En voi vieläkään ottaa tätä tietulliajatusta todesta, kun ajattelee
a) Vaasan liikennemääriä verrattuna Suomen suurkaupunkeihin, maailman metropoleista puhumattakaan
b) kuinka paljon suomalaista autoilijaa jo nyt verotetaan siihen nähden, kuinka huono tiestö täällä on
c) potentiaalisia tuloja verrattuna tietullijärjestelmän perustamiskuluihin
Mitä jos Mustasaari ja Laihia päättäisivät Vaasan päätöksestä suivaantuneina perustaa omat tietullinsa? Siinä loppuisi vaasalaisten vapaa liikkuminen hyvin äkkiä. Ilmiö laajenisi ja kohta pitäisi olla kojelaudan täydeltä transponderia, vaihtorahaa, lippua ja lappuja jos meinaa täältä vaikka Tampereelle päästä.
Ensinnäkin, maailma on täynnä esimerkkejä siitä, miten hienosti nämä tietullit voivat toimia. Norjassakin on tunnelimaksut ym. tiemaksut, vaikka maassa on huomattavasti vähemmän liikennettä, Suomeen verrattuna.
Vähäinen liikennemäärä ei ole nähdäkseni este katsoa tulevaisuuteen, sillä näitä liikenneongelmia on sitä vaikeampi ratkoa, mitä kauemmin odotetaan.
Vähäinen liikennemäärä tuottaa myös omat ongelmansa, mitä vähemmän autoja, sitä enemmän tämä pieni ryhmä joutuu sijoittamaan tiestöön ja sen kunnossapitoon. Elikkä kallis autoilu Suomessa menee Ojalan laskuopin mukaan. Toista olisi, jos Vaasan läänistä löytyisi 7 miljoonaa autoa.
Tästä verotuksesta sen verran, että olisi myös hyvä esittää kysymys; tuleeko kaikilla olla aina varaa hankkia ja käyttää autoa? Pitääkö jo työttömänkin pystyä pitämään vanha eskortti toiminnassa?
Faktaa on, ettei autoilu ole se paras yhteiskunnan kehittelijä, vaikka siitä onkin paljon hyötyä monessa tilanteessa. Minusta autoilusta pitää maksaa se mitä se maksaa. Auton hankinnan tulisi olla ajankohtainen vain heille, joilla on siihen varaa. Loput voivat käyttää fillaria, tai yleisiä kulkuneuvoja.
Mustasaaret sun muut Laihiat hyötyvät mahdollisista tulleista joka tapauksessa, kun tietulleja väistelevät ihmiset ja yritykset hakeutuvat sinne. Mikä pakko läänillä on pyrkiä tukkimaan kaikki pieneen Vaasaan?
Kaikesta huolimatta, kuten jo aikaisemmin kirjoitin, olen henkilökohtaisesti vastaan tietulleja. Lueskelin hieman Tukholman sellaisista. Koko lysti tuli maksamaan 3,8 miljardia Ruotsin Kruunua ja työllisti 615 henkilöä. Mutta taas toisaalta, liikenne Tukholman keskustassa on vähentynyt n. 20-25 prosenttia ja tästä voidaan tehdä se johtopäätös, että nämä autoilijat, jotka loistavat nyt poissa-olollaan, käyttävät yleisiä kulkuneuvoja, ajavat kaverin kyydissä tai ihan muuten vaan huomasivat, ettei heidän tarvitse välttämättä lähteä autolla keskustaan. Moni tosin kiertää tullit, vaihto-ehtoisia väyliä käyttäen ja tämähän oli myös yksi syy keskustan tulleihin.
Jos autoilijoilta kerran halutaan lisää rahaa ja jos sillä halutaan saavuttaa jotain, kun on kysymys Vaasan keskustan liikenteestä, niin siihen löytyy myös muita, halvempia ratkaisuja. Esim. auton vakuutukset voidaan jakaa vyöhykkeisiin. Mitä syvemmällä Vaasan keskustaa auton omistaja asuu, sitä suurempi lisämaksu vakuutukseen.