Eniten Tolppasen puheenvuorossa kuitenkin hämmästyttää se, että hän väitti ”että nyt RG-Line on pakotettu hakeutumaan konkurssiin ja Merenkurkun liikenne uhkaa tyystin tyrehtyä.”
Tämä ei ole eriävä mielipide tai vastaväite mutta minulle ei selvinnyt mikä Tolppasen viestissä
ei pitänyt paikkaansa koskien ylläolevaa lainausta. Ainakin RG.-line hakeutui konkurssiin ja
ainakin tappiota oli luvassa roimasti. Käytännössä se näyttäisi pakotukselta.
Sitten olen joskus ennenkin esittänyt ajatuksen, että tuolle laivalinjalle voisi olla mahdollista
saada EU-rahaa mutta jonkun pitää sitä anoa. Itse en voi sitä anoa vaan sen pitää tehdä
joku jolla on siihen valtuudet. En ole kuullut, että EU-lta olisi siihen anottu mitään. Vai enkö
vain ole ollut tarpeeksi korvat höröllä?
Tukia ei alunalkaenkaan olisi pitänyt syytää siten, että laivalinja saattoi toimia niiden varassa.
Ilman tukitoimia laivalinja olisi saattanut joutua itse selvittämään kannattavuutta ja silloin
Onyx olisi ehkä korjattu ja aikataulut voisivat olla asiakasystävällisempiä ja matkustusliput
edullisempia ja meillä olisi toimiva ihmisystävällinen lauttaliikenne.
Tuen varassa lautta saattoi kulkea ilman matkustajiakin ja huomata saattoi, ettei heihin
myöskään satsattu.