Author Topic: Kuntien tulevaisuuden näkymät  (Read 227417 times)

0 Members and 8 Guests are viewing this topic.

Heikki Lamminmäki

  • Guest
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #920 on: 08. 03. 2008 08:08 »
Kun nykyisen kokoisessa Vaasassa on 3000 valtion työpaikkaa, niin kuinkapaljon niitä olisikaan vaasanseudun työssäkäyntialueen kaupungissa.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #921 on: 08. 03. 2008 13:01 »
Herkkoo ja Ilmarinen,

Kyllä minulla on rohkeutta puhua mistä vaan. Jopa asioista jotka saattaisivat kääntyä Vaasan kaupunkia vastaan. Olen väittänyt olevani oikeudenmukainen, samaa ei todellakaan voi sanoa vastaväittelijöistäni. Minun mielestäni oikein pitää olla oikein.

Minulla ei ole täydellistä vastausta siihen, miksi vaasalaiset muuttavat naapurikuntiin. Miksi te siihen jonkun syyn tarvitsette?? Mitä te sillä tiedolla teette? Minulle kun riittää pelkästään tieto, että näin on. Mutta jos jonkun syyn haluatte, niin kerrotaan:

Tavallinen kuntalainen ei näe sitä tärkeäksi, asuuko hän Vaasassa vai esim Mustasaaressa. Hänelle Sepänkylä on Vaasan lähiö. Hän ei siis tällöin koe muuttavansa taajaman ulkopuolelle. Hän ei ehkä edes koe muuttavansa pois Vaasasta. Kuten sanottu Sepänkylä on käytännössä Vaasaa, yksi Vaasan nukkumälähiöistä.

http://www.google.fi/search?hl=fi&q=Tutkimusp%C3%A4%C3%A4llikk%C3%B6+Kimmo+Saraste+16.1.2008&btnG=Google-haku&meta=

Paras hanke / Paras Vaasanseutu, sivu 22:
Vaasan nettomuutto 2006: Mustasaari -211, Laihia -88, Vähäkyrö -24, Maalahti -6, Isokyrö -3, Korsnäs +10, Vöyri-Maksamaa +38, Oravainen +45 ja summa summarum; Vaasan kokonaisnettomuutto +163 henkeä positiivinen, lähinnä maahanmuuton johdosta. Mitä tämä tilasto sitten kertoo:

Kertoo mm. sen, että tavalliset vaasalaiset hyväksyvät koko tämän työssäkäyntialueen samaksi kunnaksi. Kertoo mm. sen, että lähellä olevat naapurikunnat ovat voittajia ja kaukana olevat häviäjiä. Miksi näin? Miksi väki ei viihdy Kornäsissä, Vöyri-Maksamaalla tai Oravaisissa?

Voisiko olla niin, että ne kuuluisat palvelut ovat sieltä niin kaukana ja esim. Sepänkylään muuttanut vaasalainen voi käyttää edelleen alueen palveluita. Ei Laihialtakaan ole kovin pitkä matka Vaasaan, mutta kieltämättä tämä Laihian -88 luku on aika suuri. Onkohan niin, että Vaasa on käymässä ahtaaksi?!! Ja esim. Laihia tarjoaa sopivia tontteja edullisesti. Toki saattavat vaasalaiset muuttaa Laihian hieman edullisempiin kerrostaloihinkin. En todellakaan tiedä.

Minulle tämä ei kuitenkaan ole yhtään arka asia. Mikäli muistelette, olen puhunut lähinnä palveluiden maksupostien oikaisusta ja kunnallisverokertymän osittaisesta palautuksesta (puolet?) työssäkäyntikuntaan. Kyllä infran rakentanutta kuntaa tulisi kannustaa, eikä ainakaan rangaista. Se missä ihmiset haluavat asua, ei ole oleellista tässä keskustelussa, mutta oikeudenmukaiset rakenteet ovat.

Henkisesti minäkin voisin asua Laihialla, en vain satu asumaan. Uskokaa tai älkää, olisin näistä asioista edelleen samaa mieltä. Myös te fifty-sixty vaasalaisulkokuntalaiset, teillä on sydän ja tunnesiteet siellä. Hyväksyn sen ja se on minun mielestäni hyvä peruste, puolustaa Laihiaa tai Mustasaarta, vaikka sattuisikin asumaan Vaasassa. Se onko se kuitenkaan oikein, on laajempi kysymys, mutta sille minä en varmaankaan voi tehdä mitään. Mutta meinaan, perkele vielä edelleenkin yrittää!! Sillä oikein pitää olla oikein.

...................................................................................................................

Ja mitä tulee Lutherin esiintymiseen päivän lehdessä, olen täysin samaa mieltä Ex-Vaasalaisen kanssa. On aika alkaa maksamaan takaisin, eikä alkaa puhumaan korulauseita tulevaisuudesta. Pelkkää sanan helinää. Ex-Vaasalainen: "Lutherille ja kumppaneille, koittakaa löytää se punainen lanka jolla tehdään suurkunta ettei tarvii nöyristellä muualle Suomeen. Jos nämä henkilöt käyttäisivät työaikansa ja tarmonsa yhtä tehokkaasti yhteisen sävelen löytymiseen kuin käyttävät sen kielipolitiikkaan ja muuhun sumuttamiseen, meillä olisi jo aikoja sitten suurkunta."

Tästä olen aivan samaa mieltä. Mutta pitäisikö Vaasan vielä tarjota sellasta pakettia, että työntekijän kunnallisveroista käytetään myös tulevaisuudessa valtaosa sille alueelle, jolta työntekijä käy töissä. Siinä voisi olla ratkaisu. Myös aika looginen. Tälöin myös kunnan eri alueet kehittyisivät siinä suhteessa, kuin oikeudenmukaista olisi. Mitä sanoo siftysixty-väki tähän??
« Last Edit: 08. 03. 2008 13:01 by Analyyssi »

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #922 on: 08. 03. 2008 14:02 »
Ystävämme "Analyysi" osuu oikeaan tässä arviossaan että ei moni edes koe Sepänkylää (tai Mustasaarta nimenomaan) toiseksi kunnaksi vaan on eletty jo niin kauan rinnan että Sepis varsinkin tuntuu ihan luontevalta muuttaa sinne.
Niin ja miksei samalla Helsingbyt ja Tuovila etc.

Sinne mennään mistä löydetään kiva kämppä, ei siinä rajoja katsella.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #923 on: 08. 03. 2008 15:03 »

 "Vähän" ooteenä Analyyssille. Minulla on omat syyni, olla vastaamatta nk. privaan, sama muille.

  Siihen foto kohtaan sellaasta jotta:

  Tuo voisi olla Kohteliaisuus Pekalle, kuva on nimttäin Darvin.

         Sama häiskä, joka väitteli sinun ja minun tulevista kehityskaarista
         jo silloin, kun vanhempamme vasta spekuloivat niiden mahd.aloituspaikoista.:-)

                     On se perkele kyllä pahasti muuten Pekan näköinen, pitääpä mainita
                     kun näkyypi tätä yksilöllistä Savenvalajaa.

                     Tosin Stetson ja piippu tuolta puuttuu, jos ei ole sitten kanissa.

                     minusta Pekka kuitenkin voisi olla Tuomari Nurmiolle sukua..? :-o

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #924 on: 08. 03. 2008 15:03 »
OK proffa, mutta kysymyksenihän kuului, voinko käyttää tuota Sinun keksimääsi slogania? No nythän olen jo niin tehnyt. Itse asiassa nykyisessä allekirjoituksessani ei ole mitään omaani, kaikki on lainattua.

Vaasa-Korsholm. Ruotsinkielisten pääkaupunki. Liittykää Vaasaan. Täällä on Tekemisen Meininki!!

Tuo alku "Vaasa-Korsholm" mahdolliselle suurkunnan nimeksi on Sähköjäniksen tämän viestiketjun aloitusviestistä. Yksi tuttavani taas kertoi tämän toisen faktan. Nimittäin Vaasa ja Mustasaari yhdessä olisivat jo selkeästi "ruotsinkielisten pääkaupunki" Suomessa. Ja tuo loppu taas on sinulta lainattua, mutta muutamalla kirjaimella muutettua: "Liittykää Vaasaan. Täällä on Tekemisen Meininki!!"

Ja suomenkielisille tiedoksi, Vaasasta saa palveluita myös suomeksi. :)

Pekka Matalamäen tunnenkin (aika hyvinkin) ja hänen Potterinsa on pitkään toiminut tuolla PYK:in tiloissa. Ja kun täällä saa nykyään mainostaa, niin menkäähän kaikki joukolla ostoksille sinne Potteriin!! Pekka on myös verbaalisesti hauska tyyppi. Tuli mua liikennevaloissa vastaan pari päivää sitten ja silloin katoin, että proffa pärkkele. Mutta ei sit kuitenkaan.

Darvinia en tunne, mutta ei hänkään varmaan tunne minua.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #925 on: 09. 03. 2008 21:09 »
OK proffa, mutta kysymyksenihän kuului, voinko käyttää tuota Sinun keksimääsi slogania?

Jees.

Kyllä Vaasassa on tekemisen meininki, sen voi jokainen lähinäöllä varustettu todistaa.

Se maksaa, mutta myös takaa täällä viihtyvyyden, eli kyse on Hinta / Laatusuhteesta

Tosin moni tyytynee vähempään ja pyörinee Laihian Osuuskaupalla, tai Mustasaaren asemalla.

Lisäksi hyvät ideat pitää olla vapaasti kaikkien käytettävissä, lisäideoita tuottaen.

                 Kaikille Kuntalaisille.


Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7440
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #926 on: 10. 03. 2008 06:06 »
OK proffa, mutta kysymyksenihän kuului, voinko käyttää tuota Sinun keksimääsi slogania?

Jees.

Kyllä Vaasassa on tekemisen meininki, sen voi jokainen lähinäöllä varustettu todistaa.

Se maksaa, mutta myös takaa täällä viihtyvyyden, eli kyse on Hinta / Laatusuhteesta

Tosin moni tyytynee vähempään ja pyörinee Laihian Osuuskaupalla, tai Mustasaaren asemalla.

Lisäksi hyvät ideat pitää olla vapaasti kaikkien käytettävissä, lisäideoita tuottaen.

                 Kaikille Kuntalaisille.



Niin kauan meni vielä jotenkin läpi kunnes koko homma kaatui sanapariin hinta/laatusuhde, se on nimittäin Vaasalle epäedullinen  kaupungilla 85 työntekijää / 1000 asukasta kohden :=)

Elikkä tarkoitetaanko tässä "tekemisen meininkiä" Neuvostoliittomaiseen tapaan: tehdään kaikkea resursseja maksimaalisesti näin haaskaten :=)

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #927 on: 10. 03. 2008 07:07 »
Quote from: herkkoo

Niin kauan meni vielä jotenkin läpi kunnes koko homma kaatui sanapariin hinta/laatusuhde, se on nimittäin Vaasalle epäedullinen  kaupungilla 85 työntekijää / 1000 asukasta kohden :=)


Tuo asiahan on helppo sun korjata, kun tästä alueesta tehtäisiin isompi, yhteinen kunta. Voisit vaikka ulkoistaa enemmän ja laittaa kilomeetritehtaalle enemmän. Minulle käy. Tuon asian "korjaamiseen" sinulla ei mene paria viikkoa kauempaa. Kuinkahan paljon enemmän Vaasa sitten tuottaa?!! Nimittäin Vaasan hinta/laatusuhde on kokonaisuutta katsoen alueen paras. Vielä kerran: Olemme alueen vaurain kunta.

Kirjanpidon tunnuslukuja voi toki katsoa yksittäisinäkin. Mutta kun puhut hinta/laatusuhteesta, olisi syytä katsoa nimenomaan kokonaisuutta. Täällä on tekemisen meininki!!

Kirjanpidolliset, toteutuneet lukemat ovat kuitenkin täysin lahjamattomia. Vaasa on työssäkäyntialueella ainoa verotulotasausta maksava kunta. Ymmärtänet mitä tämä tarkoittaa. Meillä on varaa tähän. Täällä kun on tekemisen meininki!!

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7440
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #928 on: 10. 03. 2008 08:08 »

Kirjanpidolliset, toteutuneet lukemat ovat kuitenkin täysin lahjamattomia. Vaasa on työssäkäyntialueella ainoa verotulotasausta maksava kunta. Ymmärtänet mitä tämä tarkoittaa. Meillä on varaa tähän. Täällä kun on tekemisen meininki!!

No tottahan kun Vaasassa majailee myös 3000 valtion työpaikkaa joka on suoraa piilotukea valtiolta Vaasan kaupungille, unohdat muuten tämän aina "sopivasti"

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #929 on: 10. 03. 2008 08:08 »
Mitä sä nyt höriset taas.

Vaasa on nämä työpaikat ansainnut. Kehittäessään aluetta, kouluja yms. Valtio on nimenomaan miettinyt palveluita sijoittaessaan, minnekähän tuon ja tuon laitoksen laittaisi. Ei näitä kuule ilman ansiota saa. Yliopistokin porskuttaa mukavasti... tälläisessä pikkukaupungissa. Lahjaksihan nämä on kaikki sinun mielestäsi saatu. Herää nyt jo todellisuuteen. Äläkä vain marmata kaikesta ja ole kateellinen. Muuta Vaasaan. Tai muuta (please) jonnekin Lapin syrjäseudulle. Valinta on sinun.

Hae vähän taustoja ja mieti miksi joku alue/kunta kehittyy ja miksi joku toinen ei. Herää. Älä rääy kuin pieni laps poloinen.

Offline Original Wiik,

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 2699
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #930 on: 10. 03. 2008 09:09 »
Olen seurannut Analyyssin kannan ottoja. Ja tullut siihen tulokseen että olet tunteiden vallassa tehnyt analyysejä,  jotka eivät perustu mihinkään kestäviin arvioihin. Jos tarkoitus on saada alueen hallinto yhteiseksi hyväksi,  niin lähtökohta ei voi olla rankaiseminen, aina kolmanteen ja neljänteen polveen saakka.

Mitä tulee taas tuohon kehoitukseesi valita asuinpaikka vähän paremmin.  Niin eikö silloin olisi syytä kehoittaa muuttamaan Helsinkiin,  tai jopa edemmäskin, jossa kehitys on vieläkin pitemmällä kuin Vaasassa.   Pitkään Vaasalaisten kanssa vuorovaikuttaessa tulee kyllä väkisinkin tunne,  että muualla ei olisikaan mitään elämää.

Mistäköhän tuo johtuu, olisiko syytä virittää EU-rahoituksella jokin Antropologinen projekti.

Offline Kari Lajunen

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 7818
  • Gender: Male
  • Kerro tästä foorumista mahdollisimman monelle.
    • View Profile
    • Oivakaihdin Oy
    • Email
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #931 on: 10. 03. 2008 09:09 »
Niin, ottamatta paljon mihinkään kantaa en voi olla tarttumatta tuohon asuinpaikan
valintaan.  Analyyssi oli koko eilisen päivän kanssani englanninkielen kurssilla jonka
ajatus oli "käytännön englantia kiinalaiseet tapaan,"   jonka ajatus on perinteisen
opiskeluajatuksen käänteismuoto.  Normaalisti opiskelija istuu ja kuuntelee mutta
tässä tapauksessa opiskelijat esitelmöivät ja opettaja kuuntelee.  Mielestäni hän
selvisi hyvin vaikka "pientä hiomista" vielä tarvitaan.  Nuori kiinalainen
opettajamme kyllä yritti kaikkensa.   Niin  joten sillon hänellä oli muuta ajateltavaa
(siis Analyyssillä) mutta jos tuohon asuinpakkakunta-ajatukseen
palataan niin ajatus tässä lienee, että "mitä kauempaa huutaa, sitä
heikommin se kuuluu".  Paikan kehittyneisyydällä ei tällä logiikalla ole mitään
tekemistä.  Ellei sitten sellainen että kunhan paikka on mahdollisimman virikkeetön
niin virikkeitä moitteille olisi vähemmän. 
« Last Edit: 11. 03. 2008 09:09 by Kari Lajunen »
Lähetä tieto tästä ketjusta henkilölle jota arvelet sisällön kiinnostavan ja kavereillesi alareunan "Lähetä Aihe" nappulasta.  Tämä on ainoa keino kertoa tästä foorumista.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7440
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #932 on: 10. 03. 2008 11:11 »

Terve Kari, noista virikkeistä kun tuli puheeksi niin en ymmärrä miten se lisää kansalaisen virikkeitä jos jossakin kaupungin organisaatiossa on esimerkiksi 0.69 työntekijää tuhatta asukasta kohden jos jokin toinen paikkakunta pärjää 0.13 työntekijällä tuhatta asukasta kohden, sanoisin ettei se vaikuta virikkeisiin juurikaan mitään mutta jossakin on  selkeästi tehostamisen varaa :=)

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #933 on: 10. 03. 2008 11:11 »
Quote from: Original Wiik

Olen seurannut Analyyssin kannan ottoja. Ja tullut siihen tulokseen että olet tunteiden vallassa tehnyt analyysejä,  jotka eivät perustu mihinkään kestäviin arvioihin. Jos tarkoitus on saada alueen hallinto yhteiseksi hyväksi,  niin lähtökohta ei voi olla rankaiseminen, aina kolmanteen ja neljänteen polveen saakka.


Ei se tietenkään näin (käytännössä) olekaan. Nämähän ovat vain sanakuvia. Nyt Vaasaa kuitenkin rangaistaan, koko ajan.

Tiedostan sen oikein hyvin, että minä, sinä, me.. emme tee päätöksiä näissä asioissa. On tärkeää, että mielipiteet ja asioiden, jopa kirjoittajien taustat selvitetään. Tällöin voi alkaa tekemäänkin asioista johtopäätöksiä.

Olisikohan niin ettei kirjoittaja huomannut yhtä asiaa, eikä kukaan ulkokuntalainen sitä koskaan vahigossakaan tee. ME VAASALAISET me olemme maksajia. Mä maksamme tällä hetkellä nämä viulut. Minulla on oikeus ja kohtuus esiintyä kuten esiinnyn. Kaikilla ei tätä samaa oikeutta ole.

Vaasaa nimenomaan tällä hetkellä rangaistaan. Sen asian kanssa mun on vaikea elää. Eli kyllä, kyllä tässä on tunteitakin pelissä.

Offline Professional

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 4930
  • Yhtä köyttä Yhdistykset Siperiaan.
    • View Profile
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #934 on: 10. 03. 2008 17:05 »
Pitkään Vaasalaisten kanssa vuorovaikuttaessa tulee kyllä väkisinkin tunne,  että muualla ei olisikaan mitään elämää.


Kyllä siellä vielä elämää näyttää esiintyvän, kehitys lieneekin sitten eri asia.

Käytännössä kuitenkin faktaa on, että nämä pikku kunnat ovat alta kymmenen vuoden sisään suurissa
vaikeuksissa omillaan, mikäli siivestämistä ei oteta lukuun.

Koko entinen Vaasan Lääni vaarassa pudota listalta änkyröinnin takia ja sitten jo todellakin ollaan siellä "suljetussa järjestelmässä"

                      Eli liittykäähän Vaasaan, niin tehostetaan yhdessä.

                         Täällähän tosin  on jo valmiina: Tekemisen meininki.


Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7440
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #935 on: 10. 03. 2008 18:06 »
Tutustu taustoihin ja numeroihin...

Paras hanke / Paras Vaasanseutu:
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=Tutkimusp%C3%A4%C3%A4llikk%C3%B6+Kimmo+Saraste+16.1.2008&btnG=Google-haku&meta=


"Alle 15 –vuotiaiden osuus väestöstä on suurinta Mustasaaressa ja Kyrönmaalla ja sen ennustetaan pysyvän korkealla tasolla. "

"Vaasa menetti väestöään (nuoria perheitä) naapurikuntiin, erityisesti Mustasaareen ja Laihialle"

Vaasan nettomuutto 2006
Mustasaari           -211
Laihia                    -88

Sanoisin että Vaasalla alkaa olla kohta itsellä ns. kusiset paikat ja siksi  hysteria eskaloituu entisestään :=)

Uhkailua ja kiristystähän olemme jo saaneet lukea lehdistä

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #936 on: 10. 03. 2008 19:07 »
Kyllä siltä se näyttää, että nuoret haluavat edullisempia asuntoja tms. ja muuttavat. Aivan hyvä niin. Josko Laihian ja Mustasaaren rajalla oleva Karkkimalakin täyttyisi jossain vaiheessa. (Aikaisemmin täällä joku kirjoitti siitä, kun Mustasaari ei hoida heidän tiestöään.)

Tässä blogissa (eri osioissa) kun on monikin lähikuntien väki pelännyt oman alueensa näivettymistä mahdollisen kuntaliitoksen jälkeen. Minä olen yrittänyt toitottaa, että päinvastoin muutto lisääntyy Laihialle ja joka puolelle. Hieno asia, ettekö ole siihenkään tyytyväisiä? (Vai ymmärsinkö sinua Herkkoo jotenkin väärin?)

Olen jo vastannut tähän täysin samaan kysymykseen, mutta vasta yhden kerran, joten voin vastata vielä pari kertaa. :)  Eli: "Mikäli muistelette, olen puhunut lähinnä palveluiden maksupostien oikaisusta ja kunnallisverokertymän osittaisesta palautuksesta (puolet?) työssäkäyntikuntaan. Kyllä infran rakentanutta kuntaa tulisi kannustaa, eikä ainakaan rangaista. Se missä ihmiset haluavat asua, ei ole oleellista tässä keskustelussa, mutta oikeudenmukaiset rakenteet ovat."

Mitenkähän meidän moraali ikinä kohtaisi? Meinaakko lopettaa siivestämisen? (Esim. sinulle voin tästä sanoa, sillä sinultakin olen kysynyt onko oikein ettei naapurikunta kompensoi Vaasan rakentaman palveluinfran käyttöä. Olet vastannut tähän kysymykseen väärin.) Nyt vain lusikka kauniiseen käteen ja hieman myötätuntoa meitä kärsijöitä, maksajia kohtaan. Meitä vaasalaisia ja Vaasan kaupunkiahan tässä on koko ajan vedätetty. Sinulla Herkkoo ei pitäisi olla valittamista.

Olen myös esittänyt tälläistä "Pitäisikö Vaasan vielä tarjota sellasta pakettia, että työntekijän kunnallisveroista käytetään myös tulevaisuudessa valtaosa sille alueelle, jolta työntekijä käy töissä. Siinä voisi olla ratkaisu. Myös aika looginen. Tällöin myös kunnan eri alueet kehittyisivät siinä suhteessa, kuin oikeudenmukaista olisi. Mutta mitään kommentteja en ole teiltä saanut.

Puhuin jossain vaiheessa käänteispsygologiasta. Silloinkin kun me vaasalaiset esitämme jotain positiivista, näytätte olevan silloinkin vastaan...

Offline Klaus Berg

  • Omalla nimellä
  • Veteraanivaikuttaja
  • *
  • Posts: 1527
  • Gender: Male
  • Elämä on juoksukilpailu ajan kanssa
    • View Profile
    • Blogi
    • Email
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #937 on: 10. 03. 2008 19:07 »
Yhdyn kyllä Analyysin kantaan. Vaasa on rakentanut palveluja, Mustasaarelaiset käy täällä töissä ja käyttää palveluita. Ei tunnu ihan oikealta minustakaan että toinen maksaa ja toinen hyötyilee ja nyt, kun pitäisi pistää kamat kimppaan niin jarrut lyö ihan lukkoon.

Se on nähty liian itsestään selvyyytenä että tullaan ja mennään. Eikä se nyt tietysti kuulukaan kansalaisten miettiä olenko osallistunut tuon tai tuon uimahallin tms. kustannuksiin. Mutta päättäjien Vaasassa olisi tuota pitänyt ajatella ja vaatia Mustasaarta antamaan kortensa kekoon.

Ehkä oikeudenmukaista tosiaankin olisi maksaa kunnallisverosta osa sinne mistä palkka maksetaan.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7440
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #938 on: 10. 03. 2008 20:08 »

Ehkä oikeudenmukaista tosiaankin olisi maksaa kunnallisverosta osa sinne mistä palkka maksetaan.

Toiminimi  ABB Oy 01.01.2005
 
Yritysmuoto  Osakeyhtiö 
 
Kotipaikka  HELSINKI 
 
Yrityksen kieli  Suomi
 
Päätoimiala  Sähkömoott, -generaatt, -muuntajien valm
 
Postiosoite  PL 210
00381 HELSINKI
 27.10.2004 Yhteinen
 
Käyntiosoite  Strömbergintie 1
00380 HELSINKI
 27.10.2004 Yhteinen
 
----------------------------------------------------------------

Toiminimi  Wärtsilä Oyj Abp
 
Rinnakkaistoiminimi  Wärtsilä Corporation
 
Aputoiminimi  Winter
 
Yritysmuoto  Julkinen osakeyhtiö
 
Kotipaikka  HELSINKI 
 
Yrityksen kieli  Suomi
 
Päätoimiala  Hallintayhtiöiden toiminta
 
Postiosoite  PL 196
00531 HELSINKI
 05.06.2003 Yhteinen
 
Käyntiosoite  JOHN STENBERGIN RANTA 2
00530 HELSINKI

Jos kunnallisverot maksettaisiin yrityksen kotipaikan mukaan taitaisi Vaasa olla kriisikunta ja valtion holhouksessa?

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #939 on: 10. 03. 2008 20:08 »
Te unohdatte jatkuvasti, että nämä ympäristökunnat majoittavat nämä meidän hengissäpitäjät, koska Vaasa ei siihen kykene. Tämä on ainut syy miksi Vaasan ja ympäristökuntien kannattaisi, VAASAN kantilta katsottuna, liittyä. Kaikki muu väittämä on potaskaa. :)

10. polven vasabo

  • Guest
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #940 on: 10. 03. 2008 21:09 »
Mutta päättäjien Vaasassa olisi tuota pitänyt ajatella ja vaatia Mustasaarta antamaan kortensa kekoon.
... ja Mustasaaren kantaa kortensa kekoon alueen kehittämisessä - aidosti. Ja sehän ei taida tapahtua mitenkään muuten, kuin kuntaliitoksella.

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #941 on: 10. 03. 2008 21:09 »
Herkkoooooo!!!!

Kustannuspaikan mukaan mennään. Siellä missä työt tehdään, missä työn arvo syntyy. Sulle toki kävisi kaikki muu, kunhan Vaasa ei saisi mitään!! Harvoja ovat ne (lähinnä etätyöntekijät) joilla kustannuspaikka olisi tarkoittamassasi tapauksessa esim Helsinki.

Ja muista!! Ei Helsinki rakenna infraa tänne Vaasaan, eikä Laihia, ei Mustasaari.

On tullut muutoksen aika ja huomaa, silloinkin me hävitään. Kuntaliitoksessa Vaasa antaa paljon enemmän kuin saa. Sillä...  ei kyseessä ole yrityskauppa, kunnat vain fuusioidaan. Mutta ei Mustasaari, Laihia, Maalahti... maksa mitään liittymisestä. Päinvastoin. Ja sinä vain valitat ja valitat ja valitat... Vaikka (kuntatasolla) isoa lottovoittoa tarjotaan.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7440
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #942 on: 10. 03. 2008 22:10 »

Ja muista!! Ei Helsinki rakenna infraa tänne Vaasaan, eikä Laihia, ei Mustasaari.


Tämähän on selkeä asia mielestäni,  kunta rakentaa infraa siellä toimiville yrityksille ja kuntalaisille ja vastaavasti verottaa kunnassa olevia yrityksiä ja kuntalaisia jotta infra saadaan aikanaan maksuun.  Tästä tuntuu joillakin olevan epäselvyyttä miksi näin on :=)


Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #943 on: 10. 03. 2008 23:11 »

Ja muista!! Ei Helsinki rakenna infraa tänne Vaasaan, eikä Laihia, ei Mustasaari.


Tämähän on selkeä asia mielestäni,  kunta rakentaa infraa siellä toimiville yrityksille ja kuntalaisille ja vastaavasti verottaa kunnassa olevia yrityksiä ja kuntalaisia jotta infra saadaan aikanaan maksuun.  Tästä tuntuu joillakin olevan epäselvyyttä miksi näin on :=)

No niin. Nyt päästiin asiaan. Tuskin kenelläkään olisi mitään (perusteltua) syytä olla eri mieltä mikäli asia todellakin olisi niin kuin edellä kuvailit. Tämä todellakin olisi oikeus ja kohtuus.

Todellisuus ei kuitenkaan ole tälläinen. Ensinnäkin naapurikunnat käyttävät Vaasan rakentamia palveluita. Esimerkiksi Mustasaarella ei ole uimahallia koska kunnalle on halvempaa uitattaa asukkaitaan Vaasan hallissa...

Ja siitä verottamisesta. Kuntalaisten verottaminen menee todellakin esittämälläsi tavalla, mutta valitettavasti yritysten verottaminen ei. Esimerkiksi aiemmin esittämäsi ABB:n tapauksessa Vaasa saa pitää vain 70 % Vaasan yksikön verotuloista ja loput menee ympäristökunnille siinä suhteessa kuin ABB:n työntekijät sattuvat niissä asumaan. Sattumalta sunnuntain Pohjalaisen etusivulla mainittiin tuo ulkokuntalaisten osuus ABB:n työntekijöistä.

mustis

  • Guest
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #944 on: 11. 03. 2008 00:12 »
ja suurinta verotulo kunta saa firman  työläinen
ei firmat maksa vero paljon mitään
          ja abbfirma maksaa vero helsinki, se on helsinkilainen firma
ja ei mene veroa kun se maksa osingot pois omistajalle
  siella missa omistaja asuu

firma investoida ja maksaa osinko, ei kannata maksa veroa,

  kysy kesko, abb, r-kiosk, asko, abc, soffafirma, Isku, gigantti, iimari, hennesmauritz....
se on vaan tyhmää maksa veroa (vaasaan)

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #945 on: 11. 03. 2008 07:07 »
Se pitää kyllä paikkansa, että yhteisöverotulo on aiemmin ollut huomattavasti merkittävämpi tulonlähde kunnille kuin nykyään. Alunperin kuntien jako-osuus oli lähes puolet, valtiolla samankokoinen osa ja vielä seurakunnillekin jaettiin jotain. Tätä jako-osuutta on muutettu vosien mittaan niin, että kuntien osuus oli pahimmillaan vain 19 %. Nyt sentään 22,03 %... Vuonna 2003 Vaasan yhteisöverotulo pieneni kolmanteenosaan !

Nimimerkki mustiksella on kyllä väärää tietoa ABB:n verotuksesta. Kyllä Vaasa todellakin saa osuutensa ABB:n verotuloista siinä suhteessa kuin yrityksessä työskentelee vaasalaisia työntekijöitä.

Osinkovero taas maksetaan suoraan valtiolle ei kunnille.

mustis

  • Guest
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #946 on: 11. 03. 2008 08:08 »
eikö ole mitään merkitys firma kotipaikkalla ?

Offline Matti Meikäläinen

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 969
  • Gender: Male
    • View Profile
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #947 on: 11. 03. 2008 11:11 »
No sen verran kotipaikalla on merkitystä, että pienemmissä, yhden kunnan alueella toimivien yritysten yhteisöverotulot saa kyseinen kunta kokonaisuudessaan vaikka kaikki työntekijät olisivat naapurista.

Mutta esim. ABB:n tapauksessa firman kotikunnalla ei ole mitään merkitystä tänä päivänä. Ei yrityksille itselleen eikä kunnille. Yritykset maksavat joka tapauksessa 26 % verotettavasta tulostaan.

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7440
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #948 on: 11. 03. 2008 17:05 »
No sen verran kotipaikalla on merkitystä, että pienemmissä, yhden kunnan alueella toimivien yritysten yhteisöverotulot saa kyseinen kunta kokonaisuudessaan vaikka kaikki työntekijät olisivat naapurista.

Mutta esim. ABB:n tapauksessa firman kotikunnalla ei ole mitään merkitystä tänä päivänä. Ei yrityksille itselleen eikä kunnille. Yritykset maksavat joka tapauksessa 26 % verotettavasta tulostaan.


Kun lehdissäkin toitotetaan "vaasalaisista yrityksistä" niin itselle ei tule suuremmista mieleen kuin Vacon ja KWH Pipe? Kaikilla muilla on kotipaikka muu kuin Vaasa?

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #949 on: 12. 03. 2008 07:07 »
Mitä tulee kuntaliitokseen, niin alan olla jo aika positiivinen. (Tuo sähkörata-asia ja Sepänkylän ohitustie hoidettiin aika lailla hiljaisuudessa kuntoon. Tiesin kyllä että neuvotellaan, mutta sitä en tiennyt että ovat näin pitkällä.) Uskon, että taustalla tapahtuu.

Joka tapauksessa tuon sähkörata-asian Mustasaari ja Vaasa hoitivat yhdessä erittäin hyvin. Ja kaikkien alueen kansanedustajien yhteinen esiintyminen oli juuri sellasta reilua, suoraa pohjalaista toimintaa, kuin olla pitää!! Ilmeisesti taustalla väki on välillä yhtenäisempää, kuin sitä huomaakaan.

Kuntaliitoksessa väliaikaisratkaisut eivät ole hyväksi. Tarvitaan yksi ja yhtenäinen ratkaisu. Työssäkäyntialueen kokoinen kunta. Vaasan kaupunki tarjoaa lähikunnileen paljon enemmän, kuin se itse saa. Ottakaa Vaasan tarjoama kädenojennus (lottovoitto) vastaan. Tämä ei ole hyvä kauppa Vaasalle, mutta tämä on tehtävä.

Juuri tällä hetkellä luotamme Teihin. Me luotamme jopa Mustasaaren päättäjiin.
Hyvä pojat!! Ja tytöt!! Hoitakaahan tämä alueen suurin asiakin järjestykseen.

Offline Vapaudenpatsas

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 575
    • View Profile
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #950 on: 12. 03. 2008 07:07 »
Tämä ei ole hyvä kauppa Vaasalle, mutta tämä on tehtävä.
Miksi sinä nyt noin menit toteamaan?

Tottahan tämän kaupan pitää olla mahdollisimman hyvä nyky-Vaasalle. Ja kaikille osapuolille.
Miksi me muuten sitä haluaisimme?

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #951 on: 12. 03. 2008 08:08 »
Kuntaliitoksessa väliaikaisratkaisut eivät ole hyväksi. Tarvitaan yksi ja yhtenäinen ratkaisu.

Niin hyvässä kuin pahassa, väliaikaisista ratkaisuista tulee ennen pitkää pysyviä - kuten autovero.

EX-Vaasalainen

  • Guest
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #952 on: 12. 03. 2008 08:08 »


Jos historiaa oikeen tosissaan penkoo niin, Mustasaarelaiset on Vaasalaisia ja Vaasalaiset Mustasaarelaisia eli...


Onkohan tässä nyt puurot ja vellit sekaisin....

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #953 on: 12. 03. 2008 08:08 »
Quote from: Vapaudenpatsas

Analyyssi:
Tämä ei ole hyvä kauppa Vaasalle, mutta tämä on tehtävä.

Vapaudenpatsas:
Miksi sinä nyt noin menit toteamaan? Tottahan tämän kaupan pitää olla mahdollisimman hyvä nyky-Vaasalle. Ja kaikille osapuolille. Miksi me muuten sitä haluaisimme?


Tämähän on taloudellisesti Vaasalle erittäin kallis ratkaisu. Siinä menee osa Vaasan Sähköstä, Vaskiluodon Voimasta, ym. infrastruktuuri aika edullisesti... Niistä kun ei saada mitään. Kyllä tämä on lottovoitto naapureille. Mutta tämä (huono) kauppa on tehtävä.

"Kun antaa niin (tulevaisuudessa) saa."

Vaasa on käynyt ahtaaksi, mitä sitä kieltämään. Hyvä kun alue saisi vapaasti levittäytyä ilman sääntelyä. Ihmiset haluavat ilmaa ympärilleen, tilaa hengittää. Tämä on Vaasalle huono kauppa, mutta tämä on tehtävä. Porkkanarahat kyllä kuuluisivat kokonaisuudessaan Vaasalle.

(Pitäiskö mun poistaa nämä viestit, kun menin tälläistä sanomaan?!!) hhmmm..  :(

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7440
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #954 on: 12. 03. 2008 10:10 »

Vaasa on käynyt ahtaaksi, mitä sitä kieltämään.


Vaasan alueellahan on kaavoittamatonta aluetta vaikka kuinka paljon. Se on vain Vaasan omaa kädettömyyttä ettei esim Sundomia ole kaavoitettu. 

Hoitakaa ensin oma palstanne kuntoon  ja tulkaa sitten vasta haikailemaan muilta...


Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #955 on: 13. 03. 2008 09:09 »
Tämähän on taloudellisesti Vaasalle erittäin kallis ratkaisu. Siinä menee osa Vaasan Sähköstä, Vaskiluodon Voimasta, ym. infrastruktuuri aika edullisesti... Niistä kun ei saada mitään. Kyllä tämä on lottovoitto naapureille. Mutta tämä (huono) kauppa on tehtävä.

Hetkonen.. nyt en ihan pysy perässäsi. Eikös Vaasa saisi tässä kaupassa ne sinun kovasti syyttämäsi varastetut verorahat? Ja tonttimaata yllinkyllin.

Offline ramiska

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 600
    • View Profile
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #956 on: 13. 03. 2008 09:09 »
Vaasan alueellahan on kaavoittamatonta aluetta vaikka kuinka paljon. Se on vain Vaasan omaa kädettömyyttä ettei esim Sundomia ole kaavoitettu. 

Koitappas saada  kaavoitettua heimopäälliköiden alueita.. eihän sieltä saa kukaan edes vuokrata maita, mikäli ei ole mantteliperijä. Puhumattakaan maailmanperintöalueesta ja Natura 2000 alueista...

Olenko minä pahasti väärässä? Jos olen, niin kerro mikähän alue siellä mahtaisi olla sellainen mikä voitaisiin kaupungin toimesta kaavoittaa? Erityisesti se "vaikka kuinka paljon" alue kiinostaisi... ;)

Analyyssi

  • Guest
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #957 on: 13. 03. 2008 09:09 »
Älkääs nyt ulkokuntalaiset innostuko. Tänään en jaksa puhua aidanseipäistä. Enkä taida puhua huomennakaan.

Nautiskellaan vaan tästä sähkörata-asiasta. On se niin kova juttu.

Hyvää päivänjatkoa!!  :)

Kyösti Köyhä

  • Guest
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #958 on: 13. 03. 2008 20:08 »

Hoitakaa ensin oma palstanne kuntoon  ja tulkaa sitten vasta haikailemaan muilta...
...vähän sama kun sanoisi vähäkyröläisille ja laihialaisille, että;
"hoitakaa ensin omat työpaikkanne kuntoon ja tulkaa sitten vasta haikailemaan muilta...

Offline herkkoo

  • Veteraanivaikuttaja
  • *****
  • Posts: 7440
  • Gender: Male
    • View Profile
    • Email
Re: Kuntien tulevaisuuden näkymät
« Reply #959 on: 13. 03. 2008 20:08 »

Hoitakaa ensin oma palstanne kuntoon  ja tulkaa sitten vasta haikailemaan muilta...
...vähän sama kun sanoisi vähäkyröläisille ja laihialaisille, että;
"hoitakaa ensin omat työpaikkanne kuntoon ja tulkaa sitten vasta haikailemaan muilta...


Duoda duoda, olisiko pitänyt yrittää estää väkimassoja muuttamasta Vaasasta Laihialle :=)

Sanoa heille tylysti että te olette henkisen Neuvostoliiton vankeja loppuikänne ettekä pääse sieltä koskaan pois :=)