Summittainen reitti (vaihtoehto 2.)
* Raippaluodon silta, nykyinen silta Raippaluodon ja Suomen mantereen välillä (1 km)
* Nykyinen tie Raippaluodon ja Björkön välillä, levennettävä, 24 km.
* Silta Björkön ja Valassaarten, 7 km.
* Tie Valassaarten poikki, 2 km.
* Silta Valassaarilta Ruotsin Grossgrundenille, 26 km.
* Tie Holmönin poikki, 18 km.
* Silta Holmöniltä Ostönille, Sävarin lähellä, 7,5 km.
* Tie Ostöniltä E4:lle, 13 km.
Siltojen yhteenlaskettu pituus olisi 40–41 km. Meri ei ole erityisen syvä alueella, yleensä enimmillään 25 m. Arvioitu kustannus 9 m leveälle tiesillalle on n. 1700–2200 M€.lähde? Jos myös rautatie rakennetaan, tulee siitä paljon kalliimpi, ja luultavasti junaliikenne olisi melko vähäistä eriävän raideleveyden takia. Ainoalla nykyisellä junien rajanylityspaikalla Tornion ja Haaparannan välillä on suhteellisen vähän liikennettä.
--------------
http://www.mattigronroos.fi/Tiet/Merenkurkunsilta_GoogleMap.htm--------------
Ruotsin yrittäjät haluavat:
Silta Merenkurkun yli?
19.10.2007 13:10, päivitetty 19.10. 15:07
Ruotsalaiset yrittäjät ovat innostuneet ajamaan Merenkurkun siltahanketta.
Ruotsin Västerbottenin yrittäjäjärjestön mielestä Uumajan ja Vaasan toisiinsa yhdistävä silta antaisi valtavan piristysruiskeen kummallekin puolelle Merenkurkkua.
- Kiinteä maayhteys merkitsisi valtavasti Uumajan ja Vaasan seuduille. Huonojen laivayhteyksien vuoksi yhteistyö on kuihtunut, Västerbottenin yrittäjäjärjestön toiminnanjohtaja Thorbjörn Halvardsson kertoi STT:lle perjantaina.
Yrittäjäjärjestö aikookin tehdä kattavan selvityksen sillan merkityksestä pohjoisen Ruotsin ja Suomen kehitykselle.
Merenkurkku on Perämeren ja Selkämeren yhdistävä saarinen kapeikko Pohjanlahdessa. Se on leveydeltään 70-80 kilometriä. Merenkurkun syvin kohta on noin 25 metriä.
Merenkurkun saaristo on osa suomalaista kansallismaisemaa. Sitä pidetään ainutlaatuisena sekoituksena mataloituvaa merta ja merestä kohoavaa maata.
Itse Merenkurkku on jatkoa ruotsailaiselle Höga Kustenin alueelle, joka otettiin Unescon maailmanperintöluetteloon 2000. Merenkurkku pääsi listalle 2006.
STT
---------------
Siltahanke elää Suomenkin puolella
19.10.2007 13:44, päivitetty 19.10. 13:45
Suomen puolella Merenkurkun vanhaa siltahanketta ei ole haudattu, vaikka erillisselvityksiä hankkeesta ei ole juuri nyt meneillä.
Merenkurkun neuvoston pitkän aikavälin tavoitteena on edelleen saada kiinteä yhteys Suomen ja Ruotsin välille.
Edellytyksiä hankkeelle on tarkoitus selvittää vuonna 2013 päättyvän EU:n rakennerahastokauden aikana, kertoo maakuntajohtaja Olav Jern Pohjanmaan liitosta.
Pitkää aikaväliä Jern luonnehtii "tosi pitkäksi". Kyse on hänen mukaansa kymmenistä vuosista. Yksistään hankkeen ympäristövaikutusten arviointi veisi paljon aikaa.
Merenkurkun neuvosto teetti selvityksen siltahankkeen toteuttamisvaihtoehdoista vuosikymmenen alussa, kun verovapaa myynti Merenkurkussa loppui.
Tuolloiset linjausvaihtoehdot seurasivat melko tarkoin talvisodan aikaista jäätietä Vaasasta Ruotsin puolelle. Hankkeen kustannuksiksi arvioitiin noin kolme miljardia euroa.
Jernin mielestä kiinteä yhteys Merenkurkun yli tulisi toteuttaa vaiheittain.
- Seuraava vaihe voisi parinkymmenen vuoden päästä, jolloin lauttayhteyttä olisi lyhennetty siirtämällä satama keskemmäksi Merenkurkkua.
--------------
Taustaa Vihreästä sillasta: * Kustannukset noin 2,2 miljardia euroa
* Mahdollisuus merkittävään EU-tukeen
* Maksajina myös Ruotsin valtio (suurin hyötyjä) ja Norjan valtio
* Pituus n. 40-60 km (reitistä riippuen)
* Keskisyvyys Merenkurkussa n. 25 m
* Kulkisi osittain tunnelina, osittain siltana, osittain pengertienä
* Katsele tästä Raippaluodon siltaa samalta alueelta (osa Vihreää Siltaa) virtuaalisesti
Lähdeviitteitä:
* Ruotsin valtionvarainministeri Per Nuder tukee ajatusta
* Ex-kansanedustaja Jan-Erik Granqvist tukee ajatusta
* Laajaa tukea Uumajan alueella
* Kansalaiset molemmin puolin lahtea tukevat ajatusta Ruotsin radion tutkimuksessa
* SU (Svenska Ungdom) haluaa sillan
* Wikikin tuntee aiheen
-------------
Arviolaskelma;2 autoa min x 60min x 24tuntia x 365pv = 1.051 200 autoa vuodessa. x (keskihinta)100 eur / auto = 105 milj euroa / vuodessa.
Tuotto sijoitetulle pääomalle n. 5% (Enemmänkin jos valtiot ja Eu antaa rahaa investointina ilman takaisinmaksua.)
(Laivalipun hinta 55 eur / henkilöauto 155 eur / rekka Lähde; RG-Linen hinnasto 2008)
(
Tanskan Ison Beltin tilastot sanoo että;)
Dato Motorcykler Personbiler Lastbiler Busser I alt
Jan 08 644 612.874 104.080 1.530 719.128
* HUOM tiedot on 1 kuukaudelta ! Koko vuosiliikenne on yli 10 miljoonaa ajoneuvoa.
Tuotto n. 0,5 miljardia euroa
-------------
Tuulimyllyjä joka tolppaan niin tulee lisää rahaa sähköstä.
Katso uusin malli joka soveltuu nimenomaan lyhtypylvääseeenkin sillalla;
http://www.windside.com/images/chicago.jpgOsakeyhtiötä perustamaan vain ja osakeannilla kerätään kasaan 40% yksityistä rahaa.
Eiköhän sitten kaupungit Vaasa, Uumaja, valtiot Suomi, Ruotsi, Norja ja EU suurimpana rahoita loput ? Venäjäkin voisi lähteä tuohon mukaan.