Author Topic: Joululahjat  (Read 3479 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline suoraan asiaan

  • Aktiivi vaikuttaja
  • ****
  • Posts: 252
    • View Profile
    • Email
Joululahjat
« on: 14. 12. 2010 14:02 »
Tällaista ei ehkä pitäisi kirjoittaa näin joulun alla.  En nimittäin osaa nimetä ainuttakaan joululahjaa, jonka tarvitsisin.  Minulla on kaikkea mitä tarvitsen.  Vaimo sanoo että tarvitsen ainakin toppahousut ja kaulaliinan.  Hyvä on. Itse en tarvetta teidosta.

Jouluista on tullut entistäkin ahdistavimpia.  Lahjojen saajien joukko on 5 henkilöä ja joulun kokonaisbudjetti lahjojen osalta on n. 800 euroa, joka on valtava summa. Tässä on siis kaikien lahjat toisilleen.

Minulle riittää yhdessäolo ja hyvä ruoka. Erikoistoivomuksena ruoan suhteen tänä jouluna on juusto- ja sillilajitelma, maalais-maksapasteija ja kalkkunafilee sekä savulammas.

Odotan aattoiltaa ja hälyn laskeutumista.  Sen jälkeen voin heittäytyä selälleni luurit korvilla ja kuunnella jouluoratorion, jota olen kuunnellut eri versioina yli 30-vuotta.

AD

  • Guest
Vs: Joululahjat
« Reply #1 on: 14. 12. 2010 17:05 »
Tähän saattaisin lisätä pari pientä asiaa, hyvää konjakkia muutaman mukin kera takan lämmön,,,

Offline Hertta

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 662
  • Monikulttuurisuus on voimaa
    • View Profile
Vs: Joululahjat
« Reply #2 on: 14. 12. 2010 18:06 »
Kulutuskulttuurin henki

Me elämme jälleen kulutusjuhlan suuria alkuvalmisteluja. Lehtien mainokset laukaisevat ihmisten nautinnollisa mekanismeja, joita joulunalun kauppiaiden kiihkeä liikevaihto ihmismielessä laukaisee.

Ihminen ei ainoastaan salli itselleen niitä tekoja ja tavaroita, jotka tuottavat omistamisen kutkutusta, vaan hänen täytyy myös järjestelmällisesti kieltäytyä kaikesta ympäristöystävällisestä toiminnasta ollakseen onnellinen.

Kulutusideologiansa mukaisesti Sosiaalidemokraatit julistavat: ”Mitä muuta kuin vihaa ihminen voi kokea sitä epäoikeudenmukaista järjestelmää kohtaan, joka jatkuvilla uhkilla ja tuhoilla estää ihmistä nauttimasta tervehenkisestä kuluttamisesta.”

Ihmiset nautiskelevat niistä jännityksen hetkistä, joita kauppakeskukset tarjoavat. Mutta ikuisuuksia kestävät ostosretket tekevät ihmisistä varsin tylsämielisiä ja johtaa tietynlaiseen turmeltumiseen eikä puhe enää suju muusta kuin kuluttamiseen liittyvistä asioista.

Näin olemme siis menossa hirvittävien häpeällisyyksien juurella, hurjaa vauhtia kohti tuhlailevan irstailun juhlapäivää kyltymättömien intohimojen vallassa.

Mutta kaikki kulutuksen intohiomojen synnit saavat ihmiset anteeksi kirkossa joulupäivän altarilla.

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Joululahjat
« Reply #3 on: 14. 12. 2010 19:07 »
Kulutusideologiansa mukaisesti Sosiaalidemokraatit julistavat: ”Mitä muuta kuin vihaa ihminen voi kokea sitä epäoikeudenmukaista järjestelmää kohtaan, joka jatkuvilla uhkilla ja tuhoilla estää ihmistä nauttimasta tervehenkisestä kuluttamisesta.”


Kun noin suoraan lainaat (lainausmerkeillä) voinet kertoa mistä ohjelmasta on kysymys. Myös mahdollisen ohjelman vuosiluku kiinnostaa. Sinä kuitenkin kirjoitat preesensissä, eli tarkoitat juuri nyt tapahtuvaa julistusta.

Offline Hertta

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 662
  • Monikulttuurisuus on voimaa
    • View Profile
Vs: Joululahjat
« Reply #4 on: 14. 12. 2010 19:07 »
Kulutusideologiansa mukaisesti Sosiaalidemokraatit julistavat: ”Mitä muuta kuin vihaa ihminen voi kokea sitä epäoikeudenmukaista järjestelmää kohtaan, joka jatkuvilla uhkilla ja tuhoilla estää ihmistä nauttimasta tervehenkisestä kuluttamisesta.”


Kun noin suoraan lainaat (lainausmerkeillä) voinet kertoa mistä ohjelmasta on kysymys. Myös mahdollisen ohjelman vuosiluku kiinnostaa. Sinä kuitenkin kirjoitat preesensissä, eli tarkoitat juuri nyt tapahtuvaa julistusta.


Muistan kun olin yhdellä äidinkielenkurssilla, jossa ope meitä kansakoulun käyneitä valisti, kun kaikilla ei aina ollut pilkut ja pisteet kohdalla. Samoin yhdyssanat meni sekaisin. Mutta open mielestä niihin ei pidä takertua, kun vain asia tulee esille. Opelle olivat sisältö ja asia muotoa tärkeämpiä.

Eikö se ole näin myös noiden joululahjojen osalta?

Offline Jorma Kivimäki

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 2826
    • View Profile
    • Email
Vs: Joululahjat
« Reply #5 on: 14. 12. 2010 19:07 »
Tässä tapauksessa taisit sitten laittaa lainausmerkit aivan väärään paikkaan...

Offline Niiskutti

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 1632
    • View Profile
Vs: Joululahjat
« Reply #6 on: 14. 12. 2010 19:07 »
Rakas joulupukki. Älä tuo lahjaksi mitään krääsää.

Tämä web-banneri kiinnitti huomioni jo muutama viikko takaperin.

Aikuisilla ihmisillä on usein kaapit väärällään tavaroita, joille ei ole edes välttämättä mitään käyttöä, ja monet ystäväni joilla on lapsia, sanovat että tavarapaljouteen alkaa jo hukkua kun jätesäkkikaupalla on pakettia joka kokoa.

Olen itse aivan täysin lahjakortti-ihminen. Minulle on erittäin vaikeaa ostaa mitään (tavara)lahjoja ja haluan mieluusti itse valita mitä sitten hankin tai olen hankkimatta. On mielestäni aivan turhuutta käyttää rahaa sellaisiin asioihin, joille ei ole välttämättä mitään muuta tarvetta, kuin tukkia kaapit.

HSY (Helsingin seudun ympäristöpalvelut) kampanjoi tänä vuonna aineettomien lahjojen puolesta.
Sivuilla on linkki aakkoselliseen listaan kohdassa: Elämyslahjavinkkejä.

http://www.hsy.fi/joulu/default.htm

Muutamia hyviä vaihtoehtoja bongasin listalta:

  • Auton pesu sisältä ja ulkoa sekä vahaus
  • Illalliskutsu omaan kotiin
  • Isovanhemmille siivousapua
  • Julkisen liikenteen lahjakortti
  • Kimppakyytiä työkaverille
  • Leffaliput ja lapsenvahti illaksi

Ei lainkaan huonoja vaihtoehtoja ja lisää siellä on vaikka millä mitalla. Myös blogissa ollut idea kirjaston varauslahjakortista oli mielestäni kiva. Saatan sellaisen hankkia Faarille joululahjaksi, hän on kirjaston suurkuluttaja. Muutoinkin se lahjakortti on mielestäni mukava siinä mielessä, että vaikka hän paljon lukeekin, niin ei niitä kaikkia maailman kirjoja ole pakko itse omistaa... (mutta älkää käykö kertomassa hänelle lahjasta etukäteen ;) )

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Vs: Joululahjat
« Reply #7 on: 14. 12. 2010 22:10 »
Rakas joulupukki. Älä tuo lahjaksi mitään krääsää.

Ei ollenkaan hullumpia ideoita.  Heti tulee mieleen bussikortti.  Aina joskus tulee tilanteita, ettei voi omaa autoa käyttää.  Itse pelaan biljardia ja keilaan niin siinä voi muutama olut tulla juotua.  Silloin on kyyti kotiin oltava muu kuin oma auto.  Bussimatka on kolme euroa ja bussikortilla  1,3 euroa jos on 40 matkan sarjalippu.

Tulisi varmaan käytettyä bussiakin useammin.  Yleensä tulee tilattua kotoa joko vaimo tai poika ajamaan.  Siinä menee 40 minuuttia kun ensin ajaa kaupunkiin ja sieltä takaisin.  Bussilla matka taittuu 25 minuutissa melkein kotiovelle.  Omalla autolla se on 20 minuuttia. 

Vaasan paikallisliikennettä on moitittu mutta ainakin siten, että raahaudun Rewelliin asti, matka sitten jo sujuukin mukavasti.
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.