Tähän hyvän ruoan roskikseen heittämiseen eivät ole syypäitä kauppiaat vaan kuluttajat. Vaasasta
ei löydy yhtään sellaista kauppiasta joka heittäisi myytävää tuotette roskalaatikkoon ellei siinä
ole jotain.
Oletko päässyt näkemään miten paljon esim. Prismasta tai Citymarketista poistetaan tuotteita? Itse en ole, mutta olen usein ollut viimeisimpien asiakkaiden joukossa poistumassa illalla kaupasta, ja taakseni on jäänyt esim. leipää yms. muita elintarvikkeita suuret määrät, joita ei seuraavana aamuna enää todellakaan näe. Lähinnä tuoretuotteita ja ehkä jotain palvelutiskissä esillä olleita...
Ennen, silloin tällöin, joku kauppias jopa "ruuvasi" parasta
ennen päivää vähän kauemmaksi. Tämä oli niin kauhea toimenpide, että kauhemapaa ei voinut olla. Tänään sellaisia ei ole.
Hyvä, jos vilppiä ei harrasteta. Eli tänään torstaina tuoretiskissä ollut paistiliha ei ole huomisen päivän Tarjous! Naudan paistijauhelihaa? Eihän....varmasti? Mihin se myymätön paisti katoaa? Kun kauppias itse jauhaa jauhelihat, hän tulostaa muoviin hintalapun, josta ilmenee valmistuspäivä ja viimeinen käyttöpäivämäärä. Yleensä näiden välillä on n. 1-2 vrk. Tuoretiskin kirjolohifilee ei ole seuraavan päivän kirjolohisuikaleet marinadissa? Kaikki paikanpäällä pakattu "tuore" saa minut hieman epäilemään? Mikä tahansa johonkin litkuun upotettu liha saadaan jälleen näyttämään houkuttelevalta, eikä sitä lihan/kalan/kanan perusmakua edes maista siitä marinadin seasta. Ja kaikkihan pitää kypsentää, jolloin bakteerit kuolevat joten nou hätä! Jos satut jotain oireita saamaan, et edes ajattele eilen syömääsi "tuoretta" lihaa syypääksi... lienee vatsatautiakin liikkeellä....aina!
Asiakkaat vaativat makkara, jugurtti, liha salaatti ym. lajitelmaa valtavat valikoimat vaikka ostavat
vain yhtä. Jos suurta valikoimaa ei ole niin asiakas ei enää tule vaan valitsee sen myymälän jossa
on suuriempi valikoima. Kauppias tietää, että suuresta valikoimasta suuri osa menee roskiin mutta hän tarvitsee ne asiakkaat jotta voi myydä seuraavanakin päivänä.
Jos yksikin jonkun yksittäisen mielijugurtti puuttuu niin hän suuttuu ja menee toiseen kauppaan
jatkossa. Tai jos ei ole porometvurstia jota hän ostaa kerran vuodessa niin se on elämää suurempi
puute ja kauppa on surkea ja hän voi jopa alkaa boikotoimaan kyseistä kauppaa.
Muistan itse kun jostain sain päähäni, että pitäisi ostaa tietynlaista jugurttia joka alentaa kolestrolia. Valitsin marketin sen mukaan mikä myi juuri tätä tietynlaista jugurttia ja tein muun ruokaostoksen siinä samassa. Sitä eivät myyneet kaikki marketit.
Okei... kuluttaja ostaa ja syö sitä, mitä on... Valio ja Ingman/Arla, Danone yms. tuovat jatkuvalla syötöllä lisää erilaisia makuja, variaatioita, milloin laktoositonta, sokeritonta, lisäaineetonta, lohkeavaa jogurttia tai ruuansulatusta edistävää tms. ihan mitä hyvänsä.... metreittäin on valinnanvaraa. Ja tässä oli vaan jogurtit esimerkkinä. Sama koskee juustoja/margariineja/muita maitotuotteita, leikkeleitä...
Laki kieltää myymästä parasta ennen ylittävänä päivänä.
Ei kiellä, lue edellinen viestini.
70% alennus on älytön jos kate on 40%. Kauppias siis maksaisi jotta
asiakas ostaisi. Ei sellaista kauppiasta löydy mistään ellei kyseessä ole jokin yksittäistuote
jonka varaan voi laskea muun myynnin lisääntymisen joka korvaa syntyneen tappion.
Paljonko kauppias saa kun tuote lentää roskiin? Mulle on koulussa opetettu, että hävikki vaikuttaa suoraan negatiivisesti tulokseen, joten parempi kai se olis edes se 30% tuotteen hinnasta kun ei lanttiakaan. Mutta viskomalla roskiin, voidaan sitten nostaa muiden tuotteiden hintaa, jotka kaupaksi menevät. Tai sitten se on jo huomioitu hinnassa, että kuinka paljon niitä tulee lentämään roskiin, jolloin sorvataan kilohinta tms. sen mukaan, että se on saatu taskuun jo myytyinä tuotteina joten muulla ei väliä. Jos ei tarvitse heittää roskiin niin joka lantti kilahtaa taskuun.
Rautalanka: Kauppias ostaa 100kg banaaneja. Hän tietää, että niitä voi myydä 5 päivää. Kauppiaalla on arvio kuinka paljon hän myy banaaneja 5 päivän aikana, mutta tilaa esim. 20% enemmän ettei lopu kesken. Hintaa laskiessaan hän ottaa huomioon sen ja laskee myyntihinnan + 20% joka mahdollisesti jää myymättä ja lentää roskiin ja laittaa hinnan siten, ettei tosiaan jää missään vaiheessa tappiolle.
Kauppiaalla ei ole muuta mahdollisuutta kuin yrittää saada mahdollisimman kova hinta viimeiseen
asti. Siksi alennusta ei voi antaa edes saman päivän tai päivää ennen tuotteelle.
Molemmilla suurilla kauppaketjuilla (K ja S) on jo käytössä alennukset... jotka alussa olivat -50%. Kun huomattiin miten suuri kysyntä niillä oli, jälleen euronkuvat vilkkuivat silmissä ja alennusprosentiksi sorvattiin -30%, tekee minun kauppalaskussani juurikin tasan 20% isomman laskun, jos siis ostan alennustuotteita. Jos jätän ne protestiksi hyllyyn, saan taas lukea miten ruuan hinta nousee ja nousee, kun tulee niin heikko tulos ja väkeä lentää työttömyyskortistoon vähän joka "välikädestä" tms...
Joo, tämä on sitten vain minun ajatuksiani ja mielipiteeni ei mikään absoluuttinen totuus. Joten paremmintietävät voivat vapaasti korjata jos olen jossain ihan hakoteillä.