Kysymys omastatunnosta on häilyvä. kaikki riippuu siitä, mihin omantuntonsa sitoo. Minä ja varmasti ei moni muukaan halua sitoa sitä johonkin EU:n surkeaan De- minimis säädökseen, joka kaventaa entisestään itsenäisyyttämme. Sen kanssa ilmeisemmin täytyy vain yrittää elää, jos Suomi ei eroa EU;sta. De minimis voi taas ensi vuonna olla jo jotain aivan muuta, niin kuin on aikaisemminkin nähty. Todella aivan kakofoninen säädös. Sehän kieltää tukemasta vaikeuksissa olevaa yritystä. Voi hyvät hyssytät sentään, että tällaiseen ”liittovaltioon” ollaan vapaaehtoisesti vastoin Suomen perustuslakia menty. Hyvinvoivia yrityksiä, jotka eivät tukea tarvitse, saa tukea.
Sinulla on faktat hieman sekaisin. EU ei salli hyvinvoivienkaan yritysten merkittävää tukemista. Itse asiassa EU:lla on erillinen tuki myös vaikeuksissa oleville yrityksille: "Tuki vaikeuksissa olevien yritysten pelastamiseen ja rakenneuudistukseen." Yksityiskohdat tuen hakemiseen löytyvät täältä:
http://europa.eu.int/comm/competition/state_aid/others/vademecum/vademecum_fi.pdf
Muu kritiikkisi EU:ta kohtaan on yhtälailla asiatonta. Jos luet tuon pdf-tiedoston johdannon, ymmärrät toivottavasti, miksi EU:n kilpailusäännöt ovat olemassa ja mitä hyötyä niistä on.
Monet ajattelevat, että laittakoon Rabbe likoon lisää ecuja jo sijoitettujen lisäksi. Asia ei ole näin yksinkertainen. RG-line tarvitsee kaiken heltiävän tuen selvitäkseen jatkosta. Täytyy ottaa huomioon se, että RG-linella saattaa olla tulevaisuudessa kalustoinvestointeja.
Valtiontukia ei myöskään saa myöntää kalustoinvestointeihin.
Mutta jos valtuusto pelaa omat pelimarkkansa oikein, homma saattaa kääntyä hallittavaksi. Riittäkö aika ensi valtuuston kokouksessa kunnon päätöksen,on vaikea ennakoida. Hiekka tiimalasissa kuitenkin alkaa olla vähissä.
Valtuustolla on todellakin vielä aikaa pitää huoli siitä, että Vaasan kaupunki ja RG-line eivät joudu EU-tuomioistuimeen.
Koska yhteiskunta ei voi tukea RG-lineä, tulisi Rabben kääntyä yksityisen rahan puoleen. Tunnettuna yrittäjänä hänellä on varmasti paljon varakkaita ystäviä ja yhteistyökumppaneita, jotka voivat olla kiinnostuneita investoimaan yritykseen. Rabbe voi myös kääntyä RG-lineä käyttävien yritysten puoleen ja tarjota heille yrityksen osakkeita investointia vastaan. Myös riskirahaa on aina rahastoissa paljon. Kaikki tämä rahoitus on laillista.
Sekö säädöksestä tekee yhtään parempaa, jos EU ei salli hyvinvoivienkaan yritysten merkittävää tukemista? Sehän kuitenkin sallitaan. Otin sen vai esimerkkisi kummallisuudesta, kun minun oikeustajuni sanoo, että vaikeuksissa olevaa on tuettava.
Luin paperin, ja komeita ”jopa yleviä” on lanseeraukset alueellisen kilpailukyvyn vahvistamisesta. Pelkää potaskaa, kun EU kohtelee varustamoita eriarvoisesti, riippuen siitä missä ne liikennöivät.
Surkunhupaisinta on, että nimenomaan EU vei pohjan tämän alueen matkustajalaivaliikenteeltä, Kun sitä nyt on pyritty paikallisesti ylläpitämään pienellä budjetilla, astuvat nämä uudet ylevät säädökset meitä ”hoivaamaan”. Jopa siinä määrin, että koko hoito saattaa luisua vieraaseen satamaan.
Ennen suomalainen olisi kyllä noussut kapinaan. Me tällä emme suostu sorron alle.
Niin eihän tämä säädös hyväksy liiemmälti tukia kalusto hankintaankaan. Ajattelinkin että Rabbe satsaisi siihen itse, kunhan saadaan paketilla liikenne jatkumaan. Ihme on jos molempiin lähtee yksin. Yksityistä tahoa kaivataan nyt rahoittamaan. Liike-elämällä ei vain ole tapana osallistua tämänkaltaisiin ”partiopoika” talkoisiin, varsinkaan kun RG- Linen taseet on tiedossa. Pahalta näyttää.
EU kritikkini on asiatonta? No, kuinka vain
Yli 70 % laisäädänöstämme tulee Euroopan unionilta,. On ajan kysymys, koska olemme täysin EU:n giganttisen lainsäädännön, ns. "acquis communautairen" saartamia. Suomella on muutama meppi ja direktiivivuori , sekä eri komiteoissa joitain paikkoja. Huh.
Kun valta siirretään kansalliselta tasolta Brysseliin, demokratia kapenee. Myöskin yksittäisissä jäsenmaissa. EU-parlamentin kasvava valta ei todellakaan ole demokratian vahvistumista, vaan kansallisen ja paikalisen päätöksenteon heikentämistä, Poliittisen vallan siirtäminen pääasiallisesti muiden kun suomalaisten, tässä tapauksessa Vaasalaisten käsiin tietää tietenkin vaikutusmahdollisuuksien vähenemistä. Tässä siitä on oiva esimerkki.
Meille näyttääkin jäävän ”getto”-poliisin rooli, jossa kantelemme toisistamme tekimisistä EU-viskaaleille.
Mitenkä siellä sitten toimitaan? Todisteita tästä Sheriffistä on!!! Siellähän asiakirjoja salaillaan, rahoja käytetään väärin, virkamiehet eivät joudu vastuuseen teoistaan, demokraattinen valvonta on mahdotonta. Esimerkki ja jäävuoren huippu oli pitkään jatkunut Eurostat-skandaali, joka paljastui syksyllä 2003. Korkeassa asemassa olevat EU:n tilastoviraston virkamiehet olivat vuosia huijanneet EU:lta miljoonia euroja. Vastuussa oleville johtajille ei tutkinnan jälkeen tapahtunut mitään. Sen sijaan asian julki tuoneet alemman tason virkamiehet joutuivat ahdistelun kohteeksi. Ilmeisesti kuvitellaan että EU on jotenkin oikeudenmukaisuuden tyyssija ja EU säädökset ylin ja ainoa oikea laki. EU;n painostus vähentää auttamatta satamien määrää, koska sillä on selvä logistiikka politiikka. Jääköhän Suomeen kolmeakaan rahtisatamaa. Kotka, Pori ja ….
Toivottavasti EU hajoaa omaan byrokratiaansa ja mahdottomuuteensa.
Ennen kuin ajatellaan ja pelätään täällä EU-tuomioistuinta, olisi syytä selvittää onko EU;n toimet olleet tuota ”puuttumista” kummempia. Entä palasiko "kuriton lapsi" ruotuun. Ei taida tulla valmista seuravasakaan valtuuston kokouksessa.
Mielenkiintoista olisi tietää, mitä Berusconin Italia teki kyseisen ”tuki” tapauksen tiimoilta EU:n pakoteiden ja sanktiouhkien edessä
Kevennykseni tähän Silvion vekkulimaisuuden tietäen oma tulkintani; Taisi pääministeri käydä lounaalla Romano Prodin kanssa, haukata parma-kikkua ja röyhtäistä päälle. Sanktiot kuitattiin allekirjoituksella jatkoilla EU pomojen kanssa.