Vaasa keskustelualue > Vaasan sosiaalipalvelut

SITRA yksityistää terveydenhuoltoa vauhdilla

<< < (3/7) > >>

Timo Rintamäki:
Keskustelijat harvoin muuttavat kantaansa. Niinpä keskustelijat pyrkivätkin osoittamaan todellisuudessa nähtyä näyttöä argumenttien kyseenalaisuudesta.

Ja mikä on Sitra.

"Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra on julkisoikeudellinen eduskunnan valvoma säätiö, joka on perustettu vuonna 1967 Suomen Pankin yhteyteen Suomen itsenäisyyden 50-vuotisjuhlan kunniaksi. Se siirtyi eduskunnan alaisuuteen vuonna 1991. Sitran yliasiamiehenä toimii Mikko Kosonen ja hallituksen puheenjohtajana valtiosihteeri Raimo Sailas."

Valtiosihteeri Raimo Sailas on sosialidemokraatti ja valtiovarainministeriön korkein virkamies.

Esko Ahon kausi Sitran yliasiamiehenä päättyi vuonna 2008. Siitä lähtien vuoteen 2013 asti Sitran yliasiamiehenä on Mikko Kosonen.

"Sitran yliasiamies Mikko Kosonen toimi aiemmin Nokia Oyj:ssä yrityssuunnittelu- ja tietohallintojohtajana sekä viimeksi johdon neuvonantajana. Häntä pidetään yhtenä Nokian menestystarinan pääsuunnittelijoista."

Sitran yliasiamiehen osaamisen edellytyksistä kerrottakoon, että Sitran toiminta rahoitetaan peruspääoman ja pääomasijoittamisen tuotoilla.

Sitran tehtävä on siis sijoittaa. Sijoittamisen kohde on tietenkin yksityiset tahot koska tällöin täyttyy sijoittamisen tuottotavoitteet. Sitra ei ole tekemässä mitään poikkeuksellista ja erikoista. Sitra vain yksinkertaisesti sijoittaa julkista rahaa tuottavasti yksityisiin yrityksiin. Sitralla on julkisella rahalla hankittua omistusta yksityisissä yrityksissä. Sitralla on joitakin periaatteita sijoittamisessa.

»Rahaston tavoitteena on edistää Suomen vakaata ja tasapainoista kehitystä, talouden määrällistä ja laadullista kasvua sekä kansainvälistä kilpailukykyä ja yhteistyötä toimimalla erityisesti sellaisten hankkeiden toteuttamiseksi, jotka vaikuttavat kansantalouden voimavarojen käyttöä tehostavasti tai tutkimuksen ja koulutuksen tasoa kohottavasti taikka jotka selvittävät tulevaisuuden kehitysvaihtoehtoja.»

Julkisella rahalla toimivan sijoittajan saadakseen yrityksen pitää siis toimia tietyllä tavalla.

Julkisella rahalla toimivan sijoittajan tavoite on sijoituksen kohteena olevan yrityksen menestys ja sijoituksen tuotto, josta seuraa yrityksen menestystä ja sijoituksen tuottoa edistäviä julkisia päätöksiä. Tässä kohtaa voi helposti käydä niin, että julkinen päätöksenteko räätälöidään yhdelle yritykselle, joka taas menee monopolin, kartellin ja korruption puolelle. Jos kunnan kaikki hoitopalvelu yksityistetään yhdelle yritykselle niin ratkaisu ei ole hyvä. Pitää tukea yksilöä, eikä yritystä. Esimerkiksi, että valtio maksaa kelakorvauksen ja kunta maksaa kelakorvauksen omavastuun.

Julkista rahaa ja tukiaisia yrityksiin sijoittavat ja ohjaavat toimijat pitäisi lakkauttaa koska on ongelmallista, että pieni sisäpiiri suuntaa julkista rahoitusta yksittäiselle yritykselle. En suinkaan naureskele. Rahoitus pitää siirtää esimerkiksi palkansaajien veronalennuksiin niin se hyödyttäisi kaikkia yrityksiä paremmin.
 
Tulevaisuuden kehitysvaihtoehtona voisi olla yksilön valinnanvapauden lisääminen.

Julkisen organisaation kyky suoriutua tehtävistään on surkea koska johto on epäpätevää alkaen kuntalaisten valitsemasta valtuustosta ja valtuuston valitsemista lautakunnanjäsenistä päättyen edustajien valitsemiin johtaviin virkamiehiin.

Kyse ei ole julkisten palveluiden määrärahojen ja henkilöstön lisäämisestä koska ne ovat tällä hetkellä kokonaisuutena kaikkien aikojen suurimmat vaan julkisen palvelun kyvystä suoriutua tehtävistään säällisessä ajassa ja säällisellä laadulla.

Julkisten palveluiden määrärahojen ja henkilöstön lisäämisen huutaminen on helppoa populismia ja kyvyttömyyttä ja epäpätevyyttä ja todellisen ongelman kiertämistä. Todellinen ongelma on päätöksentekojärjestelmässä olevat henkilöt ja heidän tietenkin ja ymmärrettävästi yksisilmäiset henkilökohtaiset edut viis muista. Ongelma on julkisen sektorin kokonaisuus. Se kaikki mihin kaikkien aikojen suurin verokertymä uppoaa.
 
Suomi ei ole hyvinvointivaltio, jossa kaikilla on samanlaiset mahdollisuudet päästä samantien alan lääkärille vaan toisten pitää kulkea pitkä byrokratia ja jonotus päästäkseen hoitoon. Jos kuntalainen ei parissa päivässä pääse lääkärille niin kunnan pitää korvata kelakorvauksen omavastuu.

Kelakorvauksen omavastuukin on suuri summa rahaa. Jos kelakorvauksen omavastuuta ei korvata siirtämällä kunnan palveluiden julkinen rahoitus kelakorvauksen omavastuun korvaamiseen niin Suomesta puuttuu kaikkien yksilöiden valinnanvapaus valita hoidon suorittava taho.

Julkinen palvelu ajaa itseään alas omilla toimillaan huonontamalla palvelua ja kykyä suoriutua säällisessä ajassa tehtävistään niin, että lopulta päädytään siihen, että julkinen rahoitus siirretään yksityisille praktiikoille.

Sosialistinen yhden ainoan palveluntarjoajan malli, jolle saa jonottaa viikkoja ja kuukausia ei toimi. Yksilöllä pitää olla valinnanvapaus valita nopeimmin palvelun tuottava tarjoaja.
 
Yksityinen palvelu ei ole laadultaan sen parempaa kuin julkinenkaan vaikka vastaanotto toteutuukin nopeammin. Kyse on motivaatiosta tuottaa hyvää palvelua sillä perusteella, että asiakkaalla on valinnanvaraa. Motivaatio tuottaa hyvää palvelua on pohjimmiltaan taloudellista laatua.
 
Kannatan suoraa demokratiaa, jossa kuntalaiset äänestävät suoraan asioista.
 
Jos kysyttäisiin mitä mieltä valtuutetut ovat siitä, että he itse äänestävät suoraan asiasta niin se on heidän mielestään hyvä juttu. Se on niin hyvä juttu, että kerran kuukaudessa suoraan asiasta äänestäminen kuuluu vain valtuustolle. 51 henkilöä saa paljon valtaa, kun he voivat äänestää asiat muiden puolesta oman puolueen edut, virat ja määrärahat tietenkin huomioiden. Verotuloa nauttivat dominoivat Suomessa tehokkaasti koska heitä on enemmistö äänestäjistä. Verotuloa nauttivien paratiisi loppuu, kun veronmaksajat laittavat hanskat naulaan syystä tai toisesta ja etenkin siksi, että menettävät työmotivaation.

Inhottavaa tekstiä kieltämättä.

herkkoo:

40-kertaiset busines voitot odottaa ottajaansa?

Terveydenhuollon yksityistämishanke lihavassa riidassa


"Valtakunnalliseksi malliksi tarkoitettu terveydenhuollon yksityistämishanke on alkamassa riitaisasti Jämsässä Keski-Suomessa.

Keski-Suomen sairaanhoitopiiri ja Jämsän kaupunki vaativat molemmat Sitra-taustaiselta Terveysrahastolta 20 000 euron sopimussakkoa.

Terveysrahasto myi hanketta varten perustetusta yhtiöstä osuutensa yksityiselle lääkärifirmalle 40-kertaisella voitolla.

Muut osapuolet kuulivat myyntipäätöksestä vasta, kun se oli tehty"

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010022711210492_uu.shtml

.

O.P.Positio:
Sitra ajaa suomalaisen terveydenhuollon ulkomaisten sijoittajien syiin.  Tätäkö Esko Aho oli opettelemassa USA:ssa?

massi:
SITRA ja Teollisuussijoitus ovat rahoittamassa nk. siemenvaiheessa olevia yrityksiä.

Hyvä asia sinänsä, mutta niissä outoa on se, että kun yritys sitten alkaa lunastaa lupauksiaan niin silloin SITRA ja Teollisuussijoitus irtautuu omistajuudestaan ja yleensä omistus siirtyy ulkomaisille sijoittajille halvalla.

Eikö olisi kuitenkin järkevämpää että mahdolliset pitkän ajan voitot tulisivat suomalaisille ulkolaisten sijaan.

Tässä olisi korjaamisen varaa...

herkkoo:

.

Tähän aiheeseen joustavasti liittyvä uutinen, nyt näköjään tehdään linjauksia siitä mikä kuuluu julkisen toimivallan hoidettavaksi ainoastaan ja kiiluvasilmäiset sitra ym. osakesalkku kuntapalvelut jää nuolemaan rasvaisia näppejään

Valvira puuttui Rääkkylän yksityistämisaikeisiin

"Valvira on puuttunut Rääkkylän kunnan suunnitelmiin sosiaalipalvelujen yksityistämisestä, kertoo Aamulehti. Kunta haluaisi siirtää lääkäriyritys Attendo Med Onen vastuulle lähes kaikki palvelunsa. Ainoastaan päivähoito ja osa lastensuojelusta jäisivät sopimuksen ulkopuolelle.

Valvontavirasto Valviran mukaan julkisen vallan käyttöä ei voida siirtää yksityiselle yritykselle."

http://www.pohjalainen.fi/Article.jsp?article=566688&Title=AL:+Valvira+puuttui+R%E4%E4kkyl%E4n+yksityist%E4misaikeisiin

.



Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

[*] Previous page

Go to full version