Kun auto rikkoontuu maantiessä olevaan kuoppaan, voivat korvausasiat olla mutkikkaita. Se, että kuka korvaa ja millaisen käsittelyn jälkeen, riippuu autoilijan kannalta sattumasta. Käytäntö kun vaihtelee sen mukaan, sattuuko vahinko kunnan vai valtion ylläpitämällä tieosuudella.
Taksiautoilija Petteri Sikilä lähti joulun alla ajoon, kuten niin monesti ennenkin. Matka ehti jatkua Raision keskustassa vain hetken kun hän pamautti tiessä olevaan syvään kuoppaan.
- Rengas ja vanne menivät. Korjauskustannuksia kertyi 366 euroa.
Sikilä palasi onnettomuuspaikalle, kun kaupungin miehet olivat korjaamassa reikää. Hän keksi, että eihän se hänen vikansa ole, että auto hajosi.
- Lähetin selvityksen ja kuitit Raision konekeskukseen. Korvaus tuli tilille noin viikossa, mikä oli ällistyttävän nopeaa, kehuu Sikilä Raision kaupungin toimintaa.
Taksiautoilijallamme oli onni myötä, sillä hänen tapauksensa oli selvä. Monella on huomattavasti huonompi tuuri.
Eri teillä eri vastuut
Suomessa teistä vastaavat pääosin valtio ja kunnat. Ne myös vastaavat omilla teillään sattuneista vahingoista. Autoilijan on mahdotonta päätellä, kummalla tiellä ollaan. Esimerkiksi Raision keskustassa yksi valtakatu saattaa kuulua tiehallinnolle, kun taas toinen kunnalle.
- Ei sitä mistään voi tietää. Parasta on soittaa esimerkiksi kuntaan ja kysyä, että kenelle kyseinen tieosuus kuuluu. Me sitten annamme täältä tarvittaessa tiepiirin numeron, kertoo kunnaninsinööri Kimmo Suonpää Raision kaupungista.
Vahingonkorvaus maksetaan suoraan, jos tienpitäjä on saanut tiedon esimerkiksi kuopasta, mutta ei ole ehtinyt sitä paikata.
- Me pyydämme vakuutusyhtiöltä oikeustapauksiin perustuvan lausunnon ja sen pohjalta tehdään korvauspäätös.
Muussa tapauksessa käytetään harkintaa.
- Joka tapauksessa nämä käsitellään jokainen tapaus yksilöllisesti erikseen, hän painottaa.
Ei tarkastusmahdollisuutta
Asiassa on kansalaisen kannalta se iso ongelma, ettei ole olemassa mitään kattavaa rekisteriä, joista voisi tarkastaa, tiesikö kunta tai tiehallinto vahingon aiheuttaneesta esteestä. Silloin joudutaan luottamaan virkamiesten merkintöihin. Raision kaupungissa tiemestari vastaa tiedon kulusta.
- Hän on se, joka laittaa asiat eteenpäin. Ja kyllä meidän on näissä tilanteissa hänen sanaan luottaminen.
Tiehallinnon puolella - virkamiehen lisäksi - tienkäyttäjän linjalle soitettu ilmoitus tallentuu rekisteriin. Mutta jos ilmoitus on tehty tiemestarille, ollaan jälleen kalenterimerkintöjen varassa.
Lopullinen maksaja riippuu siitä, onko kyse kunnan vai valtion tiestä. Kunnalla maksajana on siis vakuutusyhtiö, joten menettelytapa on pitkälti sama kuin muissakin korvattavissa vahingoissa.
- Tarvitaan aika, paikka ja silminnäkijähavainnot sekä yhteystiedot. Me sitten pyydämme lisäselvityksiä, jos asia sitä vaatii. Ilmoituksessa voi käyttää vakuutusyhtiöiden kaavaketta, kertoo kaupungininsinööri Kimmo Suonpää.
Tiehallinto joutuu sen sijaan itse kaivamaan kuvetta ja päätökset tekee Tiepiirin virkamies. Näyttövaatimus on myös järeämpi.
- Poliisin kuulustelupöytäkirja tai poliisin lausunto ovat yksi tapa. Poliisi kun on puolueeton henkilö, toteaa tiemestari Touko Rantanen Turun tiepiiristä.
Turun ja Hämeen tiepiirien päättävä virkamies ja valmisteleva virkamies kieltäytyivät ehdottomasti haastattelusta. Vastaajaksi luvattiin kuitenkin järjestää asiasta tietävä. Haastateltavamme ilmeni naapurikaupungin tiemestariksi, jolla ei ole tietoa päätösten perusteista. Tämä ei tietenkään ollut paikalle määrätyn tiemestarin vika.
Jari Vaara / Kuningaskuluttaja (TV1 3.2.2005)
http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/141Toisaalta jos kuljettajan näkökyvässä on korjaamista käynti optikolla riittää on myös muistettava että joillakin on hämäräsokeutta vaikka näössä itsessään ei olisi vikaa.