin isommissa organisaatioissa on suunnittelu ja toteutus eri osastoilla. Silti on toki toimintoja (kuten esim. maanhankinta ja liikenteen yleissuunnittelu), jotka kuuluivat suunnitteluorganisaatioon tai aivan sen kylkeen.

Minun nähdäkseni on kyseessä suuri valtapeli, jonka tiimellyksessä samalla jotkut yrittävät saada omia tavoitteitaan läpi.



Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #383 on: 17. 09. 2008 07:07 »
Esitin edellä kysymyksiä jotka esitin vakavasti, vaan vastauksia ei ole näkynyt pormestarimallista.
Ensin pitää määritellä mikä on pormestari? Odotan vastausta.

Pentti Suksi

Analyyssi

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #384 on: 17. 09. 2008 07:07 »
Kyllä siihen on mielestäni jo täällä vastattu. Mene Pentti viestiketjua tarpeeksi taaksepäin.

Eli julkisella kansanvaalilla suoraan neljäksi vuodeksi kerrallaan valittava pormestari, yms... Tälläistä täällä on esitetty ja tätä vastaan ei ole oikein kukaan ollut. Ehkä kuka vain voi asettua ehdolle.

Todennäköisesti paras valittaisiin tällä (kin) menettelyllä. Ja mikä parasta, pormestarista olisi tällä mallilla, mahdollisuus päästä myös eroon.

Kyllä kansa tietää!!

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #385 on: 17. 09. 2008 07:07 »
Tässä hiukan mikä tai mitä on pormestari.




Pormestarimallilla halutaan vahvistaa kunnan poliittista johtamista
Pormestari ja apulaispormestari
Kuntalakiin on 1.8.2006 voimaantulleella muutoksella otettu pormestaria koskevat säännökset. Pormestari on luottamushenkilö ja hänet valitsee valtuusto.

Pormestari on kunnan hallintoa, talouden hoitoa ja muuta toimintaa johtavana vaihtoehto kunnanjohtajalle. Pormestari toimii myös kunnanhallituksen puheenjohtajana.

Pormestariksi voidaan valita myös sellainen henkilö, joka ei ole valtuutettu tai joka ei ole vaalikelpoinen kunnan luottamustoimiin. Valtuusto voi kuitenkin päättää, että pormestarin ja apulaispormestarin on oltava kyseisen kunnan valtuutettu.

Valtuusto päättää myös pormestarille ja apulaispormestarille maksettavasta palkasta ja korvauksista. Valtuusto voi erottaa pormestarin ja apulaispormestarin kesken toimikauden, jos he eivät nauti valtuuston luottamusta.

Pormestarin toimikausi olisi enintään valtuuston toimikausi. Toimikausi jatkuu kuitenkin siihen saakka, kunnes uusi pormestari on valittu.

Kunnanjohtajan asema pormestarimallissa

Jos kunnanjohtajan virka on täytettynä pormestarin toimikauden alkaessa, valtuuston on päätettävä kunnanjohtajan siirtämisestä hänelle soveltuvaan toiseen virkaan tai työsopimussuhteeseen. Siirretyllä kunnanjohtajalla on oikeus saada uuteen palvelussuhteeseen kuuluvat edut sellaisina, etteivät ne ole epäedullisemmat kuin kunnanjohtajan virkaan kuuluneet edut.

Apulaispormestari

Pormestarin lisäksi kunnassa voi olla apulaispormestareita. Myös apulaispormestarin valitsee valtuusto. Apulaispormestari on luottamushenkilö, jonka toimikausi on sama kuin pormestarin toimikausi.

Apulaispormestarin tehtävät määrätään kunnan johtosäännössä. Lautakunnan puheenjohtajana toimivan apulaispormestarin vaali toimitetaan ennen lautakunnan vaalia.www.kommunerna.net

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #386 on: 17. 09. 2008 08:08 »
Edelleenkään ei riitä vastaukseksi.
Mikä on pormestarin ja kaupunginjohtajan ero? Siis todellisuudessa? Kyllä minä tiedän
että pormesari valitaan joka neljäsvuosi vaaleilla. Siis kaupunginjohtajan virka säilyy edelleen ja sitten pitää olla apulaispormestari ja apulaiskaupunginjohtaja. Tämä on kallis systeemi!
Vaaditaanko pormestarilta tai ehdokkaalta tiettyä hallinnollista ja koulutuksellista pätevyyttä. Onko se nyt poliittinen virkanimi, ei muuta?
Tehtävät pitää määritellä ensin ja sen jälkeen virka avoimeksi?

Pentti Suksi

Offline Marko Heinonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 755
  • Gender: Male
  • Marko Heinonen
    • View Profile
    • Email
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #387 on: 17. 09. 2008 08:08 »
Edelleenkään ei riitä vastaukseksi.
Mikä on pormestarin ja kaupunginjohtajan ero? Siis todellisuudessa? Kyllä minä tiedän
että pormesari valitaan joka neljäsvuosi vaaleilla. Siis kaupunginjohtajan virka säilyy edelleen ja sitten pitää olla apulaispormestari ja apulaiskaupunginjohtaja. Tämä on kallis systeemi!
Vaaditaanko pormestarilta tai ehdokkaalta tiettyä hallinnollista ja koulutuksellista pätevyyttä. Onko se nyt poliittinen virkanimi, ei muuta?
Tehtävät pitää määritellä ensin ja sen jälkeen virka avoimeksi?

Pentti Suksi

Rauhoitu, hyvä mies. Tässä kaydään vain vapaamuotoista keskustelua aiheesta. Tämä foorumi ei päätä mistään, ei kelpoisuusvaatimuksista, ei mahdollisesta valitsemistavasta, ei valittavasta mallista (montako pormestaria yms.). Ilmassa vain paljon ideoita aiheesta+mielipiteitä. Kyllä nuo määritelmätkin varmaan tehdään virallisestikkin (jossain muualla, ei täällä) kunhan asia etenee.
MARKO HEINONEN
kaupunginvaltuutettu (kok)
-Vaasa-
"kova kokoomuslainen, jonka sisällä asuu pieni vihreä perussuomalainen demari"

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #388 on: 17. 09. 2008 09:09 »
Jos keskustellaan, niin pitää tietää mistä kerskustellaan. Vaalitapa on selvä, mutta pitää määritellä ensimmäiseksi, mitä pormestarilla tarkoitetaan?m Miettiä sitä, mikä hallintokaava pitää olla. On vaikeaa keskustella aiheesta, josta ei ole mitään tietoa mitä viralla tarkoitetaan. Äänestäminen on aivan  pienimpiä kysymyksiä.

Markulle huomautan, että olen tosi rauhallinen.

Pentti Suksi

Analyyssi

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #389 on: 17. 09. 2008 10:10 »
Pentti,

Eikö tuo liene selvää. Pormestari hoitaa kaupunginjohtajan tehtäviä, niinku toimitusjohtajan ominaisuudessa. Tarvitsetko todellakin tarkemman selvityksen??

Tärkeintä asiassa lienee se, että virka ei enää olisi elinikäinen, kansa valitsisi pormestarin ja tarvittaessa kansa hänet myös erottaisi. (Jättämättä seuraavalla kerralla valitsematta.) Tällöin pormestarin olisi eittämättä seurattava äänestäjiensä tahtoa.

Nythän järjestelmää kuljettaa puolueet ja työt ja teot jäävät tekemättä. Tästä pitää päästä eroon ja alkaa töihin. Ongelmat ovat aivan maalaisjärjellä ratkaistavissa.

Virkaan ei tarvita ydinfyysikkoa. Virkaan tarvitaan looginen, ryhdikäs ja ahkera henkilö.

Marjatta, ole kuulolla. Vastaan tänään siihen vanhaan aiheeseemme. (Olen ollut työn orjana parisen viikkoa.) Ammun sitten edelleen nimimerkin takaa. Ja minulla on muuten siihen täysi oikeus. Sillä en ole julkinen henkilö, minulla ei ole kytköksiä, enkä ole mukana politiikassa. Joten keskustellaan vain politiikasta ja valitettavasti myös Sinun tekemisistäsi. Toivotan onnea. Sitä tulet tarvitsemaan.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #390 on: 17. 09. 2008 10:10 »
Hiukan lisävalaistusta pormestari asiaan


Suomalaiseen kunnallishallinnossa on perinteisesti korostettu ammatillista johtamista. Kunnanjohtajan lakisääteinen asema on kansainvälisesti tarkastellen poikkeuksellisen vahva. Kunnanjohtaja ei ole ollut pelkästään ammatillinen johtaja, vaan hänellä on ollut luottamushenkilöjohdon rinnalla merkittävä rooli poliittisessa johtamisessa.

Kunnanjohtajan asemaa on kuitenkin viime vuosikymmeninä heikennetty. Vuoden 1976 kunnallislaissa häneltä poistettiin itseoikeutettu kunnanhallituksen jäsenyys. Vuonna 1993 mahdollistettiin määräaikaisen kunnanjohtajan valinta sekä kunnanjohtajan erottaminen epäluottamuksen perusteella. Näistä muutoksista johtuen kunnanjohtajan itseoikeutettu asema on horjunut, mutta toisaalta poliittinen johto ei ole monissakaan kunnissa täyttänyt näin syntynyttä tilaa.

Kunnallishallinnossa on vireillä monia muutoksia, jotka vaativat vahvaa johtajuutta. Kunnat toimivat entistä enemmän alueellisissa ja seudullisissa verkostoissa, joissa edellytetään johtajaa, joka kykenee esittämään kunnan kannan yksiselitteisesti ja viemään näkemyksensä läpi omassa organisaatiossaan. Kuntien taloudellisten mahdollisuuksien niukkeneminen ja vaikeus turvata jopa välttämättömät peruspalvelut edellyttävät selkeämpää, kasvotettua vastuuta kuntalaisiin päin. Vahvempaa johtajuutta odotetaan myös sen vuoksi, että perinteinen kunnallispoliittinen konsensus on katoamassa; tarvitaan kokoavaa hahmoa, joka antaa kunnan toiminnalle suunnan ja määrittelee kunnan strategiat.

Kansainväliset mallit ovat myös vaikuttamassa siihen, että pormestarimalli on noussut suomalaiseen keskusteluun. Lakisääteisesti vahvan aseman omaava ammattijohtaja on Euroopassa poikkeuksellinen. Tavallisempaa on, että kuntaa johtaa joko suorilla vaaleilla valittu tai valtuuston valitsema poliittinen johtaja, joka vastaa myös kunnan hallinnollisesta ja toiminnallisesta johtamisesta.

Kun joka tapauksessa on selvää, että kunnan johtaminen vaatii uudelleenarviointia, on usein helpompaa keskustella selkeästä uudesta mallista kuin yrittää rakentaa uudenlaista järjestelmää vanhan pohjalle.

2. Pormestarimalli: perusulottuvuudet

Pormestari-keskustelussa on esitetty voimakkaita mielipiteitä yhden tai toisen mallin puolesta. Käytännönläheisempää on lähteä siitä, että kunnan johtamisessa voidaan korostaa monenlaisia tekijöitä. Ei ole olemassa myöskään yhtä oikeaa pormestarimallia, vaan mallin valinta riippuu siitä, mitä kunnan johtamisen näkökulmia halutaan painottaa.

Pormestari voi ensinnäkin olla joko suoralla vaalilla valittu tai valtuuston valitsema. Valtuuston valitsee pormestarin, jos ei haluta horjuttaa valtuuston asemaa kunnan ylimpänä päättävänä toimielimenä. Kuntalaisten suoraan valitsemalla pormestarilla on oltava riittävän vahvat toimivaltuudet, jotta suora vaali ylipäätänsä olisi perusteltavissa. Tällainen pormestari ei voi olla myöskään valtuuston erotettavissa. Näin hänelle muodostuu vahva valtuustosta riippumaton asema. Omalla toimialallaan hän on valtuuston kanssa rinnakkainen kunnallisen vallan käyttäjä. Valtuuston valitseman pormestarin asema sen sijaan voidaan järjestää siten, että hän on valtuuston erotettavissa. Jos hän on valtuuston puheenjohtaja, hän voi kuitenkin merkittävästi ohjata valtuuston toimintaa ja vaikuttaa sen kannanottoihin.

Pormestari voidaan valita joko valtuutettujen keskuudesta tai pormestariksi voidaan valita kuka tahansa kelpoisuusehdot täyttävä henkilö. Edellisessä tapauksessa korostetaan primus inter pares -ajattelua: valtuutettu on kunnan luottamushenkilö, kuntalaisten keskuudesta joko kuntalaisten suoraan tai valtuuston valitsema. Jälkimmäisessä tapauksessa taas korostetaan pormestarin ammattijohtajaominaisuuksia: hän on pormestarin tehtävää hakenut kunnanjohtajan tapainen ammattijohtaja, jolla on lisäksi selkeä poliittisen johtajan rooli.

Vastaavia ulottuvuuksia korostetaan myös sillä, että pormestari voi olla oikeudelliselta asemaltaan joko luottamushenkilö tai viranhaltija.

Lähtökohtana pormestarimallissa on, että poliittinen ja ammatillinen johto on melko pitkälle yhdistetty. Pormestari voi olla joko valtuuston tai hallituksen tai molempien puheenjohtaja. Jos hän on valtuuston puheenjohtaja, luonnollista olisi, että asioiden valmistelu on myös enemmän valtuustokeskeistä kuin nykyisessä suomalaisessa kunnallishallinnossa. Suomalaisen kunnanhallituksen vahva asema on tähän malliin vaikeasti sovitettavissa. Luonnollisempi valmistelukoneistomalli on ns. valiokuntamalli. Kun pormestari olisi myös hallinnon johtaja, hänelle kuuluisi ainakin keskeiset kunnanjohtajan tehtävistä. Näin ollen kunnan ylin varsinainen virkamies ei voisi olla kunnanjohtaja, vaan hänelle sopivampi nimike olisi kansliapäällikkö.

Painotettaessa pormestarin riippuvuutta valtuustosta, luonnollinen toimikausi olisi valtuuston toimikausi. Usein miten sitä pidetään kuitenkin liian lyhyenä toimikautena - luonnollisempaa olisi, että pormestari valittaisiin 6 - 8 vuoden toimikaudeksi.

3. Pormestarimallit

Käytännössä pormestarista keskusteltaessa otetaan lähtökohdaksi erityyppisiä, usein muissa maissa käytössä olevia malleja. Seuraavassa näitä malleja tarkastellaan siten, että edetään lähimpänä Suomen nykyjärjestelmää olevasta mallista kohti suurempia muutoksia vaativia malleja.

Valtuuston valitsema puheenjohtaja

Ruotsissa käytössä oleva kunnallisneuvosmalli on suhteellisen lähellä suomalaista mallia. Ruotsin kunnallislainsäädäntö eroaa Suomen lainsäädännöstä vain siinä, että kunnanjohtajalla ei ole vahvaa lakisääteistä asemaa. Näin ollen luottamushenkilöjohdolle voidaan lain estämättä kunnan omin päätöksin antaa vanhempi asema kuin Suomessa. Kunnan omilla päätöksillä Ruotsissa onkin perustettu päätoimisia luottamushenkilötehtäviä. Tällainen luottamushenkilö toimii tavallisesti joko kunnanhallituksen tai kunnanhallituksen ja eräiden lautakuntien puheenjohtajana, joskus myös valtuuston puheenjohtajana. Tämän lisäksi kunnassa saattaa olla kunnanjohtajan nimikkeellä oleva johtava viranhaltija, jonka asema ei ole kuitenkaan yhtä merkittävä kuin Suomessa. Hänen tittelinsä saattaa myös olla kansliapäällikkö.

Valtuuston valitsema puheenjohtaja-kunnanjohtaja

Kansanedustaja Urpilaisen eduskunta-aloitteessa on esitettiin malli, jonka mukaan valtuusto valitsisi valtuuston toimikaudeksi pormestarin, joka toimisi hallituksen puheenjohtajana ja kunnanjohtajana. Johtosäännössä voitaisiin lisäksi määrätä, että hän toimisi myös valtuuston puheenjohtajana. Tällaisessa kunnassa ei olisi kunnanjohtajaa. Malli korostaa valtuuston asemaa. Pormestari on profiloitunut selkeästi luottamushenkilöksi, joka toimii valtuuston alaisuudessa.

Kuntalaki mahdollistaa mallin, jonka mukaan valtuuston toimikaudeksi valittu kunnanjohtaja voi toimia myös hallituksen puheenjohtajana ja kunnanjohtajana. Tämä malli on melko lähellä ennen vuoden 1976 kunnallislakia voimassa ollutta mallia. Erona on kuitenkin, että kunnanjohtaja olisi valittu määräajaksi eikä toistaiseksi.

Kauko Heurun esittämässä pormestarimallissa pormestari valittaisiin 6 - 8 vuoden määräajaksi ja hän toimisi sekä hallituksen puheenjohtajana että kunnanjohtajana. Heurun ensisijaisena tarkoituksena on, että valmisteluvalta olisi poliittisesti vastuunalaisella henkilöllä eikä virkamiehellä, kuten Suomen nykyisessä järjestelmässä. Tämä on hänen mukaansa perusteltavissa sillä, että valmisteluvaiheessa ratkotaan myöskin merkittäviä tarkoituksenmukaisuuskysymyksiä eikä pelkästään laillisuuskysymyksiä.

Pormestarin suora vaali

Aimo Ryynäsen mallissa pormestari toimisi eräällä lailla valtuuston vastapainona. Hän olisi kansalaisten suoraan valitsema, hänellä olisi oma toimivaltansa, hän vastaisi valmistelusta ym. muista asioista.

4. Pormestarimallin edut ja haitat

Pormestarimallin etuina mainitaan usein ensinnäkin se, että järjestelmä on kansainvälisesti ymmärrettävämpi. Suomalainen ammattijohtajuuteen perustuva malli on Euroopassa poikkeuksellinen. Näin ollen esimerkiksi Euroopan neuvostossa ja Euroopan unionin toimielimissä toimivilta paikallishallinnon edustajilta edellytetään, että he ovat saaneet legitimaation kansalaisilta joko suorissa vaaleissa tai ovat suoraan vastuussa kansalaisten valitsemalle toimielimelle. Vaikka suomalainen kunnanjohtajajärjestelmä täyttääkin lievällä tulkinnalla nämä vaatimukset, paikallishallinnon edustajat ovat Eurooppatasolla useimmiten poliitikkoja.

Pormestarijärjestelmää puolletaan myös sillä, että nykyisessä järjestelmässä kunnanjohtaja joutuu ottamaan poliittisen johtajan roolin ilman, että hänellä on siihen kansalaisilta saatua valtuutusta - virkamies joutuu toimimaan osittain poliitikkona. Varsinainen poliittinen vastuu saattaa jäädä hämäräksi, koska käytännössä politiikkaa johtava kunnanhallitus tekee päätökset kollegiaalisesti siten, että jäsenet helposti vetäytyvät toistensa selän taakse eikä todellista vastuunkantajaa löydy. Pormestari joutuu selkeästi kantamaan vastuun omista päätöksistään ja omasta valmistelustaan.

Poliittisen moraalin kannalta on myös kyseenalaista, että luottamushenkilöiden ja viranhaltijoiden roolit menevät sekaisin. Suomessa virkamieskulttuurissa hyväksytään kenties pidemmälle kuin muualla poliittinen sitoutuneisuus.

Pormestarijärjestelmän kannattajat olettavat myös, että kiinnostus kunnallispolitiikkaan kasvaa, kun kuntalaiset tietävät, että ovat valitsemassa henkilöä, jolla on todellinen vastuu päätöksistä. Tällä tavoin oletetaan myös alenevien äänestysprosenttien alkavan jälkeen kohota.

Kun asioiden valmistelusta vastaa ja valmistelua johtaa selkeästi poliittisessa roolissa oleva henkilö, valmistelussa esiin tulevat poliittiset tarkoituksenmukaisuuskysymykset voidaan ratkaista myös selkeämmin poliittisin perustein verhoamatta niitä näennäisesti puolueettomiin asiantuntijaperusteluihin.

Pormestarimallin haitoiksi arvellaan muun muassa sitä, että johtamisen ammattimaisuus katoaa: parhaat ammattijohtajat eivät välttämättä ole kiinnostuneita pormestarin tehtävistä. Vie oman aikansa ennen kuin saatavilla on ammattimaisia pormestareita, jotka ovat valmiita asettumaan ehdokkaaksi pormestarin vaalissa muuallakin kuin omassa kunnassaan.

Myös sitä pelätään, että pormestari on aiempaa riippuvampi valtuustosta eikä kykene tekemään epämiellyttäviä päätöksiä. Hallinnon riippuvuus poliittista kampanjaa käyvästä pormestarista lisää johtamisen lyhytjänteisyyttä.

Suomalaiselle kunnallishallinnolle on ominaista konsensus -ajattelu. Esimerkiksi kunnanhallitus on käytännössä kaikkien puolueiden hallitus, koska se valitaan suhteellisilla vaaleilla. Pormestarijärjestelmä saattaa olla omiaan polarisoimaan järjestelmää: pormestari nauttii enemmistön tukea ja toteuttaa enemmistön politiikkaa, vähemmistö jää oppositioon.

Erityisesti siinä tapauksessa, että pormestari valitaan suorassa vaalissa, epäillään valtuuston aseman kunnan ylimpänä päättävänä elimenä menettävän merkitystään. Esimerkiksi Saksassa on pyritty rakentamaan esteitä sille, että pormestarin valta ei kasvaisi liian suureksi, mutta kokemukset osoittavat, että valta helposti keskittyy pormestarin ympärille.

5. Johtopäätöksiä

Suomalaisessa keskustelussa pormestarijärjestelmää tarkastellaan usein ikään kuin erillisenä palasena, erossa kunnan muusta johtamisjärjestelmästä.

On kuitenkin selvää, että pormestarimallin omaksuminen edellyttää muutoksia usein myös muiden toimielinten rooliin. Kunnan johtamisjärjestelmää tulisikin tarkastella kokonaisuutena.

Ensinnäkin on määriteltävä, mikä on valtuuston rooli kunnan ylimpänä päättävänä elimenä. Halutaanko sitä heikentää sillä tavoin, että pormestari käytännössä nykyistä valmistelukoneistoa voimakkaammin määrittelee valtuuston päätösten sisältöä.

Mikä on kunnanhallituksen asema? Halutaanko, että kunnanhallituksen sijaan meillä on selkeästi kasvotettu yhden henkilön johtama valmistelukoneisto? Jos pormestari toimii valtuuston puheenjohtajana ja on vastuussa myös asioiden valmistelusta, kunnanhallituksen rooli ei voi säilyä entisellään. Ylipäätään suorilla vaaleilla valitun pormestarin johtama kunnanhallitus olisi hyvin erilainen asemaltaan ja toimintatavoiltaan kuin nykyinen kunnanhallitus. Se olisi pormestarinapuna toteuttamassa hänelle kuuluvaa toimeenpanovaltaa.

Mikä on virkamiesjohdon asema pormestarin johtamassa kunnassa? Onko pormestarimalli sinänsä riittävä kansalaisten aktivoimiseksi, vai tarvitaanko myös muita toimenpiteitä?

http://www.kunnat.net

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #391 on: 17. 09. 2008 22:10 »
Hyvä vastaus, mutta herättää edelleen kysymyksiä. Ensinnäkään kaupunginjohtajan virka ei ole määräaikainen ja elinikäinen, vaan hänet on valittu eläkeikään saakka. Jos nyt kaupunginjohtaja erotetaan tehtävistä, niin mitä tapahtuu? Luopuuko Lumio noin vain tehtävistä. Jos on laiton irtisanominen niin tulee varmasti kallis juttu. Ja onko siellä kultainen kädenpuristus kuten Jyväskylässä.
Eli meillä tulee olemaan kaupunginjohtaja ja pormestari ja apulaispormestari. Mitä oikeastaan on tapahtunut? Jos pormestari valitaan niin tulee poliittinen ammattitaidoton pormestari. Saattaa olla ansiokaskin johtaja.
Nyt jos valtuusto valitsee, niin sehän on monen lehmäkaupan tulos. Kaupunginjohtaja Lumio ja pormestari Lumio. Mitä siinä tapahtui?

Minä itse kyllä kannatan pormestari mallia, jos se määritellään, mikä se pormestari on?
Eihän tuleva pormestari ole ensimmäinen pormestari Vaasassa, niitä on ollut jo pitkä liuta aikasemmin.
Mutta jos se on vain Lumion tittelinvaihto niin eipä kiinnosta.

Itse lähden siitä, että hallintoa pitää uudistaa. Kannatan yhdenkaupuginjohtajan mallia olkoon hänen tittelinsä mikä tahansa.
Nyt jo uhataan neljän johtajan mallia. Mitä se uudistaa? Ei mitään.

Esitän nyt yksinkertaistettuja kysymyksiä ja siihen käytännön vastauksia.

Pentti Suksi

Analyyssi

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #392 on: 18. 09. 2008 14:02 »
Quote from: Marjatta Vehkaoja

Hei. Vähään aikaan en ole piipahtanut palstalla, mutta olettehan mielenkiintoiseen suuntaan saaneet keskustelun. Minulla on aina varaa yrittää tarkentaa aiempaa sanomaani. Etenkin Analyyssin tekstit saivat minut reagoimaan. Yritän kajota asiaan mahdollisimman yleisellä tasolla, koska aihe on tärkeä.


Luuletko meidän uskovan Sinun piipahtavan täällä vain silloin tällöin... Sinulla kun on jopa useita nimimerkkejä. Olen huomaavinani Sinussa jonkinlaista ylimielisyyttä, joten pyydän nyt pitäytymään viimeistä pilkkua myöten asiassa.

Tottakai tekstini saivat sinut reakoimaan, sehän kohdistui nimeltä, suoraan sinuun. Sinuna kyllä nostaisin nyt kädet kohti taivasta, sillä tämän keskustelun tulet häviämään aivan sata nolla. Älä siis aliarvioi minua. Olen tutustunut tarkasti aiheeseen. Kuinka pitkälle uskallat keskustelua viedä? Sillä osaan myös lukea rivien välistä.

Tarkennusta et tässä uudessa kirjoituksessa pystynyt esittämään. (Ainakaan parempaan suuntaan.) Nyt vain kantasi alkaa aukeamaan jokaiselle ja näytät selvästi olevan laittomien päätöksien puolustaja. Tämä on Marjatta, aivan käsittämätöntä!!

Quote from: Marjatta Vehkaoja

Meillä ihmisillä on erilaisia rooleja; kukaan tuskin käy elämäänsä läpi vain yhdessä roolissa. Käytin aiemman puheenvuoroni nimenomaan luottamushenkilön roolissa. Sen verran on kokemusta, että tohdin sanoa jotakin myös tyylilajista, jolla luottamustehtäviä kannattaa hoitaa, että saisi pitkässä juoksussa mahdollisimman paljon aikaan. Ihmisten välisessä kanssakäymisessä - myös luottamushenkilöiden kesken - ei voi luottaa menestyvänsä jos muut kokevat tulleensa varpaille tallatuksi. Tämä pätee silloin kun oma ryhmä ei ole yksin määräävässä asemassa vaan joutuu tekemään muiden kanssa yhteistyötä saadakseen mieleisiään päätöksiä aikaan.


Hyväksyn tämän (eri roolit) toimintatavan, kun kyse on mökkinaapureistasi ja Sinun henkilökohtaisista asioistasi. Mutta toimiessasi luottamushenkilönä, tätä en voi hyväksyä.

Te poliitikot olette tottuneet ottamaan itsellenne oikeuksia, joita teillä ei ole.

Tämä tälläinen roolitus on yleisestikin pahasta. Nyt kun sinä kätevästi kääntelet takkiasi, jotta sosiaalinen verkostosi säilyy ja aina on joku suunta, josta voi apua pyytää (ja lehmänkauppoja tehdä.) Pyllistää kun sinä et siis näköjään aio mihinkään suuntaan.

Tämä on tottakai Sinulle itsellesi hyväksi, mutta ajattelevatko äänestäjäsi samoin?

Kysyin aikaisemmin mitkä ovat arvosi? Tässä näitä arvojasi nyt sitten selittelet.

Olihan sinulle niin tuhottoman tärkeää saada demareille oma apulaiskaupunginjohtaja noin puoleksi vuodeksi!! Puoleksi vuodeksi, herttileijaa!! Luulisi elämässä ja politiikassa olevan tärkeimpiä asioita, jonka puolesta kannattaa ääntä niin korottaa kuin tuossa asiassa teit. Koko arvovaltasi laitoit likoon!! (Olihan demarien omasta asiasta kysymys.) Mielestäni koomillista ja aivan turhaa reviirin puolustamista.

Kokonaiseen puolivuotiskaupunginjohtajuuteen siis kyllä puutuit, mutta missä olivat nämä ärräpäät, kun esim. RG-Linen asioista keskusteltiin?? Ainiin, sehän olikin se rooli se.

Pormestarimalliin tai yhden kaupunginjohtajamalliin emme siis täällä pääse ikinä.

Quote from: Marjatta Vehkaoja

Edellä kerrottu ei sulje pois sitä, että luottamushenkilö puuttuu mahdollisiin laittomuuksiin niillä keinoin, jotka ovat hänen käytettävissään luottamushenkilönä.


Nyt alkaa Marjatta omakin laivasi upota.

Quote from: Marjatta Vehkaoja

Keinoja on paljon.


Kerro lisää näistä keinoista. Haluan tämän kuulla erittäin tarkasti.

Kerro sitten mitä itse teit? Eli mitä keinoja käytit?

Joillekin se menee läpi, kun jotain selitellään ja ollaan tekevinään. Meille kaikille se ei riitä, vaan tarvitsemme niitä oikeita tekoja, eikä mitään sanan helinää. Rooleja emme tarvitse ollenkaan.

Minulle oli valtava yllätys, että jätit Lumion väkisin esittämät RG-Linen laittomat päätökset kesken. Eli kun et sitten valittanutkaan. Kokeneena poliitikkona tiesit miten asiassa kannattaa olla esillä, päästäkseen kansan suosioon. Sillä iso osa ihmisistä kun ei näe asioiden taakse.

Kahvipöytäkeskusteluissa saatetaan puhua: ”Kyllä se Marjatta oli jämäkkänä tuossa RG-Linen asiassa.” Osa ihmisistä kuitenkin näkee, kuinka se oikeasti meni… Kun M. Vehkaoja oli vain tekevinään, mutta ei sitten tehnytkään yhtään mitään. Minun silmissäni uskottavuutesi meni lopullisesti. (Tätä tietoa haluan nyt tässä jakaa muillekin.)

Kerro siis ystävällisesti lisää näistä keinoista. Kerro mitä keinoja itse käytit??

Tiedätkö, me tiedämme. Sinä et tehnyt mitään. Olit vain tekevinäsi!!

Quote from: Marjatta Vehkaoja

Esimerkki RG-linestä on hyvä eikä se saa unohtua. En ole tätä juttua varten penkonut uudelleen RG-materiaalia, mutta muistelen, että kaikkien vaiheitten jälkeen päätös olisi ollut säännösten mukainen.


Kuinka Marjatta julkeat?!! Mehän jokainen tiedämme, että päätös on nyt lainvoimainen, kun siitä ei valitettu. Törkeää populismia. Moraalin herjausta.

Quote from: Marjatta Vehkaoja

Tämä tulos saavutettiin sitkeän vastarinnan tuloksena. Olkaamme siitä ylpeät.


Mikä tulos?!! Siis mikä tulos? Vai että vielä ylpeä pitäisi olla. Minulla on urheilutausta. Tiedätkö Marjatta, tällaiset tappiot tuntuvat kaikkein ikävimmiltä.

Ei tämä ollut edes mikään tulos. Tai jos oli, niin tämä oli tappio. Ja tämä oli ryöstö!!

Olen hyvä häviäjä, mutta rajansa silläkin on. Tällaiseen (sääntöjen uudelleen kirjoittamiseen kesken pelin) pitää puuttua ja se pitää tehdä vastapuolelle selväksi, että puututaan ja puututaan myös jatkossa. Nythän meillä ei ole Vaasassa mitään uskottavuutta.

Quote from: Marjatta Vehkaoja

Tottakai jäljelle jäi monia moraalisia kysymyksiä, kuten Grönblomin perheen taloudellinen pelastaminen.


Ja nyt se laivasi sitten upposi!!

Nyt päästiin asiaan. Myönnät tässä selkeästi, että tiesit mistä oli loppujen lopuksi kysymys. Sinäkin tiesit, kuinka lujille Rabbe oli tämän laivalinjan johdosta joutunut. Sinäkin siis tiesit, että nyt ei pelasteta laivalinjaa, vaan Grönblomin perhe.

Minäkin arvasin tämän. Minäkin tiesin, että te todellakin tiesitte mitä olitte päättämässä. Tämä vain pidettiin hyvin kulissien takana piilossa. Nyt menit ja kerroit tämän. ”Kuten Grönblomin perheen taloudellinen pelastaminen.” Niinpä niin.

Tämähän alkaa olla laajempikin petos. (Mutta käpälälautaan tästä ei ilmeisesti enää saada ketään.) Tälläistäkö meidän veromarkoilla aivan yleisesti tehdään?!!


Quote from: Marjatta Vehkaoja

Juuri tällä kohtaa on todettava: valtuuston enemmistö halusi näin. Valituksilla ei saa ratkaisua tällaisiin moraalikysymyksiin.


Mitä menitkään myöntämään?!! Myönnät tietäneesi, että Rabbe Grönblomille palautettiin pantit, jotta hän selviäisi… Myönnät että valtuusto tiesi ja valtuusto moraalisesti halusi. Näin siis halusit sinäkin… (Ainiin tästäkö tiesi vain kaupungin hallitus??)

No, kyllä kuule Grömblom olisi selvinnyt ilman panttejakin. Te valtuutetut vain halusitte näin!! Hän olisi selvinnyt, mutta hieman köyhempänä. So what?!!

Minäkin Marjatta tiesin, arvasin kaiken tämän, mutta sitä en pystynyt mitenkään ennen tätä selvittämään. Kiitos tiedoista Marjatta.

Konsultit toimikaa!!

Äänestäjät toimikaa!!

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #393 on: 18. 09. 2008 18:06 »
Anteeksi, ymmärränkö nyt, että kauppaneuvos Rabbe Grönglom nimitettäisiin pormestariksi?  Mielestäni asia meni nyt täysin sivuraiteelle. Ex-vaasalinen antoi hyvin valaisevaa tietoa, mutta edelleen minä esitän , hyvin naivin yksinkertaisia kysymyksiä. En ole saanut niihin vastauksia. Eli peruskysymys on mikä ero on kaupunginjohtaja  Markku Lumiolla ja pormestari Markku Lumiolla? Tehtävät on entiset ja puoluekanta entinen. Tämä on hyvin yksinkertaistettu kysymys, johon pyydän herroja kuin naisia vastaamaan.

Pentti Suksi

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #394 on: 18. 09. 2008 20:08 »
Tänän linkin takana hyvää tietoa Tampereen Pormestarityöstä ja sen vaikutuksista...lue!!


http://www.hannatainio.fi/kynastani/tampereen_toimintamalli/

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #395 on: 18. 09. 2008 20:08 »
Kiitos vastauksesta eli pormestarilla on enemmän valtaa kuin mitä kaupunginjohtajalla.
Maaherra Kangasniemellä oli kunnanjohtajana juuri samat tehtävät. Ei mitään uutta.
Pormestari malliin päästään sen jälkeen kun Lumio lähtee eläkkeelle. Ellei sitten valtuusto perustellusti erota häntä  tehtävästään.

Pentti Suksi

Offline Marjatta Vehkaoja

  • Omalla nimellä
  • Kansalaisaktiivi
  • *
  • Posts: 143
    • View Profile
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #396 on: 18. 09. 2008 20:08 »
Analyyssi on nähnyt paljon vaivaa ruotiakseen minun vanhaa kirjoitustani. On jotenkin masentavaa, että pitää potkia uudelleen jopa nimimerkkiasiasta. Ja vain siksi, ettei usko selitystä tekniikkaongelmista. Tämä syö luottamustani nimimerkkiä kohtaan.

On myös mielenkiintoista havaita, miten vähäiseen arvoon nimimerkki jättää taisteluni RG-line-asiassa sekä sen, että äänestin valtuustossa loppuun saakka järjestelyä vastaan. Ulkopuolisen lienee vaikea kuvitella, miten paljon siviilirohkeutta vaatii toimia painostuksen alla ryhtinsä säilyttäen. Tähän käyttäytymiseen minulla oli hyvät perusteet - jotka nimimerkkikin tunnustaa.

Nimimerkki paitsi pahoittelee, myös tuomitsee ankarasti sen, että kaikista vaasalaisista juuri minä en valittanut valtuuston enemmistön päätöksestä. Minun mielestäni tämä on jo kohtuutonta.

Ei se, että en valittanut tarkoita, että olisin hyväksynyt päätöksen. Pöyristyttävää! Olen ilmaissut kantani aivan varmasti riittävällä tarkkuudella kun päätöstä tehtiin valtuustossa. Olen niellyt tappion.

Käyn tämän laatuisia julkisia "taisteluja" siksi, että saisimme aikaan paremman hallinnon tähän kaupunkiin. Tämänkin Analyyssi siis yrittää kääntää minua vastaan. Ehkä hän toivoo, että uuteen valtuustoon valitaan lisää mykkiä ja alistuvia valtuutettuja.

Mitä tulee apulaiskaupunginjohtaja-kysymykseen, rautalankaa siinäkin pitäisi Analyysille nyt näyttää. Minulle oli päivänselvää, että hommat on hoidettava vuoden 2008 loppuun entisin perustein koska nämä tärkeät virat ovat silloin katkolla. Yhtä selvää minulle on, että vanhoista sopimuksista pitää olla tilaa vapautua 2009 lähtien jos siihen on hyvät perusteet. Niinkuin on.

Lopuksi. On se hyvä, että sen paremmin Analyyssi kuin minäkään emme päätä uuden valtuuston kokoonpanosta, vaan kansa.






Analyyssi

  • Guest
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #397 on: 18. 09. 2008 21:09 »
Marjatta, olet selittänyt ja puolustellut tekemisiäsi. Siksi olet nyt esillä. (Muut eivät ole selitelleet.) Selittele siis lisää. Mutta koita löytää se viisasten kivi. Kevyet ovat evääsi.

"Keinoja on monia," kerroit. Siis mitä ne ovat ja mitä keinoja käytit??

Tiesit päätettäessä, että kyseessä on Grönblomin perheen pelastaminen, ei niinkään RG-Linen pelastaminen. Panttien vapauttaminen oli siis juuri tätä. Rahan ojentamista suoraan Rabbe Grömblomille.

Myönsit tämän, puhutaan tästä.

Vielä kerran, tiesit että raha kanavoituu R. Grönblomin perheelle ja siis lähinnä pantien kautta. Miten suostuit tähän? Siksikö, kun sinulla oli moraalinen velvollisuus pelastaa tämä perheyrittäjä Vaasan kaupungin rahoilla?

Panteilla hän teki itselleen lisää rahaa, myymällä ne eteenpäin. RG-Lineen se raha ei palautunut.


Käsittelit vastausviestiäni #392 aika eri lailla, kuin olin kysynyt. Vastaa väitteisiini.

Vielä kerran rautalangasta. Tiesit mitä olette päättämässä ja minulle oli päivänselvää, että valitat. Kyseessä oli laiton päätös. Et valittanut. Omaksumasi moraalin mukaan, Sinulle oli tärkeää, että pizzakeisari saa panttinsa, jotta hän saa tehtyä niillä itselleen lisää rahaa.

Et valittanut, sillä sosiaalinen verkostosi olisi saanut ison särön. Siitä olisi nähdäksesi ollut Sinulle henkilökohtaista haittaa.


Tottakai suhteet ovat tärkeitä, niistähän saattaa olla Sinullekin henkilökohtaista hyötyä. Eikö niin. Asut talossa keskellä Vaasaa, talossa joka ei koskaan tullut julkiseen myyntiin. Miten löysit sen ja paljonko oli kauppasumma? Kysyn kun en tiedä. Ehkä siinä ei ole mitään hämärää, mutta kysyimpähän nyt tuotakin. On todellinen ihme kun myyjä ei asettanut kyseistä taloa julkiseen myyntiin.

Offline Marko Heinonen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 755
  • Gender: Male
  • Marko Heinonen
    • View Profile
    • Email
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #398 on: 19. 09. 2008 14:02 »
Kiitos vastauksesta eli pormestarilla on enemmän valtaa kuin mitä kaupunginjohtajalla.
Maaherra Kangasniemellä oli kunnanjohtajana juuri samat tehtävät. Ei mitään uutta.
Pormestari malliin päästään sen jälkeen kun Lumio lähtee eläkkeelle. Ellei sitten valtuusto perustellusti erota häntä  tehtävästään.

Pentti Suksi

Perustellusti? Tarkenna!
MARKO HEINONEN
kaupunginvaltuutettu (kok)
-Vaasa-
"kova kokoomuslainen, jonka sisällä asuu pieni vihreä perussuomalainen demari"

Offline Pentti Suksi

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2215
    • View Profile
    • Email
Re: Kaupunginjohtajakysymys
« Reply #399 on: 19. 09. 2008 17:05 »
Virkavirhe tai rikos viranhoidossa ei muuten.  Tai sitten valtuuston enemmistön luottamuksen menetys.