Totta kai kysymys on siitä, haluavatko Vaasa ja vaasalaiset laivaliikennettä Vaasan ja Uumajan välille. Ei tänne edes Suomen valtio tukea anna, ellemme itse sitä vahvasti ole hakemassa. Olettaisin että mahdolliset EU: n tuet ovat jo moneen kertaan tutkittu ja mahdottomaksi havaittu.
Kai sillä myös jonkinlainen imagomerkitys on, että Vaasa on portti länteen. Seinäjoella varmaan nähdään mielellään Vaasa eräänlaisena pussinperänä.
Mitä tämän päivän Pohjalaista luki, tilanne näyttää aika lohduttomalta. Yhtiöllä on 7 miljoonaa velkoja, joiden takaajina ovat kaupungin lisäksi Sampo ja Finnvera. Sampo olisi ensimmäisenä saajapuolella jos liikenne loppuisi. Kaiken päälle 28-vuotiaan laivan moottorit alkavat olla tiensä päässä. Koneiden uusiminen maksaisi 3-4 miljoonaa euroa.
Pelkistettynä RG-Line esittää siis seuraavaa: Vaasan ja Uumajan kaupungit saavat laivaliikenteestä vuosittain noin 600 000 euron tulot, yhteensä siis 1,2 miljoonaa. Ehdotuksen mukaan miljoona euroa ohjattaisiin laivayhtiölle, jolloin kummallekin kaupungille jäisi 100 000 euroa / vuosi. Toimitusjohtaja Märsylä sanoo, että mikäli liikenne loppuu, kukaan ei saa jatkossa mitään. Vaasan kaupungin maksettavaksi tulisi myös 2,5 miljoonan euron takaukset.
Tapio Osala tuolla kirjoitti, että satamamaksujen ohjaaminen yhtiölle saattaisi olla laitonta. Näin saattaa todella olla, kuten myös yhden yhtiön tukeminen, mikäli kilpailijoita ilmestyisi. Vaikea kuitenkaan ajatella, että aitoja kilpailijoita ilmestyisi kannattamattomalle reitille.
Kaupunginhallitus on kovan paikan edessä 15.11 kokouksessaan. Pöydällä on vain huonoja vaihtoehtoja.