-oletko koittanu kui pitkälle pääset?
En ole koska juuri sellainen syö akut. Olen pyrkinyt pitämään akkujen varauksen
50%:ssa eli energiamittarissa saa olla lukema 40% eikä yhtään sen alle.
Muutenkin siinä syttyy punainen valo jos sen alittaa. Tosin kerran lukema putosi
7%:iin jonka jälkeen ensimmäiset oireilut alkoivat. Toisen kerran vaimoni
ajoi sen 12%:iin ja valitti, että kulkee vain 40kmh. Pyrin nyt olemaan
hellävärainen. En uskonut vaimoani
ja ajoin maantiellä virran nopeasti 55%:iin. Auto kulki enää 20km/h.
Sen jälkeen olen lopettanut syväpurkaukset ja elvytin huonoimman akun.
Akut voi testata seuraavalla tavalla. Aja 55%:iin suht koht nopeasti.
Pysäytä ja laita kaikki sähkölaitteet mitä löytyy päälle.
Mittaa jokaisen akun jännite.
merkkaa ne ja vertaa. Tästä huomaa, että akut numerot 7 ja 9 eroavat muista. Nämä kaksi minun
pitää vaihtaa puolen vuoden sisällä. Elvytin tuon huonoimman kytkemällä
6v laturin siihen mutta kansi piti olla auki ja koko auto lemusi vedyltä.
Toimenpide on myös vaarallinen koska ikkunat pitää olla auki ja joku
utelias voi käydä kurkkaamassa tupakka suussa. Sehän voi räjähtää.
-oletko mitään "sähköauto" tarroja hommannut autoon? itsellä olis tarkoitus myös laittaa jotai, sit mun yrityksen www sivu, päälle siihen viellä, vaikka toimintaa siinä on vähäistä
-miten ajat taloudellisesti?
Kyllä vain. Elcatin logojen ja kissankuvien lisäksi autoni on täynnä tarroja.
Oman firman lisäksi toimin myyntimiehenä
kolmelle muulle firmalle. Niiden tarrat ovat autossa. Kotisivuillani
www.oivakaihdin.comon
kuvasarja jonka alimpana
on kaksi kuvaa autostani. Sekä neljä kuvaa
tässä tässä tässä ja tässä. Kyseessä on todellakin sama auto. Se voain on teipattu eri auton näköiseksi
eri puolelta katsottuna. Ajattelin olla luova. Sellainen on aina sallittua.
Taloudellisesti voi ajaa pääsääntöisesti yhdellä tavalla ja se on se, että
kaikki valot ovat vihreällä. Tiedän, että se on vaikeata. Se onnistuu
parhaiten välttämällä ruuhkia ja valitsemalla jopa pidemmän kiertotien.
Eli jos voi ajaa yhtäjaksoisesti mittarin mukaan noin 60km/h niin
sillälailla olen päässyt taloudellisimmin. Muutenkin näyttää siltä, että
kun valot pitää vihreällä niin se säästää akkuja.
Liikkeellelähtö kakkosella mutta jos ykkösellä niin seuraava vaihde
onkin jo kolmonen.
Taloudellisin kiihdytys on mielestäni siten, että painaa kaasua kunnes
syttyy keltainen. Antaa olla siinä kunnes syttyy vihreä ja sitten taas
lisää kaasua kunnes syttyy keltainen ja pitää siinä kunnes auto kiihtyy
jolloin vihreä syttyy. Sähköautohan on siitä kummallinen, että kun
moottorin kierrosluku lisääntyy niin kulutus pienenee.
tosin huomasti et energian palautuminen jarruista ei toiminut videoissa, siellä kontaktorin apupakka rikki, tarvi vaihtaa sitku ehtii, toimii se joskus ja jouluna. mutta ei haittaa menoa.
Sen hyötysuhde on niin huono että sillä ei niin hirveästi ole väliks mutta se
toimii hyvänä moottorijarruna eivätkä jarrupalat kului. Itselläni se
toimii moitteettomasti. Oikeastaan autossani toimii kaikki paitsi nyt akut vähän
oireilevat sekä raidetangon nivel klappaa. Niitä on tilattu (heh) Japanista.
Tiedätkö mistä sellaisen saisi?
Electric Vehicles Finland Oy on kysytty
ja pelkkä kysely riittikin.
Sieltä laitettiin heti tilaus Japaniin. Kestää 5 vk. Eli Elcatin valtuuttama
huoltokorjaamo jossa on erikoistuttu näihin.
Hesarissa oli tänään mielenkiintoinen juttu. Suurensin, että sen voi
hyvin pienentää omalle näytölle sopivaksi.