Miksei tälle tehdä jotain vaikka näyttöä lienee tonnikaupalla
romurautana?
Korsholmanpuistikon ja Pitkänkadun risteys.Tämä paikka on tänä aamuna puoli tuntia sitten, eli Korshol-
manpuistikon ja Pitkänkadun kulma klo. 9:50. Siinä on Shellin
huoltoasema.
Mersunkin pelti vääntyy.Yleinen käsitys on sellainen, että "parempi vara kuin vahinko".
Voisi luulla, että kuvien perusteella moittisin autoilijoita varo-
mattomuudesta mutta en niin paljoa kuin tästä liikennejärjes-
telystä joka tuntuu vetävän magneetin tavoin autoja yhteen
mutta siltikään asialle ei tehdä mitään. Tässä risteyksessä
tömäytti Lastenkodinkatu 21:n vanhaherra kauniin kiiltävän
Toyota Corollansa lunastuskuntoon. Tämä herra omisti sitä
ennen "pompannapin". Eli Fiat 600. Hän ajoi sillä 20 vuotta
naarmuttamatta autoaan. Sitten hän vaihtoi autoa ja tömäytti
sen romuksi. Hän sanoi, että "ajoin ihan normaalisti enkä
huomannut mitään ennenkuin tömähti. Auto vain tuli kulman
takaa niin lujaa. Kuinka kukaan voi ajaa risteykseen noin
lujaa. Siinähän ei voi tehdä mitään jos toinen tekee sekunnin
ajovirheen".
Kun kolari on raju niin se on raju.Vika tässä tapauksessa mielestäni on liikennejärjestelyssä.
Joskus sanotaan, että aina pitää tapahtua jotan, että asiassa
opitaan. Tässä on hyvä esimerkki huonosta esimerkistä, että
edes vahingoista ei opita.
Näistä kuvista näkee kuitenkin kuinka hyvin autot nykyään tehdään.
Itse auton nokka ei ole painunut sisään mutta konepelti menee ruttuun.
Samaten lasit ovat ehjät ja sisätilat. Yllättävää, että turvatyynyt ovat
molemmissa autoissa säilyneet laukeamatta. Ehkäpä tuo täydellinen
sivuttaisliikkeiden voima on jotenkin vaikuttanut.
Airbag ai aina laukea.Liikennejärjestely tässä on siten, että jo luonnostaan hitaampi
poikittaisliikenne on etuajo-oikeutettua mutta pitkittäisliikenne
ei. Se tekee sen, että jo luonnostaan hitaammin kulkeva
poikittaisliikenne tuntee olonsa turvalliseksi ja ajaa aivan
liian kovaa. Nopeus tällaisessa risteyksessä voi olla 40km/h
joka on aivan liikaa. Samaten varovaisuus katoaa keinotekoi-
sen tunrvallisuudentunteen takia.
Ohjaamot näyttävät molemmissa autoissa onneksi säilyneen ehjinä
mutta tyhjät autot kielivät sitä, että kuljettajat eivät suinkaan
ole selvittelemässä tapausta vaan törmäys on ollut niin raju, että
heidät lienee kuljetettu ambulanssilla.
Olen nähnty näin äkkiä laskien satunnaisesti 7 kolaria tässä
Korsholmanpuistikon etuajo-oiketatulla väylällä. Koska
minulla on muutakin tekemistä, enkä päivystä näitä risteyksiä
niin montakohan niitä todellisuudessa tapahtuu. En nähnyt
tuota Lastenkodinkadun vanhan herrankaan kolaria.
Noin 15 vuotta sitten etuajo-oikeussäännöt tässä risteyksessä
olivat toisenlaiset. En muista nähneeni tai edes kuulleeni
niissä tulleen kolareita. Pari rekkaa olen nähnyt tässä
ylämäessä poikittain talviliukkailla. Sinänsä mielenkiintoinen
tapahtuma. Nyt kolareita tulee harvase päivä pelkällä
sunnuntaiajelullakin. Tästä tietysti syytetään autoilijoita varomatto-
muudesta mutta näin laajaa kolaritiheyttä ei enää voi perustella
sillä. Ajan tuosta risteyksestä usein ja sitä Korsholman-
puistikkoa ajaessa tulee aivan vääränlainen turvallisuuden
tunne kun ajaa etuajo-oikeutetusti. Risteyksissä on silti
hiljennettävä lähes kävelyvauhtiin jotta voi ottaa huomioon
toisen risteävään risteykseen tulevan mahdollisen sekunnin
virhearvion. Tämä aiheuttaa takanatulevalle yllättävän tilanteen
kun edessä ajava hiljentää ilman näkyvää syytä.
Joku viisastelija varmaankin miettii, että "Mitäs sinä hölmöilet?
Eihän etuajo-oikeutetusti ajavan tarvitse hiljentää ja aiheuttaa
vielä vaaratilannetta." Puhukoon nämä kuvat senkin puolesta
miten tilanne olisi jos etuajo-oikeutettu olisi vaikkapa äkkijarruttanut
ilman mitään syytä ennen risteystä.
Tämän poikittaisliikenteen etuajo-oikeussääntö pitäisi ehdotto-
masti muuttaa siten, että pitkittäisliikenne olisi etuajo-oikeutettu
tai sitten noudattaa normaalia oikealta tulevan etuajo-oikeutta
ilman mitään muuta. Kuulostaa hassulta
mutta parantaa varmasti turvallisuutta koska näin keinotekoinen
turvallisuudentunne poikittaisliikennöinniltä katoaisi.
Nämä kuvat kertokoon sen miten nykyinen järjestely toimii.